Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!


Strongpoint er i en megatrend!

Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).

Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.

Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)

Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.

Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.

Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.

Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.

Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/



Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!

Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.

Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793



For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/

Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare

Det kommer kursløft og svinge vil kursen også gjøre for frykt og grådighet er en del av aksjemarkedets natur. Vi må i første omgang bare gjøre det vi er gode til: Være tålmodige (og sutre minst mulig). For småaksjonærer som meg er det best å ha aksjene i skuffen med mange års perspektiv. Jeg vil for eksempel ikke selge engang en liten del av min posisjon på 50 kr på mandag, for å forsøke å trade in noen kroner, om Strong skulle åpne der (må naturligvis skje noe helt spesielt om noe sånt skulle skje) og føle meg short om den suste videre. God helg til alle Strongere:)
Redigert 08.10.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
HitIT
08.10.2021 kl 21:56 4062

Honorar som tilsvarer halve Strongpoint...hva bør en partneravtale da være verdt? Ingenting ser markedet ut til å mene.
Tror vi har mye gøy i vente.
https://e24.no/boers-og-finans/i/OrjGQk/honorarfest-for-autostore-raadgivere-kan-hanke-inn-700-millioner

Artig poeng! Vi har mye gøy i vente😀

Har ikke noe nytt å komme med nå, men får kjøre noe som ligner på tunktee mitt på natta: Stay as strong as possible😄
HrDuck
09.10.2021 kl 03:03 3911

markedet har stort sett feil, men det lever vi greit med. I det lange løp har vi rett.

Perfect sagt HrDuck.





HrDuck
09.10.2021 kl 03:41 3883

kall meg gjerne arrogant, men når jeg ser alle de som selger bare fordi det det dukker opp en selger av noen få tusen på høyresiden.....Ha litt selvtillit... Det er ikke min jobb å sette selvtillit i dere. Legg inn tallene i et regneark og dere har svaret. Snakkes på 100
tunktee
09.10.2021 kl 04:36 3867

Både forumet og markedet har tatt feil om hverandre, omtrent like tilfeldig som i de fleste andre aksjer.
Underholdende er det i det minste å ikke være konform, nå som Netflix ikke er gøy lenger og Narcos er memorisert.

Du er ikke arrogant HrDuck.
Du er fremsynt og tør å si det med ord.
Man trenger ikke kunne så mye tall som du , tunktee og storebetong for å skjønne hvor dette bærer hen.
De som IKKE skjønner det får bare selge seg ut sammen med de som ikke har tålmodighet eller som trenger penger til andre ting.
At kursen ikke står i 70 allerede er kun av en eneste årsak.
Aksjonærmarkedet har ikke våknet.
Hadde vi vært notert i Sverige så hadde vi vel vært nermere 100 nå allerede.
Der omfavner de jo strongpoint's sine løsninger og selger i bøtter og spann. ( bla click og collect )
Jeg har nevnt det før.
Når haoldi roboten kommer ut og det kommer flere click og collect skap samtidig med autostore ordre.
Da våkner aksjonærene i Norge også og alle skal inn i å være med på reisen.
Vi er inne og vil da bare gå rundt å smile...
Vent å se 😀
Luftputa
09.10.2021 kl 14:12 3701

https://www.nettavisen.no/okonomi/dagligvare-ekspert-gir-coop-og-meny-en-nadelos-dom/s/5-95-313733
Kanskje på tide å effektivisere plukk løsningen her?
Få opp noen henteskap så kan det bli bra dette, både for butikker og kunder.
tunktee
09.10.2021 kl 14:50 3755

Interessant artikkel!

Når folk selv går i butikken er det kanskje flere faktorer som gjør at noen velger Meny eller Coop.
Beliggenhet, utvalg, kanskje også den opplevelsen man kan få av eksklusivitet i en del butikker (spesielt Meny)

Jeg tror de står ovenfor en gåte som blir nesten uløselig for dem.
Hele modellen er basert på at de tjener mer per vare. Hvis de skulle funnet på å ha lavere priser på nett enn i butikk vil jeg tro at det kunne gitt diverse negative konsekvenser.

Kanskje kan de konkurrere på leveringsgebyr eller gjøre det gratis, men er det nok til å kompensere for prisforskjellene?
Alternativt at de lanserer egne konsept med et annet navn, der f.eks utvalget er noe smalere enn i butikken, og prisene derfor lavere?

Donald, du er langt fra arrogant! Innsikt og en som jeg har fulgt fra du kom inn på strengen som du vet.
Nå er torebetong her også. Jeg tror han også kan litt regnskap, understatement og T. vet vi kan regne. Det er mange flere også.

Og så er det det- graver'ne. JW mente i sin tid vi viste mer enn ledelsen der i fanklubben.
Vi har de somn finner nyheter og de som deler informasjon vi andre ikke betaler for.

Og så har vi markedsfører'ne her som bare løfter selskapet vårt opp og frem, men kan være sinte som klegger.

Og jeg? Den tålmodige investor som er veldig lojal mot de jeg kjenner og selskapet jeg har tro på. Og ikke minst tidligere ledelse som fortsatt er veldig store i selskapet!
Konkurransen drar på seg!! Forspranget kan bli spist opp. Skrittet opp med en av de store i verden bør være på plass innen ........tid! Mange fivler med samarbeid, det må vise seg i kontrakter.

Og sånn går dagene. 2005 ble jeg kjent med Katteklore og innvidd i PSI sine produkter og veldig gode ledelse. Mye har skjedd siden da..Nye navn på selskap og ledelse, logoer annet. Men fremtidssynet og innovasjonsivren er den samme!!

Masse konkurrenter der ute nå med bølgen som kom med pandemien. Jeg mener SP er rustet for å være en av vinner'ne eller som jeg kanskje frykter/håper? en del av av den store vinneren.

Fikk en hyggelig prat på telefonen i kveld. En av SP aksjonærene som øker om dagen. Treff i Oslo på en pub nå som det er åpnet opp for det?? om ca. 2 uker. Hvis mange nok blir med så tar jeg kontakt med JT og Hilde og ber om en omvisning på Rælingen som vi hadde med JW og også JT kom inn!
De som er interessert kan kontakte justme@vilvaldi.net. Sett STRONG i emnefeltet! Dette er SPAM adressen min og ingen av dere vil finne meg der. Forøvrig ganske stolt over adressen! Gründeren av Opera Software som står bak. Og han er hel ved, eneste nettsted jeg stoler på!
Ols123
10.10.2021 kl 18:35 3236

120 Willys butiker i Sverige har just nu Strongpoint click and collect 💪💪 https://www.willys.se/butiker/hamta
Idav
11.10.2021 kl 14:33 2907

Var det bare en fleip dette dette eller . prøvde faktisk og kontakte deg .
tunktee
11.10.2021 kl 20:48 2647

Idav, jeg tar en råsjans å svarer på vegne av Just siden han kanskje ikke får med seg alt som blir skrevet.
Det var en liten skriveleif i e-posten, den rette adressen er justme@vivaldi.net (som komponisten som ikke vil valdi)

Prøv igjen, Just er veldig hyggelig og strålende intelligent og kunnskapsrik 👍😀
(Og han ville aldri funnet på å fleipe for å føre folk bak lyset.)

Fint tunktee😀. Og jeg kan bekrefte at det er en plan om en uformell samling på en pub i Oslo i nær fremtid. Det var jeg som snakket med Just_Nilsen nylig.
tunktee
11.10.2021 kl 22:12 2575

Tenker dere i forbindelse med kvartalspresentasjonen?
Blir det invitert til fysisk oppmøte nå forresten?

Jeg reiser til Oslo 14. Oktober og vil helst få til denne uformelle samlingen så raskt som mulig og helst før kvartalspresentasjonen, men det er noen brikker som skal falle på plass her og jeg vil følge opp Just_Nilsen på dette straks jeg kommer til Oslo. Jeg har ikke hørt noe om noe fysisk oppmøte rundt kvartalspresentasjonon.
tunktee
11.10.2021 kl 22:39 2554

Kult!
Du vet ikke hvor lenge du blir?
Oslotur til helgen blir for brått for min del, men kunne godt tenkt meg å gå på en prestasjon og slå to fluer i samme smekken og treffe deg, Just og andre medaksjonærer over kaffe eller øl.
Har drukket øl med Just før, og gjør det gjerne igjen 🥳🥳😃

Jeg blir i Oslo så lenge jeg vil men ca 1. November må jeg komme meg ned til Kristiansand for å jobbe derfra. Helgen 22. Til 24. er jeg opptatt med familie. Pling nå bare på på 91873757 så ser ser vi hva vi får til😀. PS! Alle får drikke hva de vil, men jeg drikker øl på pub😊.
tunktee
11.10.2021 kl 23:42 2463

Hehe 🥳 Tror jeg skal ta en hvit løgn her og si at jeg drikker kaffe på pøbb 😳

Det pleier å komme en børsmelding en ukes tid i forkant om presentasjon og Q-tall, noen ganger som en invitasjon.
Hvis ingen andre vet bedre, så vet ikke ennå om det blir invitert til Intercontinental neste uke da…..
Vurderer å ta turen over hvis det blir noe.

Jeg skal i «styremøte» neste fredag kveld. (Der vi faktisk blant annet skal prate om Strongpoint hvis vi rekker det mellom maten og vinen.)

E; Og der sendte jeg deg en tekstmelding også ;)
Natta, må tidlig opp i morgen så knipser meg i seng 👐
Redigert 11.10.2021 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
swansea
12.10.2021 kl 10:40 2275

Analys fra Norne 08.10 - Kursmål kr. 39 - Kjøp.
We expect strong revenue growth going forward led by a large order backlog, while EBITDA margins should improve, particularly as Spain recovers. Buy recommendation stays at the same TP of NOK 39/sh as we continue to see good value in the stock, while the company is well on track to capitalize on the grocery retail trends.

Continued revenue uplift expected in 3Q

StrongPoint will issue its 3Q report on October 21st. We forecast revenues at NOK 263m, representing strong growth of 22% YoY, led by the partial delivery of orders (YTD signed contract value is above NOK 400m). EBITDA is seen at NOK 26.8m, implying an EBITDA margin QoQ of ~10%. We note that operations in Spain are improving and there is a great potential for future growth, however, it should take some time before we begin to see significant positive contributions. Besides, as stated before, the company will book a financial gain of NOK 165m in the 3Q following the divestment of Labels business area. That will provide ample cash for M&A initiatives which the company states as an immediate strategic priority. The contribution from M&A is expected to add NOK 450m to the total revenue ambition of NOK 2.5bn by 2025 (not included in our estimates).
Mpaets
12.10.2021 kl 11:32 2213

Takk. Denne var ny for meg👍🏻
JosMag
12.10.2021 kl 20:10 1900

Leste en artikkel for noen dager siden hvor ODA ble sammenlignet med Meny og Coop på pris. https://www.nettavisen.no/okonomi/dagligvare-ekspert-gir-coop-og-meny-en-nadelos-dom/s/5-95-313733
Der var ODA helt overlegen. Tenkte at jeg skulle teste ut ODA og jeg ble ganske imponert over hvor gode de har blitt. Gikk veldig enkelt å registrere seg og laste ned ODA appen. Bestilling like så. Gratis leveringer tom januar som ny kunde. Mye billigere varer og snedig leveransemuligheter hvor du kan velge billigere leveringsalternativer (sikkert i tidsperioder med lavere belegg), samt miljøvennlige leveringstidspunkter som sammenfaller med tidsmessige leveringer rett i nabolaget. Bestilte varene på ettermiddagen i går og tre esker ble levert på døra i dag klokken kvart over ni. Sjåføren bekreftet at også en nabo av meg hadde bestilt varer til samme tidsrom. Enkelt å betale også med vipps. Tror nok markedet vil oppleve store forandringer fremover. Håper at StrongPoint får en av hovedrollenene her..
Sylfest
12.10.2021 kl 20:44 1859

Er helt enig JosMag, såvel dagligvaremarkedet og samfunnet generelt står foran betydelige strukturelle endringer som følge av økt digitalisering.

Volum av dagligvarehandel skjer naturlig nok der det bor mest folk, dvs. i byene. For beboere i byer vil ikke dagligvarebutikken lenger ivareta og opprettholde sin tidligere rolle som møteplass for folk, og det er heller ingen grunn til å ha dyre lokaler (fysiske butikker) midt i sentrum etter hvert som folk bestiller mer og mer dagligvarer via nett. Det som blir tungen på vektskålen da er leveringstid ( og selvfølgelig kvalitet.) .

Som mennesker trenger vi fortsatt møteplasser som cafeer, barer og restauranter mm. Butikklokaler i sentrum kan endres til slike plasser hånd i hånd med at "dark stores" og "quick stores" leverer mer og mer av standard dagligvarer. Disse vil naturlig nok ikke ha et fullverdig vareutvalg, men vil kunne dekke et rimelig stort generelt behov. Det åpner også muligheten for utvikling av mer spesialiserte delikatessebutikker i kombinasjon med servering av respektive lekkerbiskner, som også vil kunne fungere som møteplasser.

Foodora og Oda er godt i gang i Norge med levering fra "ikke fysiske" butikker, men vi er fortsatt miniputter her til lands. Ser vi til andre europeiske byer av en helt annen dimensjon vil Glovo og tilsvarende ta store markedsandeler i løpet av veldig kort tid.
Carrefeur og andre som ser muligheten og er endringsvillige vil bli de store vinnerne, og Strong er med som leverandør.

edit: Har bare ryddet litt i teksten for å bedre lesbarheten.
Redigert 13.10.2021 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
HrDuck
13.10.2021 kl 12:50 1544

lekre de self-checkout løsningene vi ser her HitIT

Takk for mange gode innlegg siste dagene folkens. Jeg er også trygg på at strong er i et gigantisk vekstmarked fremover. Self-checkout er jo kanskje den aller "lavest-hengende-frukten". Det er nesten umulig å tenke seg at ikke dette blir standard i dagligvarebransjen i den vestlige verden i løpet av et par år (mange har jo det allerede, resten må bare komme etter).
JosMag
13.10.2021 kl 15:04 1411

260 millioner i omsetning og 26 millioner i EBITDA lar seg høre👍. Må vel snart komme en melding om oppkjøp også.
Lurer også på hvordan samarbeidet med Glovo forløper. Stor forskjell på å kjøre ut en pizza sammenlignet med å plukke ukens dagligvarer og frakte det på samme moped..må innrømme at jeg er ganske skeptisk til om dette vil fungere...
Redigert 13.10.2021 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
HrDuck
13.10.2021 kl 15:46 1352

Ja, nå er det nok ikke bare mopeder som frakter ting lenger. Til og med i norske byer så kan man se biler fra foodora og volt (og kanskje flere, jeg er ikke alltid så oppmerksom). Hvordan det blir i fremtiden kan man ikke si sikkert, men jeg synes det som skjer er fascinerende.

Var litt i tvil om jeg skulle skrive dette for resten nå blir litt "off-topic" i forhold til strong, men for de som ikke er interessert så bare scroll videre til neste innlegg :D
Men når man sitter foran skjermen så begynner tankene å vandre i blant. På mange måter så føler jeg at samfunnet ikke har innrettet seg på den mest effektive måten. Regelen har jo vært at folk har en jobb som de går til 8 timer om dagen. Noen har det travelt og andre ikke så travelt. Når man er ute på reise så ser man lange køer av taxier som venter på tur utenfor flyplassene. På vei mot byen så møter man små budbiler som er ute på varelevering. Taxier og budbiler gjør stort sett det samme, men pga en litt ulik funksjon så er det nesten ingen overlapp. Om kveldene åpner spisestedene, men i nabolokalet står kantinekjøkken tomme fra kl 15.00.
Jeg vet, dette er banale ting, men det er ikke effektivt og samfunnet er i endring på mange områder. Ressursene for å produsere vil bli benyttet mer optimalt, dette gjelder både arbeidskraft og utstyr. Vi ser tegn til at noe skjer, men vi har knapt startet på begynnelsen ennå.
I tillegg tror jeg at mange søker friheten som man får ved å være sin egen arbeidsgiver. Vi skal realisere oss selv og i rike land er tid ressursen med størst knapphet. For mange har det å være sin arbeidsgiver nesten vært en umulighet pga behovet for investeringer i en tidlig fase. Dette vil endres, de som har en bil kan starte som uavhengig sjåfør og bestemme selv når de vil jobbe. En kokk kan leie kjøkkenfasiliteter og starte take-away uten å måtte investere millionbeløp.
Ønsket om mer fritid vil også øke bruken av tjenester. Vi som ikke er så glade i handle kan bestille dagligvarer online og få de levert når vi ønsker eller vi kan plukke de opp fra en hentestasjon på veien.
Samfunnet beveger seg i denne retningen, men det har ikke gått fort til nå. Endringer tar lang tid, men så skjer det mye raskere enn man tror. Ting vi ikke tror vil skje på mange år vil være helt standard om fem år. Få tror på det i dag, men når vi er kommet dit så virker det logisk for alle.
For mange selskap vil dette være en utfordring, adapt or die/ tilpass eller forsvinn. Men for mange andre vil dette være en mulighet, Strong er et av selskapene som vil stå midt i denne megatrenden. De vil ikke være alene og mange konkurrerer om å ta en del av dette markedet. Men basert på historikken så føler jeg meg sikker på at de vil være langt fremme i utviklingen.

Bra innlegg HrDuck
Helt rett det du påpeker her
Det blir multifunksjonalitet og endringene vil skje raskere enn vi kan forestille oss.
At Strong er "fremme i skoa" og ja , sågar viser vei er vel ingen tvil om.
Jeg er så sterk i trua at jeg ikke klarer å selge en eneste aksje.
FOMO råder i mitt hode når det gjelder Strong ... så jeg kjøper heller litt mer :)
HitIT
13.10.2021 kl 20:55 1139

Nå twitter til og med Autostore om Strongpoint:p (selv om det er old news)
"..@AutoStoresystem
1t
"AutoStore is pleased to announce a new member to its integration partner network with the addition of
@StrongPointHQ
.Read the full announcement on our website at.."
https://twitter.com/AutoStoresystem/status/1448332353961701379

Bra reklame dette ja …
Betyr dette at Meny ruller ut skap til hele landet ?
Virker nesten sånn men det er ikke kommunisert….