Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!

tunktee
STRO 25.09.2021 kl 04:08 163596

Strongpoint er i en megatrend!

Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).

Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.

Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)

Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.

Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.

Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.

Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.

Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/



Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!

Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.

Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793



For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/

Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
HrDuck
16.10.2021 kl 01:45 3035

Om du kikker litt tilbake så ser du at jeg ikke klager over dette. Tvert i mot så synes jeg det er bra at aksjen får likviditet (og om noe så har aksjen manglet selgere ganske lenge for jeg har et klart inntrykk av at det er kjøpere som ikke får kjøpt volumet de ønsker). Men det er jo ingen som har rett til å kreve kjøp til en bestemt pris. Et unntak var forrige helg (om helgeprat gjelder), men min tanke der var ikke om kursen gikk opp eller ned fra dag til dag. Enkelte blir veldig fokusert på ordrebildet i øyeblikket. Mitt poeng (som sikkert kunne vært mer klart, men det var sent da...) var at det ikke er en god måte å investere på. Man bør ha et fundamentalt syn på sine investeringer og ikke tro at man tar feil bare fordi det kommer en tilfeldig ordre på salg av noen få k aksjer. Det er ikke lønnsomt og jeg håper at mitt syn om det kan bidra til at flere av våre gode venner her på forumet får en dypere forståelse av hvordan man kan unngå å tape penger i markedet.
Så har jeg også i blant gått i rette om det ble litt klaging over at kursen på kort sikt ikke gikk opp nok for enkelte. Og jeg føler at jeg gjentatte ganger har argumentert rundt hvorfor selskapet fortsatt er billig. Men litt romslighet må vi ha også på denne tråden.
Beklagelse godtatt :)
tunktee
16.10.2021 kl 01:36 3037

Kan også nevne at det er imot reglene på forumet å repetere, uten at det på noen måte sikter til deg HrDuck.
Redigert 16.10.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
tunktee
16.10.2021 kl 01:35 3010

Jeg syns det er støy er gjentagende ganger klage på at noen legger aksje til salgs, eller klage på at kursen er lav.
Mulig at du ikke har gjort det, så hvis ikke for du ha meg beklaget.
Det er tullete å bruke e debattforum til å si hvor billig en aksje er, uten å i samme innlegg fortelle hvorfor en gitt aksje er et godt kjøp.
HrDuck
16.10.2021 kl 01:29 3000

som sagt, jeg tar ikke helgeprat seriøst. Men jeg skulle like å vite hvilken støy du mener jeg har bidratt til?
tunktee
16.10.2021 kl 01:27 2969

Glasset er helt fult HrDuck.
Som du har skjønt her jeg vært nok så lei av støyen her i lengre tid.
Du pleide ikke lage støy så skjønner ikke korfor du har hevet deg på den trenden siste året.
Virker helt fullstendig meningsløst, uten at det har sammenheng med deg spesifikt det som er skrevet i kveld.
HrDuck
16.10.2021 kl 01:21 2971

jeezz det glasset var halvtomt i kveld tunktee :D
Heldigvis for deg tar jeg ikke noe skrevet i helga seriøst :) (og ja, jeg skal komme med noen estimat/gjetninger/spådommer for Q3 over helga)
tunktee
16.10.2021 kl 01:18 2956

Det er primært cheerleaders igjen her.
Det betyr for min del at vi ikke kan diskutere ting på en balansert eller kritisk måte lenger, som vi gjorde tidligere år.
Hovedbudskapet på tråden nå er at det er utrolig at noen selger aksjer, og at en selv kjøper noen få aksjer hver dag.
Dette legges ut daglig som nyttig informasjon eller interessante synspunkt som en verdi for andre.

Til enkeltes glede blir det ingen spådommer fra meg for dette kvartalet, det er perler for gris.
HrDuck
16.10.2021 kl 00:43 2951

spikern på hodet her Viking. Rema har en lang vei å gå. av det jeg har sett den lengste av alle norske dagligvarekjeder. "Kolonialmajor" og "enkle kjøpmenn" fungerer bare så langt. Soleklart en kjede som har behov for å fornye seg.
Norviking
16.10.2021 kl 00:12 2956

Lett å få det til å høres flott ut
Sakset fra DN.no

Kl. 18.54 av Martin Kværnes
Reitan Handel bytter navn
Reitan-konsernets handelsvirksomhet Reitan Handel, som står bak merkevarer som Rema 1000 og Narvesen, endrer navn til Reitan Retail. Det går frem av en pressemelding.
– Vi skal skape de beste kundeopplevelsene for dagens og fremtidens kunder. Det er vårt løfte til kunden, vår øverste sjef, sier Reitan Retail-sjef Ole Robert Reitan i pressemeldingen.
Reitan Retail skal fortsette å være et selskap som er «nært, enkelt og ansvarlig», skriver selskapet i pressemeldingen.
– Gjennom sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap skal vi skape arbeidsplasser og de beste kundeopplevelsene, sier Ole Robert Reitan.
----------------------------------------------------------------------------------

Ja det er ikke mangel på "valgflesk" eller skal man "mye sau og lite ull" her..
Jeg siterer : Vi skal skape de beste kundeopplevelsene for dagens og fremtidens kunder. Det er vårt løfte til kunden
Reitan Retail skal fortsette å være et selskap som er «nært, enkelt og ansvarlig»

Eneste jeg så langt kan se stemmer er ordet enkelt.
og da i den forstand at de er særdeles lite teknologi å se i butikkene til Rema
Det henger og slenger noen pricer hylleetiketter her og der.
Ellers så er det rimelig "middelaldersk" får man si.
Ikke noe selv utsjekk. , vensafe , cashguard ( dem skal vel rulle ut noen få i noen butikker )
Ingen hentestasjoner ala click & collect og heller ingen hjemlevering
Så ja
Man kan trygt si det er enkelt.
Det er spartansk enkelt
Tror Rema har en aldri så liten vei å gå faktisk
HrDuck
15.10.2021 kl 21:24 3079

Hele verden kan ikke få dekket sitt behov for dagligvarevarer via noen få gigantiske dark-stores. Men der synes jeg strong har en fin produktportefølje. I gamle dager stod kjøpmannen bak disken og plukket frem hver vare som kundene skulle ha. Små butikker på små steder brukte lenger tid, men de havnet på selvbetjening etterhvert de også. Store butikker på store steder vil bevege seg mot online i en eller annen variant først, men om ti år vil det ikke være norske dagligvarebutikker som ikke tilbyr muligheten for å bestille online. Alle vil ha onlinebestilling og så henting og mange vil ha levering som et alternativ (men jeg er ikke sikker på om levering blir 100% dekket over alt). Så blir det en gjetning hvor mange kunder som fortsatt vil velge å plukke selv i butikken, men basert på mine egne preferanser tror jeg mange velger online :)
Produktporteføljen til Strong passer uansett til både større og mindre butikker. Når vi 2,5 yard i 2025? Jeg aner ikke, men jeg tror uansett at 2,5 ikke er endestasjonen for denne reisen. Uansett så er vi priset som at Strong har nådd endestasjonen og omsetning/resultat skal bli liggende rundt dagens nivå. Og dette er et av de tilfellene der jeg mener at markedet ikke alltid har rett.

God helg folkens :)
Just_Nilsen
15.10.2021 kl 20:42 3134

Hehe, unge hoder kan tenke like klart som oss Donald, Kanskje nikket er nummer 3 i rekken og han er like gammel som meg og nesten deg.

.Så er ikke alder topikk her på tråden. Vi (i hvert fall jeg) ser jo ting i andre baner og linjer.
Du vet hvordan du kan ta kontakt med meg. Give-it-a-try. Jeg er faktisk ikke farlig, men vil holde lav profil som du.

Videoene om NorgesGruppen og C&C. Prøver. Fytti, utrulling hos NorgesGruppen som Willys og ICA i Sverige. Da blir det børsmelding og den tror jeg kommer. så er det veldig mye avstand mellom butikkene i Norge (Oslo) enn nabolandene våre.
Men det er jo et latterlig utsagn. Unnskyldning og strutsehodet i orden fra de jeg har snakket med.

Jeg vet hva jeg ønsker fra dagligvare. NorgesGruppen kan bare ta kontakt med meg, eller Hilde.. SP er med der, men jeg har noe mer som jeg ønsker.

Johansen, do you hear me!? You will meet a hell of a beeting if you think business will continue as ususal.
Redigert 15.10.2021 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
HrDuck
15.10.2021 kl 15:35 3321

om 03 står for fødselsåret ditt så har du god tid også. Uansett, tid er en undervurdert verdi i aksjemarkedet.
HrDuck
15.10.2021 kl 15:25 3324

hehe thunder, jeg tipper du er som meg og ville ikke solgt om kursen var 35 heller :-D
HrDuck
15.10.2021 kl 15:24 3300

det er lett for å tro at det er mye selgere når det ikke vises så mye på kjøpersiden. Men i virkeligheten så er det lite selgere og jeg tipper (basert på at det har vært forsøkt å få volum direkte fra aksjonærer) at det finnes litt volum hos en kjøper. At de ikke viser volum i markedet er jo forståelig for den spretter jo opp med en gang det vises noe.
Thunder-03
15.10.2021 kl 15:09 3321

Skal ikke se bort fra at vi avslutter langt over 33 idag. Jeg selger i alle fall ingen ting....
Norviking
15.10.2021 kl 14:42 3351

Nesten utrolig at det tyter frem selgere nå.
jaja
Kjøper litt til :)
Just_Nilsen
15.10.2021 kl 13:36 3411

Volumet tar seg litt opp om dagen. Økningen kommer trolig til å fortsette til Q3 på stigende kurs. Så vil tallene og presentasjonen bestemme videre retning på verdien av selskapet. God helg!
Idav
15.10.2021 kl 11:37 3518

Det har godt 14500 off book i dag på 32,4
JosMag
15.10.2021 kl 11:10 3552

Ser at Kiwi, Coop m.fl. øser ut reklame kroner til det kjedsommelige om at det er så billig og at de aldri gir seg på pris😬. Og samtidig mister de stadig flere kunder over til netthandels aktørene. Og nå er også lekkasjen til Sverige tilbake for fullt.
På høy tid at de våkner opp!
HitIT
14.10.2021 kl 19:25 3897

Videoen postet på fb også:
https://www.facebook.com/347407795287887/posts/5107159389312680/
Hadde vært fint om NG biter på C&C kroken nå.
bjørns1
14.10.2021 kl 16:51 4078


Posisjonering før Q3 ?

Fire handledager igjen.



HrDuck
14.10.2021 kl 16:19 4152

Og så blir man litt "paranoid" når det spretter opp sånn siste minuttene før close, tenker jo at det kan komme meldinger etter stengetid. Jaja vi spekulerer som vanlig, men får vel sjekke newsweb et par ganger i kveld.
HrDuck
14.10.2021 kl 16:15 4145

Nå har jeg jo sagt at vi burde være høye 30-tallet/40 i forkant av Q3 slippet, men når det først skjer at den spretter litt så blir man alltid overrasket uansett.
HitIT
14.10.2021 kl 16:13 4117

Ligger kjøper på 32,50..som ikke får servert.
HrDuck
14.10.2021 kl 16:13 4089

tenkte det samme Hit, kan være at det er noe nytt ute om aksjen på andre kanaler/forum. Jeg orker ikke sjekke nå :)
HitIT
14.10.2021 kl 16:11 4096

Tja man vet jo aldri :p
Ikke noe ny analyse ute eller noe slikt?
HrDuck
14.10.2021 kl 16:11 4089

vi skal være glad for at det kommer litt selgere når den hopper opp en krone. Likviditet i aksjen er en god ting og vil hjelpe oss å komme dit vi til slutt skal være.
Idav
14.10.2021 kl 16:09 4078

trenger ikke å være redd for at den stikker... selgerne er der med en gang
HitIT
14.10.2021 kl 16:06 4060

Hva skjer a? Rett opp på volum plutselig...
tunktee
14.10.2021 kl 14:30 4139

Så da har man kanskje sluttet med presentasjoner på Hotel Continental!?

Bra mht selskapet kostnader og ikke minst den sparte arbeidstiden for ledelsen.
Kjipt for de som likte å treffe ledelsen og slå av en prat……
Redigert 14.10.2021 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
JosMag
14.10.2021 kl 14:23 4151

Og med mobile og faste henteskap har de også en konkurranse fordel opp mot konkurrenten ODA.
Norviking
14.10.2021 kl 13:13 2451

Bra reklame dette ja …
Betyr dette at Meny ruller ut skap til hele landet ?
Virker nesten sånn men det er ikke kommunisert….
HitIT
13.10.2021 kl 20:55 2768

Nå twitter til og med Autostore om Strongpoint:p (selv om det er old news)
"..@AutoStoresystem
1t
"AutoStore is pleased to announce a new member to its integration partner network with the addition of
@StrongPointHQ
.Read the full announcement on our website at.."
https://twitter.com/AutoStoresystem/status/1448332353961701379
Norviking
13.10.2021 kl 18:40 2869

Bra innlegg HrDuck
Helt rett det du påpeker her
Det blir multifunksjonalitet og endringene vil skje raskere enn vi kan forestille oss.
At Strong er "fremme i skoa" og ja , sågar viser vei er vel ingen tvil om.
Jeg er så sterk i trua at jeg ikke klarer å selge en eneste aksje.
FOMO råder i mitt hode når det gjelder Strong ... så jeg kjøper heller litt mer :)
HrDuck
13.10.2021 kl 15:46 2978

Ja, nå er det nok ikke bare mopeder som frakter ting lenger. Til og med i norske byer så kan man se biler fra foodora og volt (og kanskje flere, jeg er ikke alltid så oppmerksom). Hvordan det blir i fremtiden kan man ikke si sikkert, men jeg synes det som skjer er fascinerende.

Var litt i tvil om jeg skulle skrive dette for resten nå blir litt "off-topic" i forhold til strong, men for de som ikke er interessert så bare scroll videre til neste innlegg :D
Men når man sitter foran skjermen så begynner tankene å vandre i blant. På mange måter så føler jeg at samfunnet ikke har innrettet seg på den mest effektive måten. Regelen har jo vært at folk har en jobb som de går til 8 timer om dagen. Noen har det travelt og andre ikke så travelt. Når man er ute på reise så ser man lange køer av taxier som venter på tur utenfor flyplassene. På vei mot byen så møter man små budbiler som er ute på varelevering. Taxier og budbiler gjør stort sett det samme, men pga en litt ulik funksjon så er det nesten ingen overlapp. Om kveldene åpner spisestedene, men i nabolokalet står kantinekjøkken tomme fra kl 15.00.
Jeg vet, dette er banale ting, men det er ikke effektivt og samfunnet er i endring på mange områder. Ressursene for å produsere vil bli benyttet mer optimalt, dette gjelder både arbeidskraft og utstyr. Vi ser tegn til at noe skjer, men vi har knapt startet på begynnelsen ennå.
I tillegg tror jeg at mange søker friheten som man får ved å være sin egen arbeidsgiver. Vi skal realisere oss selv og i rike land er tid ressursen med størst knapphet. For mange har det å være sin arbeidsgiver nesten vært en umulighet pga behovet for investeringer i en tidlig fase. Dette vil endres, de som har en bil kan starte som uavhengig sjåfør og bestemme selv når de vil jobbe. En kokk kan leie kjøkkenfasiliteter og starte take-away uten å måtte investere millionbeløp.
Ønsket om mer fritid vil også øke bruken av tjenester. Vi som ikke er så glade i handle kan bestille dagligvarer online og få de levert når vi ønsker eller vi kan plukke de opp fra en hentestasjon på veien.
Samfunnet beveger seg i denne retningen, men det har ikke gått fort til nå. Endringer tar lang tid, men så skjer det mye raskere enn man tror. Ting vi ikke tror vil skje på mange år vil være helt standard om fem år. Få tror på det i dag, men når vi er kommet dit så virker det logisk for alle.
For mange selskap vil dette være en utfordring, adapt or die/ tilpass eller forsvinn. Men for mange andre vil dette være en mulighet, Strong er et av selskapene som vil stå midt i denne megatrenden. De vil ikke være alene og mange konkurrerer om å ta en del av dette markedet. Men basert på historikken så føler jeg meg sikker på at de vil være langt fremme i utviklingen.
JosMag
13.10.2021 kl 15:04 3035

260 millioner i omsetning og 26 millioner i EBITDA lar seg høre👍. Må vel snart komme en melding om oppkjøp også.
Lurer også på hvordan samarbeidet med Glovo forløper. Stor forskjell på å kjøre ut en pizza sammenlignet med å plukke ukens dagligvarer og frakte det på samme moped..må innrømme at jeg er ganske skeptisk til om dette vil fungere...
Redigert 13.10.2021 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
HrDuck
13.10.2021 kl 12:50 3165

lekre de self-checkout løsningene vi ser her HitIT

Takk for mange gode innlegg siste dagene folkens. Jeg er også trygg på at strong er i et gigantisk vekstmarked fremover. Self-checkout er jo kanskje den aller "lavest-hengende-frukten". Det er nesten umulig å tenke seg at ikke dette blir standard i dagligvarebransjen i den vestlige verden i løpet av et par år (mange har jo det allerede, resten må bare komme etter).