Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!


Strongpoint er i en megatrend!

Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).

Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.

Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)

Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.

Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.

Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.

Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.

Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/



Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!

Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.

Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793



For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/

Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare

NRF USA någon som sett eller hört ngt

Tror man på Strongpoint mål för 2025 :
driftsinntekter på 2,5 milliarder kroner i 2025 og EBITDA-marginer på 13-15%.

Då är dagens pris under 1 miljard mkt mkt intressant 😆😆

trenger ikke tro på vekstmålene her nei. Priset rett over en milliard med knappe 200 mill i cash. Pr Q3 har de omsatt for drøyt 700 mill(?), tar det fra hukommelsen her så sikkert lurt at hver enkelt sjekker selv. De har serviceinntekter på ca 300 mill årlig inkludert i dette (igjen sjekk selv). Om jeg legger inn 1 mrd i omsetning neste år og 12% ebitda margin så får jeg en fri kontantstrøm på ca 2,3 pr aksje. Altså ganske nøyaktig 10x av dagens kurs. Og da skal vi huske at kostnader til utvikling er bokført direkte i resultatet. Så alt i alt tenker jeg at ingenting av mulig fremtidig vekst er priset inn.
Legger vi inn vekst som gir de 2,5 mrd og 14% ebitda margin i 2025 så havner fri kontantstrøm over 6 kroner aksjen.

Om vi skulle nå målen är ju 100 billigt

fair tenker jeg, men tror markedet på at veksten blir opprettholdt så ligger vi over 100. Men sånt får man ta om det evt skjer

Veksten er jo ikke opprettholdt. Er jo nettopp det som er problemet.
Igjen, tilbake til hvor mye av omsetningssvikten som stammer fra transport- og/eller halvleder-problematikken.

Verken jeg eller andre har berørt denne saken i dybden her.
Tar kanskje tid til å forsøke meg på et anslag senere i uken eller neste uke, og vil i så tilfelle prøve å være nøytralt vektet.
Så sto det også noen konkrete tall i Q3-rapporten. Disse gir ikke mye tillit, ettersom den direkte konsekvensen av transportproblemene var oppgitt til å være i beskjeden størrelse.

Tror til syvende og sist at ingen av oss klarer å forutse hvordan Q4 ble, med mindre noen har mer info enn andre.

Nå tror jeg du må pusse brillene dine en gang til tunktee. I et hypotetisk tilfelle der målet på 2,5 mrd er nådd så har det i tilfelle vært vekst. Skal skrive litt mer senere, men følte bare for å umiddelbart korrigere misforståelsen.