168% oppside i VOW .. Triggerne for å komme dit.
Kursen på Vow-aksjen er halvert på 6 mnd.. SP1 markets, Nordea og DNB har nylig kommet med grundige, ferske analyser der de laveste TP ligger på ca 40 kr.
Årsaken til det store avviket fra kurs (27kr) til disse kursmålene skyldes trolig en kombinasjon av flere ting. Et svakt H1, mye grunnet pandemiens negative virkning på Cruise og Aftersales, et uheldig utspill vedr formuesskatt og trolig også forventninger om noen store håndfaste avtaler innen landbasert som foreløpig ikke har blitt oppfylt.. Landbasert hadde en backlog på 87 mill etter første halvår...
Triggerne kan listes opp slik:
Oppsving innen Cruise nå som pandemien ebber ut.
Høymargin Aftersales kommer i gang igjen med stadig flere cruiseskip på vannet.
Ordreinnganger på landbasert, bl.a
200 mill+ fra Follum.
Betula melder om at finansiering er på plass, hvilket betyr ytterligere en ordre på 200 mill+
Noe mer håndfast fra avtalene med store aktører, ikke minst ArcelorMittal og biogassanlegget i Luxembourg.
Melding om flere spinoffs, eks tror DNB Markets på Green fuels eller jordendringsmidler.. her menes vel produksjon av biokull ala Wakefield?
Ytterligere kontrakter innen cruise.
Ytterligere avtaler innen landbasert.
Det er 3 måneder igjen av året og 40 kr innen den tid er slett ikke usannsynlig etter min mening, men det betinger at opp til flere av triggerne slår til;)
EDIT: Endret oppside i aksjen basert på ferskeste kursmål 50 kr...
Årsaken til det store avviket fra kurs (27kr) til disse kursmålene skyldes trolig en kombinasjon av flere ting. Et svakt H1, mye grunnet pandemiens negative virkning på Cruise og Aftersales, et uheldig utspill vedr formuesskatt og trolig også forventninger om noen store håndfaste avtaler innen landbasert som foreløpig ikke har blitt oppfylt.. Landbasert hadde en backlog på 87 mill etter første halvår...
Triggerne kan listes opp slik:
Oppsving innen Cruise nå som pandemien ebber ut.
Høymargin Aftersales kommer i gang igjen med stadig flere cruiseskip på vannet.
Ordreinnganger på landbasert, bl.a
200 mill+ fra Follum.
Betula melder om at finansiering er på plass, hvilket betyr ytterligere en ordre på 200 mill+
Noe mer håndfast fra avtalene med store aktører, ikke minst ArcelorMittal og biogassanlegget i Luxembourg.
Melding om flere spinoffs, eks tror DNB Markets på Green fuels eller jordendringsmidler.. her menes vel produksjon av biokull ala Wakefield?
Ytterligere kontrakter innen cruise.
Ytterligere avtaler innen landbasert.
Det er 3 måneder igjen av året og 40 kr innen den tid er slett ikke usannsynlig etter min mening, men det betinger at opp til flere av triggerne slår til;)
EDIT: Endret oppside i aksjen basert på ferskeste kursmål 50 kr...
Redigert 25.03.2023 kl 17:51
Du må logge inn for å svare
På LinkedIn skriver Henrik Badin at utsettelsen vil IKKE ha noe effekt på ordren fra Vow
Teknisk så vi et brudd opp gjennom 25,60. Volumet var ikke all verden, men et etablert brudd vil raskt teste 29,40.
RSI er midt på treet, men MACD indikerer et positivt momentum.
https://www.marketscreener.com/quote/stock/VOW-ASA-16290106/charts/
Jeg gikk drøye 5% i pluss i dag på min moderate post og ville normalt solgt, men jeg tror jeg gir denne en sjanse.
RSI er midt på treet, men MACD indikerer et positivt momentum.
https://www.marketscreener.com/quote/stock/VOW-ASA-16290106/charts/
Jeg gikk drøye 5% i pluss i dag på min moderate post og ville normalt solgt, men jeg tror jeg gir denne en sjanse.
Gullhaugen
04.11.2021 kl 19:37
6733
YNWA250505 skrev Hvorfor det?
Den korrigerte ned på støtten og tettet chartet. Stochastic: 5
Nesten historisk lav. Så denne kommer til å snu opp nå.
Nesten historisk lav. Så denne kommer til å snu opp nå.
Sundancer
06.11.2021 kl 09:56
6337
Vi har skyhøye strømpriser om dagen, og det ser ut til å være varig. Åpner ikke det opp for å bruke samme teknologi som VGM- dvs. biokull til å lage strøm? UK importerer trepellets fra USA som brukes til å lage strøm (se https://www.drax.com/). Så kom jeg over denne artikkelen om Arbaflame som skal erstatte kull i Romania med tre-pellets: https://finansavisen.no/nyheter/miljo/2021/11/05/7767557/arbaflame-med-avtale-i-romania?internal_source=sistenytt
Er det potensielt en egen spin-off eller et potensielt kjempemarket for VOW?
Er det potensielt en egen spin-off eller et potensielt kjempemarket for VOW?
Gullhaugen
06.11.2021 kl 10:58
6275
Jeg har trua på VGM og at 4 tallet nå er en god inngang. Volumet er lavt om dagen så her får man laste i fred før det smeller opp mot 7-10 igjen. Ganske utrolig at denne er på dette nivået nå men en gave til de som ikke er inne. Potensielt så kan denne gå i 15 .... da har vi en 3 doblingskandidat på sikt.
https://finansavisen.no/forum/thread/140315/view/0/1
https://finansavisen.no/forum/thread/140315/view/0/1
Redigert 06.11.2021 kl 12:05
CapitaL
06.11.2021 kl 11:55
6227
Produksjon av biokull ala Wakefield har vært nevnt som en mulig spinoff av Dnb markets..
- The recent spin-off of VGM
was the first crystallisation of value originating from the company’s incubator. It retains
a 30.5% ownership in VGM, included in our valuation, but we see the potential for
further spin-offs down the road. Green fuels or soil amendment products by use of
environmentally friendly carbon sequestration could be next in line, in our view.
Når det gjelder Arbaflame så har det selskapet et enormt potensiale.. tenk bare på alle skitne kullfyrte kraftverk som med små investeringer kan bli rene..
Arbaflame bruker en form for torrefaction for å produsere pellets fra sagflis.. det er altså ikke det samme som biokull produsert fra avfall.
Dette selskapet skal visstnok på børs snart.. For å få eksponering mot selskapet i dag har CARBN en andel i selskapet.
- The recent spin-off of VGM
was the first crystallisation of value originating from the company’s incubator. It retains
a 30.5% ownership in VGM, included in our valuation, but we see the potential for
further spin-offs down the road. Green fuels or soil amendment products by use of
environmentally friendly carbon sequestration could be next in line, in our view.
Når det gjelder Arbaflame så har det selskapet et enormt potensiale.. tenk bare på alle skitne kullfyrte kraftverk som med små investeringer kan bli rene..
Arbaflame bruker en form for torrefaction for å produsere pellets fra sagflis.. det er altså ikke det samme som biokull produsert fra avfall.
Dette selskapet skal visstnok på børs snart.. For å få eksponering mot selskapet i dag har CARBN en andel i selskapet.
Record
06.11.2021 kl 14:44
6073
Om dere ser animal planets story of plastic ser dere potensialet for de som kan komme med en trylleformel for resirkulering av plast .
Ett gastronomisk problem som må håndteres, gjerne med VOWs teknologi .
Ett gastronomisk problem som må håndteres, gjerne med VOWs teknologi .
Hvordan takler VOW sitt anlegg i Drammen plast og annet søppel?
Det virker forøvrig som om forumet helt har tapt interessen for VOW. Det er lenge siden selskapet hadde noe å melde. Med all verdens fokus på plastforurensing og annen forurensing så burde det vel drøst inn ordrer jevnt og trutt for selskapets landbaserte problemløser-produkter.
Det virker forøvrig som om forumet helt har tapt interessen for VOW. Det er lenge siden selskapet hadde noe å melde. Med all verdens fokus på plastforurensing og annen forurensing så burde det vel drøst inn ordrer jevnt og trutt for selskapets landbaserte problemløser-produkter.
CapitaL
08.11.2021 kl 14:38
5411
Det har vært mye støy på Vow-trådene.. bare fint med en pause fra det verste sprøytet.. På Lindums anlegg er det vel full drift.. har ikke fått med meg noe annet jeg iallfall..
Det er ellers bare 10 dager siden selskapet meldte om en kontrakt på 44 mill innen cruise, men på landbasert har det vært lite nytt unntatt ordren fra Vgm i det siste..
Kom over dette tidsskriftet fra Norsk Energi.. mye interessant der, ikke minst om Vow på side 20-23.
https://www.energi.no/docman/tidsskriftet-norsk-energi/2021/368-norsk-energi-3-2021-nett/file
Det er ellers bare 10 dager siden selskapet meldte om en kontrakt på 44 mill innen cruise, men på landbasert har det vært lite nytt unntatt ordren fra Vgm i det siste..
Kom over dette tidsskriftet fra Norsk Energi.. mye interessant der, ikke minst om Vow på side 20-23.
https://www.energi.no/docman/tidsskriftet-norsk-energi/2021/368-norsk-energi-3-2021-nett/file
anca
08.11.2021 kl 18:10
5239
Vow expects to more than double activity in its Landbased business area over the next 12-18 months, says Vow CEO Henrik Badin in this interview. During the past quarters, the company has invested in capacity, and since the beginning for 2020 its workforce has increased by more than 30 percent.
See LinkedIn Vow asa
See LinkedIn Vow asa
nolast
08.11.2021 kl 23:09
5027
Veldig fin artikkel. Jeg tror vi kan gå spennende og lønnsomme tider i møte. Rir 2 hester som snart er i full galopp.
nolast
09.11.2021 kl 15:18
4768
Er det noen som har noe teknisk å komme med. Litt mere volum og flere grønne dager.
Bubleslurp
09.11.2021 kl 15:21
4772
Den som følger med på LinkedIn siden til VOW og Badin ser at det skjer ytters spennende ting om dagen. At ingen gidder å bruke forumet på FA lengre er vel ikke så rart.
CapitaL
09.11.2021 kl 15:47
4731
Badin bør nok finne seg en bedre kanal å formidle hva som skjer i Vow enn LinkedIn..
Det er en del motstand i området 26-27 kr og 50-dagers ligger på 27,40.. trengs vel en nyhet for å bryte igjennom?
Det er en del motstand i området 26-27 kr og 50-dagers ligger på 27,40.. trengs vel en nyhet for å bryte igjennom?
Asko
09.11.2021 kl 20:09
4562
Som nevnt lenger opp i tråden er det sterk motstand rundt 26-27. Denne må nok brytes - helst på større volum - før vi ser noen særlig fremgang. For å få dette til, må nok en positiv nyhet komme. Vi ser det har nå vært gjort 3 forsøk på å bryte gjennom 26, men alle gangene har vært mislykket, Tror det ikke skal så mye til før
motstanden brytes. A kjøpe nå kan derfor være lurt!
motstanden brytes. A kjøpe nå kan derfor være lurt!
Redigert 09.11.2021 kl 20:24
Fluefiskeren
09.11.2021 kl 21:39
4504
Enig. Hvis jeg må inn på LinkedIn for å få vite om «ytterst spennende ting» er det noe galt.
Hammers
09.11.2021 kl 21:55
7573
"Det meste" er galt når det gjelder VOW - i følge enkelte skribenter. Dem om det.
Vi som klarer å tenke selvstendig ser heller med stor undring på hva som egentlig antydes av Badin;
"Really enjoyed joint presentation with Miljøstiftelsen Bellona, Morrow Batteries & Vow ASA hosted by Bellona’s Eivind Berstad.
With our vast expirience within waste valorization, strong track record in deploying process equipment to multiple industries, and capabilities to deliver large scale industrial solutions, we in Vow ASA have become a relevant partner for this concept.
With a biocarbon production capacity equal to four times the size of Vow Green Metals Follum Plant, 42 Gigawatt of green sustainable battery capacity can be made annually".
Etter en felles presentasjon under begivenheten i Glasgow tyder ALT på at VOW samarbeider med Morrow mtp på den megafabrikken som skal bygges sør i Norge. Vår nye statsminister har allerede vært på besøk og han ble imponert over hva han fikk høre.
MERK siste setning; Årlig produksjon på 4x the size of VGM.
Tipper det etter hvert kommer store nyheter rundt dette.
I så fall; WOW!!!
Vi som klarer å tenke selvstendig ser heller med stor undring på hva som egentlig antydes av Badin;
"Really enjoyed joint presentation with Miljøstiftelsen Bellona, Morrow Batteries & Vow ASA hosted by Bellona’s Eivind Berstad.
With our vast expirience within waste valorization, strong track record in deploying process equipment to multiple industries, and capabilities to deliver large scale industrial solutions, we in Vow ASA have become a relevant partner for this concept.
With a biocarbon production capacity equal to four times the size of Vow Green Metals Follum Plant, 42 Gigawatt of green sustainable battery capacity can be made annually".
Etter en felles presentasjon under begivenheten i Glasgow tyder ALT på at VOW samarbeider med Morrow mtp på den megafabrikken som skal bygges sør i Norge. Vår nye statsminister har allerede vært på besøk og han ble imponert over hva han fikk høre.
MERK siste setning; Årlig produksjon på 4x the size of VGM.
Tipper det etter hvert kommer store nyheter rundt dette.
I så fall; WOW!!!
Redigert 09.11.2021 kl 23:37
Record
10.11.2021 kl 09:27
7414
Vil tro at ett sammarbeide med Morrow vil være innen anode teknologi , graphite/graphene er vel ganske relevant i forbindelse med silisiums batteri å vil vel være ett skikkelig løft om noe slikt er på trappene ?
CapitaL
10.11.2021 kl 09:44
7487
" we in Vow ASA have become a relevant partner for this concept.
Har blitt en relevant partner for this concept.. det høres jo fantastisk ut!
Men det er jo ingen steds å lese om det i mediene.. regner med at du ser problemet med det?
Har blitt en relevant partner for this concept.. det høres jo fantastisk ut!
Men det er jo ingen steds å lese om det i mediene.. regner med at du ser problemet med det?
Her kommer det spennende ting etterhvert, og 2022 vil garantert by på mange hyggelige meldinger fra Vow! Det ligger i kortene at det vi bli en betydelig økning i cruisesektoren, og Badin er helt tydelig på at landbasert vil minst doble seg i volum de neste 12-18 månedene. Så her er det bare (dersom man har muligheten) å kjøpe på dagens lave nivåer og smøre seg med tålmodighet!
YNWA250505
12.11.2021 kl 21:27
6642
Nei. Ser det kun som en fordel at det skrives minst mulighet her inne om selskapet.
nolast
12.11.2021 kl 23:07
6673
Ting skjer. I cruise blir det litt å gjøre i årene som kommer!
https://e24.no/naeringsliv/i/G36QLQ/cruiseskipene-letter-anker-igjen-naa-er-dette-verdens-stoerste
https://e24.no/naeringsliv/i/G36QLQ/cruiseskipene-letter-anker-igjen-naa-er-dette-verdens-stoerste
CapitaL
13.11.2021 kl 10:21
6476
Er lite å skrive om.. det ser man jo på hjemmesiden til Vow også.. bare fyllmasse på nyhetssiden i det siste. At det skjer minst mulig frem til årsskiftet blir det jo mindre formuesskatt av og;)
YNWA250505
13.11.2021 kl 10:33
6524
Vil gjerne betale millioner i formueskatt jeg. Så kjør på med mange nye ordre nå
Nsxnsx
16.11.2021 kl 10:00
6083
Ser slik ut....og dette var jo det nye store iflg flere selvutnevnte eksperter :)
Jeg har fylt på jeg da...men har god tid. Vant til å vente...har mye i Recsi også...og det er jo også som å se maling tørke :)
Jeg har fylt på jeg da...men har god tid. Vant til å vente...har mye i Recsi også...og det er jo også som å se maling tørke :)
Nå ser det ut som 10 åringen skal få fokus igjen.
I dag er det DNB Markets som kjører ned kursen til Vow med sin nedgradering fra 39 til 25 og HOLD.
https://www.nordnet.no/fullscreen/news/1004387140-vow-dnb-markets-nedgraderer-til-hold-kursmal-25-39?instrumentId=16280186
De har nok rett i at det snart må komme noe mer konkret ut av de spennende partnerskapene Vow er delaktig i (AM; Repsol, PM), men igjen viser analytikerne at deres profesjon mildt sagt er en kvasiaktivitet, for hvordan kan det være at Vow skal nedgraderes så kraftig nå som de nettopp har mangdoblet sin omsetning på landbasert område, Q4 kommer til å se bra ut, og i tillegg vet alle at after sales i cruise vil øke kraftig det neste året. I tillegg sitter Vow med en rekordstor backlog. Analytikeren negraderer aksjen med 50 % dersom du tar utg pkt i DN Investor sitt median kursmål på kr 50, det er jo bare helt vilt når det ikke foreligger konkrete underpresteringer fra selskapet. Her er det langt mer oppside enn nedside!
Nei, disse guttevalpene fra NHH kunne like gjerne brukt fingen i været og glasskule i sin spåing, hadde ikke gjort stor forskjell. Jeg er fremdeles sterk i troen på at 2022 vil bli et bra år for Vow og VGM, så her er det bare å bli sittende!
https://www.nordnet.no/fullscreen/news/1004387140-vow-dnb-markets-nedgraderer-til-hold-kursmal-25-39?instrumentId=16280186
De har nok rett i at det snart må komme noe mer konkret ut av de spennende partnerskapene Vow er delaktig i (AM; Repsol, PM), men igjen viser analytikerne at deres profesjon mildt sagt er en kvasiaktivitet, for hvordan kan det være at Vow skal nedgraderes så kraftig nå som de nettopp har mangdoblet sin omsetning på landbasert område, Q4 kommer til å se bra ut, og i tillegg vet alle at after sales i cruise vil øke kraftig det neste året. I tillegg sitter Vow med en rekordstor backlog. Analytikeren negraderer aksjen med 50 % dersom du tar utg pkt i DN Investor sitt median kursmål på kr 50, det er jo bare helt vilt når det ikke foreligger konkrete underpresteringer fra selskapet. Her er det langt mer oppside enn nedside!
Nei, disse guttevalpene fra NHH kunne like gjerne brukt fingen i været og glasskule i sin spåing, hadde ikke gjort stor forskjell. Jeg er fremdeles sterk i troen på at 2022 vil bli et bra år for Vow og VGM, så her er det bare å bli sittende!
Redigert 16.11.2021 kl 13:02
nolast
16.11.2021 kl 13:05
5890
Meget klokt. Nå står vi foran at halv år hvor det skal bygges ny industri!
Vgm er på tur og jeg mener det er meget stor sannsynlighet for at andre vil
fylle på med tilsvarende ordre. Når proppen løsner da blir det moro!
Vgm er på tur og jeg mener det er meget stor sannsynlighet for at andre vil
fylle på med tilsvarende ordre. Når proppen løsner da blir det moro!
Akkurat nå ser det litt ut som det er en annen propp som løsner først. Tenker turen opp igjen fra evt 14-15 til 23 kan være en del tyngre en selve stupet.
Uansett er det markedet som rår. Markedet forventer en og annen ordre fra tid ti annen og når det virker helt dødt fra selskapet da mister investorene trua. det er nesten så man mistenker at Vow har gått på en smell i en eller annen form. Trøbbel med teknologien, en større partner som har trukket seg o.l.
Alle kan miste litt troen av og til på sine investeringer, og noen ganger går man ut av en aksje like før vinden snur, så her må man holde tungen rett i munnen. Men, en analytikerguttunge med bossdress som ikke ser noe oppside i Vow, det er triste saker! Hvordan man ikke klarer å se oppside i en aksje og et selskap som i hovedsak lever av cruisesirkuset (som er på full fart tilbake) og som i tillegg er i ferd med å bryte gjennom i sin satsing på landbasert, ja han burde hverken fått lov til å gå i dress, og ennå mindre få lov til å dele sin mangel på kunnskap til markedet. Helt krise hvor fordummende og patetisk finansverden noen gang fremstår.
TheKurgan
16.11.2021 kl 16:45
5578
Men er det slik at inntektene fra salget til VGM enda ikke er inne og synlig i regnskapene bør vel det gi en boost?
Kjenner til alle som sikkert vil si at dette allerede er priset inn, men er det virkelig det? Kursen har jo nå allerede falt kraftig fra toppen.
Kjenner til alle som sikkert vil si at dette allerede er priset inn, men er det virkelig det? Kursen har jo nå allerede falt kraftig fra toppen.
Er det dette du kaller en «analytikerguttunge med bossdress»
https://no.linkedin.com/in/martinhoangnguyen
Stoler mer på han enn denne analysen https://finansavisen.no/forum/thread/127073/view/0/0?page=1
https://no.linkedin.com/in/martinhoangnguyen
Stoler mer på han enn denne analysen https://finansavisen.no/forum/thread/127073/view/0/0?page=1
Stemmer det. Om jeg husker riktig, ble bare 80 mill med i regnskapet
bvadet
16.11.2021 kl 19:33
5436
Det er i allefall godt vi er kvitt klovnen Hammers på disse trådene. Skal lure på om han får betalt for å spre feilinformasjon om Vow ?
CapitaL
16.11.2021 kl 21:38
5319
Nå ble ikke ordren fra Vgm bekreftet før 22.okt .. så det er ingen tall som vises i regnskapet foreløpig... skjønner ikke hvor du har 80 mill fra?
Zteffh
16.11.2021 kl 22:25
5260
Trist tid för VOW nu men detta kanske kan lysa upp höstmörkret.
Simply Wall St:
Below Fair Value: VOW (NOK25) is trading below our estimate of fair value (NOK104.49)
VOW's forecast earnings growth (55.8% per year) is above the savings rate (1.2%)
earnings are expected to grow significantly over the next 3 years.
VOW's revenue (36.3% per year) is forecast to grow faster than the Norwegian market (5% per year).
https://simplywall.st/stocks/no/commercial-services/ob-vow/vow-shares#future
Skall förstås tas med en klype salt
Simply Wall St:
Below Fair Value: VOW (NOK25) is trading below our estimate of fair value (NOK104.49)
VOW's forecast earnings growth (55.8% per year) is above the savings rate (1.2%)
earnings are expected to grow significantly over the next 3 years.
VOW's revenue (36.3% per year) is forecast to grow faster than the Norwegian market (5% per year).
https://simplywall.st/stocks/no/commercial-services/ob-vow/vow-shares#future
Skall förstås tas med en klype salt
Å nedgradere Vow til et null-oppside-case per i dag, er det samme som å ikke tro på menneskeskapte klimaendringer, begge deler særdeles ignorant og kunnskapsløst! Alle som har satt seg litt inn i Vow, som vet at cruise er på vei tilbake, og som vet at det grønne skiftet skaper enorme markeder for selskaper som Vow, ja de vet at det er massevis av oppside i Vow (og VGM). Og ja, altfor mange pappaguttunger fra NHH som går rundt i for store dresser i finansnorge.
Redigert 16.11.2021 kl 22:50
CapitaL
17.11.2021 kl 08:44
4965
Det er fortsatt slik at flere av triggerne listet opp i trådstarten ikke har kommet.. Betula f.eks, en ordre på 200 mill som gikk i vasken der.. ingen trigger det akkurat.
Veksten innen landbasert lar vente på seg, sett bort i fra Follum.. som var velkjent. Det må komme ordrer fra de store aktørene som AM, og en ny spinoff før dette skal gå veien..
Jeg for min del vil ikke uten videre nedsable Dnbs vurderinger i det korte bildet. Vow må faktisk levere på landbasert, det er tross alt der det store vekstpotensialet for selskapet ligger.
Veksten innen landbasert lar vente på seg, sett bort i fra Follum.. som var velkjent. Det må komme ordrer fra de store aktørene som AM, og en ny spinoff før dette skal gå veien..
Jeg for min del vil ikke uten videre nedsable Dnbs vurderinger i det korte bildet. Vow må faktisk levere på landbasert, det er tross alt der det store vekstpotensialet for selskapet ligger.