168% oppside i VOW .. Triggerne for å komme dit.

CapitaL
VOW 25.09.2021 kl 12:04 144068

Kursen på Vow-aksjen er halvert på 6 mnd.. SP1 markets, Nordea og DNB har nylig kommet med grundige, ferske analyser der de laveste TP ligger på ca 40 kr.

Årsaken til det store avviket fra kurs (27kr) til disse kursmålene skyldes trolig en kombinasjon av flere ting. Et svakt H1, mye grunnet pandemiens negative virkning på Cruise og Aftersales, et uheldig utspill vedr formuesskatt og trolig også forventninger om noen store håndfaste avtaler innen landbasert som foreløpig ikke har blitt oppfylt.. Landbasert hadde en backlog på 87 mill etter første halvår...

Triggerne kan listes opp slik:

Oppsving innen Cruise nå som pandemien ebber ut.

Høymargin Aftersales kommer i gang igjen med stadig flere cruiseskip på vannet.

Ordreinnganger på landbasert, bl.a
200 mill+ fra Follum.

Betula melder om at finansiering er på plass, hvilket betyr ytterligere en ordre på 200 mill+

Noe mer håndfast fra avtalene med store aktører, ikke minst ArcelorMittal og biogassanlegget i Luxembourg.

Melding om flere spinoffs, eks tror DNB Markets på Green fuels eller jordendringsmidler.. her menes vel produksjon av biokull ala Wakefield?

Ytterligere kontrakter innen cruise.
Ytterligere avtaler innen landbasert.


Det er 3 måneder igjen av året og 40 kr innen den tid er slett ikke usannsynlig etter min mening, men det betinger at opp til flere av triggerne slår til;)


EDIT: Endret oppside i aksjen basert på ferskeste kursmål 50 kr...
Redigert 17.03.2022 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Record
05.01.2022 kl 15:04 5220

Tror at også disse kan bli noe å spinne på , jordforbedring har tilnærmet effekt av gjødsling ,med de gjødselprisene som vil vedvare kan det bli ett viktig tilskudd .
Tror nok at fremtiden er rimelig grei i VOW :-)

Iflg DNB analyse går LOI med Elkem ut på dato om ca 3 uker, det vil være en trigger om den blir bekreftet, eller en nesestyver om den ikke blir bekreftet.

Note that the LOI with Elkem expires if binding agreements are not signed by 1 February 2022, unless the partners agree otherwise.

En annen, litt glemt trigger er annonsering og mer informasjon rundt sementprodusenten VOW har hatt et strategisk partnerskap med den siste tiden. Er vi litt heldige får vi kanskje høre mer før påske.
Hammers
05.01.2022 kl 16:23 5198

Ivan B

En fellesnevner vedr anleggene til VOW/VGM er at overskuddsvarmen fra produksjonen selges inn i lokale fjernvarmenett.
Prisen på fjernvarme er i Norge knyttet mot den regjerende strømprisen.
Som vi vet; Denne har eksplodert i år - i hvert fall i sør.

Kjenner du (eller andre) til hvilke avtaler VOW har tegnet med Vardar ang pris for solgt varme.
Jeg tenker på evt økt lønnsomhet i prosjektene med høy strømpris.
Tenker da kun overordnet (fast pris/flytende) mtp verdien av varmen.
Redigert 05.01.2022 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Karbon
05.01.2022 kl 16:25 5233

Det stemmer. Der er ingen tvil om at Vow har hendene fulle i 2022, med et skikkelig trøkk på produksjon og leveranser av utstyr til diverse fabrikker. Og så er det slik at leveransene til f.eks. Repsol slett ikke er en engangsinntekt for Vow - det er bare den første av flere i rekken i årene framover. Kontrakten på ca 200 millioner er "bare" for pilotanlegget på 10 000 tonn. Leveranser til senere oppskalering av anlegget kommer senere. Slik vil det være med de fleste kontraktene til Vow framover.

Vardar skal levere strøm og VGM skal levere gass til heating, hvordan bytte forholdet blir er ikke opplyst

Vardar will be provided with CO2 neutral gas produced at the
Follum Plant to be used for central heating; (ii)
Vardar will provide feedstock for heating of materials to be used at the Follum Plant; (iii) Vardar will supply
electricity from Vardar's steam turbine to the Follum Plant; (iv) Vardar will supply the Follum Plant with electricity
or heating for the Follum Plant's heating desiccation

Vardar produserer årlig 40.000.000 kWh og VGM skal selge produsert syngass som Vardar kan benytte i sin multibrenselkjel til å produsere fjernvarme, overskuddet vil gå til elektrisitetsproduksjon. Det er helt klart en enorm fordel med høy strømpris, det vil gi økt inntjening på syngassen enten det selges spot eller på lengre kontrakter. I prospektet skrives det at VGM skal kunne dekke Vardars behov for energi til fjernvarme og i tillegg kunne gi overskuddsgass til elektrisitetsproduksjon (men det spesifiseres ikke om det allerede er ved fase 1 eller senere). Med den siste tidens strømpriser kan man trygt trekke på smilebåndet når man ganger opp med Vardars årlige produksjon for å finne verdien av energien som skal produseres.

Edit: Med Biogreen får man 2.600 kWh syngass pr. tonn biomasse. Så man kan trolig dekke Vardars behov allerede ved fase 1
Redigert 05.01.2022 kl 17:58 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.01.2022 kl 18:13 5149

Takk for et godt - og ikke minst hyggelig svar.
Jeg hadde en viss formening om at du hadde kjennskap til slikt..... 😉.
Karbon
05.01.2022 kl 20:55 5038

Meget godt forklart IvanBliminse!
Record
05.01.2022 kl 21:22 4965

Skal ikke se bort i fra at VOWs løsning kan være det foretrukkende løsning .
Ser i E24 at Carbonfangsten til Aker er «corona» smittet, trodde de hadde noe kjøtt på beinet når de får milliarder i støtte ?
Kanskje Badin får rett da han sa at om myndighetene ba VOW om carbonfangst løsning , ville de kunne levere det til 1/10 del av prisen .
Mye spennende som kan materialisere seg relativt raskt for VOWs del .
Badgirl
06.01.2022 kl 20:24 4525

Hallo gamle venn ;) Har du satt penger i markedet? Eller er det linjalen som gjelder ennå :) Håper alt står bra til! BG som er inne i krypto om dagen men svinger innom gamle trakter.

Flyttet også over til Jacup/rigg. En svært lønnsom beslutning så langt. Men nå har jeg flyttet en del over i Vow igjen. Foreløpig en dårlig deal!
Hammers
07.01.2022 kl 22:59 4107

Ref din link; Hvis analytikeren får rett i at 2022 vil bli "The year of the cruise" vil det bety at Aftersales kommer tilbake for fullt.

- Aftersales er VOW's 3. bein. Det har levert 0 eller NEG de siste par årene. Overskudd på ca 20 mill har blitt erstattet m/NEG bidrag.
- Også Landbased (bein 2) har levert et NEGATIVT bidrag etter oppkjøpet av ETIA. Oppbygging/omorg har blitt prioritert. Kommer nå!
- Hovedbeinet, Cruise Projects (renseutstyr til nybygg/etterinstallasjon i eldre skip), går så det griner med marginer på rundt 26-28%.
- Når bein 1+2 kommer i gang for fullt er målsettingen at også de skal levere rundt tilsvarende positive marginer som CP.

- Bare å glede seg! Når alt igjen drar i samme retning er vi tilbake til den gode gamle vekstaksjen som VOW var i 2019.
- Da jeg kjøpte meg inn for første gang - på høyt 6-tall.

Etter mine beregninger kommer Landbased til å vise sterk vekst fra Q4/21 (VOW's res kommer i slutten av februar).
Dette ut fra hvilken type ordre man mottok i q4 - og ikke minst hvordan betalingsstrukturen for dem er (hvis de er etter ord mønster).
Leverer også Aftersales positivt tror jeg mange får seg en SKIKKELIG overraskelse når tallene kommer!

Ikke noen som helst ekstraordinær vekst ligger inne i dagens kurs.
Snarere det motsatte!

HiHa
Redigert 07.01.2022 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
Karbon
07.01.2022 kl 23:19 4076

Hyggelig link du har delt her Bubleslurp!

Jeg er helt på linje med Hammers her. Aftersales har en god del å "ta igjen" etter at cruiseskipene i månedsvis har ligget og ventet på at seilasene kan starte opp igjen.

Ellers så er 2022 året hvor selve startskuddet for Vows landbaserte del går. Det er bare å nevne f.eks. Vow Green Metals, Arcelor Mittal, Repsol, Wakefield Biochar pluss mye mer.

Felles for alle er at det er snakk om første fase, eller første installasjon av en serie installasjoner over flere år. Med andre ord en landbasert industri som vil vokse år for år, og levere kontinuerlige inntekter på samme måte som for cruise.

På samme måte, men etterhvert med større inntekter enn hva vi har sett for cruise. Og det sier litt.....
royroy
08.01.2022 kl 05:02 4036

Hammers og Kabon, ref deres siste innlegg angående aftersales i 2022:

Nå flyter det over av covid i verden. Riktignok mye mildere mtp. sykehusinnleggelser, men ikke like mildt til at det ikke vil påvirke cruise industrien med restriksjoner og dermed føre til mindre aktivitet i aftersales. Tenker ikke dere det samme?

Jeg lastet likevel opp forrige uke og det fortsetter jeg med
Hammers
08.01.2022 kl 11:41 3851

Generelt svarer man ikke folk som skriver kl 0500 - natt til lørdag.

Likevel et par kjappe;
- Det er innført strenge tiltak for alle som skal sette sin fot om bord i skipene.
- Også om bord er det innført en rekke tiltak.

- Mindre aktivitet i Aftersales enn hva da? Aftersales har ligget nede uten inntekter i snart 2 år, men skipene har nå begynt å legge fra kai.
- Dvs; Aktiviteten tar seg opp. Spørsmålet blir heller hvor mye og hvor raskt.

- I det store bildet er uansett LAND som etter hvert blir den klart største delen av VOW.
- Den delen som var ikke-eksisterende for et par år siden kommer til å overta tronen fra Cruise Projects.
- Etter mine beregninger får vi den første indikasjonen når q4/21 legges fram i februar.
oivindl
08.01.2022 kl 12:36 3870

"Felles for alle er at det er snakk om første fase, eller første installasjon av en serie installasjoner over flere år. Med andre ord en landbasert industri som vil vokse år for år, og levere kontinuerlige inntekter på samme måte som for cruise."

Hvor mye av dette er det tegnet kontrakt på og hvor mye er forhåpninger og ønsker?

Det er vel ikke slik at cruise skipene legger fra kai, det er vel heller motsatt !!

Cruise sesongen I Brasil er suspendert etter 3 skip fra MSC og 2 fra Costa hadde 800 smitte tilfeller ombord i løpet av 9 dager, alle var vaksinerte

Norwegian har kansellert cruise på 8 skip https://www.usatoday.com/story/travel/cruises/2022/01/05/norwegian-cancels-sailings-8-ships-amid-covid-surge/9104189002/

Royal gjør det samme
https://www.usatoday.com/story/travel/cruises/2022/01/07/royal-caribbean-pausing-operations-4-cruise-ships-covid-surges/9134764002/

CapitaL
08.01.2022 kl 13:47 3935

Dagens anbefaling fra det amerikanske smittevernbyrået CDC om å ikke reise på cruise, utløper 15 januar. Spørsmålet er om den anbefalingen forlenges?
Vi får se..

Hindenburg Research:

We are short $RCL, which we believe to be one of the most dislocated re-opening stocks on the market today. The outlook for $RCL and the cruise industry is far more grim than other hospitality and leisure post-Covid stories.

— Hindenburg Research (@HindenburgRes) January 6, 2022

De shortgutta der tror ikke på noen rebound med det første iallfall.

Jeg deler ikke den oppfatningen.. men greit å ta med ulike syn i egne vurderinger.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2022/01/07/7799310/hindenburg-senket-nikola-na-vil-de-senke-rcl
royroy
08.01.2022 kl 14:55 3911

Ser poengene dine, men synes noen av de ikke er så sterke.

Det har vært innført strenge tiltak for alle som skal sette fot på skipene, og de som jobber på skipene, i lang tid.

Mindre aktivitet i aftersales enn hva det var for 2 år siden. Og mindre aktivitet i aftersales enn hva man håpet på for et halvt år siden, før ominron/siste bølgen.

Jeg er fortsatt super positiv til VOW, da jeg ser litt lenger frem, men for meg er dette ^ noen litt uunngåelige poenger som jeg tenker bør erkjennes dersom man følger med.

… jeg er ikke redd for at andre lesere skal selge seg ut på kort sikt pga dette, jeg har som sagt nettopp lastet opp, men jeg mener det er viktig for diskusjonen
Karbon
08.01.2022 kl 15:16 3902

Hei oivindl. Lenge siden sist, hyggelig å høre fra deg!

Av de 4 jeg nevnte i innlegget mitt, er det vel bare anlegget til Arcelor Mittal hvor det ikke er meldt noe spesielt av oppdateringer etter siste børsmelding. Jeg har sett en utenlandsk artikkel hvor det skrives at anlegget er "under construction", men det får stå for journalistens regning. Selv forholder jeg meg til det som er børsmeldt, og som fremgår av opplysninger gitt av Vow og Arcelor Mittal, nemlig at anlegget skal være ferdigstilt mot slutten av 2022, eller mest sannsynlig første halvår 2023.

Repsol har bekreftet at de bestiller anlegget som jeg tidligere har lagt ut en skisse av her på forumet (første fase 10 000 tonn, med sikte på oppskalering til 100 000 tonn hvis jeg husker rett):

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-strengthens-partnership-with-repsol-with-agreement-to-deliver


Wakefield har signert kontrakten om anlegget som skal stå ferdig i 2022, så her er det ikke nødvendig med noen flere meldinger:

https://www.wakefieldbiochar.com/vow-partners-with-wakefield-with-biogreen-system-wakefield-biochar/

VGM sitt anlegg vet vi er bestilt OG under bygging, noe jeg har vist til på forumet her for ikke mange dager siden:

https://www.linkedin.com/mwlite/feed/hashtag/spirajoule

Redigert 08.01.2022 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
oivindl
08.01.2022 kl 15:23 3892

"Hei oivindl. Lenge siden sist, hyggelig å høre fra deg!"

Hyggelig å høre, kommer fra hjertet regner jeg med😊

Jeg tenker på dette med serier av installasjoner, som vel ikke er bekreftet.

"en serie installasjoner over flere år. Med andre ord en landbasert industri som vil vokse år for år, og levere kontinuerlige inntekter på samme måte som for cruise."
Redigert 08.01.2022 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Karbon
08.01.2022 kl 16:03 3832

Enten en serie av installasjoner, slik det fremgår av meldingen fra Wakefield:

"The solution represents the first of multiple units that are planned to be implemented in the upcoming years by Wakefield Biochar to realize their “Better Soil. Better World” products strategy."

Eller pilotanlegg som er tiltenkt og oppskaleres etterhvert, slik tilfelle er for anlegget til Repsol og Vow Green Metals.

Det betyr inntekter i flerfoldige år framover fra hver enkelt kunde, dersom intensjonene deres om "en serie av fabrikker" eller senere oppskaleringer av anlegg blir oppfylt.

Noe det etter min oppfatning er all grunn til å tro, gitt det faktum at det blir dyrere og dyrere i årene framover og ikke redusere co2-utslippene fra produksjonsvirksomheten deres drastisk.
oivindl
08.01.2022 kl 16:14 3862

"Det betyr inntekter i flerfoldige år framover fra hver enkelt kunde, dersom intensjonene deres om "en serie av fabrikker" eller senere oppskaleringer av anlegg blir oppfylt."

Såfremt bestillingen går til WOV, som vi selvfølgelig kan håpe på.
Karbon
08.01.2022 kl 16:41 3823

Det er en grunn til at for eksempel RCL og Carnival bestiller nye systemer fra Vow igjen og igjen.

Det samme vil vi etter all sannsynlighet se også for de landbaserte anleggene. Når vi ser hvor storfornøyd Philip Morris er med anlegget de fikk installert fra Vow, så bekrefter det mine tanker.
oivindl
08.01.2022 kl 17:57 3804

VOW, WOV😊
Skal skjerpe meg.
oivindl
08.01.2022 kl 18:06 3789

"Det er en grunn til at for eksempel RCL og Carnival bestiller nye systemer fra Vow igjen og igjen."

Det er jo vel og bra, men ikke nødvendigvis overførbar. Størrelsen på markedet gir på den ene siden gode vekstmuligheter, men også større konkurranse.
Store stålselskaper som ArcelorMittal bruker og mye midler på utvikling av ny teknologi.
Karbon
08.01.2022 kl 18:20 3839

Helt korrekt oivindl. Heldigvis er det fremtidige markedet for avkarbonisering av produksjonen for virksomhetene så stort at det vil være plass til svært mange aktører med forskjellige typer løsninger.

Nye ordrer/nye kunder for Vows løsning på problemet utover i 2022 og 2023 vil gi en indikasjon på hvor dette bærer videre.
Karbon
08.01.2022 kl 21:22 3812

Hei investinor!

Jeg har ikke fanget opp noe spesielt i tilknytning til de prosjektene i det siste. Når det gjelder UniPetrol så er det nok litt tidlig enda. UniPetrol fikk overlevert anlegget sitt rundt midten av mars 2021, da Henrik Badin skrev følgende:

"We at Vow ASA are proud to work with Unipetrol Group on plastic waste valorization to produce recycled chemicals. Picture from the handover of Vow’s Biogreen pyrolysis systems at UniCRE (UNIPETROL Centre of Research and Education)"

I etterkant av dette har det fra UniPetrols side vært uttalt at de skal se på muligheter for å oppskalere teknologien fremover, men jeg tror vi må vente en stund enda før vi hører noe om hva som er UniPetrols neste skritt.
Hammers
08.01.2022 kl 21:45 3803

Mener å huske at kinesiske interesser deltok på eiersiden i et cruiseskip Scanship skulle levere renseutstyr til.
Noen annen connection til Kina har ikke jeg hørt om. Kanskje andre har?
Redigert 08.01.2022 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
Karbon
08.01.2022 kl 21:50 3801

Når var dette Hammers?

Utifra hva Magelssen uttaler her, så kan det høres ut som om det er noe som pågår i disse dager:

"Nå får vi nye kontrakter mot Kina, så vi ser fram til fortsatt godt samarbeid med banken, avslutter han."
Redigert 08.01.2022 kl 21:51 Du må logge inn for å svare

takk for svar angående Unipetrol. fant noe på om NSR på q3 prenstasjonen på side 14: Equipment production underway.
Installation early 2022
Karbon
08.01.2022 kl 22:54 3725

Glimrende research Investinor!

Og her er informasjon fra UniPetrol i etterkant av at de fikk overlevert anlegget fra Vow i fjor, hvor de ser for seg på sikt å resirkulere ALL plast i Tsjekkia:

https://www.unipetrol.cz/en/Media/PressReleases/Pages/20210513-TZ_OrlenUnipetrol-pyrolyza-EN.aspx

Fra artikkelen kan man blant annet lese følgende:

“Our ambition is to chemically recycle waste plastics from our nearest surroundings and the entire Czech Republic within several years"

Her er forresten en annen artikkel, i etterkant av at test-anlegget fra Vow er oppe og går:

https://chemindigest.com/chemical-recycling-of-waste-plastics-being-tested-by-orlen-unipetrol/
Redigert 08.01.2022 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.01.2022 kl 23:34 3655

Når? Nei, si det. Som jeg skriver; "Jeg mener å huske....". Kanskje jeg blander sammen med noe annet? Jeg vet faktisk ikke.

Mer interessant er det du sier ang ordlyden i Magelssens uttalelser. Ved nærmere lesing er jeg faktisk helt enig.
Hvis dette hintet er noe som foregår i disse dager bør man absolutt spisse ørene.

VOW's forretningside går bl.a. ut på å gå for de aller største innen ulike segmenter.
Store kunder som senere gir seriekontrakter.

- Innen rensing av "cruise" har man kapret verdens 4 største aktører. De er stamkunder.
- Innen metall har man nylig kapret verdens største stålprodusent i ArcelorMittal. De skal erstatte fossilt kull med biokarbon i produksjonen.
- Elkem er vel verdens største innen silisium. Kapret. Samme her mtp å erstatte fossilt kull.
- Repsol er en av europas største innen petrokjemi - og mye annet. Kapret. Husholdningsavfall til verdier.
- Phillip Morris er den største innen tobakk. I 8-10 år slet PMI med avkarbonissering.
- Ila perioden fikk man redusert m/rundt 30% (e/hukommelsen).
- Da VOW kom inn i bildet gikk man til MINUS utslipp ila 2 år. Det på den ENE fabrikken PMI testet på. Det gjenstår 40! Kapret.
- Det landet som slipper ut mest Co2 i Verden er nettopp Kina. Verdens største "synder".
- Kina har enorme problemer m/luftforurensing. I 2020 sto landet for nesten 1/3 av totalt verdensutslipp.
- Enorme muligheter hvis innpass nå er oppnådd. Svaret får vi vel innen rimelig tid.
- Utrolig spennende den reklamen fra DNB.

Likevel; Det mest utrolige med VOW er at selskapet fortsatt prises som gamle SSHIP.
Den delen som nesten bare hadde CP + Aftersales å stå på.
Den STORE veksten ligger på land, men ikke noe som helst er bakt inn i dagens kurs.
Redigert 08.01.2022 kl 23:58 Du må logge inn for å svare

takk for det. fant denne ganske detaljerte plansjen. Forteller ganske mye om hva som skjer i VOW, blant annet "End of Life Tires treatment
First pilot (proof of concept) realized and successful
First industrial plant under construction" side 35 av 38. usikker når denne presentsasjonen ble laget.
sjekk ut https://solarimpulse.com/companies/vow-asa-2# og VOW and Etia presentation lenger ned på siden