168% oppside i VOW .. Triggerne for å komme dit.

CapitaL
VOW 25.09.2021 kl 12:04 255103

Kursen på Vow-aksjen er halvert på 6 mnd.. SP1 markets, Nordea og DNB har nylig kommet med grundige, ferske analyser der de laveste TP ligger på ca 40 kr.

Årsaken til det store avviket fra kurs (27kr) til disse kursmålene skyldes trolig en kombinasjon av flere ting. Et svakt H1, mye grunnet pandemiens negative virkning på Cruise og Aftersales, et uheldig utspill vedr formuesskatt og trolig også forventninger om noen store håndfaste avtaler innen landbasert som foreløpig ikke har blitt oppfylt.. Landbasert hadde en backlog på 87 mill etter første halvår...

Triggerne kan listes opp slik:

Oppsving innen Cruise nå som pandemien ebber ut.

Høymargin Aftersales kommer i gang igjen med stadig flere cruiseskip på vannet.

Ordreinnganger på landbasert, bl.a
200 mill+ fra Follum.

Betula melder om at finansiering er på plass, hvilket betyr ytterligere en ordre på 200 mill+

Noe mer håndfast fra avtalene med store aktører, ikke minst ArcelorMittal og biogassanlegget i Luxembourg.

Melding om flere spinoffs, eks tror DNB Markets på Green fuels eller jordendringsmidler.. her menes vel produksjon av biokull ala Wakefield?

Ytterligere kontrakter innen cruise.
Ytterligere avtaler innen landbasert.


Det er 3 måneder igjen av året og 40 kr innen den tid er slett ikke usannsynlig etter min mening, men det betinger at opp til flere av triggerne slår til;)


EDIT: Endret oppside i aksjen basert på ferskeste kursmål 50 kr...
Redigert 25.03.2023 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Asko
04.02.2022 kl 17:59 4695

At "slike presentasjoner ikke er hennes sterkeste sider".....det har jeg vanskelig for å tro: Når du er CEO i et børsnotert selskap, tror jeg ikke å stå foran noen skarve journalister skulle være såå stor utfordring! I tilfelle er hun kanskje ikke "rett mann".
Jeg er selvsagt klar over at forholdet mellom VOW og VGM er spesielt nært. Kommunikasjonen mot aksjonærer og markedet generelt virker noe anstrengt i forhold til hva det var for noen måneder siden. Det er dette jeg stiller spørsmål ved. Så får vi håpe dette bare er en konspirasjonsteori, men ......
Asko
04.02.2022 kl 18:01 4738

Da beklager jeg at jeg ikke fant den meldingen...........jg er kanskje noe hyper
Hammers
05.02.2022 kl 11:27 4617

Flott presentasjon av en Badin som virkelig var på hugget i sin iver etter å få spredd de glade budskap.
Neppe noen tvil om retningen i det lange løp for aksjonærene.

Det var likevel EN faktor jeg bet meg merke i - og som KANSKJE kan skape litt forsinkelse i veksten i det KORTE bildet.
Antall ansatte er nå 181 personer - mot 138 ved utgangen av 2020. En vekst på 31% ila dette drøye året.
Om inntektene i samme periode har stått i stil er jeg ikke så sikker på.

Dette er som sagt et mulig kortsiktig fenomen.
Antall ansatte øker selvsagt pga den kraftige etterspørselen man opplever.
Dvs at alt uansett ordner seg til slutt!

FLOTT PRESENTASJON.
CapitaL
05.02.2022 kl 12:11 4634

Jeg kan ikke forstå hvorfor en økning i antall ansatte skal skape forsinkelse i veksten? De er jo en del av veksten ;)
Økningen i antall ansatte er jo kostnader i denne vekstfasen, men alle disse ansatte er vel ikke tilknyttet landbasert? Jeg vil tro at mange av disse nye folkene skyldes den store veksten innen Cruise.

Synes ellers Repsol er interessant og et godt eksempel på potensialet til landbasert, ikke minst fordi den første ordren allerede har kommet.

- First stage: Remove 10,000 tons of urban waste per year from landfills in the first stage
Later stages: Remove 100,000 tons a year in later stages, equivalent to the urban waste produced in the surrounding area

Disse tallene tilsier en ti-dobling av kapasiteten på Pilotanlegget Vow leverer.. Hva står det om den avtalen på Vows sider?
3 mill tonn skal resirkuleres årlig er visstnok Repsols target...

På dagens kursnivå får man landbasert gratis med på kjøpet.. utrolig nok!
Asko
05.02.2022 kl 12:41 4600

At presentasjonen var så flott har jeg problemer med å skjønne. Den er skrevet på det samme papirer som de tidligere presentasjonene + litt korrigering i forbindelse med den siste LOI.
Selv om volumene er mikroskopiske, klarer likevel markedet å senke aksjekursen med 40 - 50% ila få måneder. I samme periode har børsen hatt positiv utvikling.
Jeg har - etter mine forhold - betydelig mengde aksjer i VOW. Jeg har også tro på konseptet, men jeg oppfatter CEO som lite kommunikasjonsdyktig - og som jeg har antydet tidligere - i overkant kontrollerende. Om en slik utvikling kommer ut av kontroll, kan det få uheldige virkninger. I tillegg er det svært få frie aksjer tilgjengelig - noe som også kompliserer det hele noe.

Min skepsis over de siste måneders utvikling har ført til at jeg har solgt min aksjer i VGM og overført beløpet til VOW. Jeg satser på at ting materialiserer seg om 2- 3 år. Hvis ikke er min investering i VOW å betrakte som fiasko!
CapitaL
05.02.2022 kl 13:03 4610

Er det ikke bare å kaste kortene om du er så skeptisk egentlig?
Hva tenker du f.eks på når du snakker om de siste måneders utvikling? ALT av ESG har falt, og har fint lite med realitetene for Vows vekst og inntjening å gjøre. Noe både ordren fra Repsol og den siste LOI'en understreker...
Jeg for min del sitter i både VGM og VOW fordi jeg fatter potensialet til det de driver med. Jeg er derfor ikke så veldig opptatt av ledelsens evne til å formidle dette til nervøse småaksjonærer, det resulterer jo bare i at jeg og andre får kjøpt aksjer billig... Tallene og kvartalsrapportene vil etterhvert medføre korrekt prising av aksjen allikevel.

Asko
05.02.2022 kl 13:11 4709

Ledelsens evne til å kommunisere med markedet er essensiell! Mange trøster seg med at "jeg får jo billigere aksjer". Hvis jeg hadde hørt mer på Lilly Bendriss, burde jeg nok ha solgt, men som sagt så har jeg tross alt tro på selskapet - selv om jeg ikke er enig i alt de foretar/ikke foretar seg!
Hammers
05.02.2022 kl 13:21 4715

Jeg mener ikke forsinkelse i veksten.
Det jeg mener å si er at antall nyansatte (skal lønnes) vil kunne spise en del av overskuddet til VOW før inntektene kommer etter.
Bare en "kortsiktig spekulasjon" fra min side. Det hele vil skyte i været i 2022.
CapitaL
05.02.2022 kl 13:25 4717

Vel, jeg har ennå til gode å se noen innlegg fra deg med synspunkter på selskapets utvikling. Det går i kritikk av selskapets kommunikasjonsevner ser jeg.
Og da gjerne med hauger av utropstegn..

.
CapitaL
05.02.2022 kl 13:28 4731

Har du noen formening om hvilken del av virksomheten som har fått flest nyansatte? For cruise så blir jo ikke marginene lavere selv om det trengs flere folk grunnet økt oppdragsmengde..
oivindl
05.02.2022 kl 14:39 4675

"Og da gjerne med hauger av utropstegn.."

Foruten at det ikke er så interessant, så stemmer det vel heller ikke.
oivindl
05.02.2022 kl 14:55 4666

"Det går i kritikk av selskapets kommunikasjonsevner ser jeg."

Nå er ikke VOW det eneste selskapet hvor det rettes kritikk mot ledelsens evne til å kommunisere og informere. Det må være legitimt.
Ser man ett år tilbake, kan jeg trekke frem noen floskler som skapte stor ståhei her på forumet.
"På med løpeskoene" eller "en pluss en er mer enn to" burde være kjent for de som har fulgt med en stund.
Løpeskoene er, i hvert fall foreløpig, ikke utslitte og en pluss en er for øyeblikket knapt mer enn en.
Både ledelsen og skribenter her inne presenterte helt urealistiske forventninger til utviklingen.

Forhåpentligvis vil en mer nøktern optimisme gi en mer stabil og jevn utvikling til alles tilfredshet.
CapitaL
05.02.2022 kl 15:10 4676

Vel, skribenter med negative vinklinger som gjentar seg selv til det kjedsommelige er et fenomen på Vow-trådene…

Hvem som helst kan gå inn på historikken og se at det jeg sier om utropstegn stemmer.. at du tropper opp nå er kanskje heller ikke tilfeldig?

;)
oivindl
05.02.2022 kl 15:29 4705

Et kjapp sjekk av de tre siste sidene på denne tråden viser at statistikken toppes av Karbon og Hammers.
Og så har du selvfølgelig dine.
Karbon
05.02.2022 kl 15:35 4719

Jeg hadde ikke tenkt jeg skulle bli med på noen flere idiotdiskusjoner med deg oivindl, men siden du drar inn meg, så kan jeg da alltids yte deg litt ekstraservice i dag. Her har du noen eksempler på det jeg regner med Capital tenker på:

https://finansavisen.no/forum/thread/140861/view/3859760?legacy=0

Din spesialitet på forumet oivindl, er jo nettopp å grave frem gamle innlegg fra skribentene på forumet, så det var jo veldig merkelig at du ikke skulle klare det denne gangen.
Redigert 05.02.2022 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
oivindl
05.02.2022 kl 16:09 4680

Helt enig at det er en idiotdiskusjon, det får du ta med CapitaL.

Selvfølgelig fant jeg sitater, men tenkte jeg ikke skulle ta det med, men her er nå ett likevel:
"Vær så snill og slutt!!!"
-Karbon
Slettet bruker
05.02.2022 kl 16:11 4681

Badin avsluttet presentasjonen slik:

Badin avsluttet presentasjonen sin med å minne publikum på noen viktige finanser for Vow. Fra 2017 til 2020 rapporterte selskapet en økning i inntektene fra 247 millioner kroner til 460 millioner kroner og en stabil EBITDA-margin på 10-12 prosent, og ordrereserven har mer enn firedoblet 469 millioner kroner ved utgangen av 2017 til over kroner. 2 milliarder i det siste rapporterte tallet i oktober 2021.


«Vi er veldig stolte over at vi har levert lønnsom vekst i flere år på rad, og gjennom pandemien. Med den rekordhøye ordrereserven og trekk for teknologien og løsningene våre, bør ingen bli overrasket over å se selskapet vårt fortsette vår sterke vekst», avrundet Badin.

"bør ingen bli overrasket over å se selskapet vårt fortsette vår sterke vekst"

Hammers
05.02.2022 kl 17:32 4614

Capital.
Jeg er ganske så sikker på at det er desidert mest ansettelser innen landbasert virksomhet.
Det er her den store veksten kommer for VOW - og det innen mange ulike vertikaler (områder)!
Det krever tilsvarende økt bemanning på mange ulike felt.

Du nevner Cruise Projects.
Det er IKKE VOW som står for "skruing, montering og sjauing", men VOW er ansvarlig for det bakenforliggende ingeniørarbeidet.

På skipene har man kun et fåtall ingeniører som følger selve konstruksjonsprossesen på et overordnet nivå.
På den måten sparer man massevis av egen arbeidskraft. Outsourcing er nøkkelordet.

Som du kanskje vet; det er noen faste verft som bygger skipene.
Da er det også de faste skruerne som gjør denne delen av jobben, men de tilhører altså ikke VOW.

Dette blir HELT TOPP på sikt, men når den store og varige veksten egentlig starter er jeg noe usikker på.
Starter det ved presentasjon av Q4/21 eller ila 2022? Vi får se.
Slettet bruker
05.02.2022 kl 18:49 4553

Akkurat dette med at Badin hadde tatt på seg løpeskoa har jeg undret meg mye over . Det ble vel stort sett helt tyst fra ham etter han fikk knytta lissene. Det var vel ikke ansvaret han skulle løpe fra? Jeg går ut fra vi nå vil se fra Q4 2021 og fremover hva han har brukt skoa til. Går ut fra det kommer noen godbiter fra de løpeturene ellers så får en vel tre på seg gymsokkene og liste seg stille ut bakdøra.
Karbon
05.02.2022 kl 20:16 4476

Jeg har en liten kommentar til dette med "løpeskoa" dere skriver om. Det var et uttrykk som ble brukt i forbindelse med presentasjonen av Vow Green Metals i slutten av juli i fjor, og potensielle nye partnere de var i dialog med i forhold til bruk av biokull. Nå er det Cecilie Jonassen som er CEO i Vow Green Metals, og som isåfall har på seg de skoa. En av partnerene de snakket om under presentasjonen er sannsynligvis den som ble børsmeldt denne uka.

Når det gjelder Vow synes jeg de har levert godt med nye kontrakter etter sommerferien i fjor, både "til havs og på land".
Redigert 05.02.2022 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
investinor
05.02.2022 kl 22:58 4402

nå forventes det 230 skip i drift fra februar mot ca 15 fra begynnelsen av pandemien. må dryppe noen ekstra kroner i aftersales. ca 180 ved q3. https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/26705-230-cruise-ships-to-sail-in-february.html
Nikco12
06.02.2022 kl 15:13 4182

Anbefaler å lese denne artikkel fra idag på e24 om VGM
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/28Xjby/skyhoey-kvotepris-kan-endre-markedet-for-groenne-bedrifter
Redigert 06.02.2022 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Asko
06.02.2022 kl 17:46 4082

Jeg gjentar gjerne min bekymring:

Henrik Badin og hans nærstående har aksjemariteten i v.ow. Utskillelsen av vgm er Badin prosjekt, Han vil dermed ha et grep om utviklingen i selskapet - som egentlig er å betrakte som "hans personlige prosjekt". Cecilie Jonasen er kvinne, Det er dette som gjør at jeg er bekymret for at VOW skal utvikle seg til et "usunt" selskap.
Nå vil jeg ikke gå lenger inn i denne materien - bare poengtere nok en gang at jeg er bekymret!
oivindl
06.02.2022 kl 17:55 4139

I utgangspunktet kunne fabrikkene som skal driftes og eies av VGM, blitt driftet og eiet av VOW. Utskillelsen bør derfor ikke gi grunn til noen ekstra bekymring.
At det er kvinner i ledelsen, ser jeg ingen problemer med.
Asko
06.02.2022 kl 18:00 4150

Oivindi:

Problemet er bare at jeg ser en del problemer- jeg føler at Ceciie pga det usunne maktforholdet blir presset av HB. Noe nærmere vil jeg ikke gå inn på dette.
Asko
06.02.2022 kl 18:24 4111

At det er kvinner i ledelsen er ikke noe problem, men de samme kvinnene kan lett utsatt for press fra sterke ledere,,,,
Karbon
06.02.2022 kl 18:25 4122

Med artikkelen som Nicko12 har delt over her, så kan jeg ikke si annet enn at jeg gleder meg til årene framover i Vow og Vgm. Jeg kan ikke skjønne annet enn at teknologien Vow besitter etterhvert vil generere betydelige inntekter, med derpåfølgende hyggelig avkastning for aksjonærene i selskapet.

Fra Vow "gikk på land" og fram til i dag, har man allerede sikret seg en spennende og imponerende kundemasse. Dersom trenden fortsetter, dvs at verdensomspennende aktører velger Vows løsninger, så har iallefall jeg mine klare tanker om hvor vi står i løpet av et par år.

Bare for å repetere noen av kundene/partnerene som har valgt Vow som teknologileverandør:

-Murfitts Industries
-Barry Callebaut
-Philip Morris
-Wakefield Biochar
-Unipetrol
-Repsol
-Arcelor Mittal
-Foreløpig ikke navngitt global aktør innen metallindustri
-Foreløpig ikke navngitt aktør innen sementproduksjon

Personlig synes jeg det Vow har fått til på på land så langt er imponerende. Og vi er tross alt bare helt i starten av 2022.
Redigert 06.02.2022 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
Asko
06.02.2022 kl 18:31 4122

Aksjen har tross alt falt 50-60% i løpet av få måneder uten særlig grunn .- dt må jo få noen til å stille spørsmål?
Asko
06.02.2022 kl 18:36 4121

Jeg stoler ikke på at Henrik Badin har oss småaksjonærer på sin bekymringsliste og det bekymrer meg!!
Slettet bruker
06.02.2022 kl 18:39 4120

Tror du sover temmelig bra om natta om dette er din største bekymring.
Asko
06.02.2022 kl 19:03 4083

Det er kanskje ikke min største bekymring, men likevel.....
oivindl
06.02.2022 kl 19:32 4112

Å ha en sterk leder kan være både posivt og negativt. Det kommer an på intensjonene og kvalifikasjonene til lederen.
Jeg har ikke vært like imponert over presentasjonene og uttalelsene til Henrik Badin som andre har vært, men jeg tror nok årsaken til fallet i aksjekursen er mer sammensatt.
Asko
06.02.2022 kl 19:56 4125

Oivindi:

Jeg er helt enig, men etter min mening bruker Henrik Badin sin posisjon på feil måte. Dette tror jeg tross alt er hovedårsaken til fallet i aksjekursen. Får håpe dette nå roer seg ned, men jeg er fortsatt bekymret....
nolast
06.02.2022 kl 22:15 4038

Her er det kanskje noe som er av interesse. Artikkel fra 28. des
https://recyclinginternational.com/rubber/tyre-retailer-snaps-up-uk-recycler/47498/

Spesielt dette:
Murfitts is looking to commercialise a proprietary pyrolysis technology to decompose tyre feedstock at high temperatures in a vacuum to recover carbon black and recycled fuel oil. It expects the technology to help promote sustainability initiatives in the tyre industry by replacing carbon black with a recycled product.
IvanBliminse
07.02.2022 kl 00:23 3909

Markedet for carbon black er helt enormt. Rundt 24 milliarder dollar årlig, med 9% CAGR. Det som er spennende er at Michelin, Bridgestone, Good Year og Continental har et race om å erstatte vergin carbon black med recycled carbon black. Så snart VOW får ISCC-sertifisert sin recycled carbon black er jeg overbevist om at noen av disse kjempene også får øynene opp for VOW's teknologi (om de ikke allerede har det).