Tråden er privat, og bare inviterte kan svare
168% oppside i VOW .. Triggerne for å komme dit.
Kursen på Vow-aksjen er halvert på 6 mnd.. SP1 markets, Nordea og DNB har nylig kommet med grundige, ferske analyser der de laveste TP ligger på ca 40 kr.
Årsaken til det store avviket fra kurs (27kr) til disse kursmålene skyldes trolig en kombinasjon av flere ting. Et svakt H1, mye grunnet pandemiens negative virkning på Cruise og Aftersales, et uheldig utspill vedr formuesskatt og trolig også forventninger om noen store håndfaste avtaler innen landbasert som foreløpig ikke har blitt oppfylt.. Landbasert hadde en backlog på 87 mill etter første halvår...
Triggerne kan listes opp slik:
Oppsving innen Cruise nå som pandemien ebber ut.
Høymargin Aftersales kommer i gang igjen med stadig flere cruiseskip på vannet.
Ordreinnganger på landbasert, bl.a
200 mill+ fra Follum.
Betula melder om at finansiering er på plass, hvilket betyr ytterligere en ordre på 200 mill+
Noe mer håndfast fra avtalene med store aktører, ikke minst ArcelorMittal og biogassanlegget i Luxembourg.
Melding om flere spinoffs, eks tror DNB Markets på Green fuels eller jordendringsmidler.. her menes vel produksjon av biokull ala Wakefield?
Ytterligere kontrakter innen cruise.
Ytterligere avtaler innen landbasert.
Det er 3 måneder igjen av året og 40 kr innen den tid er slett ikke usannsynlig etter min mening, men det betinger at opp til flere av triggerne slår til;)
EDIT: Endret oppside i aksjen basert på ferskeste kursmål 50 kr...
Årsaken til det store avviket fra kurs (27kr) til disse kursmålene skyldes trolig en kombinasjon av flere ting. Et svakt H1, mye grunnet pandemiens negative virkning på Cruise og Aftersales, et uheldig utspill vedr formuesskatt og trolig også forventninger om noen store håndfaste avtaler innen landbasert som foreløpig ikke har blitt oppfylt.. Landbasert hadde en backlog på 87 mill etter første halvår...
Triggerne kan listes opp slik:
Oppsving innen Cruise nå som pandemien ebber ut.
Høymargin Aftersales kommer i gang igjen med stadig flere cruiseskip på vannet.
Ordreinnganger på landbasert, bl.a
200 mill+ fra Follum.
Betula melder om at finansiering er på plass, hvilket betyr ytterligere en ordre på 200 mill+
Noe mer håndfast fra avtalene med store aktører, ikke minst ArcelorMittal og biogassanlegget i Luxembourg.
Melding om flere spinoffs, eks tror DNB Markets på Green fuels eller jordendringsmidler.. her menes vel produksjon av biokull ala Wakefield?
Ytterligere kontrakter innen cruise.
Ytterligere avtaler innen landbasert.
Det er 3 måneder igjen av året og 40 kr innen den tid er slett ikke usannsynlig etter min mening, men det betinger at opp til flere av triggerne slår til;)
EDIT: Endret oppside i aksjen basert på ferskeste kursmål 50 kr...
Redigert 25.03.2023 kl 17:51
Du må logge inn for å svare
Asko
05.02.2022 kl 13:11
5419
Ledelsens evne til å kommunisere med markedet er essensiell! Mange trøster seg med at "jeg får jo billigere aksjer". Hvis jeg hadde hørt mer på Lilly Bendriss, burde jeg nok ha solgt, men som sagt så har jeg tross alt tro på selskapet - selv om jeg ikke er enig i alt de foretar/ikke foretar seg!
Hammers
05.02.2022 kl 13:21
5425
Jeg mener ikke forsinkelse i veksten.
Det jeg mener å si er at antall nyansatte (skal lønnes) vil kunne spise en del av overskuddet til VOW før inntektene kommer etter.
Bare en "kortsiktig spekulasjon" fra min side. Det hele vil skyte i været i 2022.
Det jeg mener å si er at antall nyansatte (skal lønnes) vil kunne spise en del av overskuddet til VOW før inntektene kommer etter.
Bare en "kortsiktig spekulasjon" fra min side. Det hele vil skyte i været i 2022.
CapitaL
05.02.2022 kl 13:25
5427
Vel, jeg har ennå til gode å se noen innlegg fra deg med synspunkter på selskapets utvikling. Det går i kritikk av selskapets kommunikasjonsevner ser jeg.
Og da gjerne med hauger av utropstegn..
.
Og da gjerne med hauger av utropstegn..
.
CapitaL
05.02.2022 kl 13:28
5441
Har du noen formening om hvilken del av virksomheten som har fått flest nyansatte? For cruise så blir jo ikke marginene lavere selv om det trengs flere folk grunnet økt oppdragsmengde..
oivindl
05.02.2022 kl 14:39
5385
"Og da gjerne med hauger av utropstegn.."
Foruten at det ikke er så interessant, så stemmer det vel heller ikke.
Foruten at det ikke er så interessant, så stemmer det vel heller ikke.
oivindl
05.02.2022 kl 14:55
5376
"Det går i kritikk av selskapets kommunikasjonsevner ser jeg."
Nå er ikke VOW det eneste selskapet hvor det rettes kritikk mot ledelsens evne til å kommunisere og informere. Det må være legitimt.
Ser man ett år tilbake, kan jeg trekke frem noen floskler som skapte stor ståhei her på forumet.
"På med løpeskoene" eller "en pluss en er mer enn to" burde være kjent for de som har fulgt med en stund.
Løpeskoene er, i hvert fall foreløpig, ikke utslitte og en pluss en er for øyeblikket knapt mer enn en.
Både ledelsen og skribenter her inne presenterte helt urealistiske forventninger til utviklingen.
Forhåpentligvis vil en mer nøktern optimisme gi en mer stabil og jevn utvikling til alles tilfredshet.
Nå er ikke VOW det eneste selskapet hvor det rettes kritikk mot ledelsens evne til å kommunisere og informere. Det må være legitimt.
Ser man ett år tilbake, kan jeg trekke frem noen floskler som skapte stor ståhei her på forumet.
"På med løpeskoene" eller "en pluss en er mer enn to" burde være kjent for de som har fulgt med en stund.
Løpeskoene er, i hvert fall foreløpig, ikke utslitte og en pluss en er for øyeblikket knapt mer enn en.
Både ledelsen og skribenter her inne presenterte helt urealistiske forventninger til utviklingen.
Forhåpentligvis vil en mer nøktern optimisme gi en mer stabil og jevn utvikling til alles tilfredshet.
CapitaL
05.02.2022 kl 15:10
5386
Vel, skribenter med negative vinklinger som gjentar seg selv til det kjedsommelige er et fenomen på Vow-trådene…
Hvem som helst kan gå inn på historikken og se at det jeg sier om utropstegn stemmer.. at du tropper opp nå er kanskje heller ikke tilfeldig?
;)
Hvem som helst kan gå inn på historikken og se at det jeg sier om utropstegn stemmer.. at du tropper opp nå er kanskje heller ikke tilfeldig?
;)
oivindl
05.02.2022 kl 15:29
5415
Et kjapp sjekk av de tre siste sidene på denne tråden viser at statistikken toppes av Karbon og Hammers.
Og så har du selvfølgelig dine.
Og så har du selvfølgelig dine.
Karbon
05.02.2022 kl 15:35
5429
Jeg hadde ikke tenkt jeg skulle bli med på noen flere idiotdiskusjoner med deg oivindl, men siden du drar inn meg, så kan jeg da alltids yte deg litt ekstraservice i dag. Her har du noen eksempler på det jeg regner med Capital tenker på:
https://finansavisen.no/forum/thread/140861/view/3859760?legacy=0
Din spesialitet på forumet oivindl, er jo nettopp å grave frem gamle innlegg fra skribentene på forumet, så det var jo veldig merkelig at du ikke skulle klare det denne gangen.
https://finansavisen.no/forum/thread/140861/view/3859760?legacy=0
Din spesialitet på forumet oivindl, er jo nettopp å grave frem gamle innlegg fra skribentene på forumet, så det var jo veldig merkelig at du ikke skulle klare det denne gangen.
Redigert 05.02.2022 kl 15:36
Du må logge inn for å svare
oivindl
05.02.2022 kl 16:09
5390
Helt enig at det er en idiotdiskusjon, det får du ta med CapitaL.
Selvfølgelig fant jeg sitater, men tenkte jeg ikke skulle ta det med, men her er nå ett likevel:
"Vær så snill og slutt!!!"
-Karbon
Selvfølgelig fant jeg sitater, men tenkte jeg ikke skulle ta det med, men her er nå ett likevel:
"Vær så snill og slutt!!!"
-Karbon
Badin avsluttet presentasjonen slik:
Badin avsluttet presentasjonen sin med å minne publikum på noen viktige finanser for Vow. Fra 2017 til 2020 rapporterte selskapet en økning i inntektene fra 247 millioner kroner til 460 millioner kroner og en stabil EBITDA-margin på 10-12 prosent, og ordrereserven har mer enn firedoblet 469 millioner kroner ved utgangen av 2017 til over kroner. 2 milliarder i det siste rapporterte tallet i oktober 2021.
«Vi er veldig stolte over at vi har levert lønnsom vekst i flere år på rad, og gjennom pandemien. Med den rekordhøye ordrereserven og trekk for teknologien og løsningene våre, bør ingen bli overrasket over å se selskapet vårt fortsette vår sterke vekst», avrundet Badin.
"bør ingen bli overrasket over å se selskapet vårt fortsette vår sterke vekst"
Badin avsluttet presentasjonen sin med å minne publikum på noen viktige finanser for Vow. Fra 2017 til 2020 rapporterte selskapet en økning i inntektene fra 247 millioner kroner til 460 millioner kroner og en stabil EBITDA-margin på 10-12 prosent, og ordrereserven har mer enn firedoblet 469 millioner kroner ved utgangen av 2017 til over kroner. 2 milliarder i det siste rapporterte tallet i oktober 2021.
«Vi er veldig stolte over at vi har levert lønnsom vekst i flere år på rad, og gjennom pandemien. Med den rekordhøye ordrereserven og trekk for teknologien og løsningene våre, bør ingen bli overrasket over å se selskapet vårt fortsette vår sterke vekst», avrundet Badin.
"bør ingen bli overrasket over å se selskapet vårt fortsette vår sterke vekst"
Hammers
05.02.2022 kl 17:32
5324
Capital.
Jeg er ganske så sikker på at det er desidert mest ansettelser innen landbasert virksomhet.
Det er her den store veksten kommer for VOW - og det innen mange ulike vertikaler (områder)!
Det krever tilsvarende økt bemanning på mange ulike felt.
Du nevner Cruise Projects.
Det er IKKE VOW som står for "skruing, montering og sjauing", men VOW er ansvarlig for det bakenforliggende ingeniørarbeidet.
På skipene har man kun et fåtall ingeniører som følger selve konstruksjonsprossesen på et overordnet nivå.
På den måten sparer man massevis av egen arbeidskraft. Outsourcing er nøkkelordet.
Som du kanskje vet; det er noen faste verft som bygger skipene.
Da er det også de faste skruerne som gjør denne delen av jobben, men de tilhører altså ikke VOW.
Dette blir HELT TOPP på sikt, men når den store og varige veksten egentlig starter er jeg noe usikker på.
Starter det ved presentasjon av Q4/21 eller ila 2022? Vi får se.
Jeg er ganske så sikker på at det er desidert mest ansettelser innen landbasert virksomhet.
Det er her den store veksten kommer for VOW - og det innen mange ulike vertikaler (områder)!
Det krever tilsvarende økt bemanning på mange ulike felt.
Du nevner Cruise Projects.
Det er IKKE VOW som står for "skruing, montering og sjauing", men VOW er ansvarlig for det bakenforliggende ingeniørarbeidet.
På skipene har man kun et fåtall ingeniører som følger selve konstruksjonsprossesen på et overordnet nivå.
På den måten sparer man massevis av egen arbeidskraft. Outsourcing er nøkkelordet.
Som du kanskje vet; det er noen faste verft som bygger skipene.
Da er det også de faste skruerne som gjør denne delen av jobben, men de tilhører altså ikke VOW.
Dette blir HELT TOPP på sikt, men når den store og varige veksten egentlig starter er jeg noe usikker på.
Starter det ved presentasjon av Q4/21 eller ila 2022? Vi får se.
Akkurat dette med at Badin hadde tatt på seg løpeskoa har jeg undret meg mye over . Det ble vel stort sett helt tyst fra ham etter han fikk knytta lissene. Det var vel ikke ansvaret han skulle løpe fra? Jeg går ut fra vi nå vil se fra Q4 2021 og fremover hva han har brukt skoa til. Går ut fra det kommer noen godbiter fra de løpeturene ellers så får en vel tre på seg gymsokkene og liste seg stille ut bakdøra.
Karbon
05.02.2022 kl 20:16
5186
Jeg har en liten kommentar til dette med "løpeskoa" dere skriver om. Det var et uttrykk som ble brukt i forbindelse med presentasjonen av Vow Green Metals i slutten av juli i fjor, og potensielle nye partnere de var i dialog med i forhold til bruk av biokull. Nå er det Cecilie Jonassen som er CEO i Vow Green Metals, og som isåfall har på seg de skoa. En av partnerene de snakket om under presentasjonen er sannsynligvis den som ble børsmeldt denne uka.
Når det gjelder Vow synes jeg de har levert godt med nye kontrakter etter sommerferien i fjor, både "til havs og på land".
Når det gjelder Vow synes jeg de har levert godt med nye kontrakter etter sommerferien i fjor, både "til havs og på land".
Redigert 05.02.2022 kl 20:28
Du må logge inn for å svare
investinor
05.02.2022 kl 22:58
5112
nå forventes det 230 skip i drift fra februar mot ca 15 fra begynnelsen av pandemien. må dryppe noen ekstra kroner i aftersales. ca 180 ved q3. https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/26705-230-cruise-ships-to-sail-in-february.html
Nikco12
06.02.2022 kl 15:13
4892
Anbefaler å lese denne artikkel fra idag på e24 om VGM
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/28Xjby/skyhoey-kvotepris-kan-endre-markedet-for-groenne-bedrifter
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/28Xjby/skyhoey-kvotepris-kan-endre-markedet-for-groenne-bedrifter
Redigert 06.02.2022 kl 15:13
Du må logge inn for å svare
Asko
06.02.2022 kl 17:46
4792
Jeg gjentar gjerne min bekymring:
Henrik Badin og hans nærstående har aksjemariteten i v.ow. Utskillelsen av vgm er Badin prosjekt, Han vil dermed ha et grep om utviklingen i selskapet - som egentlig er å betrakte som "hans personlige prosjekt". Cecilie Jonasen er kvinne, Det er dette som gjør at jeg er bekymret for at VOW skal utvikle seg til et "usunt" selskap.
Nå vil jeg ikke gå lenger inn i denne materien - bare poengtere nok en gang at jeg er bekymret!
Henrik Badin og hans nærstående har aksjemariteten i v.ow. Utskillelsen av vgm er Badin prosjekt, Han vil dermed ha et grep om utviklingen i selskapet - som egentlig er å betrakte som "hans personlige prosjekt". Cecilie Jonasen er kvinne, Det er dette som gjør at jeg er bekymret for at VOW skal utvikle seg til et "usunt" selskap.
Nå vil jeg ikke gå lenger inn i denne materien - bare poengtere nok en gang at jeg er bekymret!
oivindl
06.02.2022 kl 17:55
4848
I utgangspunktet kunne fabrikkene som skal driftes og eies av VGM, blitt driftet og eiet av VOW. Utskillelsen bør derfor ikke gi grunn til noen ekstra bekymring.
At det er kvinner i ledelsen, ser jeg ingen problemer med.
At det er kvinner i ledelsen, ser jeg ingen problemer med.
Asko
06.02.2022 kl 18:00
4859
Oivindi:
Problemet er bare at jeg ser en del problemer- jeg føler at Ceciie pga det usunne maktforholdet blir presset av HB. Noe nærmere vil jeg ikke gå inn på dette.
Problemet er bare at jeg ser en del problemer- jeg føler at Ceciie pga det usunne maktforholdet blir presset av HB. Noe nærmere vil jeg ikke gå inn på dette.
Asko
06.02.2022 kl 18:24
4820
At det er kvinner i ledelsen er ikke noe problem, men de samme kvinnene kan lett utsatt for press fra sterke ledere,,,,
Karbon
06.02.2022 kl 18:25
4831
Med artikkelen som Nicko12 har delt over her, så kan jeg ikke si annet enn at jeg gleder meg til årene framover i Vow og Vgm. Jeg kan ikke skjønne annet enn at teknologien Vow besitter etterhvert vil generere betydelige inntekter, med derpåfølgende hyggelig avkastning for aksjonærene i selskapet.
Fra Vow "gikk på land" og fram til i dag, har man allerede sikret seg en spennende og imponerende kundemasse. Dersom trenden fortsetter, dvs at verdensomspennende aktører velger Vows løsninger, så har iallefall jeg mine klare tanker om hvor vi står i løpet av et par år.
Bare for å repetere noen av kundene/partnerene som har valgt Vow som teknologileverandør:
-Murfitts Industries
-Barry Callebaut
-Philip Morris
-Wakefield Biochar
-Unipetrol
-Repsol
-Arcelor Mittal
-Foreløpig ikke navngitt global aktør innen metallindustri
-Foreløpig ikke navngitt aktør innen sementproduksjon
Personlig synes jeg det Vow har fått til på på land så langt er imponerende. Og vi er tross alt bare helt i starten av 2022.
Fra Vow "gikk på land" og fram til i dag, har man allerede sikret seg en spennende og imponerende kundemasse. Dersom trenden fortsetter, dvs at verdensomspennende aktører velger Vows løsninger, så har iallefall jeg mine klare tanker om hvor vi står i løpet av et par år.
Bare for å repetere noen av kundene/partnerene som har valgt Vow som teknologileverandør:
-Murfitts Industries
-Barry Callebaut
-Philip Morris
-Wakefield Biochar
-Unipetrol
-Repsol
-Arcelor Mittal
-Foreløpig ikke navngitt global aktør innen metallindustri
-Foreløpig ikke navngitt aktør innen sementproduksjon
Personlig synes jeg det Vow har fått til på på land så langt er imponerende. Og vi er tross alt bare helt i starten av 2022.
Redigert 06.02.2022 kl 18:37
Du må logge inn for å svare
Asko
06.02.2022 kl 18:31
4835
Aksjen har tross alt falt 50-60% i løpet av få måneder uten særlig grunn .- dt må jo få noen til å stille spørsmål?
Asko
06.02.2022 kl 18:36
4834
Jeg stoler ikke på at Henrik Badin har oss småaksjonærer på sin bekymringsliste og det bekymrer meg!!
Tror du sover temmelig bra om natta om dette er din største bekymring.
oivindl
06.02.2022 kl 19:32
4825
Å ha en sterk leder kan være både posivt og negativt. Det kommer an på intensjonene og kvalifikasjonene til lederen.
Jeg har ikke vært like imponert over presentasjonene og uttalelsene til Henrik Badin som andre har vært, men jeg tror nok årsaken til fallet i aksjekursen er mer sammensatt.
Jeg har ikke vært like imponert over presentasjonene og uttalelsene til Henrik Badin som andre har vært, men jeg tror nok årsaken til fallet i aksjekursen er mer sammensatt.
Asko
06.02.2022 kl 19:56
4838
Oivindi:
Jeg er helt enig, men etter min mening bruker Henrik Badin sin posisjon på feil måte. Dette tror jeg tross alt er hovedårsaken til fallet i aksjekursen. Får håpe dette nå roer seg ned, men jeg er fortsatt bekymret....
Jeg er helt enig, men etter min mening bruker Henrik Badin sin posisjon på feil måte. Dette tror jeg tross alt er hovedårsaken til fallet i aksjekursen. Får håpe dette nå roer seg ned, men jeg er fortsatt bekymret....
nolast
06.02.2022 kl 22:15
4751
Her er det kanskje noe som er av interesse. Artikkel fra 28. des
https://recyclinginternational.com/rubber/tyre-retailer-snaps-up-uk-recycler/47498/
Spesielt dette:
Murfitts is looking to commercialise a proprietary pyrolysis technology to decompose tyre feedstock at high temperatures in a vacuum to recover carbon black and recycled fuel oil. It expects the technology to help promote sustainability initiatives in the tyre industry by replacing carbon black with a recycled product.
https://recyclinginternational.com/rubber/tyre-retailer-snaps-up-uk-recycler/47498/
Spesielt dette:
Murfitts is looking to commercialise a proprietary pyrolysis technology to decompose tyre feedstock at high temperatures in a vacuum to recover carbon black and recycled fuel oil. It expects the technology to help promote sustainability initiatives in the tyre industry by replacing carbon black with a recycled product.
IvanBliminse
07.02.2022 kl 00:23
4622
Markedet for carbon black er helt enormt. Rundt 24 milliarder dollar årlig, med 9% CAGR. Det som er spennende er at Michelin, Bridgestone, Good Year og Continental har et race om å erstatte vergin carbon black med recycled carbon black. Så snart VOW får ISCC-sertifisert sin recycled carbon black er jeg overbevist om at noen av disse kjempene også får øynene opp for VOW's teknologi (om de ikke allerede har det).
Karbon
07.02.2022 kl 07:31
7013
Takk til Nolast og IvanBliminse for meget interessant informasjon. Godt det fortsatt er noen på forumet som deler informasjon som har betydning for selskapet, og ikke bare fyller opp tråden med søppel.
Ser vi det dere to skriver i sammenheng med det Investinor skrev for noen dager siden, så begynner brikkene å falle på plass for Vow i "sagaen om Murfitts Industries og Vow".
Se side 35 her om "proof of concept" for teknologien:
https://solarimpulse.com/companies_file/vowasa.com-1.pdf
Se også her hva jeg for en tid tilbake skrev om Vow og Murfitts Industries:
https://finansavisen.no/forum/thread/136937/view/3592142?legacy=0
Det blir spennende å følge fortsettelsen her framover.
Legger for ordens skyld inn linken til artikkelen fra Nolast på nytt, ettersom vi begynte på en ny side på tråden nå:
https://recyclinginternational.com/rubber/tyre-retailer-snaps-up-uk-recycler/47498/
Fra artikkelen:
"Murfitts is looking to commercialise a proprietary pyrolysis technology to decompose tyre feedstock at high temperatures in a vacuum to recover carbon black and recycled fuel oil. It expects the technology to help promote sustainability initiatives in the tyre industry by replacing carbon black with a recycled product."
Videre:
"Together with the acquisition of Murfitts through ETEL, Itochu aims to contribute not only to the reduction of waste but also to making the entire tyre value chain more sustainable"
Ser vi det dere to skriver i sammenheng med det Investinor skrev for noen dager siden, så begynner brikkene å falle på plass for Vow i "sagaen om Murfitts Industries og Vow".
Se side 35 her om "proof of concept" for teknologien:
https://solarimpulse.com/companies_file/vowasa.com-1.pdf
Se også her hva jeg for en tid tilbake skrev om Vow og Murfitts Industries:
https://finansavisen.no/forum/thread/136937/view/3592142?legacy=0
Det blir spennende å følge fortsettelsen her framover.
Legger for ordens skyld inn linken til artikkelen fra Nolast på nytt, ettersom vi begynte på en ny side på tråden nå:
https://recyclinginternational.com/rubber/tyre-retailer-snaps-up-uk-recycler/47498/
Fra artikkelen:
"Murfitts is looking to commercialise a proprietary pyrolysis technology to decompose tyre feedstock at high temperatures in a vacuum to recover carbon black and recycled fuel oil. It expects the technology to help promote sustainability initiatives in the tyre industry by replacing carbon black with a recycled product."
Videre:
"Together with the acquisition of Murfitts through ETEL, Itochu aims to contribute not only to the reduction of waste but also to making the entire tyre value chain more sustainable"
Redigert 07.02.2022 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Record
07.02.2022 kl 09:56
6851
Vakkert å se bredden,antall anlegg i drift og potensialet i VOW og VGM , ikke ikke vakkert å se børsens mottakelse .
Det eventyrlige med disse og flere selskaper som er børsnotert er at de alle fleste aksjene er på hendene til investorer som ser litt frem i tid og investerer i spennende selskaper etter egen vurderinger og evner.
Så en det en liten prosentandel som tilfaller noen som spesialiserer seg på daglige svigninger i aksjekursen ,de har virkelig forutsetninger i selskap med en lite likvid handel i selskapets papirer og utnytter dette til det fulle .
Dette kan igjen føre til vanskeligere tilgang til finansiering av selskapet ,selv om det faktisk er bare en lite prosent av aksjebeholdningen som benyttes til denne tradingen.
Spørsmålet er om det finnes intresse for en crowdfunding løsning i første omgang i VOW ?
Jeg tror vi kan finansiere VOW vel så bra utenfor børs ,vil være litt arbeid å starte en slik prosess men kan i virkeligheten fungere som en andelsbank finansiering .
Om det hadde hvert interesse for noe slikt kunne vi fremmet ett forslag i forkant av GF ?
Det eventyrlige med disse og flere selskaper som er børsnotert er at de alle fleste aksjene er på hendene til investorer som ser litt frem i tid og investerer i spennende selskaper etter egen vurderinger og evner.
Så en det en liten prosentandel som tilfaller noen som spesialiserer seg på daglige svigninger i aksjekursen ,de har virkelig forutsetninger i selskap med en lite likvid handel i selskapets papirer og utnytter dette til det fulle .
Dette kan igjen føre til vanskeligere tilgang til finansiering av selskapet ,selv om det faktisk er bare en lite prosent av aksjebeholdningen som benyttes til denne tradingen.
Spørsmålet er om det finnes intresse for en crowdfunding løsning i første omgang i VOW ?
Jeg tror vi kan finansiere VOW vel så bra utenfor børs ,vil være litt arbeid å starte en slik prosess men kan i virkeligheten fungere som en andelsbank finansiering .
Om det hadde hvert interesse for noe slikt kunne vi fremmet ett forslag i forkant av GF ?
Redigert 07.02.2022 kl 10:16
Du må logge inn for å svare
Karbon
07.02.2022 kl 13:17
6666
IvanBliminse:
Har du en link til et nettsted eller en artikkel som sier noe om markedet for carbon black?
Dette KAN bli et enormt marked for Vow, og det er trolig ikke uten grunn at Henrik ofte har dratt fram dette forretningsområdet i flere av hans presentasjoner.
Har du en link til et nettsted eller en artikkel som sier noe om markedet for carbon black?
Dette KAN bli et enormt marked for Vow, og det er trolig ikke uten grunn at Henrik ofte har dratt fram dette forretningsområdet i flere av hans presentasjoner.
oivindl
07.02.2022 kl 14:35
6578
"The global carbon black market size is expected to showcase considerable growth by reaching USD 17,027.1 million by 2027 while exhibiting a CAGR of 4.4% between 2020 and 2027."
September 08, 2021 10:00 ET
| Source: Fortune Business Insights
https://www.fortunebusinessinsights.com/industry-reports/carbon-black-market-101718
September 08, 2021 10:00 ET
| Source: Fortune Business Insights
https://www.fortunebusinessinsights.com/industry-reports/carbon-black-market-101718
Redigert 07.02.2022 kl 15:05
Du må logge inn for å svare
anca
07.02.2022 kl 15:55
6485
https://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2022/02/Biokarbon-som-klimal%C3%B8sning-i-industri-ENDELIG.pdf
Bellona i samarbeid med Vow er denne rapporten utgitt i dag til Klima og miljøministeren
Ett utdrag av rapporten:
I Norge utgjør ferrolegeringer en
viktig del av prosessindustrien,
med 12 smelteverk spredt over
hele landet1 og over 2000 industriarbeidsplasser. Her produseres
silisium- og manganlegeringer.
Deler av denne industrien har
allerede faset inn biokarbon, nær
20 prosent totalt. En kraftig
oppskalering er planlagt de neste
årene. Som eksempel har Wacker
mål om 100 prosent bruk av
biokarbon innen 2030. Samlet sett
har Elkem, Eramet og Wacker satt
mål tilsvarende utslippskutt på
over én million tonn CO2
2
. Dette
tilsvarer to prosent av Norges
samlede utslipp i 2020.
Bellona i samarbeid med Vow er denne rapporten utgitt i dag til Klima og miljøministeren
Ett utdrag av rapporten:
I Norge utgjør ferrolegeringer en
viktig del av prosessindustrien,
med 12 smelteverk spredt over
hele landet1 og over 2000 industriarbeidsplasser. Her produseres
silisium- og manganlegeringer.
Deler av denne industrien har
allerede faset inn biokarbon, nær
20 prosent totalt. En kraftig
oppskalering er planlagt de neste
årene. Som eksempel har Wacker
mål om 100 prosent bruk av
biokarbon innen 2030. Samlet sett
har Elkem, Eramet og Wacker satt
mål tilsvarende utslippskutt på
over én million tonn CO2
2
. Dette
tilsvarer to prosent av Norges
samlede utslipp i 2020.
Redigert 07.02.2022 kl 16:16
Du må logge inn for å svare
Karbon
07.02.2022 kl 21:08
6317
Takk for deling av interessant informasjon om markedet for carbon black oivindl.
Redigert 07.02.2022 kl 21:09
Du må logge inn for å svare
Hammers
07.02.2022 kl 23:43
6201
Når 1 tonn fossilt kull erstattes av tilsvarende mengde biokarbon er gevinsten en karbonfangst på hele 3,6 tonn Co2.
Når 1 million tonn fossilt kull erstattes med tilsv mengde biokarbon blir karbonfangsten på 3,6 milloner tonn Co2.
Karbon er et nyttestoff på KLODEN. Uten karbon dør alt og alle.
Det er sterkt vekstframdrivende for plantevekster når det plasseres i JORDEN.
Karbon i lufta er noe dritt - og det er DET som er det store problemet.
Saken er at de færreste har noen spesiell kunskap om biokarbon og dets gode egenskaper.
Et område for "særinger" og spesielt interesserte.
Det finnes nesten ikke global produksjon av dette vidundermiddelet i dag.
Når VGM har Follum oppe vil dette LILLE forsøksanlegget på 10' tonn dekke 25% at dagens produksjon i Europa.
Samtidig blir dette verdensdelens desidert største produsent av stoffet.
Vi snakker her om en FUNGERENDE karbonfangst til en prislapp a la "First Price".
Dette i motsetning til det høyreregjeringen gikk for til en prislapp som er ca 5x så høy.
De satset på; Et hull i fjell - der karbonet kan pumpes inn - og blir liggende unyttig.
Man får stoffet ut av lufta, men det ligger bortkastet i fjellet.
En teknologi som i prinsippet er uprøvd og kostbar - og som ingen vet om virker. Solbergs egen månelanding?
Hvem vet, men løsningen passer nok en blådresset Røkke som hånd i hanske.
Ja, en helt NY INDUSTRI må bygges opp for å få til dette.
Pyrolyse er en flere hundre år gammelt teknikk som er brukt innen forbedring av jordsmonnet.
For sterkere plantevekst (og samtidig ny kartbonfangst via levende og større planter som samler karbon fra lufta).
Systemet er det forsket mye på i flere år - inkludert av forskerteamene til ETIA og VOW.
Man kan vel si at teamene har foredlet den gamle kunnskapen for å få ut max egenskaper til de ulike kunders bruk.
Dette blir KNALL.......når det først kommer skikkelig i gang og volumene skyter i været. Det gjør det etter hvert!
Når folk skjønner at verden er LANGT større enn hydrogen fra NEL og plastgjenvinning fra QFUEL.
Når 1 million tonn fossilt kull erstattes med tilsv mengde biokarbon blir karbonfangsten på 3,6 milloner tonn Co2.
Karbon er et nyttestoff på KLODEN. Uten karbon dør alt og alle.
Det er sterkt vekstframdrivende for plantevekster når det plasseres i JORDEN.
Karbon i lufta er noe dritt - og det er DET som er det store problemet.
Saken er at de færreste har noen spesiell kunskap om biokarbon og dets gode egenskaper.
Et område for "særinger" og spesielt interesserte.
Det finnes nesten ikke global produksjon av dette vidundermiddelet i dag.
Når VGM har Follum oppe vil dette LILLE forsøksanlegget på 10' tonn dekke 25% at dagens produksjon i Europa.
Samtidig blir dette verdensdelens desidert største produsent av stoffet.
Vi snakker her om en FUNGERENDE karbonfangst til en prislapp a la "First Price".
Dette i motsetning til det høyreregjeringen gikk for til en prislapp som er ca 5x så høy.
De satset på; Et hull i fjell - der karbonet kan pumpes inn - og blir liggende unyttig.
Man får stoffet ut av lufta, men det ligger bortkastet i fjellet.
En teknologi som i prinsippet er uprøvd og kostbar - og som ingen vet om virker. Solbergs egen månelanding?
Hvem vet, men løsningen passer nok en blådresset Røkke som hånd i hanske.
Ja, en helt NY INDUSTRI må bygges opp for å få til dette.
Pyrolyse er en flere hundre år gammelt teknikk som er brukt innen forbedring av jordsmonnet.
For sterkere plantevekst (og samtidig ny kartbonfangst via levende og større planter som samler karbon fra lufta).
Systemet er det forsket mye på i flere år - inkludert av forskerteamene til ETIA og VOW.
Man kan vel si at teamene har foredlet den gamle kunnskapen for å få ut max egenskaper til de ulike kunders bruk.
Dette blir KNALL.......når det først kommer skikkelig i gang og volumene skyter i været. Det gjør det etter hvert!
Når folk skjønner at verden er LANGT større enn hydrogen fra NEL og plastgjenvinning fra QFUEL.
Redigert 08.02.2022 kl 00:43
Du må logge inn for å svare
Karbon
08.02.2022 kl 10:13
6159
Side 7 i rapporten som anca har linket til, (og som anca også har tatt med et utklipp fra), gir informasjon om ytterligere en kandidat som seiler opp som potensiell kunde/partner for Vow/Vgm, nemlig Wacker.
"I Norge utgjør ferrolegeringer en viktig del av prosessindustrien, med 12 smelteverk spredt over hele landet og over 2000 industri-arbeidsplasser. Her produseres silisium- og manganlegeringer. Deler av denne industrien har allerede faset inn biokarbon, nær 20 prosent totalt. En kraftig oppskalering er planlagt de neste årene. Som eksempel har Wacker mål om 100 prosent bruk av biokarbon innen 2030. Samlet sett har Elkem, Eramet og Wacker satt mål tilsvarende utslippskutt på over én million tonn CO2. Dette tilsvarer to prosent av Norges samlede utslipp i 2020."
Fotnote på side 7:
"Elkem og Eramet Norway har mål tilsvarende 40 prosent innblanding av biokarbon innen 2030, mens Wacker Chemicals Norway har mål om 100 prosent."
Ellers så gir rapporten meget god informasjon om nytteverdien av biokarbon i årene framover, noe som også Hammers skriver godt om over her.
"I Norge utgjør ferrolegeringer en viktig del av prosessindustrien, med 12 smelteverk spredt over hele landet og over 2000 industri-arbeidsplasser. Her produseres silisium- og manganlegeringer. Deler av denne industrien har allerede faset inn biokarbon, nær 20 prosent totalt. En kraftig oppskalering er planlagt de neste årene. Som eksempel har Wacker mål om 100 prosent bruk av biokarbon innen 2030. Samlet sett har Elkem, Eramet og Wacker satt mål tilsvarende utslippskutt på over én million tonn CO2. Dette tilsvarer to prosent av Norges samlede utslipp i 2020."
Fotnote på side 7:
"Elkem og Eramet Norway har mål tilsvarende 40 prosent innblanding av biokarbon innen 2030, mens Wacker Chemicals Norway har mål om 100 prosent."
Ellers så gir rapporten meget god informasjon om nytteverdien av biokarbon i årene framover, noe som også Hammers skriver godt om over her.
Redigert 08.02.2022 kl 10:19
Du må logge inn for å svare
IvanBliminse
08.02.2022 kl 10:27
6139
Har funnet mye informasjon hos Scandinavian Enviro Systems, et selskap som kan sammenlignes med VGM, bare med fokus på carbon black.
Hjemmeside:
https://www.envirosystems.se/en/
Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCgn2ALL-Ae0mX7LTp_mpGHw/videos
Hjemmeside:
https://www.envirosystems.se/en/
Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCgn2ALL-Ae0mX7LTp_mpGHw/videos
Karbon
08.02.2022 kl 11:42
6058
Takk for tipset IvanBliminse. Her var det mye nyttig informasjon om det jeg var på utkikk etter.
For å gjøre jobben enklest mulig for de som har interesse av å lese mer om carbon black, så linker jeg direkte til nettopp den delen nedenfor her:
https://www.envirosystems.se/en/plants-circular-materials/carbon-black/
For å gjøre jobben enklest mulig for de som har interesse av å lese mer om carbon black, så linker jeg direkte til nettopp den delen nedenfor her:
https://www.envirosystems.se/en/plants-circular-materials/carbon-black/
CapitaL
09.02.2022 kl 14:33
5706
- Pyrolysis could unlock several million tonnes of carbon black from end-of-life tyres (ELTs) – provided pyrolysis plants deliver the required quality recycled materials, recyclers have been told.
‘With tyres being composed of an average of 30% carbon black, together with tyre manufacturers looking at using up to 100% sustainable materials, there is a huge untapped potential in recycled carbon black (RCB) from pyrolysis operations,’ said Max Craipeau of Greencore Resources and chairman of the BIR Tyres and Rubber division.
Craipeau told the latest BIR tyres & rubber division webinar: ‘We are talking about several million tonnes of recycled carbon black per year, potentially.’ But this ‘unprecedented opportunity’ depended on pyrolysis plants ‘managing to get the right quality and consistency that are required by the tyre manufacturers,’ he pointed out.
Her passer vel Vows patenterte løsninger som hånd i hanske..
https://recyclinginternational.com/business/huge-untapped-potential-for-recycled-tyres-carbon-black/46887/
‘With tyres being composed of an average of 30% carbon black, together with tyre manufacturers looking at using up to 100% sustainable materials, there is a huge untapped potential in recycled carbon black (RCB) from pyrolysis operations,’ said Max Craipeau of Greencore Resources and chairman of the BIR Tyres and Rubber division.
Craipeau told the latest BIR tyres & rubber division webinar: ‘We are talking about several million tonnes of recycled carbon black per year, potentially.’ But this ‘unprecedented opportunity’ depended on pyrolysis plants ‘managing to get the right quality and consistency that are required by the tyre manufacturers,’ he pointed out.
Her passer vel Vows patenterte løsninger som hånd i hanske..
https://recyclinginternational.com/business/huge-untapped-potential-for-recycled-tyres-carbon-black/46887/
Skal vi ikke bare være litt stille rundt denne frem til rapporten? Går ut fra det ikke er mulig å holde kjøper siden borte etter rapporten .
Sundancer
09.02.2022 kl 15:52
5616
I dag reserverte jeg meg mot utlån av aksjer hos Nordnet. Vow var den aksjen som har vært mest utlånt de siste månedene. Håper det hjelper :)
theblueone
09.02.2022 kl 16:15
5564
Ler og ler! Det er jo ingen kjøpeside i denne aksjen. Kun robot handel + noen tiere fra meg for å erte roboten... Denne aksjen vil ikke bevege seg oppover igjen før nye kontrakter blir realisert. Letter Of Intent er ingen kontrakt....
Ja akkurat ja, nei men da var det oppklart . Det er ikke mye som slår den følelsen av å vite det hele, Minner på at om en kjøper en aksje til 19 kroner så kan mann max tape 19 kroner. Shorter mann en aksje er det ingen grenser for tap. Kombinasjon av svært gode kontrakt nyheter og forsøk på å dekke inn short er en fantastisk øvelse.
Single Malt
09.02.2022 kl 17:00
5481
Hvordan gjorde du det? måtte du ringe inn, finner ikke funksjon på nettsiden om reservasjon,
Forøvrig litt intressante grafer nå, og på noe stigende volum.
Forøvrig litt intressante grafer nå, og på noe stigende volum.
CapitaL
09.02.2022 kl 18:30
5355
Hvilke alternativer til Vow og Vgm har denne globale aktøren for å oppnå målene sine til 2025? Kanskje du har noen alternativer å komme med innimellom latterkulene?
Gjenvinning av Carbon Black kan for øvrig bli den neste spin-offen.. Bio-gass er et annet eksempel.. nok av muligheter innen pyrolisering.
Gjenvinning av Carbon Black kan for øvrig bli den neste spin-offen.. Bio-gass er et annet eksempel.. nok av muligheter innen pyrolisering.
Nikco12
09.02.2022 kl 22:21
5172
Jeg tror jeg har funnet ut hvem den nye aktøren er. Jeg er en ganske aktiv bruker av Linkdin og ettersom at jeg følger både VGM, VOW og Henrik Badin har jeg en liten oversikt over hvilket innlegg de liker og deler. Jeg bet meg merke til at for 2 dager siden likte VGM et innlegg til et selskap som jeg ikke har sett tidligere i feeden min. Henrik Badin likte et annet innlegg idag fra samme selskap. Det selskapet jeg snakker om er ingen ringere enn selveste Outokumpu!!!
Sundancer
09.02.2022 kl 22:26
5168
Her kan man reservere seg mot utlån på Investeringskonto: https://nordnetforms.scrive.com/Survey/AnswerSurvey/88f21e06-4aba-4952-8755-2af5409e660d
Det ble en god spike like etter jeg trakk aksjene. Lurer på om det var noen sammenheng :)
Det ble en god spike like etter jeg trakk aksjene. Lurer på om det var noen sammenheng :)