Tekniske signaler i DNO

Skruen
DNO 26.09.2021 kl 11:41 50023

Har i lengre tid stilt meg undrende til den lave kursen i DNO. Flere av våre aktive forum skribenter oppleves som svært negative til dagens kurs. Idag er finansavisen ute å fremmer flere tekniske signaler i DNO. Tenker de tekniske signaler blir presset frem av de fundamentale verdiene av aksjen. Historisk sett skulle vi nå nærmet oss 20 kr igjen. Pengene triller inn i kassen. Da jeg ikke venter oppkjøp av egne aksjer forventer jeg kraftige utbytter fremover. Noen kommentarer til dagens artikkel i finansavisen?

https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2021/09/26/7742829/sondagens-aksjetips-med-viktige-signaler-i-dno
Redigert 26.09.2021 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
halvpris
22.11.2021 kl 18:58 5156

Ja, hakkekyllingen vår henger efter nå, igjen .
omans
22.11.2021 kl 19:54 5113

Litt usikker på hvilke bunn/topp nivåer du tenker på. Kurs har forsåvidt steget fra 7-8kr til 13.
Antar du mener 38,2% siden en snakker om opptrend? (8-13 = 11.09) så ganske presis.
Har kjøpt ytterligere på disse nivåene nå, men fortsatt mer å kjøpe for ved evt tilbakefall.
Fint at avslutningen i dag var over 11.20, det er bra at 50ma holder. Vil jo normalt ikke falle mer så lenge oljepris reagerer opp igjen.
Redigert 22.11.2021 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
Anywhere
22.11.2021 kl 20:22 5099

Ja, mener selvsagt 38,2, som for så vidt er rundt 62% om man snur det på hodet. Anvender ca 8-13. Vi hadde en del sluttkurser like rundt 7,9 før rekyl opp og sluttkurser rundt 12,9 på topp.
Nå skulle vi jo ikke nevne så mye om oljepris, men vurderer rent teknisk i aksjen. Og vi skal jo legge merke til at den er elevert over 3 kroner fra sist oljepris var 78, så selve kursen er ikke i så måte vesentlig koblet til absolutte oljenivåer for tiden....Det kan jo være rett å si aksjen ligger med vesentlig høyere beta enn oljepris, men med relativt høyere utslag på oppsiden enn nedsiden.
Redigert 22.11.2021 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
omans
22.11.2021 kl 23:15 4884

Ikke sikkert at 20 kr var riktig kurs når oljepris var 75-80 i april 2019. Det kan nok ha vært feilprising, men det kan også være feilprising at kursen er 11-12 nå.
Så kanskje 15-16 er mer fair med dagens nivå. Oljepris er ok å skrive/nevne men en trenger ikke bli arrestert om man ikke nevner ifm kurs analyse :)

Grafter
23.11.2021 kl 14:10 4665

Husk at dollar mot norske kroner har forandret seg mot oljepris.
Så vi snakker fremdeles at pengene renner inn i selskapet :)

Stjal denne fra en annen;
86 dollar pr fat x 8,33 = 716 kr
80 dollar pr fat x 8,95 = 716 kr
gogl mannen
23.11.2021 kl 14:53 4604

Olje prisen rett opp i dag, virker ikke som Biden strategien virker noe særlig....

Joe Biden frigir 50 millioner fat olje fra de strategiske reservene
USAs president Joe Biden skal frigi olje fra landets strategiske, skriver Det hvite hus i en pressemelding.

Hensikten er å dempe prispress for amerikanske borgere.

Totalt 50 millioner fat frigis fra USAs reserver.

32 millioner fat slippes over de neste månedene, mens 18 millioner fat er olje som skulle selges, der salgene fremskyndes.

I tillegg til USA, skal også Kina, India, Japan, Sør-Korea og Storbritannia frigi olje fra sine reserver.
Anywhere
23.11.2021 kl 15:57 4496

Enig, Omans. Oljepris er en selvsagt drivende faktor på prisingen av olje-selskaper, men når man vet at markedet i utgangspunktet forsøker å prissette inntjening med diskonteringsrenter en stund frem i tid, og isper usikkerheter/risiko, så er det litt påfallende at minutt-status på oljepris får drive selskapsprisingen såpass synkront som man ofte ser.

Men OK, for DNO da, så er det lovende kurskontinuitet i dag fra i går og gode muligheter for at vi ser en rebound og kanskje også en ny start mot mer fair-prising 15-16, også i mine øyne. Dog, nåtidig inntjening på en hvilken som helst multippel tilsier en langt høyre kurs gitt et standard risikobilde. Men det er ikke teknisk prat...
Volumet har vært svært forsiktig første del av dagen i dag og mye avventing med tildels en del spread i ordrebildet.Slik det ser ut nå så må det inn en del volum for å få tak i aksjer, og det ser da også ut som man må en del opp i kurs. Skjer dette, så ser vi volumbalanse kontinuere sin positive retning som sett siste måneder, og det vil igjen underbygge et teknisk bilde nordover.
Men foreløpig; lite volum gir et noe usikkert bilde på substansen.
Når det er sagt; det er lite tvil om at dersom oljepris holder dette nivået til morgendagen, så kommer det noe ketchup-effekt på kjøpersiden i aksjen. Såpass kjenner man lusen på gangen...
Redigert 23.11.2021 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
halvpris
23.11.2021 kl 16:13 4520

Tror vi går for oto1 sine 15 kr i år .Ferdig pruta
Anywhere
23.11.2021 kl 16:18 4537

Verdt å legge merke til at volum er i økning mot slutt i dag på stigende kurs, og slutt rundt HOD kan gi bra kontinuitet i morgen. Ikke umulig med start på 35-40 øre over sist dags sluttkurs. Seen it before -lots of times...
Og for dem som er opptatt av det fundamentale ihht til oljepris. Norsk-noterte DNO lever nå i en verden som betaler 723 NOK pr oljefat, kontra 713 kroner pr fat da oljepris lå i 86 dollar for en liten måned siden...Perspektiv.

Forøvrig en helt grei nær-HOD-opplevelse for aksjen til slutt i dag med bra omsetning i sluttauksjonen.
Redigert 23.11.2021 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
Anywhere
25.11.2021 kl 15:53 4149

SMA50 har vært en magnet på aksjen siste dager og den har danset perfekt mot denne. Aksjen gikk som man kan se via et golden cross for en måneds tid siden, ofte et langsiktig bullish signal.
I dag har volumet tappet helt ut og aksjen konsoliderer forsiktig fortsatt. Stadig tilsig på konklusjon om solid positiv volumbalanse
Stochastic indikerer endog oversolgt mode pt...
Utvendige impulser er få, men det tekniske bildet er i mine øyne særs lovende.
Jeg kan nesten ikke forstå annet enn at denne skal reagere kraftig opp herfra snart, og derav reagere alldeles perfekto etter tekniske solemerker? Eller blir det for lett?
Redigert 25.11.2021 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
Grafter
25.11.2021 kl 16:41 4083

Høres riktig ut. Noen som vet når det er møte? Info om utbytte!? Regner med den vil gå litt då ;)
Fluefiskeren
25.11.2021 kl 18:46 3953

« Neste utbyttebetaling på aksjer i DNO ASA forventes Mars 2022.»

https://no.allstockstoday.com/utbytte-DNO.OL.html
Anywhere
25.11.2021 kl 22:46 3745

Ingen grunn til teknisk reaksjon pga utbytte. Vedtas utbytte nå så er det i tråd med GF og utbetales før året er omme. Men teknisk då er reaksjon ned lik utbetalt utbytte pr aksje, det er pr matematisk def. I forhold til reaksjonspotensialet for aksjen er utbyttet beglisjerbart. Beta i aksjen er såpass solid at utbytte blir en mindre krusning.
Redigert 25.11.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
Anywhere
26.11.2021 kl 09:08 3541

Vel, da var det full ryk på den støtten. 100-dager MA like rundt 10 er neste støtte.
Så spørs det da; man har vært gjennom slike ting før. Shorte fly, vente på at det roer seg og så gå i olje da man nok en gang skal ta igjen det tapte på andre siden av uroen?? DNO er blandt de velfinansierte, og er jo bet når verden forøvrig går i frykt.,
Stokk Dum
26.11.2021 kl 09:18 3506

Er ikke dette helt etter oppskriften da?

mvh
Fluefiskeren
26.11.2021 kl 10:53 3378

Oppskrift og oppskrift fru Blom. Det er nok en bekreftelse at aksjen følger oljeprisen ekstremt godt. Selv om folk ikke er enig med meg og heller fokuserer på TA og hvem som kjøper og selger.
Stokk Dum
26.11.2021 kl 11:23 3360

For meg så ligner dette veldig på oppskriften på 'Hvordan manipulere markedet' og en av hovedingrediensene er Thanksgiving. For året varierer vi med litt sør-afrikansk koronakrydder, men hva vet jeg om denslags som knapt klarer å sause sammen en røre til bløtekake.

mvh
Redigert 26.11.2021 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
khtt
26.11.2021 kl 13:12 3287

Blir ikke noe utbytte, i år neste år eller årene etter. Snart første søndag i advent, god jul.
sveipen
26.11.2021 kl 15:43 3190

Dette passer ypperlig for Iraneren. Kursnedgang, og en ynskyldning til å slippe å betale utbytte.
Snakk om å få det som bestilt.
Anywhere
26.11.2021 kl 15:52 3287

Det er ikke mindre penger i kassen selv om oljeprisen tryner denne fredagen.
Europa kjøles ned, energikrisen avtar ikke slik det ser ut. Om man stopper fly noen dager fra Sør-Afrika, og i Europa, så venter OPEC med justeringer opp av produksjon.
Forøvrig er 76 dollar en veldig sprek oljepris inntjeningsmessig for DNO...
Slettet bruker
26.11.2021 kl 16:06 3269

Dette må være en gledens dag for styrelederen, nå slipper han å betale utbytte og av en eller annen grunn så virker det som han ønsker kursen ned, kanskje for at Rak skal kjøpe resterende aksjer og da vil han ha lavest mulig kurs.
HAS
26.11.2021 kl 16:06 3275

Egenkapitalen gjør best nytte for seg om den blir stående i selskapet. 20 øre pr. aksje er ikke mer enn den svinger på 10 minutter flere ganger daglig:)
Fluefiskeren
26.11.2021 kl 16:20 3264

Enig i det. Under 2 % i utbytte er «close to nothing»
Prewia
26.11.2021 kl 16:55 3195

Som vanligt faller billigaste oljebolaget mest, medan övriga faller 3-6 procent faller DNO 9, otroligt, o de visar att det finns många som vill ha ner aktien, varför lär visa sig så smånigom. Har man lyckats med trollerinummret o hålla aktien flera kr under vad de kostade innan de pumpade 1 liter, lär de också lyckas med resten. Lupe har under tiden gått från entalskurs kurs till över 300, med ungefär samma produktionsökning, plus att ägarna strår inför miljardskadestånd.
HAS
26.11.2021 kl 16:58 3198

Det vi mangler nå er ei positiv melding på at tidligere investeringer bærer frukter. Fint at selskapet kjører offensivt både i Kurdistan og på sokkelen. Gjelda minker og egenkapitalen styrkes betydelig med dagens oljepriser. Det gir rom for flere spennende investeringer.
sveipen
26.11.2021 kl 17:10 3204

Og i mars neste år blir vel dette utsatt til des. neste år.
Og når den datoen kommer blir det vel ikke noe utbytte da heller.
Mossa gjør det han kan for å holde kursen nede.
Dette spillet kan han, selv om han ikke er araber.
sveipen
26.11.2021 kl 17:15 3190

Utbytte er bortkastet for aksjonærene mener du? Når heller ikke kursen stiger.
Hvorfor skal ma da bruke penger på å investere i DNO?
Da er det bedre å ha pengene i banken, med 0,5% rente.
Slettet bruker
26.11.2021 kl 17:17 3191

Ned -10% for oljeprisen er ikke ofte man ser…dette ser dårlig ut fremover med det nye viruset, i morgen er Dno under 10kr, det skulle den jo ikke sa dere…og glem TA, det ser dere i dag…den følger oljeprisen….

Equinor endte ned 4,29 prosent.
Aker BP endte ned 6,35 prosent.
DNO er ned 9 prosent
sveipen
26.11.2021 kl 17:23 3170

Som vanlig.
DNO dårligst i klassen.
Begynner å bli en vane.
HAS
26.11.2021 kl 17:33 3193

Alltid hyggelig med utbytte, men i løpet av 1 år har Akbp steget 40%, Eq 50% og DNO 66%. I dette bildet blir utbytte peanuts. Neste år kommer dette til å sprike ennå mer i favør DNO. Masse mer:)
Redigert 26.11.2021 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
sveipen
26.11.2021 kl 18:06 3169

Skjønner ikke hvor du har disse tallene fra. Etter mine beregninger har DNO steget med 48% og Equinor med 55%.
Kjøpte du DNO 15.03.21 sitter du med tap i dag. Equinor betaler utbytte hvert år. DNO ikke siden 2019.
Gnieren Mossa hater sine aksjonærer. Det vises på hvordan han styrer dette selskapet.
HAS
26.11.2021 kl 19:02 3242

Jeg går ikke ut fra dine beregninger. Nordnet: Eq 50,87% og DNO 66,67%. Kurs DNO 15.03.21 var 10,192.

Ser ikke ut til at det har så mye for seg at du sysler med dine beregninger av tall, så du burde kanskje heller fundere litt på hvorfor du bruker så mye energi på et selskap der du føler deg hatet som aksjonær?
sveipen
26.11.2021 kl 22:48 3236

Jeg kan hjelpe deg om du har problemer.
Det er bare og se på kursen 04.01.21, og sluttkursen i dag, så finner du det ut. Det samme gjelder for Equinor.
Jeg bruker tid på dette fordi jeg mener DNO er priset alt for lavt, og jeg mener også dette er Mossa sin feil. Han ønsker av en eller annen grunn lav kurs i DNO. Om du tenker deg om ønsker kanskje også du en høyere kurs eller?Aksjonærvennlighet er også en måte å få opp kursen på, men dette synes ikke Mossa å forstå. Vel og bra og betale ned gjeld, men hva hjelper det aksjonærene tror du? Har du fått utbytte siden i 2019, eller er du ny i dette selskapet. De fleste andre oljeselskap deler med aksjonærene når pengene renner inn.
Bare ikke Iraneren.
Mulig ditt spørsmål om hvorfor jeg er aksjonær er et relevant spørsmål for alle aksjonærer i DNO snart.
Om ikke investeringen gir avkastning vil vel de fleste etterhvert skjønne dette og selge. Omsetningen i aksjen faller og faller, og det er kanskje slik han ønsker det denne etterhvert gamle gnieren.
HAS
26.11.2021 kl 23:09 3220

Synes der er fint at du er opptatt av å få opp kursen i selskapet, men beagynner å bli lei av sjikane av styrelederen. Det er lite hyggelig å være vitne til at det hagler skjellsord, og at dette gjentas ved alle anledninger. Det er mye god kompetanse i ledelsen av dette selskapet, og jeg tror det kan være lurt å vente med å evaluere de investeringene som er gjort til resultatene foreligger. I stedet for all denne negative omtalen av ledelsen synes jeg vi heller skulle dele litt optimisme for Q4.

Å nedprioritere utbytte trenger ikke å være gniete så lenge pengene brukes til å kjøpe mer såkorn, som Mossa selv uttrykte det på q3 presentasjonen.
Redigert 26.11.2021 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
sveipen
27.11.2021 kl 12:08 2945

Hva synes du om selskapets ledelse sammenlignet med Aker BP feks.
Fremovelent, flinke og ivaretar sine aksjonærer med kursøkning og utbytte.
Slik skal et oljeselskap drives.
Mossa er enehersker i DNO, og for meg ser resten av ledelsen ut som nikkedukker.
Når så du forresten et innsidekjøp i DNO?
Ikke en gang da kursen var undere 3 kroner, kjøpte innsiden aksjer.
Jeg mener DNO med sin inntjening kunne vært dobbelt så høyt priset med en annen ledelse.
Det værste som kan skje er at DNO blir så lite interessan for investorer at omsetningen forsvinner helt. Aksjen blir da enda lettere og manipulere.
Dit er vi dessverre på vei.
Så til gjeldsgrad og utbytte. Selskapet har mye kapital, og kan nedbetale gjeld.
Likevel tar de opp store og kostbare lån som ikke blir brukt. Hva er hensikten?
Renter på lån må betales selv om pengene ikke brukes, og påfører selskapet utgifter som kunne blitt betalt som utbytter.
Hva hensikten er vet ikke jeg, men det hele fremstår som merkelig.
Det må være lov å stille spørsmål ved lederen av dette selskapet. Synes ikke du også det.
HAS
27.11.2021 kl 13:56 2854

Vi har helt sikkert samme positive ønsker for selskapet, men jeg synes karakteristikken av styreleder er litt upassende. Kan vanskelig se for meg at han er enehersker med den tyngde det er i resten av styret.
Jeg synes at selskapet har vært meget framoverlent med investeringer både i Kurdistan og på sokkelen, og velger å være optimistisk i forhold til kommende resultater.
Når det gjelder låneopptaket må det ses i lys av betingelsene for det lånet som er erstattet. De velger også å utvide lånet i en periode med god inntjening. Dette gjør de neppe uten å ha konkrete planer, så også her velger jeg å være forventningsfull...
sveipen
27.11.2021 kl 22:19 2662

Det er selvsagt ikke ulovlig å være optimist, men etter 10år + som aksjonær synes jeg Mossa har blitt mer og mer autoritær, gnier og enehersker. Dette missliker jeg. I tillegg mener jeg han bruker mange merkelige argumenter for å slippe og betale utbytter. Selskapet flyter over av penger, og kunne lett ha betalt 1 krone i utbytte i 2021. Nå avspises vi med 20 ører eller ingen ting.
Vi får håpe du har rett i det du skriver, men det gjenstår og se.

Slettet bruker
28.11.2021 kl 00:49 2578

Vanskelig å si hva agendaen til iraneren er men å øke aksjonærenes verdier er ikke på lista. Olja stuper og Iran vil pumpe mye mere olje og Biden jobber med å få ned prisen, og så har du det nye viruset...veldig mye taler for mye lavere oljepris nå og da er vel iraneren fornøyd med at Dno også kommer til å bli mye billigere, da kan han forsvare det å ikke betale utbytte osv osv . Ser ut som Dno skal godt under 10 til uka, ser vi 7 tallet??