Dyrere bensin er dårlig politikk og misforstått klimapolitikk.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOv7GL/naf-disse-kommunene-boer-slippe-dyrere-drivstoff
Det heter i VGs ingress : En ny regjering vil trolig gjøre bensin og diesel dyrere – for at Norge skal nå klimamålene.
____________________________________________________________________________
Dyrere bensin i Norge har ingen verdens ting med reduserte klimagassutslipp globalt å gjøre.
Norge slipper ut 1/1000 av de globale utslippene. En supermarginal endring i bruk av bensinkjøretøy
i Norge, spiller ingen som helst rolle vis a vis å redusere globale utslipp. Dette er så dårlig politisk
håndverk, at slike politikere må holdes unna styre og stell.
Ja, vi er enige om å senke klimagassutslippene. Men dette må gjøres på måter som gir mening.
Bensinpriser er ikke noe egnet virkemiddel i et land som Norge. Vi har mange måneder vinter hvert
år, fåtallig befolkning, med lange avstander, mye fjorder og fjell, fravær av kollektivtrafikk mange steder,
kaldt og mørkt.
Norge kan bidra til utslippsreduksjoner ute i verden heller. Der vil det monne. Norge har andre
utslippskilder enn bilen å gå løs på. Å gjøre dette med bil vanskeligere vil bare forverre kostnadsnivå,
konkurranseevne, og eksport fra Norge. Også redusere verdiskapning og verdiforedling internt i Norge.
Hvis SV står bak slik tenkning med bensinprisøkning pga. klima, bør de ikke inn i noen regjering. Dette
er ren klima-analfabetisme. Noe som bare er skadelig, og som Norge ikke trenger.
Norges forbruk av bensin går dessuten jevnt og trutt nedover okke som pris. Pga. en bilpark med mer
og mer bensingjerrige biler, samt en stadig økende ELbil-park. Bruk av tog og kollektiv er også økende.
Den bensinmengde som måtte oppstå i forskjell her i Norge, som følge av å legge på bensinprisen, er
så lav at den er helt latterlig. Dette er reinspikka symbolpolitikk. Men altså direkte samfunnsskadelig
symbolpolitikk.
Norge må konsentrere seg om klimatiltak som monner og gir mening. Hvis CO2-avgift på bensin er SV's
nivå, bør de fjernes fra regjeringssonderinger. Det siste Norge trenger er politikere som skader landet.
Det heter i VGs ingress : En ny regjering vil trolig gjøre bensin og diesel dyrere – for at Norge skal nå klimamålene.
____________________________________________________________________________
Dyrere bensin i Norge har ingen verdens ting med reduserte klimagassutslipp globalt å gjøre.
Norge slipper ut 1/1000 av de globale utslippene. En supermarginal endring i bruk av bensinkjøretøy
i Norge, spiller ingen som helst rolle vis a vis å redusere globale utslipp. Dette er så dårlig politisk
håndverk, at slike politikere må holdes unna styre og stell.
Ja, vi er enige om å senke klimagassutslippene. Men dette må gjøres på måter som gir mening.
Bensinpriser er ikke noe egnet virkemiddel i et land som Norge. Vi har mange måneder vinter hvert
år, fåtallig befolkning, med lange avstander, mye fjorder og fjell, fravær av kollektivtrafikk mange steder,
kaldt og mørkt.
Norge kan bidra til utslippsreduksjoner ute i verden heller. Der vil det monne. Norge har andre
utslippskilder enn bilen å gå løs på. Å gjøre dette med bil vanskeligere vil bare forverre kostnadsnivå,
konkurranseevne, og eksport fra Norge. Også redusere verdiskapning og verdiforedling internt i Norge.
Hvis SV står bak slik tenkning med bensinprisøkning pga. klima, bør de ikke inn i noen regjering. Dette
er ren klima-analfabetisme. Noe som bare er skadelig, og som Norge ikke trenger.
Norges forbruk av bensin går dessuten jevnt og trutt nedover okke som pris. Pga. en bilpark med mer
og mer bensingjerrige biler, samt en stadig økende ELbil-park. Bruk av tog og kollektiv er også økende.
Den bensinmengde som måtte oppstå i forskjell her i Norge, som følge av å legge på bensinprisen, er
så lav at den er helt latterlig. Dette er reinspikka symbolpolitikk. Men altså direkte samfunnsskadelig
symbolpolitikk.
Norge må konsentrere seg om klimatiltak som monner og gir mening. Hvis CO2-avgift på bensin er SV's
nivå, bør de fjernes fra regjeringssonderinger. Det siste Norge trenger er politikere som skader landet.
Redigert 27.09.2021 kl 15:41
Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
27.09.2021 kl 15:22
622
Er det ikke logisk at bensinprisen stiger når oljeprisen går til hmmels?
Nå kommer du med en annen diskusjon Fluefiskeren.
Salget av bensin og annet drivstoff var ned 4,7 prosent i august.
Det er vel et tempo som burde holde i massevis.
Det er vel et tempo som burde holde i massevis.