GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)

sikim
GOGL 30.09.2021 kl 16:12 72621

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr

Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare

Moderat oppgang i papirmarkedet i dag.
Cape:
Oct 63500 +1000
Nov 52000 +1000
Q1 24375 +125
Cal22 26500 -50
Hardingen
01.10.2021 kl 17:37 23534


The Vancouver Fraser Port Authority today released the 2021 mid-year statistics for goods moving through the Port of Vancouver.

The record overall cargo volumes at mid-year in 2021 reflect the continued growth in the agriculture and container sectors. This trend is expected to continue as the long-term outlook for Canadian trade is growing.

https://www.drycargomag.com/new-grain-record-at-port-of-vancouver
hogan
01.10.2021 kl 17:58 23452

Nå vet jeg hvorfor Gogl lagger de andre, ifølge fleetlisten har de kun 56 capezise og når det bare har blitt oppnådd rater på 100000 us pr dag og de har en veldig høy break even rundt 10000 us, så totalt det blir jo ikke no penger av dette, altfor dårlig får investorer på Ose
qmanager
01.10.2021 kl 18:38 23314

Fint med en oppfølgingstråd her.

Ser at US nå tangerer Evergrande droppen :-) https://www.tradingview.com/x/bbFZQLdr/
god helg alle
Saddam68
01.10.2021 kl 19:23 23167

Jepp over 98 kr i usa nå :)
cheezy
01.10.2021 kl 21:02 22989

Jeg gir nå faen i den kursen. Det som betyr noe er hvor store utbytter vi får framover.
Til tross for det misvisende trådnavnet - det skulle stått 150000 - så kan dette bli riktig bra!
Hardingen
01.10.2021 kl 22:12 22838


Mulig senario når EEXI 2023 trer i kraft. (utslipps krav fra skip)

Over halvparten av dagens flåte ble bygd i løpet av forrige "boom". Hovedsaklig lite fokus på fuel consumtion ,men med variasjoner i forhold til design.
Ombygging til LNG er sansynligvis for dyrt.
Dei nyaste båtane uten skrubber vil sannsynligvis bli skrubber fitted.
Det vil bli stort fokus på hull coating.
Stor del av flåten må slow steame.
Den eldste delen av flåten er det sannsynligvis ikkje mulig å gjera så møkje med , så der er da høggern neste.

Merkeleg nok så vill alt dette føre til mindre tilgjengeleg tonnasje.

https://www.drybulkmagazine.com/shipping/01102021/study-released-on-jotun-hull-technology/

Meir usikkerhet om propulsion . Ikkje gunstig å bygge om til LNG framdrift.

Hapag-Lloyd opgiver flere ombygninger af skibe til LNG: Dyrere end ventet

Det var dyrere end ventet for Hapag-Lloyd at retrofitte et skib til at sejle på LNG. Efter en ombygning har rederiet foreløbig opgivet at lave flere. Udsigten for LNG i shipping har ændret sig ifølge CEO Rolf Habben Jansen.

https://watchmedier.peytzmail.com/c/fog/joiesb/ewfgja/title/1666707886?t=https%3A%2F%2Fshippingwatch.dk%2FRederier%2FContainer%2Farticle13329011.ece

Capesize

The Capesize market was in a steep climb for most of this week as it reached a pinnacle of $74,786 Wednesday before stalling, regathering, and then pushing on to $75,190 at weeks end. These heights were last visited in November 2009. The market is currently looking very robust on several fronts with vessel tightness on numerous loading windows across the globe, while an energy crisis in several countries add complications. This combination may provide further signal for rallies to come. With that said, the paper market seems less convinced as a steep fall to $50k levels for the Q4 period is pricing. Looking at the Pacific basin, the Transpacific C10 opened the week at $67,000 before surging to $82,854 on the back vessel tightness before charterers managed to pull it back slightly to close the week at $76,328. The Atlantic Basin showed less signs of abating as it hit a high to close the week at $84,750. The Fronthaul C9, a preference for many vessel owners now to close out Q4, was commanding a headline topping $105,650, rising +5950 on Friday alone. The market remains very buoyant with prices a little wild as traders move in big increments.
mottas
01.10.2021 kl 22:31 22743

Folkens – våkn opp! Her er jeg bare flue på veggen, men registrere det er mange mørkemenn med mange rare spådommer. Har vært aksjonær mange år, eneste mål er å slå bankrenten, til nå har det vært en grei reise.
Ta for dere børslisten og se etter inntjening – for det er jo det det handler om. Finner dere noe bedre, er jeg gjerne interessert i tips. I den supersyklus tørrlast er inne i nå – trenger du ikke være professor i matematikk for å skjønne at dette er ekstremt.
Her er det mange aktører som kan påvirke kursen – for å være aksjonær i GOGL må du ha baller store som knyttnever. Å prøve å trade, siterer KJEPET, det er vanskelig. Så rådet mitt er å sitte i ro – for tyngdekraftens krefter innen økonomi er vanskelig å manipulere. Jeg har tenkt å selge når GOGL nærmer seg 200,- Vi har nettopp startet ferden, fest sikkerhetsselen – for det kommer til å være volatilt og gøy på samme tid…
mottas
01.10.2021 kl 23:24 22603

En liten opplysning til – hva den langsiktige gjør. Han er med på oppganger og nedganger, hva det innebærer. Kan ta utgangspunkt i 10000 aksjer jeg kjøpte i 2016 – til 41,7. Utbyttet på disse aksjene til nå er 135194,- Har øket posisjonen kraftig etter den tid.
Da kan dere lure på hvem som kjøper alle aksjer som blir solgt nå til dags. Selvfølgelig, det er folk med kalkulator som skjønner at dette er en god investering. Jeg håper kjøperne er langsiktige – det vil jeg tro, ut fra markedssituasjonen vi er i nå. Dette går ikke over i morgen, tror jeg. Du må jo være på grensen til lobotomert for å selge nå – når festen begynner…..
bankersen
01.10.2021 kl 23:25 22611

Nettopp mottas, en karusell ut av h…. Tåler du ekstremt volatilitet får du rikelig betalt.
mottas
01.10.2021 kl 23:54 22515

Selvfølgelig - dette er ekstremt. Det er ikke for normale investorer - de har ikke nerver for dette. Derfor dette nylige ekstreme salget som har presset kursen ekstremt ned (vanskelig å forklare årsak her, Det kan være shortselgere eller andre aktører - men jeg tenderer til å tro at det er gevinstsikring som har skjedd. Husk GOGL har øket kraftig i verdi, fra 4-6 mrd til 18mrd).
Men de langsiktige - for de venter en fantastisk gevinst, det blir jo som en ekstrem ejakulasjon. og vi som venter på den - ja, vi blir RIKELIG betalt for tålmodigheten, som alltid.....
Redigert 02.10.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
mottas
02.10.2021 kl 01:09 22410

Som en liten tilleggsinformasjon - i mars (02.03.20) i fjor var Capesize ratene 2172.. De har steget siden den tid ( i dag ca 75000), kursen på GOGL den tid var rundt 34 kr. KJEPET siterer jeg - dette er ille. Ja, alle dere kortsiktige - lykke til med tradingen for gevinst. Dette er et eksempel som kommer i lærebøkene om inkompetanse i aksjemarkedet - hvor gale kan det gå når folk ikke skjønner de fundamentale grunnene. Vi må også ha i mente at meglerforetakene heller ikke har klart å oppdatere sine analyser. Analysene kommer til å komme i en flow av oppdateringer - hyggelig for oss langsiktige
Pilteri
02.10.2021 kl 08:57 22125

Jeg tror mange, klok av erfaring fra før, er livredd ratene skal stupe og frarøve dem gevinsten. Det er få bransjer der det snur så raskt og brutalt som i bulk. Har selv gått inn og ut alt for mange ganger siden oppgangen starta fra kr 30,- ut fra redselen for at nå snur det men likevel fått nesten 200% avkastning hvilket jo egentlig er eventyrlig bra, sett med mine øyne. Har også gått inn i FRO (får de ikke kull må de vel ha olje? ) nå og traff godt med inngangen. Stikkord er energimangel i folkerike land og stor etterspørsel etter kull og alternative energikilder der reservelagrene er lave. Høye stålpriser og lite flåtevekst i de neste 2 årene iallefall. Det sies at det ikke er noe ledig verftskapasitet....På toppen økte miljøkrav som gir økt risiko for feilkjøp ved nybygg samt at gamle skip på sikt vel må redusere selingsfart for å redusere utslipp. Jeg tror vi befinner oss i en såkalt "perfekt storm". I bakgrunnen lurer likevel trusler som er høyst reelle, som alltid, men all den tid etterspørselen etter kull, jernmalm, korn og andre tørrbulkvarer er så høy vil nedsiden i det korte bildet være begrenset tror jeg. Tenk om markedet også reflekterer verdiøkning på båtene mer enn hittil i syklusen...ser lovende ut. God helg og lykke til med investeringene👍

Alle sier at det ikke er mye ledig verftskapasitet, men er det et 'fast' antall skipsverft i verden? Jeg vet at mange skip gjerne bygges i Asia (Kina, Japan, Sør-Korea) og at det er 'fullt' her. Men er det ingen verft andre steder i verden (Europa, Afrika, Oseania, USA) som kan bygge frakteskip?
Og det er jo tilbud/etterspørsel som gjelder for verft også, og det trengs tilsynelatende mange nye skip i mange skipsklasser de neste årene, burde det ikke da poppe opp nye verft 'all over the place'?
Ratta
02.10.2021 kl 09:56 21995

Verdens verftskapasitet har blitt nedbygget etter siste boom, det tar lang tid å "poppe" et verft .
Pilteri
02.10.2021 kl 10:21 21920

Nei og den tregheten gavner oss.
Ratta
02.10.2021 kl 10:48 21847

Mange verft hadde attraktiv lokasjon og har blitt omgjort til andre formål. Å utvikle og bygge nye verft er en prosess som tar mange år.
DrM
02.10.2021 kl 15:09 21558

Kjøp alt som har båt på vannet, glem resten av selskapene der ute. Kjøp nå, selg ikke nå.

https://splash247.com/how-chinas-power-crunch-is-affecting-every-strand-of-shipping/
PerS
02.10.2021 kl 15:47 21471

Yes. This time is different!
Ling
03.10.2021 kl 09:20 20767

The future looks bright. Thanks KJEPET.
Hardingen
03.10.2021 kl 10:47 20583

Som me har høyrd frå Ulrik, så peikar nåla meir mot salg av eldre skip , enn kjøp av nye.
Dette er svært positivt synest eg. me har 8 skip som er bygd før 2010. Me bør ha så nye skip som mulig når me går inn i 2023. håpar han selger alle 8 i løpet av året eller første halvdel 2022.
det kan fort bli ekstra utbytte på oss .

Legg denne inn på ny. Blir ikkje lei av å sjå på den. Utruleg møkje god info her.

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210922_1
Redigert 03.10.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Pilteri
03.10.2021 kl 10:57 20546

Enig med siste taler.
Andreas
03.10.2021 kl 16:24 20147

Verdt å lese på nytt denne fra Ulriken 21. juni;

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/06/21/7692237/laster-opp-med-cash

«Så langt i 2021 har snittinntjeningen for en capesize ligget på rett i underkant av 25.000 dollar dagen. Tidlig i mai var ratene oppe i over 40.000 dollar dagen, mens de i dag ligger på rundt 35.000 dollar dagen. Uhrenfeldt Andersen tror det er gode muligheter for at markedet kommer til å bli enda sprekere i andre halvår.»

Jeg tror sannelig at Ulrik var sannspådd. Blir nok ikke noen halvdollar på kvartal framover!
Redigert 03.10.2021 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
DrM
03.10.2021 kl 17:20 20005

Meglerhus har satt dividens på de neste 2 kvartalene på 1,5$. Antar 0,7$ for q3 og q4 på 0,8$. Nå har ratene fått mye kjøtt på beinet. Så spennende å se hva q3 faktisk havner på.
Andypandy1
03.10.2021 kl 18:58 19793

Å bygge verftsinfrastruktur og skaffe ekspertisen som skal til for å bygge slike enorme skip er ikke gjort på et blunk. Verden er stappfull av verft på randen av konkurs som har prøvd å bygge nye skipstyper. I hovedsak er det kun Kina, Korea og Japan som bygger cape. Og japanske skip er dyre.
oppturen
03.10.2021 kl 19:45 19669

Det er usikkerhet rundt fremtidige miljø/klima hvor rederiene vegrer seg for å bestille nye skip for levering om 2-3 år. Mange av de store eksisterende verftene har ordreboken neste 2 år fylt opp med container skip. Oppstart av verft andre steder i verden vil nok gi høyere nybygg pris og vil ta tid, den viljen til å måtte betale 10-20% høyere pris på nybygg tror jeg ikke er tilstede (enda).
Det som gjør situasjonen enda med interresant er at tank flåten begynner å nærme seg samme situasjon. Den «høye» oljeprisen demper nok endel av volumet der nå.
nman
04.10.2021 kl 07:39 19054

The market is currently looking very robust on several fronts with vessel tightness on numerous loading windows across the globe, while an energy crisis in several countries add complications. This combination may provide further signal for rallies to come. With that said, the paper market seems less convinced as a steep fall to $50k levels for the Q4 period is pricing.

https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-another-week-another-rally/
Mollen
04.10.2021 kl 09:29 18735

Hadde håpt den skulle nærme seg 100 i dag..

Kursen endte på 97,3 i USA på fredag. FFA fortsetter opp, men på OSE kommer de fram til at 94,6 er fornuftig. jaja.

Jeg er bare glad til.... prøvde meg på litt trading på fredag, og sto plutselig igjen uten aksjer! Trading funker sjelden i lengden har jeg erfart, men er inne igjen med 10.000 aksjer igjen på 94,7 i det minste. Var litt bekymret på fredag kveld..

Momentet i aksjen har avtatt i hele sen sommer/høst.
Det er nok en gevinst sikrings prosess som nå pågår i Golden Ocean, i tillegg som drybulk investorene kanskje begynner å se andre sektorer som har større oppside,

Jeg er bull på bulk generelt sett, men tror mindre på store oppganger her i fra, og aner at det trolig vil stupe den dagen raten viser svakhet.

Hvordan står det til med bunker hedging i Gogl? Har mindre betydning nå som inntjeningen er massiv, men mer aktuell hvis svekkelsen kommer og oljen raller videre i vinter.
Redigert 04.10.2021 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
olavgg
04.10.2021 kl 11:08 18345

120kr med ca $5 USD i utbytte de neste 3 årene virker da som fornuftig prising.

Nei vent litt, kursen er 95kr og forventet utbytte er $10 i utbytte de neste 3 årene. Aksjen og dollaren må tryne kraftig på det 3. året for at en ikke skal få 100% avkastning på 3 år.
Redigert 04.10.2021 kl 11:17 Du må logge inn for å svare

Det er selvfølgelig bare vås det du skriver, ingen priser shipping på den måten, bortsett fra små løk på HO.
Det vi vet er at Gogl skal levere minst 2 kjempe gode dividender, q3 og q4, resten blir fort mer usikkert, det vet ingen noe om, selv om vi kan anta at neste år også blir svært godt.

Men å sitte her å skyte fra hoft og skrike om 6 dollar for 2023 og 2024 blir som å spille Lotto.
Skal jeg tippe, vil vi sommer 2022 se et langt svakere marked både i bulk og container en dagens, en sektor som tank derimot vil ligge atskillig høyere en dagens.
Redigert 04.10.2021 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
olavgg
04.10.2021 kl 11:31 18260

6 dollar for 2022 og 2023 er ganske realistisk når flåtestørrelsen ikke vil økes før 2024 og IMO 2023 sørger får at flere skip må redusere hastigheten til sjøs eller skrotes.
Bullen
04.10.2021 kl 11:34 18283

Shipping er jo særdeles vanskelig. Jeg har ikke mye peiling og liten erfaring med tørrbulk markedet.
Men har forstått at det svinger noe voldsomt både i et bear og bullmarked. Det som virkelig ødelegger markedet er supply siden . Den biten av markedet behøver vi ikke bekymre oss over i denne omgang. Hva med infrastruktur prosjekter. Kanskje nedgang i det korte bildet i Kina? Det ser jo ikke så galt ut i resten av verden? Tenker da på USA og kanskje India spesielt.
Hvis man skal tro på det som skrives her og der, har Kina ekstremt behov for kull. Det er jo positivt for tørrbulk.
Hvis alt dette henger på greip, hva skal da til for å få kollaps i ratene?

Vi får se hva som skjer, ingen vet.
Q1-22 viser 25k og har en så lenge overhode ikke bedret seg, hadde ting vært så enkelt som du tror ville ikke 3 mnd frem vist så lave nivåer.
Jeg har tidligere skrevet at alt over 50 k er en bonus, jeg er ikke like sikker på at markedet er enig med meg, og hvorledes de vil prise Gogl ved et fall til 50 k, eller dårligere i januar, men jeg har noen mistanker om hvor det vil bære med aksjen hvis ´alle´ ser skyfri himmel.
Redigert 04.10.2021 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
bankersen
04.10.2021 kl 11:46 18201

Hva viste Q1 på denne tiden ifjor Long og hva ble den, du hår i loop😁