GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)

sikim
GOGL 30.09.2021 kl 16:12 507193

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr

Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Hardingen
03.10.2021 kl 10:47 105280

Som me har høyrd frå Ulrik, så peikar nåla meir mot salg av eldre skip , enn kjøp av nye.
Dette er svært positivt synest eg. me har 8 skip som er bygd før 2010. Me bør ha så nye skip som mulig når me går inn i 2023. håpar han selger alle 8 i løpet av året eller første halvdel 2022.
det kan fort bli ekstra utbytte på oss .

Legg denne inn på ny. Blir ikkje lei av å sjå på den. Utruleg møkje god info her.

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210922_1
Redigert 03.10.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
KJEPET
03.10.2021 kl 08:10 105563

Verdt å lese denne gangen.
https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
Redigert 03.10.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
DrM
02.10.2021 kl 15:09 106278

Kjøp alt som har båt på vannet, glem resten av selskapene der ute. Kjøp nå, selg ikke nå.

https://splash247.com/how-chinas-power-crunch-is-affecting-every-strand-of-shipping/
Ratta
02.10.2021 kl 10:48 106567

Mange verft hadde attraktiv lokasjon og har blitt omgjort til andre formål. Å utvikle og bygge nye verft er en prosess som tar mange år.
Pilteri
02.10.2021 kl 10:21 106630

Nei og den tregheten gavner oss.
Ratta
02.10.2021 kl 09:56 106716

Verdens verftskapasitet har blitt nedbygget etter siste boom, det tar lang tid å "poppe" et verft .
Shippingballs
02.10.2021 kl 09:46 106755

Alle sier at det ikke er mye ledig verftskapasitet, men er det et 'fast' antall skipsverft i verden? Jeg vet at mange skip gjerne bygges i Asia (Kina, Japan, Sør-Korea) og at det er 'fullt' her. Men er det ingen verft andre steder i verden (Europa, Afrika, Oseania, USA) som kan bygge frakteskip?
Og det er jo tilbud/etterspørsel som gjelder for verft også, og det trengs tilsynelatende mange nye skip i mange skipsklasser de neste årene, burde det ikke da poppe opp nye verft 'all over the place'?
Pilteri
02.10.2021 kl 08:57 106877

Jeg tror mange, klok av erfaring fra før, er livredd ratene skal stupe og frarøve dem gevinsten. Det er få bransjer der det snur så raskt og brutalt som i bulk. Har selv gått inn og ut alt for mange ganger siden oppgangen starta fra kr 30,- ut fra redselen for at nå snur det men likevel fått nesten 200% avkastning hvilket jo egentlig er eventyrlig bra, sett med mine øyne. Har også gått inn i FRO (får de ikke kull må de vel ha olje? ) nå og traff godt med inngangen. Stikkord er energimangel i folkerike land og stor etterspørsel etter kull og alternative energikilder der reservelagrene er lave. Høye stålpriser og lite flåtevekst i de neste 2 årene iallefall. Det sies at det ikke er noe ledig verftskapasitet....På toppen økte miljøkrav som gir økt risiko for feilkjøp ved nybygg samt at gamle skip på sikt vel må redusere selingsfart for å redusere utslipp. Jeg tror vi befinner oss i en såkalt "perfekt storm". I bakgrunnen lurer likevel trusler som er høyst reelle, som alltid, men all den tid etterspørselen etter kull, jernmalm, korn og andre tørrbulkvarer er så høy vil nedsiden i det korte bildet være begrenset tror jeg. Tenk om markedet også reflekterer verdiøkning på båtene mer enn hittil i syklusen...ser lovende ut. God helg og lykke til med investeringene👍
mottas
02.10.2021 kl 01:09 107172

Som en liten tilleggsinformasjon - i mars (02.03.20) i fjor var Capesize ratene 2172.. De har steget siden den tid ( i dag ca 75000), kursen på GOGL den tid var rundt 34 kr. KJEPET siterer jeg - dette er ille. Ja, alle dere kortsiktige - lykke til med tradingen for gevinst. Dette er et eksempel som kommer i lærebøkene om inkompetanse i aksjemarkedet - hvor gale kan det gå når folk ikke skjønner de fundamentale grunnene. Vi må også ha i mente at meglerforetakene heller ikke har klart å oppdatere sine analyser. Analysene kommer til å komme i en flow av oppdateringer - hyggelig for oss langsiktige
mottas
01.10.2021 kl 23:54 107277

Selvfølgelig - dette er ekstremt. Det er ikke for normale investorer - de har ikke nerver for dette. Derfor dette nylige ekstreme salget som har presset kursen ekstremt ned (vanskelig å forklare årsak her, Det kan være shortselgere eller andre aktører - men jeg tenderer til å tro at det er gevinstsikring som har skjedd. Husk GOGL har øket kraftig i verdi, fra 4-6 mrd til 18mrd).
Men de langsiktige - for de venter en fantastisk gevinst, det blir jo som en ekstrem ejakulasjon. og vi som venter på den - ja, vi blir RIKELIG betalt for tålmodigheten, som alltid.....
Redigert 02.10.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
bankersen
01.10.2021 kl 23:25 107390

Nettopp mottas, en karusell ut av h…. Tåler du ekstremt volatilitet får du rikelig betalt.
mottas
01.10.2021 kl 23:24 107392

En liten opplysning til – hva den langsiktige gjør. Han er med på oppganger og nedganger, hva det innebærer. Kan ta utgangspunkt i 10000 aksjer jeg kjøpte i 2016 – til 41,7. Utbyttet på disse aksjene til nå er 135194,- Har øket posisjonen kraftig etter den tid.
Da kan dere lure på hvem som kjøper alle aksjer som blir solgt nå til dags. Selvfølgelig, det er folk med kalkulator som skjønner at dette er en god investering. Jeg håper kjøperne er langsiktige – det vil jeg tro, ut fra markedssituasjonen vi er i nå. Dette går ikke over i morgen, tror jeg. Du må jo være på grensen til lobotomert for å selge nå – når festen begynner…..
mottas
01.10.2021 kl 22:31 107548

Folkens – våkn opp! Her er jeg bare flue på veggen, men registrere det er mange mørkemenn med mange rare spådommer. Har vært aksjonær mange år, eneste mål er å slå bankrenten, til nå har det vært en grei reise.
Ta for dere børslisten og se etter inntjening – for det er jo det det handler om. Finner dere noe bedre, er jeg gjerne interessert i tips. I den supersyklus tørrlast er inne i nå – trenger du ikke være professor i matematikk for å skjønne at dette er ekstremt.
Her er det mange aktører som kan påvirke kursen – for å være aksjonær i GOGL må du ha baller store som knyttnever. Å prøve å trade, siterer KJEPET, det er vanskelig. Så rådet mitt er å sitte i ro – for tyngdekraftens krefter innen økonomi er vanskelig å manipulere. Jeg har tenkt å selge når GOGL nærmer seg 200,- Vi har nettopp startet ferden, fest sikkerhetsselen – for det kommer til å være volatilt og gøy på samme tid…
Golden Goat
01.10.2021 kl 22:21 107581

Capesize

The Capesize market was in a steep climb for most of this week as it reached a pinnacle of $74,786 Wednesday before stalling, regathering, and then pushing on to $75,190 at weeks end. These heights were last visited in November 2009. The market is currently looking very robust on several fronts with vessel tightness on numerous loading windows across the globe, while an energy crisis in several countries add complications. This combination may provide further signal for rallies to come. With that said, the paper market seems less convinced as a steep fall to $50k levels for the Q4 period is pricing. Looking at the Pacific basin, the Transpacific C10 opened the week at $67,000 before surging to $82,854 on the back vessel tightness before charterers managed to pull it back slightly to close the week at $76,328. The Atlantic Basin showed less signs of abating as it hit a high to close the week at $84,750. The Fronthaul C9, a preference for many vessel owners now to close out Q4, was commanding a headline topping $105,650, rising +5950 on Friday alone. The market remains very buoyant with prices a little wild as traders move in big increments.
Hardingen
01.10.2021 kl 22:12 107628


Mulig senario når EEXI 2023 trer i kraft. (utslipps krav fra skip)

Over halvparten av dagens flåte ble bygd i løpet av forrige "boom". Hovedsaklig lite fokus på fuel consumtion ,men med variasjoner i forhold til design.
Ombygging til LNG er sansynligvis for dyrt.
Dei nyaste båtane uten skrubber vil sannsynligvis bli skrubber fitted.
Det vil bli stort fokus på hull coating.
Stor del av flåten må slow steame.
Den eldste delen av flåten er det sannsynligvis ikkje mulig å gjera så møkje med , så der er da høggern neste.

Merkeleg nok så vill alt dette føre til mindre tilgjengeleg tonnasje.

https://www.drybulkmagazine.com/shipping/01102021/study-released-on-jotun-hull-technology/

Meir usikkerhet om propulsion . Ikkje gunstig å bygge om til LNG framdrift.

Hapag-Lloyd opgiver flere ombygninger af skibe til LNG: Dyrere end ventet

Det var dyrere end ventet for Hapag-Lloyd at retrofitte et skib til at sejle på LNG. Efter en ombygning har rederiet foreløbig opgivet at lave flere. Udsigten for LNG i shipping har ændret sig ifølge CEO Rolf Habben Jansen.

https://watchmedier.peytzmail.com/c/fog/joiesb/ewfgja/title/1666707886?t=https%3A%2F%2Fshippingwatch.dk%2FRederier%2FContainer%2Farticle13329011.ece
cheezy
01.10.2021 kl 21:02 107793

Jeg gir nå faen i den kursen. Det som betyr noe er hvor store utbytter vi får framover.
Til tross for det misvisende trådnavnet - det skulle stått 150000 - så kan dette bli riktig bra!
qmanager
01.10.2021 kl 18:38 108117

Fint med en oppfølgingstråd her.

Ser at US nå tangerer Evergrande droppen :-) https://www.tradingview.com/x/bbFZQLdr/
god helg alle
hogan
01.10.2021 kl 17:58 108267

Nå vet jeg hvorfor Gogl lagger de andre, ifølge fleetlisten har de kun 56 capezise og når det bare har blitt oppnådd rater på 100000 us pr dag og de har en veldig høy break even rundt 10000 us, så totalt det blir jo ikke no penger av dette, altfor dårlig får investorer på Ose
Hardingen
01.10.2021 kl 17:37 108353


The Vancouver Fraser Port Authority today released the 2021 mid-year statistics for goods moving through the Port of Vancouver.

The record overall cargo volumes at mid-year in 2021 reflect the continued growth in the agriculture and container sectors. This trend is expected to continue as the long-term outlook for Canadian trade is growing.

https://www.drycargomag.com/new-grain-record-at-port-of-vancouver
Golden Goat
01.10.2021 kl 16:22 108557

Moderat oppgang i papirmarkedet i dag.
Cape:
Oct 63500 +1000
Nov 52000 +1000
Q1 24375 +125
Cal22 26500 -50