GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)
Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13
Du må logge inn for å svare
Fevang
10.10.2021 kl 17:12
10051
Usikker på om det er lov å kopiere hele. Men her er litt:
Snur aksjen opp igjen kan det gi en rekyl opp mot 96,50 og kanskje 104 kroner. Gitt at den positive undertonen i RSI-chartet holder kan det fortsette å støtte den nye trenden. Da kan det være rom for oppgang mot toppen i trenden på 108 til 115 kroner før nyttår, med en bunnlinje som kryper oppover mot 93 kroner.
Den fallende trendlinjen i toppen av RSI-chartet vil imidlertid fortsette å legge en demper på utviklingen og så lenge den fortsetter kan oppturer bli forbigående.
Aksjen testet en tynn, teknisk støtte på 87,45-nivået fredag. Brudd ned vil signalisere ny testing av den tekniske støtten i underkant av 84-nivået og 200-dagers glidende gjennomsnitt. Vær også oppmerksom på at 84-nivået kan være halslinjen i hode-skulder-formasjon.
Brudd ned vil gi trendbrudd og utløse salgssignal. Da blir 81-nivået svært viktig. Brudd ned vil signalisere at aksjen kan falle videre til neste tekniske støtte på 72-nivået, og kanskje 64- og 58-nivået.
Snur aksjen opp igjen kan det gi en rekyl opp mot 96,50 og kanskje 104 kroner. Gitt at den positive undertonen i RSI-chartet holder kan det fortsette å støtte den nye trenden. Da kan det være rom for oppgang mot toppen i trenden på 108 til 115 kroner før nyttår, med en bunnlinje som kryper oppover mot 93 kroner.
Den fallende trendlinjen i toppen av RSI-chartet vil imidlertid fortsette å legge en demper på utviklingen og så lenge den fortsetter kan oppturer bli forbigående.
Aksjen testet en tynn, teknisk støtte på 87,45-nivået fredag. Brudd ned vil signalisere ny testing av den tekniske støtten i underkant av 84-nivået og 200-dagers glidende gjennomsnitt. Vær også oppmerksom på at 84-nivået kan være halslinjen i hode-skulder-formasjon.
Brudd ned vil gi trendbrudd og utløse salgssignal. Da blir 81-nivået svært viktig. Brudd ned vil signalisere at aksjen kan falle videre til neste tekniske støtte på 72-nivået, og kanskje 64- og 58-nivået.
Du verden, der kom det på papir tom, den mulige hode skulder formasjon.
Det der har vi sett en stund, har nevnt det noen ganger på tråden men selvfølgelig fått mye pepper for det, det passer ikke inn i en tråd der 99% er positive, men det er da det er farlig.
88 kroner var et støttenivå, det ble brutt fredag igjen, det viser ikke akkurat at det er styrke i aksjen, aksjen under 50 dager glidende på 93 kroner, svakt.
Det er helt feil at 200 dagers glidende ligger på 84 kroner, 200 dagers glidende ligger på 8,6 dollar=74/73 kroner,
Det er bare rør å operere med Norsk nivåer i teknisk analyse, alle vet at det er USA som styrer nivåene, Norske investorer er ikke i stand til å ta grep eller styre Gogl uansett, det har vi sett under hele oppgangen.
Følg med generelt hvor Usa bulk går, ikke bare på Gogl isolert sett, faller alle de Amerikanske vil ikke Gogl gå motsatt over tid, dette er flokk dyr.
Trolig vil store krefter prøve å få den ned, kanskje til 82 kr for så fremprovosere stopploss, vi får se hvordan det går.
Aksje markedet generelt, FFA og om ratene nå topper vil vel ha stor betydning der.
Spennende blir det.
Det der har vi sett en stund, har nevnt det noen ganger på tråden men selvfølgelig fått mye pepper for det, det passer ikke inn i en tråd der 99% er positive, men det er da det er farlig.
88 kroner var et støttenivå, det ble brutt fredag igjen, det viser ikke akkurat at det er styrke i aksjen, aksjen under 50 dager glidende på 93 kroner, svakt.
Det er helt feil at 200 dagers glidende ligger på 84 kroner, 200 dagers glidende ligger på 8,6 dollar=74/73 kroner,
Det er bare rør å operere med Norsk nivåer i teknisk analyse, alle vet at det er USA som styrer nivåene, Norske investorer er ikke i stand til å ta grep eller styre Gogl uansett, det har vi sett under hele oppgangen.
Følg med generelt hvor Usa bulk går, ikke bare på Gogl isolert sett, faller alle de Amerikanske vil ikke Gogl gå motsatt over tid, dette er flokk dyr.
Trolig vil store krefter prøve å få den ned, kanskje til 82 kr for så fremprovosere stopploss, vi får se hvordan det går.
Aksje markedet generelt, FFA og om ratene nå topper vil vel ha stor betydning der.
Spennende blir det.
Redigert 10.10.2021 kl 18:28
Du må logge inn for å svare
bankersen
10.10.2021 kl 21:04
9656
Spennende blir det. Shipping er ikke kjedelig. Sånn alt er mulig analyser er jo meningsløse i seg selv. Aksjen har gjort mer enn 3 gangen fra bunnen. Det skal sies at på bunnen trodde mange at Gogl måtte hente penger, før en litt over 1,5 år ser det beste markedet på 15år. Så fort snur det i shipping. Dog hadde dette skjedd før om det ikke var for damkollaps og Covid. At kursen ikke har gått selv om ratene har gjort det den siste tiden betyr at markedet vurdere risk med isesongmessig svakhet. OL, dårlig høst i markedet og gjeld i eiendomselskaper i Kina. På pluss siden er energikrisen som vil støtte både jernmalm (må bygges større kapasitet) og kull som fremdeles viktig energi kilde, og en har laveste flåtevekst på flere tiår. Gøggen vil og ha 3 milliarder kroner ekstra på konto ved slutten av året siden Q2 (litt over 1 milliard av disse betales ut før jul).
For uken som kommer så steg FFA Q1 bra på fredag, nov og okt gjorde og et hopp. Begynner en å lukte at fremtidskurven mot Q1 blir vel bratt og markedet forblir tight pga. energikrisen. Kina kommer til å løse kull krisen hva enn det måtte koste, og India må kjempe med Kineserne om akkurat det kullet. Vel tiden får vise jeg solgte litt på 90 og tok noe tilbake rett før OSE stengte, Jeg slutter aldri å overraske meg over feilprisinger i aksjemarkedet og forbereder meg på at det meste kan skje.
For uken som kommer så steg FFA Q1 bra på fredag, nov og okt gjorde og et hopp. Begynner en å lukte at fremtidskurven mot Q1 blir vel bratt og markedet forblir tight pga. energikrisen. Kina kommer til å løse kull krisen hva enn det måtte koste, og India må kjempe med Kineserne om akkurat det kullet. Vel tiden får vise jeg solgte litt på 90 og tok noe tilbake rett før OSE stengte, Jeg slutter aldri å overraske meg over feilprisinger i aksjemarkedet og forbereder meg på at det meste kan skje.
Andreas
10.10.2021 kl 22:20
9480
Is i magen og stole på at det bare er Kina som vet Kinas beste?
«Despite its very real efforts to limit steel production and control iron ore demand, one has to remember that China would not want to eventually hurt its economy and lead it back to depression and new measures taken to that end will sustain moderate economic growth and underpin profitability for the dry bulk shipping sector.»
https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-macroeconomic-trends-and-their-impact-on-the-dry-bulk-freight-market/
«Despite its very real efforts to limit steel production and control iron ore demand, one has to remember that China would not want to eventually hurt its economy and lead it back to depression and new measures taken to that end will sustain moderate economic growth and underpin profitability for the dry bulk shipping sector.»
https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-macroeconomic-trends-and-their-impact-on-the-dry-bulk-freight-market/
bankersen
11.10.2021 kl 05:54
9171
Det forventes fremdeles stramt Cape marked på kort sikt, Pmax vil nok dras med opp med split cargo.
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-market-rally-continues-unabated/
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-market-rally-continues-unabated/
bankersen
11.10.2021 kl 05:56
9195
Både jernmalm og kull prisene stiger etter China ferien sist uke - https://tradingeconomics.com/commodities
bankersen
11.10.2021 kl 05:59
9297
10 åringen stiger videre på inflasjonsfrykt som normalt gir støtte til verdi og finans aksjer.
https://www.cnbc.com/quotes/US10Y
https://www.cnbc.com/quotes/US10Y
Golden selger 2 baljer og bestiller 4 nye
Ikke det markedet aller helst ønsket kanskje, de vil ha exstra ordinære dividender, men den tiden er kanskje forbi
Ikke det markedet aller helst ønsket kanskje, de vil ha exstra ordinære dividender, men den tiden er kanskje forbi
Redigert 11.10.2021 kl 08:35
Du må logge inn for å svare
qmanager
11.10.2021 kl 08:35
9145
GOGL - Sale of two Panamax vessels and agreement to construct four Kamsarmax vessels
Golden Ocean Group Limited (Nasdaq and OSE: GOGL) ("Golden Ocean" or the "Company"), one of the world's largest listed dry bulk shipowners, today announces the sale of two older Panamax vessels, Golden Opportunity and Golden Endurer, and an agreement to construct four Kamsarmax vessels.
The aggregate sale price of the vessels is $37.2 million, and the Company expects to record gain from sale of approximately $4.9 million in Q3 2021 and $5.0 million in Q4 2021 and receive net cash proceed of approximately $22.2 million in Q4. The net cash proceeds will fund close to half of the estimated required equity for the Kamsarmax vessels. The balance will be funded through cash on hand and long-term debt financing to be secured closer to delivery.
The four Kamsarmax vessels are 85,000 dwt ECO-type and are being constructed at the leading Chinese shipyard where the Company currently has three vessels under construction with the same design, giving added benefits in terms of building supervision and subsequently operating efficiency for sister vessels. The vessels will be delivered to the Company in the third and fourth quarter of 2023.
Ulrik Andersen, CEO of Golden Ocean Management AS commented:
"Golden Ocean is committed to maintaining one of the largest and most modern fleet in the industry through our fleet renewal and expansion program and positioning the Company to generate significant cash flows in what we believe is a fundamentally strong dry bulk market outlook. These transactions not only expand our fleet size, but they also continue to improve the fuel efficiency of the fleet, ensuring best-in-class performance at a reduced carbon footprint. Importantly, the newbuild vessels are dual-fuel ready, which provides the Company with the flexibility to evaluate alternatives as the visibility of future emissions-related regulations and technology improves.
Golden Ocean will be offsetting a portion of the cost to construct the new vessels with the net proceeds of the sale of two older less efficient vessels done at attractive prices. The Company will continue to assess opportunities to divest older tonnage at currently attractive levels. Golden Ocean will thereby be able to continue to improve its fleet composition without impacting its dividend capacity.“
October 11, 2021
The Board of Directors
Golden Ocean Group Ltd.
Hamilton, Bermuda
Golden Ocean Group Limited (Nasdaq and OSE: GOGL) ("Golden Ocean" or the "Company"), one of the world's largest listed dry bulk shipowners, today announces the sale of two older Panamax vessels, Golden Opportunity and Golden Endurer, and an agreement to construct four Kamsarmax vessels.
The aggregate sale price of the vessels is $37.2 million, and the Company expects to record gain from sale of approximately $4.9 million in Q3 2021 and $5.0 million in Q4 2021 and receive net cash proceed of approximately $22.2 million in Q4. The net cash proceeds will fund close to half of the estimated required equity for the Kamsarmax vessels. The balance will be funded through cash on hand and long-term debt financing to be secured closer to delivery.
The four Kamsarmax vessels are 85,000 dwt ECO-type and are being constructed at the leading Chinese shipyard where the Company currently has three vessels under construction with the same design, giving added benefits in terms of building supervision and subsequently operating efficiency for sister vessels. The vessels will be delivered to the Company in the third and fourth quarter of 2023.
Ulrik Andersen, CEO of Golden Ocean Management AS commented:
"Golden Ocean is committed to maintaining one of the largest and most modern fleet in the industry through our fleet renewal and expansion program and positioning the Company to generate significant cash flows in what we believe is a fundamentally strong dry bulk market outlook. These transactions not only expand our fleet size, but they also continue to improve the fuel efficiency of the fleet, ensuring best-in-class performance at a reduced carbon footprint. Importantly, the newbuild vessels are dual-fuel ready, which provides the Company with the flexibility to evaluate alternatives as the visibility of future emissions-related regulations and technology improves.
Golden Ocean will be offsetting a portion of the cost to construct the new vessels with the net proceeds of the sale of two older less efficient vessels done at attractive prices. The Company will continue to assess opportunities to divest older tonnage at currently attractive levels. Golden Ocean will thereby be able to continue to improve its fleet composition without impacting its dividend capacity.“
October 11, 2021
The Board of Directors
Golden Ocean Group Ltd.
Hamilton, Bermuda
Det er selvfølgelig fint at flåten fornyes på papiret, det er jo også en fast prosedyre i et stort rederi som Gogl.
Men man kan man spørre seg, er dette tiden for å øke tonnasje dwt med levering 23/24, er ikke flåten bra nok og stor nok som den allerede er?
Personlig tror jeg ikke det, hadde et håp om at Golden skulle benytte bullmarkedet oppturen til å cashe inn, vekte ned og berike aksjonærene med extra ordinære dividender, så langt ser det ikke slik ut.
Vi ser nå en tendens til grådighet blant rederne, det trades skip, selges fra fra de som sitter best på det, de selger og kjøper nytt, flåten vokser.
Ikke bare Golden men jevnt over hele linja,
Tulle redere, de lærer aldri, i 2024 er alt som det alltid har vært.
Joda, det er et godt stykke frem, har mindre betydning i dag, men det er ikke det vi ønsker å se.
Men man kan man spørre seg, er dette tiden for å øke tonnasje dwt med levering 23/24, er ikke flåten bra nok og stor nok som den allerede er?
Personlig tror jeg ikke det, hadde et håp om at Golden skulle benytte bullmarkedet oppturen til å cashe inn, vekte ned og berike aksjonærene med extra ordinære dividender, så langt ser det ikke slik ut.
Vi ser nå en tendens til grådighet blant rederne, det trades skip, selges fra fra de som sitter best på det, de selger og kjøper nytt, flåten vokser.
Ikke bare Golden men jevnt over hele linja,
Tulle redere, de lærer aldri, i 2024 er alt som det alltid har vært.
Joda, det er et godt stykke frem, har mindre betydning i dag, men det er ikke det vi ønsker å se.
Redigert 11.10.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
bankersen
11.10.2021 kl 08:52
9101
Et skip har ca 20 års levealder. Hvir gamle er de skipenen som selges og hva ville en måtte gjort med de når IMO trer i kraft fra 2023?
Du skjønner godt hvor jeg vil.
Disse eldre skipene kan de godt selge, men pengene burde gå til aksjonærene.
Alle redere bestiller nå litt nytt , til sammen blir det endel.
Disse eldre skipene kan de godt selge, men pengene burde gå til aksjonærene.
Alle redere bestiller nå litt nytt , til sammen blir det endel.
KJEPET
11.10.2021 kl 09:08
9018
For den langsiktige er dette veldig bra. EEXI må håndteres av alle, og Ulrik viser i både intervjuer og i form av handlekraft at han er frempå her. Han er mye mer offensiv på miljøfronten enn mange av sine konkurrenter. ca $40mill er ingen problem og håndtere fremover. Hører forresten lite til all jamringen av skipene vi skaffet oss i februar nå. I ettertid har jo det vist seg å være et skikkelig scoop det også :-)
Den globale ordreboken frem til 2024 er fortsatt meget lav, og det er fortsatt en god stund frem tid for, selv for den langsiktige.
Ny storm på vei, som vil føre til nye køer: https://twitter.com/AbainzaRalph/status/1447004465492467714
Den globale ordreboken frem til 2024 er fortsatt meget lav, og det er fortsatt en god stund frem tid for, selv for den langsiktige.
Ny storm på vei, som vil føre til nye køer: https://twitter.com/AbainzaRalph/status/1447004465492467714
Redigert 11.10.2021 kl 09:09
Du må logge inn for å svare
kodenavn
11.10.2021 kl 09:09
9008
Longst.
Det er tull. Ordreboken er ekstremt liten.
Og de selger 2 og kjøper 4.
Kanskje selger de 4 gamle til i morgen eller når som helst.
Dette er helt fint.
Det er tull. Ordreboken er ekstremt liten.
Og de selger 2 og kjøper 4.
Kanskje selger de 4 gamle til i morgen eller når som helst.
Dette er helt fint.
Bullen
11.10.2021 kl 09:11
9068
..ville også mottatt ekstra utbytte nå. Det blir jo sånn at jeg ikke tenker på hva Gogl tjener om en del år
Realistoptimist
11.10.2021 kl 09:14
9057
Og salgsmønsteret er det samme dag etter dag.... kursen opp fra start, for så å selges ned. Lettvint å være trader, når det hver eneste dag selges ned, så man er garantert å få billigere aksjer etter å ha solgt i åpningsminuttene!
kodenavn
11.10.2021 kl 09:20
9028
GOGL announce it has sold 2x P’max vessels for a combined sum of USD 37m. The sales price is c. USD 1.5m higher than our input values for the 2 vessels, Golden Opportunity and Golden Endurer (08/11 built). Net of debt, the sale will free up USD 22m which in turn will fund c. 50% of the required equity portion for the four Kamsarmaxes ordered for delivery in 2h23.
ørnen
11.10.2021 kl 09:24
8996
Du prarter dritt hele tiden L.
Nå har du prøvd å snakke kursen ned vha av teknisk analyse i lang tid. Ikke lenge siden du proklamerte at den skulle ned i 82. Du har desperat hengt deg opp i en HS formasjon og brukt en enkel tolkning av denne. Hvis du er int i teknisk analyse så vil jeg anbefale deg at du tar en titt på "encyclopedia of chart patterns av TNBulkowski" så vil du se at at tolkningen er mye mer komplisert enn det du legger opp til.
Så er det plutselig galt at de selger noen gamle baljer og går til innkjøp av nye. Jeg er overbevist om at ledelsen i Gogl er mye mer kompetent enn deg til å se hva som er rett og riktig for selskapet og aksjonærene både på kort og lang sikt. Da nytter det ikke å sitte på gutterommet å synse.
Den som graver etter dritt vil alltid finne noe!
Nå har du prøvd å snakke kursen ned vha av teknisk analyse i lang tid. Ikke lenge siden du proklamerte at den skulle ned i 82. Du har desperat hengt deg opp i en HS formasjon og brukt en enkel tolkning av denne. Hvis du er int i teknisk analyse så vil jeg anbefale deg at du tar en titt på "encyclopedia of chart patterns av TNBulkowski" så vil du se at at tolkningen er mye mer komplisert enn det du legger opp til.
Så er det plutselig galt at de selger noen gamle baljer og går til innkjøp av nye. Jeg er overbevist om at ledelsen i Gogl er mye mer kompetent enn deg til å se hva som er rett og riktig for selskapet og aksjonærene både på kort og lang sikt. Da nytter det ikke å sitte på gutterommet å synse.
Den som graver etter dritt vil alltid finne noe!
Redigert 11.10.2021 kl 09:25
Du må logge inn for å svare
Selvfølgelig, skal like å se den aksjonær som ikke ville ha disse pengene i lomma i dag.
Bedre med fugler i hånden en noen på taket.
Og hvem f bryr seg om Gogl i 2024
Men klart, fra enkeltes ståsted vil enhver melding og handling fra Gogl tolkes positivt.
Bedre med fugler i hånden en noen på taket.
Og hvem f bryr seg om Gogl i 2024
Men klart, fra enkeltes ståsted vil enhver melding og handling fra Gogl tolkes positivt.
Redigert 11.10.2021 kl 09:26
Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
11.10.2021 kl 09:41
9008
På kort sikt er kanskje avtalen litt negativ, men på lengre sikt er den god. Dette selvfølgelig avhengig av hvordan ratene ville ha vært mens man er 2 skip "short".
Oppdraget til ledelsen i GOGL er nok å tenke langsiktig for å utvikle selskapet - og det er det de gjør nå. Jeg er sikkert ikke med i 2024, så jeg kunne tenkt meg pengene på bok før jul :-)
Oppdraget til ledelsen i GOGL er nok å tenke langsiktig for å utvikle selskapet - og det er det de gjør nå. Jeg er sikkert ikke med i 2024, så jeg kunne tenkt meg pengene på bok før jul :-)
KIK
11.10.2021 kl 09:44
8985
Ser at Fredriksen fyller opp med flere Kansarmaxer, da var det ledig verftskapasitet allikevel. Golden Opportunity og Golden Endurer er fra hhv 2008 og 2011. GOGL har færre Kansarmaxer vs SBLK. Da Blystad og Billung etablerte Songa Bulk i 2017 så scannet de tørrbulkmarkedet og kom frem til at kjøp av Kansarmaxer var den mest attraktive skipstypen på det det tidspunktet. Så det kan jo være at Fredriksen er i underskudd på skipstypen ettersom de fra før har anskaffet to skip av denne typen tidligere i år. Vel å bra, men hva med den totale gjelden i selskapet?
Golden Goat
11.10.2021 kl 09:46
9108
Det som var negativt med meldingen var at det ikke var bestilt inn flere båter. Tenker at å passere 100 balljer vil ha en viktig symbolsk verdi ift. PR. Skulle også ønsket at det ble bestilt flere cape, kmax er mer fleksible, men holder fast ved at de aller største balljene blir 'the money maker' de 4+ neste årene. Etter min mening, kunne GOGL fint økt sin gjeldsgrad for å kjøpe inn flere båter. Kunne like gjerne bare ha kjøpt opp microrederiet til Trøim, 2020B?
Ang. denne anskaffelsen, så er det snakk om skarve 1% utvidelse av tonnasje. Makan til micro management om man skal bry seg om slikt.
Ang. denne anskaffelsen, så er det snakk om skarve 1% utvidelse av tonnasje. Makan til micro management om man skal bry seg om slikt.
Mollen
11.10.2021 kl 09:49
9067
Enig Longs ! Nå er tden inne for salg av gamle baljer og utbetaling av ekstraordinært utbytte. Nye baljer kan GOGL kjøpe billig når markedet krakker om 3-4 år.
Hvorfor i alle dager skal en kjøpe noe som helst?
Et opp tikk i syklen skal benyttes til å selge tonnasje, ikke kjøpe.
Det de ikke klarte å kjøpe i alle disse elendige år, bør de definitivt ikke kjøpe nå.
Det er en grådighetskultur, blir aldri stort nok, og det ender som det alltid gjør før eller siden.
Det gjelder ikke bare Gogl, det gjelder alle rederier som har økonomi Og markedet blir ødelagt igjen før eller siden, det stopper nok ikke nå med disse bestillinger det vil bare øke fremover når rederen nå skuffer inn.
Sier ikke at toppen av syklusen er nå, men en skal følge meget godt med, det er aksjonæren selv som må finne exit i Gogl, for rederiet kommer ikke til å ta ansvar for å vekte ned når de bør.
Et opp tikk i syklen skal benyttes til å selge tonnasje, ikke kjøpe.
Det de ikke klarte å kjøpe i alle disse elendige år, bør de definitivt ikke kjøpe nå.
Det er en grådighetskultur, blir aldri stort nok, og det ender som det alltid gjør før eller siden.
Det gjelder ikke bare Gogl, det gjelder alle rederier som har økonomi Og markedet blir ødelagt igjen før eller siden, det stopper nok ikke nå med disse bestillinger det vil bare øke fremover når rederen nå skuffer inn.
Sier ikke at toppen av syklusen er nå, men en skal følge meget godt med, det er aksjonæren selv som må finne exit i Gogl, for rederiet kommer ikke til å ta ansvar for å vekte ned når de bør.
Redigert 11.10.2021 kl 10:11
Du må logge inn for å svare
ørnen
11.10.2021 kl 10:04
8945
Du uttaler deg som om ikke ledelsen vet hva de gjør. Du synser i vei med minimalt bransjekunnskap og konkluderer i hytt og pine. Har du ikke mer fornuftig i ta deg til?
Les historien før du uttaler deg, les historien om hvor flinke redere er over tid, så finner du nok svaret.
Golden Goat
11.10.2021 kl 10:13
8936
Pust inn, ta to steg tilbake, tell til 10, eller whatever floats your cape, og se på det store bildet.
Syklen har så vidt startet og assets henger etter, så det er god tid til å investere fremdeles. Nå har dessverre Ulle uttalt at det ikke blir flere nye store posisjoneringer med det første, hvilket jeg synes er synd. En shippingsyklus varer ~7 år. Jeg mener det er flere fundamentale grunner som taler for at denne syklen skal være lengre enn gjennomsnittet. Vi har så vidt kommet inn i det første året av syklen. Nybygg er fremdeles ekstremt billige ift. inntjening. GOGL med såpass stor pondus kunne kapitalisert på denne fordelen.
At man ikke fikk kjøpet flere da båtene var 20% billigere enn i dag, er ikke et argument for å la være å kjøpe nå som pilene begynner å peke oppover, dersom man kan hente inn de neste 60-80% av videre avkastning. Båtene er fremdeles billige og vi har veldig flat assetkurve.
Syklen har så vidt startet og assets henger etter, så det er god tid til å investere fremdeles. Nå har dessverre Ulle uttalt at det ikke blir flere nye store posisjoneringer med det første, hvilket jeg synes er synd. En shippingsyklus varer ~7 år. Jeg mener det er flere fundamentale grunner som taler for at denne syklen skal være lengre enn gjennomsnittet. Vi har så vidt kommet inn i det første året av syklen. Nybygg er fremdeles ekstremt billige ift. inntjening. GOGL med såpass stor pondus kunne kapitalisert på denne fordelen.
At man ikke fikk kjøpet flere da båtene var 20% billigere enn i dag, er ikke et argument for å la være å kjøpe nå som pilene begynner å peke oppover, dersom man kan hente inn de neste 60-80% av videre avkastning. Båtene er fremdeles billige og vi har veldig flat assetkurve.
kodenavn
11.10.2021 kl 10:24
8912
Etterspørselen etter bulktjenester har økt med 4 % år over år de siste 30 år.
Eexi som kommer fra 1. jan 2023 vil gjøre at en stor del av flåten må slow-steame, de må ned på 8,5-9 knop for å tilfredsstille kravene.
Effekten av det er en kapasitetsreduksjon på 6-7 % for flåten i sin helhet.
Ordreboken er nå 6 %.
Ved forrige topp i mai 2008 var ordreboken 120 %
Verftskapasiteten for stor skip er bundet opp av containerskip.
De få slotene som er tilgjengelig for store skip, caper, gir levering i 2024.
Utnyttelsesgraden på bulk vil gå opp.
Så vil ratene.
Gyldne tider for tørrlast fremover.
Eexi som kommer fra 1. jan 2023 vil gjøre at en stor del av flåten må slow-steame, de må ned på 8,5-9 knop for å tilfredsstille kravene.
Effekten av det er en kapasitetsreduksjon på 6-7 % for flåten i sin helhet.
Ordreboken er nå 6 %.
Ved forrige topp i mai 2008 var ordreboken 120 %
Verftskapasiteten for stor skip er bundet opp av containerskip.
De få slotene som er tilgjengelig for store skip, caper, gir levering i 2024.
Utnyttelsesgraden på bulk vil gå opp.
Så vil ratene.
Gyldne tider for tørrlast fremover.
Redigert 11.10.2021 kl 10:27
Du må logge inn for å svare
ørnen
11.10.2021 kl 10:53
8759
Kommentaren din viser at du ikke forstår noen ting av psykologien i markedet og hvordan rederne reagerer.
Så du mener at Gogl sin hovedeier JF ikke kan skipsfart og ikke er blant de flinkeste i klassen?
Det at Gogl nå har bestilt flere nye båter uten at få andre gjør det viser at de tør å tenke nytt og at de ser noe som mange andre redere ikke ser!
Så du mener at Gogl sin hovedeier JF ikke kan skipsfart og ikke er blant de flinkeste i klassen?
Det at Gogl nå har bestilt flere nye båter uten at få andre gjør det viser at de tør å tenke nytt og at de ser noe som mange andre redere ikke ser!
Golden Goat
11.10.2021 kl 11:04
8688
Kinacape høvles med 6,6% til 75500 USD pr dag. Er vi tilbake til det vandte mønsteret med svak start på uken og innhenting utover?
kodenavn
11.10.2021 kl 11:40
8555
The Company will continue to assess opportunities to
divest older tonnage at currently attractive levels. Golden Ocean will thereby
be able to continue to improve its fleet composition without impacting its
dividend capacity."
divest older tonnage at currently attractive levels. Golden Ocean will thereby
be able to continue to improve its fleet composition without impacting its
dividend capacity."
Golden Goat
11.10.2021 kl 12:12
8439
Det øvrige markedet ikke like hardhendt med høvlingen på cape, holder seg på 83k som betyr 112k USD pr dag på våre ncmaxer:
BCI 5TC 82722 -1143
BCI 5TC 82722 -1143
KJEPET
11.10.2021 kl 12:35
8294
Jeg sitter og drømmer tilbake til slutten av august 2018 når kursen var høyere, skipsverdiene MYE lavere og ratene lå på $25 (cape) og $12 (pmx). Det var tider :-)
Men dessverre har skipsverdiene tatt av og ratene likeså, det er svært uheldig for prisingen av selskapet :-(
Men dessverre har skipsverdiene tatt av og ratene likeså, det er svært uheldig for prisingen av selskapet :-(
Golden Goat
11.10.2021 kl 12:47
8265
Samme har skjedd med container som også er sinnsykt priset. De er lengre inn i sin ørkenvandring nr. 2 enn det vi er. Er dette som får meg til å tro at ørkenvandringen (Def.: GOGL á 85-115 kr pr aksje) vår varer ut året. Tørrlast må bli en 'no-brainer' (i allmennhetens øyne, vel og merke) på ny før vi ser det neste store rykket. Dette skjer sakte men sikkert med stadig økende NAV. Bare til å akkumulere aksjer med utbyttepenger mens GOGL dypper ned på attraktive nivåer.
Shippingballs
11.10.2021 kl 12:53
8266
Ja, jeg gjorde et bomkjøp da. Ikke på 86, men over 80. 2000 aksjer, solgte med tap på ~75 litt seinere. Brent barn skyr ilden og volatiliteten er enorm, så nå venter jeg på 70-tallet før jeg kjøper. Og hvis den ikke går til 70, er det helt greit. Jeg har nok aksjer til mitt bruk og min økonomi.
Platinum365 skrev Synes prisingen er latterlig
Se JF beveger seg, kjøper kjempe post i Euronav.
Potensialet ligger i tank fremover
Potensialet ligger i tank fremover