GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)

sikim
GOGL 30.09.2021 kl 16:12 445563

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr

Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare

Det som er litt synd er at det er LENGE til Q3 presentasjonen. Den kommer vek i slutten av nov?

Er det noen som er rett rundt hjørnet? Det har vært greit å få sette litt reelle tall på inntjeningen for menigmann....

Tank og laks

lakseprisen har akkurat begynt stigningen - som varer frem til og med ca jul. Fredriksen er seff der også med MOWI :-)

Har lastet i tank ettersom det ser svært positivt ut der, men strategien herfra grådighet ta alt i syklusen, container, bulk og tank, nå venter jeg på utbytter fra container og bulk, som går rett inn i tank de neste 2 årene. Videre kjøpes det for harde livet med tilgjengelige midler i 6 tankaksjer kontinuerlig

Mens Kjepet drømte, hadde jeg mareritt; "Hva skjer med kursen på OSE om ratene går til 50k?" CBE er 14-15k? Så 50k vil vel gruse hele greia....

Ang å kvitte seg med gamle baljer, og investere i nybygg.... Vet ikke, det er litt forskjellige strategier hos de enkelte rederiene.

I Container feks så velger MPCC å binde skipene på lange kontrakter, mens de råeste kjører på korte kontrakter, ettersom de mener at det er null vits i å binde opp balja de neste 3 årene, ettersom det vil være knapphet uansett. Et av redieriene spesialiserte seg på gammelt skrap, og kjøpte noe ræl, straks balja var omregistrert, tegnet de kontrakt, og første kontrakten betalte ned halve båten... På 1 tur. Så er litt enig med LSB ang investere i nybygg nå på disse nydelige rater. Men hvert sitt rederi har sin strategi, og det er fint å laste i flere enn 1 tenker jeg.

Videre så er ikke container, bulk game over, det bør regne utbytter, men det er klart at ettersom man vet at tank er helt i startgropen, så er det naturlig å investere der fremfor kanskje de andre, dog skal jeg spise av hele kaken, og kjøre utbyttene inn i tank.

Det jeg synes er heslig, er at prisingen av Golden er så lav på så høye rater, og når jeg ser inn i fremtiden på en "Covid-vaksinert"-verden, så kan ikke det være veldig ratedrivende?

Og da er jeg tilbake til drømmen Kjepet hadde nå på morgenen, hvor ratene var adskillig lavere jamført med dagens, og kursen høyere.....

Det synes jeg er svært merkelig.

Får håpe det blir skikkelige utbytter, og at utbyttekapasiteten ikke blir strupet av langsiktige ambisjoner. Syklusen er nå.

Jeg er 100% enig med LSB ang skipskjøp, også de forrige på 53kr. Uavhengig av disse, så hadde kursen vært minst den samme som i dag, tipper vi hadde vært adskillig høyere.

Vi burde vel vært i 130-140kr nå, dagens kurs synes jeg er latterlig

Prisingen i flere shipping aksjer er lav. Det er verdt å tenke på med tanke på det mange mener er oppsiden innen tank. Det skal ganske mye til for at det er ekstremt gode rater der - vi snakker om mer enn en produksjonsøkning.

Hva er potensialet innen tank - da både med tanke på rater og kurs de neste 2 årene? Hvorfor blir man ikke skuffet der også?
boupa
11.10.2021 kl 14:07 8797

Gogl skulle hatt utbytte hver måned i stedet for kvartalsvis, det tror jeg kursen hadde hatt godt av.

Meningsløst å sammenligne container og bulk. 1 yr TC sluttes sjeldent i bulk, mens i container er kontrakt på 3 år normalt og ikke 'langt' som du skriver.

Så lenge jeg sitter med mer tørrbulkverdi pr aksje post transaction sammenlignet med pre transaction, så er jeg happy. Da er det bare tid som må til før det prises inn etter overhanget er borte.

Ja, syklusen er nå, men man trenger ikke å se seg blind og være korttenkt av den grunn. Oppfordrer alle her inne på å lese Maritime Economics og se historisk hvor lenge en shippingsyklus varer og gjøre seg opp en mening om hvor lenge den nåværende vil vare basert på de fundamentale faktorene som nå foreligge og vil spille inn de neste årene.
Pilteri
11.10.2021 kl 16:53 8339

Tja selvgjort er jo velgjort som det heter. Kommet garantert utallige muligheter til å tjene penger på gogl bare en vet å sno seg rett😉
ZinoDK
11.10.2021 kl 16:54 8343

Det ser jo fint ud i USA:
Seanergy stiger lige nu med 5,8% - NAVIOUS 2,52% Globus Maritime 2,37%

SBLK opp 3%, SB opp 4%. GOGL tipper i minus. Samtidig stiger FFA pent igjen:

Cape
Oct
76250
+750
Nov
59750
+3500
Q1
29625
+1875
Cal22
29719
+2094

88 i Usa nå, ikke det helt store.
Tror ikke shorten gir seg så lett

En ting er at man kanskje kan få kjøpt enda billigere om man er heldig. Men ser du for deg at det er mulig å tape på å kjøpe på 88 og sitte to år?

Jeg tror ikke du taper penger om du holder til Q3-21
Men ser vel gjerne for meg at krefter vil prøve å presse ned på lav 80 før noe snur.

2 år er alt for lang tid i shipping, alt kan skje så det har jeg ingen formening om.
Redigert 11.10.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
ørnen
11.10.2021 kl 20:52 7651

CNN:
Flooding in northern China is hitting a major coal production center hard, sending coal prices soaring and complicating efforts by Beijing to tackle ongoing power shortages.

Heavy rains have forced the closures of 60 coal mines in Shanxi province, China's largest coal mining hub, according to a statement released Saturday by the provincial government's Emergency Management Bureau. The province is home to a quarter of the country's coal production.
China's growing power crunch threatens more global supply chain chaos
China's growing power crunch threatens more global supply chain chaos
The adjacent Shaanxi province, which ranks third in the country for coal output, also reported heavy rains and mudslides that hurt operations at local mines, according to the the state-owned Securities Times, a national financial newspaper.
The price of thermal coal futures, which is primarily used to generate power, surged to all-time highs Monday on the Zhengzhou Commodity Exchange — up as much as 12% to 1,408 yuan ($219) per metric ton. The price has more than doubled so far this year.
Coal is the main source of energy in China and is widely used for heating, power generation, and steelmaking. Last year, it made up nearly 60% of China's total energy use.
Redigert 11.10.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare

Tank har samme case som bulk forran seg. Utrolig lave ordrebøker neste 2-3 år. Samt masse skip som vil bli scrappet.

Selvfølgelig, er der den store oppsiden ligger, og det må fraktes i vinter før alt bryter sammen.
Er bare å hanke innpå med Fro det en klarer, 120 kroner her ser vi i vinter, 200kroner 2022
En nobrainer
Redigert 11.10.2021 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Mollen
11.10.2021 kl 22:14 7485

Oi ! Dette kan gjøre at Kina må ta enda mer kull sjøveien. Har kullgruvene med tilhørende kaianlegg rundtom i verden kapasitet til å levere moe mer enn det de gjør nå tro ?
Redigert 11.10.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare

Jeg tviler ikke på at det er ett potensial i tank - poenget mitt er at det ikke ser ut som om potensialet blir tatt ut innen shipping når det kommer til aksjekurs....pr nå.

For meg blir det meningsløst å selge meg ned i bulk nå som kursen er så lav for å flytte over i feks tank. Det kommer psykoe utbytter som bøter litt på lav kurs. Når det er sagt skal det nok herjes mer med kursen i forkant av utbyttene

Jeg har aksjer selv i fro - 15% av shippingdelen min, men jeg er sånn moderat positiv inntil sent i Q1 2022.

Leste en plass at frakt av kull ikke var styrt av etterspørselen, men produksjonen. Med høye nok priser starter man kanskje opp noen gruver\brudd som ikke har vært lønnsomme?
ørnen
12.10.2021 kl 08:47 6885

CNBC:
China is not the only Asian giant grappling with an energy crunch — India is also teetering on the edge of a power crisis. Most of India’s coal-fired power plants have critically low levels of coal inventory at a time when the economy is picking up and fueling electricity demand. Coal accounts for around 70% of India’s electricity generation. A potential power crisis would likely have an immediate impact on India’s nascent economic recovery which is being led by industrial activity instead of services, according to Kunal Kundu, India economist at Societe Generale. Government data showed that as of Oct. 6, 80% of India’s 135 coal-powered plants had less than 8 days of supplies left — more than half of those had stocks worth two days or fewer. By comparison, over the last four years, the average coal inventory that power plants had was around 18 days worth of supply, according to Hetal Gandhi, director of research at ratings firm CRISIL, a subsidiary of S&P Global.
oppturen
12.10.2021 kl 08:49 6897

Samme i Tank, den høye olje prisen kommer av flere ulike faktorer som har kommulert i lavere produksjons kapasitet.
Jeg tror ikke vi ser skyhøye tank rater i år, det tar tid å få opp produksjonen igjen.

I slutten av august lå kursen over 100 kr, og FFA for 2022 lå på 24.000. Siden da har ratene vært omtrent dobbelt så høye i høst som forventet i FFA i august, og FFA for 2022 er nå på snaut 30.000. Bare forventet økning for 2022 de siste ukene, tilsvarer 50% av BE i ekstra overskudd!

Bør man nå bruke TA eller kalkulator? Spør for en venn... som trodde mye høyere inntekter enn forventet skulle være bra for GOGL.
KJEPET
12.10.2021 kl 09:21 6819

He, he. Ja, så feil kan man ta. Får bare håpe det ikke meldes om enda høyere verdier på skipene våre i rapporten fra Vesselvalues i kveld. Da vil kursen gruses.

Men nå har jeg forsonet meg med at kursen skal ned til 50.-. Men pengene renner inn i strir strømmer hver eneste dag nå, som blir utbetalt som utbytte til oss. Akkurat det får markedet ikke gjort noe med :-)
Mollen
12.10.2021 kl 09:56 6675

Ja, har vi noen kvalifiserte estimater på hva EPS og dividende for Q3 blir ? Fasit for 2020 ble 97 Cent. Med en god del høyere spoteksponering er det vel ikke umulig at GOGL nærmer seg det samme ? Om vel en måned får vi svaret..

Da har jeg valgt å dekke shorten/ hedgen på 87
Ble 6 kroner/ aksjen der, penger det også, dobbelt dividende dette kvartalet altså.

Aksjen kan nok fortsatt falle til lav 80 i et uheldig øyeblikk, thats it tror jeg.
Klarer ikke se det vesentlig lavere om man tenker q3, så står det nok høyere en nå.
Redigert 12.10.2021 kl 10:41 Du må logge inn for å svare

Skal alle snart løpe etter igjen nå?
kommer nok melding snart at Michael Burry har økt eksponering også i q3
Redigert 12.10.2021 kl 11:08 Du må logge inn for å svare

To "kjente" potensielle utløsere som kan være nært forestående:
- Kvartalspresentasjoner fra peers
- Oppdaterte prognoser fra meglerhusene basert på peers

Tvilsomt at det er nok til at GOGL skal opp til fair value. Allied indikerer en oppgang på en NB Std. Cape (Dvs. 180k dwt og non-scrubber) på 500k fra 60 mill til 60,5 mill. Mens femåringene bykser opp 7,1% til 45m fra 42 mill. Asset-priser lagger til det kjedsommelige og kurven blir flatere og flatere.

En RSI på 40 er rimelig lavt i et rederi som tross alt tjener over 70k på Capen,
hvor vi ikke har opplevd aksje styrkelse på 1/2 år og hvor det tross alt kan ligge 15kroner+ dividende potten de neste 2 kvartaler.
Eller? :-))

Er nede på 60 tallet da med litt horisont.
Uansett hva som skjer er det short i papiret, de venter kanskje til neste elendige børs dag med å dekke, men at der skal dekkes short, og at dividende aktører vil kjøpe før q3 , det er rimelig sikkert og da går det opp.
Da kan det være raske prosenter å hente, alle vet hva denne aksje kan falle og stige, 10% her ofte daglige svingninger.
Det lave volum kan vel kanskje indikere at de som ønsket å kvittete allerede er gjordt.
Redigert 12.10.2021 kl 12:18 Du må logge inn for å svare

Foreløpig er RSI høy nok til å vise en positiv undertone. Nå spørs det hvor mye av nedhogginga av papirmarkedet vil blir reflektert i aksjepris... Ja, det er overaskende lavt volum i dag. De som er bull mener at aksjen er sterkt underpriset, mens de som er bear, mener nok at kursen tilsvarer fair value * risk.

Ligger klar til å hugge innpå om det kommer virkelig stygge dager, tar bare noen småposter når det faller som verst intradag enda...

Blodrødt i dag.
Cape
Oct
71500
-4750
Nov
50750
-9000
Q1
27375
-2250
Cal22
28125
-1594

Tyfoner er positivt. Det leder til Port Congestions.........

Nå begynner det å bli billig, er ca 60% rabatt i dag

NORDEN capitalises on rising Dry Cargo asset values

https://norden.com/article/1886