GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)

sikim
GOGL 30.09.2021 kl 16:12 493121

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr

Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
bankersen
15.10.2021 kl 11:18 6720

Var aldri meningen at jeg skulle ha over 170K GOGL aksjer nå, men noen ganger blir aksjer så altfor billig og regnearkene lyser grønt for kjøp. Satte meg ned og regnet på det meste og skjønte enda mindre av prisingen av aksjen. En priser inn fullstendig kollaps i ratene omtrent som da Kina stengte ned under Covid og en tapte store penger Q1 og Q2 (omtrent like mye som de tjener inn på halve Q4 i år). Er det en ting som er sikkert så er det at så ille kommer det ikke bli på laaang tid igjen, om noen gang. En snakke fremdeles om et av de beste syklusene siden 1741, men du verden mange må ha glemt akkurat det.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 11:30 6763

Bare ikke belån, så er dette penger på gata
Bassefix
15.10.2021 kl 12:25 6613

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -8,2% TIL USD 64.417/DAG
thypoon
15.10.2021 kl 12:57 6571

Gogl vil stige på fallende rater. Frykten for at dette var en spike og marledet går tilbake til «verste siden vikingetiden» fører til usikkerhet. Stabiliserer ratene seg snart og tester bunnen vil Gogl fly!!
Platinum365
15.10.2021 kl 12:58 6578

Bankersen har vært med siden syklusen i 1741, så han er bemidlet
bankersen
15.10.2021 kl 13:16 6514

Nei, jeg driver eget firma så dette er hardt oppspart kapital og ingen belåning. Men bruker enormt mye tid på sette meg inn i case før jeg kjøper aksjer. Og kjøper bare i noen få selskap og holder de lenge (trader litt av porteføljen hvor jeg ofte bruker Longs sine predikasjoner som stemmer godt). Men jeg tar høy risiko og med det forventer jeg høy avkastning og at det svinger. Porteføljen i Gogl svinger fort med noen millioner på noen uker, det har jo blitt en enorm posisjon for min del etter at den voldsomme oppgangen. Kommer til å ta ned risikoen fremover og ser ikke for meg flere reinvesteringer av utbytte i Gogl. Nå er tiden kommet for å høste. Jeg sådde det meste i fjor på NOK34 , overtegnet på emisjon på NOK53 og har reinvestert utbytter, men nå er det over. Jeg regner med at til sommeren 2022 så har jeg fått tilnærmet det som jeg har investert tilbake i utbytter. Om jeg velger å selge så blir overskuddet kursen som jeg ikke ser bort fra er NOK130 når vi nærmer oss St. hans. 2022. Dog en skal alltid tilpasse seg nyheter som kan virke inn på kursen. Men i all hovedsak er Gogl et GDP spill, og de årene det er lite vekst i flåten tjener de grovt med penger ettersom GDP stiger jevnt og trutt er det egentlig bare å fokusere på supply siden. Trenger ikke være rakettforsker, tørrbulk er enkelt men likevel så vanskelig for mange ser det ut til.
Gulltider
15.10.2021 kl 13:19 6510

Neste uke er vi nede på 60 tallet, så her må man ikke brenne fingrene ved å kjøpe nå….
Bennyfyfasan
15.10.2021 kl 13:29 6460

Jeg er enig i det - og det vi ser nå er at det å være litt tøff og tålmodig gjør at man kan tjene ENORMT på shipping.

Jeg og sikkert de fleste her inne visste at kursen skal ned MELLOM utbyttene. Det vil alltid komme momenter som er negative nok til å utnytte for shortere etc. Jeg har regnet litt på hva jeg kunne ha tjent om jeg var mer tålmodig før jeg gikk inn etter salg på relativt ok kurser. Det er sykt mye....mye mer enn det jeg trodde var mulig.

Ellers har jeg noen kroner i bakhånden for å kjøpe litt til. Gambler på litt kaos mellom norsk og US børs.
oppturen
15.10.2021 kl 13:31 6505

Har du sett på Belship ? De har noe høyere cash break even, men det er mye på grunn av mindre egenkapital og dermed høyere giring. Med de raten som er å forvente fremover så tror jeg Belship kommer til å øke enormt i verdi neste 2 år. De har nå 27 skip i drift og ytterligere 3 under bygging. Har også bare 4 skip bygget før 2015, disse er trolig til salgs for rett pris :-)
Platinum365
15.10.2021 kl 13:45 6439

Jeg tror ikke de fleste her inne visste at kursen skal ned MELLOM utbyttene.

Historisk så gikk kursen
fra desember utbyttet til mars utbyttet 54,87%
fra mars til juni: 38,96%
fra juni til september: -5,44%

Så det er ingen logikk i at kursen skal ned mellom utbyttene. Evergrande, høydeskrekk i eventyrlige rater m.m. er nok heller grunnen. Og da er vi heldige nå som kan kjøpe på "rimelige" priser
bankersen
15.10.2021 kl 13:48 6425

Jeg skulle selvsagt ha sette på andre caser, men tjente gode penger i GOGL på være med etter krisen og emisjon 2015 så jeg kjente de best. Jeg har blitt mer og mer overbevist etter hvert som de har levert. De bråker ikke mye mellom resultat fremleggelsen, men det er bunnsolid det Ulrik leverer.

- BE er hele tiden på vei nedover og slår alle konkurrenter
- De var smarte og investere i Scrubber når markedet krasjet totalt i forbindelse med Covid i Kina
- De har vært flink til å sikre ved peaker, de har mange skip over alt og slutter en par hver dag. De er den størst spilleren på de største skipene og er flinke til å utnytte markedsmakten sin ovenfor kundene.
- Sist kvartal vist de enorm gevinst på FFA papirtrading (det viser at de sitter på enorm informasjon om markedet og kan utnytte FFA tradingen)
- De er knallharde på utbytter, når er det tid for å gi tilbake til tålmodige aksjonærer. Her er det ingen over ingen ved siden.
- De har en solid aksjonærvennlig eiere som gir den beste finansieringen. JF hadde tjent mye mer på ikke ta de 18 skipene inn i Gogl.
- De er størst og har høy omsetning i aksjen som jeg liker i forhold til exit og små trading
- De har en modernisert flåte med snittalder på 6,5år, det gir lite risiko i forhold til 2023 kravene som innføres

Alt i alt ble det derfor Golden Ocean , selv om mange har gått bedre så handler det om risk/reward.
Redigert 15.10.2021 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
15.10.2021 kl 13:57 6418

Ratene raser nedover denne uka og er nå på 64.000. Kan da minne om at da kursen lå på over 100 kr, så var FFA for Q4 på 35.700. Dvs at selv etter en justering i rater, så tjener GOGL vanvittig mye mer enn det som var forventet da kursen bikket 100 kr. FFA for Q1 og '22 har samtidig steget i hele høst. Så får man vurdere selv om dette er et dårlig kjøp for 80 kr, når underliggende verdier forsvarer en kurs på 99 kr.
bankersen
15.10.2021 kl 14:01 6515

RIO TINTO: SER NÅ JERNMALMSKIPNINGER PÅ 320-325M TONN I 2021
Oslo (TDN Direkt): Rio Tinto ser nå totale skipninger på 320-325 millioner tonn Pilbara-jernmalm i 2021, ifølge en produksjonsoppdatering fredag. Til sammenligning så selskapet totale skipninger på jernmalm på den nedre delen av guidingen på 325 til 340 millioner tonn Pilbara-jernmalm i forrige kvartal.
I tredje kvartal skipet selskapet 83,4 millioner tonn, mens det til sammenligning skipet 76,3 i andre kvartal 2021.
bankersen
15.10.2021 kl 14:01 6517

STÅL: SER 4,5% VEKST I STÅLETTERPØRSEL I 2021, 2,2% I 2022 -WORLDSTEEL
Oslo (TDN Direkt): The World Steel Association ser nå en vekst i ståletterspørselen på 4,5 prosent i 2021 til 1.855,4 millioner tonn, samt en videre 2,2 prosent vekst i 2022 til 1.896,4 millioner tonn.
Det fremgår The World Steel Association (worldsteel) sin Short Range Outlook (SRO)-rapport for 2021 og 2022, fremlagt torsdag.

For Kina skriver worldsteel at landets stålproduksjon vil har negativ vekst for resten av året, hvor samlet ståletterspørsel er ventet å falle med 1,0 prosent i 2021. Det ventes heller ingen vekst i kinesisk ståletterspørsel i 2022, hvor det trekkes frem dempet eiendomssektor på linje med myndighetenes politiske ståsted rundt rebalansering og miljøbeskyttelse.

"Noe lagerbyggingsaktivitet kan støtte tilsynelatende stålbruk. Nylige tiltak fra myndighetene om å bevege seg vekk fra en eiendomsavhengig vekstmodell vil mest sannsynlig fortsette", skriver worldsteel.

-2021 har sett en sterke enn ventet innhenting i ståletterspørselen som leder til oppjusteringer av våre estimater over hele linjen, unntatt for Kina. På grunn av den sterke innhentingen er global ståletterspørsel utenfor Kina ventet å returnere til førpandeminivåer i år, tidligere enn ventet, sier Styreleder Al Remeithi i worldsteel.

Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
bankersen
15.10.2021 kl 14:06 6540

Da raste Q4 snittet helt ned til 77 523 pr dag, ink premium så er NMAXENE godt over 100K i snitt så langt Q4
bankersen
15.10.2021 kl 14:13 6587

Den kinesiske sentralbanken: – Smitteeffekter av Evergrandes gjeldsproblemer kan kontrolleres
Smitteeffekter fra Evergrandes gjeldsproblemer er kontrollerbart.

Det sier den kinesiske sentralbanken (PBOC) i en uttalelse fredag, ifølge internasjonale medier.

PBOC sier videre at relevante departementer og lokale myndigheter jobber seg gjennom Evergrandes gjeldsproblemer i henhold til loven, og ber samtidig selskapet akselerere avhending av eiendeler og samtidig ferdigstille prosjekter. De fleste eiendomsutviklere i Kina har en solid finansiell situasjon, sier sentralbanken.

Sentralbanken ber samtidig banker om å opprettholde en stabil og kontrollert utlånspraksis til eiendomssektoren.

Fra TDN
bankersen
15.10.2021 kl 14:17 6682

Blir dyrt å være strøm kunde i Tyskland (og Norge) fremover

Tyskland vil fase ut kull i 2030 – åtte år tidligere enn planlagt
Tyskland vil fase ut kull i 2030, som er åtte år tidligere enn planlagt, melder Bloomberg News fredag.
fattigstakkar
15.10.2021 kl 14:17 6694

Da skjedde det jeg spådde. Kursen vender opp på ganske bra volum til tross for kraftig fall i FFA. Virker som alle tar det for gitt at vi skal langt ned på 70-tallet. Det er jeg langt fra sikker på.
bankersen
15.10.2021 kl 14:25 6651

Et langt liv i aksjemarkedet så kan en ikke ta noe for gitt. Det er mange tekniske indikasjoner for at en får et løft, de er oversolgt, i bunn i oppadgående trend SBLK, GOGL (dobbel bunn, bunn litt over den andre), bunn i RSI over sist bunn for begge...
olavgg
15.10.2021 kl 14:55 6540

Bra oppsummering!
Jeg har også firma og er tungt investert i GOGL akkurat av de samme grunnene du nevner her.
Har handlet mye GOGL for rundt 45kr i snitt de siste årene, men har 3-doblet investeringen i løpet av våren.
Bennyfyfasan
15.10.2021 kl 14:58 6564

Man er forskjellige plasser i syklusen. Det tjenes ikke penger underveis for de som kjøper\selger i stort tempo på en stabil kurs. Ratene har steget så mye i det siste at selv om det var en viss usikkerhet - så skulle det vært enkelt å regne hjem en høyere kurs.

Det samme kommer til å skje i FRO igjen når ratene blir bra. Kursen gikk som en jojo i fjor, og det var ikke for at det underliggende forandret seg fra dag til dag.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 14:58 6566

Hvorfor skal man se på Belco når Gogl står i lav 80? Nå må du ta deg sammen

Har i hele år sagt alt over 50 på capen er en bonus,
Rater i 100 tror jeg ikke på, måtte nesten spise min hatt, men har så langt både hatt og ordene i behold.
Gøggen er en pengemaskin,
Oppsvinget er nærmest garantert benyttet av Ceo til å låse inn tonnasje på kjempe rater både i q1 og q2
Redigert 15.10.2021 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
nman
15.10.2021 kl 15:16 6521

Ang. BE: Etter 7 år (dvs til sommeren) går leia på de 8 cape'ene fra SF ned med 2.700$ pr skip pr dag.
oppturen
15.10.2021 kl 15:31 6422

Gogl har 100 skip mcap er ca 16,4 mrd
Belship har 30 skip mcap er ca 3,5 mrd
Jeg har litt i begge
fattigstakkar
15.10.2021 kl 15:39 6524

Gøy å være long GOGL og GNK og short SBLK i dag. Dekket inn halvparten på duppen nå, og resten dekkes nok inn i løpet av dagen hvis GOGL holder seg oppe.
Redigert 15.10.2021 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Platinum365
15.10.2021 kl 16:26 6415

Jeg synes det har vært utrolig gøy selv, være med på den gedigne nedturen og snittet opp. Flott hvis støtten (9.30) holder, blir en grei trend og kanskje vi får det enda gøyere rundt bålet i neste uke
Let it be
16.10.2021 kl 12:09 5829

Det skrives at det er få nybygg som leveres det neste 1 -1/2 år. Og skraping av gamle er vel lik de nybygg som kommer til. Så totalt antall skip endrer seg ikke så mye tror jeg. (Selv om det skrives det motsatte her på forumet)

Total mengde gods som ønskes fraktet er noe uklart. Holdes behovet for frakt ennå tilbake pga. at det er treghet i de fleste kjeder etter Koronaen.
Det som jeg tror er helt klart: Når den tid kommer at Koronaepedemien ikke påvirker handelen mer(får håpe det skjer), så vil all handel øke. Det blir som
en nedgangstid er over, og alle hjul kjører for fullt igjen. Og pengemengden er ikke redusert, heller tvert i mot. Og ingen regjering vil ennå ikke stramme inn, spesielt overfor fobrukerne. Får bare håpe at ikke energiprisene øker så kraftig at det struper veksten som vil komme i varehandelen.

Men jeg tror den største Jokern er denne: En rundreise for et bulkskip, f.eks 40 dager seilas inkl den tid det tar å få lasting/lossing. Og i normaltider.
Men så kommer Korona som påfører samfunnene i alle land og ledd utfordringer. Og treghet i systemet. Og så begynner det så smått om å kjøpes varer og tjenester, og behov for frakt tiltar, Men det oppstår kork i havnene. så skipet som før gjorde seg helt ferdig med seiling, venting, lasting og lossing på 40 dager, nå ligger på reia og venter f.eks. 4 dager mer enn før for å få plass. Og det gjelder de fleste store havnene. Ja, da er det nesten som om 5 % av flåten er ikke disponibel for frakt. Og i fra et svært dårlig marked før Koronaen, så er det et så stort antall skip som må bruke nær 10 % mere tid på rundtur inkl. venting enn før, så stiger fraktratene betydelig. Slik som situasjonen er nå.

Så kluet er: Har denne proppen i havnene begynt å løsne. BDI Capesize faller i fra 80.000 $ pr dag til ca. 60.000 $ på en uke. Nå tror jeg ikke at det er så mange faktiske slutninger på de høyeste nivåene, men noen er det. Nå er jo fredagens fraktrate ikke dårlig. Men er proppen gått ut, så vil også indexen falle langt nedover.
Og så dra med fraktratene til de andre skipssegmentene i tur og orden.

Så den som vet hvordan situasjonen er i havnene som holder skip tilbake, og samtidig vet hvordan den vil utvikle seg, den tror jeg har svaret på hvilken vei BDI indexene vil ha i den nærmeste tiden.

En annen sak: Mange skriver at en teknisk aksjeanalyse siet at den skal gå slik og slik, at det er støtte og går den unner det så skjer følgende.

Finnes en slik en for BDI Capesize. Og hva vil den antyde. Kanskje like greit å ikke vite det, for fallet på 4-5 % hver dag i det siste er ikke å kimse av.

God Helg
Golden Goat
16.10.2021 kl 13:23 5743

Intermodal:
Following up on our insight on May 2021, where we discussed about the Capesize market outlook for the second half of the year, we are pleased to see that dry bulk Q4 high seasonality has returned after at least 3 years of underperformance, driving also the Q4’21 and Q1’22 FFA curve to multi year highs. Back in May, we had explained why we thought a higher Cape market peak during 2H2021 was in the cards, with fundamentals recently being boosted by accelerating restocking demand, near record high Capesize congestion at Pacific discharge ports and a global energy supply deficit leading to scrambling for coal supplies globally. In the present insight, we are briefly addressing some of the market points that are likely to impact the direction of freight rates looking forward.

Iron Ore restocking to be in full swing during Q4 regardless of China’s crude steel production contraction. Q1 2022 Risks: Slow-down in construction during winter and in view of China’s Winter Olympics, exacerbated by high energy costs. China’s property developers slowing down land purchases amid deleveraging efforts

The primary force behind the crude steel production decline in the short term is the severe coking coal /coke and power shortage forcing crude steel production to adjust downwards. Cuts are expected to intensify from November 15th to the end of the year as a 1st stage and then through March 2022, as per government’s pledges. Even if most of the targeted steel production cuts materializes through Sep-Dec 2021, probabilities that they will immediately translate into a decline in iron ore requirements are low, as 1) the iron ore restocking process is directly connected to iron ore seaborne supplies which are the strongest during Q4 – the decline in iron ore prices from multi year highs in May 2021 is currently facilitating the restocking process supporting the purchasing power of steel mills – steel mills margins remain strong due to the diverging trends in steel and iron ore prices, despite the surge in coking coal costs 2) Skyrocketing energy costs are likely to negatively impact more the scrap related steel production process during the quarter (Electric Arc Furnaces are higher energy consumers) vs Blast Furnaces (more iron ore requirements). When iron ore restocking will be completed, this will be a negative signal for new iron ore procurement, likely during the 1H2022. On this note, iron ore inventories at China’s ports have increased by +9.2 million tons since the end of Q2 and there is more room for them to inflate further by the end of the year.

Inflationary pressures on the energy complex supportive to dry bulk freight rates in the short-term. Q1 2022 Risks: La Nina conditions might bring a colder winter supporting coal consumption but also wetter conditions in Australia from December to April increasing risks of exports disruptions

Natural gas prices have raised the price ceiling higher for the whole energy complex and while international coal prices have hit record high levels, the price gap with natural gas continues to incentivize substitution in power generation globally and Europe particularly. The competition for securing coal supplies in both basins has inflated $ per ton freight across major coal routes to 12-year highs – which we think is sustainable - as the % of freight in coal prices is still low (approx. 13%) compared to 2009-2010 (approx. 22%).

China’s domestic coal output is expected to increase in the next months on a series of government measures to boost supplies, although the incremental volumes during Q4 are not expected to be sufficient to cover the supply deficit. The continuous decline in coal inventories at major power plants and expectations for a cold winter continue to indicate increasing thermal coal import needs for restocking in the winter heating season. Demand for coal imports is further enhanced by India’s urgency to restock as inventories at power plants have dropped to the lowest level since 2017 at 7.3 million tons but at a record low in terms of days of consumption i.e. just 4 days, as per latest data from India’s Central Electricity Authority. High bunker prices are supportive to dry bulk freight rates as we had discussed in our May insight, likely to exacerbate fleet inefficiencies across the basins, with the Atlantic expected to benefit more in the short term. Talks about demand destruction from high oil prices will be substantiated when manufacturers’ profitability and consumers’ purchasing power starts to be negatively impacted with costs curves rising upwards. This is likely to take place at higher prices than the current $80/bbl in our view and those would have to be sustained during the quarter.
Redigert 16.10.2021 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
bankersen
16.10.2021 kl 13:38 5757

Du har ikke fulgt med, det har IKKE vært noe uvanlige kødannelser for cape. Flere sjefer for de store Cape aktørene har bekreftet dette i ulike webinarer. Cape flåte går på full speed nå rundt 14-15 knoph. Det er de vanlige katt og mus leken mellom tilbyder og kjøper, samt jernmalm sesongen er på hell som gjør at ratene flukterer. Det som gjelder nå er å få fraktet kull til de India, Kina og andre land ettersom energikrisen vokser i omfang. Dette vil pågå gjennom hele vinteren. Når vinteren er over vil stål lagrene være på et minimum og en på peise på med både jernmalm og kull for stålproduksjon utover våren og sommeren. Denne energikrisen kommer en ikke ut av på mange år, og en trenger uante mengder stål for å komme ut av den om en skal øke alle typer energi produksjon. GDP vokser i snitt 4% hvert år med like mange båter på vannet som i fjor blir 4% for lite og det fortsetter i 2022 og 2023.
Slettet bruker
17.10.2021 kl 00:19 5188

Endrer taktikk, den andre feilet, shorter krypto nå
Har´n solgt Gogl? for Tesla har han kjøp

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/95834
Redigert 17.10.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
bankersen
17.10.2021 kl 05:27 5183

Burry har bommet på det meste etter subprime, ett av få unntak er Gogl.
Redigert 17.10.2021 kl 05:28 Du må logge inn for å svare
bankersen
17.10.2021 kl 05:59 5202

Noen som vet hvordan de skal få nok energi til å lage batterier og lade alle disse batteriene. Hvor skal de finne all energien til å lage hydrogen? Er det ikke energikrise i verden allerede før en har kommet i gang med særlig produksjon av hydrogen og batterier. En kutter nå strømmen til industrien i store deler av Asia for en må prioritere å holde folkene varme, i Europa sliter 80millioner nomalt med å holde husene varme i år ventes det mange flere, de med dårlig råd i Norge sitter med ulltepper og det blir flere og flere av de. Men energikrevende industri er det som skal redde verden. Er det noen som ser paradoksene? En skal ikke ha kull, olje, gass og kjernekraft som fremdeles består av over 80% av energimiksen https://ourworldindata.org/grapher/global-energy-substitution?country=~OWID_WRL og er økende totalt sett ettersom fornybare energi kilder ikke klarer dekke veksten i verdens energi forbruk. Men kraftkrevende løsninger det skal en ha. Jeg har vært 100% sikker på at en vil slite enormt med å komme seg bort fra korbon energi uten kjernekraft og når nå se resultatet så blir neppe kull en solgnedgangs industri med det første. En må først finne nye energikilder. Kun kjernekraft er der, men det er en ikke villig til å ta i bruk. Kull vil bli gull for Gogl og jern må en ha til alt fornybar energi, infrastruktur, flyplasser, skip, rigger, kjøretøy. Men likevel prises Gogl som en konkurskandidat PE4 for året PE2 for 2022 for hva skal de frakte for kull skal en ikke bruke🙃 Northvolt som ikke har produsert et batteri enda og selvfølgelig ikke tjent en krone de prises til 115 milliarder. Gogl som er størst i verden på frakt av verdens viktigste og mest brukte energikilde og metall råvare de prises til 16milliarder. Det finnes selvfølgelig ingen risiko i Northvolt eller vent, hvor mange nye aktører er det ikke som skal bygge fabrikker? Blir energiprisene så høye at det ikke vil bli lønnsomt?


Og i tørrbulk der skal visst alt bare dø ut, ingen bestiller nye skip. For det blir jo ingenting å frakte. Verden skal jo gå på batteri også de nye skipene eller🤔🙃😁
Redigert 17.10.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
17.10.2021 kl 13:25 4905

Enig med deg bankers, men enser utolmodighet mellom linjene. For min del tenker jeg at denne ørkenvandring-2.0 vi befinner oss i nå er fordelaktig. Vi akkumullerer billige aksjer mellom kvartalspresentasjonene og høster gode utbytter. Vi ser nytt rykk i container, LNG går til månen og "alle" venter på at tank og stortank skal fyke opp en gang i nær fremtid (seinest ut mot vårparten av neste år). Bulk har igjen havnet i skyggen av de øvrige segmenter. Verftene ønsker ikke å bygge capesize-båter pga. de andre segmentene er så mye mer profitable, og de venter med å inngå kontrakter med bulkrederi, dette på toppen av de finansieringsproblemene bulkredere sliter med for øyeblikket. Når stortank blir det "store" igjen får vi snart en ny bestillingsbølge (og det blir antakelig priskrig mellom container, tank + gass). Dette vil sansynligvis ha potensial til å fylle samtlige slots ledige for 2024 (2023 er allerede fylt opp av containerbaljer). Om dette skjer, vil det følgelig bety at vi tidligst kan se en bestillingsbølge i storbulk 2025.
bankersen
17.10.2021 kl 17:29 4658

Joda, definitivt utålmodig. En må bare la det spill seg ut dette så kommer kursen, Utbytter hver mnd. ville stabilisert kursen, se på 2020. Nå får en herje med kursen ettersom 3 mnd. tydeligvis er veldig lang tid for mange. Fordelen er som du sier reinvestering av utbytte på hyggeligere kurser enn hva vi ellers kunne forvente.
just4fun
17.10.2021 kl 17:36 4649

DnB implisere 15% utbytte ved kurs 133 for 2022 og 2023, dvs NOK 20 per år og nær 50% tilbakebetaling i løpet av 2 år ...Noen som vet hvilke snitt rater de har benyttet i sine kalkyler?
jess23
17.10.2021 kl 18:11 4575

De har for Cape USD33,4(incl Scrubber og TCs) for 2021, USD29,2(2022) og USD31,4(2023). Utbytte beregnet til USD2,84(2021), USD2,24(2022) og USD2,51(2023). De benytter DPS lik EPS. Dog bemerker de at de har vært konservative i anslag for rater i 2022...
Slettet bruker
17.10.2021 kl 18:50 4521

Så flinke Dnb er da, tenk å kunne spå slik ett år frem og så 2 år frem, både på rater og på dividender, stopper ikke der, tom desimaler i dividendene:-))
Det har ikke større verdi en å tørke seg bak med, dessverre.
just4fun
17.10.2021 kl 18:59 4533

Takker for info, siden det er utbetalt 0,75 hittil i 2021 så vil det si at de forventer ca 1 USD for hvert kvartal som er igjen i år. Kan leve godt av det :)
Golden Goat
17.10.2021 kl 19:50 4429

:-)

Rapporten lyser igjennom at de sjekker Bloomberg consensus og regner seg tilbake til de verdiene som kommer om man tar konsensus som fasit og justerer opp eller ned alt etter magefølelsen. På godt norsk: Machwerk