GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)

sikim
GOGL 30.09.2021 kl 16:12 494449

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr

Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2021 kl 13:22 6174

Bare trist
Redigert 25.10.2021 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
Vampyren
25.10.2021 kl 13:58 6060

Det "lukter" 50 tallet av aksjen.

Spot rates may fall into the $30,000-per-day range by next month.....
nman
25.10.2021 kl 14:16 6050

Med utgangspunkt i vektede rater inn i tabellen til Ulrik er utbyttepotensialet omtrent kr 20 ut året (Q3+Q4).
Dette med dagens dollarkurs, og med FFA (pnmx/cape) i regnearket som følger:
37k/40k resterende av oktober
37k/37k for november
35K/30k for desember
Så gjenstår det å se om Ulrik har rukket å slutte noen båter på høye hater, og selvfølgelig hva ratene faktisk blir ifht FFA'en...
Redigert 25.10.2021 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
25.10.2021 kl 14:21 6002

Vi har et ganske komfortabelt gulv i småbåtene. Sjekker du grafene, så er det kun i korte perioder at cape går lavere enn pmax og smax. Smax spotter 39k for øyeblikket. Oppsøk klinisk psykiater snarest dersom du mener at GOGL skal prises under 50% av NAV dersom inntjening midlertidig skulle gå ned til "kun" 2*BE.
Slettet bruker
25.10.2021 kl 14:23 6049

Helt urealistisk, alt for høyt estimat
Ingen vet hva som er sluttet langt inn for q4/q1, er nok mye der det ligger
Fasit blir nok i underkant 15, de som ikke er fornøy med det har ingen ting i shipping eller dividende aksjer forøvrig å gjøre
Redigert 25.10.2021 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
msmekk
25.10.2021 kl 14:45 5936

Var nå nede å tangerte 200 dagers glidende snitt på 76Kr, dette er ofte et sterkt kjøpsignal selv om den en tid kan ligge å dippe litt under også. Jeg kjøper en del på dette nivået og mener der er liten risk på nedsiden. Det må i såfall være utenforstående årsaker, oppblomstring av Covid etc.
msmekk
25.10.2021 kl 15:10 5818

Onsdag kommer q3 tallene og fremtids utsiktene for 2020 Bulk, dette kan være med å booste hele bulk segmentet. venter kraftig oppgang i den nærmeste fremtid. alt inne bulk har ramlet urimelig mye.
Slettet bruker
25.10.2021 kl 15:57 5608

Toget går nå for de som ønsker rimlig inngang før q3- 0,75 på nav

Selv på en dag som dette henger Gogl etter Star, men alt dette er vi vant til
Redigert 25.10.2021 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
25.10.2021 kl 16:05 5625

Kaffegrut: Oppgang kan bety brudd ut av wedge. Slikt brudd er også indikert av WMA 200 og WMA 20. Dersom ikke, skal en ny nedgang og brudd kommer senere. Det er fremdeles god tid til Q3-slipp, så begge deler er sansynlig.
Slettet bruker
25.10.2021 kl 16:07 5638

Golden Goat skrev WMA 200 er på 9,85 USD.
Stemmer det, men glem ikke en Rsi på 35, aksjen var ned 30 kroner tidliger på dagen/ topp, helt kokko det med de 2 neste kvartalene og en Nav 0,75 i en bullish cykle.

Lurer på når appetitten vekkes fra Kina manns side, både frakt rater og malm priser, de fikk det som de ønsket.
kommer apetitten tilbake i q1? og slår gulvet u der pessimistene?
Redigert 25.10.2021 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
vulkan
25.10.2021 kl 16:15 5572

Båter bestilt forrige uke har..
"delivery in third quarter 2024"
kan bli 5-6 år (inkludert i år) med pene dividends
Golden Goat
25.10.2021 kl 16:22 5542

Enig. Ikke siden forrige ørkenvandring i fjorhøst har RSI sett så bullish ut. Derav navnet; Ørkenvandring 2.0. Selvsagt, også sett sammen med sterk (og oversett) utvikling i underliggende verdier.
Golden Goat
25.10.2021 kl 16:32 5518

A priori, om vi ser fra et rent historisk perspektiv (1945-2008), så varer en tørrbulksyklus 6,7 år. Det er gode grunner til at inneværende syklus skal være minst 20-30% lengre enn normalen.
Fevang
25.10.2021 kl 20:33 5065

Noen som vet om det er noen endring i shorten på GOGL?
Realistoptimist
25.10.2021 kl 20:41 5058

Økte fra 0,61 til 0,71% på OSE på fredag.. av det som vises
nman
25.10.2021 kl 21:39 4878

Ikke misforstå; jeg er strålende fornøyd med 13-14 kroner for Q3 og Q4 til sammen. Jeg viste bare hva GOGL-formelen sier med rater så langt i Q3 og Q4, og FFA ut året, som input.
nman
25.10.2021 kl 21:51 4832

Ellers kanskje Q3-Q4 2023? Uansett, tror vi kommer til å høste så det monner med en moderne flåte i denne syklusen. Spent på hva som skjer når eexi trer i kraft om et drøyt år. Antakelig sakte-seiling på baljer ala JIN og skikkelige premium på moderne skip.
For meg vitner dette om god forretningsdrift!
nman
26.10.2021 kl 08:23 4332

Hører ikke om så mange nybyggordre for skip i de største klassene, men her er et par.
Prisen på Newcastlemax-nybygg har forøvrig økt fra $58.5m i mai til $63m nå.
https://splash247.com/beihai-wins-newcastlemax-orders-from-chinese-maritime-transport/
oppturen
26.10.2021 kl 08:29 4306

Legg merke til leveranse 3Q 2024. :-)
Bennyfyfasan
26.10.2021 kl 08:44 4262

Jeg tipper de som akkumulerer short spekulerer i en generell markedskorreksjon - hvor det kommer til å bli kortvarig brutalt innen shipping.

Nå kan det se ut som om tiltakspakkene går igjennom i USA - selv om det er en light versjon. Det vil nok utsette korreksjonen en stund. Det neste hinderet er muligens gjeldstaket til staten i desember. Dessverre kan den turbulensen komme samtidig som utbyttedato i GOGL...
KJEPET
26.10.2021 kl 09:04 4161

Det er den største nyheten her 3Q 2024 er jo ikke før om tre år!! Tipper 2023 kommer til å bli historiens beste år for shipping :-)
cheezy
26.10.2021 kl 09:09 4118

Jeg tror heller at det ligger inne en forventning om avmatning i eiendomssektoren i Kina. Dessuten har Kina gitt full gass på egen kullproduksjon. Begge deler har konsekvenser for etterspørselen etter bulkskip.

Samtidig er det få båter under bygging og aktiviteten er på vei opp i resten av verden. Så selv om det kanskje ikke blir de fantasiratene vi så for oss for et par uker siden, ligger det etter min mening an til at de neste årene blir veldig bra.

Kombinasjonen av råvarepriser og priser på transport kommer dessuten aldri til å vokse inn i himmelen. Grunnen er at veldig høye priser før eller siden vil trigge en nedgang i økonomien.
Shippingballs
26.10.2021 kl 09:15 4132

Hvis det skjer, og litt avhengig av hvor dypt det evt. går, blir det å handle flere aksjer for utbyttekronene.
Bennyfyfasan
26.10.2021 kl 09:20 4123

Jeg tenker det er en mismatch imellom justerte forventninger og bærekraftige rater over tid. Ratene vi har hatt de siste ukene vet alle ikke kom til å vare over tid. Samtidig har aksjekursen glidd sakte ned. Nå som ratene svekker seg mot et nivå som var forventet i en god syklus - fortsetter svekkingen. Dette samtidig som man ser shortandelen øker.

Jeg tror inndekningen kommer på en korreksjon. Kan godt hende jeg tar feil. Jeg har uansett rigget meg for det.
The Godfather
26.10.2021 kl 12:09 3710

Baltic Capesize-indeksen er ned 8,3 prosent til 43.985 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Sonatrach
26.10.2021 kl 12:13 3734

Faen.... Skal Hannisdahl få rett i spådommen sin? $10K/day......?

thypoon
26.10.2021 kl 12:18 3784

Full kollaps i cape. Heldigvis er det helt annerledes i supra og handy
olavgg
26.10.2021 kl 12:28 3906

Q1 ser tynt ut, men det er fremdeles 2-4kr å få i utbytte. Fallet i GOGL er ganske lite nå som ratene barberes og går ned til normalt nivå. Men alt kan skje. Jeg kjøper mer om den går under 75kr før Q3. 60kr er billige båter.
msmekk
26.10.2021 kl 13:01 3833

Cleaves average TCE/d forecast
2021: 21 932
2022: 27 231
2023: 30 402
2024: 30 409
Kursmålet for Golden Ocean med scenario som over: 18 dollar x 8,40= 151 Kr
msmekk
26.10.2021 kl 13:19 3806

Fra Shipping & Freight Resource
La oss si at et skip (MV Dummy) som er i stand til å transportere jernmalm fra Brasil til Kina, ble fastsatt for $100 per dag. La oss anta at den daglige kostnaden for å drive MV Dummy (drivstoff, mannskapslønn, maskinvedlikehold, havne- og byråkostnader, andre kostnader) er $70 og rundturen fra Brasil til Kina tar totalt 30 kalenderdager. Så MV Dummys TCE er (((100 – 70) x 30)/ 30) = $30

Enkelt ikke sant? La oss nå bringe tilbake de fire forskjellige typene skip det vi så basert på den totale lastekapasiteten. Og tilknytt en daglig gjennomsnittlig TCE for hver skipstype (total TCE på tvers av alle skip/ totalt antall skip) og la dem sette kule navn som HandyTCavg, PanaTCavg, SupraTCavg og CapeTCavg. Det er det vi er nesten der ... Og for det siste trinnet la oss utarbeide en enkel ligning -

(CapeTCavg + PanaTCavg+ SupraTCavg + HandyTCavg)/ 4) X 0,110345333

Der har du det. Gratulerer! du har vellykket beregnet BDI. Så enkelt er det – ingen uklare aksjekurser, ingen bedriftsverdier og ingen komplekse egenkapital-/gjeldsberegninger.
Bennyfyfasan
26.10.2021 kl 13:22 3795

Det er lite som er logisk - men om det skal være en logikk her blir det stygt når US åpner. Iallefall utover kvelden. Så kan vi diskutere oss grønn og blå hvor rettferdig det er i forhold til at rederiene tjener grovt med gryn (har ikke tatt høyde for at rater og FFA kan bråsnu :P )
Redigert 26.10.2021 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Geir Rune L
26.10.2021 kl 13:34 3762

Ser ut som markedet nå ser gjennom kortsiktig ratefall som tross alt inntreffer hvert år på denne tiden. Aksjen steg ikke nevneverdig på økende rater og reagerer lite på fallende rater. Vi kan snu ratefall til noe positivt ved at det bremser initiativet til bestilling av nye skip og forlenger en syklus med manko på skip. I morgen legger 2020 frem tall og gir en pekepinn på om skipsverdier skrives opp.
kodenavn
26.10.2021 kl 13:40 3764

Og det er begrenset hvor lavt Cape-ratene kan gå.
De nærmer seg nå veldig de mindre båtene so har rater på 35-40 K
Bennyfyfasan
26.10.2021 kl 13:51 3743

Legger de frem resultat etter børsslutt - eller før åpning?