GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)
Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13
Du må logge inn for å svare
phantom1
27.10.2021 kl 09:20
6287
Golden Goat skrev Selvsagt, hva tenker du på? Jeg fremla to poeng i posten min.
Nå starter fallet på Panamax og Supramax i Asia - som med Cape enorme mengder tonnasje congested siver ut i markedet igjen, samtidig som Kina har ekspandert innlandsproduksjon av kull med 12 mill tonn om dagen. Kullprisene i Kina har falt i 5 dager, ned 9 pst idag. De kjøper ikke fra Indo for å presse prisene der ned - imellomtiden fylles det opp med ledige skip.
Panamax Asia Index ned - usd 1387
Smx ned - usd 2197
Panamax Asia Index ned - usd 1387
Smx ned - usd 2197
Golden Goat
26.10.2021 kl 22:33
6743
Alejandreuta skrev Er det lov å spørre om en liten utdyping rundt det du skrev her Golden?
Selvsagt, hva tenker du på? Jeg fremla to poeng i posten min.
fattigstakkar
26.10.2021 kl 21:17
6774
BDRY ned 10% i dag og er nede på mai-nivå, men her bør det være en del støtte. https://finance.yahoo.com/quote/BDRY/
fattigstakkar skrev Jeg bruker ikke stop loss
Hei Vinglepetter nå må du bestemme deg for hva du egentlig har sagtog gjort. Du burde bli politiker med slike evner som du her utøver. Glimrende rett og slett!
Alejandreuta
26.10.2021 kl 20:01
6698
Er det lov å spørre om en liten utdyping rundt det du skrev her Golden?
Realistoptimist skrev Hva er neste støttenivå på NASDAQ?
Gogl 8,8
Star 18,6
Star 18,6
Redigert 26.10.2021 kl 19:50
Du må logge inn for å svare
ok det Vinglepetter jeg ser den, du vil ikke snakke om det ok. Men slike vinglinger er direkte komiske
Vingler, har sittet pal i Gogl snart et år.
Hva har tank syklusen noe med Gogl å gjøre?
Hva har tank syklusen noe med Gogl å gjøre?
Redigert 26.10.2021 kl 19:26
Du må logge inn for å svare
Men du har snakket lenge og mobbet folk for at de ikke ser tidlig nok inn i syklusen til FRO.
Du vingler ganske mye, men det er nok det som passer deg best :)
Tommel opp for keiseren uten klær.
Du vingler ganske mye, men det er nok det som passer deg best :)
Tommel opp for keiseren uten klær.
Redigert 26.10.2021 kl 19:22
Du må logge inn for å svare
Shortingen kan du ta deg av
Du kan låne mine aksjer
Du kan låne mine aksjer
Redigert 26.10.2021 kl 19:18
Du må logge inn for å svare
Legge inn stop loss på 40.
Er bedre å shorte om du tror den skal dit,
Er bedre å shorte om du tror den skal dit,
fattigstakkar skrev røyk stop lossen i dag?
Nei, min ligger på 40.
Men din har vel røket, du lastet jo opp på 80 blank som du skrev her forleden
fattigstakkar
21.10.2021 kl 14:55
3221
Bulk har vært min største posisjon hver dag i ett år og er det fortsatt. Har kjøpt mer i dag. Selger litt på gode dager for å kunne kjøpe mer på dager som i dag. En sjelden gang har jeg satset mer på andre bulkaksjer enn GOGL, men slik prisingen er nå er det stort sett GOGL som gjelder, selv om jeg også har en mindre posisjon i GNK.
Men din har vel røket, du lastet jo opp på 80 blank som du skrev her forleden
fattigstakkar
21.10.2021 kl 14:55
3221
Bulk har vært min største posisjon hver dag i ett år og er det fortsatt. Har kjøpt mer i dag. Selger litt på gode dager for å kunne kjøpe mer på dager som i dag. En sjelden gang har jeg satset mer på andre bulkaksjer enn GOGL, men slik prisingen er nå er det stort sett GOGL som gjelder, selv om jeg også har en mindre posisjon i GNK.
Redigert 26.10.2021 kl 19:22
Du må logge inn for å svare
Du har hylt og skreket og høye rater her. Di er en eminent visjonær, det skal du ha!
Gratulerer så mye med dine prestasjoner.
Gratulerer så mye med dine prestasjoner.
Golden Goat
26.10.2021 kl 18:55
6592
Fundamentale er opp. Allied raporterer 0,8% oppgang i NB listepris på standard (180k dwt non-scubber) cape tross siste tids nedgang i FFA. Hvem skulle tro? Folk må lære seg å lese futures som er i normal backwardation, dette er papir som 'aldri' overshooter men 'alltid' undershooter i tillegg til at dens volatilitet vil alltid være høyere sammenlignet med underliggende.
Forøvrig morsomt å se tankere med leveringsdato 2027. Satser på at disse 7 tankerene er starten på en bestillingsbølge i wet, da blir formuene våre i dry sikret i uoverskuelig fremtid.
Forøvrig morsomt å se tankere med leveringsdato 2027. Satser på at disse 7 tankerene er starten på en bestillingsbølge i wet, da blir formuene våre i dry sikret i uoverskuelig fremtid.
Skal bli morro å se om dette rate stupet får utslag for prisene på skip, eller om rederen fortsatt forblir like bull.
Har mine mistanker om hvor det vil bære hvis dagens markeds nivåer vedvarer over tid
Har mine mistanker om hvor det vil bære hvis dagens markeds nivåer vedvarer over tid
Redigert 26.10.2021 kl 17:50
Du må logge inn for å svare
just4fun
26.10.2021 kl 17:30
6640
"Normalt" er at aug-okt da man har best rater for så å falle gradvis mot feb som ofte fører til rater under break-even for mange selskaper. Mye pga Kinesisk nyttår og værforholdene v. Brasil. Rater på 43 tusen som i dag er også normalt gode for oktober-november, men nå spørs det når de flater ut og om vi går inn i et nytt år med høyere rater enn normalt. I fjor mener jeg ratene på cape lå like over 20 tusen/dag.
Saddam68
26.10.2021 kl 17:08
6718
Trodde bulk ratene tok seg opp om vintern jeg men tok nok feil der....mere kull til kina osv....
fattigstakkar
26.10.2021 kl 16:35
6810
Realistoptimist skrev Hvorfor faller de så mye Fattig?
Dette er vel hovedgrunnen:
Cape
Nov
29000
-6750
Dec
25125
-5875
Q1
18700
-2425
Cal22
22375
-2075
Denne forklarer grunnen til nedgangen, men også at dette er en kjøpsanledning. Snudd fra short til long i SBLK nå under 21.
https://seekingalpha.com/article/4461934-star-bulk-carriers-stock-undervalued
Cape
Nov
29000
-6750
Dec
25125
-5875
Q1
18700
-2425
Cal22
22375
-2075
Denne forklarer grunnen til nedgangen, men også at dette er en kjøpsanledning. Snudd fra short til long i SBLK nå under 21.
https://seekingalpha.com/article/4461934-star-bulk-carriers-stock-undervalued
Redigert 26.10.2021 kl 16:36
Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
26.10.2021 kl 16:32
6821
Golden Goat skrev Retail FUD, også kjent som kontantoverføring fra amatører til de proffe
Takk for svar! Da er det bare å avvente til det fundamentale begynner å gi utslag igjen :-)
Golden Goat
26.10.2021 kl 16:24
6851
Realistoptimist skrev Hvorfor faller de så mye Fattig?
Retail FUD, også kjent som kontantoverføring fra amatører til de proffe
Bennyfyfasan
26.10.2021 kl 16:23
6871
Takker!
Hmmm….det er en tricky one. Kjøpe i morgen - eller vente litt til slik at ratene er stabilisert, og dermed også kurs.
Hmmm….det er en tricky one. Kjøpe i morgen - eller vente litt til slik at ratene er stabilisert, og dermed også kurs.
fattigstakkar
26.10.2021 kl 15:40
6952
Fryktet at den skulle straffes enda hardere i dag. SBLK gruses. Dekker inn resten av shorten der nå.
Redigert 26.10.2021 kl 15:41
Du må logge inn for å svare
msmekk
26.10.2021 kl 15:38
6937
Iht. Cleaves er det 100% oppside i Golden Ocean. Om en kjøper nå, eller venter 1 mnd kan en tjene/tape en 4-5 Kr kortsiktig. Ser en lenger frem i tid kan en være temmelig avslappet.
KJEPET
26.10.2021 kl 14:39
7086
Ser Jefferies er ute med en oppgradering av drybulk i dag :-)
https://twitter.com/joeriwestland/status/1452953389944512516
https://twitter.com/joeriwestland/status/1452953389944512516
Redigert 26.10.2021 kl 15:05
Du må logge inn for å svare
Geir Rune L
26.10.2021 kl 13:59
7240
Bennyfyfasan skrev Legger de frem resultat etter børsslutt - eller før åpning?
2020 Bulkers:
2020 Bulkers Ltd. will release its financial results for the third quarter of
2021 on Wednesday, October 27, 2021. A conference call and webcast will be held
at 3:00 PM CET. The earnings report and presentation will be available from the
Investor Relations section on www.2020bulkers.com on the same day
Altså kl 15:00
2020 Bulkers Ltd. will release its financial results for the third quarter of
2021 on Wednesday, October 27, 2021. A conference call and webcast will be held
at 3:00 PM CET. The earnings report and presentation will be available from the
Investor Relations section on www.2020bulkers.com on the same day
Altså kl 15:00
Realistoptimist
26.10.2021 kl 13:53
7248
Er nok mange som regner med å få billige aksjer på lavere rater utover høsten/vinteren. Det skjer nesten hvert år. I fjor kom aldri fallet, og kursen snudde 30.okt, og steg mer eller mindre kontinuerlig frem til sommeren.
kodenavn
26.10.2021 kl 13:40
4218
Og det er begrenset hvor lavt Cape-ratene kan gå.
De nærmer seg nå veldig de mindre båtene so har rater på 35-40 K
De nærmer seg nå veldig de mindre båtene so har rater på 35-40 K
Geir Rune L
26.10.2021 kl 13:34
4216
Ser ut som markedet nå ser gjennom kortsiktig ratefall som tross alt inntreffer hvert år på denne tiden. Aksjen steg ikke nevneverdig på økende rater og reagerer lite på fallende rater. Vi kan snu ratefall til noe positivt ved at det bremser initiativet til bestilling av nye skip og forlenger en syklus med manko på skip. I morgen legger 2020 frem tall og gir en pekepinn på om skipsverdier skrives opp.
Bennyfyfasan
26.10.2021 kl 13:22
4249
Det er lite som er logisk - men om det skal være en logikk her blir det stygt når US åpner. Iallefall utover kvelden. Så kan vi diskutere oss grønn og blå hvor rettferdig det er i forhold til at rederiene tjener grovt med gryn (har ikke tatt høyde for at rater og FFA kan bråsnu :P )
Redigert 26.10.2021 kl 13:28
Du må logge inn for å svare
msmekk
26.10.2021 kl 13:19
4260
Fra Shipping & Freight Resource
La oss si at et skip (MV Dummy) som er i stand til å transportere jernmalm fra Brasil til Kina, ble fastsatt for $100 per dag. La oss anta at den daglige kostnaden for å drive MV Dummy (drivstoff, mannskapslønn, maskinvedlikehold, havne- og byråkostnader, andre kostnader) er $70 og rundturen fra Brasil til Kina tar totalt 30 kalenderdager. Så MV Dummys TCE er (((100 – 70) x 30)/ 30) = $30
Enkelt ikke sant? La oss nå bringe tilbake de fire forskjellige typene skip det vi så basert på den totale lastekapasiteten. Og tilknytt en daglig gjennomsnittlig TCE for hver skipstype (total TCE på tvers av alle skip/ totalt antall skip) og la dem sette kule navn som HandyTCavg, PanaTCavg, SupraTCavg og CapeTCavg. Det er det vi er nesten der ... Og for det siste trinnet la oss utarbeide en enkel ligning -
(CapeTCavg + PanaTCavg+ SupraTCavg + HandyTCavg)/ 4) X 0,110345333
Der har du det. Gratulerer! du har vellykket beregnet BDI. Så enkelt er det – ingen uklare aksjekurser, ingen bedriftsverdier og ingen komplekse egenkapital-/gjeldsberegninger.
La oss si at et skip (MV Dummy) som er i stand til å transportere jernmalm fra Brasil til Kina, ble fastsatt for $100 per dag. La oss anta at den daglige kostnaden for å drive MV Dummy (drivstoff, mannskapslønn, maskinvedlikehold, havne- og byråkostnader, andre kostnader) er $70 og rundturen fra Brasil til Kina tar totalt 30 kalenderdager. Så MV Dummys TCE er (((100 – 70) x 30)/ 30) = $30
Enkelt ikke sant? La oss nå bringe tilbake de fire forskjellige typene skip det vi så basert på den totale lastekapasiteten. Og tilknytt en daglig gjennomsnittlig TCE for hver skipstype (total TCE på tvers av alle skip/ totalt antall skip) og la dem sette kule navn som HandyTCavg, PanaTCavg, SupraTCavg og CapeTCavg. Det er det vi er nesten der ... Og for det siste trinnet la oss utarbeide en enkel ligning -
(CapeTCavg + PanaTCavg+ SupraTCavg + HandyTCavg)/ 4) X 0,110345333
Der har du det. Gratulerer! du har vellykket beregnet BDI. Så enkelt er det – ingen uklare aksjekurser, ingen bedriftsverdier og ingen komplekse egenkapital-/gjeldsberegninger.
msmekk
26.10.2021 kl 13:01
4287
Cleaves average TCE/d forecast
2021: 21 932
2022: 27 231
2023: 30 402
2024: 30 409
Kursmålet for Golden Ocean med scenario som over: 18 dollar x 8,40= 151 Kr
2021: 21 932
2022: 27 231
2023: 30 402
2024: 30 409
Kursmålet for Golden Ocean med scenario som over: 18 dollar x 8,40= 151 Kr
olavgg
26.10.2021 kl 12:28
4360
Q1 ser tynt ut, men det er fremdeles 2-4kr å få i utbytte. Fallet i GOGL er ganske lite nå som ratene barberes og går ned til normalt nivå. Men alt kan skje. Jeg kjøper mer om den går under 75kr før Q3. 60kr er billige båter.
thypoon
26.10.2021 kl 12:18
4238
Full kollaps i cape. Heldigvis er det helt annerledes i supra og handy
Sonatrach
26.10.2021 kl 12:13
4188
Faen.... Skal Hannisdahl få rett i spådommen sin? $10K/day......?
The Godfather
26.10.2021 kl 12:09
4164
Baltic Capesize-indeksen er ned 8,3 prosent til 43.985 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Kenevil
26.10.2021 kl 09:30
4528
Forøvrig, interessant teknologi og kan løse mye av utslippsproblemene på bulkskip:
https://www.tu.no/artikler/fanger-co2-fra-eksos-pa-kullskip/514470
https://www.hellenicshippingnews.com/worlds-first-co2-capture-plant-on-vessel-installed-on-coal-carrier-corona-utility-launch-of-the-cc-ocean-project-demonstration/
https://www.tu.no/artikler/fanger-co2-fra-eksos-pa-kullskip/514470
https://www.hellenicshippingnews.com/worlds-first-co2-capture-plant-on-vessel-installed-on-coal-carrier-corona-utility-launch-of-the-cc-ocean-project-demonstration/
Bennyfyfasan
26.10.2021 kl 09:20
4577
Jeg tenker det er en mismatch imellom justerte forventninger og bærekraftige rater over tid. Ratene vi har hatt de siste ukene vet alle ikke kom til å vare over tid. Samtidig har aksjekursen glidd sakte ned. Nå som ratene svekker seg mot et nivå som var forventet i en god syklus - fortsetter svekkingen. Dette samtidig som man ser shortandelen øker.
Jeg tror inndekningen kommer på en korreksjon. Kan godt hende jeg tar feil. Jeg har uansett rigget meg for det.
Jeg tror inndekningen kommer på en korreksjon. Kan godt hende jeg tar feil. Jeg har uansett rigget meg for det.
Shippingballs
26.10.2021 kl 09:15
4586
Hvis det skjer, og litt avhengig av hvor dypt det evt. går, blir det å handle flere aksjer for utbyttekronene.
cheezy
26.10.2021 kl 09:09
4572
Jeg tror heller at det ligger inne en forventning om avmatning i eiendomssektoren i Kina. Dessuten har Kina gitt full gass på egen kullproduksjon. Begge deler har konsekvenser for etterspørselen etter bulkskip.
Samtidig er det få båter under bygging og aktiviteten er på vei opp i resten av verden. Så selv om det kanskje ikke blir de fantasiratene vi så for oss for et par uker siden, ligger det etter min mening an til at de neste årene blir veldig bra.
Kombinasjonen av råvarepriser og priser på transport kommer dessuten aldri til å vokse inn i himmelen. Grunnen er at veldig høye priser før eller siden vil trigge en nedgang i økonomien.
Samtidig er det få båter under bygging og aktiviteten er på vei opp i resten av verden. Så selv om det kanskje ikke blir de fantasiratene vi så for oss for et par uker siden, ligger det etter min mening an til at de neste årene blir veldig bra.
Kombinasjonen av råvarepriser og priser på transport kommer dessuten aldri til å vokse inn i himmelen. Grunnen er at veldig høye priser før eller siden vil trigge en nedgang i økonomien.
KJEPET
26.10.2021 kl 09:04
4615
oppturen skrev Legg merke til leveranse 3Q 2024. :-)
Det er den største nyheten her 3Q 2024 er jo ikke før om tre år!! Tipper 2023 kommer til å bli historiens beste år for shipping :-)
Bennyfyfasan
26.10.2021 kl 08:44
4716
Jeg tipper de som akkumulerer short spekulerer i en generell markedskorreksjon - hvor det kommer til å bli kortvarig brutalt innen shipping.
Nå kan det se ut som om tiltakspakkene går igjennom i USA - selv om det er en light versjon. Det vil nok utsette korreksjonen en stund. Det neste hinderet er muligens gjeldstaket til staten i desember. Dessverre kan den turbulensen komme samtidig som utbyttedato i GOGL...
Nå kan det se ut som om tiltakspakkene går igjennom i USA - selv om det er en light versjon. Det vil nok utsette korreksjonen en stund. Det neste hinderet er muligens gjeldstaket til staten i desember. Dessverre kan den turbulensen komme samtidig som utbyttedato i GOGL...