GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)

sikim
GOGL 30.09.2021 kl 16:12 440994

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr

Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Pilteri
11.12.2021 kl 13:37 8838

Kommer vel an på om ikke kundene betaler...mener å ha sett at så er tilfelle her tidligere men antar at det varierer?

Vanlig at kunden, den som chartrer betaler. Dersom det går på overtid blir det demurrage, Den kan være lavere eller høyere en frakten som er avtalt. Når mange båter ligger i kø fjernes tonnasje fra markedet og ratene går opp for de som er ledige, eller går mindre ned en sesongen tilsier🤑

Takk for en god forklaring:)
bjooern
13.12.2021 kl 09:51 7975

Håper den ikke når 80 før utbytte penga kommer.

Når kommer utbytte på konto?

Så nå blir jo valget: reinvestere utbyttet med en gang, eller vente til CNY?
Tradisjonelt skal jo rater og kurser gå ned frem mot mars, for så å øke igjen mot sommeren. Dette året var ikke slik i det hele tatt, da var det jevnt stigende gjennom første halvår. Hvordan blir neste år? Noen som har noen formening?
Redigert 13.12.2021 kl 12:52 Du må logge inn for å svare

Rater og kurs henger jo ikke på greip slik det er nå. Ingen sammenheng overhode slik jeg ser det med lav ordrebok, EEXI om et år og ikke minst virker det jo som GOGL har vært flinke til å sikre noe lengre kontrakter når muligheten har bydd seg. Men på et eller annet nivå begynner vel tyngdekraften å virke...

Fra Eagle Maritime:

Dry Bulk: Dry bulk rates generally came under pressure yesterday following a strong run in recent weeks. Capesize rates took the brunt of the stick with prompt dropping 4% to USD 41.3k/d (China-Brazil RV – 8.5%). The entire FFA curve also saw pressure with 1q22 paper dropping to USD 18.5k/d (-7%) and 2022 coming in at USD 22k/d (c -USD 1k/d).

Panamax also saw a day of corrections with both basins losing ground on the back of limited fresh cargo. A bit more positive on the smaller sizes with both Supramaxes and Handies holding ground, the former driven by more fresh enquiries from coal runs from Indonesia.

The time-charter market also looks pretty active with Baltic reporting an Ultra placed on subs for a 1-year deal at USD 24.5k/d and another 61k tonner open China for USD 25k/d. Early comments from brokers this morning suggest further pressure expected today.
ørnen
13.12.2021 kl 14:57 7434

Har ikke forumet fått med seg at Kina stenger ned i begynnelsen av neste år. Det er ensbetydende med at BDI går rett i dass!

Gappen er lukket så krysser vi finger at aksjepris snur opp om ikke så lenge :).

Freight futures am update
Capesize up ~1%
Panamax down ~1%
boupa
13.12.2021 kl 20:48 6687

Spørs om ikke TA kan hives ut vinduet nå, ser ingen grunn til at ikke vi skal ned på 60-tallet som sist. Dessuten er det andre ting som gjør markedet urolig nå.

Det er ikke umulig men FA-messig så er det lite sannsynlig, tror jeg.
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1467821509880201216?s=20
Frontman
14.12.2021 kl 00:09 6308

Satse på ny inngang i jan/feb her. Utbytte tidlig i mars blir fett. Så får vi se hva vi får kjøpt for.
olavgg
14.12.2021 kl 10:43 5953

Skal handle så mye GOGL som jeg kan når kursen går under 62kr.
boupa
14.12.2021 kl 11:13 5839

At den skal under 62 tviler jeg på. At vi skal ned til 62-65 er meget sannsynlig. Men da tror jeg den snur der.
Mollen
14.12.2021 kl 11:48 5763

Utrolig at denne skal være så svak gitt dagens ratebilde og så mye som GOGL har sikret på gode nivåer i Q1.
Vampyren
14.12.2021 kl 11:52 5733

Congestion in China have eased sharply recently, now most ships are berthing after waiting only 1-3 days at anchorage. Minimal congestion. Not a good signal for the #Capesize market. 😱
Mollen
14.12.2021 kl 12:00 5672

Dette er vel gode nyheter…Minimal lossekø og ratene holder seg over 40K. Ser ut som inneffektivitetene er absorbert av et sterkt fraktmarked

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 16,1 prosent til 32.838 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Mollen
14.12.2021 kl 12:13 5758

Oi ! Der var jeg litt for rask… Kan være effekten av mindre lossekø som gjør seg gjeldende…
toftos
14.12.2021 kl 12:14 5930

Ned 20% på en god uke er imponerende, greit at utbytte ligger inne i de 20% men likevel
Saddam68
14.12.2021 kl 12:34 5872

Der gikk nok mye av shorten......når alle får brukt utbytte sitt på torsdag så går d nok rett opp igjen :)

Bare å selge unna, så man får kjøpt billig for utbyttet på torsdag :-) Selv om den er underpriset allerede, så vil jeg gjerne kjøpe ennå billigere fra de som velger å selge på 60-tallet!

Tror det hadde vært bedre å kjøpe tilbake egne aksjer enn å betale alt i utbytte.
IceTea
15.12.2021 kl 09:36 4723

I morgen kommer utbytte. Håper på inngang på kr. 68.

Jeg håper den faller ennå lavere... et sekssifret utbytte, pluss litt reserve skal investeres i billige aksjer :-)
Kenevil
15.12.2021 kl 09:48 4694

Er jo helt utrolig at aksjen er så lavt som nå med tanke på dagens rater, og dagens priser på skip, samt fremtidige rater....
Jeg spår et voldsomt rally opp på positive nyheter en eller annen dag.
Men om disse kommer i dag, eller i slutten av januar er vel litt uklart..
OL i Kina og Omikron gjør det ekstra vanskelig å spå tiden fremover.
mithra
15.12.2021 kl 10:15 4590

Cape FFA for Q1 2022 ligger mer enn 5500 usd lavere enn for Supramax FFA.
Ikke rart det er flukt fra GOGL nå.
kodenavn
15.12.2021 kl 10:44 4524

At cape skal ligge lavere enn supra er ganske uvanlig. Da snur det ofte.
Uansett god inntjening for begge segmenter.

FFA betyr ingenting. Gogl har låst inn mye av sin tonnasje på gode rater gjennom Q1. Dette vil gi langt bedre Q1 tall enn FFA tilsier. De har også sikret noe inn i Q2 men til våren vil jeg tro at det igjen blir langt bedre rater enn hva FFA evner å spå pr i dag.

BDI er halvert, Iron ore er halvert, det forventes synkende rater i kort perspektiv, hva er grunnen til at ikke GOGL er halvert til 50-tallet - noen som har reflektert over at denne ennå kan omsettes for nesten 70,-?
Null
15.12.2021 kl 12:08 4366

Det er snar bare å kjøpe litt mer
med 8 kr nå på tur inn på konto og 10 nye etter Q4 så må det være ok å kjøpe på 70 det er ca 20 % sikra på to måneder det ;)

Null

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 17,4 prosent til 27.137 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
mithra
15.12.2021 kl 12:24 4398

Geir Rune
Kanskje Spot ratene betyr noe ?