GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)
Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13
Du må logge inn for å svare
Pilteri
10.12.2021 kl 13:34
6698
Ikke bry deg om sure innlegg Kjepet. Du er jo en av grunnpilarene på forumet med mange gode innspill. Hvem skal lede oss nå?
nman
10.12.2021 kl 13:57
6623
10.desember i fjor var cape- og pnmx ratene hhv 10.951$ og 11.511$.
Tilsvarende er ratene nå (i går) 41.379$ og 26.970$. Sier sitt om hvor sterkt markedet er.
Dersom man kombinerer de slutningene som er rapportert for Q1, med FFA for Q1, sier Ulrik-tabellen en EPS på drøyt 50 cent. Siden vi kommer inn i Q1 fra en periode med høyere rater blir nok resultatet høyere enn dette også.
Tipper minst 1$ i utbytte for Q4, og minst 0.5$ for Q1....
Tilsvarende er ratene nå (i går) 41.379$ og 26.970$. Sier sitt om hvor sterkt markedet er.
Dersom man kombinerer de slutningene som er rapportert for Q1, med FFA for Q1, sier Ulrik-tabellen en EPS på drøyt 50 cent. Siden vi kommer inn i Q1 fra en periode med høyere rater blir nok resultatet høyere enn dette også.
Tipper minst 1$ i utbytte for Q4, og minst 0.5$ for Q1....
Schenk
10.12.2021 kl 14:14
6585
Kjepet: Dine fans er mange. Dine innlegg er hovedgrunnen til ar jeg leser GOGL tråder!
Fjellbris
10.12.2021 kl 19:07
6228
Vi skal over 80 igjen før jul, tipper vi ser 85-90 allerede før 2022, forhåpentligvis også med en aktiv Kjepet på laget her inne!😀🙏
Fortsatt god helg alle Goglere🚀
…..
Freight futures am update
Capesize up ~2%
Panamax flat
Fortsatt god helg alle Goglere🚀
…..
Freight futures am update
Capesize up ~2%
Panamax flat
rascal
10.12.2021 kl 19:34
6213
Jeg tror vi må etablere en "folkeaksjon for å få Kjepet tilbake til forumet" Få ham inn igjen!
Vet noen forresten hvor det ble av "Volf"? Han (?) skrev mye svært innsiktsfullt om shipping inntil for et par år siden, og så ble han dessverre plutselig borte.
Vet noen forresten hvor det ble av "Volf"? Han (?) skrev mye svært innsiktsfullt om shipping inntil for et par år siden, og så ble han dessverre plutselig borte.
boupa
10.12.2021 kl 20:36
6107
Forhåpentligvis , men skulle gjerne sett at den ikke datt under 80 som var et viktig støtteområde.
olavgg
11.12.2021 kl 01:08
5889
Jeg har shitload i Gogl, og kunne tradet. Det jeg heller gjør er å kjøpe mer og mer når den blir for altfor billig. For meg har ikke Gogl vært nær det jeg har som høy pris. Markedet idag priser shipping generelt helt latterlig lavt. Her er det bare å sitte. Tradere kan styre på som de vil, men i sum i lengden så får de bare 50 prosent treff og har du bedre enn dette så har du hatt flaks og mindre enn dette så har du hatt uflaks. Det som derimot gir gevinst er å ha en bred portefølje du sitter stille i over mange år.
olavgg
11.12.2021 kl 01:08
5889
Jeg har shitload i Gogl, og kunne tradet. Det jeg heller gjør er å kjøpe mer og mer når den blir for altfor billig. For meg har ikke Gogl vært nær det jeg har som høy pris. Markedet idag priser shipping generelt helt latterlig lavt. Her er det bare å sitte. Tradere kan styre på som de vil, men i sum i lengden så får de bare 50 prosent treff og har du bedre enn dette så har du hatt flaks og mindre enn dette så har du hatt uflaks. Det som derimot gir gevinst er å ha en bred portefølje du sitter stille i over mange år.
Bjarne Kanin
11.12.2021 kl 11:31
5524
Her er en artikkel i VG, som sier litt om dette med shipping boomen, havnekøer, mangel på varer osv.
https://e24.no/naeringsliv/i/z7k4a4/den-store-trafikkorken?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
https://e24.no/naeringsliv/i/z7k4a4/den-store-trafikkorken?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Springer
11.12.2021 kl 11:41
5531
At skipene ligger uvirksomme utenfor havnene kan umulig gi penger i kassa til selskapene??
Pilteri
11.12.2021 kl 13:37
10787
Kommer vel an på om ikke kundene betaler...mener å ha sett at så er tilfelle her tidligere men antar at det varierer?
MarineroMarine
11.12.2021 kl 21:02
10410
Vanlig at kunden, den som chartrer betaler. Dersom det går på overtid blir det demurrage, Den kan være lavere eller høyere en frakten som er avtalt. Når mange båter ligger i kø fjernes tonnasje fra markedet og ratene går opp for de som er ledige, eller går mindre ned en sesongen tilsier🤑
Urealisert
13.12.2021 kl 11:44
9764
Så nå blir jo valget: reinvestere utbyttet med en gang, eller vente til CNY?
Tradisjonelt skal jo rater og kurser gå ned frem mot mars, for så å øke igjen mot sommeren. Dette året var ikke slik i det hele tatt, da var det jevnt stigende gjennom første halvår. Hvordan blir neste år? Noen som har noen formening?
Tradisjonelt skal jo rater og kurser gå ned frem mot mars, for så å øke igjen mot sommeren. Dette året var ikke slik i det hele tatt, da var det jevnt stigende gjennom første halvår. Hvordan blir neste år? Noen som har noen formening?
Redigert 13.12.2021 kl 12:52
Du må logge inn for å svare
Alejandreuta
13.12.2021 kl 12:44
9537
Rater og kurs henger jo ikke på greip slik det er nå. Ingen sammenheng overhode slik jeg ser det med lav ordrebok, EEXI om et år og ikke minst virker det jo som GOGL har vært flinke til å sikre noe lengre kontrakter når muligheten har bydd seg. Men på et eller annet nivå begynner vel tyngdekraften å virke...
Sonatrach
13.12.2021 kl 12:56
9580
Fra Eagle Maritime:
Dry Bulk: Dry bulk rates generally came under pressure yesterday following a strong run in recent weeks. Capesize rates took the brunt of the stick with prompt dropping 4% to USD 41.3k/d (China-Brazil RV – 8.5%). The entire FFA curve also saw pressure with 1q22 paper dropping to USD 18.5k/d (-7%) and 2022 coming in at USD 22k/d (c -USD 1k/d).
Panamax also saw a day of corrections with both basins losing ground on the back of limited fresh cargo. A bit more positive on the smaller sizes with both Supramaxes and Handies holding ground, the former driven by more fresh enquiries from coal runs from Indonesia.
The time-charter market also looks pretty active with Baltic reporting an Ultra placed on subs for a 1-year deal at USD 24.5k/d and another 61k tonner open China for USD 25k/d. Early comments from brokers this morning suggest further pressure expected today.
Dry Bulk: Dry bulk rates generally came under pressure yesterday following a strong run in recent weeks. Capesize rates took the brunt of the stick with prompt dropping 4% to USD 41.3k/d (China-Brazil RV – 8.5%). The entire FFA curve also saw pressure with 1q22 paper dropping to USD 18.5k/d (-7%) and 2022 coming in at USD 22k/d (c -USD 1k/d).
Panamax also saw a day of corrections with both basins losing ground on the back of limited fresh cargo. A bit more positive on the smaller sizes with both Supramaxes and Handies holding ground, the former driven by more fresh enquiries from coal runs from Indonesia.
The time-charter market also looks pretty active with Baltic reporting an Ultra placed on subs for a 1-year deal at USD 24.5k/d and another 61k tonner open China for USD 25k/d. Early comments from brokers this morning suggest further pressure expected today.
ørnen
13.12.2021 kl 14:57
9379
Har ikke forumet fått med seg at Kina stenger ned i begynnelsen av neste år. Det er ensbetydende med at BDI går rett i dass!
Saddam68
13.12.2021 kl 15:04
9358
bjooern skrev Håper den ikke når 80 før utbytte penga kommer.
Tror det er d minste problem :)
AudiBMWMercy
13.12.2021 kl 16:50
9037
Gappen er lukket så krysser vi finger at aksjepris snur opp om ikke så lenge :).
boupa
13.12.2021 kl 20:48
8632
Spørs om ikke TA kan hives ut vinduet nå, ser ingen grunn til at ikke vi skal ned på 60-tallet som sist. Dessuten er det andre ting som gjør markedet urolig nå.
AudiBMWMercy
13.12.2021 kl 21:17
8547
Det er ikke umulig men FA-messig så er det lite sannsynlig, tror jeg.
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1467821509880201216?s=20
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1467821509880201216?s=20
Frontman
14.12.2021 kl 00:09
8253
Satse på ny inngang i jan/feb her. Utbytte tidlig i mars blir fett. Så får vi se hva vi får kjøpt for.
boupa
14.12.2021 kl 11:13
7784
At den skal under 62 tviler jeg på. At vi skal ned til 62-65 er meget sannsynlig. Men da tror jeg den snur der.
Mollen
14.12.2021 kl 11:48
7708
Utrolig at denne skal være så svak gitt dagens ratebilde og så mye som GOGL har sikret på gode nivåer i Q1.
Vampyren
14.12.2021 kl 11:52
7678
Congestion in China have eased sharply recently, now most ships are berthing after waiting only 1-3 days at anchorage. Minimal congestion. Not a good signal for the #Capesize market. 😱
Mollen
14.12.2021 kl 12:00
7617
Dette er vel gode nyheter…Minimal lossekø og ratene holder seg over 40K. Ser ut som inneffektivitetene er absorbert av et sterkt fraktmarked
The Godfather
14.12.2021 kl 12:09
7672
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 16,1 prosent til 32.838 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Mollen
14.12.2021 kl 12:13
7724
Oi ! Der var jeg litt for rask… Kan være effekten av mindre lossekø som gjør seg gjeldende…
toftos
14.12.2021 kl 12:14
7896
Ned 20% på en god uke er imponerende, greit at utbytte ligger inne i de 20% men likevel
Saddam68
14.12.2021 kl 12:34
7837
Der gikk nok mye av shorten......når alle får brukt utbytte sitt på torsdag så går d nok rett opp igjen :)
sverre_stang
14.12.2021 kl 12:51
7919
Golden Ocean Group: Solid Investment In A Booming Industry https://seekingalpha.com/article/4474963-golden-ocean-group-solid-investment-booming-industry
Realistoptimist
14.12.2021 kl 14:08
7674
Bare å selge unna, så man får kjøpt billig for utbyttet på torsdag :-) Selv om den er underpriset allerede, så vil jeg gjerne kjøpe ennå billigere fra de som velger å selge på 60-tallet!
fattigstakkar
14.12.2021 kl 15:26
7441
Tror det hadde vært bedre å kjøpe tilbake egne aksjer enn å betale alt i utbytte.
Realistoptimist
15.12.2021 kl 09:39
6685
Jeg håper den faller ennå lavere... et sekssifret utbytte, pluss litt reserve skal investeres i billige aksjer :-)
Kenevil
15.12.2021 kl 09:48
6659
IceTea skrev I morgen kommer utbytte. Håper på inngang på kr. 68.
Er jo helt utrolig at aksjen er så lavt som nå med tanke på dagens rater, og dagens priser på skip, samt fremtidige rater....
Jeg spår et voldsomt rally opp på positive nyheter en eller annen dag.
Men om disse kommer i dag, eller i slutten av januar er vel litt uklart..
OL i Kina og Omikron gjør det ekstra vanskelig å spå tiden fremover.
Jeg spår et voldsomt rally opp på positive nyheter en eller annen dag.
Men om disse kommer i dag, eller i slutten av januar er vel litt uklart..
OL i Kina og Omikron gjør det ekstra vanskelig å spå tiden fremover.
mithra
15.12.2021 kl 10:15
6555
Cape FFA for Q1 2022 ligger mer enn 5500 usd lavere enn for Supramax FFA.
Ikke rart det er flukt fra GOGL nå.
Ikke rart det er flukt fra GOGL nå.
kodenavn
15.12.2021 kl 10:44
6489
At cape skal ligge lavere enn supra er ganske uvanlig. Da snur det ofte.
Uansett god inntjening for begge segmenter.
Uansett god inntjening for begge segmenter.
Geir Rune L
15.12.2021 kl 11:06
6419
FFA betyr ingenting. Gogl har låst inn mye av sin tonnasje på gode rater gjennom Q1. Dette vil gi langt bedre Q1 tall enn FFA tilsier. De har også sikret noe inn i Q2 men til våren vil jeg tro at det igjen blir langt bedre rater enn hva FFA evner å spå pr i dag.
JimmiHenriksen
15.12.2021 kl 12:07
6196
BDI er halvert, Iron ore er halvert, det forventes synkende rater i kort perspektiv, hva er grunnen til at ikke GOGL er halvert til 50-tallet - noen som har reflektert over at denne ennå kan omsettes for nesten 70,-?
Null
15.12.2021 kl 12:08
6329
Det er snar bare å kjøpe litt mer
med 8 kr nå på tur inn på konto og 10 nye etter Q4 så må det være ok å kjøpe på 70 det er ca 20 % sikra på to måneder det ;)
Null
med 8 kr nå på tur inn på konto og 10 nye etter Q4 så må det være ok å kjøpe på 70 det er ca 20 % sikra på to måneder det ;)
Null
The Godfather
15.12.2021 kl 12:10
6382
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 17,4 prosent til 27.137 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.