GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)
Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13
Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
06.01.2022 kl 21:51
10131
KJEPET skrev Ja, utbytte må betales til de som eier aksjene.
Med utbytte for en daværende short før utbyttet på 2,6 mill aksjer, så er snittet enda en femmer lavere.
fattigstakkar
06.01.2022 kl 22:24
10075
Blir spennende å se shortoversikten etter dagens handel. Så veldig ut som shortinndekning.
Overraskende svakt for andre bulkaksjer i dag, mens GOGL holdt seg brukbart, selv om det falt litt fra stengning OSE. så det ble en sjelden natt uten GOGL-aksjer for min del, men mer SBLK, GNK og DSX.
Overraskende svakt for andre bulkaksjer i dag, mens GOGL holdt seg brukbart, selv om det falt litt fra stengning OSE. så det ble en sjelden natt uten GOGL-aksjer for min del, men mer SBLK, GNK og DSX.
Redigert 06.01.2022 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
KJEPET
07.01.2022 kl 09:12
9710
Sluttkurs på 85,50 i US blir blåst vekk, og Phantom1 er i storform på twitter. Får vi en ny runde med trøbbel for shorterne i dag?
Og da var kullkrisen i Indonesia også over før den hadde begynt......
https://twitter.com/Reuters/status/1479357225290317827
Og da var kullkrisen i Indonesia også over før den hadde begynt......
https://twitter.com/Reuters/status/1479357225290317827
Redigert 07.01.2022 kl 09:14
Du må logge inn for å svare
Mollen
07.01.2022 kl 09:52
9587
Det er igrunn bra styrke i papiret med tanke på årstiden. Blir spennende å se hvordan ratebildet blir i Q1. I forhold til historisk er det jo veldig bra. Ratene for Supra er jo rett og slett fantastiske. Skal bli interessant å få hvite hvordan isklassebaljene gjør det. Ratene der har jo vært til dels astronomiske før. Noen som vet noe om det kanskje ? Alt i alt synes jeg dette ser veldig bra ut jeg. Kommer ikke engang den «tradisjonelle» dippen i førstekvartal, som alltid har materialisert seg før, sier vel det i seg selv noe om hvor vi er på vei…
KJEPET
07.01.2022 kl 10:10
9548
C5 $9.75 nå. Come on MARSHALL, you will be eaten ALIVE :-)
Capen OPP 10.3% i China i dag.
Capen OPP 10.3% i China i dag.
Redigert 07.01.2022 kl 10:11
Du må logge inn for å svare
vulkan
07.01.2022 kl 10:12
9598
+10% i Kina i dag.
China-Japan/Pacific Round Voyage 180000DWT Capesize $/day 16354 1536
China-Japan/Pacific Round Voyage 180000DWT Capesize $/day 16354 1536
Geir Rune L
07.01.2022 kl 11:13
9522
Har vel steget sammenhengende fra 15 desember og RSI begynner å bli høy. Tror likevel at det tekniske ikke spiller noen rolle fremover nå. Flere som så hode skulder osv for noen uker siden - står igjen på perrongen de nå.
KJEPET
07.01.2022 kl 11:16
9769
Shippingballs skrev Og rent teknisk er vel Gogl i et fint leie nå?
Volumet har kommet opp, men vi trenger at den slutter på over 88.10.- for at den skal gi kjøpssignal. Det som er positivt teknisk er at vi har brutt den lange fallende trenden i RSI fra februar i fjor. Kommer bruddet på 88.10.- så får vi en OHS med potensiale på (88,10-69,55) + 88,10 = 107.- innen bare ca. en måned :-)
Kalle Kurtasje
07.01.2022 kl 12:35
9625
Baltic Capesize-indeksen er opp 3,24 prosent til 20.167 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
hogan
07.01.2022 kl 13:05
9515
Dette ser bra ut, det slår nok inn dette, fundamentalt og med disse utbyttene har denne surret lenge på 70-80 tallet, nu ser det ut som den tiden er over, kjerderlig å sitte på perrongen i kanskje en av verdens største utbyttemaskin de kommende år, dere vil angre.
Var mange som solgte seg ut på åtti tallet i okt og noen tipper jeg gikk over i tank(Fro) det ble ikke noe særlig det, da Fro også lå på rundt 80 da nu 67 uten utbytte.
Var mange som solgte seg ut på åtti tallet i okt og noen tipper jeg gikk over i tank(Fro) det ble ikke noe særlig det, da Fro også lå på rundt 80 da nu 67 uten utbytte.
KJEPET
07.01.2022 kl 13:18
9510
- China er tilbake og kjøper malm (5. dager på rad med stigning i prisene der)
- Lav ordrebok
- 4 mill aksjer short kjøpt midt på 70-tallet.
- O-tolleranse for COVID i China som fører til køer.
- Bare noen uker igjen til OL og CNY er over.
- Nytt smellfett utbytte 90 dager etter forrige kjempeutbytte som blir annonsert i februar :-)
- Inflasjon og sektorrotasjon fra vekst (stigende renter er som gift for de) til verdi-aksjer (som tjener penger).
- EEXI som lurer bare noen måneder frem i tid.
Mye som taler for knallfin periode for bulk de neste 2-3 årene :-)
- Lav ordrebok
- 4 mill aksjer short kjøpt midt på 70-tallet.
- O-tolleranse for COVID i China som fører til køer.
- Bare noen uker igjen til OL og CNY er over.
- Nytt smellfett utbytte 90 dager etter forrige kjempeutbytte som blir annonsert i februar :-)
- Inflasjon og sektorrotasjon fra vekst (stigende renter er som gift for de) til verdi-aksjer (som tjener penger).
- EEXI som lurer bare noen måneder frem i tid.
Mye som taler for knallfin periode for bulk de neste 2-3 årene :-)
Redigert 07.01.2022 kl 13:41
Du må logge inn for å svare
Aksjemeglern
07.01.2022 kl 13:44
9420
Ser ut til at Marshal Short AS har tatt helgen.
Ingen nedtur idag. Men de ser nok at de må til med tyngre shortlast for at det skal være noe nyttig.
Hva tenker dere om avblåste Kull export stoppen i Indonesia?
Ingen nedtur idag. Men de ser nok at de må til med tyngre shortlast for at det skal være noe nyttig.
Hva tenker dere om avblåste Kull export stoppen i Indonesia?
Geir Rune L
07.01.2022 kl 15:35
9139
Ingen shortinndekning fra Marshall i går....men heller ingen økning.
KJEPET
07.01.2022 kl 15:38
9136
Helt nydelig, og tapene deres blir større dag for dag, uke etter uke. Og nå skal de snart betale et gigantisk utbytte i tillegg.
God helg :-)
God helg :-)
bjooern
07.01.2022 kl 16:07
9125
Aksjemeglern skrev Rykern ned til 70 tallet igjen?
Synd på de som aldri rakk toget.70 tallet går det år å dag til.
I mellomtiden får vi kose oss med utbytter og kursøknimg.
Tror de fleste goglere har penger til strømregningen de neste åra:)
I mellomtiden får vi kose oss med utbytter og kursøknimg.
Tror de fleste goglere har penger til strømregningen de neste åra:)
KJEPET
07.01.2022 kl 16:12
9106
Vi er jo i praktisk på 70-tallet. Utbytte fra i fjor (Q4) er snart å se på din konto, og da er jo kursen på ca. 78.- igjen :-)
Og der rundet vi $10 igjen :-)
Og der rundet vi $10 igjen :-)
Redigert 07.01.2022 kl 16:12
Du må logge inn for å svare
Hardingen
07.01.2022 kl 17:14
8974
Cape spot.
Today: 20,167 +632
MTD avg 19,569
YTD avg 19,569 vs 2021 YTD 17,243
Jan FFA 19,500
Q1 19,000
Positive tones all accross the market on the tail of week 1 2022. IO inventories stabilizing and prices up. Coal prices surging
2020
Today: 20,167 +632
MTD avg 19,569
YTD avg 19,569 vs 2021 YTD 17,243
Jan FFA 19,500
Q1 19,000
Positive tones all accross the market on the tail of week 1 2022. IO inventories stabilizing and prices up. Coal prices surging
2020
Redigert 07.01.2022 kl 17:18
Du må logge inn for å svare
nman
08.01.2022 kl 08:19
8429
Dalian iron ore rose on Friday, and advanced nearly 6% this week as traders returned from New Year holidays feeling optimistic about potential demand recovery in top steel producer China.
https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-edges-lower-on-weak-panamax-supramax-demand/
https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-edges-lower-on-weak-panamax-supramax-demand/
nman
09.01.2022 kl 08:19
7757
nman
09.01.2022 kl 14:44
7285
Pluss antakelig 2 millioner short på Nasdaq:
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/gogl/short-interest
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/gogl/short-interest
Hardingen
09.01.2022 kl 20:33
6972
Har brote den fallande trenden og ser ut som me klara å etablera ein ny stigande trend. Tilbake over 50,100 og 200 dagers. Overraskande sterk til årstia å vera.
RSI nærmar seg 70 og overkjøpt område. Eg ser for meg litt sidevegs framover ,men med short som må dekkjast kan møkje skje :-)
https://www.tradingview.com/x/4sYFEgIH/
Hardingen
09.01.2022 kl 20:59
6912
Fant nylig ut at EEXI 2023 eller Jokeren som eg likar å kalle det, blir bedre enn eg først trudde. Ikkje berre er det reduksjon i utslepp frå 01.01.23. utsleppa skal reduserast ytterlegare med 3% kvart år fram til 2026 for heile flåten. Usikker på fram til 2030, men 2030 er det nye kraftige reduksjonar.(har ikke tala på 2030) Noken som veit noko meir?
desirata
10.01.2022 kl 03:41
6551
Vedr EEXI, vær obs på at utsleppkravene gjelder fra første class annual survey etter 1.1.23.
Slik at for noen vil det ikke gjelde fra før 1.1.24, men uansett positivt og vil bedre tonmile.
Slik at for noen vil det ikke gjelde fra før 1.1.24, men uansett positivt og vil bedre tonmile.
KJEPET
10.01.2022 kl 10:01
6022
The Godfather
10.01.2022 kl 12:14
5648
Baltic Capesize-indeksen er opp 5,03 prosent til 21.181 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
KJEPET
10.01.2022 kl 12:16
5630
Capen opp 5% (BCI) i dag. Nå er vi bare noen få uker unna til både OL og CNY er over, og China igjen våkner til liv. Tipper vi får et svakt marked en drøy måned nå. Vi får trøste oss med et kjempeutbytte annonsert ved Q4 presentasjonen i februar, og kanskje håpe på å plukke opp noen aksjer på 60-tallet etter utbytte om vi er riktig heldige.
Redigert 10.01.2022 kl 12:18
Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.01.2022 kl 09:14
4672
2020 Bulkers med utbytte $1.2 for Q4. Var vel likt utbytte i 2020 og gogl for Q3? Dette blir moro :-)
Kalle Kurtasje
11.01.2022 kl 09:30
4613
Ikke helt likt.
2020Bulkers betalte 0,97 i Q3. GOGL 0,85.
Blir uansett bra Q4 for GOGL.
2020Bulkers betalte 0,97 i Q3. GOGL 0,85.
Blir uansett bra Q4 for GOGL.
nman
11.01.2022 kl 10:14
4498
$1+ blir gøy ja😄
Står for øvrig mye interessant i denne artiklene:
https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-market-outlook-2022-container-vs-dry-bulk/
Står for øvrig mye interessant i denne artiklene:
https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-market-outlook-2022-container-vs-dry-bulk/
Redigert 11.01.2022 kl 10:18
Du må logge inn for å svare
steinulv
11.01.2022 kl 11:02
4354
Takk! ja mye bra betraktninger der ja: "A lack of stimulus from mainland China and the returning focus to environmental policies that favor renewables and scrap over coal and iron ore would be a major downside risk while continued high congestion with the ongoing pandemic and record high backlog would become a major upside risk on freight rates in 2022"
The Godfather
11.01.2022 kl 12:19
4174
Baltic Capesize-indeksen er ned 8,96 prosent til 19.284 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
desirata
11.01.2022 kl 13:13
4030
Skrapjern fraktes med mindre 30-40tdw og gjerne eldre skip, men kan være oppi Panmax size.
KJEPET
11.01.2022 kl 15:38
3751
Godt å sitte i et selskap et verdiselskap som skuffer inn penger, og som vi gjøre det godt i en tid med stigende inflasjon og økte renter. Sektorrotasjonen er i full gang :-)
Bennyfyfasan
11.01.2022 kl 16:19
5672
Det er verdt å merke seg dette. Shorten økte også i forkant av de forrige to nedturene i aksjen.
Geir Rune L
11.01.2022 kl 17:10
5561
Marshall har vel økt short, med unntak av en liten inndekning før ex utbytte i desember, siden de først satte short 12 oktober 2021. Det har ikke vært inndekning under perioden aksjen vaket rundt +-70, men ytterligere økning…..
hogan
11.01.2022 kl 17:30
5559
1347 skrev MW øker videre med 108k
Dem har iallefall tro på bulk, dem er full lasta i Star bulk.
Ellers Kina kjøper 30% mindre disse mnd mener jeg å ha lest så Marshall bør dekke inn før mars, uansett merkelig måte å prøve å tjene penger på dette, gå short Gogl, vet de ikke om noe som er enklere?
Mintz sa også i den videoen i helgen her at bulk var vanskelig å spå i år, sa at bulk kan gå alt fra 20-30% til 3 gangern sånn sett så sa han bulk har størst potensiale i år i shipping større enn container også.
Sa også mye støy rundt Kina og at Kina vil overraske oppover.
Med dette tror jeg han er mer bull enn det han sa, dette var jo gratis info så da holder de selvfølgelig noe tilbake da han har betalservice.
Ellers Kina kjøper 30% mindre disse mnd mener jeg å ha lest så Marshall bør dekke inn før mars, uansett merkelig måte å prøve å tjene penger på dette, gå short Gogl, vet de ikke om noe som er enklere?
Mintz sa også i den videoen i helgen her at bulk var vanskelig å spå i år, sa at bulk kan gå alt fra 20-30% til 3 gangern sånn sett så sa han bulk har størst potensiale i år i shipping større enn container også.
Sa også mye støy rundt Kina og at Kina vil overraske oppover.
Med dette tror jeg han er mer bull enn det han sa, dette var jo gratis info så da holder de selvfølgelig noe tilbake da han har betalservice.
Redigert 11.01.2022 kl 17:31
Du må logge inn for å svare
Hardingen
11.01.2022 kl 18:14
5563
Innen 2030 skal utsleppa reduserast med 40% i forhold til 2008 nivå
Trur dette kjem til å gjøra eit kraftig innhogg i tilgjengeleg tonnasje i åra framover
The International Maritime Organization (IMO) has set ambitious decarbonization targets for the shipping industry, and the key dates for compliance are edging closer. By 2030, the IMO aims to reduce vessels’ carbon emissions per transport work by at least 40% , and is targeting a 70% reduction for 2050. This should be done in parallel with an overall reduction of greenhouse gas (GHG) emissions by 50% across the sector
Bureau
Veritas
However, ships are built to operate for decades to come. Therefore, meeting the ambitious emissions reduction targets set for shipping requires the existing fleet to become more energy efficient. This is where EEXI comes into play. From 2023, practically all existing ships must fall below a certain limit of CO2 emissions per cargo capacity. Since the energy efficiency requirements have become stricter over time, most of the older existing global fleet will not meet the new EEXI requirements. Simpson Spence Young estimates that less than 25% of bulkers and tankers comply.
NAPA
Trur dette kjem til å gjøra eit kraftig innhogg i tilgjengeleg tonnasje i åra framover
The International Maritime Organization (IMO) has set ambitious decarbonization targets for the shipping industry, and the key dates for compliance are edging closer. By 2030, the IMO aims to reduce vessels’ carbon emissions per transport work by at least 40% , and is targeting a 70% reduction for 2050. This should be done in parallel with an overall reduction of greenhouse gas (GHG) emissions by 50% across the sector
Bureau
Veritas
However, ships are built to operate for decades to come. Therefore, meeting the ambitious emissions reduction targets set for shipping requires the existing fleet to become more energy efficient. This is where EEXI comes into play. From 2023, practically all existing ships must fall below a certain limit of CO2 emissions per cargo capacity. Since the energy efficiency requirements have become stricter over time, most of the older existing global fleet will not meet the new EEXI requirements. Simpson Spence Young estimates that less than 25% of bulkers and tankers comply.
NAPA
hogan
11.01.2022 kl 19:25
5399
Det blir nok supercycle iallefall til 2027(infrastructure 2022-2027) også lest at i 2023 blir det satt i gang store infrastruktur prosjekter, det med mindre fart på ship,
Kan vi se et 18 kroners utbytte i noen kvartaler, ikke umulig i det hele tatt
Husker Avance lpg hadde et 18 kroners i 2015
Kan vi se et 18 kroners utbytte i noen kvartaler, ikke umulig i det hele tatt
Husker Avance lpg hadde et 18 kroners i 2015
KJEPET
11.01.2022 kl 20:38
5301
Bulk går bra i US i dag.
Dette er en interessant tweet som du bør lese
https://twitter.com/yuantalks/status/1480944308106629123
(Men her på bjerget ser man aldri lengre enn maks to uker fremover, og da er det CNY. Da skal det selges unna)
Dette er en interessant tweet som du bør lese
https://twitter.com/yuantalks/status/1480944308106629123
(Men her på bjerget ser man aldri lengre enn maks to uker fremover, og da er det CNY. Da skal det selges unna)
Redigert 11.01.2022 kl 21:06
Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
11.01.2022 kl 22:00
5115
Det er flere næringer som trykker penger nå. Se prisene på laks - å se på aksjekursene. Det ser ut som det er en treghet flere plasser.
Sitter fortsatt å venter på under 77kr hvor jeg solgte mesteparten. Jeg er iallefall ærlig ;-)
Sitter fortsatt å venter på under 77kr hvor jeg solgte mesteparten. Jeg er iallefall ærlig ;-)
just4fun
12.01.2022 kl 11:47
4599
Det er nå 4 mill aksjer short i GOGL. Hvordan fungerer dette ifm Generalforsalmling hvis de som eier de utlånte aksjene ønsker å stemme, må de da kalle de tilbake og de som låner de (sitter short) må dekke de inn?
Golden Goat
12.01.2022 kl 12:59
4387
Eier av aksjene har stemmeretten selv om de skulle være utlånt.