GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)

sikim
GOGL 30.09.2021 kl 16:12 450043

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr

Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare

Ser en del spekulasjoner ang. rateutvkling. Tenkte å spytte inn mine hovedpunkt for det korte bildet (dvs. 2022). Jeg snakket litt med Google her om dagen, som sier; "The Beijing 2022 Olympic Winter Games officially open on 4 February 2022, though competition will start two days prior to the Opening Ceremony with preliminary games in curling and ice hockey. The Games will come to an end at the Closing Ceremony, scheduled for 20 February 2022."

CNY kommer rett i forkant av OL, hvilket gjør denne sesongvariasjonen noe ekstrem (både i varighet og størrelse) sammenlignet med det som ellers ville ha vært tilfelle. Q4 rapporteres 28.02, mitt anslag er at vi vil har teknisk ørkenvandring i kurspris (higher lows med slagt økende bunnlinje) og lumpen rateutvikling en måned til. På den annen side, kommer nok rateoppgang og kjøpsvolum fra Q4-slipp til å sammenfalle og forsterke hverandre. Attpåtil kan vi se inndekning av spekulativ shorts i samme tidsrom. For oss langsiktige investorer er den siste tids kursutvikling kjærkommet. Selv har jeg utvidet min "ekstremsportsportefølje" (de som vet, de vet) med drøye 20%, og jeg kommer til å søke ytterligere utvidelse når mer midler kommer min vei.

Siste punkt å ta med, ang. 2022. Tørrbulkvarer som ikke fraktes nå i vinter, grunnet ulike ting som OL, CNY, uvær etc. er ikke tapt tonnasje. Dette er tonnasje som blir utsatt og vil følgelig lage høyere press når først sesong- og høysesongen kommer. Renspikket, markedsøkonomi 101. Dermed er dagens ratebilde kjærkommet for oss langsiktige ved at det gir oss billigere aksjer nå, og høyere rater senere.
hogan
21.01.2022 kl 13:30 6642

Det blir bra rater i lang tid, jeg vil tro minimum 3 dollar eller 26 kr i året, det er rundt 34% på 76 kr kurs eller 24% på en kurs på 110.
Tror vi får rater på 100000us i perioder spesielt fra 2023 når det kommer store infrastruktur prosjekter kombinert med at farten skal senkes på ship, fin bullmiks dette. Da kan vi fort få mellom 30 til 45 i året i utbytter
Tror det er lurt å sitte stille å vente å ha tålmodighet en måned til.
Markedet ser jo bare en time framover i bulk men det må vi leve med. Bør uansett stå over hundre til våren denne, blir penger av det med 13 kr ekstra i utbytte.
Redigert 21.01.2022 kl 13:30 Du må logge inn for å svare

Tror vi får kjøpt GOGL på 60 tallet igjen før det snur medio februar.
…..
Freight futures am update
Capesize down ~4%
Panamax down ~4%

18.37
"Right now the new building order book of the fleet of the Cape is about 1% in 22".

da e skremmande.:-)
msmekk
21.01.2022 kl 16:38 6306

Egentlig ganske fantastisk å få kjøpe på disse nivåer i i starten på en mega syklus. Januar dippen i år er bare helt utrolig!.

Det har du helt rett i, og gjelder både for Golden og Bulkers. Tror vi står foran en rå reprising om ikke så lenge.
Mollen
21.01.2022 kl 19:26 6219

Huff… Det er en brutal skrell vi har sett nå. Håper det snur snart. Jeg ønsker ikke å være lenge på disse nivåer

Er det noen som har gjort seg noen tanker ang utbytte i q1? Ser vel kanskje skummelt ut det nå?
KJEPET
21.01.2022 kl 21:26 6070

Skummelt ut? I Q3 rapporten ble det meldt om at 30% av capeflåten var i boks til over $30k. Sikkert høyere prosentandel nå. Panamax er fortsatt knallsterkt. Tipper vi skal ha $0.35-0.40 i utbytte i Q1 også. Spørsmålet er mer hvordan Q2 ser ut. Og FFA for Q2 holder fortsatt ganske bra. Nedsalget nå er preget av frykt. Sånn ser fra tid til annen, og er ingenting å bekymre seg for, om du er langsiktig. H2 kommer til å bli knallsterkt i år. Du ser at XI allerede har satt ned renten. Her skal gassen i bånn for å sikre gjenvalg til høsten.
nhydro
21.01.2022 kl 21:28 6069

Gogl har mye på faste kontrakter. Tipper det blir utbytte i q1.
Hvor mye vil vel avhenge av rater og utsikter ved tallfremleggelsen for q1.
Saddam68
21.01.2022 kl 21:45 6054

Selger rett før utbytte jeg nå lønner seg det sist gikk den ned 20% etter utbytte datoen....

Det var responsen jeg håpet på. Skulle bare sjekke om det var noen positive sjeler igjen der ute eller om alle hadde ramlet av. Men må innrømme at ratene har falt mer en jeg trodde selv om OL og kinesisk nyttår er rett rundt hjørne . Hovedindeksen får også juling om dagen noe som ikke hjelper kursen. Men tror verden ser litt lysere ut om 4-6 uker . Vil vel tro at q4 også blir fremskyvet noen dager
nman
22.01.2022 kl 07:25 5685

Kinesisk jernmalm futures fortsetter å stige. Kommer til å bli bra dette.

Chinese iron ore futures surged around 3% on Friday, posting a third straight weekly gain amid hopes for strong demand, fuelled by Beijing’s fresh stimulus measures, while steel prices were range-bound as production curbs at mills weighed.


“There is strong anticipation that steel production will resume in the medium term,” SinoSteel Futures analysts said, but warned that short-term demand for steelmaking ingredients is pressured due to the Winter Olympics and pandemic-related restrictions.

Huatai Futures noted that China’s recent monetary policy came in line with central government’s requirements, and more policies are expected to shore up the world’s second-largest economy.
https://www.hellenicshippingnews.com/china-iron-ore-posts-third-weekly-gain-on-strong-demand-hopes/

#1 la ut en oversikt på twitter før helgen vedr. Cape-rater.
Oversikten går fra Q1 2016, og ender med en prognose inklusiv Q3 2023.
Prognosen viser at Q1 2022 ligger lavere enn Q1 2021, rundt USD 10.000.-
Fremtidige topper vil være høyere enn Q3 2021, mens laveste nivå (Q1 2023)
skal høyere enn fjorårets, og langt over dagens nivå.
Har fortsatt stor tro på bulk-aksjer ut 2024 - minst.
"Time will show"

Noen som vil hive inn en søknad? Noen har vel over 3 år på forumet her? :-)

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=245166463

har sett litt på rateprognosene til Cleaves. de nivåene vi ser nå ligger godt innenfor det de forventet. De har heller ikke veldig høye forventninger til q2. Likevel har de et kursmål på $18 som er mer enn en dobling fra i dag. Den forventede sesongkorreksjonen vi ser nå er ingen grunn til å miste troen på bulkcaset. Man er ikke aksjonær pga inntekter de neste kommende månedene. Det gjør det ikke logisk at kursen skal korrigere når dette er noe alle burde forventet. Om den likevel gjør det er det en god kjøpsanledning. Nedgangen vi så forrige uke tror jeg i stor grad skyldes den generelle børsnedgangen. Hvis den generelle børsnedgangen skyldtes mindre tro på verdensøkonomien kunne det vært logisk at også bulk ble dratt med. Men fakta er det motsatte. Økonomien går så det griner, noe som gir økt inflasjon og høyere renter, noe som rammer vekstaksjer som er priset til skyhøy PE. De som favoriserer på dette er utbytteaksjer med lav PE, så bulk bør være noe av de sikreste å sitte i i aksjemarkedet nå. Med negativ realrente taper man penger på å penger i banken og obligasjoner, og når vekstaksjer også virker risikable er det ikke mange steder å plassere pengene hvor man både kan forvente en pen oppside og begrenset risiko. Lenge var energi det soleklare førstevalget, men noen begynner å få høydeskrekk der. Bank har også vært noe mange har flyktet til, men ble skremt av at de amerikanske bankene stupte etter skuffende høye kostnader forrige uke. De begynner å bli få gode valg å gjemme seg i aksjemarkedet nå, og da tror jeg fort shipping kan bli et sted flere enn tradisjonelle shippinginvestorer får øynene opp for framover.

Har sammenlignet den grafen du viser til med det Cleaves spådde for ni måneder siden. De har ikke truffet på alt. De trodde ikke da at bunnen i q1 i år skulle bli så lav som den ble. De skiftet syn i fjor høst. Det interessante er, som du sier, at de også har blitt mer optimistiske på de neste årene. I rapporten fra april i fjor spådde de at snittet for q1 skulle ligge i underkant av 20 fra 2022 til 2024 og faktisk litt lavere for hvert år. Nå spår de at q1 23 er det dobbelte av q1 22 og en god del høyere enn de trodde i fjor.
Saddam68
24.01.2022 kl 11:45 3984

Hoi å det går nååå :)
Mollen
24.01.2022 kl 12:03 3925

Dette er brutalt…

Kjepet tar denne på si'.
Han er jo utdannet av profesjonelle som har sittet på i drosjen.
KJEPET
24.01.2022 kl 12:59 3693

hehe. Det hadde vært interessant ja. Men her i taxi'n går det mest i Norwegain, NEL og kryptovaluta (men også MPC har fått litt oppmerksomhet siste året) blant kundene. Når jeg nevner shipping så vender de fleste tommelen ned. Men når jeg forteller de om avkastningen det siste året, er det faktisk flere faste kunder som har begynt å kikke på bulk. Så noe fornuftig kan man gjøre fra taxisetet også :-)

Panikk Panikk Panikk Panikk - Bunnfiske - Bunnfiske - Bunnfiske - Bunnfiske

Bare velstand på GOGL nå! Fortsett og selg til oss bunnfiskere under 80 :-)

BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,16% TIL USD 6.935/DAG

Ja, dette er dager med store latente tap, men vi handler Bulk-aksjer med begge hender så lenge det er noe på kontoen.
Utrolig at det er mulig å kjøpe GOGL til ca 72, når det venter utbytter i Q4 og Q1 på tilsammen ca USD 1,50.
Det er 18,5% i utbytter på 2 kvartal vi har en del kunnskap om.
I tillegg kommer forventet ratefest i Q2 og Q3.
Pilteri
24.01.2022 kl 14:13 3432

Kan vel bli ørlite endring i dette om det blir storkrig? Har vel ikke bruk for pengene likevel da...

Blir det storkrig skal det fraktes jernmalm ;-)

Har vi endelig nådd rate bunnen?😀
……
Freight futures am update
Capesize up ~4%
Panamax up ~4%
olavgg
24.01.2022 kl 15:05 3226

Selv jeg tror ikke vi får utbytte på 50 USD i Q1
Tror vi får tilsammen 1.0-1.1 USD i utbytte for Q4 og Q1 og kanskje 0.1-0.2 USD i Q2.

Derimot så nærmer prisnivået seg at jeg laster opp mer GOGL :-)
KJEPET
24.01.2022 kl 15:23 3340

Hvorfor tror du vi får mindre i utbytte for Q4 enn Q3?

Her er et kort utdrag fra Q3 rapporten:
"Reported TCE rates for Capesize and Panamax/Ultramax vessels of $38,142 per day and $24,733 per day, respectively, in the third quarter of 2021."

"Approximately $41,900 per day contracted for 83% of the available days for Capesize vessels and $27,300 per day contracted for 87% of the available days for panamax vessels for the fourth quarter of 2021"

Ingen blir vel overrasket om vi får $0.95-1.0 i utbytte for Q4 :-)

Det gjelder å sortere bort støy når markedet korrigerer. Som dere ser holder FFA for Q2 seg ganske bra og stiger i dag også. I tillegg vet vi har capedekningen for Q1 ligger skyhøyt over dagens spot.

Men i motsetning til resten av verden så er det selskapene som tjener store penger hver dag som faller mest på OSE........

Og da ser det ut som om Marshall har begynt inndekningen av shorten sin :-)

Dette går helt etter planen. Selskapet blir mindre og mindre verdt, og til jul vil nok kursen være rundt 3.23.- NOK.



Redigert 24.01.2022 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
vulkan
24.01.2022 kl 15:30 3368

Storkrig?, det blir hurtig game over for Ukraina mens NATO står og ser på.....
Saddam68
24.01.2022 kl 18:09 3016

Tenkt å kjøpe litt mere men når er bunnen osv er vanskelig..under 70 i usa nå.....vente litt til og håpe på 65kr eller....
Mollen
24.01.2022 kl 18:33 2939

Enig i at utbytte for Q4 blir høyere enn for Q3. Dansken sa det mer eller mindre rett ut. Q4 skal nok lande på den magiske 1$.

Nå tør jeg snart ikke vente mer. Går den under 65kr i morgen kjøper jeg ganske hardt. Samtidig er det farlig å brenne alt kruttet i tilfelle det blir krig. Hvem vet hvordan aksjene går da
Saddam68
24.01.2022 kl 18:56 2881

Enig under 65 imorra så kjøper jeg også.....men mye som skjer nå....

Usikker på den nå.. snudde opp på 8Usd nå. De fleste shipping aksjene henter seg inn fra dagens laveste

Ref denne, dersom ratene snur opp igjen i morgen og børs panikken roer seg, vil vi få en kanonrekyl opp igjen. Da overtar nok en gang griskhet og frykt for å stå igjen😀🚀 Ikke minst mtp utbytter som kommet samt Q2 og Q3 der vi vet ratene tar seg kraftig opp. I Q1 er uansett mye låst over 30, og etter kinesisk nyttår er ferdig om noen uker….🚀🚀
…..
Fjellbris
I dag kl 14:43
1134
Har vi endelig nådd rate bunnen?😀
……
Freight futures am update
Capesize up ~4%
Panamax up ~4%
Redigert 24.01.2022 kl 20:19 Du må logge inn for å svare