GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)

sikim
GOGL 30.09.2021 kl 16:12 494432

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr

Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
hogan
24.01.2022 kl 20:21 6306

Vi er i bullmarked,sa for en uke siden at S&P skulle ned i 4300, nede på 4212 nu over 4300, mulig det bærer nordover til 5500 nu, ruglete men vi skal dit i løpet av året.
4 industrielle revolusjon med masse infrastruktur framover, ikke bear akkurat men etter det hjelpes meg, da er jeg ute av markedet iallefall, det blir verre enn 1929
men en ting av gangen
Redigert 24.01.2022 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
Ryddegutt
24.01.2022 kl 21:17 6222

Da var jaggu Eagle i pluss og golden på 8.10 . Diana i null. Er ikke sjokkert hvis golden blir grønn de nedre 35 minuttene
Redigert 24.01.2022 kl 21:25 Du må logge inn for å svare
Ryddegutt
24.01.2022 kl 22:03 6063

Flott innhenting . 8.20usd. Dvs 73.55 nok. Tipper det blir en kanon after trade også. Spretter rett tilbake til 75 i morgen . Mark my Words
Fjellbris
24.01.2022 kl 22:13 6038

Traff godt med dette innlegget tidligere i kveld når alt så bod rødt ut😀🚀🚀
…..
Fjellbris
I dag kl 20:15
250
Ref denne, dersom ratene snur opp igjen i morgen og børs panikken roer seg, vil vi få en kanonrekyl opp igjen. Da overtar nok en gang griskhet og frykt for å stå igjen😀🚀 Ikke minst mtp utbytter som kommet samt Q2 og Q3 der vi vet ratene tar seg kraftig opp. I Q1 er uansett mye låst over 30, og etter kinesisk nyttår er ferdig om noen uker….🚀🚀
…..
Fjellbris
I dag kl 14:43
1134
Har vi endelig nådd rate bunnen?😀
……
Freight futures am update
Capesize up ~4%
Panamax up ~4%
Redigert i dag kl 20:19
Redigert 24.01.2022 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
Spekulant1
24.01.2022 kl 22:29 6001

Ja idag var en fin kjøpedag. Kommer sikkert flere sånne, men ca 1$ utbytte er ikke å kimse av. Når CEO melder at han tror 2022 blir et godt år for dry bulk er det bare å ha litt tålmodighet.
Redigert 24.01.2022 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
24.01.2022 kl 23:49 5805

Alt snudde i dag. Noe av det morsomste jeg har fulgt med på i nyere tid. At det er mulig å gå fra sånn panikk til at børsen ender i grønt....merkelige greier
vulkan
25.01.2022 kl 09:58 5434

seriøst, ingen goglere som har stått opp idag:-)
Bennyfyfasan
25.01.2022 kl 10:25 5387

Jeg tror de fortsatt er i sjokk fra i går :-)
vulkan
25.01.2022 kl 10:30 5445

sitter her og gleder med til 15% avkastning på investert kapital om en drøy måneds tid:-). Blir godt å ta imot i disse ulvetider.
Geir Rune L
25.01.2022 kl 10:39 5457

Sjokk er vel bare fornavnet:-) Makan til skrell siden nyttår...

Har du omsider fått kommet deg inn Benny?
Kalle Kurtasje
25.01.2022 kl 11:18 5374

Finansavisen oppdaterer før børsåpning tirsdag 25. januar:
3. TØRRBULK: Capesizeratene har falt til under 7.000 dollar dagen. Hele oppgangen i 2021 for tørrbulkindeksen (Baltic Dry) er borte! Nedgangen fra toppen er på 75 prosent. Vi nevnte dette her i forrige uke, men vi nevner det igjen. Tørrbulk er ikke shippingsegmentet du vil vedde på akkurat nå.

- Jeg ville vel heller si det motsatte. Ratene kan ikke falle så mye lavere, og januar dippen er som forventet.
Fikk kjøpt flere billige aksjer i går - både i GOGL og 2020Bulkers
PSI- Investor
25.01.2022 kl 11:22 5580

Ja dippen i rater er som forventet
Mens kursen er 94% over kursen samme dag i fjor
Det må jo innebære at man allerede har regnet inn vesentlig rateløft
Jeg avventer noen dager til før jeg ev kjøper jeg. Tror jeg...
Bennyfyfasan
25.01.2022 kl 11:22 5662

Bare med ca 10% av det jeg skal ha i bulk. Har jeg fått kjøpt på US nivåene i går har jeg vært vektet 50% av det jeg skal ha i bulk.

Hva tror dere om US i dag? Ser pre trade er negativ.
Golden Goat
25.01.2022 kl 12:05 5516

Komisk baklengslogikk fra FA, der altså. Jeg får heller fylle på med enda flere billige aksjer med gode utbytter i uoverskuelig fremtid.
Fjellbris
25.01.2022 kl 12:09 5508

Ikke bunn mtp rater ennå nei :-(
….
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -10,9% TIL USD 6.180/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 10,89 prosent til 6.180 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.

TDN Direkt finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Fjellbris
25.01.2022 kl 14:29 5191

Freight futures am update
Capesize down ~7%
Panamax down ~7%
#shipping #drybulk $BDRY
mithra
25.01.2022 kl 14:53 5136

Vi er ikke helt der ennå hva gjelder cape-ratene som fortsetter fallet.
Men jeg har en følelse av at supramax ratene har funnet bunnen og er i ferd med å konsolideres.

Da er tiden inne til å kjøpe bulkselskaper med spot supramax eksponering.
Realistoptimist
25.01.2022 kl 14:53 5184

Å selge på lav 70 er risikosport for nattesøvnen og lommeboka. Man kan kanskje få kjøpt på 60-tallet senere, kanskje ikke. Man må følge med hele tiden, i tilfelle dagen har kommet da kursen stikker. Med utbytte på konto om halvannen måned, rater som snart stiger osv, så er bunnen ikke så langt unna.
Hvis man ikke solgte på 87 eller 83 eller 76, så kan man like godt sitte i ro noen uker til. Da slipper man å følge med hver time, sove godt om natten, og bare vente på at det stiger igjen snart.
Geir Rune L
25.01.2022 kl 15:34 5044

Marshall fortsetter å dekke, i underkant av 200k i går.
1347
25.01.2022 kl 15:37 5027

Og 48k på fredag
Saddam68
25.01.2022 kl 16:29 4917

Nå skal jeg ha is i magen....for en gangs skyld....tror den bikker under 70 en gang i nær framtid....og da kjøper jeg :)
gandhi-21
25.01.2022 kl 16:44 4862

skal vi tippe på en 50-lapp etter utbytte ?
OeJo
25.01.2022 kl 17:02 4832

Nei, det skal vi ikke.
fattigstakkar
25.01.2022 kl 17:20 4787

Ser ut som vi har sett en bunn i bulk. Fin utvikling i USA hvor GNK nå er opp 2% tross kraftig fall i indeksene og fallende rater. Skal skje mye rart på børsene om vi ikke satte bunnen i går.

Ed, og der gikk GOGL i pluss også. 2% opp fra kursen i Oslo.
Redigert 25.01.2022 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
25.01.2022 kl 19:11 4638

Det snur opp i NewYork idag også.
Mye rødt innen teknologi, mens mine posisjoner innen shipping/ rigg snur opp :)
fattigstakkar
25.01.2022 kl 19:15 4623

Jeg er også optimist. Tror også USA slutter langt høyere enn vi ligger nå. Håper at indeksene tar seg i pluss, som i går.
Geir Rune L
25.01.2022 kl 19:55 4527

Må jo bidra til stabilisering og trolig oppgang når/hvis Marshall skal fjerne 4 mill frie aksjer fra markedet også. Trolig dekker de inn mye før kvartalstall legges frem.
thypoon
25.01.2022 kl 20:15 4468

Grei volatilitet om dagen, sitte stille er som regel det smarte da. Mange som spiller bort lengene sine i håpløs trading nå!
fattigstakkar
25.01.2022 kl 20:27 4440

Hver sin smak. For en som liker trading er dager som dette en drøm.
KJEPET
26.01.2022 kl 08:05 3916

For den langsiktige investoren:
Om du ønsker å kjøpe eller selge blir selvsagt opp til hver enkelt. Men før du tar den avgjørelsen så bør du lese igjennom denne ferske rapporten fra Cleaves. Se på de estimerte skipsverdiene de neste to årene, og ikke minst inntektene. Greit å vite når du skal ta din beslutning om å kjøpe eller selge her på 63.- kroner (utbyttet trukket fra fordi de pengene står på konto om noen få uker)
https://twitter.com/Kallang22/status/1486145473941745664

Leste forresten om tallene fra 2020 Bulkers nå. Om vi har samme prosentvise utvikling i DPS som de hadde i Q4, skal vi få et utbytte på $1.05 for samme periode:-)
Redigert 26.01.2022 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
nman
26.01.2022 kl 09:11 3721

Ser de estimerer følgende nettoinntekter:
2021 553 mUSD, EPS 2.74 USD (DPS Q1-Q3: 1,6 USD)
2022 772 mUSD, EPS 3,83 USD
2023 911 mUSD, EPS 4,53 USD
2024 693 mUSD, EPS 3.44 USD
Om dette slår til kan det bli 12 USD i utbytte f.o.m. Q4 2021 t.o.m. 2024. :)
KJEPET
26.01.2022 kl 09:17 3687

Akkurat, det er det som er poenget. Å kjøpe en aksje i dag til $8 i dag, og som gir $12 i inntekter på under tre år. Man skal være rimelig pessimist for å selge unna på dagens nivåer. Men det er som kjent opp til hver enkelt :-)
Redigert 26.01.2022 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Hardingen
26.01.2022 kl 10:56 3431


Blir nok utbytte i q1 22 også

Ulrik har sikra meir enn 50% av flåten.

2 days ago
FWIW: A few quotes from ShippingWatch piece today:

Golden Ocean CEO believes in "extremely lucrative" year for dry cargo despite plummeting rates

A worse-than-expected start to 2022 for dry cargo is far from enough to change the expectations of Golden Ocean and CEO Ulrik Andersen. The market will still be lucrative and may be so well into 2024, he tells ShippingWatch.

"Our view has not changed since October. We believe it will be attractive to be a dry bulk shipowner through 2023, thereby, into 2024. Today’s market does not change that."

”When the market is weak, it is too late to act, and as we believe in recovery, we accept today’s rates and move on. However, we are in a comfortable position, having taken out more than 50% of our fleet on fixed contracts last year,” Andersen says."

”We expect an improvement after the Chinese New Year and the Olympics. At that time, industrial production and demand will pick up in China. That should mark a turning point and signal the beginning of a gradual recovery,” he says and adds:

”The next turning point is likely to be in April when the rainy seasons in Australia and Brazil are over. From hereon, we expect rates to be solid until the end of the year."
Saddam68
26.01.2022 kl 12:00 3273

Kjøpte for 100k på 74...da er jeg fullastet..... :)
KJEPET
26.01.2022 kl 12:15 3247

Tror ikke du skal tillegge median-aksjonæren i gogl å ha kunnskap om tall og fremtid dessverre. At Ulrik har gjort en fantastisk jobb, også denne gangen, med å slutte over 30% av capene på ca. 500% over dagens spotrater, er det ingen tvil om. Alle vet at mange i Gogl er FFA junkies, og stirrer på den og handler slavisk deretter. Derfor kan Marshall shorte helt vilt i gogl fremfor andre selskap. Alle vet at Q1 (spesielt de to første månedene) ville bli dårlig i år.

Men Marshall vet også at ratene skal bedre seg kraftig fremover, og kanskje det også er lite interessert i å betale $1 i utbytte til sine aksjeeiere. Det kan få fart på sakene fremover :-)
Realistoptimist
26.01.2022 kl 12:21 3262

Noen som har noen formening om MW kommer til å dekke inn hele shorten før neste utbytte? Sånn det ser ut for det neste året, så er det kanskje nå det blir den laveste kursen på veldig lenge, med flere utbytter i løpet av året. Alt ligger til rette for gode tider det neste året, og det er nå lav omsetning, for det virker som flere og flere innser at det er dumt å selge på bunn.
Hvis det da skal dekkes inn 4 mill aksjer før q4 legges frem om en mnd, i tillegg til alle andre som skal kjøpe når FFA snur, så blir det snart kamp om aksjene. Og ja, det kommer sikkert masse muligheter for de som daytrader, men ikke alle disse kan tjene mer penger enn å være langsiktig fremover. Lykke til de som tør å gamble!
Kalle Kurtasje
26.01.2022 kl 12:38 3179

Ja, ja - Cape faller videre....
Synd jeg brukte opp alle penga på mandag,
da jeg kjøpte mer Bulk-aksjer på fallende kurser.

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -5,7% TIL USD 5.826/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 5,7 prosent til 5.826 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Geir Rune L
26.01.2022 kl 12:42 3174

Forrige gang Marshall satt short i gogl var 2016-2017-2018 - de dekket seg inn frem til 21 mars 2018 da de kom under 0,5%. Ny synlig short kom først i oktober 2021
Golden Goat
26.01.2022 kl 14:33 2900

En vennlig påminner om at indeksene på OSE skal revektes mot slutten av Mars (review slutter 2. siste fredag i februar). Det betyr ytterligere kapitalinnstrømming for GOGL som har hatt høyt handelsvolum. Revekting og utbytteutbetaling ser ut til å sammenfalle godt, noe som reduserer nedsiderisiko. Ellers: Ratebildet vi har nå er helt vanlig, dette på tross at vi har en ekstremalitet (uvær, CNY + OL) som skulle tilsi at vi skulle hatt et ekstremt dårligere rater (noe av grunnen er selvsagt at det finnes en praktisk grense for hvor lave ratene kan være...). Sluttninger som gjøres på dagens rater (og relativt høye drivstoffskostnader) gjør at man reduserer hastigheten på båtene, hvilket direkte reduserer tilgjengelig tonnasje. For disclosure: I likhet med andre her inne, har jeg foretatt et nytt påfyll i dag á 74kr. Vil si meg fullastet for denne omgang frem til neste utbytteutbetaling.