GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)

sikim
GOGL 30.09.2021 kl 16:12 505014

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr

Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
KJEPET
06.02.2022 kl 18:46 7808

Bra med innspill på det fundamentale. Alle vil ha kull ut av energikjeden, men dessverre er det ikke så enkelt. China har pr. høsten 2021 planlagt å bygge 43 nye kullkraftverk og 18 nye stålfabrikker (https://time.com/6090732/china-coal-power-plants-emissions/). China har som mål å "peake" sitt enorme forbruk av kull innen 2030. Så innen den tid må vi nok forvente en økning heller enn en reduksjon i kullforbruket.

For øyeblikket er kullagrene både i China og India veldig lave. At China ikke kan stole på Indonesia som før, pluss at de fortsatt boikotter Australia, så kan vi få et meget hyggelig utslag for capene fremover. Som geita sier går ca. 20% av frakten i cape med kull, og ca. 54% av panamaxene med samme råvare (https://www.klaveness.com/news/2020/10/30/2021-dry-bulk-outlook-will-iron-ore-export-be-able-to-meet-demand). Dermed vil en eventuell reduksjon i kullforbruket fra 2030 utgjøre en svært liten del av den totale frakten. Men det er tross alt en stund til :-)
msmekk
06.02.2022 kl 20:11 7639

Det eneste som kan bli negativt for bulk fremover er sorte svaner, dvs ting vi ikke har kontroll på som geopolitiske hendelser, naturkatastrofer, eiendomskrakk etc
En kan aldri være 100% sikker på noe men tror på at verden har gått fremover og at større saker blir løst ved forhandlings bordet. Har gearet bulk 100% fremover så er sterk i troen

Redigert 06.02.2022 kl 20:12 Du må logge inn for å svare
Pilteri
06.02.2022 kl 21:29 7486

Det har vel vært / er endel båter som ligger på vent rundt omkring i havnekø som blir "frigitt" etterhvert. Noen som har en oppfatning av hvordan det kan påvirke ratebildet fremover?
KJEPET
06.02.2022 kl 22:01 7376

Er lavest opphopning på en god stund nå. Vanligvis vil køene øke fremover nå.

https://twitter.com/jhannisdahl/status/1489524834711265282
Pilteri
06.02.2022 kl 22:37 7273

Takk for den. Til og med dokumentert...
Aksjemeglern
07.02.2022 kl 10:31 6832

Ser ut som shortlasten til Marshall idag stagnerer på 87+-
Ny bunnfiske kurs mest sannsynlig
Alle venter vel i spenning nå og hamstrer i forkant av varsel for Q4 utbytten.

msmekk
07.02.2022 kl 11:29 6660

En ganske fin W i chartet nå, med høyde fra 70 til 87 som gir en potensiell kortsiktig oppside på 17 Kr fra dagens kurs. Bare nevner det!.
KJEPET
07.02.2022 kl 12:13 6597

Når jeg kikker rundt på verftskapasiteten, så konkluderer jeg med at markedet for våre skipstyper ikke kan bli bygget i hjel før tidligst i 2026. Det er en stund til :-)
KJEPET
07.02.2022 kl 14:50 6202

Full gass på malmen igjen etter nyttår. 840 yuan nå, og på vei mot gamle høyder :-)
http://www.dce.com.cn/DCE/Products/Industrial/Iron%20Ore/index.html

https://twitter.com/DryBulkETF/status/1490687447449145348
Redigert 07.02.2022 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
KIK
07.02.2022 kl 15:09 6149

Tror du kan roe helt ned angående kontrahering av nybygg. Petros Pappas i SBLK fremhevet i et intervju den 31.01.2022 konsekvensene av strengere miljøreguleringer og nevnte at nybygg som tilfredsstiller fremtidige utslippskrav ikke er tilgjengelig pr dato, kanskje tidligst om 2-3 år frem i tid. Legg til at en tørrbulkbalje har en levetid på 20 år og da kan feile valg ha uante konsekvenser. SBLK vil av den grunn ikke sette i ordre nybygg før tidligst i 2025-26. Mener han nevnte at tørrbulkskip tilpasset nullutslippskrav vil ha 3 ganger høyre byggekostnad versus dagens priser. SBLK har installert scrubber på 94 % av tørrbulkflåten, dette bidrar imidlertid ikke til reduksjon i CO2 utslippene. For å møte kommende utslippskrav må farten senkes. Han forventer en fortsatt høy oljepris ut 2022 og dette vil i sin tur medføre redusert fart for å spare drivstoff. Vi går gode tider i møte i tørrbulk, sitter long som du.
Geir Rune L
07.02.2022 kl 15:32 6050

Marshall øker short med 100k og DE Shaw er tilbake over 1 mill short.

Edit: Marshall uendret.
Redigert 07.02.2022 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
hogan
07.02.2022 kl 15:39 5995

Det Kina handler nu skal jo fraktes og da det kommer fram er OL ferdig så mulig Kina begynner å ta seg opp
KJEPET
07.02.2022 kl 15:41 6082

Til en annen gang: Å vente til å kjøpe bulk til nyttår er over i China er kostbart. For to uker siden fikk du kjøpt aksjen til ca. 70.-.
shipanalyse
07.02.2022 kl 15:52 6004

Passerer nok 100 denne uken
KJEPET
07.02.2022 kl 16:04 5999

Skulle likt å vite hvordan de som nå sitter short for nesten en halv milliard kroner i denne aksjen tenker :-)
Geir Rune L
07.02.2022 kl 16:08 6033

Vel, jeg har hatt mine runder feil vei og kan forsikre at det ikke er noen godfølelse😂
fattigstakkar
07.02.2022 kl 17:03 5835

For noen dager å være nesten all in bulk.
Spekulant1
07.02.2022 kl 17:42 5705

Kanskje litt lite tankevirksomhet der. Smetter nok over 100 før ex utb i mars. Er vel ca 94 i USA nå
Redigert 07.02.2022 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
07.02.2022 kl 21:28 4999

Gøggen slår til på samtlige tidshorisonter; kort, middels lang og lang sikt:

Automatisk teknisk analyse. Kort sikt, 7. feb 2022
Golden Ocean Group ligger i en stigende trendkanal på kort sikt. Det viser at investorer over tid har kjøpt til stadig høyere kurser for å komme seg inn i aksjen og indikerer en god utvikling for bedriften. Det er ingen motstand i kursdiagrammet og en videre oppgang indikeres. Ved reaksjoner tilbake har aksjen støtte ved cirka 88.20 kroner. Aksjen anses teknisk positiv på kort sikt.
Anbefaling en til seks ukers sikt: Kjøp (Score: 94)

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 7. feb 2022
Golden Ocean Group ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Stigende trender indikerer at bedriften er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Det er ingen motstand i kursdiagrammet og en videre oppgang indikeres. Ved reaksjoner tilbake har aksjen støtte ved cirka 84.00 kroner. RSI divergerer negativt mot kursen, noe som indikerer fare for en reaksjon ned. RSI-kurven viser en fallende trend, noe som er et tidlig signal om mulig vending ned også i kursen. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp (Score: 95)

Automatisk teknisk analyse. Lang sikt, 7. feb 2022
Investorene har over tid betalt stadig høyere priser for å kjøpe seg opp i Golden Ocean Group og aksjen ligger i en stigende trendkanal på lang sikt. Stigende trender indikerer at bedriften er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Det er ingen motstand i kursdiagrammet og en videre oppgang indikeres. Ved reaksjoner tilbake har aksjen støtte ved cirka 63.00 kroner. Aksjen anses teknisk positiv på lang sikt.
Anbefaling en til seks kvartalers sikt: Kjøp (Score: 91)
msmekk
07.02.2022 kl 22:25 4963

Paul Harper DnB satser nå på Golden Ocean i porteføljen til Dine Penger idag. Sier den typisk har bunnet ut i starten på Februar og ser et sterkt marked fremover.
hogan
07.02.2022 kl 23:32 4753

Ser ut som de store har fått det de skal ha og med supersyklus i bulk så skal denne opp nu. Blir neppe noe dipp til 80, 70 kan man bare glemme
mithra
08.02.2022 kl 00:04 4756

Ta en titt på FFA ene for Q1 og Q2 og spør deg selv hvilket segment du helst vil være i : Cape eller S-max ?
bankersen
08.02.2022 kl 07:01 4580

Begge gjennom eksponering i Genco. Cape kommer og BDRY er 50% Cape 40% Pmax og 10% SMAX. Så når cape starter røre på seg i mars kommer den ETFen å fyle i været. Gøggen er og et spill på Cape som kommer siste del av året, men akejsn stiger som regeø meste første halvdel av året og aller med Q1 som regel.
Redigert 08.02.2022 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
DrM
08.02.2022 kl 07:33 4444

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Goldman-Sachs-Sees-Shortage-On-All-Commodity-Markets.html

Råvare mangel i alle sektorer.
Her holder jeg både hatt og aksjer i medvinden. Ingen får min hatt før shorten er borte.
KJEPET
08.02.2022 kl 08:00 4382

Litt av det samme folk sa i fjor. FFA bommet fullstendig. Fasit ble snitt på $33.400 for cape. Alle vet at når det smeller i bulk så er det de store skipene som drar inn de store kronene. Men for all del, det blir sikkert en fin reise i Eagle Ships også fremover :-)
Redigert 08.02.2022 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
KJEPET
08.02.2022 kl 09:07 4169

Ingenting er morsommere enn svidde shorterrøver :-)

Litt lite entusiasme her inne under den fantastiske oppgangen. Har folket solgt seg ut allerede før det hele har begynt?
Redigert 08.02.2022 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
08.02.2022 kl 09:23 4167

Holder pusten og håper bare at jeg får kjøpe flere aksjer til under 100kr neste gang jeg får mer penger på konto.
Geir Rune L
08.02.2022 kl 09:29 4139

Ingen aksjer solgt ennå. Selv traderkontoen er fullastet selv om alle instinkter tilsier gevinstsikring snart. Fantastisk å tjene en årslønn på en måned:-)
KJEPET
08.02.2022 kl 09:34 4123

Her blir det en drakamp mellom gevinstsikring og shorterpakk :-)

Men jeg klarer fortsatt ikke å slippe tanken på de mengdene aksjer som ble solgt på 70.- i slutten av januar, med alle de positive utsiktene fremover. Et par uker etterpå står kursen snart i 100.- :-)
fattigstakkar
08.02.2022 kl 09:36 4124

Her er entusiasmen på topp, men vekter meg hele tiden over i bulkaksjer som jeg tror har mest å gå på. Solgte litt GOGL i dag og kjøpte 2020, som utrolig nok er ned i dag.
Kalle Kurtasje
08.02.2022 kl 09:36 4149

Sitter full-lastet med bulk-aksjer, og venter på utbytter så jeg kan investere mer.
smøgen07
08.02.2022 kl 09:39 4144

Er vel litt avventende! Lurer litt på hvor høyt vi egentlig skal før tallslipp, og hvor stort fallet blir etter utbytte. Snakker vi rundt 85.. eller skal vi ned på 70 tallet igjen, før ny stigning. Er litt usikker på strategi, selge 50% av lasset før tall, og kjøpe dem opp etter utbytte. eller bare sitte long gjennom og reinvestere utbytte ..

Skulle gjerne visst hva som gjør shorten så interessant for de som spekulerer her.. Føler det er sterke krefter som ønsker å holde kursen under 100.- uansett hva
ratene er
Redigert 08.02.2022 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
08.02.2022 kl 09:43 4133

Jeg tror det er mye mer sannsynlig at shorten er en hedge mot plassering i andre bulkaksjer.
nman
08.02.2022 kl 09:44 4133

Her tviholdes det på aksjene!!
Er i ferd med å bli en dyr manøvre for shorterne! :-)
KJEPET
08.02.2022 kl 10:15 4019

Hedge eller ei. Den skal dekkes inn.

Capen ned 16,5% i China i dag??? Tastefeil?
Redigert 08.02.2022 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
Geir Rune L
08.02.2022 kl 10:20 4004

Skjønner vel egentlig ikke konseptet. De har altså ståltro på bulk ved å posisjonere seg i andre aksjer enn gogl der de sitter short. I praksis betyr dette at når bulk stiger så står de på stedet hvil om vekting er 50/50 long/short. Samme vil gjelde om bulk faller. På et eller annet tidspunkt vil de vel ta en beslutning om de er positiv til bulk fremover eller ikke. Jeg tror på shortskvis i løpet av de neste 2-3 ukene.
fattigstakkar
08.02.2022 kl 10:34 3931

Det er veldig logisk om man mener en aksje er langt lavere priset enn en annen. Det finnes vel noen ikke børsnoterte bulkselskaper også, så kanskje det er der de er long. De børsnoterte virker jo rimelig likt priset nå, men det er mange faktorer som spiller inn, så det kan jo være at de har mer tro på andre skipsklasser enn Capes f.eks.

Jeg tipper de er vesentlig mye tyngre long enn short. Det er i hvertfall slik jeg pleier å gjøre det når jeg hedger.
Redigert 08.02.2022 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
08.02.2022 kl 11:17 3802

Et sted å begynne å lese; Short Hedge
https://www.investopedia.com/terms/s/short_hedge.asp

Skal ikke si at dette nødvendigvis er den eksakte strategien som gjør at Marshall m.fl. er short i GOGL. Noe tyder på at det faktisk ikke er det. Men det jeg kan si, er at så lenge verdiaksjer/shipping/tørrbulk er en sektor som får mer og mer fokus og kapitalinnstrømming, så blir det mer og mer finansakrobatikk som er vanskelig for utenforstående å vite eksakt hva som er formålet med enkeltinvesteringer.

Jeg kan komme på flere grunner 'on top of my head', men la oss bare ta et eksempel: La oss se for oss et fond som ser på makrobildet og tenker 'Vi skal kapitalisere på høyere inflasjon de 2 neste årene'. Det kan dermed være logisk at man setter sammen en diger portefølje med mange kjente verdisektorer. Men, ettersom man ønsker å KUN fange opp inflasjonseffekten, så må de ulike sektorenes systemvariasjon elimineres, verfall så godt det lar seg gjøre. Dermed tar man gjerne et X antall beløp i en sektor og går long, samtidig som at man går samme X posisjon i short. Vil man i dette tilfellet tenke at aksjene som det shortes i skal gå dårlig? Nei, man gjør det fordi at effekten i de individuelle selskaper er uinterresant, og man ønsker kun den sammensatte differansen mellom inngang og utgang av posisjonene.