EIOF er den virkelig glemte perle, dobling på kort sikt
EIOF er den virkelige glemte diamanten.
her bør og Må det komme ei dobling.
det kan gå faderlig fort, så kom dere inn.
6-7 kr i sikte,
her bør og Må det komme ei dobling.
det kan gå faderlig fort, så kom dere inn.
6-7 kr i sikte,
Offshore OBS
30.01.2023 kl 13:26
6841
PXGEO er et selskap Eidesvik har gode relasjoner til!!
https://www.pxgeo.com/company-announcements
Å følge med her kan gi info
desirata
30.01.2023 kl 09:59
6834
Bare len deg tilbake og slapp av.
Ifølge DN investor står det:
Sist uke +12%
Sist måned +36%
Sist 3mnd +44%
Siste år +144%
Er ikke så gale det !
Hugs Eiof har ikke AH eller store subsea fartøy. Derved blir det ikke så store og hurtige bevegelser som Soff o.a. men noen kroner per år så holder det godt
Ifølge DN investor står det:
Sist uke +12%
Sist måned +36%
Sist 3mnd +44%
Siste år +144%
Er ikke så gale det !
Hugs Eiof har ikke AH eller store subsea fartøy. Derved blir det ikke så store og hurtige bevegelser som Soff o.a. men noen kroner per år så holder det godt
Marketwatch
30.01.2023 kl 09:28
6824
Er litt rart at EIOF ikke går litt mer på bedringen i markedet. Selskapet er selvsagt ikke det første man tenker på innen offshore, men det er solid og godt drevet, og bør etterhvert få mer oppmerksomhet.
cheezy
28.01.2023 kl 15:28
7064
50-100 MNOK i verdi per båt er nok et fornuftig estimat i dagens marked. Dette er nok mye mer enn bokverdi og den verdien analytikerene setter på fartøyene. Ut fra en selskapsverdi på ca. 700 MNOK, så kan det være en fin oppside her.
Vision kan gå i 3d markedet, men må ha kompressorer og seismikkutstyr. Det vil koste en halv milliard eller så, der seismikkselskapet tar den største konstnaden.
Viking, Vanquish og Vantage er aktuelle som skytebåter eller til 2d.
Skytebåter til streamer survey: Streamer er i praksis et marked der PGS og Shearwater har et duopol. Shearwater vil ikke ha bruk for flere fartøy i uoverskuelig framtid. PGS leier inn skytebåter for kortere oppdrag, og det kan gjøre skytebåtmarkedet strammere, men de vil ikke leie inn fartøy på så lange kontrakter at det er aktuelt for Eidesvik å ta en båt ut av opplag. Hvis de har behov over lang tid, vil de heller reaktivere et av de to seismikkskipene de har i kaldt opplag. Altså blir det nok dessverre ikke mye butikk for Eidesvik her.
Skytebåter til OBN: Her er det nok bruk for 2-4 flere skytebåter i år enn det var i fjor. Her er det absolutt en mulighet! Det kommer jo litt an på hvor veksten kommer. Shearwater har mer en nok i bøya. Men Magseis Fairfield, BGP, SAE, PXGEO og andre kommer nok til å ha bruk flere skytebåter. Det er fortsatt litt ledig kapasitet i markedet, men her er det absolutt potensial.
2d: Kundene her er multiklientselskaper og oljeselskaper. Her er det også et potensiale for vekst. Eidesvik vil da leie ut fartøy til f.eks Seabird, som vil stå for det seismiske.
3d: Det som er en realistisk mulighet er at noen får inn finansiering for å starte nytt streamer selskap. Ratene streamerseismikk er ikke høye nok ennå, og det er flere ledige båter som er mer attraktive enn Vision. Så jeg vurderer muligheten for at Vision blir reaktivert som 3d streamerbåt innen utgangen av 2024 til å være mindre enn 10%. Men hvis det skulle hende, er oppsiden stor.
Konklusjon: De fire seismikkbåtene er kanskje verdt 300 MNOK til sammen. Men seismikkmarkedet er i bedring, og det kan være en stor oppside.
Vision kan gå i 3d markedet, men må ha kompressorer og seismikkutstyr. Det vil koste en halv milliard eller så, der seismikkselskapet tar den største konstnaden.
Viking, Vanquish og Vantage er aktuelle som skytebåter eller til 2d.
Skytebåter til streamer survey: Streamer er i praksis et marked der PGS og Shearwater har et duopol. Shearwater vil ikke ha bruk for flere fartøy i uoverskuelig framtid. PGS leier inn skytebåter for kortere oppdrag, og det kan gjøre skytebåtmarkedet strammere, men de vil ikke leie inn fartøy på så lange kontrakter at det er aktuelt for Eidesvik å ta en båt ut av opplag. Hvis de har behov over lang tid, vil de heller reaktivere et av de to seismikkskipene de har i kaldt opplag. Altså blir det nok dessverre ikke mye butikk for Eidesvik her.
Skytebåter til OBN: Her er det nok bruk for 2-4 flere skytebåter i år enn det var i fjor. Her er det absolutt en mulighet! Det kommer jo litt an på hvor veksten kommer. Shearwater har mer en nok i bøya. Men Magseis Fairfield, BGP, SAE, PXGEO og andre kommer nok til å ha bruk flere skytebåter. Det er fortsatt litt ledig kapasitet i markedet, men her er det absolutt potensial.
2d: Kundene her er multiklientselskaper og oljeselskaper. Her er det også et potensiale for vekst. Eidesvik vil da leie ut fartøy til f.eks Seabird, som vil stå for det seismiske.
3d: Det som er en realistisk mulighet er at noen får inn finansiering for å starte nytt streamer selskap. Ratene streamerseismikk er ikke høye nok ennå, og det er flere ledige båter som er mer attraktive enn Vision. Så jeg vurderer muligheten for at Vision blir reaktivert som 3d streamerbåt innen utgangen av 2024 til å være mindre enn 10%. Men hvis det skulle hende, er oppsiden stor.
Konklusjon: De fire seismikkbåtene er kanskje verdt 300 MNOK til sammen. Men seismikkmarkedet er i bedring, og det kan være en stor oppside.
Offshore OBS
28.01.2023 kl 13:41
6987
https://soundcloud.com/user-368296438/kanonfode-kneskal-og-stealth
Ca 1time 30 min ut i opptaket gis EIOF positiv oppmerksomhet. Forøvrig en del omtale av DOF (et selskapet som sliter med gjelda, i motsetning til EIOF) ca 1 time 5 min ut opptaket.
Intressant at Lars Brandeggen trekker frem Eidesvik Offshore som spesielt interessant ut fra en kort analyse av de fleste børsnoterte OSV rederier på børsen:
"Supply: Markedets antagelse om fartøysverdier
Har laget en liten oversikt av hvordan markedet vurderer markedsverdien på selskap innen supply kontra bokførte verdier av fartøy, altså differanse mellom markedsverdi på børsen vs bokført egenkapital og hva det implisitt betyr om synet på fartøysverdiene. Merk at hvordan de ulike bokfører sine fartøy kan være veldig ulikt så dette gir ingen større indikasjon om det er billig eller dyrt og bør kombineres med inntjenings- og flåtevurdering for slik tenkning. I Q3 fikk en del av disse valutasmell pga styrket USD – dette har falt tilbake igjen i Q4 og jeg har da tillagt Q3-smellen til bokført verdi. Det er også en del warrants og underliggende avtaler i enkelte av disse som man absolutt burde korrigere for – men dette er litt back of envelope kalkulasjon slik at jeg ikke har tatt meg bryet med det. Omtrentlig/rask jobb kan også bety at det er regelrette feil her – gi beskjed i så fall.
SIOFF: Markedsverdi på børs 3745, bokført verdi av egenkapitalen 3542, bokførte fartøysverdier 8031. Det betyr at markedet priser aksjen som om fartøysverdiene er 2,5% høyere enn de bokførte.
SOFF: Markedsverdi på børs 3119, bokført verdi av egenkapitalen 1861, bokførte fartøysverdier 18240. Det betyr at markedet priser aksjen som om fartøysverdiene er 6,9% høyere enn bokførte.
STSU: Markedsverdi på børs 866, bokført verdi av egenkapitalen 702, bokførte fartøysverdier 554. Det betyr at markedet priser aksjen som om fartøysverdiene er 30% høyere enn bokførte.
DOF: Markedsverdi på børs 274, bokført verdi av egenkapitalen -1391, bokførte fartøysverdier 16.138. Det betyr at markedet priser aksjen som om fartøysverdiene er 10% høyere enn bokførte.
VSSAB: Markedsverdi på børs 1231, bokført verdi av egenkapitalen 2200, bokførte fartøysverdier 1868. Det betyr at markedet priser aksjen som om fartøysverdiene er 52% lavere enn bokførte.
HAVI: Markedsverdi på børs 454, bokført verdi av egenkapitalen 55, bokførte fartøysverdier 998. Det betyr at markedet priser aksjen som om fartøysverdiene er 40% høyere enn bokførte. (merk at HAVI har inngått restruktureringsavtale hvis endelige resultat blir klart i 2024, noe som absolutt burde hensyntas)
EIOF: Markedsverdi på børs 672, bokført verdi av egenkapitalen 942, bokførte fartøysverdier 1116. Det betyr at markedet priser aksjen som om fartøysverdiene er 24% lavere enn bokførte. (her hensyntas 270 MNOK i salgsgevinst som skal komme i Q4)
GEOS: Markedsverdi på børs 79, bokført verdi av egenkapitalen 150, bokførte fartøysverdier 531. Det betyr at markedet priser aksjen som om fartøysverdiene er 13% lavere enn bokførte. (merk at det også er mye warrants her som bør hensyntas)
TDW - US: Markedsverdi på børs 2015 USD, bokført verdi av egenkapitalen 967, bokførte fartøysverdier 816. Det betyr at markedet priser aksjen som om fartøysverdiene er 128% høyere enn bokførte."
Kilde: Børsforum på FB.
Offshore OBS
28.01.2023 kl 13:29
3564
Noen kroner pr aksje ... La oss si de kan selges for 250 millioner , ikke ubetydelig for et såpass lite rederi. Noen klarer kanskje å finne hva de er bokført til i årsmeldingen for 2021?
desirata
28.01.2023 kl 02:43
3692
Jeg vet ikke status for seismikk båtene. Vet at en var på bareboatchart siste året, men at 3 stk har ligget i opplag lenge dvs årevis.
Kort sagt vil jeg si at disse 4 har en verdi på mellom min kr. 50mil og max 100 mill per stk.
De kan nyttes til "skytebåter" dvs kun sende seismikk signal, o.a ting. I senere tid har og endel eldre seismikk båter blitt nyttet som ROV båter. De monterer da nye ROV davit og utstyr. Seismikk båter har også stor lugar kapasitet, så kan brukes til ymse ting som krever mange folk.
Ikke store verdien, men en liten upside på sikt. Muleg noen kroner per aksje
Kort sagt vil jeg si at disse 4 har en verdi på mellom min kr. 50mil og max 100 mill per stk.
De kan nyttes til "skytebåter" dvs kun sende seismikk signal, o.a ting. I senere tid har og endel eldre seismikk båter blitt nyttet som ROV båter. De monterer da nye ROV davit og utstyr. Seismikk båter har også stor lugar kapasitet, så kan brukes til ymse ting som krever mange folk.
Ikke store verdien, men en liten upside på sikt. Muleg noen kroner per aksje
Offshore OBS
27.01.2023 kl 17:11
3850
Sjekk dagens DOF melding.
Fint for eierne i Eidesvik som ikke har blitt rævkjørt av kreditorer med penger til gode.
Eidesvik sine strategiske veier fremover er enten utbytte eller nybygg sammen med f.eks AKERBP, eller begge deler.
Følg med på Q4 presentasjon så ser man sunne regnskap. På vei inn i en super syklus for PSV og Subsea. Seismikkskipene selges regner jeg med. Til mye bedre pris enn for 2 år siden!
Fint for eierne i Eidesvik som ikke har blitt rævkjørt av kreditorer med penger til gode.
Eidesvik sine strategiske veier fremover er enten utbytte eller nybygg sammen med f.eks AKERBP, eller begge deler.
Følg med på Q4 presentasjon så ser man sunne regnskap. På vei inn i en super syklus for PSV og Subsea. Seismikkskipene selges regner jeg med. Til mye bedre pris enn for 2 år siden!
Graastein
27.01.2023 kl 14:48
3893
Noen som kunne skrive noe om sesmikk biten til Eidesvik? Hva slags potensiale ligger der. Ser jo at PGS har fått bedre tider, uten at jeg er med på det. Har egentlig pleid å holde meg unna sesmikk-selskaper.
Offshore OBS
27.01.2023 kl 14:23
3912
Noen vil selge på kr 11, noen kr 12 osv. Men det er ikke mange!
https://www.finansavisen.no/energi/2023/01/27/7980789/skipsmegler-kan-ikke-huske-sist-det-var-sa-stramt
Når dette utfolder seg som beskrevet over blir det litt mer fart i kursen. Ihvertfall 1 kr i måneden frem mot juni.... kan man håpe på.
Det fine er at det er reelt verdier i Eidesvik Offshore.
Blir nok tydelig 24 februar, ved Q2 presentasjon.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/01/27/7980789/skipsmegler-kan-ikke-huske-sist-det-var-sa-stramt
Når dette utfolder seg som beskrevet over blir det litt mer fart i kursen. Ihvertfall 1 kr i måneden frem mot juni.... kan man håpe på.
Det fine er at det er reelt verdier i Eidesvik Offshore.
Blir nok tydelig 24 februar, ved Q2 presentasjon.
desirata
25.01.2023 kl 16:58
4180
Tydelegvis mange nok som vil selge sine aksjer rundt 11kr. Ser ut for at den stopper der, men ok det var rolegt så lenge det varte. Har vært omsetning over kr. 1mil nå i flere dager og det er ikke ofte i denne aksjen. Får se når regnskapet kommer i februar om det kan være mere å hente.
Uansett er Eiof en No brainer. Den vil stige 5kr året framover.
Uansett er Eiof en No brainer. Den vil stige 5kr året framover.
Offshore OBS
23.01.2023 kl 15:05
4634
Litt artig i Eiof også nå, på veg mot 13 eller 19.
Spørsmål om tid. Kommer Ann på oljepris og generelt børsklima.
Selskapet som sådann går bedre enn de fleste i oljeservice.
Men likviditeten i børshandelen er elendig. Gjør ikke så mye om man er fornøyd med langsiktig god avkastning.
Kommer samme volum inn i Eiof som i HAVILA kan det bli raske prosenter nå, om oljeprisen holder seg paralelt med at Eiof / supply går inn mot sommer sesong!
Spørsmål om tid. Kommer Ann på oljepris og generelt børsklima.
Selskapet som sådann går bedre enn de fleste i oljeservice.
Men likviditeten i børshandelen er elendig. Gjør ikke så mye om man er fornøyd med langsiktig god avkastning.
Kommer samme volum inn i Eiof som i HAVILA kan det bli raske prosenter nå, om oljeprisen holder seg paralelt med at Eiof / supply går inn mot sommer sesong!
Redigert 23.01.2023 kl 15:08
Du må logge inn for å svare
Let it be
18.01.2023 kl 20:17
4966
Når 2022 regnskapet offentliggjøres, eller hvis de f.eks. kjøper eller selger et fartøy, så vil denne gå bra. Det er det mest økonomisk solide servicefartøyselskapet på børsen men jeg.
Offshore OBS
18.01.2023 kl 16:06
5047
Noen som har sett tegninga og tygd seg gjennom sperra på 9,5 i løpet av dagen. Antar det er svært få aksjer til salgs under kr 13 i det korte perspektiv.
slapps
18.01.2023 kl 14:14
5081
SUPPLY: Hellenic Shipping News har en interessant artikkel hvor de referer til VesselsValues rapport om hvor mye verdiene for PSV- og AHTS-fartøy samt jack up rigger antas ha steget i 2022. VesselsValue anslår at verdiene på PSV'er med alder 5-10-15 år har økt med henholdsvis 30%, 66% og 134% i 2022. For store AHTS'er er verdiene med tilsvarende aldre som for PSV økt med anslagsvis 54%, 67% og 76%. For jack ups er verdiene med tilsvarende aldre økt med 57%, 111% og 207%. VesselsValue forventer at verdiene for fartøy innen alle områder vil stige videre i 2023 ut fra en del tilbuds- og etterspørselsfaktorer som du kan lese om i artikkelen.
slapps
18.01.2023 kl 14:14
5168
SUPPLY: Hellenic Shipping News har en interessant artikkel hvor de referer til VesselsValues rapport om hvor mye verdiene for PSV- og AHTS-fartøy samt jack up rigger antas ha steget i 2022. VesselsValue anslår at verdiene på PSV'er med alder 5-10-15 år har økt med henholdsvis 30%, 66% og 134% i 2022. For store AHTS'er er verdiene med tilsvarende aldre som for PSV økt med anslagsvis 54%, 67% og 76%. For jack ups er verdiene med tilsvarende aldre økt med 57%, 111% og 207%. VesselsValue forventer at verdiene for fartøy innen alle områder vil stige videre i 2023 ut fra en del tilbuds- og etterspørselsfaktorer som du kan lese om i artikkelen.
Offshore OBS
13.01.2023 kl 21:59
5393
Plutselig kan omsetningen eksplodere , som 2 ganger tidligere de siste 2 år. Om noen skal ha volum er dette ikke tilgjengelig uten sterkt stigende kurs,
Ordrebilde ,og hvem som handler tyder på at vi kan stå foran et taktskifte.
Contrarianus
02.01.2023 kl 15:20
5668
Jeg estimerer EBITDA på NOK 200 mill i 2023, det gir EV/EBITDA på under 6 på dagens kurs, det synes jeg er attraktivt. For SIOFF har jeg EV/EBITDA på 8 som også er OK. For SOFF har jeg 11, DOF har jeg ikke regnet på for 2023.
desirata
02.01.2023 kl 13:34
5594
Mener du EBITDA 500m.
Isåfall er det jo minimalt med ITDA., gjerne 150m tops.
Ved 350m på bunnlinjen burde market cap være 1200m, men veldig illikvid aksje, så det vil ta tid å få kjøpere på banen. Anyway, det er bare sitte rolegt å vente på 15kr om et år og 20kr deretter.
Isåfall er det jo minimalt med ITDA., gjerne 150m tops.
Ved 350m på bunnlinjen burde market cap være 1200m, men veldig illikvid aksje, så det vil ta tid å få kjøpere på banen. Anyway, det er bare sitte rolegt å vente på 15kr om et år og 20kr deretter.
Let it be
02.01.2023 kl 13:05
5592
Vi skriver 2023 og hvor offshoremarkedet for skip vil bli er vel for de fleste antatt og bli bra. Olje/Gass/Havvind/rørledninger trenger service, vedlikehold. Oljeprisen g behovet ser ut til å være strekt, ref krig og behov for energi.
Mitt tips for EIOF er at cash flow på driften ekslusive avskrivninger vil bli nesten på 500 MNOK i 2023. Og finanskostnader er sterkt redusert, ref salg av skip i November 22. Aksjekursen skal opp tror jeg.
Mitt tips for EIOF er at cash flow på driften ekslusive avskrivninger vil bli nesten på 500 MNOK i 2023. Og finanskostnader er sterkt redusert, ref salg av skip i November 22. Aksjekursen skal opp tror jeg.
Offshore OBS
30.12.2022 kl 16:56
5763
Kjedelig kursutvikling siste måneder.
Men i går og i dag ble mye av motstanden spist nedenfra.
På dagens aksjonærer oversikt ser det ut som lokale krefter er på kjøpern!
Men i går og i dag ble mye av motstanden spist nedenfra.
På dagens aksjonærer oversikt ser det ut som lokale krefter er på kjøpern!
Offshore OBS
23.12.2022 kl 16:59
5895
Oppkjøp med oppgjør i valgfritt aksjer eller kontanter betinger at de ulike arvingene ser dette som en utgang tilpasset ulik investorfokus.
Om Eidesvik arvingene kan komme ut av 8 år krise på kurs 12-15 vil det være i særklasse!!! Ingen over - ingen ved siden i OSV bransjen ??!??
Om noen skulle ønske kjøpe Eidesvik antar jeg deres posisjon på grønne drivstoff løsninger vil friste.
Om Eidesvik arvingene kan komme ut av 8 år krise på kurs 12-15 vil det være i særklasse!!! Ingen over - ingen ved siden i OSV bransjen ??!??
Om noen skulle ønske kjøpe Eidesvik antar jeg deres posisjon på grønne drivstoff løsninger vil friste.
desirata
23.12.2022 kl 13:39
5921
Jeg har gjort et overslag som viser at Eidesvik flåteverdi etterpå Neptun, kan være ca. Kr. 2400mil.
Tilbake til din teori. Eksempel de selger 2stk PSV til 600mil. Rederiet vil da være gjeldfritt med et dusin båter igjen og en flåteverdi på 1800mil : 60mil aksjer = NAV 30kr aksje.
Lit vansjeleg med en del eldre tonnasje, men si mellom 20-30kr per aksje, den burde ha noe å gå på fra dagens kurs. Det er vel bare sitte uro, er oppkjøp kandidat også, dersom Eidesvik familien il cadhe inn.
Tilbake til din teori. Eksempel de selger 2stk PSV til 600mil. Rederiet vil da være gjeldfritt med et dusin båter igjen og en flåteverdi på 1800mil : 60mil aksjer = NAV 30kr aksje.
Lit vansjeleg med en del eldre tonnasje, men si mellom 20-30kr per aksje, den burde ha noe å gå på fra dagens kurs. Det er vel bare sitte uro, er oppkjøp kandidat også, dersom Eidesvik familien il cadhe inn.
Let it be
21.12.2022 kl 14:06
6009
EIOF sine skip seiler inn gode penger. Solgt skip forbedrer likviditeten betraktelig. Skulle ikke forundre meg om driftsresultatet for kvartal 4/22 blir
veldig bra. Og en stund ut i 2023 kan markedet for offshore fartøyer stramme seg til, når det skal oppgraderes, repareres, installeres offshoreinstallasjoner i
de mer værstille månedene. Så jeg ser det bedre fremover mht akjsekursen, men pr. dato vandrer den rolig.
veldig bra. Og en stund ut i 2023 kan markedet for offshore fartøyer stramme seg til, når det skal oppgraderes, repareres, installeres offshoreinstallasjoner i
de mer værstille månedene. Så jeg ser det bedre fremover mht akjsekursen, men pr. dato vandrer den rolig.
Contrarianus
18.12.2022 kl 15:38
6194
De fleste båtene har kontraktsforpliktelser så ideen er jo urealistisk. Det du lurer på er vel hva båtene kan selges for "free of charter" i en handel mellom frivillig selger og frivillig kjøper. Hvert halvår blir flåten taksert av tre meglere og resultatet pleier å oppgis i rapportene. Min erfaring er at slike meglervurderinger ofte er noe oppblåste, men det er vel de beste objektive vurderingene man kan få. I tilfellet EIOF synes jeg det blir nokså uinteressant da skipene er på lange kontrakter, og ikke minst fordi merverdien som ligger i selskapet som "going concern" er høy og ingenting tilsier at de ønsker å selge noen andre båter enn seismikk-skipene som ligger i opplag.
Jeg tror det er en viss merverdi i selskapet utover de bokførte verdiene selv om man justerer for kontraktsforpliktelsene, kanskje burde den bokførte verdien være ca. 20 kroner pr aksje. Vi får håpe selskapet snart begynner å utbetale utbytter slik at verdiene etter hvert kan tilfalle aksjonærene, men jeg tror vi må belage oss på å fortsatt være tåmodige.
Jeg tror det er en viss merverdi i selskapet utover de bokførte verdiene selv om man justerer for kontraktsforpliktelsene, kanskje burde den bokførte verdien være ca. 20 kroner pr aksje. Vi får håpe selskapet snart begynner å utbetale utbytter slik at verdiene etter hvert kan tilfalle aksjonærene, men jeg tror vi må belage oss på å fortsatt være tåmodige.
Offshore OBS
18.12.2022 kl 14:50
6196
Netto rentebærende gjeld pr 31 des 2022 kr 600 millioner kr.
Kanskje litt enkelt tenkt, men:
Selge 1-2 av båtene betyr at selskapet er gjeldfritt.
Verdsatt på børsen med kurs kr 9: 550 million kr
Altså verdsettes 8-10 båter til kr 560 mill.
Noen som har mening om hva disse båtene kan selges for i dagens marked om selskapet likivideres for utdeling av overskudd?
Kanskje litt enkelt tenkt, men:
Selge 1-2 av båtene betyr at selskapet er gjeldfritt.
Verdsatt på børsen med kurs kr 9: 550 million kr
Altså verdsettes 8-10 båter til kr 560 mill.
Noen som har mening om hva disse båtene kan selges for i dagens marked om selskapet likivideres for utdeling av overskudd?
Offshore OBS
16.12.2022 kl 15:46
6292
Kopiert fra Nordnet.no sin shareville forum:
"Den gevinsten EIOF skal bokføre for salg av Neptun er ikke lengre 150m som kommunisert i børsmeldingen i januar. Skipet er solgt i USD og det er ikke så vidt jeg kan se gjort noen sikring av valuta, da de har lånet i USD som en naturlig hedge. At skipet er solgt i USD er først påpekt i kvartalsrapporten for Q3 i en liten setning. Dette har etter det jeg regner en effekt på EK pr. aksje etter minoritetsinteresser (25,25%) på rundt 3,7kr før skatt (men er stort fremførbart underskudd så trolig ingen skatt i 2022). Dette er noe jeg mener er så betydelig at det burde vært opplyst mer enn kun en liten setning i kvartalsrapporten. Skipet har jeg regnet meg til har en salgspris på 1,1mrd (959m (bokførte verdien av skipet) + 150m gevinst kommunisert) = 1 109mNOK) som pr. 31.12 utgjør 125,7 mUSD. Med dagens USD/NOK på 10,09 så er gevinsten 310 mNOK, ikke 150. Dette er ikke kommunisert noe sted, men disagio på lånet er bokført, slik at lån relatert til eiendeler holdt for salg pr. 30.09 utgjør 954m og ikke 840m som ved årsskiftet. Alt lån relatert til eiendeler holdt for salg gjelder ikke Neptun, da seismikkskipene er "holdt for salg", men det er nok betydelig del av de 207m som er bokført disagio hittil i år. Altså er regnskapet tynget med disagio som ved salget nå blir til en agio da salgspris overgår lånesummen, og begge er i USD. I tillegg så får de frigitt likviditet opp mot 400m fra salget (netto etter betalt gjeld + at det er lånt inn penger til driftsselskapet til Neptun) som kan gå til å betale ned annen gjeld. Tar man med et kvartal marginalt bedre enn 4. kvt i fjor, så de genererer rundt 100m cash fra drift, så i sum så kan EIOF pr. 31.12 ha en netto rentebærende gjeld på rundt 600m. Tar man med at de har kontraktsdekning på over 80% av aktive skip i 2023, rundt 77% for 2024, så taler dette for at de enten kan gjøre lønnsomme investeringer i vekst (mot havvind f.eks) eller begynne å betale utbytte. Trolig får Viking Lady kontrakt eller driver godt i spot markedet for 23/24, mens Viking Princess har mulighet for opsjonsutøvelse og dermed fullbooket i 23/24. Altså er 100% flåteutnyttelse (av aktive skip, altså uten seismikk) fullt mulig i 2023 og 2024. Eidesvik er også ledende på lavutslippsløsninger som trolig vil gi et konkurransefortrinn i fremtiden både for dagens skip men også for nybygg. I tredje kvartal så ble det gjort reversering av tidligere nedskrivninger på 209m pga. bedre kontrakter, spesielt innen supply segmentet. Dette kan fort bli mer av fremover når markedet bedrer seg, det ble totalt nedskrevet 1,6 MRD fra 2014 frem til nå, korrigert for det som er solgt så er det fortsatt mye å gå på når markedet bedrer seg ytterligere. Et salg av seismikkskipene vil også kunne overraske positivt med bokført gevinst, så det ligger der som en opsjon. EK pr. aksje er 9,22 kroner i Q3 rapporten, pluss på rundt 3,7 kr for salget av Neptun nå i 4. kvartal så har man nesten 13kr pr. aksje. Kursen nå er rett over 9kr. Skal man ha eksponering mot OSV markedet så er EIOF et selskap som har ordnet det finansielle, har fleste skipene på lange kontrakter nå og har finansiell kapasitet til å vokse både innenfor olje & gass men også mot havvind. I tillegg er de ledende på lavustlippsløsninger og snart (?) nullutslipp fra fartøyene, noe som gir premie på rater og generelt fortrinn. EIOF vil jeg påstå passer rett inn under de tre U'ene som Skagenfondene jobbet etter; upopulær, underanalysert og undervurdert."
Noen som mener det er faktafeil i denne omtalen av EIOF?
Offshore OBS
10.12.2022 kl 10:23
6549
EIOF er kjedelig som tradingsobjekt, men IKKE som verdicase for de som gidder sitte å vente på utrulling av framtidens drivstoff alternativer for supplyflåtene.
https://eidesvik.no/innovation/
Nøkkelen til satsingskapital kommer blant annet ved å innse salg av assets som en løsning for å bevare handlingsrom , også i dårlige tider.
https://eidesvik.no/stock-notification/eidesvik-offshore-completes-sale-of-csv-viking-neptun/
Tror neppe veldig mange forstår velge finansiell posisjon EIOF er i. Men 3-8 dobling blir det ikke. Heller ikke 95% nedgang i kursen.
https://eidesvik.no/innovation/
Nøkkelen til satsingskapital kommer blant annet ved å innse salg av assets som en løsning for å bevare handlingsrom , også i dårlige tider.
https://eidesvik.no/stock-notification/eidesvik-offshore-completes-sale-of-csv-viking-neptun/
Tror neppe veldig mange forstår velge finansiell posisjon EIOF er i. Men 3-8 dobling blir det ikke. Heller ikke 95% nedgang i kursen.
Let it be
03.12.2022 kl 13:55
6814
EIOF er tydeligvis ikke i vinden på børsen, det er helt sikkert. Synes som markedet ikke liker selskaper med solid balanse. Er ikke mange offshoreselskaper som kan matche EIOF sin solide økonomi. Utgangen av Q3/22 var netto kontanter MNOK 200. I tillegg oppgjør i Q4 for solgt skip frigjorde MNOK 340. Og så kontantstrøm fra driften i Q4 på minimum MNOK 100. Totalt MNOK 640 til fri disposisjon i Q4. Benyttes vel til ekstra nedbetaling av gjeld, samt til spennende investeringsmuligheter.
Offshore OBS
03.12.2022 kl 10:06
6785
Eiof er nok en svak aksje, i perioder.
Men den har substans , uten stor nedsiderisiko. I et marked og bransje som ser ut til å oppleve sterk fortjeneste økning.
I den relative sammenligningen mellom subsea/supply kommer EIOF godt ut. F.eks i forhold til SOFF som nødvendigvis trenger en refinansiering kommende vår, seinest.
Men den har substans , uten stor nedsiderisiko. I et marked og bransje som ser ut til å oppleve sterk fortjeneste økning.
I den relative sammenligningen mellom subsea/supply kommer EIOF godt ut. F.eks i forhold til SOFF som nødvendigvis trenger en refinansiering kommende vår, seinest.
Contrarianus
02.12.2022 kl 17:52
6822
Jeg liker det du kaller svake aksjer dersom de har det fundamentale på sin side. De store norske fondene har vel nesten alle gått glipp av siste års opptur i norske supplyaksjer, og er enda ikke kommet seg inn til tross for duppen i sommer. Nedturen i tech har de derimot fått med seg, men fortsetter å hausse sektoren. Jeg tror uansett ikke at de norske aksjefondene vil være noen frisk kilde til likviditet i norske papirer de kommende årene. Det vil bli store uttrekk, enten fordi "vanlige folk" trenger penger til andre ting (finansiering av boligkostnader/investeringer for seg eller sine), eller fordi de litt analytisk anlagte ser at beskatningen av de fleste selskapene med eiere gjør andre plasseringer mer attraktive i et høyrenteklima.
desirata
02.12.2022 kl 16:33
6895
snaxen skrev Smått med handel i offshoreperla.
EIOF aksjen er veldig svak, klarer ikke å holde 9- tallet.
Omsetning har vært tilnærmet null siste 2 uker, dvs laber interesse. Ingen fond eller meglerhus gidder å kikke på denne da.
Omsetning har vært tilnærmet null siste 2 uker, dvs laber interesse. Ingen fond eller meglerhus gidder å kikke på denne da.
Offshore OBS
02.12.2022 kl 15:36
6922
Et annet forhold som gangner EIOF, er at de har tatt konsekvensen av bransjekrisen. Ved å selge assets tidlig nok. Og slipper slike spagater som i DOF. Og kommende smertefull refinansiering i SOFF.
Eiof har kapital til å føre Ann på fremtidens drivstoff løsninger.
Eiof har kapital til å føre Ann på fremtidens drivstoff løsninger.
SW_94_1000
02.12.2022 kl 12:13
6979
Offshore OBS skrev Kjedelig, men lønnsomt.
Utklipp fra budsjettforliket: Stortinget ber regjeringen i løpet av 2023 fremme krav om lavutslipp til offshorefartøy med sikte på innføring fra 2025 og nullutslipp fra 2029, eller
tilsvarende krav som gir samme utslippseffekt for offshorefartøy.
Dette vil gagne Eiof med sine lavutslipp skip og flere prosjekter.
tilsvarende krav som gir samme utslippseffekt for offshorefartøy.
Dette vil gagne Eiof med sine lavutslipp skip og flere prosjekter.
Offshore OBS
29.11.2022 kl 13:55
7048
snaxen skrev Smått med handel i offshoreperla.
Kjedelig, men lønnsomt.
Contrarianus
28.11.2022 kl 14:12
7096
Vi var litt uheldige med timingen av oppgjør, ettersom dollaren har falt så mye i det siste, men det ble jo bra uansett! Slik jeg forstår det blir oppsettet omtrent slik:
Proveny fra salget: NOK 959 mill (bokført verdi av skipet) pluss gevinst fra salget NOK 270 mill = NOK 1229 mill, som med dagens USD/NOK på 9,90 tilsier en netto salgspris på USD 124 mill, omtrent som vi antok.
Videre angis det en likviditetseffekt etter salget på NOK 340 mill. Den bokførte gjelden på båten pr. 30. sept kan da beregnes til NOK 1229 mill - 340 mill = 889 mill, som med valutakurs pr 30. sept på ca. 10,70 tilsier at gjelden på skipet i original valuta var ca USD 83 mill. Agio på dette lånet i dette kvartalet vil da utgjøre 83 mill x (10,70-9,90) = 66,4 mill. Summen av agio og gevinst på salget blir da NOK 336,4 mill. Av dette vil 75,25% tilfalle majoritetsaksjonærene (oss!), dvs 253 mill fordelt på 62 150 000 aksjer som gir NOK 4,07 pr aksje. BV/share var NOK 9,66 og øker da til 13,73. I tillegg kommer EBITDA på båten fra 30. sept til overtakelsen, det anslår jeg til NOK 0,20 pr aksje. Så vi kommer vel ut av 2022 med omtrent 14 kr i bokført verdi per aksje med mindre det blir store endringer i desember.
Jeg er spent på hvordan selskapet nå planlegger å utnytte den forbedrede finansielle fleksibiliteten.
Proveny fra salget: NOK 959 mill (bokført verdi av skipet) pluss gevinst fra salget NOK 270 mill = NOK 1229 mill, som med dagens USD/NOK på 9,90 tilsier en netto salgspris på USD 124 mill, omtrent som vi antok.
Videre angis det en likviditetseffekt etter salget på NOK 340 mill. Den bokførte gjelden på båten pr. 30. sept kan da beregnes til NOK 1229 mill - 340 mill = 889 mill, som med valutakurs pr 30. sept på ca. 10,70 tilsier at gjelden på skipet i original valuta var ca USD 83 mill. Agio på dette lånet i dette kvartalet vil da utgjøre 83 mill x (10,70-9,90) = 66,4 mill. Summen av agio og gevinst på salget blir da NOK 336,4 mill. Av dette vil 75,25% tilfalle majoritetsaksjonærene (oss!), dvs 253 mill fordelt på 62 150 000 aksjer som gir NOK 4,07 pr aksje. BV/share var NOK 9,66 og øker da til 13,73. I tillegg kommer EBITDA på båten fra 30. sept til overtakelsen, det anslår jeg til NOK 0,20 pr aksje. Så vi kommer vel ut av 2022 med omtrent 14 kr i bokført verdi per aksje med mindre det blir store endringer i desember.
Jeg er spent på hvordan selskapet nå planlegger å utnytte den forbedrede finansielle fleksibiliteten.
desirata
28.11.2022 kl 12:00
7058
Derved er salget av Viking Neptun i boks. Detgir en salg gevinst på 270m. Høres gjerne ikke så voldsomt ut, men for et slik lite selskap, så tilsvarer det altså halve markedsverdien på EIOF. Det er vel ikke hver dag en leser noe slikt. Cash situasjon og gjeld situasjon er meget gunstig.
Får se om det gir seg utslag på børsen. Aksjen burde stått i 11kr nå.
Får se om det gir seg utslag på børsen. Aksjen burde stått i 11kr nå.
Offshore OBS
27.11.2022 kl 15:56
7265
https://e24.no/shared/boers-og-finans/i/rlrkX8/positive-tendenser-i-offshore-rapportene-markedet-vil-fortsette-aa-styrke-seg?pwsig2=a6a0d6b4e3cad3941730a7380c81bca0e0aa192e7067d69ae155b7f90db5f790_1670164442_cHRi
Eiof fører ann mht resultater og balanse.
Egner seg dårlig for day trading.
De som ønsker 1 million aksjer vil skye kursen flere kroner!
Eiof fører ann mht resultater og balanse.
Egner seg dårlig for day trading.
De som ønsker 1 million aksjer vil skye kursen flere kroner!
Redigert 27.11.2022 kl 15:58
Du må logge inn for å svare
Offshore OBS
21.11.2022 kl 17:57
7417
Viking Neptun salget gir viktig inntekt og gjeldsreduksjon.
Så kan man bekymre seg om at viktig EBITA bortfaller fra Q1 2023.
Men det er vel inngått kontrakt om at EIOF i 2 år leverer mannskap og teknisk drift. Er det noen som har innsikt i omfang i omsetning og fortjeneste en slik kontakt kan bety?
Så kan man bekymre seg om at viktig EBITA bortfaller fra Q1 2023.
Men det er vel inngått kontrakt om at EIOF i 2 år leverer mannskap og teknisk drift. Er det noen som har innsikt i omfang i omsetning og fortjeneste en slik kontakt kan bety?
Contrarianus
20.11.2022 kl 22:39
7423
EIOF er i veldig god utvikling etter syv tunge år i bransjen. I slutten av måneden går Viking Queen av kontrakten som ble inngått med Equinor mars '21, i et meget depressivt marked. Jeg vil tro at de nå kan øke dagraten solid ved inngåelse av ny lang kontrakt, ref. den nylige terminkontrakten til Viking Avant (kilde: Westshore):
14.10 Equinor Energy AS Supply Duties, 3 years firm + 3x 1 year opt NOK 195000
Om vi antar 55000,- ekstra sammenlignet med dagens rate gir det alene 30 øre i økt EPS bare for en enkelt PSV. En annen interessant båt nå er Subsea Viking som fikk 5-års kontrakt i sommer som den skal inn på i Q1 '23. Jeg synes den båten viser noe av hva som ligger i EIOF sammenlignet med de bokførte verdiene. Båten, som er bygd i 1999, var praktisk talt nedskrevet til null i regnskapet pr. Q2 '22 (EIOF skriver av båtene veldig raskt). Så får den altså en kontrakt som trolig gir om lag 30 mill netto hvert år. Trolig må den påkostes noe oppgradering, men likevel! Ikke rart ledelsen følte de for skams skyld måtte skrive båten litt opp i siste rapport...
14.10 Equinor Energy AS Supply Duties, 3 years firm + 3x 1 year opt NOK 195000
Om vi antar 55000,- ekstra sammenlignet med dagens rate gir det alene 30 øre i økt EPS bare for en enkelt PSV. En annen interessant båt nå er Subsea Viking som fikk 5-års kontrakt i sommer som den skal inn på i Q1 '23. Jeg synes den båten viser noe av hva som ligger i EIOF sammenlignet med de bokførte verdiene. Båten, som er bygd i 1999, var praktisk talt nedskrevet til null i regnskapet pr. Q2 '22 (EIOF skriver av båtene veldig raskt). Så får den altså en kontrakt som trolig gir om lag 30 mill netto hvert år. Trolig må den påkostes noe oppgradering, men likevel! Ikke rart ledelsen følte de for skams skyld måtte skrive båten litt opp i siste rapport...
Let it be
20.11.2022 kl 21:07
7455
Kvartalsrapporten for Q3/22 viser bra inntjening med potensiale for forbedring. Og etter overlevering av solgt fartøy i Q4 vil det nok fremkomme gevinst på salg, samt positiv utvikling restlån i USD.
MEN det som ikke vises i rapporten er cash flow på driften isolert i Q3/22. Den vises kun hittil i år pr.Q3/22. Og hittil i år pr 30/9-22 er den MNOK 101 mot
MNOK 5 hittil i år 30/6-22.
DVS isolert i Q3 var kontantstrømmen fra driften på hele MNOK 96. Ikke store forbedringen som skal til i 2023 så er inntjeningen på driften over 20 % av dagens børskurs i KVARTALET. Og etter overlevering av nevnte solgte skip vil finanssiden bli lettere. Snakker om. Hvor finnes bedre utsikter. Spennende
MEN det som ikke vises i rapporten er cash flow på driften isolert i Q3/22. Den vises kun hittil i år pr.Q3/22. Og hittil i år pr 30/9-22 er den MNOK 101 mot
MNOK 5 hittil i år 30/6-22.
DVS isolert i Q3 var kontantstrømmen fra driften på hele MNOK 96. Ikke store forbedringen som skal til i 2023 så er inntjeningen på driften over 20 % av dagens børskurs i KVARTALET. Og etter overlevering av nevnte solgte skip vil finanssiden bli lettere. Snakker om. Hvor finnes bedre utsikter. Spennende
Offshore OBS
19.11.2022 kl 10:55
4109
50 øre i utbytte, ja kanskje.
Tror først det blir investert i båt mot vindmarkedet, kanskje sammen med solid partner. Mot langtidskontrakt signert med solid motpart. Og til rater som belønner selskapets grønne fokus . Om det blir nybygg eller ombygging er jeg usikker på. Tipper ombygging, pga nybyggpriser og ratenivåer spriker vel fortsatt?
Tror først det blir investert i båt mot vindmarkedet, kanskje sammen med solid partner. Mot langtidskontrakt signert med solid motpart. Og til rater som belønner selskapets grønne fokus . Om det blir nybygg eller ombygging er jeg usikker på. Tipper ombygging, pga nybyggpriser og ratenivåer spriker vel fortsatt?
Contrarianus
18.11.2022 kl 23:53
4155
Båten ligger ved basen ved Leirvik og blir vel klargjort for overtakelse i disse dager. Det blir spennende å se hva de melder. Egenkapital før minoritetsinteresser pr 30. sept. er NOK 9,66/share så etter salget blir det vel om lag NOK 13,40/share. Jeg antar at båten er lånt opp med ca USD 80 mill så en salgssum på USD 125 mill vil gi et bra likviditetsbidrag fra selve salget, selv om noe vil gå til minoritetsinteressene.
Jeg tipper de selger to av seismikkbåtene og så håper jeg at de to gjenværende kan bygges om til SOV-er. Jeg tror man har måttet vente med salget av båtene da de er lånt opp høyt over pipa. Nå kan man kvitte seg med dem og tilhørende dyr dollargjeld og så har man likevel bra med penger til noen investeringer og forhåpentligvis litt utbytte etter at nye avtaler er gjort med bankene. Jeg synes ikke det er kravstort om vi ønsker oss en femtiøring våren 2024.
Jeg tipper de selger to av seismikkbåtene og så håper jeg at de to gjenværende kan bygges om til SOV-er. Jeg tror man har måttet vente med salget av båtene da de er lånt opp høyt over pipa. Nå kan man kvitte seg med dem og tilhørende dyr dollargjeld og så har man likevel bra med penger til noen investeringer og forhåpentligvis litt utbytte etter at nye avtaler er gjort med bankene. Jeg synes ikke det er kravstort om vi ønsker oss en femtiøring våren 2024.
Offshore OBS
18.11.2022 kl 18:21
4189
desirata
Vi er enig, bare en lite , men kan bli stort, moment,
Disse 3 drivstoff (grønne ) prosjektene kan være av meget stor strategisk betydning,
Eiof ligger langt foran alle andre!
Vi er enig, bare en lite , men kan bli stort, moment,
Disse 3 drivstoff (grønne ) prosjektene kan være av meget stor strategisk betydning,
Eiof ligger langt foran alle andre!
desirata
18.11.2022 kl 15:58
4254
Obs takk for god analyse, også enig med Sw 94.
Er selv inne i EIOF og Sioff og sitter godt der.
Jeg har kursmål 16 i EIOF og 20 i Sioff, dette er i løpet av neste år eller 2024.
Upsiden i Sioff kursen er veldig avhengig av AH flåten. Kommer den opp i halv million rater, kan kursen gå i 25-30kr også.
Som nevnt har begge finanser iorden og kan konsentrere seg om driften. EIOF må derimot ha noe mere skip på sikt. Kan jo være det dukker opp noe interessant.
Vi kjenner selvsagt ikke intensjon til familien Eidesvik, men dersom rett pris ca.12 kr. Kan det hende de lar seg kjøpe ut. Kursen kan ikke være mere, dersom kjøper skal få noe ut av det. Dette pga relativ gammel flåte, de har kun 10år brukstid igjen.
Er selv inne i EIOF og Sioff og sitter godt der.
Jeg har kursmål 16 i EIOF og 20 i Sioff, dette er i løpet av neste år eller 2024.
Upsiden i Sioff kursen er veldig avhengig av AH flåten. Kommer den opp i halv million rater, kan kursen gå i 25-30kr også.
Som nevnt har begge finanser iorden og kan konsentrere seg om driften. EIOF må derimot ha noe mere skip på sikt. Kan jo være det dukker opp noe interessant.
Vi kjenner selvsagt ikke intensjon til familien Eidesvik, men dersom rett pris ca.12 kr. Kan det hende de lar seg kjøpe ut. Kursen kan ikke være mere, dersom kjøper skal få noe ut av det. Dette pga relativ gammel flåte, de har kun 10år brukstid igjen.
Offshore OBS
18.11.2022 kl 15:44
4258
Så fint å se en konkret gjennomgang, godt dokumenter, gir samme konklusjon som for egen del.
Dette er en god eksponering mot et marked mange er i ferd med å spå flere gode år.
Mangedobling blir det nok ikke på kort tid. Men himmelferdenes tid er nok over i HAVILA , SOFF og SIOFF. Der må det trolig emisjoner til. (Ikke siof) Eiof har som du påpeker orden på gjeld, og inntjening som begynner å bli svært bra.
Ja, viking Neptun solgt, og inntekter bortfall.
Men selskapet er posisjonert for investeringer. Det fine er at et slikt konservativt selskap ikke investerer uten langtidskontrakt mot en udiskutabel solid motpart.
3 ganger U!!
Dette er en god eksponering mot et marked mange er i ferd med å spå flere gode år.
Mangedobling blir det nok ikke på kort tid. Men himmelferdenes tid er nok over i HAVILA , SOFF og SIOFF. Der må det trolig emisjoner til. (Ikke siof) Eiof har som du påpeker orden på gjeld, og inntjening som begynner å bli svært bra.
Ja, viking Neptun solgt, og inntekter bortfall.
Men selskapet er posisjonert for investeringer. Det fine er at et slikt konservativt selskap ikke investerer uten langtidskontrakt mot en udiskutabel solid motpart.
3 ganger U!!
Redigert 18.11.2022 kl 15:45
Du må logge inn for å svare