MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1501009

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
DROY80
06.10.2021 kl 18:01 9519

Det kommer litt an på hva slags konto du mottar utbytte på. Benytter du aksjesparekonto skatter du først når du tar ut mer penger enn du har satt inn. Da kan du reinvestere utbytte uten at det utløser skatt. Handler du via vanlig aksje/fonds-konto må du skatte av utbytte du mottar uavhengig om du reinvesterer eller ikke. Ligger masse info om dette på nett. Bare å Google litt ;)
Redigert 06.10.2021 kl 18:02 Du må logge inn for å svare

Når du nevner « fra konto» forutsetter jeg at du snakker om en ASK. I det tilfellet vil de 100.000 i utbytte fremgå som avkastning, ikke som nytt innskudd. Så dersom du har en ASK der du har satt inn kr 400.000,- så vil dette beløpet ikke bli endret, selv om det kommer 100.000 i utbytte inn på den. Det vil si at du fortsatt kun kan ta ut kr 400.000, altså ditt opprinnelige innskudd, skattefritt. Men du kan reinvestere de 100.000 du får i utbytte, uten at det utløser skatt. Det er først når du har tatt ut de første 400.000 og du så begynner å ta ut penger utover dette, at dette utbyttet blir beskattet. Ja, når du har tatt ut de 400.000 vil enhver krone utover de 400.000 du tar ut bli beskattet som gevinst.

Så skatten må vi nok betale, men først når den blir realisert og overført fra ASK til en annen konto.

Tusen takk for oppklarende svar Droy og Londonmannen. Så flott det er mange som deler sin kunnskap og formidler det på en oversiktlig måte på denne tråden.
AlanS
06.10.2021 kl 18:58 9593

Bare for å reflektere over utviklingen :-)
https://paretosec.com/compliancedownloads/ParetoSecuritiesResearchHistory.pdf
Publication date Company name Recommendation Target price Market price at publication date * Currency Analyst
24.11.2020 MPC Container Ships Buy 5.90 5.08 NOK Eirik Haavaldsen
16.12.2020 MPC Container Ships Buy 6.95 5.56 NOK Eirik Haavaldsen
03.02.2021 MPC Container Ships Buy 6.95 5.76 NOK Eirik Haavaldsen
04.03.2021 MPC Container Ships Buy 8.98 7.32 NOK Eirik Haavaldsen
23.03.2021 MPC Container Ships Buy 12.06 9.80 NOK Eirik Haavaldsen
21.05.2021 MPC Container Ships Buy 18.20 15.30 NOK Eirik Haavaldsen
11.06.2021 MPC Container Ships Buy 23.15 18.80 NOK Eirik Haavaldsen
25.06.2021 MPC Container Ships Buy 29.92 25.80 NOK Eirik Haavaldsen
19.08.2021 MPC Container Ships Buy 34.41 26.80 NOK Eirik Haavaldsen
Kbkristi
06.10.2021 kl 19:17 9525

Ikke noe problem å kjøpe et 6 år gammelt skip til $ 30,77 når du får inntekt på $ 27 mill de første 6 mnd.
Klaveness fikk vel høydeskrekk, som så mange andre :)
Kbkristi
06.10.2021 kl 19:21 9805

Det viser jo at man ikke bør selge når Target price er nådd, om man har trua.

Ja, det der er jo helt drøyt!

Hadde bare vært SÅ deilig å våknet til en melding om at MPCC hadde realisert litt mer verdier, tegnet ligg flere langsiktige kontrakter...u name it

Men vi er bortskjemte med constantin ved roret - så jeg skal ikke spørre om for mye heller :)
Teps
06.10.2021 kl 20:08 9734

Noen som har hørt noe fra auxe? Jeg er litt bekymret for at han gikk på en smell i Ultim….den toppet ut på 170 den dagen han skrek mest og nå ligger den på 142. MPCC lå på litt over 21,50 på samme tid. Han har ikke vært på siden mandag.
Vet ikke om det er greit med litt skadefryd, men jeg spanderer det på meg. Merkelig med troll hvordan de plutselig kommer og forsvinner

Stakkars auxe... Så kompetent og saklig, og så mye uflaks på en gang. Håper vi får fred fremover og nivået her fortsetter like høyt som før!

Jeg ønsker ikke auxe noe vondt - men å snakke seg selv opp og andre ned... har nok historisk sett aldri lønt seg

Samtidig så bør vi heller ikke sitte på noen særlig høye ponnier... Kursen har vitterlig rast fra 27/28,- , men som tidligere avklart - tror de fleste faste på denne tråden sitter for kommende utbytter... og ikke månedlige svingninger
NetromK
06.10.2021 kl 21:25 9405

Litt tal, igjen.
Nordnetkundar har aleine omsatt MPCC aksjar for over 1 mrd kroner i september. Truleg mellom 45-50 mill aksjar gitt kvar kursen har lagt. Med det er MPCC 4. mest omsatt hos Nordnetkundar i september. Nettosal for ca 87 mill NOK, eller omlag 4 mill aksjar. MPCC kjem 4. øverst på nettosal rangerter etter antal kroner.
- https://www.nordnet.no/blogg/stort-salg-blant-vare-kunder/

Aksjen er også påpulære blant daytradere med 224 mill i omsetjing.
- https://www.nordnet.no/blogg/stor-aktivitet-blant-daytraderne-2/

Også hos DNB er MPCC 4. mest omsatt i september. Her er derimot aksjen nettokjøpt for ein sum under 40 mill (ikkje på toppliste).
- https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/handelsdata-september-2021

Totalt nettosolgte kundar hos Nordnet (720 mill) og DNB (1,3 mrd) aksjar for over 2 mrd i september.
Redigert 06.10.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare

https://on.mktw.net/3BgoE5N

- Walmart, Target, Home Depot and other large retailers are chartering ships to bypass supply chain problems. Will the strategy save Christmas?

Cost of shipping container from China to US hits record high in September

...Fuller expects toys, clothing and electronics will be the hardest items to come by this year and that the supply chain may not normalize until 2023...

https://www.hellenicshippingnews.com/cost-of-shipping-container-from-china-to-us-hits-record-high-in-september/
Struts
07.10.2021 kl 06:24 8546

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 647’ aksjer, og har med det 71.38% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 765’ og 102’ aksjer (til resp. 1,742’ og 7,577’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg ned 639’ (2,416’), Banque de Luxembourg minus 90’ (1,127’), Avanza Bank ned 82’ (1,127’) og Interactive Brokers ned 58’ (1,640’ totalt). Ellers bare noen små endringer.

På plussiden: Morgan Stanley opp 461’ (2,258’ totalt), Clearstream Banking pluss 381’ (5,301’), Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) pluss 75’ (9,406’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) + 50’ (1,043’), Nordnet Livsforsikring opp 47’ (4,454’), Nordnet Bank opp 39’ (2,368’), Jan Heggelund (investor) + 25’ (1,166’) og Morgan Stanøley + 24’ (1,719’ totalt). Ellers bare én liten endring.
VolumOpp
07.10.2021 kl 07:47 8275

Liten rekyl for shipping og container i østen/Japan i natt. De meste stiger 5-8%.
Redigert 07.10.2021 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
Kbb
07.10.2021 kl 07:52 8254

Om kursen har godt tilbake i det siste, så renner det store overskudd inn dei neste åra, så vil nokk kursen følge med.
Oilbaron
07.10.2021 kl 08:54 7934

Ja, her er det å bli sittende med de aksjene som ble handlet mellom Januar og Mars i år.
Med 6.70 i snitt, så regner jeg med at det ikke vil ta fryktelig lang tid å få tilbake de pengene pengene man har betalt for aksjene i form av utbytte.
Nå har jeg ingen forventninger om å motta noe utbytte på denne siden av Jul, men håper de nevner noe ifm Q3 rapporten.
Det har kommet en masse positive nyheter fra selskapet den siste tiden som før eller senere vil slå ut i økte aksjekurser.
Ser at antallet aksjonærer i Nordnet økte igjen i går med 6, tipper de ender i grei + når børsen åpner om noen minutter.
Bsci
07.10.2021 kl 09:53 7580

11/12-2017 ca. 65 mill. aksjer - kurs ca. 41,13 = selskapsverdi ca. 1586 mill.
20/6-2018 ca. 83 mill. aksjer - kurs ca. 44,45 = selskapsverdi ca. 3702 mill.
2/7-2018 - ca. 84 mill. aksjer - kurs ca. 44,04 = selskapsverdi ca. 3710 mill.
16/3-2020 ca. 91 mill. aksjer - kurs ca. 7,68 = selskapsverdi ca. 700 mill.
17/7-2020 ca. 357 mill. aksjer - kurs ca. 2,58 = selskapsverdi ca. 923 mill.
31/8-2020 ca. 394 mill. aksjer - kurs ca. 2,21 = selskapsverdi ca. 871 mill.
11/8-2021 ca.440 mill. aksjer - kurs ca. 25,75 = selskapsverdi ca. 11 330 mill.
Dette er KUN de aktuelle tall. Hva som ligger bak disse må naturligvis hensynstas om de skal være sammenlignbare.
Dvs. antall skip, gjeld osv. er selvfølgelig avgjørende for hva selskapsverdi markedet setter på de aktuelle tidspunkter.

Dagens kurs på kr 20,50 gir en selskapsverdi på ca. 9 000 mill. dvs. tilnærmet det regnearket til Helgenen viser Mpcc skal sope inn (ca. 9 200 mill.) i overskudd i 2022+2023
Dersom kurs var kr 40,- ville det gitt en selskapsverdi på ca. 17 600 mill.

Vi kan vel sementere at det har vært en vanvittig seilas. De tidligere kursmål du opplyser om, har tidligere blitt smadret.
Tror nok mange tenker at potensialet er tatt ut av aksjen grunnet den voldsomme utviklingen, men det kan vanskelig ignoreres at Vesselvalue (skrapverdi) og inngåtte kontrakter (les inntjening) også har hatt en formidabel økning.
Lett å være etterpåklok å tenke at jeg skulle kjøpt på kurs ... og solgt på kurs ..., men er selv trygg på at det beste blir å sitte fast her.
Vil jo være fullstendig meningsløst om et selskap, med en så konkret inntjening fremover, skal prises laaaangt unna andre selskaper som blir "verdsatt" ut fra tro og håp.
Skulle gjerne sett dagens vesselvalue og utviklingen i denne i samme periode.
Struts
07.10.2021 kl 10:21 7409

Interessant historisk tilbakeblikk!

Her er samme mønster som de fleste dager. Den som solgte på 21kr kan lene seg tilbake å handle med rabatt ved børsslutt. Her kan til og med dummies klare å trade.
Min skjebne i livet er at jeg har blitt en longer, og så langt med vekslende hell.
Jeg får ta det som en mann og håpe på bedre tider etter hvert!
Lykke til alle mann og kvinner:)
Redigert 07.10.2021 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Struts
07.10.2021 kl 12:30 6815

Sant nok, vært en fin tradingaksje denne uken!

At man fortsatt kan kjøpe seg inn i denne pengemaskinen på kurs kr 20,40 kan ikke forklares på annet vis enn at markedsaktørene har en oppfatning av at ledelsen ikke vil gi de utbyttene de har forespeilet, trolig begrunnet i at en nedgang i spotratene for containerskip generelt også vil påvirke ratene som MPCC seiler inn.

Men såvidt jeg har skjønt dette så er det ingen av de inngåtte kontraktene som har noen form for klausul som tilsier reforhandling av inngåtte kontrakter. Følgelig er det heller ingen rasjonell grunn til at ledelsen ikke skulle følge opp den bebudede utbyttepolitikken.

Men når det skjer og markedsaktørene må innse at MPCC vil utbetale et utbytte på inntil 75% av overskuddet, noe som vil innebære at en investering i MPCC i dag på kurs 20,40 vil være tilbakebetalt i form av utbytter senest ved utbetaling av utbytte etter Q4 2024, så vil det forundre meg mye om ikke aksjekursen også vil få et betydelig løft. At andre aksjer kan få en brattere stigningskurve enn MPCC skal jeg ikke nekte for, men du finner neppe noen med større sikkerhet enn MPCC. Og kombinasjonen av en potensiell oppside på aksjekursen på 100-150% + en vanvittig god utbyttepolitikk burde friste noen og enhver. Tenk på alle millionene for ikke å si milliardene det norske folk har stående på høyrentekonto i bank. Der får man under 1% rente og inflasjonen spiser av sparepengene hvert eneste år. I MPCC får du over 20 ganger bedre avkastning. Trolig langt over. Valget burde være enkelt. Såfremt man da ikke har en økonomisk sans på høyde med klientene i programmet «Luksusfellen.»

Og når
AlanS
07.10.2021 kl 12:36 6851

ingen vet når mønsteret endres. Min personlige oppfatning: aksjen er konsolideringsfasen som nærmer seg slutt siden den daglige omsetningen går ned.
Struts
07.10.2021 kl 13:06 6692

Aktørene i container-segmentet (det være seg på linje- og rederisiden, som for så vidt er to sider av samme sak) er få. Det eksisterer INGEN klausuler om reforhandling av inngåtte kontrakter. Verken der eller innen tank- og bulk (hvor der er mangfoldig flere). At det (eksempelvis etter Lehmann 2008) har hendt at en del selskaper (innen sistnevnte) stakk av fra tidligere inngåtte avtaler er det ingen tvil om. Gjorde vel bransjer innen alle kategorier. Uttrykket "Sikker som banken" fikk lenge før det (DNC?) et skudd for baugen.

Når jeg predikerer "ingen klausuler", så er det selvfølgelig ETT unntak. Eneste som ikke trenger det er vel politikere, alle har fått med seg at de av profesjon er lystløgnere. Og selv om jeg stort sett bare kjenner kontrakter innen S&P (Sale & Purchase, på norrønt kalt K+S), tror jeg det eneste unntaket er den som gjerne benevnes "Come Hell and High Water". Og den trer sjelden i kraft med mindre man befinner seg i krigssone/tsunami/tilsvarende.

Så er det selvfølgelig noe som inntreffer dersom eksempelvis en kjøper (av et skip) ikke innfrir (betalingsmessig) ved overtagelse av skipet (skjer om ikke "titt og ofte", så i det minste fra tid til annen). Kontraktsmessig har kjøper vanligvis tre bankdager på seg til å betale inn resterende beløp (utover depositum) etter at selger har tendret "Notice of readiness". Det som da skjer er (tentativt) at selger påfører seg klausulen om voldgift (i praksis "Arbitration London, English Law to Apply"), og i mellomtiden sitter depositumet (minst 10%, som jo med dagnes verdier kan være betydelige beløp) i en "joint account" inntil disputten er avklart.

Jaja, mulig noe diffuse betraktninger, men...

PS. Minnes vagt at MPCC i fjor meldte om at et par av deres salg av små enheter hadde feilet (sannsynligvis grunnet "non-performance"), sett i ettertid (det er så enkelt) angret vel både daværende kjøper og selger, den første fordi de ikke fikk finansiering, og MPCC fordi de raskt etter måtte tre inn i en ny salgs-avtale (grunnet stresset økonomi, de hadde vel da bankenes kniver rimelig nærme strupen). Pussig det med banker, når et firma/gammel kunde går bra løper de etter deg med pengebingen, når de samme sliter truer de med konkurs og ågerrenter...
Redigert 07.10.2021 kl 13:18 Du må logge inn for å svare

Når det gjelder denne auxe, så stilte jeg et enkelte spørsmål og ble sabla ned. Så ingen av dere andre svare på det, så takkskaha
Struts
07.10.2021 kl 13:24 6613

Det går nok bra! Han kunne kanskje titte litt i Dag Evjenths "Diktesser" med tittel "Møter du veggen får du hilse fra meg".

Eksempelvis:

TVIL SOM TEORI

Teorien min var komplett.
Jeg var steilere enn steil.
Og det viste seg at jeg hadde rett
når jeg trodde at jeg tok feil.
Redigert 07.10.2021 kl 13:25 Du må logge inn for å svare

Nå har jeg ikke lest like grunndig som jeg pleier de siste dagene men
Har det egentlig vært noen ratenedgang for containerskip?
Er det ikke bare en kortsiktig lavere rate på selve containerne på et fåtall strekninger?
Og de var forventet å øke tilbake allerede om få dager?

Struts: det var det diktet der jeg klønete forsøkte å referere til for en tid tilbake.
Det er veldig bra!
Redigert 07.10.2021 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
07.10.2021 kl 13:44 6564

Slik eg ser det stemmer dine betraktninger. Ratene på skip øker stadig og er på eit rekordnivå. At det går litt «opp & ned» prismessig for å frakte ein container fra A-B, er normalt og må ein kunne forvente. Forresten, nokon som har funnet ut kva som var rett og gal informasjon ifm. de siste slutningene i begynnelsen av veka?
Redigert 07.10.2021 kl 13:46 Du må logge inn for å svare

Såvidt jeg vet har det vært nedgang i spotratene for de stgørste containerskipene. Men det er jo også poenget mitt; ebn rekke investorer i MPCC skjønner ikke forskjellen på feedere og de ultrastore skipene og sauser alt sammen i en salig lapskaus.

Faktum er at MPCC er en gediogen pengemaskin som markedsaktørene vil se effekten av i kvartalene som kommer.

Pga det store billigsalgert som nå pågår måtte jeg skrape kontoen i dag for å kjøpe meg nok en bunke aksjer. Fantastisk at der finnes så mange gavmilde personer der ute. Bare å takke og bukke.
hill
07.10.2021 kl 13:57 6609

Du har et meget godt poeng der Dan123!

Har tidligere skrevet om containermarkedet generellt og ikke om feedermarkedet spesiellt.

De siste dagers gode og lange avtaler, på opptil flere år, vitner nå om svært gode utsikter i feedermarkedet.

Ser at Marketscreener har KJØP-anbefaling på MPCC, samtidig som de er BULL på Mellpmlang og Langt sikt.

Limer inn Marketscreener's posetive oppsumeringer av MPCC:

" The prospective high growth for the next fiscal years is among the main assets of the company.
The company's profit outlook over the next few years is a strong asset.
The company's EBITDA/Sales ratio is relatively high and results in high margins before depreciation, amortization and taxes.
The group's activity appears highly profitable thanks to its outperforming net margins.
The equity is one of the most attractive in the market with regard to earnings multiple-based valuation.
This company will be of major interest to investors in search of a high dividend stock.
Over the last twelve months, the sales forecast has been frequently revised upwards.
Over the last 4 months, analysts have significantly revised upwards the company's estimated sales.
For the last twelve months, analysts have been gradually revising upwards their EPS forecast for the upcoming fiscal year.
For the last 4 months, the company has been enjoying highly positive EPS revisions, which were frequently and significantly raised.
Analysts have a positive opinion on this stock. Average consensus recommends overweighting or purchasing the stock.
The average target price set by analysts covering the stock is above current prices and offers a tremendous appreciation potential.
The average price target of analysts who are interested in the stock has been strongly revised upwards over the last four months.
The opinion of analysts covering the stock has improved over the past four months.
Considering the small differences between the analysts' various estimates, the group's business visibility is good."

https://www.marketscreener.com
Redigert 07.10.2021 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
Struts
07.10.2021 kl 14:15 6544

Ja, det er container-ratene (IKKE skipenes) rater som har falt noe. Dette kan ha mange grunner. Kina-ferie muligens litt. Men kanskje vel så mye at noen av de store aktørene vil "pleie" sine store kunder med tanke på julehandel (samt å slippe innpåslitne og uvitende politikere som egentlig selv er skylden i korkehalsene/manglende infrastruktur i diverse havner, ikke minst i USWC hvor havnearbeiderne er mindre villige til overtid enn selv de i Norge). Innbiller meg det var CMA CGM som først innførte et "tak" på containerleie (pr enhet). Frem til februar (?) neste år. Det virker jo veldig veldedig. Men dersom de i utgangspunktet er totalt sprengt for kapasitet inntil den tid (ikke heeelt utenkelig), så er det kanskje ikke så generøst allikevel.

Jaja - bare vi ikke går tomt for Aass Pilsner (grunnlagt 1834) er jeg fornøyd - evig eies kun den tappede!
VolumOpp
07.10.2021 kl 14:20 6525

Er greit å minne om kursmålene som foreligger fra meglerstanden ein gang i blandt:

Pareto: 34 kr.
Arctic: 33 kr.
DNB: 27 kr.
Fearnley: 30 kr.
Clarkson Platou: 40 kr.

Alle meglerhusene ser stor oppside ihht. dagens kurs.

Takk Mr Struts, da har jeg ikke falt helt av lasset.

Bra med fremdeles økende New Contex!
Neste uke er det vel slutt på høstferien både her og i Kina, så får vi se hvordan det går da.
Struts
07.10.2021 kl 16:02 6123

Tror du aldri har falt av noe som helst - minnes vagt å ha fått med meg at du har satt deg på sadelen i også andre selskaper! Alt vel ønskes i så forstand også.
Redigert 07.10.2021 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
Argus
07.10.2021 kl 16:33 5999

Nå først bekrefter tekniske analyser det vi så for noen dager siden: En dobbel bunn på cirka 19,20-19,40. Som jeg skrev for noen dager siden, er en dobbel bunn vanligvis et kjøpssignal. Holder kursen seg på dagens nivå eller høyere, er det duket for en solid oppgang.

For å fortsette og kanskje avslutte diskusjonen om utbytte, er det av særdeles stor viktighet å holde seg til selskapets egen orientering, nemlig at utbytteutbetaling vil skje i 2022. Videre har selskapet uttalt at 75% av resultatet skal gis i form av utbytte.

Så lenge det ikke kommer noen kontrabeskjed, må man ganske enkelt forholde seg til disse opplysningene. Det betyr i klartekst at man ikke kan forvente utbytte før om cirka seks måneder. Det er lenge til, og derfor er det så viktig å holde glasset stødig (Struts!!) og kruttet tørt (Londonmannen!). Ikke noe slinger i valsen her som gir falske signaler til markedet.

Så er det selvsagt lov til å ha noen våte drømmer om tidligere utbytte, men hold dem for deg selv så lenge - under dyna. Da får vi også en mer velfungerende kursutvikling. Vi har jo mer enn nok å vise til likevel, med forventet overskudd allerede i 2021 på vel en milliard og forventet cashflow i 2022 på cirka 4 - fire - milliarder, med en fortjeneste pr. aksje på kr. 8,91 tilsvarende en PE i dag på 2,33!!

Det er jo bare utrolig sterkt og trenger ikke noen nærmere forklaring.

Redigert 07.10.2021 kl 16:35 Du må logge inn for å svare
Helg11
07.10.2021 kl 16:48 5946

For shipping-nerder så skal J Mintzmyer holde en presentasjon på Money Show (virtuelt) 19.oktober kl 11 EST, med innblikk i seneste research. Han pleier å nevne noen aksjer, så nå som han er inne igjen i ZIM og MPCC kan det fort være at de blir tatt med som eksempler. Gratis, men må registrere deg:
https://online.moneyshow.com/2021/october/accredited-virtual-expo/speakers/9c2595927925401a91e77000f912a1fe/j-mintzmyer/?scode=054384

Angående forventet utbytte(prosent).
Hentet fra MPC sin hjemmeside:

Dividend Policy
In support of its objective of maximizing returns to shareholders, MPC Container Ships’ intention is to pay regular dividends by way of distributing 75% of free cash flow after CAPEX and working capital requirements, including liquidity reserves. Dividends will be proposed by the Board of Directors for approval by the general meeting. Any future dividend proposal will depend upon the financial position, earnings, debt covenants, distribution restrictions, capital requirements and other factors related to MPC Container Ships and its subsidiaries.