MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1700560

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Bsci
08.04.2022 kl 13:41 17763

Begynner vi ikke snart å må innse at markedet IKKE er enig i at PE på 7 skal være aktuelt beregningsgrunnlag for MPCC.
Kommer stadig noen "smeller" som trekker kursen ned.
Er det ikke blokksalg, så er det minste signal om noe som kan tolkes som negativt og så blir det nettopp det.
Har ikke skjedd annet enn styret ba om fullmakt til lån på 3 mrd. (ikke er det realisert) allikevel er dette nok til å dra ned selskapsverdien med ca. 1,8 mrd fra forleden intradag.
Skjønner det bare ikke. (Dvs. kanskje delvis og da slik at markedet tolker at selskapet "låner" penge for å betale utbytte i praksis, men da måtte jo lånet vært realisert først).
Når knallsterke tall gjennom flere Q rapporter, meldinger om utbytter, høyere kursmål, nye skip som mer enn betaler seg selv på relativt kort tid. osv. osv. ikke medfører en stabil og stadig økende kurs. Hva skal da til ?
Har vært en tsunamibølge av positive kurstriggere, men det lugger og selv om inntjening, utbytter osv. er sikret for laaaang tid, så vil, uansett hvor positiv mann er, de negative signaler komme. (i allefall er de nærmere nå enn tidligere i form av reduksjon i rater, nye skip osv.)
Jeg blir selv sittende rolig i trygg forvisning om at det fundamentale må seire til slutt, men må lufte litt frustrasjon 😊

Redigert 08.04.2022 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2022 kl 14:00 17646

Nja. Siden nyttår er vel kursen opp ca. 18% og det er utbetalt ca. 4 kroner i utbytte (som tilsvare over 10% av dagens kurs). Siste året er MPCC opp ca. 180% pluss utbytte.
Det fundamentale vinner, men ein kan ikkje sjå fra veke-til-veke, svingninger og korreksjoner hører med børslivet. God helg! 👍
Redigert 08.04.2022 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
Diry72
08.04.2022 kl 14:35 17466

Er tradere og algo som kjører kursen opp og ned som de vil med velsignelse fra Oslo Børs.
Slettet bruker
08.04.2022 kl 14:40 17431

Morgan Stanley med nytt kursmål på bjellesauen A.P Møller Mærsk i dag, ser fortsatt 45% oppside i aksjen, dagens kurs tatt i betraktning.
Redigert 08.04.2022 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2022 kl 14:54 17340

Bra at du skriver om kursoppgangen, VolumOpp.

Men som jeg har forsøkt å fremstille ved flere anledninger, så blir det så lett feil dersom man skriver om en kursendring f.eks. det siste året eller siste halvåret eller siden siste bursdag......

Fordi det skal så lite til før prosentene endrer seg bare man endrer datoen med noen få uker.

Derfor er det viktig å påpeke at kursstigningen siden emisjonen sommeren 2020 var 3.500 % for få dager siden.

Og siden november 2020 har kursstigningen vært 650 %.

Når det da heter seg at kursstigningen f.eks. har vært 150 % eller deromkring i 2021, blir det også litt rart i den store sammenheng.

Osv., osv.

Det noen ikke tar til seg, er at en børs består av veldig mange forskjellige investorer med helt forskjellige interesser. Noen ønsker å kjøpe med et tidsperspektiv på fem dager. Andre på to år.

For oss langsiktige betyr ikke disse nedturene noen verdens ting fordi

* vi har ståltro på Baack og styret
* vi har ståltro på ratene
* vi har ståltro på videre oppgang
* vi bryr oss ikke om kursen faller noen prosent fordi
* vi vet at kursen MÅ videre opp basert på all erfaring og
* vi baserer oss på aldeles nydelige budsjetter her på denne tråden.
Redigert 08.04.2022 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2022 kl 15:04 17264

Spot on, Volum👍greit å se til utbyttet her på røde dager...og det er ikke mange ukene til neste pene utbetaling heller. Jeg tenker korreksjonen nå i hovedsak kan relateres den flotte kursoppgangen forrige uke, snarere enn siste "nyheten" om lånefullmakt.
Ship o'hoi & god helg⚓
Redigert 08.04.2022 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2022 kl 15:31 17112

og… ikkje gløym at alle, gjentar ALLE meglerhusene ser stor oppside i aksjen - dagens kurs tatt i betraktning. Det venter snart ein liten rekyl tilbake på 1,5-2,5 kr og den vil komme raskt. Da tar ein helg med god samvittighet. ⚓️
Redigert 08.04.2022 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
sol invest
08.04.2022 kl 17:43 16642

Mens de såkalte "anal -ytikerne" her hjemme "kun" ser en oppgang på ca 25 -30 % i MPCC.
Jeg er i utgangspunktet skeptisk i å betale ut store utbytter når ledelsen nå tydeligvis har lagt om strategien for å drifte dette selskapet utover år 24/25.
Store utbytter gis samtidig som lånefullmakten økes fra 1 mld til 3 mld på ett år. Noe fornuft i det med mindre man spiller på to hester: tilfredstille utbyttetilhengerne og
samtidig fornye flåten med nye skip - med lån. Jeg har jo etterlyst investering i nye skip tidligere, og det ledelsen gjorde med de to nyinvesteringene var jo
genialt.. Vi får se om det er nye 4 skip man planlegger å kjøpe hvis man forholder seg til ZIM,( var vel navnet),
Tilbake til utbytter, hva er poenget med utbytter hvis aksjekursen ikke stiger tilsvarende reduksjonen i aksjeverdien? Før siste utbytte var kursen 29,40. Nå er den 28,35.. På LANG sikt ja, men ikke på kort sikt hvis man ikke er heldig.
Da jeg startet med aksjer for et par tre år siden hadde jeg planlagt å ta ut utbytter av MANGE selskaper. Jeg hadde satt opp en liste når utbyttene ville komme. Stor var min skuffelse da jeg oppdaget at kursen falt tilsvarende utbyttebeløpet, hehehe..
velkjent
08.04.2022 kl 19:04 16416

De fleste selskaper på OSE tjener så lite at utbyttene knapt dekker inflasjonen når skatten er fratrukket. MPCC, derimot vil tjene så mye de neste årene at utbyttene vil utgjøre nærmere 20% pr. år av en kurs på NOK 30 etter skatt.
Når det gjelder utbytteutdeling skal dette være 75% av overskuddet, så 25% tilbakeholdes. Rentebelastet fremmedkapital er ca. USD 150, et beløp som lett kan betales etter et halvt års drift i 2022 om det ikke betales utbytte det halvåret. Men hvorfor være gjeldfri når fremmedkapitalen koster langt mindre enn fortjenesten på driften? Da skal en benytte mest mulig fremmedkapital for å optimalisere profitten. Hvorfor kontraheres det ellers nye skip? En kapitalstruktur med 40% fremmedkapital av totalkapitalen, vil normalt være akseptabel, men MPCCs egenkapital i dag reflekterer ikke flåteverdien ettersom den er nedskrevet med over 50%, så selv NOK 3 milliarder, vil være peanuts.
Altså ingen grunn til å frykte en mindre økning av fremmedkapitalen, særlig ikke når den gir et så solid bidrag til fortjensten, som nevnte ratebilde indikerer.

Nå er det vel også slik at hvert skip er et selvstendig finansielt/juridisk objekt og lån er knyttet til hvert enkelt, så det er ingen risiko for andre skip om noe skulle hende et enkelt.
Redigert 08.04.2022 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
sol invest
08.04.2022 kl 19:53 16272

Gode poenger. Tror det er en økonom som "gjemmer seg bak" -velkjent -. Takk for tilbakemelding.
Newfarmie
08.04.2022 kl 20:37 16128

Det blir vel et skjæringspunkt på MPCC kursen (og annen containershipping) i forhold til når man skal neddiskontere fremtidig inntjening i forhold til utbytter. Det hjelper ikke å gå inn i aksjen nå hvis det betales ut 18 kr i utbytte de neste 3 årene hvis kursen faller tilsvarende. Da er man jo i "status quo" hvis man ser bort i fra meravkastning på å kjøpe mer akjser fra utbyttet. Stigende aksjekurs er jo avhengig av ny investorer. Er jo utrolig vanskelig å prise en syklisk aksje som MPCC. Når blir sistemann ut døra? Det spiller ingen rolle hvor mange 100-1000% kursen har gått de siste årene, det det handler om er jo egentlig når man skal ta penga og løpe. Hva skjer hvis ratene faller 50% fra dagens nivå - kan en markedsverdi på 13 mrd forsvares? Man kan jo ikke se bort i fra fremtidig inntjeningspotensiale.

Tror man ratene fremover skal øke videre, slik at MPCC kan fortsette og slutte på stadig høyere rater vil jo kursen sige enda høyere.

Men det er jo mye som tyder på at ratene kanskje skal ned etterhvert. Det har vært massiv etterspørsel siden pandemien startet, det har vært feil allokering av konteinere og skip, lockdowns etc. Det kommer enormt mye nye skip på vannet. Den perfekte storm.

Det er vel sånn i shipping at man skal kjøpe litt når ratene er på bunn, kjøpe mer når det begynner å stige og selge når det flater ut. Men hva vet jeg, denne aksjen slutter jo aldri å overraske positivt! God fredag.
Redigert 08.04.2022 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
NetromK
08.04.2022 kl 21:48 15958

Det er riktig. Men, per no er EPS for 2022-2024 etter alt sannsyn over NOK 30, truleg opp mot 32.
75% utbytter og 25% til gjeld og/eller nyivestering. Gjeld vert redusert/nedbetalt og ein sitt i så fall med stor reserve i skrapverdi, Potensielt opp mot NOK 6-7/aksje no.
Men me veit igjen ikkje korleis stålprisen er om 3-5 år.
Elles, 13 skip har kontrakt til minst medio 2025 (altså godt forbi 2024). Og av disse 13 har 2 kontrakter til våre 2026, ein til haust -26 og eit vår 2027 !!!.
Og nye skip får også 3-4 årskontakter. Emma (største skip) kan fort få 5 år frå november 2022.
Vert skip utgåande på kontrakt 2023 forward-fixa no strekker dei seg gjennom heile 2025 etter alt sannsyn.
I siste analyse der Pareto auka kursmål inkluderte dei for fyrste gong 2025 i tala (dog litt konservativt spør du meg).

Men evt. ratehavari rundt neste nes vil openbart trekke ned inntjeninga frå -24 og framover.
Dog med rater halvparten av no, ca. 20 000/døgn i staden for 40' vil sjølv det gje EPS ca. 5,8 og utbytte 4,4 - direkteavkastning 15%.
Og det tar lang lang tid å trekke flåtesnittet ned til det nivået sjølv ved ratefall.
Gjennomsnittsrater "berre" 15 500/døgn vil kunne gje direkteavkastning på nesten 10% på kurs 28.
Slettet bruker
09.04.2022 kl 14:53 15019

Jeg synes det er flere av de siste skribentene nå som problematiserer MPC mer enn nødvendig. Det var jo nettopp det samme som skjedde med analytikerne i 2020 da flere ikke maktet å se potensialet fordi man problematiserte markedet så til de grader. Og så gikk kursen fra dem. Og flere anlytikere slang seg på etter hvert og korrigerte sine åpenbare feilanalyser. Men rakk knapt å skrive det nye tallet før det også var passert. Der har man utfordringen med økonomer som ikke tar sjanser og som er progammert til å være skeptiske.

Det er mulig jeg er litt streng nå ,men synes det er på plass å løfte blikket etter tidenes kursoppgang og tidenes kanskje lengste utbytteutbetalinger......

Vi vet at ratene for feedere befinner seg på et meget høyt nivå, hvilket er årsaken til at Baack har ventet med å inngå nye kontrakter. Og når han har inngått kontrakter, har de stort sett vært meget gode - og lange! Da blir det feil også å bryte ned hver enkelt kontrakt og dissikere den, men i stedet vurdere hva de får av betydning for helheten, for omsetningen, for fortjenesten, for utbyttet og hvor lenge denne gode fortjenesten og utbyttet vil vare. Og dersom denne oppgangen varer i tre år, bør man etter min mening nøye seg med det. Og ikke problematisere hva som kanskje, kanskje, kansjje kan skje i 2026, 2027......

Mitt spørsmål er: Hvilket selskap på Oslo Børs kan man nærmest garantere fortjenesten for i de neste tre årene utenom MPC?

Nettopp, ingen, kanskje Yara litt, fordi verden går mot en generell matmangel. Men Yaraledelsen er forsiktig og tar ikke for høye priser i et presset marked da man ikke vil bli beskyldt for å tjene på matmangelen. Osv. Hydro, Elkem, Frontline, Borr??? Nei!

Å snakke om at kursen forblir lav i flere dager etter en utbyttebetaling , gir feil fokus. Dersom kursen var kr. 29 etter forrige utbyttet, gikk den opp flere kroner etterpå. Og det er ikke noe nå som tilsier at kursen skal forbli under kr. 30. Vi kan forvente et nytt utbytte om maks. et par måneder, og alle vet at disse utbyttene vil øke i flere år.

So what is the problem?

Jo, at enkelte ikke tåler å delta mer enn et par uker før de får panikk når kursen faller. Og da er de i feil aksje.
Redigert 09.04.2022 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2022 kl 16:32 14819

Er optimistisk, spesielt med tanke på utbytte i forhold til aksjekurs. Hvis kursen er rundt 28 på mandag har jeg det klart for å doble antall aksjer jeg har.
Hurdalsamatør
09.04.2022 kl 18:36 14579

Interessant at analytikerne gjerne har priset selskaper med skyhøy risiko og null inntjening himmelhøyt, mens de med mpcc, som tjener penger som gress er mye mer forsiktige og legger inn større risiko i analysene..
velkjent
09.04.2022 kl 19:26 14487

Hjertens enig! Har vært i markedet over 30 år og følgelig opp og ned med konjunkturbølger og uforutsette hendelser. Konklusjonen er at ingen slipper unna og når en i dag og årene fremover kan hente inn minst 20% utbytte/år på MPCC mens presumptivt lønnsomme selskap som f.eks. Gjensidige, AkerBP og Hydro betaler 3-6% i "gode" år, må det være et for tradisjonelt fokus blant anal-ytikerne. Kursen i MPCC reflekterer selvsagt ikke profitten og kursen i alt for mange andre selskap er for høy. En kan lure på hva som vil skje om rentenivået for fremmedkapital nærmer seg 10% og folk flest ser at strømmen koster mer enn mat og drikke.
Kbkristi
09.04.2022 kl 22:30 14177

Jeg har nærmest pensjonert meg i Mpcc, Argus. Nå er jeg på bobiltur i Tyskland. Tar livet helt med ro, og er ikke bekymret om kursen hopper og spretter.
Kursen styres av tradere, og de tror jeg ikke har like god avkastning som oss, som har et regneark :)
Vi oldiser skjønner at et selskap som hver eneste dag tjener penger er BRA!
Jeg må takke alle nye medredere for at de deler sin informasjon. Mpcc har jo gått over min høyeste forventning.
Jeg lanserte tråd 1 ved kr 5, og nå er vi rundt kr 30, pluss/minus.
Personlig, så er jeg ikke ut etter høyere kurs, men setter stor pris på utbytte.
Og der er vel også Folketrygdfondet. Kjekt for den norske befolkningen som skal leve av NAV.
La tradere leve sitt liv, og vi gamle safer på det SAFE!
Oilbaron
10.04.2022 kl 08:35 13698

Ja, Mpcc utgjør også en god del av min pensjon.
Når man har pensjonert seg så liker man forutsigbarhet.
Det er begrenset hva man får fra nav når man har arbeidet i privat sektor.
Utbyttene her vil øke, Q for Q fremover, flåten er bundet på meget gode kontrakter Ca 2,5 år frem i tid.
Med en PE på rundt 3 så er ihvertfall ikke dette selskapet overpriset.
Har ingen problemer med de svingningene som er i kursen om dagen, shippingaksjer har alltid vært volatilt.
For en dyktig trader så kan det nok være ekstra penger hente, men det ligger ikke for meg 9 av 10 taper på dette i følge statistikk.
Er fornøyd med 6 gangen på halvparten av aksjene mine i Mpcc på 14 mnd + at nattesøvnen er upåklagelig om dagen.
coronet
10.04.2022 kl 11:36 13313

AS PATRICIA - Eierskifte + litt Påskekrim til Struts

"AS PATRICIA" har i følge klasseselskapet - American Bureau of Shipping (ABS) - skiftet eierselskap siste uke fra "AS Patricia Schiffahrtsgesellschaft mbh & Co KG, Hamburg til BFAD X Limited, Douglas (Isle of Man). Ingen forandring er observert på navn og flagg.
Det ble utstedt "Confirmation of Class Certificate - Issue Date 30-Mar-2022"
https://www.eagle.org/portal/#/absrecord/extSearch?ImoNum=9364203
Eierselskapet BFAD X Limited, ble registrert på Isle of Man 22.februar 2022 Link: https://opencorporates.com/companies/im/135208C
"AS PATRICIA" har ligget til ankers utenfor Port Victoria, Seychellene fra 7.-9.april. Mistenker at dette har noe med overtakelsen å gjøre, da hun ikke har anløpt containerhavnen. Hun forventer ankomst til Durban (Sør Afrika) 14.april.

Verkstedopphold:
"AS SERENA" ankom verksted på Mazhou Island, Shenzhen i China den 17.mars. (Dokksatt 27.mars - 8 april). Ligger fremdeles til kai.

"AS NORA" ankom verksted i Dubai 5.april.

"SEVILLIA" ligger til ankers utenfor Shanghai, siden ca.26.mars, med ETA Jiangyin 11.april. Så da er det trolig verkstedopphold fra i morgen.

US WCoast:
"AS SERAFINA" driftet utenfor Los Angeles fra 26.mars til 4.april. 2 dager til kai og retur til Shanghai med ETA 26.april. Så det virker som ventetiden har blitt redusert i havnene på Vestkysten av USa.

Ingen MPCC-fartøy har vært i Svartehavet siden "STADT DRESDEN" gikk ut derfra 30.mars.



Redigert 10.04.2022 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
10.04.2022 kl 12:09 13229

Vi er flere som er pensjonister som liker å ha MPCC som en trygg, innbringende «bjelke» i porteføljen.
sol invest
10.04.2022 kl 18:08 12606

Jeg er tilhenger av å få frem alle usikkerheter mht en investering. Er enig i at vi har en topp ledelse, markedet er fantastisk med rekordhøye rater med dertil høye inntekter. Men det er noe som er mer usikkert. Ratefall for første gang på lang tid:
https://www.tradewindsnews.com/containerships/container-charter-market-freezes-as-war-jitters-hit-sector/2-1-1196836
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Dette er kanskje en usikkerhet?;
https://jnews.uk/ocean-carriers-shift-to-owning-more-ships-depletes-containership-charter-market/
Fra samme artikkel - er dette kanskje en usikkerhet:
But it added that there were several factors deterring NOOs from ordering new ships, including the soaring costs, lengthening lead times and, not least, the uncertainties regarding environmental regulations and fuel choices.

Det at kursen på aksjen har steget astronomisk taler jo også en grunn for at man er forsiktig. Det er ingenting som vokser inn i himmelen. Det har jo også medført at vi har hatt to store blokksalg i løpet av noen måneder, enda en usikkerhet.

Ditt spørsmål om hvilket andre selskap som kan garantere fortjeneste de neste 3 årene (tolker det som utbytte),, er jo oljeselskapene. LNG selskapene nå da det skal fraktes store mengder flytende gass fra USA, banker - med stadig økende renter og dermed økende inntekter for bankene, laskseselskapene der etterspørselen øker mer enn tilbudet. Selv med synkende laksepriser vil de tjene store penger og derav utbytte. Men at MPCC vil gi størst utbytte i år, det tror jeg er sannsynlig.
Det er en ting jeg har registrert. Det er flere, deg selv inkludert, som skriver at ledelsen har ventet med å inngå nye kontrakter? .Hvordan er det mulig? En kontrakt på leie av skip for 15.000 dollar dagen som løper ut dette året, er jo en kontrakt man må forholde seg til. Er det flere skip som går på 1 -3 måneders kontrakter dere mener? Uansett tror jeg det vil være lønnsomt å inngå nye kontrakter med en gang da det kan tyde på at prisene kan være på vei ned, jfr artiklene over.
Men ikke misforstå. Jeg har satset hele min pensjonskapital på dette selskapet, men jeg har lært meg å analysere usikkerhetene ved en investering.
NetromK
10.04.2022 kl 18:27 12521

For MPCC og andre utleigeselskapet har det dreia mot forward-fixing i den seinare tid. Nye kontrakter vert inngått fleire månader, og gjerne eit år før gammal kontrakt går ut. Enten som forlengelse eller fornying. Dette har gjerne skjedd med litt rabatt mot kontrakter som går ut meir "her og no": I siste rapport var to skip forlenga slik ut heile 2026. Caspria fekk ny kontrakt frå mars 2023 til mars 2027 (4 år) på rate nær $ 45 000/d.
Om ein har venta med forward-fixing har ein sluppe den potensielt vesle rabatten.
Evt. har ein også kunne hatt litt kortare kontrakter over nokre månader med rater godt over dei ein får på 3/5 år, men dette har MPCC ikkje nytta seg mykje av siste månader.
Alle skipa MPCC skal ha over på nye kontrakt i 2022 er nok meir eller mindre opp til forhandling allereie, i tillegg til fleire som skal fornyast 2023.
.
At ratene har falt er riktig, men mest for linere, og lite så langt i år. Det er kun siste par veker at NewContex og Harpex har snudd litt ned frå toppen. Og det har i praksis ikkje vert mogleg å sjå på kontraktene presentert i Banchero og Seasures (mykje dei same).



Edit: Frå twitter:
https://twitter.com/mintzmyer

"J Mintzmyer @mintzmyer
·Apr 6
Latest ocean #shipping rates for 6 April per @freightos
are $9,292/FEU. Comps to $4,459/FEU last yr (+108%) and 6x from 2020.

Rates are *NOT* crashing... actually up 1% YTD❗️

Feb-Apr is *always* weakest. Last year rates started ripping in May. #BUY

$DAC $GSL $MATX $TGH $ZIM

og

J Mintzmyer @mintzmyer
·
Apr 8
Big headlines abt crashing #shipping rates. Most are conflating US trucking margins (also pinched on diesel prices) with ocean freight. Latest weekly update from this morning: $9,280/FEU.

Feb-Apr *always* the weakest, yet rates are flat YTD (+106% y/y). $DAC $GSL $TGH $TRTN $ZIM
Redigert 10.04.2022 kl 18:59 Du må logge inn for å svare
sol invest
10.04.2022 kl 18:38 12477

Takk for oppklaringen. Var ikke klar over dette.
Landkrabba
10.04.2022 kl 20:49 12144

...og ang blokksalga, de ødlegga litt for kursen selvfølgelig. MEN, det er ikke ensbetydende at selgeren har mista trua på videre oppgang. Det er ofte så enkelt at eier av så mange aksjer, type fond, får for stor prosent av verdiene sine i et enkelt-selskap. Fond f.eksempel har ofte kjøreregler på dette. Salg tvinger seg frem for at de skal følge egne retningslinjer. Jeg mener at blokksalga i MPCC var bedre enn ordinært salg på vanlig marked. Dag ut og dag inn med mye salg er dritt, fort og gæli er bedre, spesielt hvis ikke rabatten er for stor. Føre disse 2 blokksalga (høsten 2020 mener jeg på) så holdt noen Ungarere på med salg i markedet. Holdt på lenge og kursen falt og falt. Mange mista tolmodigheten. Sett i ettertid så var det bra å bli! 5-6 kr var kursen da, og datt en del. Det bedra seg ;-)
jadden
11.04.2022 kl 08:30 11275

Hva kan vi forvente av Mpcc i påskeuken? Ingen triggere som er kjent, men AS Patricia er overlevert, så får vi se om det blir noen gryn til aksjonærene.
For to uker siden kunne aksjen kjøpes på 25 tallet etter et brutalt fall som følge av blokksalget. En uke senere var kursen godt oppe på 32 som følge av positive meldinger om nye slutninger og nybyggkontrakter med 7 års kontrakter fra 2024. Deretter ble det sorgen igjen med over 10 % nedgang på 2-3 dager. Det skjedde etter innkalling til generalforsamling, der det også ble varslet fullmakt til å oppta konvertibelt lån på 3 mrd NOK, uten at det ble spesifikt sagt hva det skulle brukes til. Om det var dette som medførte det brutale fallet eller at Folketrygdfondet var ferdig handlet kan man spekulere i.
Det er ikke kommet opp fornuftige forklaringer på opptak av konvertibelt lån. Riktignok var dette en copy-paste fra fjorårets generalforsamling, men da var beløpet "bare" NOK 1 mrd. Men det kan være greit med en velfylt verktøykasse dersom anledningen skulle by seg. En mulighet er at det kommer bekreftelse på de 4 andre nybyggene som det gikk rykter om, likevel ikke greit hvis finansieringen er med konvertible lån. Vi trenger ikke flere uønskede aksjonærer som leter etter mulige blokksalganledninger.
Slettet bruker
11.04.2022 kl 08:41 11209

Takk for at du deler, coronet, og god påske! Fått båten på vannet?
Hardly
11.04.2022 kl 08:49 11170


Goldman Sachs flagger en eierandel på over fem prosent i MPC Container Ships, ifølge en melding mandag.
Banken har 22.214.346 aksjer, tilsvarende en eierandel på 5,003 prosent.
Redigert 11.04.2022 kl 08:50 Du må logge inn for å svare