MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1699000

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Normalone
25.11.2021 kl 19:55 9613

Det er vi Kbkristi! Jeg sitter heller ikke på fasiten - og det jeg uttrykker er kun basert på mine egne beregninger. Det som i alle fall er sikkert, er at MPCC etter Q4 vil sitte på en enorm kontantbeholdning - og på bakgrunn av det vi har sett så langt av ledelsen med Constantin i spissen gjør meg helt trygg på at de vil fatte beslutninger som er til det beste for aksjonærene, om det blir flere salg eller inngåelse av langsiktige kontrakter med høye rater vil tiden vise

Det er interessant å se at NEL stiger nesten 10 % pga en kontrakt på kr 110 mill (hva NEL sitter igjen med overskudd, om noen, vet vi ikke) - og øker MCAP med flere milliarder - mens markedet ikke reagerer når MPCC inngår nye slutninger som hver gir overskudd på mange hundre millioner eller salg av skip med enorm gevinst...
Redigert 25.11.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.11.2021 kl 20:29 9710

Interessant å tygge litt på dette.
AlanS: CMA CGM beschäftigt zwei Panamaxe : Die 2009 gebauten Panamaxe „Ionikos“ (4360 TEU) und „ALS Juno“ (4256 TEU) erzielen jeweils rund 90.000 Dollar am Tag
Sammenlikner vi med vår AS Emma:
En kontrakt på 90 k$/d vil gi oss 60m$ i løpet av 2 år (fratrukket $ 8k i break even)
Jeg har av en eller annen grunn satt henne til 52 k$/d etter kontraktsutløp. Og den pris vil gi 16 m$ pr år og nesten 4 år for å oppnå 60 m$, som er den prisen Struts vil kjøpe henne for:) Han får henne litt billigere, da hun har 8 mnd igjen av kontrakt.
Men et slikt salg vil generere et xo utbytte på kr 1,20 med kveldens dollarkurs. Damen har jo en betydelig restverdi etter kontrakts utløp også, da hun kun er 11 år.
Jeg regner med at det er slike senarioer sjefene vurderer. Skal vi ta penga og løpe, eller skal vi drifte henne i mer enn kanskje 4 år før vi får tilbake samme sum.
Slettet bruker
25.11.2021 kl 21:05 9686

Jeg har solgt meg ut av NEL med en berusende gevinst ....
NEL vil nok lykkes men penga renner ikke inn på samme måte som i MPCC.
NEL har heller ikke måndlig utbytte som 2020 Bulkers
Normalone
25.11.2021 kl 21:43 9607

Kbkristi - Constantin har selv uttrykt at det nettopp er slike vurderinger de gjør løpende, og frem til nå har ledelsen bestått eksamen med beste karakter. Viser her til kjøpene av Songa skipene i sommer - med påfølgende salg av skip utover høsten til nesten dobbel pris. Når en ser kursutviklingen og dagens mcap, er det ingen tvil om at det er gunstig å selge unna de minst lønnsomme skipene (sett opp mot størrelse, ratene de går på og alder) og dele ut dette som ekstraordinære utbytter - samtidig som at en beholder skipene som vil gi en inntjenning som overstiger dagens skipsverdi. Dette har Constantin stålkontroll på - og jeg er overbevist om at vi vil se flere skipssalg og utrolige nye slutninger den nærmeste tiden som vil synliggjøre (+øke) verdien til selskapet.
Kbkristi
25.11.2021 kl 22:41 9336

Nettopp flere skipssalg samt veldig gode rater gjør meg overbevist om at jeg får igjen minimum kr 47,40 for hver eneste aksje jeg besitter. ( Iht mine egne beregninger ). Man må bare ha et 3 års perspektiv, med gode muligheter for at det kan gå mye fortere.
Redigert 25.11.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Normalone
26.11.2021 kl 07:08 8687

Dollaren er på 9,05 kr - ikke lenge siden den var nede på 8,3 - dvs. vi har hatt en stigning på nesten 10 % i løpet av relativt kort tid. Positivt for oss som aksjonærer i MPCC.

https://e24.no/boers-og-finans/i/PoaaxX/kronen-svekkes-dollaren-koster-over-ni-kroner-igjen
Redigert 26.11.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Alby
26.11.2021 kl 07:36 8606


Kan det ikke være hensiktsmessig å skaffe seg nye båter i en større kategori ?
Struts
26.11.2021 kl 07:38 8670

Ja, dollarkursen er positiv for tiden!

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 1,441’ aksjer, og har med det 70.6803% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av 100’ aksjer og mer: Caceis lemper ut hele sin beholdning på 12,692’ aksjer (mao 0 totalt), Barclays Capital ned 1,946’ (148’ totalt), Bofa Securities reduserer i to beholdninger med hhv 455’ og 227’ aksjer (til resp. 152’ og 0 totalt), Morgan Stanley ned 445’ (0), Goldman Sachs Europe ned 213’ (15’), Bank Julius Bär ned 200’ (739’), Storebrand Verdi Verdipapirfond minus 198’ (461’), Morgan Stanley Europe ned 173’ (151’), The Bank of Ny Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 172’ og 115’ aksjer (til resp. 41’ og 108’ totalt), Klaveness Invest gjør det samme med hhv. 150’ og 150’ aksjer (til resp. 5,240’ og 6,085’ totalt), DNB Markets ned 144’ (173’) og Banque de Luxembourg minus 140’ (0). Det er 29 beholdninger som reduseres med mer enn 20’ aksjer. Ellers ingen endringer.

På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp av 100’ aksjer og mer, og IKKE person-navn (1 stk): Fearnley Securities opp 12,492’ (12,692’ totalt, ie det samme som Caceis solgte), The Bank of Ny Mellon øker i en tredje beholdning med 1,392’ aksjer (5,268’), Deutsche Bank opp 500’ (8,543’), UBS Switzerland pluss 460’ (1,545’), Euroclear Bank + 452’ (4,138’), UBS Europe + 200’ (200’), Banque de Luxembourg øker i en annen beholdning med 140’ (140’), DNB Markets og Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) begge opp 100’ aksjer (til resp. 260’ og 1,570’ totalt). Det er 26 beholdninger som øker med mer enn 20’ aksjer, ellers bare noen små endringer.
Redigert 26.11.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.11.2021 kl 07:50 8873

Nei, tror vi skal være glade for at de nå deler ut gevinsten i porsjoner. Om 5-6-7 år vil markedet være i balanse, og ratene normalisert.
I shipping går det som regel i bølger over 7-10 år.
Vi har bak oss en nedgangsperiode på 10 år. Sjefen for Gogl, Herman Billung karakteriserte det den gang som den værste perioden for skipsfart siden Steinalderen.
Når vi nå endelig er i en supersyklus, håper jeg ikke vi skal spare alle penga til å bygge opp ny flåte til neste nedgangsperiode.
Selskapet balanserer dette fint, og selger på topp. Vi som småaksjonærer skal sitte musestille og håve inn.
Det er ihvertfall min plan :)
Billyjojimbob
26.11.2021 kl 07:59 9380

Når aksjer krakker pga nye virusvarianter og Vixen kicker inn rundt forbi er det ikke alle som er like rolige i båten.
Asia gir en pekepinn i dag.
china
26.11.2021 kl 08:03 9359

kjøpe i dag
Londonmannen
26.11.2021 kl 08:05 10231

Når MPCC er tilbakeholdne med å kontrahere nybygg så tror jeg det skyldes flere faktorer. For det første er det foreløbig ikke avklart hvilke fremdriftsmaskineri myndighetene vil godkjenne for fremtidig bruk. Da blir det gambling å inngå kontrakt på bygging sv skip til USD 60-70 mill.
For der andre vil et nybygg ikke komme i operativ drift før tidligst i 2024, mest sannsynlig ikke før i 2025. Hvordan markedet vil være i 2025 er det også heftet usikkerhet rundt. Her ligger det også en usikkerhet. Trolig vil det være mindre risiko å basere seg på å kjøpe brukte skip, med andre ord fortsette den strategien selskapet allerede følger.

Jeg tror ikke at MPCC har kjøpt sitt siste skip. Men jeg tror at kjøp av skip de nærmeste årene vil være basert på brukt tonnasje og ikke nykontraheringer.

Så til dette med størrelsen. Som enkelte har påpekt, så skjer det en del kontraheringer av ny tonnasje. Men det skjer hovedsakelig i skipstyper større enn det MPCC i dag opererer. Det er derfor en viss sannsynlighet for at disse nykontraheringene kan bidra til å presse ratene for større containerskip. Men om dette skillet går på 5000TEU, det skal jeg ikke være for bombastisk om. Her er det sikkert andre med bedre kompetanse som kan uttale seg.

Så spørs det hvordan MPCC står imot et generelt børsfall dag. Dersom det skyldes frykt for ny mutasjon, da burde jo MPCC kursen steget. For dette kan bidra til å forsinke løsning av problemene i havnelogistikken. Den som har lever, får se. Lykke til!
Slettet bruker
26.11.2021 kl 08:08 10618

Kr 47,40. Du mener vel da mer enn tre år? Jeg ser for meg type 6 - 7 kr i utbytte pr år og noen få salg av skip.
Londonmannen
26.11.2021 kl 08:08 10728

Ja, for dette vil påvirke inntjeningen til MPCC. Not.
Det som eventuelt vil dra kursen ned er nervøse investorer, ikke det fundamentale. Mye likt det vi så i mars 2020. Og i retrospektiv var korreksjonen i midten av mars 2020 en kjøpsmulighet. Så her bør man kjenne sin besøkelsestid. Absolutt ingen dag å selge på.
Londonmannen
26.11.2021 kl 08:16 10705

Med betydelig flere skip på langt bedre kontrakter i løpet av 2022 vil bidra til at EPS vil øke betydelig i såvel 2022, 2023 og enda mer i 2024. Ta en titt på Helg11 sitt regneark. I tillegg til at EPS stiger pga bedre inntjening PR skip, så vil driftskostnadene gå ned og prisene på skip stige. Totalt sett kan dette gi betydelige positive utslag på EPS gjennom 23 og 24. Ikke glem at rederiet kan bli gjeldfritt i løpet av 2H22.

En annen faktor er kjøp av egne aksjer. Med færre aksjer i omløp vil det være færre aksjer å dele fortjenesten på. Så den EPS Helge11 beregner i dag, blir høyere i 23 og 24, ja også i 22, dersom alt annet er konstant og antall aksjer i omløp blir redusert.

Vi går lyse tider imøte!
Billyjojimbob
26.11.2021 kl 08:22 10838

Det vil ikke påvirke det fundamentale i første omg,men psykologien i markedet.Det vil bli swing både her& der fremover.
coronet
26.11.2021 kl 09:00 10544

"AS RICCARDA" (IMO: 9449869) skiftet igår (25/11) navn på AIS til "MSC RICCARDA II", liggende på Yokkaichi Anchorage (Japan) hvor hun ankom 21/11. Intet flaggskifte observert.
Redigert 26.11.2021 kl 09:01 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
26.11.2021 kl 09:16 10403

Ja, ikke uenig i det. Men slike dager bør man holde hendene langt borte fra salgsknappen. Psykologien i markedet er lumsk og resulterer ofte i urasjonelle handlinger hos aktørene. Se på dagen handler. Vedkommende som solgte sine aksjer til kurs kr 19.64 vil måtte kjøpe dem tilbake betydelig dyrere for å få med seg utbyttene som kommer utover i 22,23 og 24. Dette salget ble trolig utløst av psykologien og redsel for at kursen skal betydelig lengre ned enn kr 19.64, men trolig vil det vise seg at han traff dagens bunn. For dersom man skifter over til noe mer rasjonell tenkning, så skjønner de fleste at denne virusmeldingen fra Sør-Afrika neppe vil påvirke inntjeningen til MPCC de kommende årene. Og dersom den gjør det, kan utslaget like gjerne bli at situasjonen som er grunnlaget for dagens gunstige ratenivå, vil bli forlenget. Og da vil inntjeningen til rederier som MPCC bli enda bedre over tid.

Ha en psykologfri dag!
Slettet bruker
26.11.2021 kl 09:31 10301

Ja, kjøpedag på markedet. Børsnedganger pga Covid nyheter er blitt en ny innlært refleks. Fine kjøpspriser rundt omkring i morges! Nesten som Black Friday køer på shoppingsenteret. he he ;-)
Normalone
26.11.2021 kl 09:31 10292

Det psykologiske betyr mye - og det er sånn sett ikke merkelig at MPCC også blir påvirket av frykten pga nye virusvarianter. Men én får selv spørre seg hvordan ev nye nedstigninger vil påvirke det fundamentale i MPCC - herunder hva som var årsaken til de kraftige rateøkningene vi har sett det siste året... Dollaren fortsetter å stige ift NOK - og er også snart over 9.10.
Kbkristi
26.11.2021 kl 09:46 10282

Nei, jeg mener maks 3 år. Og det er matematisk begrunnet med en kombinasjon av verdien av flåten, cashbeholdning, salg av skip og utbytter underveis.
Men jeg mener ikke at kursen vil stå i kr 47,40 om 3 år. Den kan godt ligge på kr 25.
Summen av utbytter, xo utbytter samt aksjekurs vil bli kr 47,40. Minst og iløpet av 3 år.
Kommer Cma Cgm og vil ha flåten vår i morgen, så får vi mer.
Det er ihvertfall mine beregninger. Jeg har satt merknad i kalenderen, så jeg skal huske min egen spådom :)
Londonmannen
26.11.2021 kl 10:14 10084

Det er nok flere faktorer som har bidratt til den supersyklusen containersegmentet nå befinner seg i. Det ene er at ratenivået fram til sommeren 2020lå på et såpass lavt nivå at det ikke var bærekraftig over tid. Ratenivået måtte opp, og opp kom det. Nå kan man gjerne si at dagens ratenivå heller ikke er bærekraftig, ettersom det nå i manges øyne er blitt for kostbart. Men det er rart hva mennesker lærer seg å leve med over tid. Vi må ikke glemme at ratene i dag ikke utgjør mer enn en hundrelapp ekstra på et TV til 15000. Det hindrer nok neppe Ola Dunk å kjøpe TVen.

Men Covid-19 skapte også problemer i havnene, havner ble stengt i perioder, skip måtte omrutes og det oppstod køer for å laste og losse. Dette bandt opp tonnasje og derved begynte ratene å stige. Kø-problemene har inntil dags dato ikke løst seg. En ny mutasjon vil bidra til at denne situasjonen vil vedvare enda lengre enn det man forutså da vaksinen ble tatt i bruk.

Så har vi miljøhensyn og usikkerhet med hvilke fremdriftsmaskineri skipene kan benytte i fremtiden. Det har lagt en demper på kontrahering av nye skip, spesielt i feedermarkedet. Så behovet for mer tonnasje blir ikke støttet av tilførsel av tilstrekkelig ny tonnasje. Følgelig stiger prisen i annenhåndsmarkedet i takt med stigende rater.

Så kan man forsøke å se frem i tid. Hva da? Nå ser vi at pandemien og de utfordringene den har medført, vil vedvare i overskuelig fremtid. Det blir ikke tilført tilstrekkelig med ny tonnasje på flere år fremover. Og vi kan få en situasjon der skipene blir presset til slow steaming. Hva da? Jo, antall tonnmil som skal betjenes av dagens flåte øker og mangelen på tonnasje vil bli ytterligere forsterket.

I bakgrunnen så kan vi i tillegg skimte et annet potensielt problem. For hvert år som går blir den eksisterende feederflåten eldre og eldre og behovet for nye skip blir mer og mer prekerende. Dersom man ikke får en løsning og avklaring på hvilke fremdriftsmaskineriet som blir akseptert i fremtiden, så vil det dra ut med nykontrahering av tilstrekkelig med skip. Skraping av skip kan da bli utsatt. Men når dette en gang løser seg, så vil deler av flåten blitt eldre enn den egentlig burde være, og tilførsel av skip vil i en tid kun erstatte skip som skrapes. Får man da et økende fraktbehov i tillegg, ved f.eks. at kapasiteten på interkontinental frakt øker uten at feederkapsiteten øker, så vil dette sette ekstra press på ratenivået.

Disse bekymringene resulterer i dag at rederier som MPCC kan per fixe sine skip som går ut av løpende kontrakter først uti 2022. Aktørene ser disse tegnene på veggen og ønsker derfor å sikre seg tonnasje i flere år fremover.

Nei, MPCC kan vise seg å bli en gullgruve i langt flere år enn det flere av dere frykter. Her er det bare å sitte stille og rolig og la utbyttene og XO fylle både strupen og kassen. Ha en riktig god dag!
Slettet bruker
26.11.2021 kl 11:23 9697


Ja, kursen burde ha steget er også min mening. Men min mening teller ikke så lenge markedet generelt ikke forstår (med en gang) hvilke resultater en opp- og nedgang får. En negativ nyhet (som ny koronavariant) resulterer nesten alltid i en kursnedgang.

Det betyr igjen at de som har troen på selskapet - og som fortsatt har midler på konto - nesten alltid bør ha en kjøpsordre inne som ligger langt under det man tror skal bli dagens laveste kurs. For noen selgere har salgsordre på best mulig kurs et par prosent under et visst nivå. Da utløses det ofte et ekstra stort fall når man ikke har kontroll med kursen i øyeblikket.

Ellers har mine tanker svevd i det siste rundt spørsmålet om oppkjøp. Når en aksjekurs som den i MPC åpenbart ligger langt, langt, langt under skipsverdiene og forventede utbytteutbetalinger, må jo noen større rederier eller andre investorer ha startet en prosess med å vurdere oppkjøp.

La oss ta et eksempel: Dersom MPC-ledelsen har samme mål som kBkristi, altså cirka kr. 47, vil det være en besnærende tanke å vurdere et tilbud på f.eks. kr. 42. En fugl i hånden er ......osv.

Det hadde jo vært greit å selge aksjene til vel det dobbelte av dagens kurs og vite at man har midlene på konto kanskje tre år før forventet tidspunkt!!!!

Hvilke muligheter er det for at noen slår til og tilbyr seg å kjøpe rederiet (forutsatt at storaksjonærene aksepterer det).
Redigert 26.11.2021 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.11.2021 kl 11:31 10177

Regner du på det Argus, så ser du at dagens verdi er ca kr 47,40 pluss verdien av kontraktene. Noen kontrakter vil trekke ned mens andre trekker opp.
Londonmannen
26.11.2021 kl 11:44 10207

Oppkjøp er absolutt en mulighet. Men jeg frykter at en oppkjøper trolig ville fått tilslag på bud under kr 42,- PR aksje.
Normalone
26.11.2021 kl 11:51 10169

Morsomt Kbkrisit - jeg har også regnet meg frem til at dagens verdi er på ca kr 50. Når MPCC inngår nye slutninger, på høyere rater enn de går på i dag, vil denne verdien stige.
Kbkristi
26.11.2021 kl 11:53 10259

Ja, ingen byr mer enn de trenger. Mange her inne selger jo gladelig på 21 kroner.
Kbkristi
26.11.2021 kl 11:57 10267

Jeg har ikke regnet på verdien av kontraktene, derfor har jeg også skrevet minst og innen.
Vi er nok ikke tjent med et oppkjøp nå. Men små drypp av de skip med dårligst inntjening vil krydre utbytte.
Og aller værst, hvilket annet selskap på børsen skulle man da ha satset på?
Normalone
26.11.2021 kl 12:36 9810

Selv om denne artikkelen ikke konkret gjelder MPCC - kan den være verdt å lese (i tillegg til innlegget til Londonmannen) - og særlig tenk over hvordan denne "frykten"/ev. ny nedstigning vil påvirke det fundamentale i verdiaksjen MPCC;

https://e24.no/boers-og-finans/i/nWVBBm/forvaltere-rustet-portefoeljen-for-markedsuro-ser-heller-etter-gode-kjoep-enn-aa-faa-full-panikk

Kbkristi
26.11.2021 kl 12:41 9804

Regnestykket er veldig enkelt:
Pr aksje
Verdien av flåten ex kontrakter: Kr 43,60. Dette er vel dokumentert gjennom Struts med dokumentasjon fra adskillige salg.
Selskapet besitter en cash på ca 80 m$. Dette utgjør kr 1,60
Utbytte fra Q4: Kr 1,10
Xo utbytte Q1: Kr 1,10. Disse to utbyttene er delvis allerede opptjent og er ikke tatt med i flåteverdien.
Totalt blir det kr 47,40.
Skipene seiler til stadig bedre rater, så hvorfor i all verden skulle selskapet godta ett øre under denne kursen.
Lottogevinsten vil fortsette å bli utdelt i kvartalene som kommer, men mer i form av utbytte enn kursstigning.
Så jeg håper inderlig ikke at det kommer noe bud som frister de som er villige til å selge en aksje for 10 tomme brusflasker.
Struts
26.11.2021 kl 12:48 9779

Håper som deg på flere salg - det kan umulig være feil! Men markedet har også alltid rett, skjønt det er ikke alltid lett å forstå seg på hvor harer og steppelopper hopper!

Men diametralt uenig i deg med det med tomme brusflasker - er det noen som kjøper brus!!!? Ok, det er kanskje samme pant for Aass også, beklager.

Men nå er det sjakk-VM - signe ølen - signe Magnus Carlsen (ref Play Magnus Group, ala PMG), signe $-kursen, signe julenissen, juleøl, Wilhelmsens Linjeakevitt, og minimum alle (både opplagte og nedlagte) bryggerier i Norge!

Oops, det var dagens dose - i korthet god helg! Sukk.
Redigert 26.11.2021 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.11.2021 kl 13:47 9636

Spennende tall Kbkristi! Hadde virkelig vært knall og fått 40+ kr for aksjene, på den ene eller andre måten.
Jeg satser på at selskapet fortsetter å gjøre som CB sa på presentasjonen; vurdere salg/utleie i hvert enkelt tilfelle der begge muligheter synes mulig, for å se hva som virker mest lønnsomt. Ledelsen har i mine øyne vist at de har gjort gode valg for oss aksjonærer så langt, og jeg har tillitt til at det fortsetter.

Jeg anser det dog som sikrere gevinst om flere skip selges så lenge prisene er på tilnærmet dagens vanvittig gode nivå, og håper derfor det blir mer salg fremover!
Vi vet allerede at 2022 blir utrolig bra, og 2023 tegner jo også svært bra så langt. Vi VET imidlertid lite om hva fremtiden utover det bringer, så jeg er nok tilbøyelig til å tenke på en fugl i hånden osv.

Skulle det komme et bud på selskapet i løpet av de nærmeste månedene, tror jeg det vil bli et stykke under 40 kr, i og med at det fortsatt er en god del løpende kontrakter som i dagens lys er under pari. For hver nye og bedre kontrakt som inngås, bør den evt budprisen kunne øke.

Jeg håper for øvrig på at selskapet nå har fokus på å "rydde" i kontraktene til AS Emma, Cardonia, AS Palina og AS Petronia. Det ville vært knall og se de over på lengre og bedre rater før makstiden på kontraktene går ut! Gjerne kombinert med salg, men det er kanskje ikke så sannsynlig siden Maersk er motpart på tre av kontraktene. De har så vidt jeg vet ikke vært så "sultne" på skip som en del av sine konkurrenter.

God helg!

Det er ellers sterkt om kursen holder seg rundt nåværende nivå på en dag med 2,5% nedgang på børsen! Shipping generelt pleier jo få svi så det holder på slike dager.
DividendYield
26.11.2021 kl 14:51 9401

https://www.youtube.com/watch?v=0MpN_bPc30g

Oppdatering fra CB i prat med Roger Berntsen

Ikke så mye nytt, mange av de samme tema som ble tatt opp på Q3, men alltid interessant å høre CB og denne gang med mange sentrale spørsmål fra Berntsen.
Redigert 26.11.2021 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.11.2021 kl 15:51 9162

Han kom innpå logistikken i USA som har sine mangler og som påvirker backloggen. Manglende understell (chassis) til containere blant annet.
Slettet bruker
26.11.2021 kl 16:05 9204

Interessante tanker!

Jeg tror jo heller ikke at en budgiver vil slenge et bud på kr. 42 på bordet i første omgang. Men at det kan ende der til slutt, vil jeg ikke se bort fra. For en budgiver vet at man må høyt på skalaen for å få tilslaget. Hvorfor ellers skal de store aksjonærene i MPC selge seg ut?

Selv ville jeg ha fremmet et bud på kr. 34, deretter kr. 38,50 og så kr. 42 til slutt.

Når det kommer til sykket, er det prisen som teller. Og en dobling av kursen vil aldri være uaktuelt. Derfor er jeg realistisk og skjønner at et bud nå kanskje ikke er så veldig realistisk etter at kursen har steget betydelig. Hvorfor var det ingen som la inn et bud da kursen lå på kr. 10??? Men børsen er ikke helt forutsigbar, og det er jo først nå at vi er sikre på at det vil bli delt ut utbytte både ordinært og ekstraordinært i flere år fremover.

Vel, dette var bare noen løse tanker, mens Struts forbereder seg på en helg i sjakk-matt med Aas og Magnus Carlsen m.m.!
Kbkristi
26.11.2021 kl 16:25 9140

Nå var det jo slett ikke meningen å sette i gang fabler om et oppkjøp, og det håper jeg inderlig ikke vil skje nå.
Poenget var å få folk til å innse hvilke verdier vi sitter på.
Med en langsiktig strategi, så tror jeg vi vil komme best ut av det.
Husk at de fleste andre aksjer på børsen er som å spille lotto, hvor du normalt aldri vinner.
Slettet bruker
26.11.2021 kl 16:41 9084

Tror heller ikke på noe oppkjøp, noe jeg heller ikke håper på. Er ganske sikker på at vi som aksjonærer vil sitte igjen med betraktelig mye mer dersom måneder og år får gjøre sitt. Kvartalsvise høye utbytter fremover vil gjøre denne aksjen meget attraktiv, noe som vil påvirke aksjekursen deretter.

Raske penger er gøy der og da, men jeg foretrekker heller å kunne hente utbytter gjennom årene som kommer der det så klart vil komme et tidspunkt en eller annen gang at det blir fornuftig å hente gevinst.
jadden
26.11.2021 kl 20:37 8469

FA tar MPCC inn i insideportefølgjen, det er styremedlem Schroeder sin 500000 aksjekjøp som ligger til grunn, samt også andre kjøp av tilsette. Hyggelig, er med å sette fokus ytterligere på vårt eminente rederi. Måtte det være med å løfte insideportefølgen!
AlanS
27.11.2021 kl 00:06 8277

https://www.thb.info/rubriken/frachtabschluesse.html

26.11.2021
CMA CGM beschäftigt „OPS Hamburg“
Der 2007 bei Jinling Shipyard Nanjing (China) gebaute 1102-TEU Small Feeder erzielt mittlere 30.000 Dollar am Tag

Feeder „SC Philly“ erzielt 25.000 Dollar/Tag
Der 2007 bei Kouan Shipbuilding Taizhou (China) gebaute 1118-TEU-Carrier wird von Maersk beschäftigt
Struts
27.11.2021 kl 01:07 8471

Seasure melder om flg slutninger i sin ukerapport (flere av dem har jo familiære navn...):

=Northern Jupiter= Post P 8814 Daewoo 2010 - MSC - 6 mths USD 180000
=MOL Glide= Post P 5572 Hyundai Samho 2011 - MSC - 5 yrs USD 50000
=AS Petra= Sub P 2556 Hyundai HI 2004 - Seaboard Marine - 15 mths USD 41000
=JPO Gemini= Sub P 2474 Volkswerft 2005 - Moller Maersk AS - 3 yrs USD 25000
=Seamaster= Handy 1756 SPP 2013 - ZIM - 3 yrs USD 35000
=AS Samanta= Handy 1713 CSBC Kaohsiung 2009 - Seaboard Marine - 20 mths USD 29100
=AS Savanna= Handy 1713 CSBC Kaohsiung 2009 - Seaboard Marine - 20 mths USD 29100
=AS Sabrina= Handy 1713 CSBC Kaohsiung 2009 - Seaboard Marine - 20 mths USD 29100
=AS Floretta= Handy 1284 Zhejiang Ouhua 2007 - Crowley Maritime - 3 yrs USD 26500 - Relet
=Victory Voyager= Feedermax 1060 Hakata Zosen 1998 - Wan Hai Lines - 6 mths USD 26000
=Biendong Navigator= Feedermax 1016 Ha Long 2005 - ZIM - 2 yrs USD 20500