MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1703722

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
04.10.2021 kl 10:47 8290

...Increased demand for multi-year contracts indicates liners may very well have a stronger-for-longer earnings profile than previously expected...

-Dette er now alle bør gjenta hver kveld før de legger seg... og hver morgen før de logger på traderen
Struts
04.10.2021 kl 10:48 8303

Tiltredes! Og i vårt segment (1000-3000 + enkelte over) fører jeg logg over kontraheringer. Antallet er i så henseende ubetydelig siste par månedene (jeg har listet opp tidligere antall med verft og leveringstidspunkt på forrige tråd). Når det gjelder 2nd hand verdier (i den grad noen undrer) så har jeg ikke funnet grunn til å endre på mine siste oppdateringer (det var vel 12 skip som ble oppjustert 13. september eller der omkring). Mao stabilitet.
Titleist
04.10.2021 kl 10:48 8315

Flott irettesettelse London.. Men, glem ikke at dette er debattforum i Finansavisen. (Gode gamle Hegnar Online) Vel er denne tråden av brukbar kvalitet, men ingen må bli overrasket av at det slenges ut ubegrunnede påstander i øst og vest fra både haussere og baissere.. Supert at du tar deg tid til å oppklare noen av de verste brølerne..
NetromK
04.10.2021 kl 10:57 8311

https://www.hellenicshippingnews.com/rates-discounted-ahead-of-chinas-golden-week-holiday/

Rates discounted ahead of China’s Golden Week holiday
in International Shipping News 04/10/2021

All-inclusive container rates from North and Southeast Asia to North America eased ahead of China’s Golden Week holiday beginning Oct. 1, but lull is expected to be temporary as there has been no change to strong demand.

Rates including premium service fees from North Asia to West Coast North America were mostly in the $15,000-$17,000/FEU range, especially from major carriers. But some availability was reported in the $11,000-$13,000/FEU range for bookings on smaller 3,000-5,000 TEU capacity ships chartered by Chinese freight forwarders to meet strong demand for trans-Pacific sailings.

For the Southeast Asia-to-West Coast North America trade lane, premium rates were heard as low as $11,500/FEU compared to the lower limit of $16,000/FEU a week ago. Other spot market quotes remained in the $15,000-$20,000/FEU range this week.

While there was a huge decline in rates to West Coast North America, prices to East Coast North America retained more of their value, sources said. The all-inclusive premiums from Southeast Asia to North America dipped to around $20,000/FEU towards the end of the week, against nearly $22,000-$25,000/FEU a week ago.

The discounts were partly driven by the desire of charterers and co-loaders to fill up space on ships with up-front payments before the China’s National Day festival and may no longer be available when Chinese market participants return on Oct. 8, sources said.

“I think there’s some market resistance to the charter vessel carriers’ payment terms and it could be causing rates to decline,” a US-based freight forwarder said. “But many expect rates to go back up after the normal holiday slowdown. Demand does not seem to be declining.”

There was also greater uncertainty around cargo flows from China. The Golden Week holiday and a shortage of power to Chinese factories could slow production of export goods, but increasing ship congestion around Shanghai and Ningbo-Zhoushan could prevent the ports from catching-up on a huge backlog of shipments.

“The reason for the slump in prices is not weak demand but with the current space crunch and port congestions, the carriers don’t see the need to increase prices when they can’t offer good services,” a logistics provider based in Hong Kong said.

Another surge expected ahead of Lunar New Year

The weakness in prices and bookings is likely to be short-lived as shipments are expected to pick up again by the end of the month, and shippers may start gearing up to build stocks before Lunar New Year in February.

“Chinese New Year is earlier this time – it’s on Feb. 1 – so there is definitely going to be a rush of cargo after the Golden Week and the blank sailings are going to result in a higher pile-up,” the logistics provider said.

In Vietnam, lockdown restrictions are easing but shippers continue to struggle with container shortage and backlogs.

“The restrictions have been relaxed in most parts of the country and the movement has become better but the situation at ports is still bad, we are struggling to book space and carriers continue to blank sailings,” a freight forwarder based in Vietnam said.

According to sources, major carriers had deployed Vietnam’s share of capacity in Yantian and other ports to avoid the congestion and delays when the former was under a lockdown. But as normalcy returns in the Southeast Asian country, carriers are likely to ramp up capacity to meet built up demand which in turn, may lead to supply reduction in China.

Premiums an option for prompt shipments to Europe

Premium bookings remain the exception rather than the rule itself in the Asia to Europe trade, with some shippers heard paying above FAK market value in order to load cargo more promptly.

There are diamond tier and sea priority rates present in the market, but they are used more sparingly than on the trans-Pacific headhauls, one logistics source said.

“Those rates are out there, and we ship on those,” the source said, noting the two-tier market structure.

Despite the mixed sentiment, Platts Container Rate 1 — North Asia-to-North Continent — was assessed unchanged this week at $17,500/FEU, holding near all-time highs, with expectations for stability in October.
Slettet bruker
04.10.2021 kl 11:06 8242

Fallet ein ser er ikkje rasjonelt og lite fundamentalt ligger bak, så oppturen vil bli bratt når det snart snur.
hectorgonzales
04.10.2021 kl 11:11 8246

Jeg syns det er hyggelig med teknisk info rundt aksjen. Aksjemarkedet er ikke alltid koblet til fundamentale markedssituasjoner. At kursen nå er glidende nedover er helt greit for meg som er long. For de som blir "støtet" av innlegg så er rådet mitt å bare fore forument videre med faktabasert info.

Jeg har fulgt med på New Contex og Harper siden dato spurte om vi kunne få historikk. Allerede i juli 2021 syns jeg ratene hadde steget svært mye og jeg forventet en utflating. Men ratene har nesten doblet seg fra 1.7.

Så dersom vi skulle fått ett "krakk" i 2022 ved at ratene synker tilbake til 1.7 - så er det fremdeles svært gode rater for rederne. Det som imponerer meg med bransjen nå er at de ofte går for de lengste kontraktene. For 2 år siden var det unntaksvis at skip gikk for lenger enn 24mnd kontrakter. Nå er det som oftest 36-48 måneders kontrakter.

Så for dere som er "Bear" - det hadde vert fint om dere kunne tatt regnearket og laget et bear scenario der kursen er 15 - og se på inntjeningen i 2022 og 2023. Hva vil fremtidige månedlige inntekter være for at kursen skal forsvare dette? Hvor langt ned må NewContex og Harper gå for at dette skal bli en realitet basert på fundamentale verdier? Det er også viktig at dere som er Bear forstår container segmentet "feeder" og ikke blander sammen øvre delen av segmentet. F.eks. ser på rateutvikling for opptil 2800TEU. For inntjeningen til MPC så er dette det viktigste. Ikke om HL og de store får nye skip som tar 20.000+ TEU. Dette er ikke MPC sitt marked.
Jan Banan
04.10.2021 kl 11:17 8218

Kloke ord fra en dyktig kar.
Kbkristi
04.10.2021 kl 11:26 8150

De siste 6 børsdager har 454 aksjonærer trått ut fra Mpc fra Nordnets lister.
Mange står dermed på sidelinjen og ønsker billigere inngang.
Ærligtalt
04.10.2021 kl 11:26 8120

Du peker på kjedelige fakta- som rett og slett tilsier at man kan regne seg frem til ekstrem inntjening pr. aksje de neste årene

Kan vi regne med at tradere fokuserer på feedere og korrekt informasjon fremover ?

Neppe

Ligger vi grovt under nylige kursmål?
Absolutt



Lykke til, alle sammen!
Slettet bruker
04.10.2021 kl 11:33 8049

Jeg sier meg fornøyd med de 75 jeg allerede er medeier i ;)
hectorgonzales
04.10.2021 kl 11:41 8086

Det er derfor jeg jeg la ut link til nye Feeder ruter som er under implementasjon. Ut fra de rutene i sørøst asia så er det 11-12 feedere som skal inn der. Slike fakta gir en pekepinn på at lønnsomheten kan være god fremover. Man åpner ikke nye feeder linjer med 6-12mnd horisont. Jeg vil tro at de som har regnet på dette vil ha et 5-års perspektiv på det. Altså midt i blinken for MPC og Ernst Russ sine skip.

Som nevnt tidligere her så blir Q3 presentasjonen svært interessant. Når man ser på inntjeningen man har og målet er å "styrke balansen" så forventer jeg guiding av nedbetaling av gjeld, tilbakekjøp av aksjer. Med tanke på stigende renter så vil en styrket balanse (pengetrykkingen må en gang stoppe) gi mer handlingsrom og lavere driftskostnader. Det er dyrt å være fattig - og container bransjen kommer seg nå ut av sumpa i 2020. Så får vi se om det blir ytterligere reforhandling av lånefasiliteter eller tilbakebetaling av lån.

For "Bear-folket" fint om dere kan sjekke f.eks hvor mye rentenivået vil ha å si på inntjeningen til selskapet. Dersom Bearfolket bidrar med mer korrekt info til Helg11 sitt regneark så er det til det beste for alle. Men noen må gjøre jobben.
Kbkristi
04.10.2021 kl 11:41 8125

Time is your friend.
Knuser myter i aksjemarkedet: – Dyrt å vente på fall
Nordea har saumfart aksjemarkedet over 50 år, og har funnet flere myter som kan koste deg dyrt.
https://e24.no/boers-og-finans/i/k6Q31v/knuser-myter-i-aksjemarkedet-dyrt-aa-vente-paa-fall
Alby
04.10.2021 kl 11:58 7981


Det undrer med at selgerne er så ivrige på å selg når vi vet hva som ligger foran ?
Slettet bruker
04.10.2021 kl 11:58 7993

Ifølge teknisk analyse har Mpcc brutt støttenivået på 21,24 og neste støtte er på 15,10
Jeg har masse aksjer i Mpcc, men beholdning av negler har minket!
Slettet bruker
04.10.2021 kl 11:58 8003


Takk for velbegrunnet svar, Londonmannen! Et innlegg jeg også lærte av! Det er fordelen med denne tråden at noens oppsummeringer gir det store bildet og øker kunnskapene om selskapet.

Ja, alle skal ha anledning til å sende inn innlegg, selvfølgelig, men dersom temaene er blitt grundig drøftet bare for noen uker siden, bør man beherske seg med påstander som ikke holder mål faktamessig. Jeg har forøvrig merket at tonen på tråden er blitt røffere i løpet av helgen, noe som synes å tilskrives forholdsvis nye skribenter. En slik utvikling ser jeg liten grunn til da tråden til Kbkristi har vært en fredelig tråd med innlegg fra alle kanter, uten at man er blitt uvenner.

Når noen kaller innlegg for haussing, noe jeg må innrømme at jeg har bdiratt til...., må man huske på at vi som har deltatt fra "starten" i november 2021 for det aller meste har forholdt oss til regnearkene til Helg11, dato m.fl. og Struts sine oppdateringer. Og det er fordi de har vist seg å stemme så og si 99 % med virkeligheten.

Når det gjelder bruken av bulkskip når containerskip er i manko, er jeg meget skeptisk. Utfra egne erfaringer på stykkgodsskip mellom Europa og Statene, må slike løsninger bli svært ineffektive. Bare det arbeidet og den tiden det tar å stemple containere som skal over Atlanteren, er en lang prosess. Den må foregå manuelt og koster mye slit og tid. Men det er jo bra for oss aksjonærer at man er kommet så langt at tilbudet rett og slett stanser opp. Da MÅ jo ratene stige ytterligere.
Normalone
04.10.2021 kl 12:21 7837

Hectorgonzales - takk for innlegg. Det du poengterer her er hovedgrunnen til at jeg anser MPCC til å være en veldig attraktiv investering på dagens kurser, nemlig at selv om ratene skulle falle med nesten 50 % fra dagens rater i 2022 - og vi er tilbake til ratene i sommer (men med tilsvarende lengde på kontraktene) - vil selskapet få en inntjening/overskudd for 2022-2025 som ligger over dagens MCAP.

For øvrig har jeg et spørsmål til anførselen om at Blystad sitt salg av litt over 800 000 aksjer i MPCC skyldes at de ikke har tro på MPCC (skipene er gamle mv). Ville en som overhode ikke har tro på MPCC - og virkelig ønsker å komme seg ut av selskapet (for enhver pris) - fått store deler av salget betalt i MPCC aksjer (med lock up klausul)? Dersom en ønsker seg helt ut - hvorfor velger en først å selge litt over 800 000, med den konsekvens at kursen faller, for deretter selge over 21 mill aksjer senere? Er det en økonomisk smart taktikk?
Slettet bruker
04.10.2021 kl 12:31 7790

MPCC i årene som kommer.

"Visste du forresten at Warren Buffett er ekstremt opptatt av nøkkeltallet EPS, Earnings Per Share? Han investerer kun i selskaper som har stigende EPS, noe som betyr at han vil ha stigende inntjening fra år til år. EPS er hovedsaklig en indikator på lønnsomhet og sier mer om hva et selskap sitter igjen med på bunnlinjen etter at alt er betalt"
Ærligtalt
04.10.2021 kl 12:45 7729

Teknisk analyse er noe jeg alltid har vært litt misunnelig på - fordi de som virkelig kan dette...later til å tjene gode penger. Tenke seg til å være frigjort for å hensynta kvalitative vurderinger... og "bare" følge tall?

Men like fullt: Man kan da ikke prise en aksje så lavt som nå over særlig lang tid, selv dersom man kun hensyntar tall? Bare se på EPS de neste 3 årene...


Uansett; Lykke til, alle sammen :)
Slettet bruker
04.10.2021 kl 12:46 7735

Kursen på Mpcc raser!
Går vi under 20kr i dag?
Hva tror eliten?
velkjent
04.10.2021 kl 12:52 7706

Jeg har lenge undret meg over at det er så mye fokus på disse 800K Blystadaksjene. Blystad har da solgt langt mer i likhet med andre uten at det en blitt kommentert, mens beholdningen er gått tilsvarende eller langt mer opp i andre selskap.
Songa Capital II med 1450K er nå i null. Songa Invest med 3370K har stått uendret lenge. DnB SMB har mer enn halvert antalleti det siste, fra 5571K til 2035K.
Noen øker mens andre reduserer. Nå går oljerelatert opp, mens container er i en fase der det ventes på øk. rapporter/og eller resultatet av den pågående utflatingen i indeksene (muligens på grunn av færre slutninger). Da skifter gjerne fokus og fond som er mer opptatt av å tjene på svingnnger enn utbytte, fokuserer gjerne på sektorrotasjoner.
Kbkristi
04.10.2021 kl 12:55 7699

Da fikk jo de som har gått og ventet på selge under kr 20 endelig en fin sjanse da.
Redigert 04.10.2021 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
Norviking
04.10.2021 kl 12:59 7670

Fremtiden er her nå....
hectorgonzales
04.10.2021 kl 12:59 7664

Når det gjelder Blystad så vet vi ikke hvilke andre prosjekter han har på gang. Det er ikke første (og siste) gang noen selger seg ut for tidlig. Kanskje han ønsker å redusere eksponering mot container og heller gjøre andre ting f.eks. investere i selskaper som leverer teknologi som møter IMO miljøkrav? Det er jo ikke manko på skip å oppgradere om det skulle være nye regler her. Fredly har vel også solgt seg ut i det som virker fornuftig på salgstidspunktet. Men som viser seg i etterkant å være for tidlig.

Husk at en bjellesau også er en sau. Så fokus på inntjening over tid er for meg det fundamentale. Marked, prising av sluttprodukter, kapasitetsoppbygging av TEU i ssegment, kunder (at de har råd til å betale containerfrakten).

Så jeg fokuserer på EPS og utbyttekapasitet i årene fremover. Det er hele tiden en avveining om å fornye flåten (som man på ett eller annet tidspunkt må gjøre) ift å nedbetale gjeld/utbytte. Ut i fra kontrahering av nybygg så er ikke denne allverden ift det som bør fases ut. Så om vi i 2025 skulle ha en masse overkapasitet i feeder markedet vil prisene på brukte skip falle og kanskje være en mer attraktiv investering enn å "gamble" på nybygg.
Slettet bruker
04.10.2021 kl 13:16 7483

Kven sender Mail til CB om start av tilbakekjøp av aksjer, ASAP? 👍😁😁
unikum
04.10.2021 kl 13:17 7557

Tror jeg venter på selgerne rundt 15, 50 . Kan bli en del av de også.
Ærligtalt
04.10.2021 kl 13:19 7511

Tenkte det var greit med en avklaring her inne til de toskene som hevder at eksisterende kontrakter ikke nødvendigvis må hedres:
Constantin Baack, CEO of MPC Container Ships (Oslo: MPCC), was asked about this risk on the company’s latest earnings call.

...“There is not a legal path to renegotiate contracts,” said Baack. “The contracts are contracts and are firm. Having said that, obviously there have been times in the past, post-financial crisis, when renegotiation of contracts took place.

“But looking at the counterparties at the moment … these guys are significantly deleveraging their balance sheets, so I would argue the whole industry is in much better shape than post-financial crisis.”...


https://www.freightwaves.com/news/container-sector-is-so-hot-that-ships-rent-for-200000day
Slettet bruker
04.10.2021 kl 13:25 7415

Jeg har ikke svaret, men man kan undre seg over hvem som er den største tosken.
Ærligtalt
04.10.2021 kl 13:34 7155

Den største tosken er jo den som betaler mest for aksjene sine :)

DET er vi vel alle enige om!
Bearwizard
04.10.2021 kl 13:41 7052

Det jeg lærte på den stygge måten i NAS var at det finnes selgere på alle nivåer...(på tidspunkter der aksjen "umulig kunne falle mer"...)
Slettet bruker
04.10.2021 kl 13:43 7013

Og vinneren er den som har mest verdier når hen dauer :D
Spøk til side; Dagens kurs er enkelt og greit gratis penger for den som har mulighet til å binde kapital i tre år fremover. Åpenbart er det mange turboinvestorer som ikke har den tiden til rådighet så de får holde på med sitt. Mine aksjer kommer neppe for salg før i '25 om jeg ikke skulle få et akutt kapitalbehov innen da. Om jeg i mellomtiden får muligheten til å spe på med flere andeler for lommerusk, så skal jeg ikke grine for det.

"Aksjemarkedet er en mekanisme for å overføre kapital fra de utålmodige til de tålmodige."
Bearwizard
04.10.2021 kl 13:46 7006

Uten sammenligning forøvrig så viste det seg at det var lurt å selge NAS nærmest uansett hvor lav kursen var...(snakker om februar-mars i 2020)
LPGfan
04.10.2021 kl 13:50 7042

Hva i h@#$&+# er det som skjer i denne aksjen ? Det er asså den rareste og mest irrasjonelle utviklingen. Hadde det været en vekstaksje med en latterlig høy PE, så er jo det en ting. Men her snakker vi en av børsens beste verdi aksjer med en latterlig lav PE. Ikke noe forklarer dette.
PSI- Investor
04.10.2021 kl 13:53 7145

Jo altså det er jo litt usikkert om de høye ratene fortsetter å stige bare frem til kinesisk nyttår, om det er frem til sommeren 2022 eller til langt uti 2023.
Det er klart markedet liker ikke sånn usikkerhet...
Tok 500 på 19,82 og er godt i tap allerede!
Titleist
04.10.2021 kl 13:55 7149

Japanske shippingaksjer har falt ganske heftig. Maersk som er gigantisk faller ganske tøft i dag. Så det er alltid mulig å finne "forklaringer"..

Men, ja; Dette er en veldig bra kjøpsmulighet, om du spør meg...
Ærligtalt
04.10.2021 kl 13:55 7156

Det er "bare" å posisjonere seg og deretter sitte gjennom tykt og tynt slik at man får maks ut av utbyttene

...At noen med mange aksjer slår seg sammen med "noen" for å styre skuta til bunns er jo intet nytt - men som du selv sier... det fundamentale her er veldig sterkt, og selskapet er også sinnsykt underpriset

Stol-leken... Nei takk - logger av :)
Titleist
04.10.2021 kl 13:57 7164

Mærsks B-aktie ligger mandag i bunden af C25-indekset med et fald på 5,5 pct. i 16.330 kr., efter pres på den asiatiske containersektor, der har fået en negativ anbefaling af finanshuset Jefferies.
Det skriver Bloomberg News.

Analytikere fra Jefferies har sænket anbefalingen for Hongkong-noterede Orient Overseas (OOIL) samt japanske Nippon Yusen, Mitsui OSK og Kawasaki Kiesen til "underperform" fra "køb".

- Vi mener, at fragtraterne er ved et vendepunkt på grund af pres fra den manglende elproduktion i Kina, der påvirker fabrikkernes produktion, samt fra toppende containerrater, idet vinduet for leveringer til julehandlen lukker, og det presser ekstragebyrerne for garanteret plads på skibene, skriver Jefferies.

Anbefalingen for kinesiske Cosco Shipping sænket kun til "hold", da aktien ifølge finanshuset allerede handler tæt på pris i forhold til indre værdi.

På børsen i Tokyo er Nippon Yusen, Mitsui OSK og Kawasaki Kiesen lukket med fald på mellem 7,2 pct. til 8,4 pct., mens Orient Overseas er dykket med 10,3 pct. og Cosco Shipping er faldet med 8,2 pct.

På børsen i Frankfurt ligger Hapag-Lloyd med et fald på 4,5 pct.
Titleist
04.10.2021 kl 14:00 7117

Veldig mange konspirerer masse om shorte-bander og store som slår seg sammen for å manipulere kursen ned.. Slikt kan nok forekomme, men i 99% av tilfellene, så er det bare å innse at markedet svinger, noen tar gevinst og man får store kursbevegelser.

Hold hodet kaldt og følg din egen plan. Dette er jo bare helt supert og derfor vi har et marked. Hvis du synes aksjen er "for billig" så kjøper du. (Og vice versa)
jodelmann
04.10.2021 kl 14:06 7048

Tenker dette er en del av forklaringen på fallet i dag. Fikk fyllt på litt til 19,80 og føler meg særdeles bekvem med det. Har vært inne siden desember i fjor og kan ikke se at denne på noen måte er i nærheten av noen topp. MPC har snart en pengebinge som Onkel Skrue. Takk til bidragsyterne her som stort sett treffer innertier med regneark.