MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1497306

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare

Det er korrekt. Dersom kapasiteten blant e største, interkontinentale skipene øker, må nødvendigvis kapasiteten på «matesystemet» til/fra de største havnene øke tilsvarende. Hvis ikke vil det kun bidra til enda mer opphoping av containere. Kapasiteten må økes på kaiplassen, kraner til handling, lagringsareal i tillegg til infrastruktur for bil og jernbanetransport. Problemet er bare at det er raskere å produsere et 24k TEU skip enn det er å bygge ut havnekapasiteten.
Argus
04.10.2021 kl 16:40 6889

Normalt vil slike fall utløses av store negative nyheter.

Men i tilfellet MPC er det vel egentlig motsatt; vi mates daglig med nyheter om rateoppgang, økende overskudd, mangel på feedere og senest idag; coca cola som har hyret inn tre bulkskip til frakt av colaprodukter. Dessuten, og for å gjenta meg selv og mange andre; regnearkene som nesten alltid stemmer veldig godt, viser at vi allerede i 2021 vil oppnå et årsresultat på vel en milliard!!
AlanS
04.10.2021 kl 16:25 7056

Hva er poeng med å kjøpe egne aksjer nå? Mye bedre å betale ned gjelden eller starte med utbytte fir å tiltrekke utbyttefonder.

Få som forstår forretningsmodellen til MPCC som befrakter ikke containere, men eier skipene som leies ut til befraktere, og har innsikt i verdikjeden. Feedere går ikke normalt mellom hubs. Det er omtrent som å bruke regionale fly på interkontinentale ruter.

Med den sikrede kontantstrømmen fremstår MPCC som trygghavn. Ellers er det bare bra at saueflokken blir mindre fordi de mest utålmodige håper av.
Redigert 04.10.2021 kl 16:41 Du må logge inn for å svare

Det gir jeg min fulle og hele støtte til.
Bra innspill!
Rederiet må komme på banen og forsvare kursen.
Redigert 04.10.2021 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
Hoasis
04.10.2021 kl 16:19 6919

Må si jeg blir skuffet over ledelsen hvis de ikke snart begynner å kjøpe tilbake aksjer, trenger ikke nødvednigvis å være mye men det sender hvertfall et signal til markedet. nesten tjenesteforsømmelse å ikke kjøpe tilbake aksjer når vi er på 19 kr!

Aksjen blir presset ned av hysteriske mennesker. Hvor er bunnen?
Mine aksjer får de ikke, jeg benytter anledningen til å fylle på med flere aksjer.
Rekyl blir det også-en vakker dag.

Premisset du legger er feil

Se på feedere som flageller - og de største containerskipene som ribosomer!

Faktisk... Blir det behov for ENDA flere feedere dersom/når det kommer flere store containerskip på markedet
velkjent
04.10.2021 kl 16:03 7179

Kan ikke tenke meg at rotet til hill har betydning for kursutviklingen i dag. Når oljen er opp nesten 5% sier det seg selv at investorene hopper fra shipping, som har vært sterkt en stund til de økende oljeaksjene. Men dette rokker ikke ved inntjeningen eller utsiktene for MPCC.
Dan123
04.10.2021 kl 15:46 7305

Feederskipene kan jo ikke bli borte, når de store skipene ikke får plass i de mindre havnene..

Hei igjen.
Men det er jo ikke noe rart jeg ikke fant det, og jeg ville heller ikke funnet uansett hvor mange ganger jeg hadde lest rapporten. For du skriver følgende:
« På den annen side, har bestilling av ny tonnasje gått i været siste året - med hele 5171 nye containerskip, iflg. MPC's Q-2 rapport!»

Men tabellen du henviser til omhandler ikke antall containerskip, men antall TEUk. Jeg antar at du vet hva TEU står for? Hvis ikke så er en TEU en 20 fots container. Det er i min verden noe ganske annet enn et containerskip. Tabellen på side 14 i rapporten viser st det pr august 2021 er i ordre containerskip tilsvarende en kapasitet på 5,2 mill TEU. Men som jeg henviste til i mitt forrige innlegg, så er det kun noen hundretusen TEU som angår segmentet som MPCC operer i.

Men poenget er at det slett ikke er 5171 containerskip det er snakk om.
hill
04.10.2021 kl 15:45 7194

Ja, er klar over det. Men, hva vil skje med hele dette markedet, når det kommer et så stort antall nye fartøyer i det største sigmentet?

Vi så hva som skjedde med antallet mindre tankskip da supertankerne kom - - -. De ble nesten borte.
Vi så også hva som skjedde med linjefartøyene (stykkgodsbåtene) da containerskipene kom - - -. De ble helt borte!

Er det da feil å anta, at containermarkedet vil krympe, når et så stort antall nye, kjempestore fartøyer kommer på markedet?

Legger ved link til en meget intresann artikkel, som jeg anbefaler alle containerskip-interesserte å lese:

https://www.klikk.no/motor/verdens-storste-containerskip-6732510

Redigert 04.10.2021 kl 15:47 Du må logge inn for å svare

Ja... man fokuserer ikke på stresskoffertsalg dersom man selger pappesker!

Lykke til, alle sammen :)

Når det ikke er ledige skip så kommer vel DNB på nytt og påpeker lavere aktivitet he he, og det vil de jo ha rett i da forsåvidt men...

Ser at noen mener at vi ikke må se på feedersegmentet spesielt.
Men det er jo der vi driver da, feedersegmentet.
Så da, når man er langsiktig investor i MPCC som denne tråden er om, så må det vel være lov til å være opptatt av det som MPCC driver med.
Det må også være lov å rett og slett drite i ting som ikke er relevant. Det synes i alle fall jeg.
Redigert 04.10.2021 kl 15:36 Du må logge inn for å svare

...Jeg skal ikke være noen våpendrager i andres fravær... Men du må se på feedersegmentet - det er det som er viktig for MPCC
Kbkristi
04.10.2021 kl 15:06 7347

Hehee, med containergeddon er vel eventyret i container over, og ratene vil falle til under break even.
Når det ikke finnes ledige skip, så er det vel bare å selge til lavest bydene :)
Her må man ikke tenke selv!
hill
04.10.2021 kl 15:04 7312

God eftermiddag Londonmannen!
Ser at det tok litt tid, før det kom noe svar på mitt inlegg. Ditt svar var så langt, at jeg nesten følte meg beæret, helt til jeg leste din konklusjon:
"Jeg tør fortsatt påstå at ditt innlegg er fullt av feil og derfor feilaktige konklusjoner."

Nå er det min tur til å peke på feil som du har kommet med.
"En ting er tallet, men her insinuerer du at dette også, eller spesielt gjelder feedermarkedet."
Å påstå dette er helt feil! Har skrevet generellt om container-markedet og ikke nevnt noe spesiellt segment innen dette markedet.

Du anbefaler meg og andre, om å lese oss bedre opp angående MPCC, samtidig som du spør, gjentatte ganger, om hvor i Q2 rapporten tallet 5171 finnes?
Hadde nesten lyst til å svare deg, slik du svarte Unikum lenger oppe i tråden:
"Dersom du bruker noen timer å lede deg opp på caset så vil du finne dem på egen hånd. Da vil du samtidig få en god innføring i MPCC slik at du slipper å handle på feilaktig grunnlag. Dersom jeg gjør jobben for deg vil du ikke lære en noe."

Skal heller svare deg, slik de fleste av oss forventer å få svar på et ærlig spørsmål, istedenfor å drive med hersketeknikk.

Du finner tallet 5171 på side 14, under avsnittet ORDER BOOK DEVELOPMENT.
Om du ikke tror det du leser, så kan du se avsnittel litt til høyre for overnevnte avsnitt: TEU ON ORDER PER SEGMENT (AUGUST 2021).
Her kan du sumere de siste ordrer i de forskjellige segmenter og se hvilket tall som er totalsummen for ordrer av nye containerfartøyer!

Mener du fortsatt at tallet er for høyt, bør du kanskje heller henvende deg til MPCC, som har lagt ut disse tallene.
Med slike tall, bør en vel heller begynne å tenke selv; istedenfor personangrep på budbringer.

Til slutt vil jeg heller anbefale deg å lese rapportene fra MPCC mer nøye, slik du anbefaler oss andre å gjøre.

En fornøyelig dag til deg også!

https://www.youtube.com/watch?v=rRKTrpGItbM

Freight watch organizations are warning that the shipping container crisis is about to get a lot worse. Corporate CEO's claim that the supply issue will continue well into the year 2023 and government's in the UK have been warned that this problem could move into the year 2025.

🤣🤣🤣🤣
NetromK
04.10.2021 kl 14:52 7347

Ja, dette smittar over på selskapa dei skal leige skip av også.
Dei veit at dei vil trenge kapasiteten deira over tid.

For MPCC som leiger ut vert risikoen for brudd av kontrakter også openbart lågare når linere sikrar lengre kontrakter og går med mindre spotrater.

Óg, dette understrekar at aktørane i marknaden trur etterspurnad vil halde seg høg over år.
fylla12
04.10.2021 kl 14:48 7344

AS COLUMBIA er på vei til havn etter å ligget utenfor Long Beach siden midten av september.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-118.1/centery:33.6/zoom:10

Det er mange båter utenfor ..
HeHe ..sardinene i hermetikkboksen har bedre plass ...

Havneforsinkelser kan påvirker lasten på linje med vidre transport.
M.o en bør ikke bestille hva som helst fra Kina.

Containere med plast juletrær annet skrot til jul bør helst være
fremme nå men slikt råtner ikke ikke opp med det første.

Transport forsinkelser er en risiko ...
3D printere kan være nyttig med mindre "råmateriale" må
kjøpes fa Kina

Container transporten stopper ikke med det første men forsinkelser
vil tvinge flere til å produsere mere lokalt ...

Traff tydelig vis ikke bånn, men om et halvt år er jeg sikkert fornøyd også med handelen i dag.

Det står jo over her om at noen har klart å få med containere til lavere pris enn for en uke siden, men at det anses å være kortsiktig nedgang.
Sånn var det jo for en tid siden også, et raskt fall og kjapt opp igjen.

Det som burde påvirke MPCC i større grad burde være at det ikke er ledige skip å oppdrive, at det blir flere ruter for feedere, og at bedriften snart skal legge frem gode resultater og gode fremtidsutsikter.
Markedet leter alltid etter negative nyheter, relevante eller ikke, og vi har nå blitt rammet av en del sånne.
Selv om ingen av disse egentlig har hatt noe å si for MPCC's drift.
Ja ja, over og ut som Fleksnes sa
Kjosfast
04.10.2021 kl 14:25 7576

Nå må vel de japanske selskapene snart være halvert i kurs, på tross av rater på ATH.

Enig, dette forumet flommes over av konspirasjonsteorier om kursmanipulasjon. Kjøpte forøvrig mer idag

Tenker dette er en del av forklaringen på fallet i dag. Fikk fyllt på litt til 19,80 og føler meg særdeles bekvem med det. Har vært inne siden desember i fjor og kan ikke se at denne på noen måte er i nærheten av noen topp. MPC har snart en pengebinge som Onkel Skrue. Takk til bidragsyterne her som stort sett treffer innertier med regneark.

Tenker dette er en del av forklaringen på fallet i dag. Fikk fyllt på litt til 19,80 og føler meg særdeles bekvem med det. Har vært inne siden desember i fjor og kan ikke se at denne på noen måte er i nærheten av noen topp. MPC har snart en pengebinge som Onkel Skrue. Takk til bidragsyterne her som stort sett treffer innertier med regneark.
Titleist
04.10.2021 kl 14:00 5966

Veldig mange konspirerer masse om shorte-bander og store som slår seg sammen for å manipulere kursen ned.. Slikt kan nok forekomme, men i 99% av tilfellene, så er det bare å innse at markedet svinger, noen tar gevinst og man får store kursbevegelser.

Hold hodet kaldt og følg din egen plan. Dette er jo bare helt supert og derfor vi har et marked. Hvis du synes aksjen er "for billig" så kjøper du. (Og vice versa)
Titleist
04.10.2021 kl 13:57 6013

Mærsks B-aktie ligger mandag i bunden af C25-indekset med et fald på 5,5 pct. i 16.330 kr., efter pres på den asiatiske containersektor, der har fået en negativ anbefaling af finanshuset Jefferies.
Det skriver Bloomberg News.

Analytikere fra Jefferies har sænket anbefalingen for Hongkong-noterede Orient Overseas (OOIL) samt japanske Nippon Yusen, Mitsui OSK og Kawasaki Kiesen til "underperform" fra "køb".

- Vi mener, at fragtraterne er ved et vendepunkt på grund af pres fra den manglende elproduktion i Kina, der påvirker fabrikkernes produktion, samt fra toppende containerrater, idet vinduet for leveringer til julehandlen lukker, og det presser ekstragebyrerne for garanteret plads på skibene, skriver Jefferies.

Anbefalingen for kinesiske Cosco Shipping sænket kun til "hold", da aktien ifølge finanshuset allerede handler tæt på pris i forhold til indre værdi.

På børsen i Tokyo er Nippon Yusen, Mitsui OSK og Kawasaki Kiesen lukket med fald på mellem 7,2 pct. til 8,4 pct., mens Orient Overseas er dykket med 10,3 pct. og Cosco Shipping er faldet med 8,2 pct.

På børsen i Frankfurt ligger Hapag-Lloyd med et fald på 4,5 pct.

Det er "bare" å posisjonere seg og deretter sitte gjennom tykt og tynt slik at man får maks ut av utbyttene

...At noen med mange aksjer slår seg sammen med "noen" for å styre skuta til bunns er jo intet nytt - men som du selv sier... det fundamentale her er veldig sterkt, og selskapet er også sinnsykt underpriset

Stol-leken... Nei takk - logger av :)
Titleist
04.10.2021 kl 13:55 5999

Japanske shippingaksjer har falt ganske heftig. Maersk som er gigantisk faller ganske tøft i dag. Så det er alltid mulig å finne "forklaringer"..

Men, ja; Dette er en veldig bra kjøpsmulighet, om du spør meg...

Jo altså det er jo litt usikkert om de høye ratene fortsetter å stige bare frem til kinesisk nyttår, om det er frem til sommeren 2022 eller til langt uti 2023.
Det er klart markedet liker ikke sånn usikkerhet...
Tok 500 på 19,82 og er godt i tap allerede!
LPGfan
04.10.2021 kl 13:50 5892

Hva i h@#$&+# er det som skjer i denne aksjen ? Det er asså den rareste og mest irrasjonelle utviklingen. Hadde det været en vekstaksje med en latterlig høy PE, så er jo det en ting. Men her snakker vi en av børsens beste verdi aksjer med en latterlig lav PE. Ikke noe forklarer dette.

Uten sammenligning forøvrig så viste det seg at det var lurt å selge NAS nærmest uansett hvor lav kursen var...(snakker om februar-mars i 2020)

Og vinneren er den som har mest verdier når hen dauer :D
Spøk til side; Dagens kurs er enkelt og greit gratis penger for den som har mulighet til å binde kapital i tre år fremover. Åpenbart er det mange turboinvestorer som ikke har den tiden til rådighet så de får holde på med sitt. Mine aksjer kommer neppe for salg før i '25 om jeg ikke skulle få et akutt kapitalbehov innen da. Om jeg i mellomtiden får muligheten til å spe på med flere andeler for lommerusk, så skal jeg ikke grine for det.

"Aksjemarkedet er en mekanisme for å overføre kapital fra de utålmodige til de tålmodige."

Det jeg lærte på den stygge måten i NAS var at det finnes selgere på alle nivåer...(på tidspunkter der aksjen "umulig kunne falle mer"...)

Den største tosken er jo den som betaler mest for aksjene sine :)

DET er vi vel alle enige om!