MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1493649

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare

Snålt ja...

Dette er ikke snålt i det hele tatt- snarere massiv manipulering av kurs


Lykke til, alle sammen

Utrolig bra jobba Struts!!!
Det er som jeg har sagt, de verdifastsettelsene dine er gull verdt, de viser at verdiene ligger der, og det er det veldig godt å vite når kursen surrer rundt på dette nivået.

Interessant utvikling! Her har Costco leid 3 små skip som skal gå fra asia til US/Canada. Kan det være en av de store retail kjedene som setter opp egne ruter med containerleveranser? Det interessante er at disse størrelsene ikke trenger å anløpe de store havnene men kan gå til de som er mye mindre. Jeg hadde ikke trodd at så små skip vil ta hele turen (jeg hadde antatt 1700-2500) men her virker det som om det er stor desperasjon etter å få opp frekvensen på leveransene. Så Costco vil da sannsynligvis ta med seg tomme containere tilbake til Asia - evt at de får f.eks. Panalpina (LCL - less container load aktør) til å legge inn last.

Costco has chartered three 800-1,000 TEU vessels for shipments to the US and Canada from the Far East and leased its own containers for the voyages
https://www.worldcargonews.com/news/costco-charters-container-ships-67361
Helg11
05.10.2021 kl 09:45 5527

"Shipping always comes back" (EH/Pareto).
Selv om denne presentasjonen ikke går på container spesielt, er det interessant å høre om port congestion og miljøregelverk:
https://www.paretosec.no/pareto-tv/shippingsektoren-comeback-stigende-raavarepriser-og-klimautslipp

Hvor mange dager vil de bruke på en sånn rundtur disse små skipene?

Tenkte å regne litt på det, altså hvis de får 10.000 dollar for hver container de frakter over, og de får med seg 1000 containiere så får de altså 10 mill dollar for turen og hvis de bruker 50 dager på turen så blir det 200.000 dollar dagen på en måte.
Da må det jo være fint å eie skipet selv!
Selv med noe lavere rate for containerne, f eks 5.000 dollar stykket, da blir det 100.000 dollar dagen, ikke så helt ille det heller
VolumOpp
05.10.2021 kl 09:54 5498

Du kan rekne 16-18 dager per vei m/eco-speed. LA-Shanghai.

Stående applaus herfra for verdsettelsene dine. Utrolig bra truffet. Et nytt bevis på verdiene i selskapet Takker så mye for jobben som legges ned.

OK, takk! Da har jeg altså noen få dager til havnekø også i regnestykket da

I dagens marked ville MPCC glatt fått solgt alle sine skip - og innkassert en verdi tilsvarende kurs kr 32-35 (etter at gjeld er trukket fra) om de ønsket det. Grunnen til at de ikke gjør det, er naturligvis at en mener det vil være mer lønnsomt å fortsette driften. Derfor er det mange som klør seg i hodet når kursen er på kr 19 - også når en leser daglig artikler som uttrykker at dette brennhete markedet vil vare lenge, kursmålene ligger mellom kr 27-40 og en snakker om utbytte på kr 20 pr aksje.

Min beregning var følgende per container:
NewContex 23425/US - og 60dager for rundtur (anløp av 2-3 havner lossing/lasting og blank tilbake) = 1405,5'. Ca 800 containere per seiling blir det 1756/container. Så når du legger på containerleie, anløpsavgifter etc så si de betaler USD3000/container - så er ikke dette ille i dagens marked. Det viktigste er nok å få opp leveransefrekvensen.

Edit: Brukte feil tall (NewContex fra 1.7) - riktig tall er 43925/US og 60 dager rundtur, 800 containere = 3924/per container. Med containerleie og anløpsavgifter så er vi på ca US5500/container.

Men da slipper de alle tilleggsavgiftene (Peakseason Surcharge etc)

Fra Freightwaves (30.7): The current floating average spot market rate – basically an average of averages – from Asia is $10,000 to the U.S. West Coast. Add $3,000 to $9,000 in equipment surcharges and priority loading premiums, and the effective rate to move a box is $13,000 to $19,000
https://www.freightwaves.com/news/are-you-shipping-me-32000-container-move-from-china-to-la
Redigert 05.10.2021 kl 10:23 Du må logge inn for å svare

Takk!
Men skjønte ikke det helt jeg, synes jeg leser om rater på mer enn 10.000 dollar pr container stadig vekk?

Jeg henviste til selvkost for de som har leid skipene av Costco (med tomme containere slik jeg leste artikkelen).

La oss si de har nå en selvkost på ca US 5.500/container mens markedet sier kanskje 8-10.000 inkl surcharges for storkunder. Den viktigste driveren er nok at istedet for en praktisk transport tid på 60-70 dager via LA/LongBeach - er de nå nede i ca 20-30 dager (14-18 dagers seilas og anløp/liggetid etc).
Redigert 05.10.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
viggi87
05.10.2021 kl 10:44 5315

Ny charteravtale inngått

AS Columbia 40 k/dag i tre år. Charterer er Sea Consortium. Gjeldende fra 1.november.
Edit: AS Fabrizia er chartret til ZIM i tre år fra 1.oktober. Der er ikke rate oppgitt, men det spekuleres i 19/20k/dag.

Ellers... Rykte om at AS Riccarda er solgt til MSC for 24 mill USD
Redigert 05.10.2021 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
Maduro
05.10.2021 kl 10:46 5372

Her kom du 30 sekunder før meg viggi87 :-)

Vi får ta med at AS Fabrizia har fått en 3 års avtale uten av vi vet charter rate enda.
Titleist
05.10.2021 kl 10:51 5368

Jeg tør påstå at MPCC nå er "penger på gata" for folk med tid og penger..
Titleist
05.10.2021 kl 10:51 5409

Og det er sjelden jeg kan si og faktisk mene det...
Struts
05.10.2021 kl 10:52 5461

Takk til deg (og dere andre)! Men arbeidet er bygget på teamwork, syntes de aller fleste bidrar forbilledlig på forskjellige fronter og måter! Det er vanskeligere, men mer givende å bygge opp noe sammen, enn å rive ned det!
VolumOpp
05.10.2021 kl 10:57 5420

Takk for informasjon. Men ein break even på ca. 8000 USD/dag blir det penger av 40.000 USD/dag de neste 3 årene. Heilt utrulig i grunn! Dette blir meir forutsigbart dag for dag. Det me opplever i årene som kommer, er ein opplevelse me får ein gang i livet - definisjonen på ein supersyklus er på gang.
Redigert 05.10.2021 kl 11:02 Du må logge inn for å svare

Da er 2 av 35 skip for Q4 21 og 22 gått over på nye slutninger. Bare for å sette ting i perspektiv - disse 2 avtalene isolert gir, med break even på 8000 USD og dollarkurs på 8.5, et OVERSKUDD på 400 mill. Det er kun 2 av totalt 74/73 skip.
Redigert 05.10.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
viggi87
05.10.2021 kl 11:00 5494

Om en setter dem opp mot hverandre, er denne faktisk bedre enn Stralsund-avtalen etter min mening. Ellers ser en fra andre avtaler at båter på 4000 TEU begynner å få femårsavtaler. Dette lover bra for den største båten til MPCC. @Maduro: Bra det er mange som følger med. Fin aktivitet å bruke lunchen på dette:-)
Helg11
05.10.2021 kl 11:01 5487

Takk for oppdateringer viggi87 og Maduro!
AS Columbia er da lagt inn som rykte til november 2024.
AS Fabrizia: Her har vi et tidligere rykte på 20800 USD/day til juni 2023 - så her venter vi til vi ser noen flere shipbrokers reports.

Ellers: Cordelia nærmer seg Hong Kong i morgen, og tas da over av nye eiere.

Jeg skjønner at MPCC ikke pleier å børsmelde nye kontrakter - samtidig er det interessant å tenke over at de siste 3 kontraktene som er inngått gir et samlet overskudd på 800 mill for MPCC (kontraktsverdien isolert har en mye høyere verdi). Dette er så vidt jeg har fått med meg heller ikke nevnt i finanspressen. Samtidig børsmelder NEL kontrakter med kontraktaverdi på under 20 mill, og mange av disse kontraktene går selskapet (NEL) med underskudd.

En annen ting som er verdt å nevne - skipsverdiene på Songa skipene og ratene har nesten doblet seg i verdi siden kjøpet i sommer. En del av kjøpesummen ble gjort opp i MPCC aksjer til kr 17.6 - hvilket viser at tilnærmet ingenting av dette er innbakt i dagens kurs.
Titleist
05.10.2021 kl 11:23 5363

Kommer til å passere 21 kr i dag tror jeg.

Virker som om den har snudd.. (Skulle bare mangle)

Stor klapp på skulderen til Struts for nøyaktig VV arbeid, tusen takk!

Et lite tilbakeblikk for å sette litt mer fokus på VesselValues.
Songa skipene utgjør nå $392mill iflg. Struts, kjøpt for $210mill. for 3mnd siden..

- Så kan man spørre seg om Blystad er en bedre forretningsmann enn CB / MPCC. Det er alltid lett å si Blystad SELGER noe må være galt, men han kunne tjent nesten 100% mer om han hadde solgt til MCS 3mnd etter. Fasiten er vel at det ikke finnes trollmenn eller spåmenn i bransjen her.

For å sette ting i et annet perspektiv kunne MPCC solgt ca 15 småskip til og slettet all gjeld, regner gjeld til $400. Da hadde de hatt 58 skip uten gjeld igjen.

Jeg spekulerer i om dette er en plan om å nedjustere risiko raskt for å kunne være tidligere ute med utbytter enn planlagt.


På bakgrunn av de to siste kontraktene som er inngått, har overskuddet ift kontraktene som er inngått pr i dag økt som nevnt med kr 400 mill - hvilket gir et samlet overskudd nå på kr 7 mrd frem til 2024 (økt fra 6.6 mrd). Fortsatt er det 33 skip som skal inn på nye kontrakter Q4 21 og 22.
AlanS
05.10.2021 kl 11:38 5575

Lovely:) According to brokers, MPCC has chartered out two of their 2,700 teu vessels for three years at USD 40,000/day.

Er det et skip vi ikke har fått med oss? Ratene ligger over Paretos "guiding" på hhv 38 000 i 2023 og 34000 i 2024 (ratene på disse skipene et på 40 000 USD over 3 år).
Redigert 05.10.2021 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Kjosfast
05.10.2021 kl 11:42 5777

Hvilke to er det snakk om? Både Columbia og Clementina? Fabrizia er jo 1300 TEU.
VolumOpp
05.10.2021 kl 11:51 5703

Takk for oppdatering. Gull!

Ser ut som det danske damplokomotiver og ledestjernen A.P. Møller - Mærsk holder på bunne ut også. Så om ein skal kjøpe seg inn i MPCC, bør ein ikkje vente for lenge. Mærsk ble også hevet til kjøp av ABG S.C i dag.
Redigert 05.10.2021 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
Pentad
05.10.2021 kl 11:52 5731

Jeg er enig med de andre, Struts. Du traff og bra jobbet. Jeg tenker at, selvfølgelig traff du. Du er dyktig!

Jeg har tenkt akkurat det samme Jan Banan - at MPCC har lagt en plan for å ta ned risikoen + dele ut utbytte raskere, samtidig som at en får utnyttet det gode markedet maksimalt gjennom inngåelse av knallgode og langsiktige kontrakter + kvitte seg med noen eldre mindre skip til priser tilsvarende nye skip.
Route69
05.10.2021 kl 12:07 5655

Var helt grønn i aksjemarkedet i vår, med mål om å bygge pensjon på mine få mill i oppspart kapital. Investerte først 20% på anbefaling, i Mpcc. Kom over denne tråden etter et par uker, hvor jeg raskt fikk kunnskap og innsikt i en for meg helt ukjent bransje. Læringskurven har generelt vært bratt og interessant både iht aksjemarkedet og containershipping. Sjøreisen har vært flott, og på tross av høstlig sjøgang og sommerlig sjøsyke er jeg fortsatt all-inn siden mai….og sitter long for denne sannsynlige supersyklus. Vil rette en stor takk til trådstarter og de faste speidere her inne, ingen nevnt, ingen glemt - dere vet alle hvem dere er. Kunnskapen dere bidrar med, samt holdningen til både medaksjonærer og troll, er generelt forbilledlig. Denne er uvurderlig iht de avgjørelser som skal tas på egen investering, og jeg håper å kunne gå fra observatør til speider etterhvert. Ship o’hoi & lykke til, alle sammen🙂
daoking
05.10.2021 kl 12:13 5641

MPC Capital kontraherer 4 stk 5.500 Teu:

Hanjin Heavy Industries & Construction is back in business, doing what it knows best. South Korea’s oldest shipyard, which has skirted with bankruptcy in recent years, said today that it has won a $261.4m order to build four boxships.

Broking sources in Asia suggest the 5,500 teu quartet was contracted by MPC Capital. The orders represent the Korean yard’s first commercial ship orders in six years, with the company surviving in recent years on military and research vessel orders from the Seoul government.

In April this year, creditors of Hanjin Heavy, led by the state-run Korea Development Bank (KDB), signed a deal with a consortium led by local construction firm Dongbu Corp to sell it a 66.85% stake in the shipbuilder.

After Hanjin Heavy ran into financial difficulties a decade ago the group downscaled dramatically – including offloading its yard at Subic Bay in the Philippines, which has yet to find a new buyer.

Hanjin Heavy’s home base in Busan has a history of focusing on boxships
Redigert 05.10.2021 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
Struts
05.10.2021 kl 12:18 5630

Ja, dette har vært kjent en liten stund. Men viktig å skille mellom MPC Capital, MPCC og MPCES for den del. MPC Capital har eierinteresser i MPCC, men det er altså ikke slik at "vårt" rederi har kontrahert noe som helst. Men det sier jo en del om at MPC Capital ikke akkurat har mindre tro på fremtiden for containerskip!