MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1705036

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
coronet
13.10.2021 kl 00:43 11319

Oppdatering av flåteoversikten til MPCC - som jeg også nevnte på Havna-treffet:

Ser at IR melder om at flåteoversikten er oppdatert med Songa-skipene. Håper de også får rettet opp skipsnavn på 3 fartøy som de opererer med feil navn i sin fleetlist i forhold til skipenes offisielle navn, burde være i orden til kvartalsrapporten for 3 kvartal:

1. "AS Clara" heter "STADT DRESDEN" (IMO: 9320049) og det navnet har den hatt siden 2009. Har aldri vært registrert som AS Clara i noen andre kilder. (Vet at eierselskapet heter AS Clara OPCO BV) Managementselskapene WIlhelmsen Ahrenkiel og Contchart (Harper Petersen) som begge er involvert i dtiften har henne i sine fleet-lister som STADT DRESDEN (tbr AS Clara") tbr = to be renamed. (Dresden-navnet gir forøvrig relasjoner til Ibsen, så det er vel derfor de har beholdt navnet)
Vedlegger diverse foto på https://www.marinetraffic.com/no/photos/of/ships/shipid:360233/ships
Spesielt et foto av"STADT DRESDEN" i Koper, Slovenia 21.mai 2020 av Marjan Stropnik
https://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=4194710&size=full


2."AS Nadia" heter fremdeles "NORDSPRING" (IMO: 9321897), både i alle offisielle kilder og på fartøyets AIS. Ser på http://www.equasis.org/ at fartøyet noen dager i januar 2021 altså i.f.m. overtakelsen ble registrert med Tyske papirer som "AS Nadia", på nåværende eierselskap AS Nadia SchiffahrtsGmbH & Co.KG, noen dager. Før hun endelig ble registrert under Madeira(Portugal)-flagg og da var navnet fremdeles "NORDSPRING" hvilket navn hun pr.dato fremdeles seiler som. Jeg anbefaler at det her skrives (tbr "AS Nadia") i MPCC sin fleetlist inntil den er offisielt registrert som "AS NADIA".
Finner ingen gode foto av skipet etter at MPCC kjøpte skipet, men NORDSPRING skiftet klasse fra DNV-GL til ABS (American Bureau of Shipping) i september 2021 uten at navnet "AS Nadia" er nevnt bortsett fra i eierselskpets navn.
Tar med litt klipp og lim fra: http://www.equasis.org/EquasisWeb/restricted/ShipInfo?fs=Search (Gratis å logge seg inn på disse sider):

NORDSPRING - IMO n° 9321897
Flag (Portugal (MAR))
Call Sign CQEQ7
(since 01/07/2007)
Year of build
2007
Status
In Service/Commission
(since 03/07/2007)
Last update of ship particulars 05/10/2021

The ship is classed by
American Bureau of Shipping (IACS)
Delivered
since 15/09/2021

American Bureau of Shipping (IACS)
Last renewal survey 05/07/2017
Next renewal survey 05/07/2022


3. "AS Sevillia" heter "SEVILLIA" (IMO:9362712) så her har det sneket seg inn prefikset "AS" som ikke finnes i andre kilder. Ref. også her til Wilhelmsen Ahrenkiel og Harper Petersen sine fleetlister.
https://www.wilhelmsen-ahrenkiel.com/fleet-list
https://www.harperpetersen.com/fleetlist
Vedlegger også et foto av "SEVILLIA" fra Melbourne, Australia 8.november 2020 av Paul Finnigan
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=3227714

Ser av klasseselskapet (DNVGL) at "CORDELIA" (IMO: 9253014) er omdøpt "MSC CORDELIA III", men hun er ikke oppdatert på Marine Traffic siden 10/12 da hun lå oppankret på Hong Kong red. Mulig de holder på med oppgradering av AIS-transponder. Eierselskapet heter nå: Cordelia Shipping and Trading Limited.

Flott at du har kommet deg til hektene igjen "dato", håper vi kan ta oss et uoffisielt Råel-treff en dag, med en Aas.
Redigert 13.10.2021 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
Normalone
13.10.2021 kl 00:00 11371

Londonmannen - basert på hva som skrives i artikler og fortelles fra selskapene, klarer heller ikke jeg helt skjønne hvorfor ratene plutselig skulle falle drastisk det neste året. Samtidig er det som du poengterer - dersom en mener at ratene vil falle den nærmeste tiden, hvorfor inngås det kontrakter på 3-4 år med så høye rater? Kan det faktisk være slik at superyklusen vi har i dag - og utfordringene en får med lange køer/økt etterspørsel - kan tyde på at dette ikke er sammenlignbart med tidligere sykluser? Det er i alle fall unikt at det inngås så lange kontrakter - og selv om vi straks er i midten av oktober (nærmet oss 2022), ratene har steget med nesten 100 prosent de siste 3 månedene, er kursen lavere i dag sml med i sommer og markedet priser selskapet lavere enn inntjenningen en vil få på kontraktene inngått i dag (dvs. en forventer således absolutt ingen fortjeneste på noen av de neste slutningene).
Londonmannen
12.10.2021 kl 23:33 11371

Men hva er det som skal resultere at markedet krakket? Normalt er det iverkontrahering som bidrar til at ratene stuper. Men for ferdermarkedet er det ikke noe som tilsier at noen overkomtrahering er i emning.

En annen faktor kan være at behovet for frakt reduseres kraftiig. Men dersom noe slikt skulle være sannsynlig da skjønner jeg ikke hvorfor man i dag oppnår langtidskontrakter til særdeles hyggelige rater. En potensiell slik utvikling stemmer heller ikke med at det kontraheres en mengde større containerskip. Jeg vil anta at det ligger solide analyser fra fagfolk før man kontraherer flere mehastore containerskip.

Nei, jeg finner det vanskelig å tro at det stramme containermarkedet plutselig skal krakke i begynnelsen av 2022.
coronet
12.10.2021 kl 23:22 11377

Det er SONGA BONN som har fått navnet AS ANITA iflg. klasseselskapet KRS. "Marine Traffic" lyder også AS ANITA når jeg søker på navnet, dette fikk jeg ikke gjort igår, men den kommer opp som SONGA BONN på displayet. Jeg vil sette navneskifte til Thessaloniki på den i går 11.oktober, men det tar gjerne noen dager før AIS transponderen er omprogrammert.
Navneskifte på SONGA NÜRNBERG til AS ALEXANDRIA ble også foretatt av klasseselskapet igår, men vises ikke på "Marine Traffic"
SONGA CALABRIA står intet om navneskifte til AS EMMA hos klasseselskapet, men når eierselskapet har fått dette navn er nok dette naturlig.

Takker for hyggelig selskap i Tønsbergskjærgården på hjemturen fra Havnatreffet,

Redigert 12.10.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Normalone
12.10.2021 kl 23:03 11408

Dato - når en ser slutninger som ble inngått i dag, hvor 1700 TEU får 3 års kontrakter med rater på 34500 USD (MPCC har vel i gjennomsnitt skip med kapasitet på rundt 2000 TEU), vil et snitt på 15 000 USD for skipene som skal inn på nye kontrakter i 2020 tilsi en reduksjon i ratene på ca. 60 % fra dagens nivå. Skulle det skje, vil MPCC likevel kun for 2022 ved hjelp av PE/NAV forsvare en kurs langt over kr 19,63 og selskapet vil få et overskudd for 2021-2024 som overstiger dagens MCAP. Jeg forstår godt det som ble nevnt i dagens seminar - og det Constanin uttrykte på Q2 presentasjonen - at aksjekursen ikke er i nærheten av å reflektere inntjenningen en er sikret gjennom de lange kontraktene som inngås (Constantin mente at det var et stort potensiale (ved Q2 lå vel kursen rundt 25/26). Det er vel også noe av grunnen til at kursmålene etter Q2 ble løftet av alle meglerhusene til intervallet kr 27-40.
hectorgonzales
12.10.2021 kl 21:28 11808

Takk for beregningen dato! Da slipper jeg å gjøre det. Jeg hadde tenkt å beregne fra NewContex 1.7 (siden vi er opp ca 100% fra da) men vil tro du er på sporet der.
Jeg gleder meg til Q3 - nesten som vi må ha "superbowl fest" hele natta før presentasjonen.

@Pentad - jeg måtte sjekke kartet hvor Prince Rupert låg - det var veldig langt nord ja - men det er jo god infrastruktur der så får vi se over vinteren. Jeg måtte sjekke havneopplysningene og de fleste store er der nå så det virker som en god snarvei til området rundt Lake Michigan istedet for å vente 9 dager utenfor LA.
Slettet bruker
12.10.2021 kl 21:16 11860

Jeg har merket meg at det har vært spørsmål om inntekten fremover. En ting er hvis alt fortsetter å se rosenrødt ut tilstrekkelig lenge til MPCC får over de fleste av damene på kanonrater, der skjønner alle at det vil gi eventyrlige inntekter som forsvarer en kurs langt over dagens. Hva så hvis vi snart får et brått og plutselig fall i ratene? Det er noen av dere som har regnet på dette har jeg sett, kred for det!, men jeg måtte regne på det litt jeg også :-).

Det er de færreste som tror at ratene går helt i dass, dvs tilbake til +/- BE rater eller verre. Jeg har satt opp et tenkt scenarie hvor alt går på skinner ut dette året, men så 1.januar stuper ratene brått og heftig til et snitt på 15k for MPCC sine skip, altså at MPCC får 15k i snitt for nye kontrakter fra 1.januar og ut 2022. Det skal i mine øyne mye til for at det går så "galt", når det vurderes ut fra anslått varighet på denne perfekte stormen, men det kan jo selvsagt skje. Det kan også bli slik at ratene stabiliserer seg på nåværende nivå, eller også stiger ytterligere, og forblir skyhøye ut 2022 og lenger!

Uansett, hvis det blir slik at ratene på MPCC sine nye kontrakter for 2022 dropper til et snitt på 15k, vil selskapet fortsatt tjene minst 5 kr pr aksje for 2022. Hva som så skjer videre etter 2022 kommer jo an på om de tenkte 15k ratene er for 1,2 eller 3 års kontrakter. Jeg vet selvsagt like lite om det, som om at et plutselig fall i ratene skulle resultere i et snitt på 15k neste år :-).
Oilbaron
12.10.2021 kl 20:34 12004

Går helt fint å bruke Ask konto.
Ikke så lenge siden jeg åpnet en slik en selv, hoved tyngden av aksjene jeg har i mpc ble handlet på en AF konto i Vinter.
Realiserte 1/5 av de for en tid siden, men siden utviklingen i kursen har vært som den har vært i det siste så har jeg bestemt meg for å kjøpe de tilbake.
Man burde jo ha åpnet en slik konto for lenge siden sett i etterpå klokskapen lys, det blir en del skatt å betale neste år.
Slettet bruker
12.10.2021 kl 17:32 12360

Men Prince Rupert er langt nord for Vancouver, like ved Kitimat (Snow Valley). Mange nordmenn flyttet ditt etter krigen for å jobbe på aluminium fabrikken. Jeg har vært der og det er ikke så mye der ute i tundraen. Ikke minst, lang distanse med railway transport til Chicago. Det var ganske interessant, da!
Kbkristi
12.10.2021 kl 17:24 12282

Det hørtes greit ut med et Københavnscruise ja. Du får ha en god tur, Struts 😊👍
Jan Banan
12.10.2021 kl 17:10 12298

Brygg selv Struts! Det gjør jeg. Da ligger en god Ale på omkring 8kr for en 0,5L. Det kan gjøres billigere også men jeg er litt lat. Brygging av pils kreves bedre temperaturkontroll og det smaker dårligere iflg. min tunge. Så mer styr og dårligere smak... ellers takk. Dog forandring fryder men man kan brygge mye forskellig ale!

De som ikke har begynt brygge juleøllen enda så bør dere starte nå. Det tar tid... litt som med containerfrakten.
Redigert 12.10.2021 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Clay Allison
12.10.2021 kl 17:09 12194

God tur, går ut i fra det er bok tur ( Hehe ) Ikke glem en tur innom Pilekælderen til lunsj. Nyhavns beste smørrebrød.
Men ikke mange som vet hvem han var og i hvert fall ikke at det var Kjell Halbing. Dog som Leo Manning og kun de 7 første bøkene. I motsetning til Morgan Kane, så var godeste Clay en virkelig person.
Redigert 12.10.2021 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
Clay Allison
12.10.2021 kl 16:58 12102

De er registrert på Euronext Oslo og jeg husker ikke om axess ble til det eller om det ble til growth, men hos utdaterte Nordnet finner jeg det ikke og lette litt på hjemmesiden uten å finne noe. Noen her må da kunne svare ? Eller gjør det enkelt, spør banken.
Struts
12.10.2021 kl 16:39 12056

Haha! Hansa fatøl har de på Burns ved Nationaltheatret - kan ikke klage på det heller! Der går det i poesi og klassisk musikk (eller noe slikt), men det er ikke så mange som resiterer fra Kjell Hallbings westernromaner - innbiller jeg meg. Og ølprisene er som alltid grusomme i Norge, men intet å gjøre med det, selv om noen partier er ute av supperådet - alltid noen politikere som higer for å øke avgiftene. Men pussig nok syntes menigmann det er helt greit.

Nå er det snart nok en båttur - DFDS bringer en heldigvis mot siviliserte ølpletter - Nyhavn - Here I come! (eh, ok, til fredag da)

PS. Erstatt poesi med sludder og vås!
Redigert 12.10.2021 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2021 kl 16:09 12088

Veldig fin utvikling i aksjen i dag. New Contex fortsetter oppover!

https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Ppp
12.10.2021 kl 16:04 12076

Hei
Mine første ord her inne. Takker for ei super gruppe, med fine innlegg. Kom meg inn i starten av des 20.
Nå har jeg søkt VP-lån i DNB. Og tenker å gå inn i Mpcc med mere.
Noen her som kjenner til hvordan dette fungerer?
Tenker da på om jeg kan bruke Ask konto, salg( ønsker å skille på det jeg sitter med, og de lånte kr).
Slettet bruker
12.10.2021 kl 15:53 12081

Håper noen kan gi et lite referat fra seminaret, da jeg er låst opp på jobb. Håper de store finner roen og kan la kursen bevege seg nordover igjen:)
Jan Banan
12.10.2021 kl 15:50 12100

At first freight rates are likely to move more sideways than dramatically downward, since the task of reducing the level of congestion and backlogs across the system will take time (indeed port executives at some of the worst-affected terminals expect this task could extend far into 2022) and the prevailing level of container demand will remain healthy.

So there is a very strong case in our view that the industry will not revert back to average pre-pandemic $/TEU unit revenues before the end of 2022, and a defensible case that those levels will not be seen again over our forecast horizon.

Utsiktene for MPCC StålBull 2022-2025 ser gode ut iflg. denne artikkelen

https://splash247.com/are-container-freight-rates-just-circling-or-preparing-to-land/
Clay Allison
12.10.2021 kl 15:38 12149

Det er nok en stor frykt hos meg også, men som Hansa ølhund så vil jeg jeg i så tilfelle bidra mer. Skål
hectorgonzales
12.10.2021 kl 15:26 12178

Dette er jo like spennende som å følge med på VGLIVE og sportshendelser.
Helg11
12.10.2021 kl 15:23 12150

I det første debatten "Is it all glitter and gold?" kommenterte Dr. John Coustas i Danaos (som også leier ut containerskip til Maersk etc) at det i containerskip-verdenen for tiden er veldig lite glitter og interesse, men desto mer gull. Masse cash flow, men aksjekursen reflekterer ikke gullet. Generelt mye gode innlegg, og kan forhåpentligvis gi ny interesse blant større investorer.
hectorgonzales
12.10.2021 kl 15:09 12166

Cosco "downsizer".

De kjører inn 5x4250 TEU skip mot Prince Rupert (Vancuver) og kjører "express" mot f.eks. Chicago. Som nevnt tidligere i dag så tror jeg de er redde for at store selskaper chartrer egne skip og gjør nå det samme som andre. Anløper mindre havner med mindre skip og øker frekvensen. I tillegg har de også fått på plass avtale med Candian Rail til å ta unna US containere.

COSCO Shipping Lines (COSCON) is launching Transpacific BCO Express Line this week, comprising the Prince Rupert express line (CEN-EXPRESS) and the Los Angeles express line (CEN-PLUS)

Using five 4,250TEU ships, CEN-EXPRESS will move containers from Qingdao and Shanghai to Prince Rupert while CEN-PLUS, assigned six 10,000TEU vessels, will call at Tianjin, Qingdao, Shanghai and Los Angeles.

Under CEN-EXPRESS, shippers can have their goods railed from DP World’s terminal in Prince Rupert port, via the Canadian National Railway, to Chicago.
For CEN-PLUS, shippers are guaranteed an exclusive container yard as a pick-up point for delivery to the receiver.

“The express services provide 3,500TEU of incremental capacity for the Transpacific service, which will effectively relieve the pressure on the import-export market between China and US, especially for Long Beach and Los Angeles,” said COSCO.

https://container-news.com/cosco-launches-express-alternatives-to-us-west-coast/
NetromK
12.10.2021 kl 14:56 8103

Endå eit 1700 TEU skip på $ 35 000 altså. For 3 årskontrakter 6 slutningar på rad no med 34-35 500 for denne storleiken.
MPCC flåtegjennomsnitt er i underkant av 2100 TEU.
Hadde alle skip gått på denne rata ville EPS blitt NOK 13-14/aksje/år. (73 skip, dollar 8,6, break-even 7500).
Struts
12.10.2021 kl 14:38 8189

Banchero Costa rapporterer om flg slutninger (litt artig den minste syntes jeg, for ikke å snakke om =Atlantic Silver=):

Vessel Name Built TEUs TEU@14 Gear Fixture Period Rates

Hannah Schulte 2006 2602 1853 yes fixed to One 36-38 m $35,500/d
Inceda 2019 1774 1380 no fixed to Hmm 36 m $35,000/d
Atlantic Silver 2008 1341 925 yes extended to Cma Cgm 12 m $39,500/d
Sunaid X 2006 698 436 no fixed to Naviera 42-49 days Euro 13,000
Jan Banan
12.10.2021 kl 13:55 8392

Da begynner webinaret snart. For containers anbefaler jeg spesielt:
(norsk tid)
I dag:
Kl 14:50: SHIPPING - IS IT ALL GLITTER & GOLD? (50min)
Kl 20:15: EXPANDING THE RESEARCH & INVESTOR UNIVERSE FOR SHIPPING (40min... bla. J Mintzmeyr)

Onsdag:
Kl 15:50: CONTAINER SECTOR PANEL (50min... MPCC's CEO)

Torsdag:
Kl 18:05 ADDRESSING GLOBAL SUPPLY CHAIN DISRUPTIONS (20min)

Her finner dere hele agendaen:
http://forums.capitallink.com/shipping/2021NYmaritime/index.html
Ærligtalt
12.10.2021 kl 13:23 8563

I Storbritannia alene... Mangler de 15 000 tungtransportsjåfører
PSI- Investor
12.10.2021 kl 13:13 8621

he he veldig bra!

Det med sjåførmangel kan muligens påvirke bryggeribransjen?

Men uansett, det er vel blandt annet sjåførmangel som nå fører til større køer med skip også i Europa så vidt jeg skjønner.
Redigert 12.10.2021 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
Illuminatus
12.10.2021 kl 13:03 8631

Med langvarig streik i bryggeribransjen blir det nok mer import via containere fra kontinentet.
Redigert 12.10.2021 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
Struts
12.10.2021 kl 12:51 8644

Blystad er alt annet enn ute, hans Songa Capital (konto # 11) er 5.te største aksjonær med 17,826,890 aksjer (iht dagens VPS-logg). Men hva fremtiden bringer er meg ukjent, fasiten på den virker det ofte som noen forteller oss i ETTERTID (gjerne i form av at jeg gjorde, og så solgte jeg, og så oppdaget jeg en hode skulder kne og tå og en kopp til, og så ble det dobbelt-kopp). Nok om det, rykende fersk kaffe i en MPCC-kopp er ikke det verste - muligens vanndrivende, men i likhet med Aass Pilsner ikke kursdrivende!

PS. Min aller største frykt er streik i bryggeribransjen.
Redigert 12.10.2021 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
Clay Allison
12.10.2021 kl 12:46 8483

Er for så vidt noe i nærheten selv, om jeg regner med det jeg har gått glipp av i Hydro og Storebrand, da jeg håppa over hit. På den andre siden så fikk jeg ikke mer enn 10 % belåning her, mot 90 % I Hydro/Storebrand. Det takker jeg alle tusser, nisser og alver for nå. Så her blir jeg å venter på penger.
Ha en fin dag.
Kaga
12.10.2021 kl 12:46 8470

Vedr dette med nedstenging pga el-kutt. Det er tydeligvis høyst reelt nå, men håper situasjonen bedrer seg snart. Da blir det nok mye å ta igjen. Limer inn en epost jeg fikk i morres, fra en Kinesisk leverandør jeg handlet litt av tidligere (men heldigvis ikke noe behov nå...)

Hello xxx xxxxxx,

Now Chinese government has restricted factories to use the electricity, some can open 2 days, and close 5 days.
Some can open 3 days and close 4 days. It is hard to finish all the order production. How about your local now ?

---------------------------------------------------
Best Regards Julia
Export Department
Xiamen Starflo Industry and Trade Co.,LTD
---------------------------------------------------

Enda en kineser med et utypisk kinesinsk navn...
Interessant hvordan de alle (kinesiske selgere) heter John, Jeff, Steve, Julia, Sally osv... :-)
Redigert 12.10.2021 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2021 kl 12:38 8512

Det ble mye snakk om frykt her. Min største frykt er om jeg skulle finne på å selge meg ut der jeg deretter forvillet meg inn i noen andre selskaper som en periode gikk nedover. For eksempel som følge av et evt. kommende krakk i teknologiaksjer, og der jeg ble sittende med et stort urealisert tap som medførte at jeg stod igjen på perrongen og så på MPCC - toget som tok av i voldsom fart oppover.

Jeg sitter fint gjennom noen bølgedaler for da slipper jeg frykten for å ikke være med opp når det endelig braker løs igjen. Det er ingenting fundamentalt feil her. Risiko vil det alltid være forbundet med det vi holder på med. Dette gjelder i alle aksjer.

Bare å finne roen og nyte turen :-)
Redigert 12.10.2021 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2021 kl 12:17 8420

Ja her var det mye frykt!
Jeg tror din største frykt er at aksjen skal stige, for jeg tror at du har solgt deg ut og ønsker en lavere inngang.
Jeg deler din frykt om at Mr Blystad er ute, eller selger seg helt ut av aksjen. Tenk å være aksjonær i et selskap uten denne flotte hedersmannen, en nesten uutholdelig tanke.
Tenk også om det blir blokksalg på kurser under 19 kr, skrekk og gru... men da er det ikke blokksalg etter min mening, men blokk-kjøp!
Redigert 12.10.2021 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
12.10.2021 kl 12:10 8479

Det med nedstenging av elektrisitet i Kina:
Jeg vet ikke hvordan dette har vært de siste årene.
Men da jeg var og besøkte noen fabrikker i Kina for noe år siden, 90- tallet, så var det helt vanlig at strømmen ble borte. Den gikk på et vis på omgang, og den ble stengt for hele distrikter av gangen. Jeg husker ikke hvor lenge det varte, men da tok de lunsj, tok en middagshvil, gikk en tur osv. De ansatte måtte nok jobbe timene sine uansett, det ble bare forskjøvet arbeidstid.
Den ene fabrikken jeg besøkte der var det sånn at man kunne bo på fabrikken også, så derfor hadde alle, eller i alle fall de fleste, sine senger der. Så det at strømmen var borte et par timer det var ikke noe problem, det var bare sånn det var.
Om dette har vært bedre de senere år vet jeg altså ikke.