MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1500137

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare

Det er vel et komplisert regnestykke. Han tjente vel godt på salget til MPCC. Han "fikk" vel aksjer ut fra en kurs til 17,et eller annet. Hvis jeg ikke husker feil??
AlanS
14.10.2021 kl 16:59 9706

Shorting med 2,3 millioner aksjer kan ikke forklare prisfallet.
Vil henvise til "simply wallstreet" (https://simplywall.st/stocks/no/transportation/ob-mpcc/mpc-container-ships-shares) igjen som sier at
- Trading at 88.7% below our estimate of its fair value (18.64/0,113=165????)
- Earnings are forecast to grow 71.24% per year
Route69
14.10.2021 kl 17:05 9726

Hatt en liten dialog med IR i dag, forøvrig imponerende ryddig og rask service fra selskapet her.
Fikk avslutningsvis et tips om at to av analytikerne som dekker MPCC(Arctic & DNB), deltar i Analyst Panel på Capital Link-forum kl 19.30 i kveld - og at disse deler det syn som fremkom i reder-panelet CB deltok på i går em. Ser forøvrig at Clarkson også deltar i kveldens panel. Stay tuned, all aboard!
Redigert 14.10.2021 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
Argus
14.10.2021 kl 17:17 9651


Synes det er på tide å minne om at PE for MPC nå er 2,1 for år 2022. Det er jo så lavt at det ikke er til å tro. Så lav PE har jeg ikke sett at man har verdsatt et selskap på Oslo Børs de siste tretti årene i hvert fall.

Den som shortet i går, måtte jo tro at kursen skulle ytterligere ned, enda selskapet har varslet at det vil komme en melding om optimalisering av kapitalen. Måten dette ble uttalt på av Back, tilsier at meldingen må komme FØR 3. kvartal.

Kommer det noen gode, bekreftede nyheter nå, vil det påvirke kursen og gjerne føre til starten på en ny opptur. For med så betydelige fremtidsutsikter som MPC har, ligger det an til en meget god vinter.

Og for å gjøre utregningen komplett, kan jeg føye til at en "normal" PE på 7 tilsier at aksjekursen skal opp til kr. 61,80. (Kr. 18,64 : 2,11 x 7)
LeoMinor
14.10.2021 kl 17:28 9583

Har ikke satt meg veldig inn i caset men en kjapp kikk på rapport Q2-21 gir en leverage på 38 % og equity ratio på 59 %, hhv synkende og stigende i forh til kvartalet før. Høres sterk ut for meg..

Det er helt greit å argumentere for om aksjen skal stige eller synke - men det er en uting å komme med udokumenterte påstander, slik du her gjør MickelMountain om at DNB SMB, Blystad og flere store SKAL selge seg ut med store mengder. Hvor har du det fra?? Skjerp deg! Til din orientering vil en kurs på kr 10 tilsi en mcap på litt over 4 mrd - det tilsvarer kun overskuddet for 2021 og 2022 ved å legge til grunn dagens slutninger. Vi vet at mange av disse kontraktene på høye rater er inngått for mange år (2023/ 2024 (til og med en kontrakt som går til 2025)), samt at det er mange nye skip som snart skal inn på nye kontrakter. Forklar meg hvorfor Blystad og de andre store aktører vil ønske å selge til kr 10?

Det er helt utrolig hvor mye oppgulp og panikk som dukker opp på disse trådene når kursen faller (sånn er det i aksjemarkedet - kursen går opp og ned) - og en leser om folk som tydeligvis ikke valgte å selge når kursen var på kr 27 og som nå kaster kortene når kursen er på kr 18 - hva har endret seg i det fundamentale den siste måneden? Har det kommet negativt resultatvarsel? Har meglerhusene redusert sike kursmål? Er det noen andre (selskapet/eksperter) som har uttrykt at markedet vil falle brått? Har ratene falt?

Ja - kursen har falt over 30 %, og MCAP er snart under 8 mrd i mcap, samt at i ettertid ville det vært fordelaktig å selge på kr 27. MEN betyr det at en nå istedet skal selge til kr 18? Suksess oppskriften på å tape i aksjemarkedet et å selge på bunn og kjøpe på topp. Jeg vet ikke om dette er bunnen - og det er svært sjeldent (tilnærmet aldri) at en treffer topp (salg) og bunn (kjøp) - men dersom en fortsatt tror at MPCC vil kunne få mange av de neste skipene inn på rater som I alle fall ikke er mer enn 100 % lavere enn i dag, hvilket ved en nedgang på 50 % vil gi en gjennomsnitt på rundt 20000 USD for 3 års kontrakter (et slikt snitt vil således gjøre at MPCC får overskudd på 3 mrd pr år), er MPCC en bedre investering i dag eller for 1 måned siden? I dag vil selv 1700 TEU skip gi en rate på 35000 i året - MPCC har i gjennomsnitt skip på over 2000 TEU.
Redigert 14.10.2021 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
Teps
14.10.2021 kl 17:55 9350

Bare å melde seg på forums.capitallink.com, Analyst panel starter 19:30. Gratis påmelding. 18:30 er det "Addressing global supply chain disruption"
Redigert 14.10.2021 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
Dan123
14.10.2021 kl 19:18 8888

Mpcc var den første aksjen jeg kjøpte og leste meg opp på når jeg startet med børs i desember 20. Skal ikke legge skjul på at det til tider har vært litt kvalme og magevondt når man har sjekket Nordnet appen, og veit man har gått inn med ganske mye 😅 Blir vel forhåpentligvis mer hardfør med tida 😂 heldigvis har jeg forholdsvis lavt snitt, og håper å bli med på reisen lenge 😊
Redigert 14.10.2021 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
fylla12
14.10.2021 kl 19:32 9111

Mange mater krabbene til å begynne med men venner seg raskt til ustabilw forhold til sjøs.




Redigert 14.10.2021 kl 19:32 Du må logge inn for å svare

Jeg har sagt dette før og gjentar meg gjerne igjen. De store aktørene ønsker jo dette her. Da aksjekursen lå brakk i fjor vinter, så var det mange småaksjonærer som kunne kjøpe seg inn og laste opp store aksjeposter til en meeget rimelig penge. Disse aksjene har nå mangedoblet seg i verdi, noe som trigger de store til å gjøre sine fremstøt. De ønsker seg billig inngang før neste etappe, men for å ikke stkke kjepper i hjulene med tanke på kursoppgang de neste årene, så benytter de perioden akkurat nå der de posisjonerer seg i god tid før solide tall legges på bordet ved Q3, 18. nov. Nå ligger de godt i rute med planen sin der de sitter godt tilbakelent i Chesterfield-soffa’n sin og teller opp siste dagers billige aksjekjøp. De oppnår nå akkurat det dem vet så godt vil skje etter å ha presset ned kursen såpass mye. Nå skarangler enda flere billige aksjer ut av lommene hos noen av oss små.

Selvsagt har det også pågått en helt sunn gevinstsikring gjennom denne perioden, men noen holder samtidig på å laste opp, der de nå snart er klar for Q3.

Skulle ikke forundre meg om våre venner i Soffa’n også koser seg med en bedre XO og en sigar. Jeg unner dem å kose seg, men det blir ikke på min bekostning.

At noen tør å legge inn en short nå.. Gud hjelpemegvel og lykke til..

Redigert 14.10.2021 kl 20:34 Du må logge inn for å svare
Teps
14.10.2021 kl 20:34 8806

Fra analytikerpanelet:
Østereng fra Arctic har MPCC som favoritt det neste året.
Lian fra Dnb tror fortsatt at problemene med havnene vil løse seg og at det vil trekke ratene ned.
Nokta fra Clarksons anbefaler ZIM

Mye annet som ble sagt, men veldig kort oppsummert
Redigert 14.10.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare

Et godt råd mot sjøsyke; knytt et fet bit med bacon i en hyssing, svelg denne og dra den deretter sakte opp. NPR du da er ferdig……så spyr du aldri mer. ;-))
Spartan
14.10.2021 kl 21:12 8724

Er det nok blod i gatene her da? Aksjen har gått 10-gangen fra bunn, er kanskje heller slik at mange sitter med en kjempegevinst de skal realisere. Jeg velger å avvente til evt kurs 15-16 kr før jeg snitter ned.

Vi skal begynne å ta gevinst ved kr. 70-80, skjønner du, men det er flere år til. I mellomtiden håver vi inn utbytter på 20-30 kr. pr. aksje.. Og så skal vi ikke glemme å ha det gøy gjennom opp og nedturer i løpet av, ja nettop, flere år.. :-)
Redigert 14.10.2021 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
Spartan
14.10.2021 kl 22:03 8306


Utbytte får du nok, men jeg tror du har helt urealistiske forventninger når det gjelder kurs på 80.

Dette var oppløftende. Lian og DnB mente vel også i januar i år at problemene ville løse seg raskt. Det er ingen som tror at MPCC for all fremtid vil få lange kontrakter med rater på 40 000 USD - poenget er at det er mye som tyder på at utfordringene vi i dag ser (lange køer, få containere, ikke mange nok trailere mv) tidligst vil løse seg i andre halvår i 2022 (ev. enda senere), og det betyr at MPCC vil få alle sine skip inn på disse ratene (og har enorme inntekter til langt inn I 2025). Som vist tidligere - selv med gjennomsnitsrater på 20000 USD, får MPCC nesten 3 mrd i overskudd pr år.
Redigert 14.10.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Oilbaron
14.10.2021 kl 22:24 8318

Hvorfor er det ikke mulig at mpc kan gå til 80?
Har hatt aksjer som har gått fra 1,10 til 30 det var riktig nok et it selskap.
Var inne i Gogl fra 3 og den gikk til 45 før børsene krakket i 2008.
AlanS
14.10.2021 kl 22:24 8371

I sykliske bransjer er det vanlig at dårligere perioder etterfølges av gode. Etter 10 år med med ekstremt lave rater rundt break-even begynte mange å venne seg til det. Men dette er ikke bærekraftig når skipseierne får ikke betalt for sine investeringer i skip.
Kort sagt: Den kraftige oppgangen i det siste er bare begynnelsen på en periode med gode rater. 3-5 år minst.
Teps
14.10.2021 kl 22:24 8414

Fra igår, så mulig denne er lagt ut tidligere - https://www.freightwaves.com/news/inflation-alert-container-ship-owners-see-boom-through-2022

«GSL CEO: ‘Continued strength for at least the next couple of years, save for a black swan event’»

Ser dog ikke så bra ut på kort sikt, med press nedover. Trade kortsiktig og sikre gevinst/minske tap. Langsiktig er det vanskelig å ikke være bull.
Argus
14.10.2021 kl 23:02 8170

Takk, Teps, ble det sagt noe om at MPC er Arctics favoritt innen shipping eller av alle aksjene på børsen?
Teps
15.10.2021 kl 00:07 7935

Det er et shipping konferanse, så regner med at kommentaren hans utelukkende går på segmentet han jobbet med.
StevenG
15.10.2021 kl 00:17 8228

Alle er skeptiske til shipping pga ath rater og usikker hva skjer når de vil falle, for det vil skje, men mest sannsynlig ikke noe drastisk før rundt Q2-Q3 2022, men kan jo skje neste måned. Men man må se på net verdi cash flow, man må se på kontraktene de har signert for 2-3-4år frem i tid.
De to siste gangene alle sa at ratene var ath og markedet falt 50% , var først i 2005-2006. til 2008. Hva skjedde med flere av selskapene da ? De triplet seg .. fordi folk forsto at inntjeningen fortsatte å øke for hvert kvartal og de hadde solid cash flow gjennom flere år med solide utbytter selv om ratene normaliserte seg.
Sist var i 2011 til 2014, og markedet var dårlig. Hva skjedde med flere av de store selskapene? Jo de doblet seg..
Så mtp på dagens situasjon , hvor vi har stor backlog og flaskehalser, det er All time low nybygg, det er nesten ikke ledige skip igjen å leie neste året og NAV /verdi flåte er høyere enn sist.. Så ser jeg ikke en bedre risk-reward mulighet enn i shipping, spesielt container, men også i tørrbulk.
La oss ta ZIm, som handles nå på 1.3x P/E med 20$ i net cash.. med 30-50% utbytte policy … Prøv å finn noen selskap i andre sektorer som kan tilby samme yield.. Nei, her handler det om å være grådig når andre er redde, for nedsiden er lav/tilnærmet 0 på kort medium sikt med vanvittig høy reward fremover.
Long $ZIM , $NMM, $GSL , $MPCC, $BELCO, @SBLK

Fikk i alle fall delvis utfyllende kommentar fra IR i dag. En setning jeg bet meg merke i er at det allerede er gjort 40 slutninger i år. Kan noen bekrefte/avkrefte at det offisielle tallet er så høyt, eller kan det innbefatte flere enn de som er kjent?
StevenG
15.10.2021 kl 00:24 8237

Og selv om jeg drar inn ZIm som liner selskap i mpcc forum , så er jeg like bull der som jeg er i MPCC som skipseier.
Maduro
15.10.2021 kl 00:37 8264

Long ZIM, MPCC, GSL, ATCO, EGLE, SBLK, GNK. Det fundementale vil seire til slutt. Anbefaler at dere tar en titt på selskapene som leier ut boxene, de kommer til å bli eksplosive: TRTN, TGH. Nytter ikke å se på kurser flere ganger om dagen. Ta en bet, ignorer nett troll og ikke selg hvis ikke du mener det fundamentale har endret seg. Disse selskapene trykker penger om dagen. Håper Q3 resultatene blir en katalysator, vi trenger dividender og buy backs!
Goldy
15.10.2021 kl 00:50 8301

Helt utrolig hvor svak denne aksjen har vært i det siste. Ingen i all verden hadde trodd at vi skulle ned til 18 tallet igjen.

En ting er at hvis det går dårlig med butikken, så har jeg full forståelse at aksjen skal ned , men her snakket vi om dobbelt rater siden sist topp i sommer og fortsatt stigende.

Ser også ut at det ikke nødvendig er Blystad men de Amerikaske bankene som kjører kursen nedover.

Hva er det de ser som vi ikke ser?

Ser også på diverse forumer at mange retails har kastet inn håndkle, er det nettopp dette de vil? Skremme ut de små?

Dette kaoset i verdenshavner løses ikke over natta så høye rater blir den nye normalen en god stund fremover. En supersyklus varer normalt i 3-5 år fremover. Det har kun gått et år. Jeg klarer ikke helt å se hvorfor den sure stemningen innen kontainer markedet når all ligger til rette for en ny gullalder?

Det de helt klart ser er at det er fullt mulig å få tak i aksjer på dette latterlig lave nivået. Dem som selgere må jo gjøre det fordi de av en eller annen merkelig grunn har fått for seg at inntjeningen IKKE skal bli i nærheten av det Helg11 sitt regneark viser. Men det er i tilfelle fullstendig imot alt det ledelsen og shipoingmiljøet selv predikerer.

Jeg tror dette spillet vil ta slutt når selskapet viser overbevisende Q3 tall og guider for 2022 og videre. I mellomtiden er det bare å frotse i billige aksjer for oss som tror på caset.
Mestærn
15.10.2021 kl 07:20 7931

Mulig "I'm stating the obviouse" her, men omsettninga har nesten halvert seg etter at kursen falt under 20 og de amerikanske bankene kjører på som før. Opplagt at de kjøper og selger mye til seg selv mellom kontoene på vei ned. Vi er litt gisler nå føles det ut som.
Struts
15.10.2021 kl 07:42 7846

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 296’ aksjer, og har med det 71.23% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av 100’ aksjer og mer, og IKKE personnavn (1 stk): The Northern Trust ned 581’ (28’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg minus 415’ (1,151’), The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 186’ og 121’ (til resp. 6,474’ og 378’) og HSBC Bank ned 100’ (500’ totalt). Det er 15 salg av 20’ eller flere aksjer. Ellers bare én liten endring.

På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp av 100’ aksjer og mer: Citibank opp 605’ (1,061’ totalt), Morgan Stanley pluss 192’ (680’) og Goldman Sachs + 119’ (734’ totalt). Det er 26 kjøp av 20’ eller flere aksjer. Ellers bare en håndfull mindre endringer.
Kbkristi
15.10.2021 kl 08:41 7594

De som tror ratene faller, ja de må tro iherdig...
TCI,Tianjin Container Freight Index, som går på de større skipa, stiger friskt med 5,01% til 3203,53.
Det var ikke mange dagene siden den passerte 3000.
TIANJIN→EAST COAST OF AMERICA (BASE PORT) , 2962.28 +13.16%
I går fortsatte også New Contex sin uavbrutte stigning.
Det er jo et fantastisk salg som pågår. Nå får vi kjøpt verdipapirer som vil gi 30% avkastning neste år.
Fikk påfyll på 18,76 i går, og spørs om jeg bør ta siste rest i dag, eller vil noen selge enda billigere neste uke?
Redigert 15.10.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare

Når man ser hva som skjer med ratenivået og samtidig observerer hvordan aksjekursen går, så er det lett å tro at man plutselig er havnet i bakvendtland. ;-))
Pilegrim
15.10.2021 kl 09:28 7292

Så hva skal man gjøre på lønningsdag neste uke. Kjøpe safe eller not safe. Kjøpe MPCC hvor pengene renner inn i strie strømmer eller kjøpe PoLight hvor pengene ikke renner inn, men kan renne inn i strie strømmer om et par år. Hmmm.
Som kursen går nå så ser jeg for meg en rekyl i 2022 som ser ut som Vikersundbakken.
Fullpung
15.10.2021 kl 09:36 7242

Det blir vanskelig å kjempe mot algoene til Short fondet før vi får noe News fra MPCC som kan skaffe litt trykk. Jeg skal ha mer aksjer, men så lenge algoene regjerer venter jeg.