MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1704151

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
15.10.2021 kl 09:42 10097

Normalt sett skulle algoene sin herjing med MPC kursen frustrert meg og gjort meg irritabel. Men så lenge jeg vet at selskapet formelig auser inn penger, evner jeg ikke å la meg irritere over at jeg fåpr muligheten å handle MPCC til kurser jeg ikke hadde den villeste fantasi å forestille meg ville være mulig i juli/august. Men på casinobørsen OSE er tydeligvis ikke noe umulig. ;-)) Snu det negative til noe positivt! Vi vet tross alt hva som venter oss uti november!
Fullpung
15.10.2021 kl 09:47 10029

Helt enig. For oss som er Long er dette en mulighet vi ikke trodde ville komme. Faller den videre kan en snart snitte seg ned til at aksjen er tilbake betalt innen 1,5 år bare med utbytte.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 09:48 10063

Coronet, jeg fikk ikke sendt henvendelsen til IR før i går kveld, og fikk i morges følgende svar, med fjær i hatten til deg :-):

God morgen xxx

Godt å ha oppmerksomme medaksjonærer J

Det ser ut til å stemme på alle 3 punktene. Jeg har fått beskjed at AS Clara og AS Nadia skal få sine respektive korrekte navn ved neste docking, det ser ut til at vi har vært raske med å oppdatere flåtelisten så fort eierselskapene har blitt oppført. I og med at navnebytte vil skje i nærmeste framtid så lar jeg disse stå i flåteoversikten. For AS Sevillia bør nok oppdateres til Sevillia da jeg tviler selskapet ønsker å bruke tid på å endre dette. Basert på deres innspill så er det nok mer hensiktsmessig å legge ved IMO til hvert enkelt skip slik at ikke råder noen tvil hvilket skip det er, vi endrer dette når neste navnebytte er gjennomført. Vi bruker de oppgitte navnene i interne rapporter derav samme navn i flåteoversikten.

Fun fact: Som du kanskje allerede har skjønt er forbokstaven til hvert enkelt skip basert på deres TEU cluster.

Apropos kunnskapsdeling så oppfordrer vi alle aksjonærer og interessenter å abonnere på nyhetsbrev fra nettsiden, dette finner man nederst på siden hvor man må huke av hvilke rapporter (huk av alle) og oppgi sin email adresse. Etter en bekreftelsesmail vil mottaker få alle pressemeldinger og finansielle rapporter rett i sin innboks med tilhørende vedlegg samme minutt som selskapet trykker på publiser-knappen. Dersom man ikke gjør dette, er man avhengig av å motta informasjon fra tredjeparter som ikke nødvendigvis inkluderer vedlegget i sin nyhetsfeed.
Kbkristi
15.10.2021 kl 10:14 9862

Tar hintet.
Greit å få beskjed straks de sender ut en pressemelding. Kanskje det ikke blir år og dag til :)
china
15.10.2021 kl 10:21 9796

Hold-deg-unna-portefølje

Aksje Dato inn Info Kjøpskurs Siste sluttkurs +/- %
Aqua Bio Technology 20211014 Ny 14.95 14.95 0.00
Hexagon Purus 20211007 24.34 29.20 19.99
BerGenBio 20210930 20.46 20.30 -0.78
MPC Container Ships 20210923 22.00 18.64 -15.27
PCI Biotech Holding 20210923 16.17 16.77 3.71
Everfuel 20210902 64.35 45.40 -29.45
Seadrill 20210805 2.94 1.81 -38.61
poLight 20210729 138.77 112.80 -18.71
Oilbaron
15.10.2021 kl 10:34 9717

Plutselig så var det lysegrønt på skjermen min, har hr Muller fått virus i Computeren sin.
Hadde håpet å få litt på 18 blank, får prøve igjen på Black Friday hvis ikke det blir napp utover dagen da.
AlanS
15.10.2021 kl 10:35 9738

Legg Investtech på sin Hold-deg-unna-analytikere liste og glem om de.
Redigert 15.10.2021 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
china
15.10.2021 kl 10:39 9715

Traff no bra i september!
Slettet bruker
15.10.2021 kl 10:40 9722

Min erfaring av disse såkalte analytikerne er at man skal gjøre stort sett det motsatte av hva de anbefaler. Det har vist seg å stemme ofte.
De som følger rådene fra disse kjeltringene blir fort blakk.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 10:43 9737

Jeg tror enkelte analytikere ganske enkelt ikke tør å foreslå aksjer i et selskap som både vil tjene mye og som har gått flere hundre prosent allerede, før de ser de konkrete tallene. Det ligger inne en iboende skepsis hos enkelte til at man kan akseptere så gode tall som de som fremgår av regnearkene til Helg11.

Dessuten tror jeg faktisk at mange ikke har tatt seg tid til å lese seg opp så grundig som mange her inne på tallene. Men den 18. november vil jo tallene vise seg, og dersom de stemmer sånn nogenlunde med regnearkene her, vil Helg11 bli selveste Veiviseren heretter. Da vil det helt sikkert ryktes i markedet. med derav stigende kurser.

Hittil har det vel vist seg at regnearkene er bitte litte grann for forsiktige og at tallene har vært litt bedre enn dem.

I dag er det avreisedag dere - for Struts! Med Ibsen under armen og en Aas i hånden.

Da blir det vel direkteoverføring i Dansk TV: "Nordmann opplevde 50 % kursstigning på sine aksjer og spanderte en øl på alle i Nyhavn!"
Redigert 15.10.2021 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2021 kl 10:52 9668

Har på følelsen at aksjen kan ralle av gårde når som helst, den har blitt solgt ned og er blitt som en sammenpresset stålfjør. Hadde vært knall å komme på vinnerlista igjen!
SuperSeven
15.10.2021 kl 12:58 8987

According to Financial Times there are now 584 container ships stuck outside ports, nearly double the number at the start of the year. Adding to the problem is that when ships arrive at their destinations later than expected, cargo operations and turnround schedules are knocked out of sequence, causing a ripple effect of disruption on freight, truck and warehouse services. The snarl-ups in supply chains are reflected in a surge in shipping costs: the average global price of shipping a 40 foot container is now close to $10,000, 3 times higher than at the start of 2021 and almost 10 times pre-pandemic levels, according to Freightos. That is why it takes 3 times longer compared with pre-pandemic times to clear vessels at Los Angeles and Long Beach. By contrast at large Chinese ports, which work 24 hours a day, seven days a week, it only takes 20% longer.

https://www.linkedin.com/posts/oystein-kalleklev-3b00063_shipping-freight-supplychains-activity-6854636234778656768-QgJL
Slettet bruker
15.10.2021 kl 13:40 8791

Skulle ønske journalistene oftere discloset info om at intervjuobjektet f.eks. har en short-bet på disse. Det ville gjort journalistikken mer transparent.

OBX er en minibørs som er alt for lett å påvirke. For min del skulle jeg ønske at flere norske noteringer ble gjort i større markeder, trenger ikke gå lenger enn over til Sverige.
Redigert 15.10.2021 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
AlanS
15.10.2021 kl 13:53 8742

Markedet støvsuges etter aksjer i svake hender med kortsiktig "mind set".
Spartan
15.10.2021 kl 14:19 8557


Personlig håper jeg vi kan fortsette turen ned til 16,50 og et forventer støttenivå. Tenker det er grei kjøosanledning. Ser ratene steg litt igjen nå, kan være man ikke får sjansen, men har is i magen enda på å snitte ned. Får se neste uke…
Illuminatus
15.10.2021 kl 15:04 8325

Prøver igjen da jeg ikke fikk noen svar. Generelt spørsmål: Var i kontakt med IR på mail i går og fikk utfyllende svar. Det jeg bet meg merke i var at de oppga at de hadde inngått 40 kontrakter inneværende år. Er det noen som kan bekrefte at de tallene som er lagt inn i regnearket er så høyt, og da eventuelt er noen slutninger som allerede er gjort som ikke er fanget opp.

Som det ble omtalt fra konferansen så blir også slutninger gjort opptil ett år frem i tid før kontrakten faktisk starter.
Her har det så vidt jeg har fått med meg ikke vært noe informasjon om slike kontrakter fra selskapet, men MPCC må jo absolutt være i målgruppen for å få slike kontrakter som igjen vil skape ytterligere forutsigbarhet og sikret inntjening de neste årene.
Noen synspunkter på dette?
Slettet bruker
15.10.2021 kl 15:12 8339

Enig i at MPCC burde slutte en del av kontraktene nå. hvis de har mulighet. Jeg ville sluttet 50-60%.
Jeg tenker på ordtaket: Det er bedre å ha en fugl i hånden enn ti på taket.....

Eller de har 73 skip og inngått kontrakter for 40, så blir det 33 igjen, i tillegg ville jeg solgt noen få og startet med tilbakekjøp av aksjer under 20 kr.
Redigert 15.10.2021 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
Kaga
15.10.2021 kl 15:17 8317

Constantin Baack sa noe ala " we have had 50 vessels fixed so far this year" i Capital Link seminaret for et par dager siden. Ordlyden var kanskje en annen, men rimelig sikker på at tallet var 50.

Hvor mange av disse som er kjent i markedet, og ev hvor mange som er "forward fixed" og ikke kjent i markedet ennå er jo litt interessant. Kan godt være noen MPC fartøyer med kontrakter som utløper godt inn i 2022, som allerede er "forward fixed", og som ikke er gjort kjent ennå. De sa også på seminaret at det foregår mye "forward fixing" nå av feedere, mange måneder for charterkontrakter går ut.

Så høyere tall fra CB enn fra IR, det var jo litt pussig. Kanskje IR nevner det som er kjent i markedet, mens CB tok med noen til som ikke er kjent ennå?
Redigert 15.10.2021 kl 15:24 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
15.10.2021 kl 15:22 8358

Såvidt jeg har registrert er det flere på dette forum som screener det meste av aktuelle kilder og sørger for at Helg11 sitt regneark blir oppdatert fortløpende. Men hvorvidt de evner å fange opp 100% skal være usagt. Uansett, så får vi en oppdatering ved presentasjon av Q3.

Jeg er ikke så veldig opptatt av å være 100% oppdatert. Jeg mener vi har mer enn nok info til å konkludere med at selskapet tjener svært gode penger på allerede inngåtte kontrakter samtidig som vi vet at 33 skip skal sluttes på nye, trolig enda bedre kontrakter i 2022. Jeg vil ikke utelukke at ledelsen utnytter det gitte markedet og slutter noen av disse skipene allerede i høst. Mitt inntrykk er at ledelsen i MPCC er rimelig fremoverlent og vet å ta de rette grepene og maksimere aksjonærverdiene. Nå står vi forsn en periode med rause utbytter. Selv om den første utbetalingen ikke bør forventes før etter Q1 22 er presentert, altså i mai/juni 2022.
Alby
15.10.2021 kl 15:41 8429


Det som undrer meg nå er at selskapet ikke benytter muligheten for billige aksjer og at det ikke dukker opp inside kjøp bla. de ansatte ?
Slettet bruker
15.10.2021 kl 15:49 8672

De er ikke sikkert at de har muligheter for kjøp av enge aksjer i forbindelse med gjeldsavtaler, at nedbetaling av gjeld kommer først...hva vet jeg?

NetromK
15.10.2021 kl 16:09 8621

All container i USA går oppover, også Ernst Russ (Tyskland). MPCC står i raudt, igjen (svingar gjennom dagen).
Dollarkursen synk vidare, og dette går jo ein god del ut over inntjening i NOK hos MPCC om krona held seg, eller styrkar seg ytterlegare.
Så spørst det kor stor nedside det er igjen, dollaren har sjeldan dei siste 3 åra vore på dette nivået.
Skulle ein derimot sjå 2004-2014 nivå igjen ned på 5-6-talet evt. vil det sterkt påverke inntjening i NOK, i tillegg til NAV.
Tankar om denne faktoren vidare?

Oljeprisen er på eit stivt nivå historisk, spesielt gitt forbruket/behov. OPEC sine føringar og landa si oppfylging er vel det som har ført til dette.
Så spørst det kva linje dei skal køyre vidare. Oljepris får sterk betydning for NOK.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 16:34 8476

Her går det skarpt nord over ser jeg.

Ha en god helg
Keefer
15.10.2021 kl 16:58 8403

Iflg. IR var det "mer enn 40 slutninger hittil i år pr. 19.august". Husk at 1 skip kan ha flere avtaler på samme år dersom det tegnes med kort varighet.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 17:14 8403


Ja, det er litt underlig dersom Back ikke eier aksjer i selskapet eller benytter sjansen til å kjøpe så lenge han mener at kursen er for lav.

Det kan selvsagt være at det har oppstått en innsidesituasjon dersom han og andre ansatte har kunnskap om forhold som kan påvirke kursen. Da må man avstå fra å kjøpe. For hver dag som går frem mot 3. kvartal, vil mulighetene åpnes for at ledelsen får nyheter som hindrer aksjekjøp. Da må de vente til etter fremleggelsen den 18. november.

Etter min og mange andres mening bør enhver i ledelsen av et børsnotert selskap forplikte seg til å kjøpe aksjer eller opsjoner i selskapet.

I tilfellet MPC har dog ledelsen vist at den vet å gi solid avkastning. Akkurat i øyeblikket har aksjekursen en dipp, men kursen har jo steget med noen hundre prosent i løpet av det siste året - tross alt! Hvor mange ganger i livet vil man oppnå flere hundre prosent avkastning på ett år????
Spartan
15.10.2021 kl 17:27 8547

De tenker vel at prisen er for høy, at aksjen er for dyr? Det er mange grunner til at innsidere selger. Men bare en grunn til at de kjøper….noe de velger å ikke gjøre.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 17:55 8481

Det er jo strenge regler for slikt. En ting er sikkert og det er at dem ikke kan kjøpe nå like før Q3. Da hadde dem endt opp, stående på rekke og rad med fingrene på kateteret der Finanstilsynet pisket for harde livet med pekestokken sin..
Londonmannen
15.10.2021 kl 20:53 7968

God helg til deg også!
Ironi det kan vi like. Håper ihvertfall der er ironi. Hvis ikke så anbefaler jeg deg å ikke bevege deg ut i ukjent terreng i skog og mark i helgen. For retningen de siste to månedene har vel ikke akkurat vært nordover.

Men personlig er jeg ikke primært opptatt av kursbevegelsene, men det fundamentale. For til syvende og sist vil det fundamentale trumfe alt annet. Også i MPCC.

Nyt helgen!
Slettet bruker
15.10.2021 kl 21:13 8165

Transport behovet forsvinner ikke med det første.
Produksjon tar tid å flytte ....
Ledelsen i Nille er bekymret ... julevarerene kan komme i januar.
IKEA fikk en forsmak da "varelagret" ble sittende fast i Suez kanalen ....

Større selskaper leier egne båter og kan lettere benytte andre havner.
Det koster litt ekstra men det mere kostbart når sesongvarer kommer
etter sesongen ...

Litt flåssete sagt men det er penger i alt som kan flyte

NetromK
15.10.2021 kl 21:21 8391

Seasures 15.10.21

Litt større sprik enn vanleg her.
26 500 ein del under snittet på siste 3- årskontrakter 1700 TEU skip.
Og eit 1177 skip får altså klart høgare med 30 000 over 2 år.
Rita (tilhøyrande Ernst Russ) på høgde med dei siste skipa hos MPCC på denne storleiken.

Period Container
=X Press Kilimanjaro= Pmax 4250 Dalian Shipbuilding 2006 – BAL Container Line – 1 mth USD 190000
=Rita= Sub P 2785 Stocznia Szczecin 2007 – Ocean Network Express – 3 yrs USD 38950
=Hannah Schulte= Sub P 2602 STX Offshore 2006 – Ocean Network Express – 3 yrs USD 35500
=Aisopos II= Sub P 2034 STX Dalian 2016 – Allseas Group – 2 mths USD 39500
=Horai Bridge= Handy 1708 Imabari 2009 – Wan Hai Lines – 3 yrs USD 26500
=ALS Sumire= Feedermax 1177 Imabari 1997 – Samudera Indonesia – 2 yrs USD 30000
=Sunaid X= Feedermax 698 Fujian Mawei 2006 – Naviera Dal – 1 mth USD 13000
AlanS
15.10.2021 kl 21:54 8286

https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2021/10/Weekly-SP-Market-Report-Week-ending-October-15th-2021-Week-41-Report-No-41.21.pdf
viser at containerskip selges rundt 15k USD/TEU
Enkelt regnestykket viser at skipsverdiene er langt over det aksjekursen tilsier.
154577(MPCC total TEUs )* $15000 - cr$380 mill gjeld = $1,939 mlrd eller kr16,5 mlrd (gitt 8,5 USD/NOK) Det er 444 051 377 aksjer.
Skipsverdier per aksje kr 37,1 Regnestykket er enkelt, men gir et pekepinn på hvor kursen bør være.
Helg11s regnearket gir mye grundige begrunnelse for det. Men enklere beregninger kan funker greit for de som ikke vil sette seg i det som står i regnearket.
God helg!
Redigert 15.10.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
NetromK
15.10.2021 kl 22:33 8263

Ja, fleire måta å rekne på der ein kjem til NAV rundt 35-36 kroner/aksje. Verdi i NOK naturleg litt ned i siste tid med fallande dollarkurs.
Det fine med nokre sal er at det synleggjer skipsverdiane betre i rekneskapet når Q3 og Q4-rapport kjem. I tillegg kan midlane brukast til å betale gjeld og betre lånevilkår som igjen reduserar break-even.

Snittet ditt treff greit, men dei minste skipa vert nok prisa litt for lågt og dei store for høgt. Dette har å gjere med at mindre skip får meir per TEU/døgn enn større.
Etter Harpex får eit 1100 TEU skip 33,4$/døgn/TEU og eit 4250 skip 22,1$/døgn.
Etter 3 årskontrakt vil eit 1700 skip på 34 000/døgn får 20$/TEU/døgn. Eit 4250 skip på 51 000/døgn 12$/TEU/døgn.

Skipa slik Struts og marknaden no prisar dei er slik at dei tilnærma tjenar inn salssummen sin netto over ei god 3-årskontrakt.
1700 TEU 35 000 og break even 7500 = netto ca. 30 mill dollar. (Strust 1700 30,5-34,2 mill)
4250 TEU 51 000 og break even 8000 = netto ca. 47 mill dollar. ( Struts Calabria 4250 TEU 48 mill)
Teps
15.10.2021 kl 22:43 8436

Opptak fra Capital Link ligger ute. Rull ned på siden du får opp, så ser du de forskjellige postene.

http://forums.capitallink.com/shipping/2021NYmaritime/
viggi87
15.10.2021 kl 22:56 8578

Det samme er iĺlustrert av at en linjeoperatør kjøpte fire stk 12-13 år gamle 4250 TEU-skip til 240 mill "en bloc" som det heter,før forrige helg. De måtte uansett betalt omtrent det samme i løpet av en god 3-årskontrakt om skrapverdien legges oppå. Da er poteniselt 15 års skipsliv lagt oppå kjøpesummen "gratis". Det lønner seg å kjøpe skip selv om prisene er høye.
Redigert 15.10.2021 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
AlanS
15.10.2021 kl 23:15 8509

Flott! MPCC fremstår som et godt kjøp. Og jeg tenker ikke på aksjer, men på selskapet med sine 73 skip.
Kan ikke utelukkes at noen prøver seg på det. Å kjøre kursen nedover virker logisk for å fiske mest mulig til lavere pris og fremforhandle blokksalg.
Normalone
15.10.2021 kl 23:31 8563

"Transporten ut av Kina har gått tregt. Det har vært mangel på konteiner og konteinerskip. Det har gjort at transportkostnadene har steget voldsomt. Det igjen, spiller også inn på råvareprisene, sier konsernsjefen i Jotun.

Først om 3–4 år tror konsernsjefen at mangelen på konteinere og skip har løst seg. Men alt er litt usikkert akkurat nå."

https://www.nrk.no/norge/flere-varer-vil-oke-i-pris-fremover-1.15689032?fbclid=IwAR08d11cDhQ_BAJ2p8uQKjIb0ysMMszVYR27c77CBbY6VI849do3ocEzESQ

hill
16.10.2021 kl 00:35 8455

"Først om 3–4 år tror konsernsjefen at mangelen på konteinere og skip har løst seg. Men alt er litt usikkert akkurat nå."

Her ligger også svaret i, hvorfor de fleste nye kontraktene pr. idag er høye i pris og blir inngått på 3 - 4 år!

Men, hvorfor inngå så lange, gode kontrakter på hele 3 - 4 år?
Jo, fordi det forventes enda høyere SPOT-rater i dene perioden!
Redigert 16.10.2021 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
Normalone
16.10.2021 kl 04:15 8368

https://m.youtube.com/watch?v=fBMKJxpTm50

Chaos At Sea: 1 Million Containers Are Now Stuck Off US Ports As Shipping Crisis Accelerates
Kbkristi
16.10.2021 kl 08:44 8293

Containerrederiene på vei mot historisk overskudd på 700 mrd.
– De kan potensielt tjene så mye penger i dette vinduet som de kunne håpet på gjennom et tiår eller mer, sier shippingekspert om situasjonen til containerrederier.

https://e24.no/boers-og-finans/i/39Lq5q/containerrederiene-paa-vei-mot-historisk-overskudd-paa-700-mrd