MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1528457

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
unikum
16.10.2021 kl 09:11 9879

Med en verdi stigning i år på hele 581 % så må vel en del av dere også fått avkastning på denne vanvittige oppturen. Så en del av avkastning bør vel også ligge her. For de som har kommet inn for seint har gått glipp av dette og må også forvente mye turbulens rundt kursen. Ved evt utbytter i fremtiden vil jo selvsagt kursen falle tilsvarende.
Kbkristi
16.10.2021 kl 09:46 9780

Så om Mpc gir kr 5 i utbytte per år de neste 4 årene, så vil aksjekursen stå i minus kr 2 i år 5. Samtidig vil fortsatt de 73 skip seile rundt på verdens hav og tjene penger.
Jaja, tar gjerne imot kr 2 pr aksje jeg da mottar, altså slipper å kjøpe.
Hmm, det var en merkelig logikk.
Kbkristi
16.10.2021 kl 09:57 9779

Utbytte betales av selskapets overskudd, og vil kun påvirke kursen den dato aksjen går ex utbytte.
Vanligvis fylles dette hullet i løpet av meget kort tid.
Gjorde en utregning her tidligere, hvor jeg viste 2020 Bulkers utvikling fra kr 60 til 130 hvor de samtidig hadde betalt fett med utbytte.
Ergo faller ikke kursen med utbetalt utbytte over tid. Kursen vil derimot styrke seg sterkt når utbytte blir vanlig.
Redigert 16.10.2021 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Hoasis
16.10.2021 kl 10:11 9768

Godt poengtert Kbkristi! Mange av kritikerne våre mener kursen bare vil fortsette å falle når utbytte utbetales, og når dagens kurs pluss mer er utbetalt om noen år må vi betale for å kvitte oss med aksjene(!). Vi er bare helt i starten av en supersyklus folkens, selv om kursen har fått seg en knekki det siste vil den garantert komme seg igjen. Jeg forventer en rekke nyheter rundt Q3; nedbetalt nok gjeld til å kjøpe tilbake egne aksjer? ny guiding for 2021 og 2022, kanskje de sier noe om utbytte? solgt flere skip? Er flere av skipene som går ut av kontrakt neste år allerede spikret på ny 36 måneders kontrakt som da gjelder ut 2025?

Nei her er det jammen meg mye å glede seg til. Husk også at ved forrige syklus doblet aksjekursene seg selv etter ratene stupte, dette fordi inntektene allerede var spikret. Når forventer vi at ratene stuper? Hvertfall ikke før langt ut i neste år! (selv om mange baissere tror de skal stupe neste uke) Er det egentlig noen potensiell nedside her nå? Kanskje tryggeste aksjen på børsen med mindre du er en trader.

Hiv og hoi!

Jeg så på dette med rebalansering og utbytte. Låter dette nogenlunde riktig eller er jeg på villspor?

ca 2,15mrd i gjeld.. de har solgt 2 skip = ca 300mill.. total profit i 2021 i lander omkring 1,2mrd (iflg. 2021 V2.0)... så totalt 1,5 mrd å betale ned gjeld. NOK 616mill i gjeld inn i 2022 er nok godt innenfor deres mål om å de-lever (low/mid). Det har aldri vært noe mål om betale ned all gjeld. Gjeld på under $75mill er ikke mye. Mest sannsynlig blir da første utbytte omkring Q1 2022 basert på disse tallene.
Kbkristi
16.10.2021 kl 10:46 9729

Matematikk er ikke for alle, Jan. Regnearket er jo bare et stort kryssord fylt med uforståelige tall.
Men for de som klarer å tyde rotet, så ser de at vi nå får kjøpt alle skipa til Mpc for halv pris.
Selv fikk jeg fylt opp resten av tilgjengelige midler i Mpc til 18,70.
Nå er det bare å vente noen måneder til vi skal fråtse i utbytter.
Så må andre få mene at nå går det rett ad dundas. :)
NetromK
16.10.2021 kl 10:57 9765

Ut frå finansrapport Q2 apendix var det per 19. august ca. $ 415 mill i gjeld/lån.
På det tidspunktet (Q2) var cash $ 46,3 mill.
Det er solgt skip for 16 + 24 mill = $ 40 mill.
Som skulle gje ca.$ 330 mill i "netto" gjeld - NOK 2,8mrd.

Frå juli til desember tala 2021 i reknearket kjem eg til ca. $124 mill dollar overskot, altså NOK 1050.

Då er det framleis gjeld igjen på $ 206 om dei brukar all cash på nedbetaling av lån. NOK 1,75 mrd.

Netto til å dekke all gjeld ser ein ut til å nå ved slutt av Q2 om ein skulle kun betale gjeld, men det er jo slett ikkje nødvendig å vere gjeldfri for å betale utbytte.
Spesielt ikkje når så mykje av inntekta er sikra langt langt framover i tid.

med forbehold om at gjeldstalet er feil, eller andre ting har gått meg hus forbi.
Route69
16.10.2021 kl 10:59 9778

…og godt poengtert av deg, Hoasis - denne sjeldne, gullkantede langsiktighet sammenholdt med historisk stigende aksjekurs i etterkant av utflating/fallende spotrater er viktig å være klar over i årene som kommer👍
AlanS
16.10.2021 kl 11:19 9903

Takk for regnestykket.
Selskapet trenger ikke å være gjeldfritt, men å få gjelden ned til et fornuftig nivå.
Det er ikke mange selskap på OSE som har så sterk kontantstrøm. MPCC har et luksus problem nå: hva skal vi gjøre med pengene som renner inn? I fjor var situasjonen annerledes.
Oilbaron
16.10.2021 kl 11:38 9833

Det er nok en del misunnelse ute og går fra de som ikke fikk med seg denne når en kunne få handlet aksjene grisebillig.
Det er lett å se utifrå alle nye skribentene som har dukket opp i det siste.
Vi har mye å se frem til.
Shortinndekning, ( får håpe småpikene har solgt allerede) Q3 med tall som viser økende inntekter og guiding vedr. Utbytte.
En skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, men det blir nok noen Champagneluncher på hytta i Spania om en drøy uke.
Kbkristi
16.10.2021 kl 11:56 9885

Tror ikke Mpc vil jobbe for null i gjeld, men for å få den greit balansert og gjøre dem i stand til å betale utbytte for alle skipene.

Jeg gjentar det dato fikk fra IR 12. denne mnd:
"Som nevnt i Q2 presentasjonen så gjennomføres det en optimalisering av balansen for å posisjonere selskapet til å betale tilbake kapital til aksjonærene. En slik prosess er for å adressere gjeldssiloene som obligasjonen (37 skip) og eventuelt brofinansieringen med DNB (18 skip) da disse blokkerer skipene under disse siloene i å utbetale utbytte til MPCC ASA. Når optimaliseringen er på plass, vil MPCC sende ut en børsmelding og oppdatere markedet. Det vil være naturlig å gi en oppdatering Fleet Employment Overview i en slik børsmelding slik det ble gjort ved signering og fullføring av Songa-oppkjøpet. Som du sikkert forstår, må dette børsmeldes uavhengig av timing av Q3-rapporteringen." Sitat slutt."

Når dette arbeidet er sluttført, så kan det komme en hyggelig børsmelding.
Da er det supert at 2,5 mill aksjer er shortet.

NetromK - i note 8 til Q2 rapporten står det at selskapet hadde 255 mill USD interest bearing debt, dvs. Ca 2.1 mrd NOK (se Jan Banan).
jadden
16.10.2021 kl 12:29 9971

Nei, det ligger ikke i kortene at MPCC skal betale ned all gjeld, dvs bli gjeldfrie. Optimalisering av balansen er å finne den riktige balansen ut fra selskapets ståsted. Som kjent er selskapet på vei inn i flere år med enorm fortjeneste. Optimaliseringen består i å samordne inntektene/ fortjenesten som skal gå til nedbetaling av gjeld, utbetaling av utbytte til oss aksjonærer, eventuelt tilbakekjøp av aksjer etc. Så er det guidet at 75% av fortjenesten skal gå til utbytte, det betyr at 25% av fortjenesten til enhver blir liggende igjen i selskapet. De pengene er det også aksjonærene som eier. Når fortjenestebeløpene er så store fremover vil denne 25-prosenten også etter hvert samlet utgjøre et meget stort beløp. Forestillingen om at verdien av selskapet minker i tråd med utbyttebetalinger er ren fiksjon og grunnløs.
Kbkristi
16.10.2021 kl 12:32 9968

Ja, helt riktig jadden :)
Kbkristi
16.10.2021 kl 12:34 9995

Er disse to lånene tatt med?
29.7.21 Cit Group 70 000 000
9.8.21 Dnb 127 500 000

Edit:
Samt en nedbetaling: 28.7.21 -59 200 000
Redigert 16.10.2021 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
NetromK
16.10.2021 kl 12:59 10015

Ja, ulike tal å finne rundt i "papira". Og godt mogleg eg tar feil her.
Mine tal med gjeld per 19.08.21 er frå siste side i denne rapporten:
https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_-_Q2_2021_Earnings_call.pdf

Også i presentasjon ved Songakjøpet 22.06.21 presenterte dei at gjeld ville stige frå 235 til 350 mill$ (side 8)
I tillegg kom det vel ein kredittfasilitet på 70 mill seinare, men då nedbetaling av ein anna lån på 40 mill.
Prøvde finne eit tal eg forstod for gjeld i DNB rapport frå august også, men disse verkar låge, mogleg dei ikkje inkluderte nye lån i forbindelse med Songakjøpet.

Uansett, ikkje lenge til nye tal i November, og gjelda er uansett lett å betjene no.
Redigert 16.10.2021 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
NetromK
16.10.2021 kl 13:07 10017

Trur kanskje ein del summar beskrivet i note 11 vil komme i tillegg til talet du refererar til.

God artikkel, men jeg registrerer at journalisten ikke evner å skille ut de forskjellige vontainersegmentene men sauser slt inn i en salig lapskaus. Ikke rart at dem som ikke skjønner sementer blir nervøse og mister troen på fremtiden.
Kbkristi
16.10.2021 kl 16:32 9505

Vi alle har fått en god skole gjennom tråden siden november. Utrolig mange dyktige skribenter har veiledet oss når vi har vært på villspor.
Det gjør at mange med meg tar det helt med ro, selv om kursen akkurat nå er på villspor.
Belønningen til den langsiktige ligger i utbytte, og vi teller nå måneder, ikke år til det materialiserer seg.
De som ikke har samme oppfatning står helt fritt til å selge / la være å kjøpe.
Det finnes kanskje mye på børsen som vil gå bedre enn Mpc.
Det er bare å finne gullkorna.
Ppp
16.10.2021 kl 20:43 9008

Jeg er en amatør som har drevet mere eller mindre med aksjer siden 1997, med hell og u-hell. Hadde en regel om å legge egg i flere kurver, og ikke bare i en. Helt frem til jeg kom over denne tråden. Har nå sittet 100% siden des.20.
Nå føler jeg meg litt små gal. Har lånt opp, på beholdningen. Og håper jeg kan gå inn med mere i starten av uka, til en hyggelig pris.
Retter en stor takk til mentor, og alle andre som gjør denne siden så innholdsrik. Fint å være turist i Tyrkia, nå foresten. Bare sol.☀️
Hoasis
16.10.2021 kl 21:33 8937

Du er ikke den eneste som har lånt kompis, jeg tok opp forbrukslån og kjøpte rundt kurs 8 - 9 kr, tenker at denne aksjen gir mer enn 10 % avkastning i året så da er det verdt det. Tenker kursutviklingen gjennom hele 2022 blir en særdeles positiv affære. Kos deg videre i Tyrkia, jeg skåler med Budweisser, det er vel kanskje å banne i kirka her inne?
Redigert 16.10.2021 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.10.2021 kl 22:01 8878

Budweisser er vel ok, men anbefaler ikke folk å låne på aksjer.
Det er belånte folk som får helt hetta, om det skulle butte ei stund.

MPCC er et av de mest "sikre" investeringene jeg har vært borti på lang tid - tatt i betraktning dagens prising på rundt 8 mrd vurdert opp mot fremtidig inntjenning/markedsutsiktene (Risk/reward) - men jeg er helt enig med Kribsti, anbefaler ingen å bålene ved kjøp av aksjer. Det er alltid risiko ved aksjeinvestering!
Redigert 16.10.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
fylla12
16.10.2021 kl 23:59 8628

Å låne penger er ikke noe problem så lenge en kan tåle ett forlis .
Mye kan gå galt med MPCC men muligheten for en jackpot er tilstede.

Eldre fly blir bygget om for frakt ...
Fikk en video snutt fra en bekjent ...
Behovet er mildt sagt stort når de kan tjene penger på å
bygge om den gamle kråka i Wales ...

MPCC og andre bør kunne få en solid profit ....

Redigert 17.10.2021 kl 00:01 Du må logge inn for å svare

NetromK - beklager sen tilbakemelding. Du har rett i at Note 8 og 11 (Q2 rapporten) må sees i sammenheng - og at balansen i MPCC (selvfølgelig) og cash beholdningen etter Songa kjøpet blir en annen enn det som følger av Q2. Som det står i børsmeldingen 22. juni (https://newsweb.oslobors.no/message/536623) ble Songa oppkjøpet på 210 mill USD finansiert ved ca 115 mill USD I cash (resten i nye MPCC aksjer), hvilket ga behov for å hente inn fremmedkapital (gjeld). Selv om det ikke er like enkelt å vite eksakt hvor mye gjeld MPCC sitter med etter oppkjøpet, basert på note 8 og 11 i Q2 rapporten, ville MPCC ikke ha behov for tilførsel av mer gjeld enn maks 115 mill USD - og at ev. "mer" gjeld utover det vil øke kontantbeholdningen til MPCC - samtidig som at MPCC på det tidspunktet ble tilført verdier (ref balansen) tilsvarende 11 nye skip (gjennomsnitt 2250 TEU).

Det som er vel så interessant - og som gjør at jeg anser MPCC får å være en mye mer interessant investering i dag sml med 22. juni - er kort fortalt følgende;

- Verdiene på Songa skipene har doblet seg. Ved å ta utgangspunkt i prisen MPCC fikk ved salget av AS RICCARDA= 1,496 TEU Bgt 2012 (USD 26 mill) - vil verdien for alle Songa skipene I snitt, ved (en forenkling) å legge til grunn tilsvarende pris pr TEU, havne på 440 mill USD. Songa skipene hadde litt lenger levetid (snitt litt over 11 år) - men det er ingen tvil om at dette I ettertid har vært en meget gunstig handel for MPCC, og sammenlignet med balansen på Q2 har fått tilført verdier på over 400 mill USD (mot en økt gjeld på ca 115 mill USD (og ca 48 mill nye aksjer)
- Aksjekursen til MPCC var dagen før kjøpet av Songa skipene kr 21,90. Når kjøpet ble kjent, steg aksjekursen med 13 % til over kr 24,85.

I dag, ved kurs på kr 18,66, er mcap til MPCC 25 % lavere (??) enn ved børsslutt 23. juni (kr 24,85). Ja - en må også ta med I betraktning at det ble trykket opp flere aksjer i forbindelse med Songa kjøpet - men at markedet nå 4 måneder senere mener at MPCC er betraktelig mindre verdt enn 23 juni, til tross for at vi nå i ettertid (4 måneder senere) vet at Songa skipene er dobbelt så mye verdt (og en må heller ikke glemme at verdien på de øvrige 62 skipene har doblet seg i verdi) - og ratene har steget med ca 100 %, MPCC har solgt to mindre skip til 50 mill USD (altså disse 2 skipene utgjør 1/4 av kjøpesummen til Songa oppkjøpet (11 skip med snitt på 2250 TEU), og inngått enda flere langsiktige kontrakter siden den gang som sikrer MPCC en enorm inntjenning i mange år (og vi vet at 33 av skipene skal inn på nye kontrakter i løpet av relativt kort tid (2021/22) - er bare helt utrolig, og er grunnen til at jeg vekter meg ytterligere opp.

Det er ingen tvil om at Songa handelen, nå ettertid, var mye mer gunstig for MPCC enn Blystad.



Redigert 17.10.2021 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Pentad
17.10.2021 kl 08:35 8235

Meget bra skrevet Normalone, takk!

Dette er nok mer riktig og sånn jeg så det før jeg kikket i H1 rapporten fant jeg bare $256mill gjeld (eller noe sånt). Men jeg er ingen racer på bedriftsøkonomi og det er kanskje noen tall gjemt et sted. Jeg syntes det var rart at gjelden ikke var økt etter oppkjøpet av Songa.

Takk for svar NetromK!
Struts
17.10.2021 kl 10:54 8241

Tilbake fra et (selvforskyldt) sjøslag i Nyhavn ser jeg at M/V =GEORGIA TRADER= 2,127 TEU 2007 Wadan MTW rapporteres solgt for $ 33 m til MSC (selvfølgelig). Det er ganske så nært hva vi verdiansatte vår M/V =AS ANGELINA= 2,127 TEU Bgt samme år (2007) for rundt 21. august i år, som vel også gjaldt for senere oppdatering 13.09.21, ie. $ 32.5 mill.

PS. Merkelig nok fikk ikke DFDS' SKUTE M/V =PEARL SEAWAYS= nevneverdige skader under ferden, men at ikke puben gikk tom for øl under samme må skyldes et mirakel kombinert med dyktige dansker - øl (og smørrebrød) kan de!

PS. Og ja, fint med Normalones betraktninger!
Redigert 17.10.2021 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
Alby
17.10.2021 kl 14:16 7748


Det ble ikke besøk i vinhuset ?😂😂
Struts
17.10.2021 kl 14:30 7766

Nei, beklager, kun Hyttefadet - men fint vær og en spasertur forbi Den lille Havfruen gjorde at man var nesten restituert innen ankomst Nyhavn. Og selv om jeg ikke var innom, fikk jeg i det minste se Hotell D'Angleterre hvor Ibsen i sin tid bodde da han var på besøk i København. Minnes at jeg for ikke så lenge siden sjekket prisene der for en potensiell overnatting, men tror det lå på 6-7,000 NOK (minst) for en natt, og det syntes jeg er mer enn vel i overkant. Jaja...

Fin gjennomgang, snart kommer longsitinbulk og gir deg en grundig tilbakemelding på dette regnestykket😝
NetromK
17.10.2021 kl 18:29 7212

Ja, verdiane tilført er store, og er ikkje gjenspegla i aksjekursen i disse dagar. Aksjekursen ligg kun 8% over det som låg til grunn ved kjøpe av Songaflåten ; NOK 17,34/aksje.
Frå november til utløp av kontrakter vil skipa Stralsund, Songa Iridim og Songa Bonn til saman segle inn netto ca. $ 83 mill (og dei har selga inn ein del allereie).
Dette utgjer ca. 40% av kjøpesummen MPCC betalte for heile flåta på 11 skip, $210 mill.
Stralsund vil aleine over 3,5 år segle inn 20% av heile kjøpesummen.
Óg, 7 av skipa skal ha nye kontrakter før juli 2022, inkl det største på 4250 TEU.
Om Calabria 4250 TEU fekk ny kontrakt i dag ville dette skipet kunne segle inn ca. $ 45-50 mill netto over 3 år.

Disse verdiane, og dei for flåten forøvrig vil etter kvart verte godt synlege i rekneskapa som kjem.
Og held ratene seg noko lunde som no er det ikkje mogleg at den aksjekursen me ser vert ståande.

Tillegg, hypotetisk: Alle Songaskip over på siste månads seasures-rater ville gitt $ 110 mill/år netto. Og innsegla kjøpesummen på under 2 år.
Redigert 17.10.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
NetromK
17.10.2021 kl 20:10 6940

Usikker om dette er delt her; men på youtube ligg innlegga frå
Capital Link’s 13th Annual Digital New York Maritime Forum - "Shipping - Is it all Glitter and Gold?"

2021 13th Annual New York Maritime Forum - Container Sector Panel (med C..Baack)
https://www.youtube.com/watch?v=F0l5q6WcqnY

Alle videoar
https://www.youtube.com/c/CapitalLinkInc/videos
Argus
17.10.2021 kl 21:03 6867

Nå er han her igjen,
og hopper ned i seng,
får kanskje til og med en favn,
bedre enn den i Ny havn….!

Velkommen hjem, Struts!
Spartan
17.10.2021 kl 21:27 6748

Et spørsmål; hvorfor ville Songa selge dersom det var såpass med gull og grønne skoger i sektoren langt frem i tid? Tror du ikke at kjøpesummen var en god handel for begge parter, eller tror du at de var stokk finne og solgte altfor billig?

Kan du ikke gå over innlegget til normalone og gi ditt syn, eller stille spørsmål til det han skriver istedet for å komme med håpløse retoriske spørsmål.?

NetromK - tusen takk for en god oversikt! Jeg har også kommet frem til det samme, at det bør være realistisk at MPCC kun for disse 11 skipene (av 73) vil minst tjene inn kjøpesummen (210 mill USD) i løpet av 2 år. Det er ikke verst, tatt i betraktning at selskapet også har 62 skip til...:)
NetromK
17.10.2021 kl 22:52 6418

Litt av mine tankar, som SLETT IKKJE er ein fasit.

Dette vert litt spekulativt, og kva eg TRUR. Antakleg valgt Blystad mfl. å selge Songa Container AS for å sikre gevinstar, som Star og Pilgrim gjorde då dei solgte aksjar.
For disse, som oss småaksjonærar er det vanskeleg å vite kvar toppen er, og eg TRUR rett å slett Blystad mfl. solgte selskapet litt tidleg her. Dei realistere nok større gevinstar, men kunne tjent mykje meir på å selje Songa når kursen til MPCC var rundt 25-28, evt. ikkje selje og framleis sitte på verdiane sjølve. Dog hadde gjerne ikkje MPCC-kursen forsatt å drive oppover som den gjorde utan kjøpet av SongaC, noko me aldri får vite. Men, hadde dei framleis eig flåten sjølv hadde dei sete på større verdiar no enn dei gjer med cash og aksjane i MPCC, det er tilnærma udiskutabelt. På den andre sida har dei oppsida i aksjekursen i MPCC via stor eigedel, så dei har på eit vis ikkje realisert dette «tapet».
På den andre sida har dei de-riska ein del med å få kontantane. For sjølv om dei evt. eigde SongaC framleis ville nok NAV der også langt ha overstige kva andre verdsatte selskapet for, som MPCC. Men, dei kunne solgt eit og eit skip og fått inn langt meir pengar enn dei fekk for selskapet slik marknaden har vore til no. Og den må kollapse for at dette skal endre seg gitt at dei fleste av disse skipa ganske nær føreståande skal på nye kontrakter og då er ettertrakta kjøpsobjekt.

Fleire moment er interessante her. Blystad(familie) kjøpte blant anna fleire aksjar i august til prisar rundt 25, og solgte på lågare kursar no i september/oktober. Dette rundt blokksalpris med start av større sal litt over og dei siste nok litt under den prisen. Salet i seg sjølv har nok vore noko drivande for kursen nedover. Då seier folk Blystad ikkje har trua på container. Men, han sitt framleis med veldig mykje aksjar i MPCC som han har fått middels godt «betalt for» på eit vis. I tillegg kjøper han altså nye containerskip sjølv, noko han (naturleg nok?) må frigjere kapital til. Han må då ha noko tru på sektoren framleis tenkjer eg.
Star og Pilgrim på si side som fekk solgt på NOK 22 og no ser kursen under 19 igjen gjorde det vel hakket betre enn så lenge.
Elles; ein del fond etc. har mogleg måtte selje seg noko ned/rebalansere når kursen har drivet så godt opp som den tross alt har gjort. Ein del private investorar opererar nok også etter liknande prinsipp.
Andre har derimot auka opp med den sterkt betra fundamentale situasjonen.

Vidare; Det er relativt lite endringar i behaldning blant topp 10 utanom blokksalet. Rett under topp 10 har det vist seg at The Bank of NY Mellon har gjort enormt mange og store handlar i aksjen. Eg MISTENKER trading, og mogleg bevisst kursstyring noko som er mogleg gitt dei voluma dei opererar med.
Eit anna moment inn frå sidelinja er at ein del av disse storeigarane kan pushe på for utbytte, blant anna MPC Capital via CSI (2. største eigar).

Det er påpeika her mangel på insidekjøp (lovlege) og større eigarar som kjøper, og her må eg seie meg einig. Eg finn det merkeleg at styremedlemmar og sjefar ikkje handlar på nivåa me ser no, og finn unnskyldning at dei sitt på for mykje info som merkeleg. Dog er både Star, Pilgrim og CSI representert i styret og disse eig over 1/3 av aksjane i MPCC, dei kan faktisk sitte på noko informasjon. Disse er 1,2 og 4 på lista topp 50. Men igjen; om kursen er lik kort tid etter Q3 rapport, og ein framleis ikkje ser kjøp, då lurar eg endå meir på kvifor.

Til samanlikning har hos Ernst Russ både CEO og styreformann siste par månader handla fleire gonger, og det midt mellom kvartalsrapportar.
Og medan ein eg er inne på Ernst Russ, der solgte Hamburg Commercial Bank seg nyleg altså ned frå eigedel 6,1 % til 0 (null) etter alle solemerker, og kursen drar vidare opp, og insidere handlar etter den tid. Så av og til skjer det merkelege ting sett i andres auge (i dette tilfelle mine). Dette salet finn eg heilt uforståeleg.






Redigert 17.10.2021 kl 23:01 Du må logge inn for å svare