MPCC Bull 2022


Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update Okt-2021: https://www.mpc-container.com/files/Public/17837/3436186/211020-investor-presentation.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Børsmelding i dag 20.10.21: https://newsweb.oslobors.no/message/544641
Redigert 08.11.2021 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.10.2021 kl 12:47 5157

Det skulle bli minst 25% rente på pengene neste år det Argus.
For oss som gikk inn på under kr 5, så blir det 100% rente.

Samme estimater hadde de i Rana grubler da aksjen sto i 85, så falt det rett til 50
Kbkristi
20.10.2021 kl 12:53 5177

Da må du holde deg langt unna container longs!
Struts
20.10.2021 kl 12:55 5165

Legger egentlig til grunn at shorterne nå øker ytterligere, i så fall er de tøffe i trynet, det skal de ha! Men hvem låner ut, Star Spike kanskje? Ok, sorry - også bare spekulasjoner.

Hei, hørte podcasten "Marketplace Roundtable" med "The Value Investor's Edge Live #41, Eksakt tema kommer 42:21 i episoden.
Han sier at han ikke kan love noe utbytte da, men han noterer seg datoen.

MCP på 8.9 milliarder og de forventer et ebit på 700 millioner dollar.....hallo hva skjer??? denne skal kraftig OPP! Nå kommer tidenes opphenting!
Tror de skal få kamp om å kjøpe 5.1 millioner aksjer tilbake nå. Her går de på en smell delux
Denne var satt for 2 dager siden : på 19.38 NOK og 2,7millioner aksjer og denne 15.10 : på 18.66 NOK og 2,4 millioner aksjer.

hmmmmmmmmmmmmmmm
Redigert 20.10.2021 kl 13:17 Du må logge inn for å svare

Kunne ikke falt meg inn å kjøpe container, neste sommer er alt forandret

Er nok bedre å shorte på de opp tikk som kommer
Redigert 20.10.2021 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.10.2021 kl 13:03 5154

Kunne egentlig tenk meg å låne ut aksjer selv. Da hadde man jo fått enda 10% ekstra.
Men det går vel ikke med en ASK konto.
Mener Constantin sa det ville bli utbytte for Q4 som ble utbetalt i Q1.
Shorterne her lever et kortvarig liv.
LPGfan
20.10.2021 kl 13:07 5084

Kjipt at med en gang vi fikk en liiiten oppgang så skal alle ut. Vitner om ..tja..gudene vet hva det vitner om 😐
Struts
20.10.2021 kl 13:11 5053

Ref din gjengivelse fra Pareto. De skriver altså mot slutten: "This equals an equity value of NOK 21 – spot on the current share price and we thus see the risk/reward in MPC as attractive." Alt greit men undrer (sikkert idiotisk spørsmål) om "equity value" er det samme som NAV, og dersom ikke hva er forskjellen?

PS. Mht M/V =AS RICCARDA= nevnte vi jo den også tidligere her, men da basert på rapportene (i september) at prisen var $ 24 mill, og først i inneværende måned $ 26 mill (til MSC)

PS2. Hører Fearnleys (også) kommer med en positiv oppdatering...
Redigert 20.10.2021 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Kaga
20.10.2021 kl 13:16 5025

Equity value er vel det samme som egenkapital verdi på godt norsk. Asset value + cash, minus gjeld
Redigert 20.10.2021 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
havana12
20.10.2021 kl 13:16 5098

Sammenstiller dealen nedenfor for å illustrere hvor gunstig denne dealen egentlig er:

Sammenlikning 1: Skipene er solgt til 18 750 dollar pr TEU. MPCC flåte før salget =157.000 TEU.

Ved samme TEU pris på alle skip kunne man solgt selskapet til 2,943 milliarder dollar, eller 25 milliarder kroner. Prises til 9 milliarder nå.

Sammenlikning 2: En kontrakt på over 3 år ville gitt 20.500 dollar i net profit hver dag per skip. Men en må ta med driftskostnadene som ville fulgt med så ratene ville vært 28.500 usd per dag per i en treårskontrakt med residual = 0.

Kursmålet blir økt her, bare gi det en dag eller to så kommer oppdaterte tall.

Nåverdien økes, cashflowen fremskyndes, dividende/tilbakjøp kommer fortere og risikoen tas ned.
Kbkristi
20.10.2021 kl 13:24 5005

Jeg har AS Clementina på DD i desember, men det framgår ikke av fleet employment.
Noen som vet om den er utført? Kanskje sporhunden Coronet har svaret :)
Kbkristi
20.10.2021 kl 13:27 4983

De som ikke skjønner at dette blir bra, fortjener ikke å være medreder.
Og som longs sa, til sommeren vil alt være forandret. Da bader vi i utbytte :)
VolumOpp
20.10.2021 kl 13:29 4992

Har aldri følt meg tryggere på ein aksje på mellomlang sikt enn MPCC. CB framstår som ein solid leder på alle måter, tar ingen forhastede/kortsiktige løsninger - noko eg personlig setter stor pris på. Der var ein jaggu tilbake i grønt også, ein god dag - uansett korleis kursen skulle ende på slutten av dagen.
Struts
20.10.2021 kl 13:34 4901

Var det jeg også mente, men var noen jeg kjente som påstod det var det samme. Forresten, lærte en gang at Net Asset Value for shippingaksjer er tilnærmet det samme som flåteverdien minus NIBD (net interesting bearing debt). Sukk.
Redigert 20.10.2021 kl 13:39 Du må logge inn for å svare

Aksjonær oversikt i MPCC?
Hvor finner jeg en så kurrent som overhode mulig oversikt over større aksjonærer i MPCC? Da med antall aksjer og mulighet for å tracke endringene fra uke til uke (om mulig)?
Jeg og kanskje flere mistenker at det selges mengder av aksjer av enkelte aktører for tiden. Og da tenker jeg tilbake til starten av juli 2021 og frem til dags dato 20.10.2021.
Det hadde vært veldig interessant å sett i hvilken grad det faktisk påvirker kursen, og når en kan estimere at dette evt. avtar.

Har fulgt "denne" tråden siden mars 2021. Og vil benytte anledning til å takke for en meget informativ og bra tråd. Om noen har funnet en på samme nivå som denne, så er jeg svært interessert (Må ikke omhandle shipping aksjer). Jeg vil spesielt trekke frem innholdet i åpningsinnlegget som rett og slett rått!

Det hadde vel kanskje noe å gjøre med prisen på jernmalm..sammenligningen sier vel mer om deg…

Veldig positiv melding i dag!
Håper salgene i dag stort sett er shortere og at de pøser på så mye de bare klarer.
Kbkristi
20.10.2021 kl 14:18 4442

Dagens kurs er kun interesant for tradere.
De langsiktige vil få riktig betalt, så shortere er ikke noe problem.
havana12
20.10.2021 kl 14:21 4419

Det er eegentlig ikke vits å vente på utbytte, det er ikke gunstig. Det er bedre å få et kurshopp til 40-55 kr per aksje i morgen og selge alt med dagens skipsverdier og legge ned selskapet. Du hadde våknet opp til kurs 40-55 i morgen tidlig. Ledelsen hadde gjort det dersom ikke skipene var på så lange kontrakter. Men ledelsen kan gjøre det på 2 måter med dagens mismatch(rabatt nav), det er å selge skip, eller drive tilbakekjøp av aksjer. I dag solgte de 6 av 75 så bra de gjør det de kan. Når det er så underprising i assets er det bedre å gjøre det enn å vente 2-3 år på en kontantstrøm + hva enn det globale markedet har å by på i den andre enden når flommen av skip kommer ut i markedet og ukjent skipsverdier, men svært mye lavere enn i dag.

Det som taler for å vente er om du mener det er ytterligere oppside i caset utover dagens skipsverdier. Men når det er så underpriset som nå så er det verdt å vente, det er noe helt annet.

Derfor ble det for første gang nevnt tilbakekjøp i dag. I våres når mpcc gikk fra 5-25 tradet selskapet langt over nav, men siden har utrolig nok skipsverdiene økt, og kursen gått ned og snudd situasjonen til premium til rabatt.
Redigert 20.10.2021 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
Argus
20.10.2021 kl 14:25 4384

Da er vi i pluss igjen, såvidt!

Det er omsatt aksjer for kroner 213 millioner så langt, to timer før stengetid.
Det er enormt og blir kanskje ny rekord for MPC.

Da får vi tro at "gapet" er fylt igjen og vel så det. Ser frem til å følge kursen de neste ukene og månedene. Maken til gode nyheter skal man lete lenge etter.

Ledelsen fortjener ros for å ha aksjonærenes beste som ledetråd. Den bør unne seg en Aas i kveld, synes du ikke, Struts? Eller har du tømt lageret?

Redigert 20.10.2021 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
Struts
20.10.2021 kl 14:34 4249

Takk, lageret er alltid fullt! Eneste jeg lærte på BI var "Just-in-time"-prinsippet. I praksis, vær aldri lenger unna bardisken enn at du får ny øl/drink mer eller mindre akkurat når den forrige er tom. Det er noe de som sitter i havner i USA (eksempelvis) ikke har fått med seg siste årene, nå betaler de prisen (og skylder selvfølgelig på alle andre enn seg selv). C. Baack er et unikum som leder!
Struts
20.10.2021 kl 14:36 4268

Du får ta en titt på Helgs regneark og justere selv som du føler for! Men den er neppe mindre nå (justert for de 6)...
Redigert 20.10.2021 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
AlanS
20.10.2021 kl 14:41 4206

havana12, tanken er fin. Vil bare presisere at MPCC sine assets eller containerskip prises greit, mens MPCC som selskap gjør ikke det. Da snakker vi om mismatch mellom markedsverdien til selskapet og eierandelene.
Dette kan tolkes på ulike måter. Er det slik at skipene er verdt mer enn nåverdiene til kontantstrøm de kommer til å genere framover? Dersom ja, bør alle skipene selges nå. Constantin sier at forskjellen ikke så stor nå. Da er det best å selge noen skip med størst usikkerhet om kontantstrømmen.

Det bli meget kjedelig med hele flåten på lange kontrakter uten oppside. MPCC kunne prøve å fange mer av megaprofitt i det korte markedet som andre selskap. Ville vært greit å ha 10% av flåten på 3-6 månedskontrakter til doble+ rater
Redigert 20.10.2021 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.10.2021 kl 14:44 4210

Ikke gunstig å vente på utbytte? 25%. pr år i flere år.
Da er jeg spent på hvor ellers man bør plassere kapital.
Argus
20.10.2021 kl 14:48 4138


"Meget kjedelig med hele flåten på lange kontrakter uten oppside"?

Det må være dagens understatement! Og månedens kommentar! Unnskyld meg, men den var vel drøy, synes jeg.

Når ble en aksje kjedelig idet den vil tjene like mye på 2-3 år som hele flåtens verdi? Og vil dele ut utbytte som tilsvarer mer enn aksjekursen pr. i dag i løpet av samme periode?
Redigert 20.10.2021 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
20.10.2021 kl 14:49 4129

Meget kjedelig Alan S? Haha - det skuffles inn med med kroner kvar dag. Kjedelig? Solgt deg ut og angrer no?

Registerer at det er berre eit skip igjen å slutte for 2021 - så nå seiles det inn store kronasjer for kvar dag som går. Comments, side 19.

https://www.mpc-container.com/files/Public/17837/3436186/211020-investor-presentation.pdf
Redigert 20.10.2021 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
AlanS
20.10.2021 kl 14:52 4102

Jeg tenker på oppsiden i inntjening, ikke aksjekursen. Har ingen tvil om at aksjen er underpriset og oppsiden er omtrent 100%.
Kbkristi
20.10.2021 kl 14:54 4100

En bedre tanke er kanskje å tatt selskapet av børs.

Det hadde definitivt noe med jærn malm priser å gjøre ja, jeg skrev gang på gang på Rana trådene at å kjøpe malm gruver på Ath priser var det minst smarte en kunne gjøre, jeg fikk spydige komentarer tilbake på at det ikke var noe problem, dividendene osv osv forsvarte pris.
I dag ser du fasiten.

Det samme kan sies om Container shipping nå, det er ikke smart å handle container aksjer etter en 10x oppgang på Ath rater på Nav verdier når vi vet at verftene er propp fulle med ny bestillinger,
Svaret, den endelige bekreftelsen vil alle få neste sommer, da vil priser på baljer og rater ligge atskillig lavere en i dag.

Ser enkelte bruker den enkle teorien i forsvar ved nedgang,
ja, det er short i aksjen, men at tyngre investorer selger i tilegg ved et hvert opp tikk må dere eller ikke undervurdere, det er de lange som selger som får aksjen ned, shorten er bare 1/100% i denne sammenhengen.
Redigert 20.10.2021 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Argus
20.10.2021 kl 14:57 4052

Forstår, AalanS!

Men dersom ratene fortsetter sin oppgang også i 2022, vil MPC oppnå neda bedre vilkår for de gjenstående kontrakter som skal fornyes i 2022. Da har man jo en oppside.
Redigert 20.10.2021 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
AlanS
20.10.2021 kl 14:57 4048

Mine emisjonsaksjer til 1 kr ligger godt i skuffen sammen med andre kjøpt i år :-)
Igjen: jeg tenker mest på valget mellom drift og salg når nåverdien av forventet kontantstrøm er omtrent som salgsverdien til skip.
Dette handler ikke om aksjekurs som så:-)
AlanS
20.10.2021 kl 15:00 3991

Børsnotering i US er et bedre alternativ. P/E på 10+ er garantert. OSE er en merkelig markedsplass.
Kbkristi
20.10.2021 kl 15:11 3845

Jøss, P/E 10+ garantert?
Zim: 2,77
NMM: 3,91
Gogl: 8,74 faktisk
SFL: N/A
DAC: 2,18

Uten å nevne navn.
En av de som var store i munnen på Rana trådene angående mine advarsler er i dag en av de med størst munn ang Hauss i Mpcc nå.

Bare nevner det.

Redigert 20.10.2021 kl 15:21 Du må logge inn for å svare