MPCC Bull 2022


Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 21.01.2022 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.10.2021 kl 11:16 5710

https://www.tradewindsnews.com/containerships/mpcc-says-cost-of-transport-has-been-way-too-low-over-last-decade/2-1-1085273
MPCC says cost of transport has been 'way too low' over last decade
CEO Constantin Baack believes it is now pay-back time as energy transition costs will be passed on to cargo owners

Bra forslag det, og absolutt noe også selskapet sikkert ser verdien av da de er opptatt av rett prising av aksjen av hensyn til aksjonærene. Vi får sukre dette med en "gamestop-aksjon" mot shortingen :)
ejewil
21.10.2021 kl 11:31 5608

Har diskutert med denne longsit mannen på tråden til BWLPG. En dag postet han «kursmål 35kr». Omtrent en uke senere: Mulig vi får en oppgang her nå, har kjøpt på 42.5. Tror dette blir bra».

Det beste for dynamikken i tråden er å ignorere denne profilen helt. Altså, oppfordrer alle til å IKKE svare han eller diskutere med han. La han bare kose seg med å spre galle. Hvis ingen svarer blir han lei til slutt. Akkurat som med unger som er trassige for å få oppmerksomhet. Legg merke til at han er stille på dager hvor kursen er grønn, men er straks tilbake når kursen er rød.

Hvis du trenger noen å snakke med Longsit, kan du ringe hjelpetelefonen til mental helse: 116 123.
VolumOpp
21.10.2021 kl 11:32 5606

Heilt merkelig kor mange som tydeligvis får store nerver av litt storting og må nevne og diskutere dette gang på gang. Ein må ikkje gløyme at over 95% har kjøpt aksjen i den tru at den skal gå opp, men fortsatt så er fokuset på dei få prosentene som trur den skal ned. Ta livet med ro!
Struts
21.10.2021 kl 11:35 5566

Ref tidligere verdi-anslag. Har faktisk delvis empiri for også å oppjustere de noe større enhetene (2824 TEU og deromkring). Mao i ligaen rundt M/V =CORDELIA= som oppnådde (da) utrolige $ 39 mill. Det sies at et identisk søsterskip bygget samme år (2006) skal nå ha oppnådd $ 44 mill. Jeg avventer litt mer informasjon før jeg evt også oppjusterer disse enhetene (det dreier seg da om muligens alt fra rundt 2500-3000 TEU, og med verdiøkning i størrelsesorden $ 5 mill pr enhet så vil det da dreie seg om ganske store beløp)...
AlanS
21.10.2021 kl 11:42 5477

https://finansavisen.no/forum/post/3878930
Longsitinbulk
"Uansett, Bwlpg handles i dag med 50% rabat på Nav, skal godt la seg gjøre å finne større rabattert shippimg aksje nå."
long, du trenger ikke å jobber hard for å finne ut at MPCC er like bra som BW LPG på NAV basis og mye bedre med tanke på utbytte. Men du hevder at BW LPG er "kjøp", mens MPCC "short"... Får du betalt for dine innlegg på forumet?
Hoasis
21.10.2021 kl 11:49 5423

Fortsetter man å mate troll/kverulanter vil de fortsette å skrive. Det verste man kan gjøre mot de er å ignorere de. Ikke senk deg ned på nivået hans og diskuter, da taper du så det suser.

Selvfølgelig, Lpg ratene ligger lavt, kan neppe bli stort lavere, kan kun bli bedre på sikt og da er en pris/ Nav 50% et kjempe kjøp i shipping, om da ikke Lpg skal ligge nede i evig tid.
I container skal rater og verdier ned, det stikk motsatte.
rederiene selv har sørger for det at verdiene skal ned, og de helt spesielle markedsforholdene en nå ser som har presset ratene til himmels, vil falle tilbake i takt med at havne køer osv løses opp på ny året.

Det er derfor denne aksjen selges ned, siden enkelte hele tiden klør seg i hue over at den aldri stiger.
Redigert 21.10.2021 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Helg11
21.10.2021 kl 12:08 5256

Takk Struts,
Kan du ta en dobbeltsjekk på denne linjen:
66 AS NORA (Stralsund) 3421 2014 41,5 Mill 41,5 Mill
VolumOpp
21.10.2021 kl 12:22 5119

Du skjønner lite og ingenting. Mange av skipene er sluttet på lengre kontakter (23-24-25), så om markedet skulle falle helt sammen (MPCC venter sterkt marked til minimum 2023 - ref. presentasjon i går) - så vil uansett pengene renne inn på konto i årene som kommer. F.eks GOGL derimot, vil falle som ein stein når ratene begynner å falle. Ein må sjå på lengden på slutningen og tilgjengelig skip i årene som kommer. Hadde Hapag, CMA CGM, Mærsk etc. sluttet skip for 3-5 på ekstremt høye rater om dei hadde trudd markedet skulle kollapse i morgen? NEI. Men uansett, dette er siste gang eg kommenterer noko ifm. Longs. Så får ein sjå om ein skal gå inn på f.eks GOGL og Akastor sine tråder og legge igjen nokon velmenende ord i disfavør oppgang der, med tid og stunder.
Redigert 21.10.2021 kl 12:44 Du må logge inn for å svare
Titleist
21.10.2021 kl 12:38 5008

Gi deg Volum. Dette blir for komplisert for Longsit.. Han er en-dimensjonal..
VolumOpp
21.10.2021 kl 12:46 4940

Anbefaler alle som ikkje har hatt tid til å sette seg ned med denne presentasjoner fra gårsdagen. Så kan ein sjølv gjere seg opp sine egne tanker i ettertid.

https://edge.media-server.com/mmc/p/he4xmzxc/lan/en/
Struts
21.10.2021 kl 12:48 4923

Bra observert - for det er jo helt feil! Skal være $ 57 mill (som sist), har nok blingset med gamle Songa Antofagasta på linjen før. Dårlig unnskyldning, men - bra du påpekte det. Totalen blir da å oppjusteres tilsvarende. Skal da også se på de andre enhetene (som muligens blir oppjustert med $ 5 mill pr enhet) i løpet av helgen (håper jeg)!

PS. Og de $ 135 millionene som utgjør salgspris for de siste 6 enhetene regner jeg med at du/dere finner en god plass for i regnearkene.
Redigert 21.10.2021 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
coronet
21.10.2021 kl 13:16 4773

Har sjekket litt Vessel Schedules for AS CLEMENTINA hos Heung-A Shipping og fant at siste dag de har på sin Schedule er pr.dato lossing i Busan, Korea 8.november og det er skrevet i merknadsfeltet "No loading". Vi får følge med når datoen nærmer seg og må vel også påregne noen forsinkelser. Forsøkte å sjekke om det var planlagt noe hos Feedertech, med negativt resultat.
http://ebiz.heung-a.com/Schedule/VesselSchedule?vsl=ASCM&yyyymm=2021-11
Kbkristi
21.10.2021 kl 13:28 4701

14.7.21
«AS Clementina» og «AS Constantina», som begge har kapasitet til 2.800 standard 20-fots containere (TEU), er sluttet ut i inntil tre måneder til henholdsvis 101.000 dollar og 120.000 dollar pr. dag

Å, samenligne Gogl og Mpcc er helt høl i hue.
Orderboken i bulk er ikke tilstede, i container er verftene fullbooket.
I gogl har du store dividender fra q2 og fremover, en kjempe hedge,
Ikke samme greie i Mpcc, her blir det ingen utbytte fest, de har jo kjøpt skip for pengene, og det som kommer kommer ikke før 1/2 år, innen den tid er container trolig i bøtta.

Faller container markedene helt sammen, noe det kan gjøre med alle nybyggene vil de lange kontraktene være null verdt.
Les hva som skjedde i dry bulk 2008, mye av det samme i container i dag.




Redigert 21.10.2021 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Dan123
21.10.2021 kl 13:44 4702

😳😳🙄🙄

Skjønner egentlig ikke at "dere" gidder å krangle. Dette er jo et forum, en diskusjonstråd og det bør da være såpass høyt under taket at ulike synspunkt verdsettes. Kursutviklingen i mpc "beviser" jo at det er noe gehalt i de argumentene "long" og andre kommer med. Jeg er selv relativt tungt eksponert i mpc med fin inngang og personlig frustrert over at kursen nå sitter limt fast rundt 20,- og mener selv at den burde vært langt høyere. Min mening er basert på de mange og usedvanlig gode innleggene på denne tråden fra et knippe medinvestorer som både har kompetanse og vilje til å dele denne.
Er det ikke rett og slett slik at et par store aksjeiere vil ta gevinst i mpc og de sitter med store volum på ulike konto. Ved god nyhet som i går kan de slippe ut og selge store volum uten å gruse kursen, på vanlige dager (som i dag) må de være mer forsiktige da etterspørselsen er svakere. Tror dessverre det er slik og tror det vll vedvare en stund (par tre uker) til de har fått solgt seg ned. Det fundamentale er uendret og egentlig er det bare for oss vanlige aksjonærer å sitte stille i båten og glede seg til oppstart utbyttebetalinger for særlig kursvekst i kommende uker er ikke å forvente.

Hvor mange containership i MPCC sitt feeder-segment skal bygges mener du? Du må skille mellom de ulike segmentene. Ser du helt bort fra varslet utbytte fra Q1? Pareto bergner et utbytte på 13 kroner per aksje i 22 og 23 hvis jeg ikke husker feil. Det samme viser beregninger fra regneark som Helg11 og andre legger ut. Det må vel kalles utbyttefest for en aksje som per dags dato ligger rundt 20.. Du kan jo regne ut dividenden selv.

Den shorten er heller et kvalitetsstempel. Pdt Partners har tapt shortbets for NOK -170mill i år. Vor Capital har ingen historikk.
Så da skal Pdt i snitt tape litt penger i denne shorten også ;)
dato
21.10.2021 kl 14:00 4565

Takk Kbkristi, det husket jeg faktisk :-), men ikke dette med rykte om ny kontrakt videre.
Argus
21.10.2021 kl 14:02 4553

Jeg har tidligere forventet utbytte pr. 15. april. Det var for å være nøktern og ikke skape for store forventninger som nesten alltid fører til negative reaksjoner.

I går opplyste Constantin Back at utbytteutbetalingen vil skje "i 1. kvartal". Da foreslår jeg at vi enes om at utbytte kommer den 20. mars. Ikke for tidlig og ikke for sent. Og av samme årsaker som nevnt over.

Det ble også opplyst at det i tillegg til utbytte også kan bli kjøpt egne aksjer i selskapet.

Bare tenk hva som kan skje da; dersom noen shorter aksjene, kan selskapet sette inn et støt som fører til en betydelig kursoppgang. For slike kjøp skal børsmeldes. Da kan vi raskt få en kjøpefest!
Redigert 21.10.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
coronet
21.10.2021 kl 14:22 4445

AS CLEMENTINA fikk bare en tur for AS CONSTANTINA før den gikk tilbake i sitt tidligere ruteopplegg. Det ble en treg tur med avgang Busan 8.august bestemt for Vostochnyy (Russland) og lå 5 døgn i havn der.
Ved retur til Busan skjedde dette uhell og avgikk først den 4.september i sitt vanlige ruteopplegg:
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/As-Clementina-9314959.html
Thu Sep 02 09:53:02 CEST 2021 Timsen
A shore based gantry crane allided with the mast of the 'AS Clementina' and broke it during the loading and unloading operations at the Sebang Busan Container Terminal SBTC in the port of Busan on Aug 27, 2021. The Portuguese safety authorities have commenced collecting evidence for analysis from their South Korean counterparts. The ship which had arrived in port on Aug 20, remained stationary as of Sep 2.
VolumOpp
21.10.2021 kl 14:43 4246

Stemmer, CB bekreftet at utbyttene begynner å klinge i første kvartal 2022, altså ikkje etter første kvartal - som undertegna hadde reknet med, så ein positiv overraskelse der også. Ser forresten ikkje ut som mange fekk med seg Pareto sitt kursmål på 30,- kr/aksje i dag, hehe.. 🤪

Hvorfor fokuserer dere på short?
En short på 1/100 del av selskapets aksjer kan ikke forårsake fall, det er de lange aksjonærene som selger og drar aksjen ned.
1% short er ingen ting i et Shipping rederi

Et dividende i mars eller tilbake kjøp har selvfølgelig liten påvirkning på aksje nå, det skal renne mye vann i bekken før mars/ april
Redigert 21.10.2021 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.10.2021 kl 14:50 4164

Etter §11 i protokoll fra GF 2021 (https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3335700/210428-mpcc---agm-minutes.pdf), har styret nå fullmakt til å kjøpe tilbake aksjer med en samlede pålydende på inntil NOK 39,425,612 (pålydende er på 1kr) . Selskapet kan faktisk komme i gang med tilbakekjøp når som helst. Vil ikke bli overrasket om MPCC kjøper en blokk fra Blystad eller andre ønsker ut.
Styret har ikke fullmakt til å vedta utbytte. For å gjøre dette bør MPCC ha EGF eller vente til den ordinære GF i 2022.
Redigert 21.10.2021 kl 14:50 Du må logge inn for å svare

Du må gjerne forklare Alan S

Hvorfor skal selskapet kjøpe tilbake aksjer på dagens kurs?
Mpcc handles i dag på Nav.

Et rederie vil selvfølgelig ikke kjøpe tilbake aksjer før det er rabatt og har innvannende effekt, det er det ikke på 20 kroner
Blir i så fall som å hive penger ut vinduet.
Ved å kjøpe tilbake aksjer på 20 gambler de på at asset skal opp, skulle derimot asset falle er det penger rett i toalett.
Ja, hvis en ser bort i fra at hensikt er å hjelpe Arne Blystad ut da.

Jeg tipper ledelsen i Mpcc er smartere en så
Redigert 21.10.2021 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.10.2021 kl 15:05 4017

Aksjekurs er rundt 50% av NAV (referanse: Helg11 regneark)
"Implied value of skip sold" kr 45 (kilde: MPCC presentasjon 20.10.2021)
Tilbakekjøp er varslet nevnt av Constantin Baack i går. Ledelsen er meget kompetent og har evner til å vurdere om tilbakekjøp er gunstig eller ei.
Tilbakekjøp fremstår som en god deal for aksjonærene, spesielt når det gjelder aksjene som ble utstedt for å finansiere Songa oppkjøp.
Redigert 21.10.2021 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
Maduro
21.10.2021 kl 15:11 3948

Flott hvis du kan ikke du vise oss hvordan du kommer til NAV på 20 nok pr aksje, så kan vi se hvordan du tenker på verdivurderingen?

Helt enkelt og overordnet regnestykke:
+ Fleet value
+ OCF from Q2 '21 until Q4 '23
- Net debt
_____________
= NAV


NetromK
21.10.2021 kl 15:16 3885

NAV vart i DNB sin rapport 20.08.21 anslått til NOK 37/aksje.
Reknearket til Helg11 havnar den no på nær 36 (dollarkurs har falt)

Korleis du kjem til 20 veit ikkje eg.
Kaga
21.10.2021 kl 15:20 3892

Vi må være litt presise... Med "Tilbakekjøp varslet av Constantin Baack i går" får du det til å høres ut som - for å være litt pirkete - at det SKAL kjøpes tilbake aksjer.

CB har ikke varslet tilbakekjøp, han har sagt at det KAN blir snakk om. Men når man hører på hva han sier så høres det mer ut som utbytte har høyere prioritet enn tilbakekjøp.
Redigert 21.10.2021 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.10.2021 kl 15:24 3849

Kaga, takk for presiseringen. Du er rett i det du sier.
Nå står faktisk ingenting i veien for tilbakekjøp, mens utbytte krever fullmakt fra EGM og GM.
Redigert 21.10.2021 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
jvh
21.10.2021 kl 15:25 3859

Longsitinbulk er en amatør som koser seg med tastaturet, ikke så mye å bruke energi på :)

Konstruktivt fra Longtid ? Det ordet finnes ikke i hans vokabular, han er inne på alle tråder og hauser baiser og tror det påvirker noe. Ikke kast bort tid på denne figuren.
espsch
21.10.2021 kl 15:32 3873

Vedr. utbytte, så forteller Mr. Constantin Baack, CEO (https://edge.media-server.com/mmc/p/he4xmzxc/lan/en/ : Fra 37min10sek) at det må gjennom "shareholders assembly" som skal foregå "in the not too distant future." - altså rimelig snart.
Kbkristi
21.10.2021 kl 15:32 3822

Som forventet økte PDT PARTNERS, LLC sin short i går med ca 450k aksjer.
Dette blir moro når utbyttene strømmer på.
Redigert 21.10.2021 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.10.2021 kl 15:36 3900

De kjører sikkert på i dag også. Må være desperat for å komme seg ut uten tap, men sjansene for at de får dette til går mot null.