MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1528983

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Hoasis
29.10.2021 kl 11:37 9371

Meningsløst å spekulere i hva kursen er om 2-3 år. Mye kan og vil skje innen den tid, hvordan ser regnestykket ditt ut om kursen er 5 kr i 2023?
Argus
29.10.2021 kl 11:45 9354

Ditt svar viser at du kanskje ikke har fulgt med på regnearket til Helg11 her på denne tråden. Fordi vi allerede i dag kan forutsette at selskapet vil tjene ustyrtelig mye med penger i 2022 og i 2023, kan vi nogenlunde beregne hva kursen kan og bør ligge på mot slutten av 2023.

Jeg forutsatte at kursen vil forbli den samme i 2023 som i dag. Det er jo lite relevant siden beregnet fortjeneste pr. aksje i 2022 er kr. 8,35 og kr. 10,72 i 2023. Det gir en PE på henholdsvis 2,42 og 1,89.

Og, som du sikkert vet allerede, så kan vi stole svært godt på utregningene; både fordi de har vist seg å være bunn solide ved tidligere resultatfremleggelser, og fordi de er basert på allerede inngåtte kontrakter som varer helt til 2024.

Som vi har diskutert mange ganger her inne, og konkludert med at en PE i MPC bør være på 7, skal det bli en kurs i 2022 og 2023 på henholdsvis kr. 58 og kr. 74.

Én ting er prognoser, en helt annen ting er realiteter, så vi forutsetter at kursen blir kun den halve av prognosene. Det gir aksjekurser for 2022-resultatet på kr.29 og kr. 37 på 2023-resultatet.

Med andre ord betydelig høyere enn mine kursforutsetninger.

Og så et hjertesukk: Du skjønner sikkert, Hoasis, at det virker litt rart at du forsøker å avskrive mine innlegg med én setning?
Redigert 29.10.2021 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Carrera
29.10.2021 kl 11:47 9336

Ikke alle som har mulighet å gå inn med 1 mill.
For en småsparer vil gjerne kr.100k være mye - i eks.II vil en da sitte igjen med kr.11.700 på 2 år - Tja....
Argus
29.10.2021 kl 11:49 9334

Det er her snakk om et LÅN på kr. 1 million!

Man har ikke noe å gjøre på en børs dersom man ikke aksepterer at det alltid vil være en viss risiko ved å handle med aksjer.

Mine eksempler er kun et forsøk på å vise hvor liten risiko det egentlig er ved å ta opp et lån på 1 million i to år og investere i MPC. Og det skyldes at ledelsen har vært smart og informert om at det vil skje utbytteutbetaling hvert kvartal de neste årene.

For et småbarnsmor- og far med høye boliglån ville jeg vært forsikitg, men det er gjerne i voksen alder at dette kan være aktuelt.

Vanligvis faller kursen tilfallende utbyttet, men i flere selskaper har det vist seg at kursen opprettholdes etter få dager og gjerne stiger grunnet forventet økt fortjeneste i fremtiden.
Redigert 29.10.2021 kl 11:54 Du må logge inn for å svare

Alltid morsomt med regnestykker!
Det er riktig at det er 22% skatt på rentene på lånet, men på gevinsten på aksjene, utbytte eller salgsgevinst, så er det hele 31,68%
Titleist
29.10.2021 kl 12:19 9174

Hvorfor gjøre så regnstykket så komplisert?

For min del kan man si at ved å kjøpe aksjen til 20 kr, så har man mest sannsynlig fått tilbake hele investeringen i utbytter etter vel 2 år.

Deretter er man med videre som eier "gratis". Enten det gir gode kroner når man selger aksjen, eller høster utbytter videre..
Argus
29.10.2021 kl 12:26 9175


Titleist:

Det du omtaler her, passer for oss som har deltatt på tråden siden tidenes morgen.

Men du kan ikke regne med at potensielle investorer "kjøper" en så enkel fremstilling som den du skriver her.
Derfor har jeg beskrevet på litt av potensialet, men også risikoen som jeg anser som svært liten.
Titleist
29.10.2021 kl 12:30 9210

Helt ok Argus, men jeg synes at potensielle investorer burde kjøpe en så enkel fremstilling når det er så enkelt.. :-)
God fredag!

Jeg er mye enig med deg.
Rentenivået brukes jo kun for å stabilisere arbeidsledigheten på et visst nivå. Tanken er at høyere renter fører til lavere forbruk og da skal noen av de som leverer varer og tjenester miste jobben.
Den farlige inflasjonen er kun den som driver lønningene opp, og det skjer bare når det ikke er nok arbeidsledighet. Fordi da må man tilby høyere lønn for å klare å holde på sine ansatte eller skaffe nye ansatte.
Inflasjon som følge av dyrere elektronikk f eks på grunn av mangel på visse råvarer og halvledere fører ikke til press på lønninger i Norge. Ikke økt inflasjon som følge av høyere strømpriser heller.
Nå i dag sier de at arbeidsledigheten er på samme nivå som før pandemien, og så spørs det da om de tror arbeidsledigheten vi falle eller stige med de rentene vi har nå, eller om rentenivået var riktigere før pandemien. Tror de at arbeidsledigheten vil synke for mye må rentene settes enda høyere. Kun for at folk skal miste jobben.

Ikke helt enig med deg der. At det kun er arbeidsledighet som er årsak til den farlige inflasjonen, blir litt for enkelt.

For når prisen går opp på en innsatsfaktor som energi, så vil det i neste omgang slå inn på gjødselproduksjon, bruk av varme og lys, transport som igjen gjør matvarer, klær, elektronikk, biler m.m dyrere. Dette igjen gjør det dyrere å leve generelt. Da vil arbeidstakere kreve å få dekket økt prisstigning for å opprettholde kjøpekraften som dermed presser lønnsnivået opp. Og så er vi i gang. De som tjener på dette er folk med gjeld. For inflasjonen spiser opp gjeld til frokost, lunch og middag. Spør dem som opplevde inflasjonen på 1970-tallet. I 1969 kostet et normalt hus ca 100.000,-. I 1980 måte man ut med nesten 1 mill for samme huset. Lånte nan 100.000 i 1969 så hadde inflasjonen gjort deg nærmest gjeldfri i 1980, kun 10 år. Det var prisen Norge betalte for oljefunnet i 1969 og galopperende lønnsvekst utover på 1980 tallet. Vi fikk oljeindustrien men mistet skipsbyggingen og konfeksjonsfabrikkene. Norge bla aldri det samme igjen. Men mye bedre.

Det du sier er helt riktig!
Men det er likevel sånn at folk kan kreve høyere lønn hvis de får høyere utgifter.
Det er bare det at er det stor arbeidsledighet så kan arbeidsgiver tenke at 'ha de får ikke noe mer noe annet sted uansett'. Og jeg får lett tak i en annen.
Er arbeidsledigheten lav så får man høyere lønn et annet sted.
Så den delen er likevel som jeg sa. Det er arbeidsledigheten man styrer med rentene, og det er FOR lav arbeidsledighet man ikke vil ha.
velkjent
29.10.2021 kl 13:10 9139

Nå er vel ikke denne tråden en diskusjon om makroøkonomi, men den tradisjonelle begrunnelse for å bruke rentevåpenet er å regulere etterspørselen etter lån og dermed indirekte etterspørselen etter varer og tjenester. Indirekte vil dette selvsagt også kunne påvirke sysselsettingen og lønnsfastsettlsen i en "opphetet" økonomi.
Men min begrunnelse for at dagens situasjon ikke berettiger en renteøkning, var at kostnadsveksten verken var lønnsdrevet eller etterspørselsdrevet, men en konsekvens av at energikostnadene har steget. Bankene vil selvsagt tjene på en renteoppgang og støtter en slik utvikling,men for samfunnet vil en ytterligere kostnadsøkning, som følge av høyere renter være negativ, særlig for de såkalte "vekstselskapene", som angivelig skal "redde klimaet" og trenger risikovillig kapital.

Ja det er riktig det du også sier selvsagt.
Men det er jo bare en måte å pakke det inn på. Myndighetene vil aldri stå frem med at de ønsker høyere arbeidsledighet. Sånt sier man jo ikke.

Men enig, nok om dette!
Redigert 29.10.2021 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
Alby
29.10.2021 kl 15:06 8762


Vel,vel gutter og jenter.
Skal vi nå konsentrere oss om MPCC 😂😂
Titleist
29.10.2021 kl 15:50 8528

Shorterne bytter litt aksjer seg i mellom rett over 20 kr, slik at det skal se ut som masse reell omsetning her.. Ingen trenger å selge så billig som dette..

Hold eller kjøp!
Ppp
29.10.2021 kl 17:26 8182

Argus: jeg lånte en mill. Fikk kredden den dagen den gikk opp til ca 22,5. handlet i tre omganger. 45710stk snittet ble 21,08. Sitter med ca 37’ til å betjene lånet frem til utbytter kommer.
Sitter på en ganske grei post, med snitt 7,84. Ikke solgt en aksje siden jeg startet i des 20. Tror ikke det blir solgt noe heler før nærmere 2025.
Har ikke så god kunskap om shiping, men føler meg trygg i Mpcc og sover godt om natten.
Nå koser jeg meg i Tyrkia og skal snart ut å løfte glasset, med efes. Aasen får komme i hånden om fjorten dager.
Jeg takker for alle innlegg, selv de mest pessimistiske. For de får GUTTA til å plukke de fraværende og argumentere for vår fremtid. Heier på mattematikken, den feiler ikke. God helg.

Hei Kbkristi, Helg11, Struts
Forslag.
Jeg følger bla. podcasten til Peter Warren - Tid er Penger. De har bla. en Discord-kanal til Tid er penger. Hadde ikke det vært noe å laget noe tilsvarende for denne tråden?
Der kan du ha flere kanaler på en gruppe. Der f.eks. en kanal kunne vært #MPCC news, #Shipping news, #fundamental (Helg11's regnerak ++), #chat med resten osv. (ikke nødvendigvis slik det bør settes opp men en ide).
Tanken er å gjøre ting litt mer synlig og kunne skille "fakta", synsing, meninger, kilder til info, chat osv.
Ganske sikker på at det heller ikke koster noe.
Redigert 29.10.2021 kl 22:21 Du må logge inn for å svare

Shipping Stocks "Significantly Undervalued" As 6 Year Bear Market Ends, Maritime Analyst Says
https://www.zerohedge.com/markets/shipping-stocks-significantly-undervalued-6-year-bear-market-ends-maritime-expert-says

Intervju med J Mintzmyer som vi vet kjenner shipping generelt ekstremt godt.
"I expect the 2021-2030s will look a lot more like the 2000s in terms of average shipping costs and profits as opposed to the 2010s, which marked a horrendous downturn for the entire sector. Too many people have the incorrect view that 2012-2018 was 'normal' for shipping. It wasn't! We went through a 6-year straight bear market in containerships and Americans got used to unrealistically cheap shipping costs, subsidized by endless losses by global carriers.

That era is over."

Var det noen som sa startgropa?
Struts
29.10.2021 kl 20:19 7622

Sakser fra Seasures ukerapport (tar med alle slutninger), og klar over at "våre" allerede muligens godt kjent, men første gang jeg har sett en enhet (riktignok betydelig utover vår størrelse) som er sluttet på LANGT over $ 100,000 om dagen - I ETT ÅR!:

=Express Berlin= New P 10100 Hyundai Samho 2011 - Moller Maersk AS - 1 yr USD 126000
=Dolphin 2= Pmax 5095 Hyundai Samho 2007 - OOCL - 3 yrs USD 53250
=Merkur Archipelago= Pmax 4447 Hyundai Samho 2009 - Maersk Line Ltd - 5 yrs USD 40000
=Daphne= Pmax 3091 Stocznia Szczecin 2006 - Ocean Network Express - 3 yrs USD 45000
=Kumasi= Sub P 2207 CSBC Kaohsiung 2002 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 32000
=Olivia= Handy 1714 Guangzhou Wenchong 2013 - Hapag Lloyd - 1 yr USD 47000
=AS Svenja= Handy 1713 CSBC Kaohsiung 2010 - CMA CGM - 3 yrs USD 30000
=Cape Forby= Handy 1440 P+S Werften 2006 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 30750
=AS Fiorella= Handy 1284 Zhejiang Ouhua 2007 - COSCO Shipping Lines Co - 30 mths USD 30000

Også verdt å merke seg 5-års slutningen (mfl). God helg ønskes!

God kveld!
Jeg har ikke fått lest meg opp de siste dagene, så jeg må bare beklage dersom jeg sprer noe som er ferdig tygd.

Det er vår norske avis Dagbladet, sitat: «vi har bare sett starten», sitat slutt..

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/har-bare-sett-starten-av-krisa/74466479?fbclid=IwAR0tnL1ZCQ6sIUurUaHTi3Q4dqKGh4ETpk-3i5l_6viqkjBZZLAL8PCnj78

Fraktkrisen kommer til å vare leeenge, med andre ord.

I all beskjedenhet, så gleder jeg meg til fortsettelsen. Julepresangene i år, til neste år og året deretter, fikser jeg gladelig med hammer, sag og spiker..
Redigert 29.10.2021 kl 21:12 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.10.2021 kl 21:32 7415

Jeg har hevdet tidligere at en shippingsyklus gjerne varer 7-10 år. Fint å få det fra Mintzmyer også. Virker jo som mange mener alt stopper opp om 3 år. Vi som holder ut får nok både i pose og sekk.

Er helt enig i at vi ikke skal sette noen grense her. Dersom supersyklusen varer i 7 til 10 år, så sitter jeg fint med mine aksjer. Det kan nok hende at jeg tar ut noe utbytte for å finansiere noen eventyr, men basisen står ved,.. leeenge.

Ref. innlegget mitt ovenfor; dersom trøblete vareleveranser vedvarer i årevis, så snekrer jeg julepresanger i max tre år fremover. Deretter får det heller bli tykke penge-konvolutter under juletreet.. Sikkert ingen som griner over dèt..

Det er en bruker på forumet som mener syklusene i shipping bare varer i to uker, eller noe sånt. Det virker i alle fall sånt på de ulike shippingtrådene han skriver i. Longsitintank tror jeg han kaller seg. Høres bedre ut med 7-10 år. Jeg er i hvert fall long in container.
fylla12
29.10.2021 kl 22:26 7356

Tipper du har noe liggende fra tiden før fraktkrisen ...

Fraktkrisen kunne forsinke innkjøp av hammer, sag og spiker ...
Godt at jula varer helt til påske ........



Hoasis
29.10.2021 kl 22:29 7613

Han solgte seg ut på 3,6 -3,7, da mente han syklusen var over så han er ikke mye å høre på😂 Tenker mange ikke er klar over hvilke gullgruve vi sitter på!
Redigert 29.10.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare

Longsitingbulk.?. Han kjenner vi til. Virker vel ikke til å sitte long verken her eller der. Ikke noe å bry seg om.. Sikkert verdens hyggeligste type, men tastaturet hans produserer stort sett bare kortsiktig tankegods..
Redigert 29.10.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare

Titleist - nå som det tyder på at MPCC allerede har inngått nye slutninger for skipene I Q1 2022 (og er i samtaler om avtaler for Q2 og Q3 2022), er MPCC i ferd med å sikre inntjening for de neste årene (2022-24) som vil gi et samlet utbytte på over kr 20. Med dagens utbyttepolicy på 75 % av overskuddet, vil det gi et overskudd for disse 3 årene som tilsvarer ca kr 30. Da har jeg ikke tatt med overskuddet/gevinst ved salg av de 7 skipene for 2021 - og heller ikke at kontraktene som blir inngått i 2022 gir god inntjenning også i 2025. Worst case - verdier på kr 30-35. Best Case.... Mye høyere verdier:)

For meg er det derfor så enkelt at selv om alt skulle kollapse fra utgangen av 2024, og selskapet i verste fall legges ned, vil det være verdier i MPCC som overstiger kr 30 pr aksje (overskudd 21-24, gevinst ved realisasjon av 7 skip + skrapverdi i 24/25 ved nedleggelse) - hvor mesteparten blir utdelt som utbytte. Jeg tror derimot at MPCC vil eksistere etter 2024 - og tjene gode penger også i 2025 og fremover.

Som nevnt flere ganger - Risk/Reward gjør MPCC etter mitt syn til en veldig attraktiv investeringer, og hvordan tror dere markedet vil reagere 18. nov (Q3) med følgende overskrift i finansavisen; "Knallkvartall for MPCC med 500 mill i overskudd - blir en utbyttemaskin fremover"
Redigert 29.10.2021 kl 22:44 Du må logge inn for å svare

Jeg oppfordrer alle til å klikke på linken til Optimista.
Det er en lastebilsjåfør som har kjørt på havner i USA i 20 år som skriver en meget bra og oppløftende (for oss) artikkel.’
Dette er førstehåndsinfo fra en som lever i problemet.
Bortsett fra selskapets egen oppdatering nylig er dette i mine øyne det beste innlegget her noen sinne. Da regner jeg ikke med regnearket og Struts sine verdiberegninger. Men som betraktning av situasjonen/ markedet.
Les den, og bli enda tryggere på din MPCC- investering!!! Dagens situasjon ER den nye normalen.
Redigert 29.10.2021 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
Mestærn
29.10.2021 kl 23:52 7573

Det er akkurat DET regnestykket jeg driver å fabler med. Bortsett fra at innsatsen er halvert ;)
Tenkte dog å sitte ut 2024.. Har regnet 1,50kr i utbytte per kvartal og totalt 18 kr over 3 år.
Så har jeg da også tenkt å reinvestere utbyttet om kursen på tidspunktet er edrulig.
6% rente var litt stivt, da jeg har en buffer i boliglånet jeg tenkte å benytte (snitt 2-3% over 3 år kanskje?)
Finnes noen muligheter her... :)


New ConText 28.10 https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2021/10/New-ConTex-Commentary-2021-week-43.pdf

"This week we do experience something, which hasn't been seen for the New ConText since a very long time, i.e. an overall minor decline of 1.8% and a decline within basically all segments.

This should however not been considered as a turn-around as this decline is only related to the fact that the extraordinary high rates for the short fixtures (upto 5 months) are presently not achievable any more, i.e. rates of e.g. upto USD 200.00,- per day for 4250 TEU vessels. These vessels are presently fetching "only" low $90's per day, which is still a stunning rate and more than healthy. The New ConText is presently still having the problem that is representing a "virtual" market with a lot of guesswork, as the actually fixed periods are mainly above the evaluated periods. The short-term market might however also increase once again the freight market has possibly fully rebounded. So far, we do still see a minor decline for the SCFI after the recent holiday season in Asia.

The "normal" period market is still as stable as before and Charterers continue to look at forward positions in 2022. Overall fixing activity continues to be at a slower pace though by the lack of available tonnage., As seen within the last weeks as well Charteres overall trying to keep the periods shorter, but at the same time willing to pay premiums for same.

With the continuous congestion in various major ports, which most likely will remain for some time, the market should remain stable for both Charterers and Owners."

---
Denne artikkelen fra idag diskuterer og en mulig rebound

CONTAINER PREMIUMS: US import rates poised for rebound as congestion worsens
https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/shipping/102921-container-premiums-us-import-rates-poised-for-rebound-as-congestion-worsens
Route69
30.10.2021 kl 02:16 7338

Støtter oppfordringen, PSI! Dette innlegget er en særs god realitetsorientering om hvor skoen trykker i container p.t - forfattet av en som har den på. Det finnes ikke kortsiktig logistisk løsning. Åpne havner 24/7 for en periode er som å pisse i buksen for å holde varmen. Store investeringer i tidkrevende oppbygning av ny infrastruktur er på overtid. Enighet om fordeling av kostnader mellom aktører er annen stor utfordring. Organisering, rekruttering, arbeidsforhold og avlønning. Det vi ser er ikke kun en etterdønning av proppen i Zuez, men mer et resultat av et system der basale ledd i kjeden ikke har hatt bærekraft over år. Anbefalt lesning for enhver i container - og kanskje spesielt som en «eye-opener» for en viss markedsavdeling i en herværende storbank. Kjøp & hold - all good things to those who wait….
Redigert 30.10.2021 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Struts
30.10.2021 kl 07:52 7211

Det skjer vel ikke mest i helgen, så tar sjansen på en aldri så liten Ibsen-anekdote:

I oktober 1851 ble Henrik Ibsen kjent med Ole Bornemann Bull (1810-1880, den verdensberømte fiolinisten og komponisten) i Christiania. Samme måned tilbød han Ibsen stilling (artistisk direktør) ved Det norske Theater i Bergen, teateret som han selv grunnla året før. Allerede 21. oktober 1851 ankom den da 23 år unge Ibsen Bergen, og han tiltrådde ved teateret fra 1. november.

Ibsen ble etter hvert bedt om å samarbeide med Herman Laading (1813-1894, pedagog og teaterinstruktør), Ibsen fikk ansvar for sceneinstruksjon med mer, Laading rolleinstruksjon. Samarbeidet gikk ikke særlig godt, men det hjalp kanskje litt at Ibsen fikk komme seg vekk noen måneder fra april til begynnelsen av august 1852 for et studieopphold i København, Dresden og Hamburg.

Tilbake i Bergen fortsatte konflikten mellom sceneinstruktøren Ibsen og Laading. Den kanskje aller fremste Ibsen-forskeren Halvdan Koht (1873-1965) skrev bla flg om arbeidsfordelingen: «Men grensene mellem dei to slaga instruksjon var ikkje alltid så lett å halde, og somtid kunne det da bli gnugging mellom dei to instruktørane. Laading var ein mann med god litterær danning; dertil var han femten år eldre enn Ibsen, og han heldt sterkt på at han var den som styrte. Bråsint var han så det sto etter, og det kunne nok hende at han fauk opp med Ibsen òg. Ibsen på sin kant var sår og nærtakande i sjølvkjensla si, og han kunne òg bli sinna når einkvan kom han for nær. Det er fortalt at ein gong var han så harm så han baud Laading til duell. Det hadde han no komi ille ifrå; for Laading var både ein dugande fiktemeister og ein framifrå pistolskytte. Teaterstyret fekk partane forlikt så dei gav opp duellen, og samarbeidet heldt fram på same grunnlaget som før.»

Historien om Ibsen i mulig duell er nok ikke så veldig godt kjent, det vil si inntil nå. For jeg hører at Erlend O. Nødtvedt har gravd den og andre historier fra Ibsens 6 år i Bergen opp, og brukt de for hva de er verdt i sin nylig utgitte roman «Mordet på Henrik Ibsen». Jeg har (ennå) ikke lest den selv, men i Bergens Tidende har den blitt anmeldt som: «En bergensk latterbombe. ... Aldri har jeg lest en morsommere bok. ... mest av alt handler det om Nødtvedts lekne språklige overskudd og ualminnelige sans for humor, som her går opp i en høyere enhet.» Eh, hvis slutten på epistelen blir oppfattet som reklame, så beklager jeg (ørlite).
Argus
30.10.2021 kl 13:47 6659


Takk for nok en god fortelling om Ibsen!

Det slo meg at du mente at å fortelle om en duell og et mord på denne tråden, passet - for å stagge enkelte av oss i debatten - men, nei, det kan du selvsagt ikke ha tenkt.......

Ønsker deg en god helg!
Argus
30.10.2021 kl 13:52 6635

Ypperlig, Mestærn! Herr Skrue ønsker deg lykke til med dine investeringstanker, selvom han ikke vil anbefale, kun drøfte mulighetene!

Dersom du tar opp et lån til 2-3 % rente p.a. - med sikte på å holde ut tom. 2024, vil du høyst sannsynlig komme godt ut av det.

Og som tidligere påpekt; hva er nedsiden her? Om du dytter utbyttet inn i nye aksjekjøp, vil sjansene øke betydelig.

Muligheten for å sitte igjen med 1 million i nettogevinst, ser jeg på som høyst rimelig! I løpet av tre år. Alt basert på lån. Det er sjelden vare.
Redigert 30.10.2021 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Alby
30.10.2021 kl 18:24 6236

God Halloween dere skal vel ut å gå i skumle drakter. Bare bank på døra vår, så er det snop å få 😂😂
Struts, hva med en Ibsen på byen ? 😂😂

Er det noen som har sett hvordan det gikk med båten som kom i kontainer Brann. God helg .
Redigert 30.10.2021 kl 18:25 Du må logge inn for å svare
tigern34
30.10.2021 kl 20:25 6046

Finansavisen har en artikkel side 54 i dag lørdag.
På et bilde av 4 bulkbåter side 56 der 3 ser ut som de er tom og venter på last, kommenteres bildet slik:
Det hjelper ikke om du har containere når du ikke får lagt til kai. Her ligger skipene og venter på å få losse utenfor Oakland i California.

.....kan jo lure på om det er så lurt å la skribenter som ikke har vært til sjøs, kommentere noe som helst maritimt..

Så mye snakk...måtte teste en Aass ankerpils.....god kveld !

....a n a l y t i k e r n e like så......
Er du landkrabbe så ikke utgi deg for å kunne ta tempen på sjøtilværelsen.
Redigert 30.10.2021 kl 21:11 Du må logge inn for å svare