MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Struts
01.11.2021 kl 11:25
10803
Mange har vel lest det, men som en oppfølger til Optimistas link, her en artikkel publisert i Hellenic Shipping News i dag:
President Joe Biden has ordered California ports to stay open all night to ease supply chain jams – but data shows that truckers aren’t showing up to collect the cargo.
According to shipping giant Maersk, around half of its 2,000 available appointments for truckers at its giant terminal on the Port of Long Beach went unused on Friday, The Washington Post reported.
Truckers aren’t showing up because they either don’t have the chassis available to hold the cargo or because warehouses are full, experts say.
Plus, the industry is also grappling with a record shortage of drivers.
The number of boats at anchor, waiting to dock and unload at the crowded Southern California ports, reached record highs over the weekend, indicating that things haven’t improved since Biden’s 24-hours-a-day, seven-days-a-week schedule came into force.
The White House announced this new schedule earlier this month to help ease port jams. The ports of LA and Long Beach have remained clogged for months because of the global supply chain crisis. After a fall in shipping demand during the early days of the pandemic in 2020, a surge at the end of that year has led to delays and blockages across the world.
Insiders say that Biden’s all-hours schedule won’t resolve the supply chain jams on its own because it doesn’t address the entire supply chain.
“This level of operations is not an overnight, simple solution to implement – and does not solve the broader supply chain capacity challenges and shortage of workers in trucking, warehouse, and supply chain jobs,” Narin Phol, regional managing director of Maersk North America, said at an industry conference in South Carolina on Monday, The Post reported.
Truckers are also struggling to make space for new containers because they’re having to store empty containers that should be back at the ports, but aren’t, because of restrictions on returns, Matt Schrap, CEO of Harbor Trucking Association, a coalition of carriers that serves the ports of California, recently told Bloomberg.
“We are running out of space,” he said. “These containers are just being stacked on top of each other.”
The US is also currently short of 80,000 truck drivers, which means there aren’t always enough people to collect the cargo that’s clogging up the docks.
On Monday, the California ports announced that they would impose new fines on containers that are left on the docks for several days.
Industry insiders question whether the fees will simply end up being passed onto retailers who are already paying sky-high shipping rates.
“Key issues such as chassis availability and empty container returns still need to be addressed,” the National Retail Federation said, according to The Post.
It continued: “We encourage ocean carriers to continue to work with importers and truckers to move cargo as quickly as possible and not just pass along the cost of the fee, which will further exacerbate the problems.”
Source: Business Insider
sitat slutt
President Joe Biden has ordered California ports to stay open all night to ease supply chain jams – but data shows that truckers aren’t showing up to collect the cargo.
According to shipping giant Maersk, around half of its 2,000 available appointments for truckers at its giant terminal on the Port of Long Beach went unused on Friday, The Washington Post reported.
Truckers aren’t showing up because they either don’t have the chassis available to hold the cargo or because warehouses are full, experts say.
Plus, the industry is also grappling with a record shortage of drivers.
The number of boats at anchor, waiting to dock and unload at the crowded Southern California ports, reached record highs over the weekend, indicating that things haven’t improved since Biden’s 24-hours-a-day, seven-days-a-week schedule came into force.
The White House announced this new schedule earlier this month to help ease port jams. The ports of LA and Long Beach have remained clogged for months because of the global supply chain crisis. After a fall in shipping demand during the early days of the pandemic in 2020, a surge at the end of that year has led to delays and blockages across the world.
Insiders say that Biden’s all-hours schedule won’t resolve the supply chain jams on its own because it doesn’t address the entire supply chain.
“This level of operations is not an overnight, simple solution to implement – and does not solve the broader supply chain capacity challenges and shortage of workers in trucking, warehouse, and supply chain jobs,” Narin Phol, regional managing director of Maersk North America, said at an industry conference in South Carolina on Monday, The Post reported.
Truckers are also struggling to make space for new containers because they’re having to store empty containers that should be back at the ports, but aren’t, because of restrictions on returns, Matt Schrap, CEO of Harbor Trucking Association, a coalition of carriers that serves the ports of California, recently told Bloomberg.
“We are running out of space,” he said. “These containers are just being stacked on top of each other.”
The US is also currently short of 80,000 truck drivers, which means there aren’t always enough people to collect the cargo that’s clogging up the docks.
On Monday, the California ports announced that they would impose new fines on containers that are left on the docks for several days.
Industry insiders question whether the fees will simply end up being passed onto retailers who are already paying sky-high shipping rates.
“Key issues such as chassis availability and empty container returns still need to be addressed,” the National Retail Federation said, according to The Post.
It continued: “We encourage ocean carriers to continue to work with importers and truckers to move cargo as quickly as possible and not just pass along the cost of the fee, which will further exacerbate the problems.”
Source: Business Insider
sitat slutt
Helg11
01.11.2021 kl 13:09
10403
Å kalle dette kaotisk er vel en underdrivelse. Hvis USA mangler 80.000 truck drivers (som både trenger opplæring og akkreditering til havne-arbeid), så mangler også truck-lastebiler (som sikkert er like vanskelig som med ny-bil markedet ifht. chip-mangler) og truck-chassis (ikke gjort i en fei å produsere disse heller). Og så mangler det både warehouses og arbeidere til disse. Og hvis ikke man får lov til å levere tilbake tomme containere fordi havna er full, så gjør det at at chassis står okkupert med tomme containere. Som igjen ikke kommer tilbake til Kina for å bli fylt opp med nye varer.
Ifht. etterspørsels-siden ser det heller ikke ut som om den dabber av med det første, siden det stadig dukker opp nye virusbølger med tilhørende lockdowns. F.eks. gikk Moskva ned i lockdown igjen på torsdag 28/10, og da blir forbruket igjen styrt mot mer varer / e-Commerce.
Litt fortvilende situasjon for verdens-samfunnet dette, men for containerskip er jo disruptions / congestion / kaos positivt...
Ifht. etterspørsels-siden ser det heller ikke ut som om den dabber av med det første, siden det stadig dukker opp nye virusbølger med tilhørende lockdowns. F.eks. gikk Moskva ned i lockdown igjen på torsdag 28/10, og da blir forbruket igjen styrt mot mer varer / e-Commerce.
Litt fortvilende situasjon for verdens-samfunnet dette, men for containerskip er jo disruptions / congestion / kaos positivt...
Lyr
01.11.2021 kl 13:17
10347
Men vil disse obstruksjonene være bra for containershipping i lengden? Jeg spør meg selv om ikke behovet for båter etterhvert kan minske da ingenting lenger blir flyttet på? Hvem ønsker å bestille ting som ikke kommer frem? Og de som er gått konkurs mens de ventet på varene sine, vil vel kanskje også bestille mindre?
Struts
01.11.2021 kl 13:22
10374
Ja, men situasjonen er vel bare underbyggende for å vise politikers inkompetanse og manglende tiltak ovenfor problemstillinger som burde ha vært adressert i tiår... Nuvel, tenker jeg da.
hectorgonzales
01.11.2021 kl 13:26
10359
Jeg vil tro at alle drar ut "max period" på kontraktene nå. Når det gjelder "Goodwill" så tror jeg ikke dette eksisterer i shipping verdenen - ingen gir fra seg penger om de ikke må. Noe av årsaken til at det kan være lang min/max period er hvor skipene skal operere. Er du f.eks. på strekket Lima - Santiago så vil jeg tro behovene der er mye mindre enn i Sørøst asia. Detaljene i disse kontraktene vil variere stort.
Du må huske på at når disse kontraktene ble inngått så var det sannsynligvis stor konkurranse om å få kontraktene. Da vil det være bra for Charterer (leietaker) å ha en lang min-max tid pga synker ratene så kan de avslutte tidligere og chartre billigere - stiger ratene holder du skipet lengre.
Et annet poeng er f.eks. hvis man trenger kapasitet økning/reduksjon så vil man - avhengig av hva man trenger kunne ha en lenger justeringsmulighet for å fase inn nye skip. Som oftest befinner de seg ikke der man skal gå i rute og da tar det tid å få skipene i posisjon. Har man leid et skip og endret ruten det var tiltenkt - så tar det også lengre tid å levere det tilbake til havnen som er avtalt.
Du må huske på at når disse kontraktene ble inngått så var det sannsynligvis stor konkurranse om å få kontraktene. Da vil det være bra for Charterer (leietaker) å ha en lang min-max tid pga synker ratene så kan de avslutte tidligere og chartre billigere - stiger ratene holder du skipet lengre.
Et annet poeng er f.eks. hvis man trenger kapasitet økning/reduksjon så vil man - avhengig av hva man trenger kunne ha en lenger justeringsmulighet for å fase inn nye skip. Som oftest befinner de seg ikke der man skal gå i rute og da tar det tid å få skipene i posisjon. Har man leid et skip og endret ruten det var tiltenkt - så tar det også lengre tid å levere det tilbake til havnen som er avtalt.
Struts
01.11.2021 kl 13:29
10398
Sjøveien er fremdeles billigste alternativ. Markedsaktører er kyniske, det sekund det blir billigere å fly varene med Boeing, droner, Supermann, soldrevne raketter eller hurtigtog via Kautokeino - da beveger markedet seg den veien.
Helg11
01.11.2021 kl 13:34
10418
Ja, dette har jeg undret en del på jeg også. På kort sikt i USA tenker jeg at det må bli verre før det blir bedre. Løsningen må være å få inn flere truck drivers (betale bedre + sette inn nasjonalgarden ala UK når de var tomme for bensin) og å levere tilbake tomme containere så de får løs chassis. Jeg undrer om Joe Biden må erklære en form for unntakstilstand. En utfordring i USA er jo løpende inflasjon, og at man frykter press på lønninger (som f.eks. til truck drivers), så det er nesten å måtte velge mellom onder.
For resten av verden fører mindre forstyrrelser og køer til lavere effektivitet på skip, lavere supply, høyere rater. Foreløpig er vi ikke der at "ingenting blir flyttet på", eller at ting ikke kommer frem eller at XXL har gått konkurs pga mangler på sykler. Og tror ikke vi kommer dit heller. Men jeg undrer fortsatt.
For resten av verden fører mindre forstyrrelser og køer til lavere effektivitet på skip, lavere supply, høyere rater. Foreløpig er vi ikke der at "ingenting blir flyttet på", eller at ting ikke kommer frem eller at XXL har gått konkurs pga mangler på sykler. Og tror ikke vi kommer dit heller. Men jeg undrer fortsatt.
hectorgonzales
01.11.2021 kl 13:36
10420
Som jeg skrev i sist uke så er det nå full gang i tog-trafikken fra Shanghai til Hamburg. Problemet er bare at hvert togsett tar 50 containere. Sjøveien er ikke alltid billigste alternativ (Shanghai til Hamburg var usd 11.000 for 40') og dyreste 40' på skip var visstnok 17.000. Nå er det vel lagt til "express fee's" osv men ratene til container rederiene øker fortsatt - bare kamuflert som PSS (Peak Season Surcharge).
MSC smelte til med USD 1000 i PSS fra Europa til USA: https://container-news.com/msc-to-set-new-pss-from-europe-to-savannah/ - kall det hva du vil men frakten inneholder alle tillegg for kunden.
MSC smelte til med USD 1000 i PSS fra Europa til USA: https://container-news.com/msc-to-set-new-pss-from-europe-to-savannah/ - kall det hva du vil men frakten inneholder alle tillegg for kunden.
Struts
01.11.2021 kl 13:54
10330
Har du helt sikkert rett i - men, poenget mitt ligger i å frakte 20,000 containere (eller 3,000 for den del) på en kjøl fra A-B blir i sluttsum antagelig rimeligere enn å frakte 50 om gangen med tog. Og selv om jeg tipper "end user" gir blaffen i miljøkostnadene det siste innebærer.
Her er det antagelig (ok, sry - forhåpentligvis) for oss å bare slappe av. Som noen en gang sa (litt brokete norsk-engelsk, og en digresjon fra ett av Pink Floyds album, men Pentad vil muligens tilgi meg): Slæpp off, have a cigar, you gonna go far!
Her er det antagelig (ok, sry - forhåpentligvis) for oss å bare slappe av. Som noen en gang sa (litt brokete norsk-engelsk, og en digresjon fra ett av Pink Floyds album, men Pentad vil muligens tilgi meg): Slæpp off, have a cigar, you gonna go far!
Redigert 01.11.2021 kl 13:54
Du må logge inn for å svare
Clay Allison
01.11.2021 kl 14:21
10248
Hehe eller. Jeg hater folk som ikke kan innrømme sine feil, hadde jeg hatt noen så hadde jeg selvfølgelig innrømmet de.
Bra! Så du kjente deg igjen?.......
PSI- Investor
01.11.2021 kl 15:06
10162
Jeg liker sitatet:
Ja jeg kan selvfølgelig være enig med deg. Men da hadde vi jo begge tatt feil.
Takk til Struts for artikkel over her!
Ja jeg kan selvfølgelig være enig med deg. Men da hadde vi jo begge tatt feil.
Takk til Struts for artikkel over her!
Clay Allison skrev Ja, har gjort mange feil, men alle har gjort noe feil.
Ja, jeg husker også at jeg gjorde en liten feil...., tror det var i 1968!
NOKIA1
01.11.2021 kl 15:25
10125
Heftig oppgang på container shipping i USA i ettermiddag, og shipping generelt
Struts
01.11.2021 kl 15:43
10088
Slettet brukerskrev Ja, jeg husker også at jeg gjorde en liten feil...., tror det var i 1968!
Hehe, ikke lenger tilbake? Svært graverende!
Det er nå kun 12 børsdager igjen til 3. kvartal....
Jeg har lagt spesielt merke til at aksjekursene ikke bare beveger seg oppover, men at vi etter bunnen som ble satt 15. oktober, har fått høyere og høyere topper og bunner. Det er et godt tegn.
Utfra kjent budsjett på denne tråden og de tekniske signalene jeg er kommet frem til, er det nå duket for en oppgang de neste dagene.
Maduro
01.11.2021 kl 16:24
9913
Vet ikke om dette er kjent info eller ikke, men Ragna ryktes leid ut til ZIM for 30 000 USD, varighet ukjent.
toftos
01.11.2021 kl 16:53
9724
Var vel god oppgang i Asia i natt og. Men er dessverre noen som ikke vil ha kursen opp i Mpcc
AlanS
01.11.2021 kl 16:56
9721
https://www.thb.info/rubriken/frachtabschluesse.html
28.10.2021
Feeder „AS Ragna“ erzielt 30.000 Dollar/Tag
Der 2009 bei Zhejiang Ouhua Shipbuilding (China) gebaute 1496-TEU-Carrier wird bis zu 30 Monate von ZIM beschäftigt
28.10.2021
Feeder „AS Ragna“ erzielt 30.000 Dollar/Tag
Der 2009 bei Zhejiang Ouhua Shipbuilding (China) gebaute 1496-TEU-Carrier wird bis zu 30 Monate von ZIM beschäftigt
Svar
01.11.2021 kl 17:43
9489
Ser at PDT Partners tok en ny posisjon på fredag. De har nå 4 033 040 aksjer shortet. Totalt med den andre aktøren er det nå 6 410 511 synlige aksjer shortet. Utviklingen i dag virker som de mulig har foretatt enda en ny posisjon eller noen holder kursen nede for de.
Tolker at PDT har satt sine siste posisjoner høyere, slik at de ikke trenger å gå så langt ned på 19 tallet for å hente seg inn. Den andre aktøren Vor Capital må nok mulig ned på 18 tallet.
Nå når vi nærmer oss Q3 tyder det for min del at de enten må gjøre jobben selv, hjelp av en børskorreksjon eller hjelp av et nedsalg for å få kursen ned mot 18 tallet igjen.
Men hvis de kommer ned dit må de kjøpe tilbake nærmere 7 mill aksjer. Jeg tviler på at så mange vil selge sine 7 mill aksjer under 20 kroner gitt fremtidig inntjening.
Har dere noen synspunkter på dette?
Tolker at PDT har satt sine siste posisjoner høyere, slik at de ikke trenger å gå så langt ned på 19 tallet for å hente seg inn. Den andre aktøren Vor Capital må nok mulig ned på 18 tallet.
Nå når vi nærmer oss Q3 tyder det for min del at de enten må gjøre jobben selv, hjelp av en børskorreksjon eller hjelp av et nedsalg for å få kursen ned mot 18 tallet igjen.
Men hvis de kommer ned dit må de kjøpe tilbake nærmere 7 mill aksjer. Jeg tviler på at så mange vil selge sine 7 mill aksjer under 20 kroner gitt fremtidig inntjening.
Har dere noen synspunkter på dette?
DividendYield
01.11.2021 kl 17:44
9499
Hvilke aksjer er det du tenker på? GSL er opp 1% og Danaos litt over 2% i skrivende øyeblikk. Bra det om det er en daglig oppgang, men heftig kan det vel ikke kalles. GOGL er marginalt opp og Star bulk marginalt ned.
Redigert 01.11.2021 kl 17:45
Du må logge inn for å svare
NOKIA1
01.11.2021 kl 17:54
9445
ESEA ER OPPE 10% , HLAG 6,5% (dog ikke US) ZIM 5% + flere som er over 2% og de fleste andre i blått. Hovedindeksene vaker rundt + 0, så da så.
DividendYield
01.11.2021 kl 18:08
9396
Ok, så det er enkelte bulkrederi og linere som har en god dag, tviler på at det har noe å si for oss i morgen, dessverre. Som nevnt på tråden tidligere er det GSL, ATCO og DAC som er de mest sammenlignbare med MPC i USA.
Redigert 01.11.2021 kl 18:11
Du må logge inn for å svare
Anders13
01.11.2021 kl 18:08
9419
Ser også tyske Ernst Russ +3,3% idag. Tipper MPCC går noen gode dager/uker nå.
Rentemøte i USA på onsdag har stor mulighet til å dra ned børsene.
Ingen fare, MPCC stiger ofte på røde dager uansett...😅
Redigert 01.11.2021 kl 20:41
Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
01.11.2021 kl 20:22
8898
Dette er ikke en av dere???
Nerde MPCC faktor over dette halloween-kostymet 2021 ;-)
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10158327418812039&set=gm.4382919125169771
Nerde MPCC faktor over dette halloween-kostymet 2021 ;-)
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10158327418812039&set=gm.4382919125169771
Redigert 01.11.2021 kl 20:23
Du må logge inn for å svare
RedRabbit
01.11.2021 kl 21:15
8648
Ett supplement til årets julebord eller med en brun en i påvente av Q3 resultater.
Julebord i enkeltmannsforetaket
Bedrifta var samla
det var meg og eg.
Eg var der som tilsett,
og sjefen var meg.
Så drakk me og åt,
sjefen og eg.
Eg las et dikt.
Då kosa eg meg.
Sjefen heldt tale
og skryten fekk eg.
Eg takka for året,
og gav blomar til meg.
Etter desserten gjekk eg fra bordet,
og drog med meg sjefen inn på kontoret.
Eg såg meg i augo, kviskra sjefen i øyra.
Sjefen min smilte, det er slikt han vil høyra.
Eg er nokså lur.
Eg veit kva som trengs
Eg gjekk opp i løn,
og fekk sjefen til sengs
Jon Hjørnevik
Julebord i enkeltmannsforetaket
Bedrifta var samla
det var meg og eg.
Eg var der som tilsett,
og sjefen var meg.
Så drakk me og åt,
sjefen og eg.
Eg las et dikt.
Då kosa eg meg.
Sjefen heldt tale
og skryten fekk eg.
Eg takka for året,
og gav blomar til meg.
Etter desserten gjekk eg fra bordet,
og drog med meg sjefen inn på kontoret.
Eg såg meg i augo, kviskra sjefen i øyra.
Sjefen min smilte, det er slikt han vil høyra.
Eg er nokså lur.
Eg veit kva som trengs
Eg gjekk opp i løn,
og fekk sjefen til sengs
Jon Hjørnevik
Maduro
01.11.2021 kl 21:42
8544
Ikke ATCO, helt annen forretningsmodell. De har lange avtaler og er mer som en finansielt leasing aktør. De har mest store skip (og ja, noen feedere). Lite spot risiko på ATCO, MPCC har høy spot risiko.
DividendYield
01.11.2021 kl 21:48
8546
Det er mulig, jeg tenkte mest på Seaspan som er et datterselskap og ofte trukket frem i MPCs presentasjoner og sammenligning. Seaspan er verdens største i antall feederskip og MPC nr 2 i følge C Baack.
NOKIA1
01.11.2021 kl 22:22
8348
https://www.seaspan.com
https://www.seaspancorp.com
We own and operate ships in every size, from 2,500 to 24,000 TEU.
https://atlascorporation.com/holdings
Our companies are leaders in the respective industries, succeeding with innovation, operational excellence and high performance.
https://www.seaspancorp.com
We own and operate ships in every size, from 2,500 to 24,000 TEU.
https://atlascorporation.com/holdings
Our companies are leaders in the respective industries, succeeding with innovation, operational excellence and high performance.
Redigert 01.11.2021 kl 22:27
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
01.11.2021 kl 22:50
8207
Har Mpc høy spot risiko????
Vi forhandler nå om skip som går av kontrakt i Q2-22.
De absolutt fleste kontrakter går over 3-4 år.
Kanskje du burde se på regnearket til Helg11.
Vi forhandler nå om skip som går av kontrakt i Q2-22.
De absolutt fleste kontrakter går over 3-4 år.
Kanskje du burde se på regnearket til Helg11.
DividendYield
01.11.2021 kl 23:18
8101
Når en ser hvordan analytikerne/meglerhus blander ulike segment innen shipping og container så er det kanskje ikke så rart at det forekommer her på forumet også, men vi blir klokere med tid og innlegg/informasjonsspredning :)
Londonmannen
01.11.2021 kl 23:28
8052
MPCC har høy spot risiko? Jeg forsøker å forstå hva du legger i det, men sliter.
OK, MPC hadde rett nok 33 skip som går ut av kontrakt i løpet av 2022. Nå er en del av disse allerede sluttet på nye langtidskontrakter og såvidt jeg har skjønt forhandles det for tiden om nye kontrakter for skip som går ut av kontrakt i Q2 22. Så spot risikoen blir stadig redusert.
Og så lenge det er et klima for å slutte skipene til kontrakter på varighet 3 år ++ så synes jeg ikke at risikoen kan vurderes som høy. Eksperter mener dagens situasjon vil vedvare til uti 2023. Det innebærer at når vi kommer inn i 2022 så vil MPC ha store deler av flåten på kontrakter som strekker seg ut i 2024/25. Selskapet vil i tillegg ha redusert driftskostnadene gjennom høstens økonomiske grep.
Vi har altså å gjøre med er rederi som er meget godt rustet til å høste fruktene av en supersyklus innen feedermarkedet.
Og ser man på nykontrahering av feedere så er det vanskelig å få øye på noe som ligner et rødt lys. Faktum for etter ledelsen i MPC i Q2 rapporten fremholder at tonnasjen som tilføres markedet i 2022 og 2023 vil være for lite til å dekke opp for det økende fraktbehovet. Basert på dette skulle man forvente at ratene vil fortsette å stige også gjennom 2022.
OK, MPC hadde rett nok 33 skip som går ut av kontrakt i løpet av 2022. Nå er en del av disse allerede sluttet på nye langtidskontrakter og såvidt jeg har skjønt forhandles det for tiden om nye kontrakter for skip som går ut av kontrakt i Q2 22. Så spot risikoen blir stadig redusert.
Og så lenge det er et klima for å slutte skipene til kontrakter på varighet 3 år ++ så synes jeg ikke at risikoen kan vurderes som høy. Eksperter mener dagens situasjon vil vedvare til uti 2023. Det innebærer at når vi kommer inn i 2022 så vil MPC ha store deler av flåten på kontrakter som strekker seg ut i 2024/25. Selskapet vil i tillegg ha redusert driftskostnadene gjennom høstens økonomiske grep.
Vi har altså å gjøre med er rederi som er meget godt rustet til å høste fruktene av en supersyklus innen feedermarkedet.
Og ser man på nykontrahering av feedere så er det vanskelig å få øye på noe som ligner et rødt lys. Faktum for etter ledelsen i MPC i Q2 rapporten fremholder at tonnasjen som tilføres markedet i 2022 og 2023 vil være for lite til å dekke opp for det økende fraktbehovet. Basert på dette skulle man forvente at ratene vil fortsette å stige også gjennom 2022.
Struts
02.11.2021 kl 06:07
7630
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 55’ aksjer, og har med det 69.95% (noe som må være feil, da prosentandelen var lavere i går) av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Goldman Sachs ned 90’ (2,164’ totalt). Ellers bare én liten endring.
På plussiden: Goldman Sachs øker i en annen beholdning med 318’ aksjer (881’ totalt), Clearstream Banking pluss 119’ (6,327’), Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) opp 50’ (2,170’), Avanza Bank pluss 45’ (1,687’), Credit Suisse + 42’ (1,203’), Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) pluss 40’ (10,086’) og Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) opp 25’ (1,253’ totalt). Ellers bare noen få små endringer.
På oppdatert liste (nå) topp 50 hevet til 70.0237% av aksjene. Det går også bla frem at DNB SMB selger 350' og The Bank of NY Mellon reduserer med 315' aksjer. Det er 19 beholdninger som reduserer med 20' eller flere aksjer, og tilsvarende 25 som øker tilsvarende. Og burde vel også ha nevnt at UBS øker i to beholdninger med 371' og 165' aksjer.
Topp 50 reduserer med 55’ aksjer, og har med det 69.95% (noe som må være feil, da prosentandelen var lavere i går) av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Goldman Sachs ned 90’ (2,164’ totalt). Ellers bare én liten endring.
På plussiden: Goldman Sachs øker i en annen beholdning med 318’ aksjer (881’ totalt), Clearstream Banking pluss 119’ (6,327’), Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) opp 50’ (2,170’), Avanza Bank pluss 45’ (1,687’), Credit Suisse + 42’ (1,203’), Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) pluss 40’ (10,086’) og Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) opp 25’ (1,253’ totalt). Ellers bare noen få små endringer.
På oppdatert liste (nå) topp 50 hevet til 70.0237% av aksjene. Det går også bla frem at DNB SMB selger 350' og The Bank of NY Mellon reduserer med 315' aksjer. Det er 19 beholdninger som reduserer med 20' eller flere aksjer, og tilsvarende 25 som øker tilsvarende. Og burde vel også ha nevnt at UBS øker i to beholdninger med 371' og 165' aksjer.
Redigert 02.11.2021 kl 07:39
Du må logge inn for å svare
Maduro
02.11.2021 kl 07:09
7594
Det har du rett i, tenkte mer hele selskapet, når su skrev ATCO og at kursbevegelser i ATCO ikke helt kan sammenliknes helt grunnet total flåten og forretningsmodellen 😃
Maduro
02.11.2021 kl 07:13
7602
Relativt til de andre selskapene (GSL, DAC, CPLP), ja det mener jeg. De har flest båter som skal reforhandles fremover. Snakker ikke om de som er inngått, snakker om de som kommer av charter fremover.
Er ikke noe kritikk av selskapet, er selv long og mener at selskapet har minst 50% oppside i dagens marked (TP 30).
Er ikke noe kritikk av selskapet, er selv long og mener at selskapet har minst 50% oppside i dagens marked (TP 30).
Redigert 02.11.2021 kl 07:24
Du må logge inn for å svare