MPCC Bull 2022


Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 21.01.2022 kl 07:10 Du må logge inn for å svare

https://www.nrk.no/norge/folk-som-pusser-opp-ma-vente-i-uker-og-maneder-pa-byggevarer-1.15715212

Blir nok brukbare priser på frakt neste år også, så forward kontraktene kan bli spennende.
Redigert 13.11.2021 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
Goldy
13.11.2021 kl 23:40 9851

Uheldigvis har jeg aksjene fortsatt i min AF konto, kan det være lurt å selge alle aksjene og flytte det kommer til ASK? Gjør jeg det før nyåret så blir det 32% skatt mot 35% senere?

Problemet blir jo at det vil utløse skatt på et 6 sifret beløp og da må jeg nok selge en del aksjer til neste år for å betale skatt. Og utgangspunktet ønsker jeg å sitte på aksjene hvertfall et par år. Noe tips hva som kan være lurt å gjøre?

Pilegrim
Tror du må ha lest feil når du skriver at EPS for 2022 blir kr 4,-. Dersom du ser i regnearket til Helg11, så kommer det ut med en EPS på vel kr 8,- for 2022. 85% av dette utgjør kr 6,-. Vi snakker altså om en direkteavkastning på nær 30% basert på sluttkursen fredag som var kr 20,25.

Jeg blir ikke overrasket dersom mange vil bli fascinert og tiltrukket av en slik direkteavkastning på pengene sine. For ,an kan si hva man vil, men det vil nok ligge betydelig over det en høyrentekonto i banken vil gi deg og betydelig over det de fleste kan regne med å oppnå som avkastning i aksjemarkedet generelt. Og det interessante er at dette utbyttet vil øke på i såvel 2023 som 2024. Ikke glem at rederiet nå er i ferd med å slutte tonnasje på kontrakter som strekker seg ut i 2025, og det til særdeles høye rater. Historisk høye faktisk.

På mandag er det tre handledager igjen før rederiets ledelse kommer på podiet og leverer tidenes kvartalsresultet. Hadde de samtidig tatt hensyn til skatteløfte norske politikere så hadde de utbetalt første utbyttet før nyttår og utsatt noe av rebalanseringen av selskapet til 2022. Men akkurat det forventer jeg ikke skjer.

Uansett. MPCC fremstår som en gedigen pengemaskin. Beviset på det får vi førstkommende torsdag. Men jeg tviler på at MPCC aksjer er å få ril kr 20,25 når den tid kommer.

Ønsker folket en riktig hyggelig og innbringende uke!
Pilegrim
14.11.2021 kl 09:48 9779

Du har så rett så rett. Blingset grovt og brukte ca. EPS 2021. Må passe på å bruke kilden korrekt.
30% avkastning 2022. Nevn andre aksjer som er bedre eller like god.
Redigert 14.11.2021 kl 10:53 Du må logge inn for å svare

Jeg skulle gjerne sett at de ble sittende. Det ville gjort tapet deres såpass at de hadde fått seg en lærepenge. Men tviler på at de gjør det. Dog vil jeg ikke utelukke at de er gale nok til å forsøke seg på et siste stunt for å presse kursen ned. Jeg vil tro det er flere enn meg som ville tatt imot et slikt stunt med åpne armer og fått lastet de siste før ledelsen kommer med tallene og guiding på torsdag.

Uansett, det kan bli en heftig avslutning på kommende uke!
Pilegrim
14.11.2021 kl 13:31 9406

Dølle skrev Elkem
Antar du mener utbytter som kommer på Elkem, for utbytter som er registert på Elkem er 0,15 kr i april, 0,6 kr i fjor og 2,6 kr i 2019. Kurs Elkem har ligget godt over 20 kr og er nå 32.62,-.
Noen andre forslag på aksjer som kan bli bedre på utbytter enn MPCC i 2022?
Pilegrim
14.11.2021 kl 14:41 9241

Enig at den aksjen er interessant og ikke minst om oljeprisen stiger ytterligere.
Aker BP står i 298.9,-. Fire utbytter i 2021: 3.49, 2.73, 2.59 og 2.69. Sum 11,5 kr. Ca. 4% utbytte av nåværende kurs, men vil trolig øke noe i 2022. Men fortsatt et godt stykke opp til MPCC sine ca. 30%. .
Redigert 14.11.2021 kl 15:24 Du må logge inn for å svare
jadden
14.11.2021 kl 18:01 8890

Det blir spennende å se hva som skjer med aksjekursen når Q3 presenteres. Helg11 sitt regneark bommer neppe mye, mer interessant blir hva som guides for utbytte i Q1/22 og hvor mange slutninger som er gjort for 2022. Så er spørsmålet om det er nok til å gi kursen et etterlengtet løft som varer, eller om vi får reprise på tidligere godmeldinger der kursen går i rødt etter et par timer.
Det som er sikkert er at med kr 6 i utbytte for hele 22 så utgjør det ca 7,4 % kvartalsvis. 7,4 % er en meget respektabel utbytteprosent for et helt år og som de færreste selskaper på Oslo børs kan matche. Men her snakker vi 7,4% for ett kvartal, og nye 7,4 % for hvert av de påfølgende kvartalene i 22 og enda mer i 23. Dette skal tvinge kursen på nord, tidligere topp på 28 NOK bør være første mål og det før årsskiftet. Ved utbetaling omkring 1. mars bør de fleste husa sine kursmål være gjort til skamme, og vi ligger fortsatt i særklasse høyest på utbyttetoppen.
Argus
14.11.2021 kl 22:29 8247

Det er viktig å unngå for store forventninger til torsdag. F.eks. er det slett ikke sikkert at selskapet sier noe mer nå om utbytte som skal komme i 1 kvartal 2022. Det er ikke vanlig, og mye ble meddelt allerede for en måned siden.

Og om resultatet er som regnearket viser, er jo det kjent stoff allerede, men ikke tatt inn som et faktum av blant annet DNB. Så vi får håpe på høyere kursmål derfra og omtale om at resultatet vil være pluss 460 millioner norske kroner i 3. kvartal 2021, mot minus i 3. kvartal 2020. Det er slike overskrifter som gjør seg.
Redigert 14.11.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Struts
15.11.2021 kl 06:57 7725

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 742’ aksjer, og har med det 70.12% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Klaveness Invest ned 250’ (7,419’ totalt), Avanza Bank minus 248’ (1,584’), The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 146’ og 141’ (til resp. 1,774’ og 3,884’ totalt), Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) minus 114’ (18,284’) og Morgan Stanley ned 24’ (1,822’ totalt). Ellers bare et par mindre endringer. Mht Canomaro syntes jeg det er litt interessant, da jeg ikke kan huske å ha sett noen bevegelse fra MPCC’s 4. største aksjonær siden de kom inn på listen etter tildeling av aksjer i forbindelse med overtagelse av Songa-flåten 12.08.21.

På plussiden: The Bank of Ny Mellon øker i en tredje beholdning med 151’ aksjer (1,342’ totalt), Clearstream Banking opp 150’ (6,383’), Interactive Brokers pluss 120’ (3,537’), Santander Securities + 100’ (2,254’), Goldman Sachs + 40’ (997’) og Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) opp 25’ (10,266’ totalt). Ellers bare en håndfull endringer.

Ser fremdeles bra ut:

Falling rates doesn’t mean easing issues at this stage,” said a freight forwarder. “Delays are still rising.”

https://www.hellenicshippingnews.com/respite-in-trans-pacific-premium-rates-could-be-short-lived/

https://www.hellenicshippingnews.com/shippings-extreme-consolidation-could-prolong-supply-chain-pain/

Following recent consolidation, the top five players control 82% of the world’s leasing capacity. “Likewise, there is no risk here that the major players would suddenly change their behavior,” maintained Ghesquiere.
Add it all up and it equates to a grand total of just 16 companies — eight liners, three factory groups and five box lessors — that control over 80% of container-ship capacity, box-production capacity and box-leasing capacity.

16 selskap som ikke ønsker en bratt nedgang.


fra 60 MINUTES
60 Minutes follows the U.S.'s struggling supply chain, from choked ports on the West Coast, to packed rail yards in Chicago. Along the way, we found finger-pointing, huge profits, and massive losses.

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.cbsnews.com%2Fnews%2Fsupply-chain-crisis-60-minutes-2021-11-14%2F&psig=AOvVaw2OrtoVt3FG7MVH8bzRCikJ&ust=1637056353667000&source=images&cd=vfe&ved=0CAgQjRxqFwoTCJC19KeMmvQCFQAAAAAdAAAAABAL

Container lines rack up huge Q3 profits
https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-lines-rack-huge-q3-profits

Jin faller på gode tall idag. Spent på hvordan markedet vil reagere på "vår" Q3. Trenger vi noe mer håndfast ang. utbytte/tilbakekjøp for å holde oss godt over 20-tallet?
Struts
15.11.2021 kl 14:47 6004

Det virker som det er utbytte "folket" vil ha. Når det gjelder Jinhui har jeg aldri forstått hvorfor "folket" har ønsket å investere i selskapet. Ikke fordi de ikke har gjort det bra (siste årene), men ledelsen har i tiår nå mer eller mindre plyndret bunnlinjen med sine enorme lønninger (overskudd så vel som motsatt).

For meg har utbytte vært uinteressant, det blir bare masse direkte skattlegging. Og verre (høyere skatt) følger mer eller mindre garantert fra neste år. Forventer som de fleste andre her (har jeg inntrykk av) intet nytt fra Vestfronten mtp q3 presentasjon 18.11.21. Det måtte i så fall være at de annonserer ytterligere et par salg av skip.

På aksjefronten/daglig omsetning er jeg mest nysgjerrig på hva de på topp 10 (eller 5) vil foreta seg i tiden fremover. Og selvfølgelig evt aktivitet på Shortlisten.

Det som påvirker oss mest på onsdag er nok FF. Inntekter og utbytte er ganske godt kjent, men om CB har noen gode FF i ermet for Q2/Q3 som sikrer inntekter langt inn i 2025 vil vi nok få en god boost. Kan jo selvsagt være markedet ikke har fått med seg at alle båter for Q4/Q1 allerede er låst inn selv om vi ikke har fått rater/varighet på alle
jvh
15.11.2021 kl 14:51 5999

Tror ikke tallene MPCC legger frem vil overaske, de burde forsåvidt være ganske kjent. Viktigeste blir nok en god guiding for 2022 samt bekreftelse på utbytte/buyback.

Enig i at tallene ikke burde overraske. Derfor en kan begynne å lure hva som må til for at kursen skal begynne å bevege seg inn i et området en kan kalle "fair price".
Alby
15.11.2021 kl 15:04 5941


Dere kjenner kanskje tallen, dere må være de eneste her på tråden. Da syntes jeg dere skal legge de frem !!
Argus
15.11.2021 kl 15:11 5921

Da må du være den eneste her på tråden som ikke vet at du finner dem i regnearket øverst. (Helg11s regneark). Ta meg i hånden, skal jeg som din støttekontakt geleide deg til rett sted hvor du finner rett tråd:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591

Dersom du har spørsmål til tallene, vil jeg anbefale at du retter spørsmålene til rett person, f.eks. Helg11........

Unnskyld meg, at jeg er litt sarkastisk! Ikke vondt ment!

Redigert 15.11.2021 kl 15:15 Du må logge inn for å svare

Ligger linker til regneark laget av svært dyktige skribenter litt lenger opp på siden her, ta en titt. Vil bli "overrasket" hvis tallene som legges frem torsdag avviker betydelige i den ene eller andre retningen. Svaret får vi 18/11 ;)
Argus
15.11.2021 kl 16:14 5640


Om man leser de to omtalene av MPC som Pareto la frem den 19.08.21 og den udaterte fra Clarkson Platau Sec., er det interessante kursmål:

Pareto hadde kursmål kr. 34 den 19.08.21, men tok høyde for at kursmålet kunne heves til kr. 40 dersom ratene steg. Og det har de gjort.

Clarkson har et kursmål på USD 4,80, hvilket tilsvarer omtrent kr. 40.

De legger begge vekt på at utbytte vil komme i 2022.

Her er det altså en doblingsmulighet for MPC. Vi venter på 3. kvartal, og det er kanskje det resultatet som må til for at investorer skal forstå hvilket gullpotensiale man her har å gjøre med.
Lyr
15.11.2021 kl 16:21 5710

Det er kjøp og salg av skip det handler om. Alt annet er bare støy. Planen har hele tiden vært å time markedet. Kjøpe billige båter på bunn, for så å selge dem på topp. Jeg blir skuffet hvis de ikke forteller om ytterligere salg på torsdag.
shipnrig
15.11.2021 kl 16:35 5632

Argus, denne kommentaren måtte jeg bare le av, vi skulle hatt en "liker" knapp. Helg11 har vist stor treffsikkerhet gang på gang. Vi er prisgitt det arbeidet som er lagt ned i dette arket. Dette er forresten første gang jeg kommenterer her, etter å ha fulgt med (da jeg gikk inn) fra desember 2020. Tusentakk for all den kunnskapen dere deler med oss. Er helt enig med dere som mener at markedet ikke er modnet, og ikke helt har tatt innover seg hvilken inntjening som seiles inn her. Kommer det konkrete tall mtp utbytte tror jeg kursen vil løftes (og da går det kanskje fort). Men frykter også en Jin reprise fra i dag. Da får vi heller bare fylle på (nok en gang). "Lotto i slow motion". Med isbåter og alt det der....
Argus
15.11.2021 kl 16:39 5624


Det har vel først og fremst handlet om oppnåelse av høye og langsiktige rater det siste året. Da er det også mer attraktivt å selge et skip etterpå. Pluss bedre bankbetingelser, jfr. oktobermeldingen om dette.

Med unntak av kjøp av Blystads skip, er det solgt få skip det siste året samenlignet med det antall skip flåten nå består av (74).

Oppnås det enkelte salg innimellom, er det bra, men det er vel inntjeningen forøvrig som gjelder. Det er den kombinasjonen mellom salg av skip og gode rater MPC har vist sin styrke. Med salg av skip pluss høy inntjening vil rederiet ha betydelige summer i kassa til å betale utbytte til de av oss som har tålmodighet til å vente et par år til.

Jeg har inntrykk av at ledelsen gjør stadige vurderinger av hva som er mest lønnsomt med flåten; enten salg eller inngåelse av langsiktige kontrakter.
Kbkristi
15.11.2021 kl 16:57 5498

Skulle ikke hatt noe imot at de presser de siste dråper ut av sitronen.
Lange kontrakter sammen med ispedde salg til meget gode priser.
Og ikke noe mas om kjøp av nye skip. Da ville det blitt litt av noen utbytter framover.
Avvikling av selskapet i løpet av 2024 var også en av paragrafene (nr 9) under stiftelsen i 2017.
Lyr
15.11.2021 kl 17:05 5452

Mens man venter på at markedet for brukte skip skal nå et høyest mulig nivå, skal man selvfølgelig prøve å oppnå best mulige rater og alt annet som gavner selskapet. Jeg tror det kan argumenteres for at vi trolig er nær toppen for skipsverdier p.t og da må man benytte sjansen. Jeg er enig med deg i at ledelsen selvfølgelig gjør disse vurderingene hver dag. Jeg har et godt inntrykk av ledelsen, og det er derfor jeg blir litt forundret hvis det ikke er flere salg på beddingen. Det må i tilfelle bety at de enten har meget positive fremtidsutsikter, eller at de har byttet plan og gått fra et assetplay til å drive rederi i overskuelig fremtid. Jeg ble meget fornøyd sist da de fortalte om salg av 6-7 skip til rekordpriser, og jeg håper det fortsetter i økende tempo. Selg ett og ett, ikke gi kvantumsrabatt, men for all del: SELG!
AlanS
15.11.2021 kl 17:34 5405

Wan Hai buys chartered feeder ship https://container-news.com/wan-hai-buys-chartered-feeder-ship/
ust days after unveiling an additional US$200 million budget to buy second-hand ships, Wan Hai Lines has acquired a vessel.
The company is paying US$40.5 million to purchase the 2016-built, 1,700TEU Box Express, which it had been chartering from Greek owner Allseas Marine since June 2020. In comparison, a similar newbuilding is priced around US$35 million, meaning that second-hand ships are now commanding a premium in the firming freight market.
***
Budskapet er meget tydelig.
Titleist
15.11.2021 kl 18:19 5204

Kanskje vi skal selge alle skipene våre og håve inn 50-60 kr aksjen.. Så kan jo shorterne prøve å forholde seg til det...
Titleist
15.11.2021 kl 18:22 5206

Eller vi kan selge 1/3-del av flåten og frigi cash tilsvarende dagens aksjekurs??
AlanS
15.11.2021 kl 18:38 5151

Salgsverdien bør vurderes mot nåverdien av kontantstrømmen og skrapeverdien. Alt avhengig av forutsetninger.
Det gir mening å selge dersom man tror at markedet faller tilbake til 2010-2020 nivåer.
Dersom forventinger er at flåten vil driftes med betydelig fortjenester, bør det satses på nedbetaling av gjeld, utbytte og akkumulering av kontant til forretningsutvikling.
Titleist
15.11.2021 kl 18:53 5091

Hvis markedet priset aksjen riktig er jeg enig i det du sier. Hvis markedet mener at aksjen er verdt 20 kr og man kan få 60kr ved å selge alle skipene, da mener jeg man bør selge x antall % av flåten.
AlanS
15.11.2021 kl 19:19 5054

Helt ening med deg. Det virker at det er minst to muligheter til å utnytte situasjonen:
1. som du beskriver: selge skip for kjøpe aksjer. Ulempen er at selskapet kan gå glip av oppsiden dersom markedet blir bra mye lengre enn man tror.
2. finansiere tilbakekjøp av aksjer ved å ta opp gjeld som kan betjenes med sikrede inntekter og ikke hindre utbetaling av fornuftige utbytter. I dette tilfelle mister selskapet ikke oppsiden. Det kan lett tas opp mellom $ 50 og 100 millioner for å kjøpe tilbake mellom 20 og 40 millioner aksjer.

Grunnen til at skipene selges til gode priser er nemlig kontantstrømmen som de kan generere. Det er greit å låne for kjøpe kontantstrømmen til 50% eller mindre av nåverdien.
Redigert 15.11.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
LPGfan
15.11.2021 kl 20:25 4894

Blir spennede å se på torsdag hvem som får rett...denne gruppen eller markedet. Om "alle" kommer med drastisk oppjusterte kursmål etter Q3, så er jo det helt horribelt..siden all info er lett tilgjengelig. Om markedet trekker på skuldrene, så er vel det tegn på stor skepsis i segmentet. Utrolig nok. Vi får håpe på ett lite symbolsk utbytte, men enda viktigere...utbytte politikken må skrives i stein på torsdag...ellers vil denne ligge rundt 20 til neste Q.