MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1703227

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
DividendYield
16.11.2021 kl 14:45 11037

Vet det sikkert er forklart på tråden tidligere, men hva er forskjellen på TEUs og TEU@14, for eks den første Maliakos: 4398 og 2810?
Redigert 16.11.2021 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
16.11.2021 kl 14:51 11124

Rase på torsdag? Etter tidenes kvartalsresultat? Etter at kursen er kommet ned fra kr 28 til under kr 20 siden juni, samtidig som ratene og skipsverdiene har doblet seg? Nei, om så skjer så vil det være en bekreftelse på at OSE ligger i bakvendtland.
Helg11
16.11.2021 kl 14:53 11169

Regneark-avd. søker revisor e.l. med kjennskap til PPA og IFRS for kort konsulentoppdrag. Mulighet for fast ansettelse.

Bakgrunn: Vi har regnet oss frem til en normalisert resultat for Q3 på ca. 50 mUSD i profit. Men vi har en potensiell positiv bombe i PPA (Purchase Price Allocation) fra Songa-dealen, som vi gjerne skulle hatt innspill på. I note 11 i Q2 rapporten er det nevnt "Bargain purchase gain" som kommer i Q3 resultatet på 2,15 mUSD. Det vi snuser litt på er Fair value of net identifiable assets som er satt til 236,4 mUSD. Hvis vi sammenligner dette tallet med månedlige anslag fra Struts, så har verdiene av Songa VV økt fra 263 til 380 mUSD, basert på charter free etc. Dette stemmer nok OK overens med VesselsValue som kan være en database som MPCC vil bruke. Nå roteres jo en del Songa skip fortløpende over på nye kontrakter, men vi bør trekke fra negativ charter verdi. Spørsmål er om Fair value of net identifiable assets etter skjønnsmessig vurdering fra revisor bør oppgraderes, og evt. til hva, ifht. ny Bargain purchase gain i Q3. Kan vi oppjustere denne, så vil jo det trekke net profit opp tilsvarende.

Kan du noe om dette? Evt. ring en venn eller en annen speider, så vi kan ligge et steg foran analytikerne. :-)
Send et svar/estimat her eller til datompcc@gmail.com.
Slettet bruker
16.11.2021 kl 14:57 11302

Kbkristi: Nå har du fått med deg et enda større og bredere team, det såkalte team HDN! (Helg11, Dato og NetromK).

Tiden vil vise at de får rett om resultatforventningene.
Kbkristi
16.11.2021 kl 15:07 11240

Er ikke i tvil om at dette går rett vei Argus. Teamet her inne gjør en fantastisk jobb.
Men som sagt tidligere, behøver vi ikke treffe 100%. Det er retningen som er viktig.
Og retningen går nordover. Når vi engang kommer dit at retningen drar sydover, da kan vi vurdere andre alternativer.
Enn så lenge vil ratene holde seg høye nok, vi trenger ikke himmelske rater, Mpc vil tjene masse cash på rater langt under dagens.
Så kan de som bare tror, uten å studere caset, selge seg billig ut.
Redigert 16.11.2021 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2021 kl 15:09 11330

Styret kan kalle inn til ekstraordinær generalforsamling for å vedta utbytte ..
Redigert 16.11.2021 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2021 kl 15:28 11334

Må si meg enig. Fascinerende å se hvordan panikken kan bre om seg med nervøse aksjeholdere som spyr ut aksjer for billigsalg. Sitter godt inne i aksjen, men benyttet muligheten til å spe på litt i dag og ser frem mot presentasjon og 2022.
Redigert 16.11.2021 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Maduro
16.11.2021 kl 15:30 11322

Vet ikke om denne er kjent her eller ikke: Sevilla, 1794 TEU, 3 mnd, 42 500 USD til CMA. Sikkert kort kontrakt pga dry docking (spekulasjon)

Redigert 16.11.2021 kl 17:00 Du må logge inn for å svare
Struts
16.11.2021 kl 15:40 11215

Takk til deg Helg for all info! Stoler (selvfølgelig) på deg og dine kolleger mht regneark.

Når det gjelder skipsverdier, må jeg bare tilføye at jeg ikke oppdaterer på månedlige intervaller, men når det har vært (etter min lille mening) ganske store utslag. Og det har det jo vært i store deler av årets første tre kvartaler.

Vil i den sammenheng for ordens skyld nevne (jeg prøver å følge med) at M/V =CORONADO BAY= 2,578 TEU/08 Xiamen 3/45 ts cranes er rapportert i inneværende uke solgt for $ 40 mill. Kanskje ikke så interessant, men det er da omtrent identisk med den verdien vi satt på tilsvarende skip (justert for alder) 24.10.21.
Helg11
16.11.2021 kl 15:45 11229

Takk, VIE? Jeg har lagt den inn som rykte nå. Sevillia er bygget i 2008 og skal således først i DD i 2023, så her tar nok bare MPCC en kort kontrakt siden de er trygge på at markedet holder seg (spekulasjon) :-)
Maduro
16.11.2021 kl 15:46 11220

Ja, VIE :-)
AlanS
16.11.2021 kl 16:00 11154

Euroseas Q3 presentasjon http://www.euroseas.gr/files/Euroseas-Q3-2021.pdf
The short term outlook looks optimistic, reinforced by logistical disruptions and firm trade demand. Additionally, limited supply growth in 2022 should provide some rate support before increased newbuilding deliveries in 2023

Net Asset Value
- Using the charter-adjusted market value of vessels estimated about $374m(*)
=> Net Asset Value around $323m, or, around $45.0/share (including the appreciation of our NB contracts)
- Recent share price trading range of $30-$36/share represents a significant discount to the value of the company

Markedet er skuffet: ESEA Euroseas Ltd. $26.71 -$6.35 -19.21%
Aksjekurs/NAV = 26,7/45 = 59.3%
MPCC ligger nå på under 50%
Redigert 16.11.2021 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.11.2021 kl 16:06 11434

AS Sevilla har 1794 TEU. Trykkfeil?
Riktig skip, så er det bare lekkert :)
Og ingenting tyder på fallende rater!!!!!
Redigert 16.11.2021 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
AlanS
16.11.2021 kl 16:16 11354

Fallende indekser kan forklares med færre dyre kortsiktige slutninger. Ingen vesentlige endringer som relevant for MPCC.
New ConTex er ute https://www.container-land.com/index.php?id=2-3-0-1011
Endringer er i den korte enden, dvs kontrakter under 12 måneder. 24 måneds kontrakter er stabile. MPCC sitt levebrød er 3 års kontrakter som viser ingen tegn på kjøling. MPCC har meget begrenset eksponering mot det korte markedet.
Redigert 16.11.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Kaga
16.11.2021 kl 18:56 10401

Kursfallet i ESEA skyldes vel sannsynligvis at EPS for Q3 kom inn 17% under forventet (sier Google søket "ESEA stock"). I skrivende stund er kursen ned 17%
AlanS
16.11.2021 kl 19:01 10392

Om jeg forstår det riktig, var det ingen tegn på utbytte heller. Men selskapets prestasjon virker solid og utsiktene er gode.
Redigert 16.11.2021 kl 19:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2021 kl 19:55 10166

ESEA gikk ned etter forrige kvartalsrapport også, til tross for flotte tall. Var inne der et lite øyeblikk da jeg trodde den skulle gå godt etter rapporten. Kom inn på 16,18 og ut på 14,10. Fabelaktig dårlig timing, men lærte godt av det. Ca to uker etter var den på 25,4.

Nettopp slike erfaringer er fine for folk som har under et år i markedet. Nå prøver jeg å høre på Buffet og stole på egne erfaringer i MPCC, så nå tviholder jeg til Dovre faller.
skrue09
16.11.2021 kl 20:35 9948

Tror vi får vite mer om utbytte fremover ved Q3.
Her ved prestasjonen av Songa oppkjøpet:
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/06/23/7694188/hinter-om-utbytte-etter-garsdagens-milliardoppkjop
Fra CEO comment Q22021:
Continuing to adhere to the moderate leverage strategy, we will continue to optimize our financial structure to achieve a more optimal balance sheet. Following that, the Company is well positioned to pay dividends in 2022.
Struts
17.11.2021 kl 06:33 9232

Da jeg var liten var jeg svært fornøyd de gangene jeg fikk en liten eske med små drops merket Brynildsen Fabrikker. Jeg minnes vagt - eller innbiller meg - at dropsene hadde forskjellig farge også, noe som gjorde det ekstra spennende. Eskene kan umulig ha kostet mer enn femti øre. Det er ikke helt den samme gleden i dag å observere at familien Brynildsen lemper ut hundretusenvis av «drops». Ikke samme smaken kan man si, men det bare er vel misunnelse for at jeg ikke selv bygget dropsfabrikk. Sukk.

Uansett, kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 3,893’ aksjer, og har med det 70.29% av aksjene (prosentandelen anført må igjen være feil, da den er høyere enn det opplyst i går). Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Morgan Stanley ned 352’ (1,218’ totalt), Six Sis minus 300’ (1,324’), Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) også ned 300’ (17,434’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) ned 100’ (1,303’) og Norron Sicav (svensk basert fond) også ned 100’ (1,000’). Ellers bare et par små endringer.

På plussiden: The Bank of NY Mellon øker it re beholdninger med hhv. 640’, 363’ og 143’ aksjer (til resp. 4,525’, 2,734’ og 1,677’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg opp 378’ (1,485’), Nordnet Bank pluss 64’ (2,670’), Jan Heggelund (investor) + 35’ (1,221’) og UBS AG London 32’ (862’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.
hectorgonzales
17.11.2021 kl 07:51 8976

For de som tror at ratene vil stupe så tror jeg ikke det. Sea Intelligence antyder 18-30 måneder før ratene til rederne roer seg betydelig ned. Selv om Harpex og NewContex går ned så er jeg imponert over at kontraktene fortsatt går på 30-36mnd og svært gode rater. Jeg har fulgt med på ratenivået (NewContex) siden starten av juli (da var det på et høyt nivå etter min oppfatning) og vi er nå nede på et nivå som var i starten av august.

Rate 1.7 (24mnd 2500TEU) $32995, Rate 16.11 $41914. Når man tenker på selvkosten er ca $9000/dag så er det store gevinster å hente fremover. Så selv om ratenivået skulle "krakke" så er det fremdeles svært lønnsom drift fremover. Vi ser vel det ingen andre investorer ser - at lønnsomheten i driften blir svært god ut 2022 og 2023.

Selv om det kommer nybygg til så opprettes det også nye feederlinjer med flere seilaser i uken (flere skip benyttes). Så markedet for feeder vil forbli stramt en god stund til.

https://container-news.com/rate-reduction-could-take-18-30-months-reports-sea-intelligence/
Londonmannen
17.11.2021 kl 08:38 8860

Du skriver «selv om det kommer nybygg så opprettes det også nye feederlinjer med flere seilaser i uken»

Ja, og det er en utvikling som vil fortsette ettersom det er innen ULCS segmentet nybyggene kommer. Det er kontrahert relativt få feederskip og trolig langt færre enn det det vil bli behov for når kapasiteten innen ULCS segmentet øker.

I tillegg vil manntrolig få pålegg om slowsteaming som vil kreve ytterligere feedere for å dekke nødvendig behov.

Vi får nok mer info om dette på morgendagens presentasjon. Men at MPCC vil forbli en pengemaskin i overskuelig fremtid, er jeg rimelig sikker på. Pr i dag, en underpriset sådan.
hectorgonzales
17.11.2021 kl 08:57 8688

Iflg artikkelen er det ca 65.000 tomcontainere som venter på å bli transportert tilbake til Asia. Rederne vil holde ruten og tar sannsynligvis ikke med seg så mange tom-containere som de har kapasitet til pga tiden det tar å laste disse. Problemet til havnene er at det tar så lang tid å laste at det fører til ytterligere forsinkelser på losse operasjoner. Dette skal finansiers ved at havnene pålegger avgift per container. Det blir fort dyrt å ikke ta med seg tomcontainere så vi kan muligens se ytterligere bruk av feedere til å ta med laster over til Asia med containere.

The new fee would hit imports destined for truck removal after nine days or more on docks, and would start after six days or more for rail-bound cargo. Ports would charge ocean carriers escalating fees for overstaying container – with a $100 charge for the first day, $200 for the second, and so on.

https://gcaptain.com/watch-transportation-secretary-pete-buttigieg-joins-port-of-los-angeles-executive-director-for-supply-chain-update/
The plan includes asking liners to bring in “sweeper” ships to load empties dwelling at terminals and nearby facilities. During the pandemic, the port has been dealing with about 350,000 TEUs on average each month that need to get repositioned back to Asia so more products can loaded.

“We’ve seen six additional sweeper ships so far pick up a little more than 17,500 TEU of empties and there are another two on their way that can pick up probably 2,500 more empty container units. We’ve got to do a lot better job than that. We’ve got about 65,000 empty container units sitting on the docks right now, that’s up from about 55,000 from just a couple Friday’s ago, but we did have a good weekend.”
Titleist
17.11.2021 kl 09:40 8421

Spørsmål: Dersom det bygges masse nye (store) containerskip, slik at markedet har nok "fraktekapasitet", hvordan vil de slå ut på de mindre skipene / feedere? (Ratenivået)

Selv om det evt. ikke bygges skip av den mindre typen..
Slettet bruker
17.11.2021 kl 09:41 8461

Blitt kvitt alle med frynsete nerver og fått en beholdning av folk som ser realiteten og mulighetene fremover med aksjen? Økning på over 3 % så langt idag. Tror vi kan se 20 tallet før dagen er over.
Redigert 17.11.2021 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
17.11.2021 kl 11:19 7824

Ang. feedere så har de en aldrene flåte på verdensbasis. Sist jeg sjekket var gj.snittalder ca 15år. De siste årene har det i gj.snitt blitt skrotet omkring 94 feedere i året. Men i 2021 er det under 10 såvidt jeg husker. Regner ikke med at 2022 vil bli så mye bedre.
Det betyr med andre ord at det vil være et etterslep på omkring 170 feedere som skal skrotes i slutten av 2022. Med flere feederlinjer og færre skip er ikke antall feeder nybygg bestilt til 2023/24 særlig skremmende tall. Det virker heller at det er bestilt for få.

Redigert 17.11.2021 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
17.11.2021 kl 11:30 7907

De store skipene vil kunne levere frakt til svært lave kostnader per TEU. I min tid i bransjen så kostet en 20" container $750 fra Singapore til Antwerpen/Rotterdam. Og rundt kr 9000 Rotterdam - Norge Vest (med Feeder) + THC (terminal handling charge). Feeder er et helt annet marked enn de store og desto større skip desto mer behov for feeder til å samle nok containere til å fylle opp.

Problemet med de store skipene er at det er så få havner som har kapasitet til å ta imot. F.eks. når du ser på LA som har 65.000 tomcontainere stående ser du hvor enorme areal som skal til for å få logistikken til å gå rundt. En ting er å laste/losse men det er begrenset kapasitet med bortkjøring (lossing) og tilkjøring (lasting).

Det tar også betydelig lengre tid til å losse/laste - og evt omlasting ombord når man har flere havner som skal anløpes. Feeder benyttes til "intra-regional trade" der de store skipene ikke er egnet.
Clay Allison
17.11.2021 kl 11:32 7890

Eller lesse da. Noe som må gjøres før man kan losse, men nå hørte vel jeg disse uttrykkene mens jeg skvalpa rundt i magan til moder`n
Bearwizard
17.11.2021 kl 11:54 7730

Optimist :-). Vi har vel lært oss etterhvert at med en gang kursen stiger med 50-60 øre, så trykker "alle" på salgsknappen og ned bærer det igjen. Tipper heller at vi ser 18 tallet før dagen er slutt
RLP
17.11.2021 kl 12:10 7636

Er det noe som kan komme frem i Q3 rapporten imorgen som potensielt vil "skremme" markedet? Vi vet at de tjener gode penger og går godt med overskudd, men er det noe annet som potensielt kan virke negativt?
Clay Allison
17.11.2021 kl 12:57 7330

Ja. Alle skipene har sunket og de glemte å betale forsikring. 😂
nima
17.11.2021 kl 13:05 7298

Ja det virker sånn, ho ho
Titleist
17.11.2021 kl 13:19 7314

ZIM rett opp i førhandel.. (ca + 10%)
Slettet bruker
17.11.2021 kl 13:33 7300

https://e24.no/boers-og-finans/i/g6J22A/investtech-analyse-hvor-skal-aarets-kursvinnere-naa
"Aksjen har en gjennomsnittlig kursendring per måned på over 50 prosent. Risikoen er dermed ekstremt høy. MPCC slipper Q3-rapporten torsdag morgen. Det er ekstra høy risiko å sitte på aksjen over resultatdagen"

E24 har nok satt seg godt inn i hva som ventes imorgen ;)
Slettet bruker
17.11.2021 kl 13:46 7209

Vi som har fulgt med på hva som forventes i morgen, anser nok ikke den samme risikoen. Kunne solgt meg ut nå med god gevinst, men det kunne ikke falt meg inn. Jeg har tro på morgendagen :)
Slettet bruker
17.11.2021 kl 14:07 7106

Det er bare Investtechs automatiske analyser.
Fra deres side. På svingningene i aksjekursene og omsetningsvolumet kan vi tolke hvilke psykiske endringer investorene har vært gjennom. Vi kan tolke hva de tenker i dag og hvilket stemningsleie de har. Da kan vi også si noe om hva de trolig vil gjøre i morgen eller den neste måneden.
https://www.investtech.com/no/market.php?CountryID=1&p=staticPage&fn=helpItem&tbReport=h_QuickStartAboutAnalyses
https://e24.no/boers-og-finans/i/g6J22A/investtech-analyse-hvor-skal-aarets-kursvinnere-naa