MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1704278

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
MdC81
18.11.2021 kl 07:55 5586

Helg11 la de se skjær, jeg har ledd hele veien til banken ved å stole på tallene, og jeg er nokså sikker på at latteren sitter løst i flere år fremover. Tusen takk for all arbeidet dere legger ned
Jan Banan
18.11.2021 kl 07:54 5557

God morgen folkens :)
Helg11
18.11.2021 kl 07:49 5518

Enig, dette er bare for moro, og det viktigste er retningen fremover. Omverdenen ser skjær overalt innen containershipping om dagen.
Kbkristi
18.11.2021 kl 07:41 5588

Hehee, det er kun for moro. Legger ikke noe prestige i det.
Vi vet jo ikke eksakt dato for når skipene går over på ny kontrakt, og i Q3 hadde vi både AS Columbia og AS Constantina til mega rater på 100k+.
Innslagspunktet her vil utgjøre mye.
MdC81
18.11.2021 kl 07:34 5668

Vedder en cognac på neste treff at dine tall stemmer @Kbkristi 😁😁
Kbkristi
18.11.2021 kl 07:30 5687

Ja, det blir en spennende dag for Josefine.
Skummelt å være litt mer optimistisk enn dato/Helg11 som treffer på cent´en :)
Men mitt regneark gir meg revenue på 119 m$.
Måtte høyeste bud vinne :)
Helg11
18.11.2021 kl 06:38 6042

Det er en stooor usikkerhet om PPA.
Revenue ligger på 109-115 (dato-Helg11)
Profit før PPA 49-52
Other income inkl PPA 32-42 (avviket kommer mest sannsynlig her)
TOT PROFIT 81-96
Struts
18.11.2021 kl 05:57 6149

Helg, tør jeg spørre om du kan minne om dine estimater for q3 igjen? Vet det er bare noen timer til vi får fasiten men...

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 571’ aksjer, og har med det 70.16% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Morgan Stanley ned 419’ (798’ totalt), The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 372’ og 122’ aksjer (til resp. 1,535’ og 2,612’ totalt) og Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) ned 25’ (17,409’ totalt). Ellers bare noen små endringer.

På plussiden: Interactive Brokers opp 97’ (3,885’ totalt), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) pluss 50’ (1,353’), Nordnet Livsforsikring + 49’ (4,596’), The Bank of NY Mellon øker i en tredje beholdning med 49’ (1,727’), Clearstream Banking pluss 44’ (6,447’) og Citibank pluss 22’ (2,855’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.
Slettet bruker
17.11.2021 kl 21:59 7035

Ett utdrag av gjennomgangen av 3 Kvartalsrapporten i ZIM. Hva mener ledelsen der om framtiden.

Nå vil jeg gå gjennom markedsgrunnlaget som vi ser i linjefartssektoren og vårt positive syn også fremover. Vi fortsetter å se fundamentale forhold som er gunstige på både nær og lang sikt, med tanke på behovet for erstatningstonnasje og gjeldende prognose for etterspørselsvekst.

For det første, på umiddelbar sikt, er forsyningskjedeutfordringene vedvarende, og det er ingen kortsiktige tegn på importsvakhet. Køen ved havnen i LA Long Beach har nylig nådd så høy som 80 fartøyer, og havnen fortsetter å slite med det store volumet av bokser som ankommer. Viktige flaskehalser for logistikk i innlandet i USA er fortsatt med mangel på lastebilsjåfører, mangel på sjåfør og begrenset lagerplass i innlandet. Vi forventer at disse markedsforholdene vil fortsette i det minste i løpet av de neste seks månedene, og støtte høye fraktrater.

For det andre, ser mot 2023 og utover. Vi fortsetter å se truslene om overkapasitet ved lastene på grunn av to ikke-relaterte faktorer. En, kommende miljøregulering som sannsynligvis vil tre i kraft i 2023 vil fremme sakte damping, noe som krever ytterligere kapasitet for å bære det samme volumet. Og etter noen estimater, for hver måned i gjennomsnittlig hastighetsreduksjon på tvers av flåten vil dette resultere i en effektiv forsyningsreduksjon på 4 % til 5 %.
Og to, overbelastning eller delvis landinfrastruktur, spesielt relevant i USA, vil fortsette å ha en negativ innvirkning på havneeffektiviteten. Mens pandemi-relaterte forstyrrelser i forsyningskjeden har forverret utfordringene ettersom etterspørselen fortsetter å vokse, vil driftsbegrensninger i USA sannsynligvis vedvare. Og som sådan forventes disse to faktorene delvis å oppveie 2023 netto fôrvekst reflektert i den økte ordreboken.
Selv om den oppadgående trenden vi har sett i fraktrater de siste månedene har avtatt, muligens i forbindelse med Kinas Golden Week, vil fraktratene fortsette å være godt over gjennomsnittet for det siste tiåret, drevet av høy etterspørsel, som dekkes av forsyningskjeden. flaskehalser, utstyrsmangel og overbelastning i havnene. Omstendigheter, igjen, vi forventer ikke å endre seg i nær fremtid. På kostnadssiden korrelerer høyere charterpriser med fraktrater. Og til tross for fortsatt mangel på skip, ser vi en positiv trend med høye charterrater som begynner å bli platå.


Slettet bruker
17.11.2021 kl 21:48 7083

Greit å få på plass litt personell til å administrere utbyttebetalingene som kommer de neste årene.

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=238999123
Hoasis
17.11.2021 kl 21:26 7200

Kudos til deg NOKIA for å ha gravd frem salget jeg gremmes mest over hittil i år. Begynte å kjøpe meg inn igjen fra 6 kr og fikk med meg med vinden som jeg beskrev i innlegget (dumpet også REC og satte det tilbake i MPCC)
NOKIA1
17.11.2021 kl 21:19 7202

Hoasis, du kom jo deg ut av denne i Januar, så det går nok greit.

19.01.2021 kl 12:29
8426
Kom meg ut av denne i dag med bra tap og satte alt i REC. Denne skuta seiler i motvind enn så lenge, blir nok medvind mot våren
Slettet bruker
17.11.2021 kl 21:04 7254

Utsikter: MPC Container Ships ASA Registrert med tall for siste kvartal

MPC Container Ships ASA Registrert Shs
2,05 EUR 4,49 %
A2DS30-diagram
DiagrammerNyheterAnalyser
Handle her for €0
Vis alt
MPC Container Ships ASA Registered vil åpne bøkene 18. november 2021 for kvartalet som ble avsluttet 30. september 2021.

3 analytikere anslår i gjennomsnitt at MPC Container Ships ASA Registered genererte en inntjening på USD 0,110 per aksje i årets siste kvartal. I samme kvartal i fjor var den -0,046 dollar per aksje.

På inntektssiden skal MPC Container Ships ASA Registered 3 ha postet et gjennomsnitt på USD 112,5 millioner det siste kvartalet, ifølge analytikere. Det vil tilsvare en omsetningsøkning på 219,32 prosent sammenlignet med forrige års resultat. På det tidspunktet hadde MPC Container Ships ASA Registered en omsetning på USD 35,2 millioner.

4 analytikere anslår et gjennomsnitt på 0,312 USD per aksje for inneværende regnskapsår, noe som vil være et overskudd når man ser på året før. På det tidspunktet ble $ -0,260 per aksje tjent. Når det gjelder salg, antar 4 analytikere et gjennomsnitt på 350,6 millioner USD for inneværende regnskapsår, sammenlignet med 145,5 millioner USD i samme periode året før.
https://www.finanzen.net/nachricht/aktien/ausblick-mpc-container-ships-asa-registered-mit-zahlen-zum-abgelaufenen-quartal-10755153
Finanzen.net-redaksjonen
Hoasis
17.11.2021 kl 20:59 7206

Over 4 % opp i dag, da er det bare å stålsette seg på en tøff dag i morgen...markedet er ikke interessert i selskaper som tjener penger lengre. Vet ikke om jeg tør å se på kursen i morgen, ser vi 17 tallet?
NOKIA1
17.11.2021 kl 20:57 7180

God driv og høyt volum på ZIM i dag, etter et veldig godt Q3 resultat. Kan MPCC matche dette i morgen?
https://finance.yahoo.com/quote/ZIM?p=ZIM&.tsrc=fin-srch
jadden
17.11.2021 kl 18:35 7814

Månedlige utbytter anser jeg nærmest som utelukket, det kan ledes ut av at utbytte kommer i Q1/22. Mer spennende er hva som legges til grunn for utbyttet i Q1, vil det f.eks være 75% av netto fortjeneste i 2021? Utbytte som utbetales i Q2/22 er sannsynlig 75% av netto fortjeneste opptjent i Q1.
Andre daktorer som kan spille inn på utbytte er om det gjøres balanseoptimalisering like frem til årsskiftet, om det iverksettes tilbakekjøp av aksjer eller vi får flere skipssalg som sluses videre til aksjonærene. Her er mange muligheter, Q3 resultatet blir uansett kanon og vil gi store overskrifter.
Alby
17.11.2021 kl 17:55 8001


Så blir det morsomt å se hva shorterne gjør. Kommer de på banen kan det bli fart i sakene 😂😂
Alby
17.11.2021 kl 17:54 7956


Så blir det morsomt å se hva shorterne gjør. Kommer de på banen kan det bli fart i sakene 😂😂
Slettet bruker
17.11.2021 kl 17:51 7926

Blir jo interessant å se om selskapet vil lande på månedlige utbytter (som har vært spilt inn til selskapet), samt om de går for tilbakekjøpsprogram.

Moro å se hva de kommer med, og om de videre frem vvil bli litt flinkere på hyppigere guiding.
Kaga
17.11.2021 kl 17:27 7964

Ja, short posisjonene er uforandret siden 15/10 på den ene aktøren og 29/10 på den andre

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Alby
17.11.2021 kl 17:23 7792


Unnskyld at jeg spør, har vi fortsatt shorterne med ?
Anders13
17.11.2021 kl 16:36 8090

Spennende. Selv om kursen går opp 20% til 24 mener jeg denne er ALT for billig. Uansett kurs kan vi nok glede oss over topp utbytte neste +3 årene.
Slettet bruker
17.11.2021 kl 16:11 8262

Bare å glede seg til morgendagen da, blir spennende!! :)
Slettet bruker
17.11.2021 kl 16:04 8248

Så var det Black Friday for tur.
Om det ble spådd at Black Friday-salget i 2020 ville falle litt på grunn av butikkstengninger, økte salget faktisk fra rundt 11 milliarder dollar i 2019 til mer enn 14 milliarder dollar i 2020. I år er salget spådd å nå hele 17 milliarder dollar med utvidet salg og tidlig annonsering.
https://www.thomasnet.com/insights/here-s-what-you-need-to-know-about-black-friday-2021/
Slettet bruker
17.11.2021 kl 14:46 8734

Mange måter å se problemet på.
Supply chains aren’t broken, it’s more a question of demand
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fiby.imd.org%2Fsupply-chain%2Fsupply-chains-arent-broken-its-more-a-question-of-demand%2F&psig=AOvVaw3tnXJ9n9pa7W80VKKrk010&ust=1637241596836000&source=images&cd=vfe&ved=0CAoQjhxqFwoTCOjQucu-n_QCFQAAAAAdAAAAABAK
That is a sign of supply chains being very efficient, not broken or fragile. What is happening now is as if every day were Christmas for supply chain.
Redigert 17.11.2021 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.11.2021 kl 14:08 8950

Samme her. Investtech er forøvrig algo-analyser jeg ikke løfter et øyelokk til. Følger man MPCC tett, og samtidig zoomer ut og ser på fundamentale forhold i selskap & sektor - er ikke mine aksjer tilsalgs de neste 12-24 mnd.
Slettet bruker
17.11.2021 kl 14:07 7120

Det er bare Investtechs automatiske analyser.
Fra deres side. På svingningene i aksjekursene og omsetningsvolumet kan vi tolke hvilke psykiske endringer investorene har vært gjennom. Vi kan tolke hva de tenker i dag og hvilket stemningsleie de har. Da kan vi også si noe om hva de trolig vil gjøre i morgen eller den neste måneden.
https://www.investtech.com/no/market.php?CountryID=1&p=staticPage&fn=helpItem&tbReport=h_QuickStartAboutAnalyses
https://e24.no/boers-og-finans/i/g6J22A/investtech-analyse-hvor-skal-aarets-kursvinnere-naa
Slettet bruker
17.11.2021 kl 13:46 7223

Vi som har fulgt med på hva som forventes i morgen, anser nok ikke den samme risikoen. Kunne solgt meg ut nå med god gevinst, men det kunne ikke falt meg inn. Jeg har tro på morgendagen :)
Slettet bruker
17.11.2021 kl 13:33 7314

https://e24.no/boers-og-finans/i/g6J22A/investtech-analyse-hvor-skal-aarets-kursvinnere-naa
"Aksjen har en gjennomsnittlig kursendring per måned på over 50 prosent. Risikoen er dermed ekstremt høy. MPCC slipper Q3-rapporten torsdag morgen. Det er ekstra høy risiko å sitte på aksjen over resultatdagen"

E24 har nok satt seg godt inn i hva som ventes imorgen ;)
Titleist
17.11.2021 kl 13:19 7328

ZIM rett opp i førhandel.. (ca + 10%)
nima
17.11.2021 kl 13:05 7312

Ja det virker sånn, ho ho
Clay Allison
17.11.2021 kl 12:57 7344

Ja. Alle skipene har sunket og de glemte å betale forsikring. 😂
RLP
17.11.2021 kl 12:10 7650

Er det noe som kan komme frem i Q3 rapporten imorgen som potensielt vil "skremme" markedet? Vi vet at de tjener gode penger og går godt med overskudd, men er det noe annet som potensielt kan virke negativt?
Bearwizard
17.11.2021 kl 11:54 7744

Optimist :-). Vi har vel lært oss etterhvert at med en gang kursen stiger med 50-60 øre, så trykker "alle" på salgsknappen og ned bærer det igjen. Tipper heller at vi ser 18 tallet før dagen er slutt
Clay Allison
17.11.2021 kl 11:32 7904

Eller lesse da. Noe som må gjøres før man kan losse, men nå hørte vel jeg disse uttrykkene mens jeg skvalpa rundt i magan til moder`n
hectorgonzales
17.11.2021 kl 11:30 7921

De store skipene vil kunne levere frakt til svært lave kostnader per TEU. I min tid i bransjen så kostet en 20" container $750 fra Singapore til Antwerpen/Rotterdam. Og rundt kr 9000 Rotterdam - Norge Vest (med Feeder) + THC (terminal handling charge). Feeder er et helt annet marked enn de store og desto større skip desto mer behov for feeder til å samle nok containere til å fylle opp.

Problemet med de store skipene er at det er så få havner som har kapasitet til å ta imot. F.eks. når du ser på LA som har 65.000 tomcontainere stående ser du hvor enorme areal som skal til for å få logistikken til å gå rundt. En ting er å laste/losse men det er begrenset kapasitet med bortkjøring (lossing) og tilkjøring (lasting).

Det tar også betydelig lengre tid til å losse/laste - og evt omlasting ombord når man har flere havner som skal anløpes. Feeder benyttes til "intra-regional trade" der de store skipene ikke er egnet.