MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1529046

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Helg11
19.11.2021 kl 16:31 8604

En meget hyggelig dag! Det har jo vært en stund siden sist, og plutselig var det ikke lotto i slow motion. Jeg tenker vi fortsatt vil få bølger, men i MPCC har vi så god oversikt fremover at nedsiden er veldig begrenset for de som vil være med på seilasen. Vinner én - vinner alle, også om $hortsitincontainer vil inn igjen.

God HELG!
MdC81
19.11.2021 kl 16:39 8532

Han plager de i Havila Shipping i dag, tar fri fra MPCC
Oilbaron
19.11.2021 kl 16:39 8581

Dagens vinner med 15,52%, såkornet er begynt å spire og gro.
Selgeknappen er grundig tapet over, for her skal det høstes fete utbytter i noen år.
En riktig god helg til alle mpcere.
Argus
19.11.2021 kl 16:47 8512


Synes det kan være på sin plass å sammenligne MPC med noen av de andre store selskapene på Oslo Børs og andre børser.
DNB har gått ut med en oversikt i dag over selskaper med PE og fortjeneste pr. aksje. Det gjelder forventet utvikling på børsene i neste uke.

Selv om disse selskapene ikke er innen shipping, så legg merke til at nesten alle sammen ligger godt over 10 i PE for 2022. Orkla f.eks. har en forventet PE i 2022 på 16,7, mens Nestle har en forventet PE i 2022 på 25,7.

Forventet PE i MPC i 2022 er 2,7! Og det er etter dagens sluttkurs på kr. 22,25.

Det er helt ufattelig, og selv med dagens gedigne oppgang på hele 15,5 %, er kursen altfor lav. Tålmodigheten lenge leve!

Det kan være litt vanskelig å lese denne tabellen, men jeg legger den her for dokumentasjonens skyld:

PE EV/EBIT EV/EBITDA DirekteSelskap Kurs 2021 2022 2021 2022 2021 2022 avkastning

Orkla 85 17.2x 16.5x 17.5x 16.4x 12.7x 12.0x 3.3 %
Nestle 123 27.6x 25.7x 25.8x 24.3x 20.8x 19.7x 2.3 %
Unilever 46 18.3x 17.2x 15.1x 14.4x 12.6x 12.0x 3.7 %
Danone 57 17.3x 16.3x 15.3x 14.9x 11.8x 11.2x 3.4 %
Kellogg 63 15.2x 15.1x 16.5x 16.3x 13.1x 12.9x 3.7 %
Ppp
19.11.2021 kl 17:15 8612

Min største oppgang i kr kom i dag: 935870,- mere på konto i dag, en i går.
Takker mentor, og alle andre her inne, for god natte søvn. Kommer sikker til å sove godt i maaaange år.
Gleder meg til mange utbytter, og ingen ting blir realisert før tidligst år 23. 🍻

TRADEWINDS::

MPCC dissolves container shipping pool after profiting from vessel sales
Soaring charter market leads to dissolution of high-reefer boxship pool


MPC Container Ships (MPCC) is dissolving a long-standing container shipping pool in response to the soaring charter market.

The Oslo-listed company will wind up its high-reefer container shipping pool which operates more than 20 sub-panamax containerships.

The pool will be dissolved at the start of next year.

Big three liner giants raid secondhand containership market
"A pool is good and in a more shaky market," said chief executive Constantin Baack.

"We believe that the pool membership does not add significant value in today's market environment and as a consequence, we have decided to dissolve this pool effective first January 2022."

The pool held a niche position with 13 high-reefer vessels of 1,300 teu and eight of 1,500 teu.

Vessel sales net $150m profit

The decision comes as the Hamburg-managed company anticipates netting $150m in profit this year from the sale of smaller container vessels.

Nine vessels acquired for $100m are being sold for a combined sum of $250m.

They include the 2,560-teu AS Palatia (built 2006) and AS Petulia (built 2008) which were sold this week for $35.8m each.

MPCC acquired the two vessels for a total of $21.8m.

Meanwhile, charter rates and lengths of periods for MPCC's fleet of 75 container vessels have nearly doubled this year.

Average charter rates slipped in the fourth quarter compared with the charter highs earlier in the summer.

But that was because four containerships have been forward fixed from the fourth quarter of 2022, Baack said.

He described the fixtures as a "very strong signal as to the continued stability of the charter market".

The 1,700-teu AS Sabrina, AS Savanna AS, AS Samanta (built 2009 ) have been taken at indicative rates of $29,100 for 19-20 months.

A fourth vessel, the 2,500-teu AS Petra (built 2004), secured a rate that will work out at $41,100 per day for 15-to-16 months.

All of the vessels in the charter deals — as well as the two ships MPCC has sold — operate on charter to US liner operator to Seaboard Marine.

'Strategic decision'

MPCC has been actively buying and selling vessels this year.

Sales of five older vessels with an average size of 1,412-teu that MPCC purchased for $42m have been sold for around $91m.

Another six vessels it acquired for $60m are in the process of being sold for a total of $163m.

In August, MPCC rounded off the purchase of 11 containerships from Songa Container for $210.5m.

Three of those vessels have already been sold "at a significant profit", Baack said. The 1,036-teu Anne Sibum (built 2007), Stefan Sibum and Grete Sibum (both built 2008) were sold in October for $63m en bloc to France's CMA CGM.

Baack told an earnings call that the sales as "a strategic decision" that will help refinance the fleet and free up collateral.

The charters signal "that you are able to fix forward at attractive rates and not a significant discount, meaning there's a concern about the scarcity of assets by operators," he said.

MPCC reported a fourfold increase in profits to $46.5m in the third quarter, up from $12m in the previous quarter

Revenues nearly doubled to $118.5m, up from $68.8m.

The company also upgraded its revenues forecast to between $360-365m and expects Ebitda in the range of $305-315m.

Vessels sold by MPCC still to be delivered in 2021

1,296-teu AS Federica (built 2007), bought for $8.5m, sold for $23m

1,296 teu AS Riccarda (built 2012), bought for $10.5m, sold for $26m

1,036-teu Grete Sibum (built 2008) bought for $12.6m, sold $20.1m

1.296-teu AS Faustina (built 2007) bought for $7.4m, sold for $23m

2,566-teu AS Palatia (built 2006) bought $11.5m, sold $35.8m

2,564-teu AS Petulia (built 2008) bought $9.3m, sold for $35.8m

MPCC
Dølle
19.11.2021 kl 17:47 8771

Benytter sjansen å takke for strålende innlegg til deg og flere andre på denne tråden. En fryd å følge, og innsikten har blitt vurdert å være langt høyere her enn av betalte fjols, som kaller seg analytikere.
Kaga
19.11.2021 kl 18:21 8591

Til å med på VG.no finner man MPC omtale nå i dag... Vel og merke ikke av VG, men E24's artikkel om MPC er "bakt inn" og linket til fra VG.no
Redigert 19.11.2021 kl 18:21 Du må logge inn for å svare

Personer som blir ansatt og betalt som analytikere har en tendens til over tid å utvikle seg til anal-ytikere. Hva er forskjellen? Jo, den første bruker sitt vett og forstand til å analysere foreliggende faktorer og forespeile en sannsynlig utvikling og hvordan markedsaktørene vil verdsette et spesifikt selskap. Den andre blir behandlet som en sjampinjong; kept in darkness, fed by shit!

Ønsker folket en hyggelig og oppfriskende helg!
jadden
19.11.2021 kl 18:59 8745

Jeg tenker at kjøpet på 500000 aksjer av styremedlemmet samt også de andre tilsatte som kjøpte langt på vei garanterer for at nye blokksalg neppe kan forventes. Styremrdlemmet er tett på de store eierne og vet hvordan de tenker og planlegger fremover. I mitt hode er dette en solid derisking.
Med den sterke og unike utbytteguidingen vil storaksjonærene slite med å finne investeringsalternativer med bedre og sikrere avkastning, følgelig blir de sittende.

15.30 igår var du fortsatt negativ, 17.30 var du fortsatt negativ. Men plutselig har du kjøpt deg inn igjen på sluttauksjonen igår mens du fortsatt var negativ :o

toftos
19.11.2021 kl 19:05 8975

En fin dag for alle Mpcc aksjonærer, men noen som har en formening på hvorfor den gikk ned 3% på knalltall i går for så å ta fart opp 15% i dag ? Så blir det spennende å se neste uke om det er tilbake til 19-20kr eller om vi er ferdig der nede og på vei opp mot 25-30kr :)

Jeg setter min lit til insideren som kjøpte seg 500.000 aksjer i går. Han vet nok hvor dette bærer hen..👍👍
Potet
19.11.2021 kl 19:26 8953

Kom så sent inn at jeg fortsatt er i minus, eller omtrent i null kanskje. Solgte alt på en konto og kjøpte på nytt i ASK på 18.64. Traff forøvrig toppen på 27,55 tror jeg det var med en liten handel også.

Har vært i tvil lenge nå om jeg bare skulle forlate skuta siden det ikke skjedde noe positivt, men har heldigvis regnearket og følte meg derfor trygg på at venting ville lønne seg. Satser på videre oppgang og utbytter nå. Ikke mange aksjene jeg har, men alikevell nok til 5-siffert oppgang i dag, liker sånne dager.

Håper det en gang blir min tur til å oppdage en slik rakett i startfasen, grattis til alle som har sittet i ett år +.

Du med fleire her inne som sete med solid erfaring og kunnskap om shipping
Har dåken gjort nokon vurderingar rundt tank markedet
Dei ligg vel med knekkte rygg for øyeblikket
Vil tannk sektoren vere den neste som reiser seg?
Og kva rederi blir vinnaren her?
Makan til kunskapsnivå og utrekningsferdigheter her inne skal ein slita med å finna nokon plass😉👌
Helg11
19.11.2021 kl 20:49 8709

Det er nok dessverre en misforståelse at jeg kan mye om shipping. Generelt tenker jeg at shipping er skummelt å investere i. Derimot har jeg relativt god kjennskap til non operating owners av feeder containerskip, og er tungt lastet i to selskaper som driver med dette.

Teorien bak er Warren Buffet som er en stor tilhenger av at du må gjøre hjemmeleksen nøye før du investerer i aksjer. Etter at du er ferdig med en analysere en aksje i dybden, mener han imidlertid at du burde være komfortabel nok til å plassere en stor porsjon av verdiene dine i det selskapet, dersom du først skal investere. Investorer burde også være komfortable med å skrelle ned aksjeporteføljen til kun noen få selskaper med gode fremtidsutsikter.

Logikken til Buffet er ganske klar. Tanken er at hvis du har et selskap som du mener representerer minst økonomisk risiko og har de beste fremtidsutsiktene, hvorfor vil du da plassere pengene dine i 20 andre selskaper istedenfor å plassere alt i selskapet du mener har best fremtidsutsikter?

For meg tenker jeg dette er low risk/high reward, men ikke å anse som investeringsråd (enhver er sin egen lykkes smed).

Heilt enige med deg her
Å investere småslanntar alle veier blir alldri suksess👌
R1234
19.11.2021 kl 21:15 8716

Hadde diverre ikke nok free cash idag, så realiserte gevinst i NorskeSkog for å sette alt inn her.
Norske skog har og stoor oppside mener jeg, men ser nå ut som mpcc med sine kommende utbytter har større.

Dette er et interessant spørsmål. Jeg er ikke ekspert på noe som helst, men jeg har foreløpig slått meg til ro med at tankratene er avhengige av en storstilt vraking av skip for å få bukt med overkapasiteten som i dag eksisterer. Hva som skal til for å få rederne til å bygge skipene sine om til spiker sier seg kanskje selv..
MEN man vet jo aldri med aksjer. Dersom markedet plutselig finner på å forvente noe, så kan det plutselig ta av..

Jeg har valgt å putte det meste av pengene mine i fond, men har en god prosentandel i to containerselskaper ettersom høye og langsiktige rater gjør denne sektoren mer forutsigbar enn noe annet jeg for øyeblikket kan komme på.
Sulzer
19.11.2021 kl 21:44 8850

Denne er en no-brainer.. "Hold" 12 mnd.

Eller kanskje styremedlemmet er så sikker på selskapet at han gir helt blaffen i om noen store eiere selger fordi lav kurs uansett vil være forbigående når verdiene og inntektene er så store
Struts
19.11.2021 kl 22:10 9137

Har jobbet 30 år i shipping (hovedsakelig med K+S av tank/bulk), men skal ikke påberope meg særlig viten om hvilken vei det ene eller andre segment tar veien. Tank er blytungt for tiden, og grunnen til at jeg har gått litt inn der (små poster) i FRO, Hafnia og Hunt. Burde nok ha gjort i FLNG også, men har brent meg der før. Og så er det begrenset hvor mange aksjer man skal være inne i. Tørrlast har jeg mer eller mindre solgt meg ut av (bortsett fra GOGL), etter et fint år der. Men det kommer sikkert/muligens tilbake igjen, i så fall er 2020 ikke dum (min mening). Jaja, sånn går no dagan...

Dynamitt-Harry var for øvrig en av de beste filmene!

For ordens skyld, har selvfølgelig mest i MPCC!
Redigert 19.11.2021 kl 22:22 Du må logge inn for å svare

Ref. det jeg skrev ovenfor. MPCC, desidert størst andel her også!

Må få takke regnskapsavdelingen for glimrende jobb. Føler jeg sitter i styremøte hos MPCC når jeg følger med her.
Men over til "nyhetsavdelingen". Det blir ofte agurk nyheter men....Denne gangen fra det store utland. Kina.价格奇高!但航运公司在疯狂买、疯狂造,这种小船最近很火
For de som ikke er så stødig i Kinesisk så ligger det ett Googel språk ved. To deler.


Prisen er så høy! Men rederier kjøper og bygger som gale. Denne typen båter er veldig populær i det siste.
 Xinde Maritime Network 2021-11-19 18:59
Containerskip av mate-type er veldig populære, og det ser ut til at de vil fortsette å være populære i fremtiden.
Prisen på containerskip av feeder-typen har steget kraftig, men de er fortsatt veldig populære!
Nylig kunngjorde Wan Hai Shipping (2615) i Taiwan i mitt land at datterselskapet Wan Hai Shipping (Singapore) annonserte det siste kjøpet av et lite containerskip. Målskipet er et fullcontainerskip ved navn Box Express, som er et 1708TEU fullcontainerskip, og transaksjonsbeløpet er US$40,8 mill. Det spesifikke formålet med oppkjøpet er å vurdere konsernets eksisterende flåtekonfigurasjon og langsiktige utviklingsplan. Motparten i transaksjonen er CENNET ENTERPRISES INC. Containerskipet ble bygget i 2016.
For øyeblikket er prisen på et nytt skip av samme størrelse av denne typen rundt 35 millioner amerikanske dollar, men leveringstiden må ofte vente til 2024. Bransjen påpekte at Wanhai Shipping kjøpte "Box Express" til en rekordhøy pris på 40,8 millioner dollar. Det er klart at det er veldig optimistisk at markedsfraktraten vil holde seg på et høyt nivå de neste to årene.
Forrige måned brukte selskapet 41 millioner dollar på å kjøpe et nytt 1774 teu Filia T-skip bygget i 2019, og selgeren var britiske Lomar Shipping.
Nylig slapp det tyske uavhengige rederiet MPC Container Ships (MPCC), som tidligere hadde truet med å bygge en flåte på 100 små containerskip, en rapport som sa at etter å ha solgt to av sine skip til en høy pris, har selskapet tjent mye. og besluttet å øke i år Resultatforventninger.
Nylig selger selskapet 50 % av sine 2564TEU, AS Petulia bygget i 2008, og et annet heleid AS Palatia bygget i 2006 med 2566TEU. Prisen på begge skipene er 35,8 millioner amerikanske dollar.
I følge Xinde Maritime.com har MPCC solgt totalt 9 containerskip siden juli og er estimert å tjene cirka 99 millioner dollar i inntekter, hvorav 6 vil bli levert før slutten av året.
Selskapet sa at disse transaksjonene hjalp det Oslo-noterte selskapet med å øke inntektsprognosen til 360 millioner dollar til 365 millioner dollar, og det estimerte resultatet før renter, skatt, avskrivninger og amortisering var 305 millioner til 315 millioner dollar.
Selskapets administrerende direktør, Constantin Back, sa at han forventer at "gunstige forhold som bidrar til det stramme markedet for containerskip vil fortsette". Han sa: "Vi vil fortsette å se sterk fart i containermarkedet, med betydelig vekst i etterspørselen, og høye frakt- og charteravgifter." "Forstyrrelsen i den globale forsyningskjeden har forsterket denne situasjonen ytterligere. tid.
"Under dette unike markedsmiljøet vil befraktere fortsette å konkurrere om kapasiteten. Det som er mer verdt å nevne er at i løpet av de neste to til tre årene er antallet nye skip som forventes levert også svært begrenset."
De siste bekreftede containerskiptransaksjonene introdusert av Clarkson Research i den ferske markedsrapporten er hovedsakelig Panamax og under.
Bruktskipsmarkedet er hett, og verftene er også myke når de mottar bestillinger!
Som nevnt ovenfor og Xinde Maritime.com tidligere rapportert i artikkelen "Maersk, MSC, CMA CGM Opens Second-hand Ship "Snatch" Mode", optimistisk med tanke på de langsiktige forventningene til fremtiden, har mange shippinggigantselskaper allerede startet en frenetisk kjøpemodell.
Men kjøp av brukte skip er åpenbart ikke nok til å tilfredsstille appetitten til rederiene.
CMA CGM bestiller 10 matercontainerskip i isklasse
Ta CMA CGM CMA CGM som et eksempel. Nylig har selskapet ikke bare kjøpt brukte skip i vanvidd (som vist i diagrammet ovenfor og " Maersk, MSC og CMA CGM starter "grabbing"-modus for brukte skip " ). I følge foreløpig statistikk fra Xinde Maritime Network er det totale antallet brukt
Prisen er så høy! Men rederier kjøper og bygger som gale. Denne typen båter er veldig populær i det siste.

Containerskip av mate-type er veldig populære, og det ser ut til at de vil fortsette å være populære i fremtiden.
Prisen på containerskip av feeder-typen har steget kraftig, men de er fortsatt veldig populære!
Nylig kunngjorde Wan Hai Shipping (2615) i Taiwan i mitt land at datterselskapet Wan Hai Shipping (Singapore) annonserte det siste kjøpet av et lite containerskip. Målskipet er et fullcontainerskip ved navn Box Express, som er et 1708TEU fullcontainerskip, og transaksjonsbeløpet er US$40,8 mill. Det spesifikke formålet med oppkjøpet er å vurdere konsernets eksisterende flåtekonfigurasjon og langsiktige utviklingsplan. Motparten i transaksjonen er CENNET ENTERPRISES INC. Containerskipet ble bygget i 2016.
For øyeblikket er prisen på et nytt skip av samme størrelse av denne typen rundt 35 millioner amerikanske dollar, men leveringstiden må ofte vente til 2024. Bransjen påpekte at Wanhai Shipping kjøpte "Box Express" til en rekordhøy pris på 40,8 millioner dollar. Det er klart at det er veldig optimistisk at markedsfraktraten vil holde seg på et høyt nivå de neste to årene.
Forrige måned brukte selskapet 41 millioner dollar på å kjøpe et nytt 1774 teu Filia T-skip bygget i 2019, og selgeren var britiske Lomar Shipping.
Nylig slapp det tyske uavhengige rederiet MPC Container Ships (MPCC), som tidligere hadde truet med å bygge en flåte på 100 små containerskip, en rapport som sa at etter å ha solgt to av sine skip til en høy pris, har selskapet tjent mye. og besluttet å øke i år Resultatforventninger.
Nylig selger selskapet 50 % av sine 2564TEU, AS Petulia bygget i 2008, og et annet heleid AS Palatia bygget i 2006 med 2566TEU. Prisen på begge skipene er 35,8 millioner amerikanske dollar.I følge Xinde Maritime.com har MPCC solgt totalt 9 containerskip siden juli og er estimert å tjene cirka 99 millioner dollar i inntekter, hvorav 6 vil bli levert før slutten av året.Selskapet sa at disse transaksjonene hjalp det Oslo-noterte selskapet med å øke inntektsprognosen til 360 millioner dollar til 365 millioner dollar, og det estimerte resultatet før renter, skatt, avskrivninger og amortisering var 305 millioner til 315 millioner dollar.
Selskapets administrerende direktør, Constantin Back, sa at han forventer at "gunstige forhold som bidrar til det stramme markedet for containerskip vil fortsette". Han sa: "Vi vil fortsette å se sterk fart i containermarkedet, med betydelig vekst i etterspørselen, og høye frakt- og charteravgifter." "Forstyrrelsen i den globale forsyningskjeden har forsterket denne situasjonen ytterligere. tid.
"Under dette unike markedsmiljøet vil befraktere fortsette å konkurrere om kapasiteten. Det som er mer verdt å nevne er at i løpet av de neste to til tre årene er antallet nye skip som forventes levert også svært begrenset."
De siste bekreftede containerskiptransaksjonene introdusert av Clarkson Research i den ferske markedsrapporten er hovedsakelig Panamax og under.
Bruktskipsmarkedet er hett, og verftene er også myke når de mottar bestillinger!
Som nevnt ovenfor og Xinde Maritime.com tidligere rapportert i artikkelen "Maersk, MSC, CMA CGM Opens Second-hand Ship "Snatch" Mode", optimistisk med tanke på de langsiktige forventningene til fremtiden, har mange shippinggigantselskaper allerede startet en frenetisk kjøpemodell.
Men kjøp av brukte skip er åpenbart ikke nok til å tilfredsstille appetitten til rederiene.
CMA CGM bestiller 10 matercontainerskip i isklasse
Ta CMA CGM CMA CGM som et eksempel. Nylig har selskapet ikke bare kjøpt brukte skip i vanvidd (som vist i diagrammet ovenfor og " Maersk, MSC og CMA CGM starter "grabbing"-modus for brukte skip " ). I følge foreløpig statistikk fra Xinde Maritime Network er det totale antallet brukte fartøyer de siste 12 månedene omtrent 38.I tillegg planlegger selskapet også å satse stort på å bestille en rekke isklasse små containerskip nylig.
Ifølge de siste nyhetene vurderer CMA CGM neste ordre på 10 feedercontainerskip.Det er verdt å nevne at den totale investeringen for denne ordren kan overstige 620 millioner amerikanske dollar. Nærmere bestemt forbereder CMA CGM å bestille en serie Ice-class 1A, 2000-teu nybygg, som forventes å bli levert i 2024.
Kilder i verftsindustrien sa at CMA CGM har kontaktet verft i Kina og Sør-Korea. Verftets tilbud for hvert skip er mellom 62 millioner og 65 millioner amerikanske dollar.En annen markedskilde uttalte til og med at CMA CGM har signert en intensjonsavtale med Hyundai Mipo Shipyard (HMD) om å bygge disse skipene til en pris av 62 millioner dollar hver.Som nevnt ovenfor er prisen på et nytt skip av lignende skipstype under konvensjonell konfigurasjon for øyeblikket bare rundt 35 millioner amerikanske dollar, og kostnaden på 62 millioner amerikanske dollar skyldes at skipet må oppfylle kravene til isklasse og krever ekstremt høy konfigurasjon. .
Dexiang Shipping legger til bestillinger for å bygge flere skip av typen feeder
Ifølge Xinde Maritime Network bestilte et annet rederi fra Taiwan, Dexiang Shipping TS Lines, nylig opptil 6 containerskip av feedertypen ved Fujian Mawei Shipyard.
Ordren inkluderer 2 skip på 2900 TEU og 4 skip på 1100 TEU, og den totale investeringen krever omtrent 172 millioner dollar.
Markedskilder sa at disse nye skipene faktisk er opsjonsskip (alternative bestillinger) holdt av Dexiang Shipping ved verftet. Avtalens ikrafttredelse økte antallet bestillinger for 2.900 teu containerskip bestilt av selskapet ved Mawei Port i Fujian til fire, og antall bestillinger for mindre 1100 TEU containerskip til åtte.
Med tillegg av den siste ordren vil Dexiang Shipping bruke totalt ca. USD 344 millioner på nye feedercontainerskip i Mawei, Fujian.



Del 2.
Det sies at kostnaden for hvert fartøy på 2900 TEU er nærmere 40 millioner amerikanske dollar, mens prisen på hvert fartøy på 1100 TEU er mellom 21 millioner og 23 millioner amerikanske dollar.

I tillegg til bestillingene ovenfor, har Dexiang Shipping også en ordre på 5 skip på 1900 teu og 1 skip på 2700 teu hos Huangpu Wenchong Shipbuilding Company.

Faktisk har Dexiang Shipping vært svært aktiv i bruktskipsmarkedet de siste årene.I følge data fra nettdatabasen VesselsValue har selskapet kjøpt 6 skip i år, i størrelse fra 962-teu til 6350 teu.

HR Lines bestilte 4 matecontainerskip ved Mawei Shipyard
Bangladesh feederskipsoperatør HR Lines bekreftet at de vil bygge en serie containerskip ved Mawei Shipbuilding.

I oktober i år rapporterte skipsmeglerselskapet at et bangladeshisk selskap la inn en bestilling på 4 2900TEU feedercontainerskip ved Mawei Shipbuilding, som etter planen skal leveres mellom slutten av 2023 og midten av 2024. På det tidspunktet spekulerte markedet i at ordren kom fra HR Lines. Clarksons data viser også at HR Lines bestilte 6 2900TEU containerskip ved Mawei Shipbuilding i september i år, ved å bruke designet til Shanghai Ship Design and Research Institute (SDARI), og leveringstiden er satt til 2024.https://www.xindemarinenews.com/m/view.php?aid=34210
Redigert 19.11.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare

Har hatt FRO og GOGL i flere år og tatt lærdommen av at dette er volatile aksjer. GOGL har ett visst sesong mønster (BDI index/ rater) med kinesisk nyttårsfeiring som lavt og varer gjerne frem til april. Påfølgende mindre topp på forsommeren, før den daler noe. Høsten har en stigende trend og beste sesong, før en må selge seg ut i forkant av ny kinesisk nyttårsfeiring rundt februar. Krydret med uforutsette hendelser, som en demningsbrist, handels krangel eller en dårlig innhøsting grunnet tørke. En aksje en må følge med på hele tiden, følge nyhets bildet og agere kjapt på salgs-/ kjøps knappen. Kom meg ut på 89,- og meget fornøyd med det, selv med «lovnader» om rater på $100.000,- og kursmål på 120,- Skjedde ikke.

Langt deiligere og mer avslappende å være i MPCC. Hvor fremtidsutsiktene er langt mer kjente, i meget gode avtaler, for flere år fremover. Ser gledelig frem til utbyttene inn på ASK-kontoen, hvor de kan godgjøre seg/ re-investeres, til de rød-grønne mister regjeringsmakten ved neste valg. Ser frem til neste uke, med håp om at vi fortsetter videre opp på 20-tallet nå.
God helg 🥃
Struts
20.11.2021 kl 10:14 8209

Seasure har flg slutninger i sin ukerapport:

=SPIL Kartini= Pmax 4250 CSBC Kaohsiung 2008 - OOCL - 3 yrs USD 51000
=Najade= Sub P 2702 Fosen Nordseewerke 2007 - Wan Hai Lines - 3 yrs USD 35000
=Cape Hellas= Sub P 2700 CSSC OME 2021 - Ellerman City Liners - 30 mths USD 54000
=Artotina= Sub P 2524 Kvaerner Warnowwerft 2001 - Maersk Line Ltd - 3 yrs USD 28000
=Hong Chang Sheng= Sub P 2135 Minami Nippon 1999 - CMA CGM - 7 mths USD 53000
=Atlantic Solli= Sub P 2007 Zhejiang Shipbuilding 2008 - COSCON - 3 yrs USD 31000
=Green Sea= Handy 1809 Hyundai Mipo 2020 - X Press Feeders - 3 yrs USD 35500
=Hansa Breitenburg= Handy 1740 Jiangyang 2003 - Maersk Line Ltd - 6 mths USD 43000
=Rijnborg= Handy 1712 IHC Merwede 2007 - Hapag Lloyd - 1 yr USD 41500
=Navi Baltic= Handy 1421 Sietas 2009 - ZIM - 3 yrs USD 30000
=Cherry= Feedermax 1064 Naikai Setoda 1998 - Samudera Indonesia - 18 mths USD 32000
=Asiatic Sun= Feedermax 1049 Dae Sun 2008 - Sealand - 2 yrs USD 25000
=Resurgence= Feedermax 920 Shimanami 2002 - SITC - 1 yr USD 25000
Argus
20.11.2021 kl 11:57 8052

Etter freddan er dagen deilig stille,
Så da; skal jeg ta en lillle?
Tenker på bilen og på meg selv,
Nei, jeg venter til i kveld!
janneja
20.11.2021 kl 13:50 7800

Årets nyttårsrakett?
jvh
20.11.2021 kl 13:56 7804

Blir en spennende uke fra mandag av, blir nok muligens ikke bare "grønne" dager, men tipper vi er 25+ neste fredag. Mange aksjer fra shorting som skal ut, tipper på en liten dipp før vi fyker videre :)
Redigert 20.11.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
unikum
20.11.2021 kl 16:17 7444

Hva veit vi om ikke de aksjene allerede er ute på markedet og MÅ hentes inn igjen ? Har blitt holdt nede lenge nå ,samt godt ned i fra topp på ca 27 kr,

Vi får fasit etter hvert, men å låne aksjer for å sitte på de for og vente på stor kursøkning for så å selge de i markedet nå gir ikke mye mening.
Tidspunkt når shorterne ble satt virker veldig som de er vurdert på teknisk grunnlag i en da negativ trendkanal.
Legger de fundamental eller helikopteranalyse til grunn så virker det også veldig rart at de fortsatt sitter på aksjene og selger de etter vanvittig inside-kjøp, fantastiske tall i Q3 og fremtidig sikret inntjening, samt kursmål 26,1-40 kr fra meglerhusene.
De kan selvfølgelig øke shorten til uken, men det er i så fall en spenstig investeringesstrategi.
Takk for alt arbeidet pro motorer på forumet legger ned og deler. Uvurderlig hjelp for oss glad-amatører.
Alby
20.11.2021 kl 18:02 7317


Det blir spennende på mandag og se om vi fortsetter opp, eller ned som vanlig.

Denne aksjen er og har vært en juvel👍Opp,ned,sideveis.og swing,satser på ny fet opptur fremover👍