MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1705088

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.11.2021 kl 06:51 9070

Kanskje ein skulle ventet ein time og to med tallene, dersom det viser seg at det er mangler kvar dag? Føler eg har våknet til at «topp 50 reduserer»... i eit par mnd’er no - men totalen ligger nærmest uforandret på ca. 70% av aksjene....

Uansett, ny veka og minner om gårdsdagens aksjetips:

https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2021/11/21/7776438/sondagens-aksjetips-med-en-sterk-og-en-skummel-shippingsaksje
Redigert 22.11.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Struts
22.11.2021 kl 06:10 9080

Eh, for min del må man få mene hva man vil. Men syntes det er litt tåpelig når enkelte kommer med påstander ala "på slutten av dagen i dag vil aksjen stå i kroner 14,70" (eller 37,60 for den del) uten å underbygge det. Viktigere; REDAKTØR er Kbkristi (ikke jeg)!

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 5,682’ aksjer, og har med det 69.9% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg ned 471’ (851’ totalt) og The Bank of NY Mellon minus 215’ (3,810’). Ellers bare en håndfull mindre endringer. I lys av den store reduksjonen blant topp 50 skulle dette (vanligvis) tilsi at det vil dukke opp atskillig flere endringer litt senere på morgenkvisten.

På plussiden: Clearstream Banking opp 189’ (6,790’ totalt), The Bank of NY Mellon øker i en annen beholdning med 94’ aksjer (1,693’), Interactive Brokers pluss 64’ (3,966’) og Nordnet Livsforsikring + 39’ (4,715’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
NetromK
21.11.2021 kl 22:56 9023

Ikkje fullt så enkelt som dette. Og eg har ikkje fått rekna inngåande på det endå.
Men blant det som kompliserar reknestykket er:
- Sjølv om det er ein netto gevinst, er total salssum og frigjering av kontantar større enn 150 mUSD, men bokført verdi av skipa forsvinn naturlegvis frå assets.
- I finanspresentasjonen er det beskrivet sal for 254 mUSD, men dette inkluderar AS Frida og AS Laguna solgt i H1. (Q3-presentasjon, s.24)
- I tillegg ser det ut til at pris for Petulia i den figurene er totalsum, og dette er ei Joint Venture skip, så MPCC vil berre få halvparten ca.
Har ikkje rekna på om Cordelia er ført opp likt.
- Av disse salsinntektene, saman med cash skal det betalast ned 122 mUSD av gjeld i Q4 (finaspresentasjon Q3, s. 19).
Albert123
21.11.2021 kl 22:23 9093

Har noen regnet på hva ekstraordinært utbytte Q1 22 kan bli?
Det skulle vel baseres på skipssalg

The decision comes as the Hamburg-managed company anticipates netting $150m in profit this year from the sale of smaller container vessels.

Hvis de har solgt for $150m of ca 440mill aksjer = $0,34 pr share kurs 8,5nok tilsvarer ca 2,8-2,9 Per aksje. Kan det stemme eller bommer jeg helt på utregning?
Slettet bruker
21.11.2021 kl 22:20 8999

Den enes død den andes brød.
Det er vel det som er tilfellet med MPCC. I kjølevannet til pandemien har MPCC tjent enormt med penger, vil mest sannsynlig være en børsvinner i 2021. Men nå ser vi att pandemien er på vei tilbake. Vi ser det her og i hele Europa. De sa også på BBC i dag att de forventer ett nytt stort utbrudd i USA. Så får vi se hva det gjør med frakt prisene og Mpccs inntjening. Vil vi si neste november att MPCC vil være en børs vinner i 2022? Vi får se hva som vil skje med pandemien og sagaen om MPCC.

Og til Lyr, så er det en av mine favoritt fisker er nydelig å steke. Men enig vi må alle beskytte innvesteringene. Ser etter skjær i kjøen hver dag. Men å følge med her lese artikler og rapporter det er som lese en GPS og sjøkart for å få de riktige koordinatene på hvor vi er. Uten att jeg er noe ekspert så vil jeg sitte om bord i MPCC til jeg finner det fornuftig å forlate skuten.

Apropos den enes død den andes brød. https://tv.nrk.no/serie/wallace-og-gromit/sesong/1/episode/4
Illuminatus
21.11.2021 kl 20:38 9536

Mange gode og viktige poenger.
Angående minimalisering av volum per sending så kan du nok trøste deg med at det er ett forsvinnende lite problem.
Årsak er at marginene ved transport er så små at ting som sendes i container blir pakket like godt sammen som en skyvedørsgarderobe eller alt annet fra IKEA.
Jeg har sendt noen hundre pakker innenlands og prisene hos posten legger i stor grad opp til at det er mulig å ikke pakke ting så små som mulig. Takstene er 0-2, 2-7 og 7+ cm bred og standard 25 cm bred og 35,5 cm lang og vekt for sendinger under 2 kg. For sendinger over 2 kg kan du sendte ganske stort volum til samme pris. Derfor blir volum dårlig utnyttet ved pakkesending i Norge.
Normalone
21.11.2021 kl 20:00 9653

Kunne ikke vært mer enig Struts - når TA ev. "innfris" eller ikke, er min oppfatning at det nettopp skyldes fundamentale forhold. Et veldig godt eksempel - skulle jeg hørt på Investech sin analyse burde jeg solgt, men takket være all informasjon vi sitter med "visste" vi med stor grad av sikkerhet resultatene fra Q3. For min del vil det fundamentale ALLTID vinne over TA - og det er noe av grunnen til at jeg sitter helt rolig en lang tid, siden de langsiktige kontraktene, skipsverdiene (og nylig salg av skip), kontantbeholdningen tilsier at kursen skal mye høyere enn i dag. Det fikk vi en klar bekreftelse på ved de siste innsidekjøpene, hvor et styremedlem klinket til med kjøp av aksjer til 10 mill. Nå er det heller ikke lenge til vi mest sannsynlig får et utbytte på opp mot kr 3 pr aksje I Q1 (som utgjør nesten 15 % avkastning basert på dagens kurs...
TheGambler
21.11.2021 kl 19:23 9656

Forsyningskjedene er under press .

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/11/19/7774508/re-shoring-og-decoupling-har-sin-pris

Utdrag:
«Det er derfor mye som tyder på at vi må leve med komplekse, om enn sårbare, verdikjeder også i fremtiden»
Slettet bruker
21.11.2021 kl 17:55 9831

Enig! Pakker fra det store utland synes jeg alltid er fornuftig pakket. Det er nok heller robotpakkingen her hjemme på berget som må forbedres. Disse store pakkene med «luft» går på godsbil og tog, IKKE på båt..
Slettet bruker
21.11.2021 kl 17:35 9789

Jeg har bestilt mye rart fra våre venner i øst.
Med noen få untak er de svært flinke med små pakker som går i postkassa
i motsetning til norske leverandører som nesten utentak tvinger meg til å hente
på posten eller i en butikk .....




velkjent
21.11.2021 kl 17:34 9780

Hvor kursen hadde vært uten nedsalget i sommer er det vel ingen som vet. Men trusselen om mer nedsalg har hengt over MPCC som et blylodd for kursen og til velsignelse for de som kjøpte aksjene basert på realiteter. Jeg hadde opprinnelig en plan om å stoppe ved et visst rundt antall aksjer, men fristelsen til å kjøpe under halv verdi ble for stor, og hvor antallet ender nå er ikke godt å si. Håpet er at kursen holder seg i ro til over nyttår og innhøstingen kan begynne. Skulle det komme flere nedsalg, gir det bare flere muligheter til å plukke aksjer på billigsalg.
TheGambler
21.11.2021 kl 17:25 9784

Jeg er absolutt enig med deg Struts. Constantin/MPC har gjort bortimot alt riktig i år. Solgt og kjøpt skip med god fortjeneste, skaffet gode lange rater, og krydret med noen korte lukrative rater. Det fundementale har vært vært sterkt i hele år. Etter et eventyrlig første halvår har det buttet i mot i høst. Traderne har fått herje, og naturlig nok har det vært gevinstsikring. Investtech sin tekniske analyse(finanshoroskop) har skremt en del investor, og vært med å presse kursen ned.
Den tekniske analysen blir selvforsterkende. (Tror de har «glemt» å fjerne MPC fra hold-deg-unna porteføljen)
Denne tråden har hjulpet med til å holde hodet kaldt på uforklarlige røde dager. Hvor kursen har vært fra dag til dag blir mindre viktig hvis man 1-3 års horisont.
At utbytte blir minst 6-7 kr for de neste fem kvartal er svært sannsynlig.
At den tekniske analysen peker oppover (og beskrevet i FA) gir kanskje aksjen et ekstra «puff». Men det er det sterke tallene som regnearkene viser som er avgjørende for kursen fremover. Jeg har vært med siden desember, og slipper ikke taket nå👌
Lyr
21.11.2021 kl 16:45 9891

Halvbløte pompøse tanker og ugjennomtenkte betraktninger om container-shipping.
(Redaktør Struts har sagt at dette er lov i søndagsbilaget, men jeg beklager likevel på forhånd til dem som er ute etter matnyttig stoff.)

Det var en fin fredag, etterlengtet etter en lang slitsom periode. Det er lov å ta seg en (Hansa)øl for å feire at demningen brast og skylte shorterne nedover elven.
Men når mandagen kommer må vi være ferdig med selvgratulasjonene, klatre opp i masten og speide etter skjær. Den vitenskapelige metode er å prøve å motbevise (falsifisere) sin egen teori. Så lenge man ikke klarer det, består teorien, men man slutter aldri å forsøke. Ingen teori er perfekt og endelig. Og det er dette jeg mener vi er for dårlige til. Vi er kjempegode på å lete opp fakta som underbygger vår påstand og demper vår angst, men ikke like kreative i vår jakt etter sprekker i tesen. Derfor bør vi også invitere våre meningsmotstandere inn i stedet for å prøve å jage dem vekk. Selv i de tilfellene der de ikke underbygger sine påstander med argumenter, tror jeg likevel vi kan lære noe av dem. Vi kan oppdage hvordan «den andre siden» vurderer situasjonen og få oss en luftetur ut fra ekkokammeret. Kritikerne er våre beste venner, som gjør den jobben vi selv viker unna. Et tilfelle for ikke så lenge siden var en som dukket opp på siden og proklamerte at han hadde satt en short. Argumentet hans var (fritt etter min hukommelse) at nå hadde aksjen gått så fort opp at det var sannsynlig at den skulle synke. Personlig finner jeg det vanskelig å tro på at noen kan spille så høyt på så tynt grunnlag, men hvis det stemmer så kan vi notere at noen tenker slik. Rett fikk han også!
Andre har spurt her på siden: hvorfor gikk kursen så langt ned? Jeg har en teori, som jeg har kommet til etter å ha lest hva forskjellige folk har skrevet på ulike fora: Utgangspunktet er at de har en (ikke ubegrunnet) oppfatning om at shipping er en farlig og volatil bransje, der ratene går like fort ned som de går opp. Planen deres, da de kjøpte aksjen, har derfor vært at de skal sitte i aksjen så lenge ratene går opp, for deretter å være raske til å selge med en gang de ser antydninger til at det snur. Dette tror jeg grafene viser at skjedde. Kursnedgangen startet vel omtrent da ratene begynte å bikke nedover. Og de som likevel ikke solgte med en gang (for vi vet at det ikke alltid er enkelt å følge sin egen plan) så at kursen stadig sank nedover, og ble dermed mer og mer overbevist om at deres opprinnelig plan var riktig, og så solgte de også.
Så, hvilke farer lurer fremover? Det er sikkert mange, men hvis man ikke finner noen med en gang, så kan man jo dikte opp noen. Det er bedre enn ingenting. Her er mitt bidrag. Jeg fant en artikkel på nrk.no i dag som forteller at mye av det som bestilles på nettet fra norske bedrifter og sendes i posten er pakket i alt for store esker. Esker som inneholder opptil 97% luft. Hvis kineserne har like lite miljøvennlige pakketeknikker som oss, så kan containerfraktbehovet reduseres betraktelig bare ved å forbedre dette, da man får plass til mye mer i hver container. Dette vil være bra for miljøet i tillegg til å redusere logistikkproblemene, så jeg regner med at noen er på saken allerede.
God søndag.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/prisen-for-pappen-1.15658679
Redigert 21.11.2021 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
Struts
21.11.2021 kl 15:19 10128

Jeg er nok veldig gammeldags, til overmål også gammel, kan bare innrømme det. Har aldri forstått TA, for meg har det vært litt hode-skulder-kne-og-tå, skjønt akkurat det har jeg et forhold til. Men de siste 20 årene (?) har TA blitt veldig populært, og i Norge er det vel ledende Investtech som dominerer. For meg fremstår det hele litt som "hva var det jeg sa i etterkant"-analyse. Men det er klart, jo større man blir, jo mer makt får man. Av og til kan man kanskje snakke om selvoppfyllende profetier. Jeg er ikke sikker (sjelden det), men innbiller meg at det er vel ikke mange ukene siden at nevnte Investtech utbasunerte med brask og bram (eller noe i den duren) at MPCC var innlemmet i deres "Hold-deg-unna-portefølje".

Ikke meningen å være negativ, men altså...

TA eller ei, for meg fremstår det fremdeles som en absurditet at etter resultatene ble kjent 18.11.21 (hvor omtrent samtlige som uttalte seg om det her på forumet traff planken), så om ikke stupte, så gikk aksjekursen sørover. Det var noen i styret (inkl Schroeder) som antagelig også fikk hakeslepp og handlet inn i bøtter eller spann selvsamme torsdag. Dagen etter kom anal-ytiker-korpset luntende etter og ga stående ovasjoner. For noe som vi her har sett i månedsvis!

Ok, markedet har selvfølgelig alltid rett. Men jeg syntes jaggu vi også har det. I det minste av og til.

Og så er det bare å se hva som skjer i morgen (og selvfølgelig fremover). Om man er gambler, trader, eller ...
Redigert 21.11.2021 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
jadden
21.11.2021 kl 14:01 10172

Ja, jeg regnet ikke med at MPCC var nevnt i artikkelen, men de tre som er gjengitt når ikke MPCC til knærne når det kommer til utbytte, så dermed er MPCC i særklasse blant de beste nødhavner når eventuell korreksjonsstorm melder seg på børsen. Det tar tid før vi blir tatt inn i varmen for de som omtales i finanstidsskriftene, men vår tid kommer, blir ikke lett å komme utenom MPCC utover i 2022!
fløterslasken
21.11.2021 kl 13:02 10391

MPCC nevnes ikke i denne artikkelen. Det er Yara, PepsiCo og B2Holding som omtales.
Oilbaron
21.11.2021 kl 12:40 10470

Enig med det du skriver ang. Fro og Gogl, vi kan vel ta med 2020 bunkers også.
Det har vært langt mere lønnsomt å sitte i Mpc siste året i forhold til de 3 andre.
FRO:opp 4,92% Gogl opp 108%. 2020 Bulkers opp 85%
MPCC opp 400%.
Da blir det for musepiss å regne de små kronene de 3 selskapene har betalt i utbytte.
TheGambler
21.11.2021 kl 11:18 10698

Også det tekniske peker i rett retning👌

https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2021/11/21/7776438/sondagens-aksjetips-med-en-sterk-og-en-skummel-shippingsaksje

MPCC-aksjen falt kraftig tilbake etter toppen i sommer og etter bruddet på den stigende sekundærtrenden i slutten av august. Etter at 50-dagers glidende gjennomsnitt nylig falt under 200-dagers snittet ble det etablert et så kalt dødskryss. Da stod aksjen i fare for å falle videre.
Fredag snudde imidlertid aksjen rett opp, brøt de glidende snittene og den tekniske motstanden på 21,30-nivået. Den positive undertonen i RSI-chart holdt og det ble i tillegg etablert en ny, kortsiktig, positiv undertone i RSI-chartet. Den fallende tendensen i RSI-chartet ble også brutt og det samme ble 50-nivået, noe som signaliserte økende stigningstakt. Utviklingen i RSI-chartet åpnet også for videre oppgang mot neste tekniske motstand på 24,75-nivået i hovedchartet.

MPCC: Aksjen snudde rett opp og utløste kjøpssignal fredag.
Teorien tilsier at den tekniske støtten på 21,30-nivået skal testes før videre oppgang. Holder den tekniske støtten vil den danne et fundament for videre oppgang mot neste tekniske motstand på 24,75-nivået. Det må brytes på stigende omsetning for å signalisere videre oppgang mot 27-nivået og 28-nivået igjen. Ved brudd på disse vil det åpne for videre oppgang i den stigende hovedtrenden. Da kommer både 32-, 38-, 44-, 48-, og 56 kroner innen rekkevidde.
Det vil komme korreksjoner underveis, men så lenge de positive undertonen i RSI-chartet fortsetter vil de kunne bli forbigående.


MPC Container Ships

Norsk shippingselskap som eier og driver containerskip og maritime eiendeler som skip, aksjer i selskaper som eier fartøyer, lån som er sikret med pant i fartøy med fokus på småskipsfartøy og de drifter og anskaffe fartøyer og andre eiendeler.

Redigert 21.11.2021 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
jadden
21.11.2021 kl 10:42 10672

Bak betalingsmur skriver E24 med overskrift "Aksjene som kan gi risikosparerne en nødhavn" Videre står det at "Aksjer er dyre. Børser har fallhøyde, men utbytteaksjer kan bli risikosparernes mulighet til å søke ly."
Resten må man gjette seg til (kanskje noen har tilgang?)
Nå kan vel ikke MPCC karakteriseres som en risikoaksje med 2-3 års sikrede superrater og en utbytteguiding som står til gull. Men solide utbytteaksjer som MPCC får enda et kvalitetstempel ved at de karakteriseres som et sted å søke ly, safe haven, når det blåser opp til børsstorm/korreksjon.
Redigert 21.11.2021 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
coronet
21.11.2021 kl 02:58 11164

STADT DRESDEN (IMO 9320049) ankom Tuzla (Desan Shipyard) i Tyrkia 13.november og dokksatt dagen etter. Ligger fremdeles i dokk. Eierselskapet til "STADT DRESDEN" heter "AS Clara OpCo B.V.". Dette er visstnok forklaringen til at MPCC brukte navnet "AS Clara" i sine kvartalsrapporter. Det har derfor aldri eksistert noe skip med navnet "AS CLARA". Blir spennende for oss nerder å følge med om hun skifter navn i løpet av veklstedoppholdet.
Mer nerdestoff: STADT DRESDEN har i 2021 gått i charter for Diamond Lines (COSCO) for følgende ruteopplegg i Adriaterhavet-Indre Middelhav: Trieste-Venezia-Ravenna-Ancona-Koper-Piraeus-Limassol-Alexandria-Beirut-Izmir-Piraeus-Trieste i 4 ukers syklus, uten nevneverdige forsinkelser.
Schedule ligger også hos "CMA CGM" så det tyder på at det er et samarbeid om linjen.
Kbkristi
21.11.2021 kl 00:05 11343

Supert at vi får en skikkelig gjennomgang av skipene våre. Jeg må finne tilbake til "runeskriftene" fra i fjor :) En hel tidsalder siden, da en aksje i Mpc kostet under en femkroning. Fordelen med denne tråden, er at "noen" alltid vet det viktige. (les helgenen, dato, stuts og dato, coronet m.fl) :)
Men det er merkelig at jeg har et skip fra sept 2020 som heter AS Clara.
Fortsatt god helg, alle interesserte :)
Helg11
20.11.2021 kl 20:26 11866

Sludder og vås. Gjengir informasjon fra coronet (13/10-21), som dato har videresendt IR og fått rettet opp:
1. "AS Clara" heter "STADT DRESDEN" (IMO: 9320049) og det navnet har den hatt siden 2009. Har aldri vært registrert som AS Clara i noen andre kilder. (Vet at eierselskapet heter AS Clara OPCO BV) Managementselskapene WIlhelmsen Ahrenkiel og Contchart (Harper Petersen) som begge er involvert i dtiften har henne i sine fleet-lister som STADT DRESDEN (tbr AS Clara") tbr = to be renamed. (Dresden-navnet gir forøvrig relasjoner til Ibsen, så det er vel derfor de har beholdt navnet)
Vedlegger diverse foto på https://www.marinetraffic.com/no/photos/of/ships/shipid:360233/ships
Spesielt et foto av"STADT DRESDEN" i Koper, Slovenia 21.mai 2020 av Marjan Stropnik
https://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=4194710&size=full


2."AS Nadia" heter fremdeles "NORDSPRING" (IMO: 9321897), både i alle offisielle kilder og på fartøyets AIS. Ser på http://www.equasis.org/ at fartøyet noen dager i januar 2021 altså i.f.m. overtakelsen ble registrert med Tyske papirer som "AS Nadia", på nåværende eierselskap AS Nadia SchiffahrtsGmbH & Co.KG, noen dager. Før hun endelig ble registrert under Madeira(Portugal)-flagg og da var navnet fremdeles "NORDSPRING" hvilket navn hun pr.dato fremdeles seiler som. Jeg anbefaler at det her skrives (tbr "AS Nadia") i MPCC sin fleetlist inntil den er offisielt registrert som "AS NADIA".
Finner ingen gode foto av skipet etter at MPCC kjøpte skipet, men NORDSPRING skiftet klasse fra DNV-GL til ABS (American Bureau of Shipping) i september 2021 uten at navnet "AS Nadia" er nevnt bortsett fra i eierselskpets navn.
Tar med litt klipp og lim fra: http://www.equasis.org/EquasisWeb/restricted/ShipInfo?fs=Search (Gratis å logge seg inn på disse sider):

NORDSPRING - IMO n° 9321897
Flag (Portugal (MAR))
Call Sign CQEQ7
(since 01/07/2007)
Year of build
2007
Status
In Service/Commission
(since 03/07/2007)
Last update of ship particulars 05/10/2021

The ship is classed by
American Bureau of Shipping (IACS)
Delivered
since 15/09/2021

American Bureau of Shipping (IACS)
Last renewal survey 05/07/2017
Next renewal survey 05/07/2022


3. "AS Sevillia" heter "SEVILLIA" (IMO:9362712) så her har det sneket seg inn prefikset "AS" som ikke finnes i andre kilder. Ref. også her til Wilhelmsen Ahrenkiel og Harper Petersen sine fleetlister.
https://www.wilhelmsen-ahrenkiel.com/fleet-list
https://www.harperpetersen.com/fleetlist
Vedlegger også et foto av "SEVILLIA" fra Melbourne, Australia 8.november 2020 av Paul Finnigan
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=3227714

Ser av klasseselskapet (DNVGL) at "CORDELIA" (IMO: 9253014) er omdøpt "MSC CORDELIA III", men hun er ikke oppdatert på Marine Traffic siden 10/12 da hun lå oppankret på Hong Kong red. Mulig de holder på med oppgradering av AIS-transponder. Eierselskapet heter nå: Cordelia Shipping and Trading Limited.
Kbkristi
20.11.2021 kl 20:13 11874

Hmm, AS Clara het jo Clara i sept 2020 også???
NetromK
20.11.2021 kl 20:01 11910

Trur det må vere AS Clara. Det namnet manglar. Storleik og kontrakt stemmer.
Kbkristi
20.11.2021 kl 19:25 11981

Det ble jo ei bra uke. Mye info som skal ettergås.
Det er et par ting jeg stusser over så langt.
AS Nadia heter fortsatt Nordspring og Stadt Dredsen??? Hvilket skip er det?
Slettet bruker
20.11.2021 kl 18:56 12004

Det er ikke bare oss glade amatører som tjener penger på MPCC.

Det Dublin-baserte hedgefondet Pilgrim Global var opp 105 % for året til og med september, delvis takket være å ha en eierandel i Oslo-noterte MPC Container Ships, MPCC, ifølge et brev til investorer i oktober. Fondet forvaltet rundt 100 millioner dollar på slutten av fjoråret. Aksjene til MPC Container Ships er opp 205 % i år.

Etter nesten et tiår med hjertesorg, florerer uventede overskudd i den beryktede boom-and-dust av containerskipindustrien.

Pilgrim og andre store aksjonærer skaffet ytterligere kapital i en restrukturering av MPC Container Ships i juli 2020, slik at selskapet kunne unngå å snuble over gjeldsavtaler. Pilgrim, som har investert i MPC Container Ships siden den første private emisjonen i 2017 og kuttet sin eierandel i juli, ser investeringen delvis som en måte å dra nytte av fremvoksende prispress.

Inflasjonen er plutselig overalt," skrev Pilgrim-grunnlegger Darren Maupin i et brev til investorer forrige måned. "Store kapitalinvesteringer kreves kontinuerlig i forsømte basisnæringer ... ganske enkelt for å holde økonomiene våre i gang."
https://www.america-retail.com/supply-chain/supply-chain-crisis-en-la-cadena-de-suministros-genera-ganancias-en-wall-street/
Redigert 20.11.2021 kl 18:58 Du må logge inn for å svare
Billyjojimbob
20.11.2021 kl 18:48 8424

Denne aksjen er og har vært en juvel👍Opp,ned,sideveis.og swing,satser på ny fet opptur fremover👍
Alby
20.11.2021 kl 18:02 8418


Det blir spennende på mandag og se om vi fortsetter opp, eller ned som vanlig.
Illuminatus
20.11.2021 kl 17:56 8243

Vi får fasit etter hvert, men å låne aksjer for å sitte på de for og vente på stor kursøkning for så å selge de i markedet nå gir ikke mye mening.
Tidspunkt når shorterne ble satt virker veldig som de er vurdert på teknisk grunnlag i en da negativ trendkanal.
Legger de fundamental eller helikopteranalyse til grunn så virker det også veldig rart at de fortsatt sitter på aksjene og selger de etter vanvittig inside-kjøp, fantastiske tall i Q3 og fremtidig sikret inntjening, samt kursmål 26,1-40 kr fra meglerhusene.
De kan selvfølgelig øke shorten til uken, men det er i så fall en spenstig investeringesstrategi.
Takk for alt arbeidet pro motorer på forumet legger ned og deler. Uvurderlig hjelp for oss glad-amatører.
unikum
20.11.2021 kl 16:17 8545

Hva veit vi om ikke de aksjene allerede er ute på markedet og MÅ hentes inn igjen ? Har blitt holdt nede lenge nå ,samt godt ned i fra topp på ca 27 kr,
Slettet bruker
20.11.2021 kl 13:56 8905

Blir en spennende uke fra mandag av, blir nok muligens ikke bare "grønne" dager, men tipper vi er 25+ neste fredag. Mange aksjer fra shorting som skal ut, tipper på en liten dipp før vi fyker videre :)
Redigert 20.11.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
janneja
20.11.2021 kl 13:50 8901

Årets nyttårsrakett?
Slettet bruker
20.11.2021 kl 11:57 9153

Etter freddan er dagen deilig stille,
Så da; skal jeg ta en lillle?
Tenker på bilen og på meg selv,
Nei, jeg venter til i kveld!
Struts
20.11.2021 kl 10:14 9310

Seasure har flg slutninger i sin ukerapport:

=SPIL Kartini= Pmax 4250 CSBC Kaohsiung 2008 - OOCL - 3 yrs USD 51000
=Najade= Sub P 2702 Fosen Nordseewerke 2007 - Wan Hai Lines - 3 yrs USD 35000
=Cape Hellas= Sub P 2700 CSSC OME 2021 - Ellerman City Liners - 30 mths USD 54000
=Artotina= Sub P 2524 Kvaerner Warnowwerft 2001 - Maersk Line Ltd - 3 yrs USD 28000
=Hong Chang Sheng= Sub P 2135 Minami Nippon 1999 - CMA CGM - 7 mths USD 53000
=Atlantic Solli= Sub P 2007 Zhejiang Shipbuilding 2008 - COSCON - 3 yrs USD 31000
=Green Sea= Handy 1809 Hyundai Mipo 2020 - X Press Feeders - 3 yrs USD 35500
=Hansa Breitenburg= Handy 1740 Jiangyang 2003 - Maersk Line Ltd - 6 mths USD 43000
=Rijnborg= Handy 1712 IHC Merwede 2007 - Hapag Lloyd - 1 yr USD 41500
=Navi Baltic= Handy 1421 Sietas 2009 - ZIM - 3 yrs USD 30000
=Cherry= Feedermax 1064 Naikai Setoda 1998 - Samudera Indonesia - 18 mths USD 32000
=Asiatic Sun= Feedermax 1049 Dae Sun 2008 - Sealand - 2 yrs USD 25000
=Resurgence= Feedermax 920 Shimanami 2002 - SITC - 1 yr USD 25000
RedRabbit
20.11.2021 kl 09:51 9215

Har hatt FRO og GOGL i flere år og tatt lærdommen av at dette er volatile aksjer. GOGL har ett visst sesong mønster (BDI index/ rater) med kinesisk nyttårsfeiring som lavt og varer gjerne frem til april. Påfølgende mindre topp på forsommeren, før den daler noe. Høsten har en stigende trend og beste sesong, før en må selge seg ut i forkant av ny kinesisk nyttårsfeiring rundt februar. Krydret med uforutsette hendelser, som en demningsbrist, handels krangel eller en dårlig innhøsting grunnet tørke. En aksje en må følge med på hele tiden, følge nyhets bildet og agere kjapt på salgs-/ kjøps knappen. Kom meg ut på 89,- og meget fornøyd med det, selv med «lovnader» om rater på $100.000,- og kursmål på 120,- Skjedde ikke.

Langt deiligere og mer avslappende å være i MPCC. Hvor fremtidsutsiktene er langt mer kjente, i meget gode avtaler, for flere år fremover. Ser gledelig frem til utbyttene inn på ASK-kontoen, hvor de kan godgjøre seg/ re-investeres, til de rød-grønne mister regjeringsmakten ved neste valg. Ser frem til neste uke, med håp om at vi fortsetter videre opp på 20-tallet nå.
God helg 🥃
Slettet bruker
19.11.2021 kl 23:31 10098

Del 2.
Det sies at kostnaden for hvert fartøy på 2900 TEU er nærmere 40 millioner amerikanske dollar, mens prisen på hvert fartøy på 1100 TEU er mellom 21 millioner og 23 millioner amerikanske dollar.

I tillegg til bestillingene ovenfor, har Dexiang Shipping også en ordre på 5 skip på 1900 teu og 1 skip på 2700 teu hos Huangpu Wenchong Shipbuilding Company.

Faktisk har Dexiang Shipping vært svært aktiv i bruktskipsmarkedet de siste årene.I følge data fra nettdatabasen VesselsValue har selskapet kjøpt 6 skip i år, i størrelse fra 962-teu til 6350 teu.

HR Lines bestilte 4 matecontainerskip ved Mawei Shipyard
Bangladesh feederskipsoperatør HR Lines bekreftet at de vil bygge en serie containerskip ved Mawei Shipbuilding.

I oktober i år rapporterte skipsmeglerselskapet at et bangladeshisk selskap la inn en bestilling på 4 2900TEU feedercontainerskip ved Mawei Shipbuilding, som etter planen skal leveres mellom slutten av 2023 og midten av 2024. På det tidspunktet spekulerte markedet i at ordren kom fra HR Lines. Clarksons data viser også at HR Lines bestilte 6 2900TEU containerskip ved Mawei Shipbuilding i september i år, ved å bruke designet til Shanghai Ship Design and Research Institute (SDARI), og leveringstiden er satt til 2024.https://www.xindemarinenews.com/m/view.php?aid=34210
Redigert 19.11.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2021 kl 23:31 10059

Må få takke regnskapsavdelingen for glimrende jobb. Føler jeg sitter i styremøte hos MPCC når jeg følger med her.
Men over til "nyhetsavdelingen". Det blir ofte agurk nyheter men....Denne gangen fra det store utland. Kina.价格奇高!但航运公司在疯狂买、疯狂造,这种小船最近很火
For de som ikke er så stødig i Kinesisk så ligger det ett Googel språk ved. To deler.


Prisen er så høy! Men rederier kjøper og bygger som gale. Denne typen båter er veldig populær i det siste.
 Xinde Maritime Network 2021-11-19 18:59
Containerskip av mate-type er veldig populære, og det ser ut til at de vil fortsette å være populære i fremtiden.
Prisen på containerskip av feeder-typen har steget kraftig, men de er fortsatt veldig populære!
Nylig kunngjorde Wan Hai Shipping (2615) i Taiwan i mitt land at datterselskapet Wan Hai Shipping (Singapore) annonserte det siste kjøpet av et lite containerskip. Målskipet er et fullcontainerskip ved navn Box Express, som er et 1708TEU fullcontainerskip, og transaksjonsbeløpet er US$40,8 mill. Det spesifikke formålet med oppkjøpet er å vurdere konsernets eksisterende flåtekonfigurasjon og langsiktige utviklingsplan. Motparten i transaksjonen er CENNET ENTERPRISES INC. Containerskipet ble bygget i 2016.
For øyeblikket er prisen på et nytt skip av samme størrelse av denne typen rundt 35 millioner amerikanske dollar, men leveringstiden må ofte vente til 2024. Bransjen påpekte at Wanhai Shipping kjøpte "Box Express" til en rekordhøy pris på 40,8 millioner dollar. Det er klart at det er veldig optimistisk at markedsfraktraten vil holde seg på et høyt nivå de neste to årene.
Forrige måned brukte selskapet 41 millioner dollar på å kjøpe et nytt 1774 teu Filia T-skip bygget i 2019, og selgeren var britiske Lomar Shipping.
Nylig slapp det tyske uavhengige rederiet MPC Container Ships (MPCC), som tidligere hadde truet med å bygge en flåte på 100 små containerskip, en rapport som sa at etter å ha solgt to av sine skip til en høy pris, har selskapet tjent mye. og besluttet å øke i år Resultatforventninger.
Nylig selger selskapet 50 % av sine 2564TEU, AS Petulia bygget i 2008, og et annet heleid AS Palatia bygget i 2006 med 2566TEU. Prisen på begge skipene er 35,8 millioner amerikanske dollar.
I følge Xinde Maritime.com har MPCC solgt totalt 9 containerskip siden juli og er estimert å tjene cirka 99 millioner dollar i inntekter, hvorav 6 vil bli levert før slutten av året.
Selskapet sa at disse transaksjonene hjalp det Oslo-noterte selskapet med å øke inntektsprognosen til 360 millioner dollar til 365 millioner dollar, og det estimerte resultatet før renter, skatt, avskrivninger og amortisering var 305 millioner til 315 millioner dollar.
Selskapets administrerende direktør, Constantin Back, sa at han forventer at "gunstige forhold som bidrar til det stramme markedet for containerskip vil fortsette". Han sa: "Vi vil fortsette å se sterk fart i containermarkedet, med betydelig vekst i etterspørselen, og høye frakt- og charteravgifter." "Forstyrrelsen i den globale forsyningskjeden har forsterket denne situasjonen ytterligere. tid.
"Under dette unike markedsmiljøet vil befraktere fortsette å konkurrere om kapasiteten. Det som er mer verdt å nevne er at i løpet av de neste to til tre årene er antallet nye skip som forventes levert også svært begrenset."
De siste bekreftede containerskiptransaksjonene introdusert av Clarkson Research i den ferske markedsrapporten er hovedsakelig Panamax og under.
Bruktskipsmarkedet er hett, og verftene er også myke når de mottar bestillinger!
Som nevnt ovenfor og Xinde Maritime.com tidligere rapportert i artikkelen "Maersk, MSC, CMA CGM Opens Second-hand Ship "Snatch" Mode", optimistisk med tanke på de langsiktige forventningene til fremtiden, har mange shippinggigantselskaper allerede startet en frenetisk kjøpemodell.
Men kjøp av brukte skip er åpenbart ikke nok til å tilfredsstille appetitten til rederiene.
CMA CGM bestiller 10 matercontainerskip i isklasse
Ta CMA CGM CMA CGM som et eksempel. Nylig har selskapet ikke bare kjøpt brukte skip i vanvidd (som vist i diagrammet ovenfor og " Maersk, MSC og CMA CGM starter "grabbing"-modus for brukte skip " ). I følge foreløpig statistikk fra Xinde Maritime Network er det totale antallet brukt
Prisen er så høy! Men rederier kjøper og bygger som gale. Denne typen båter er veldig populær i det siste.

Containerskip av mate-type er veldig populære, og det ser ut til at de vil fortsette å være populære i fremtiden.
Prisen på containerskip av feeder-typen har steget kraftig, men de er fortsatt veldig populære!
Nylig kunngjorde Wan Hai Shipping (2615) i Taiwan i mitt land at datterselskapet Wan Hai Shipping (Singapore) annonserte det siste kjøpet av et lite containerskip. Målskipet er et fullcontainerskip ved navn Box Express, som er et 1708TEU fullcontainerskip, og transaksjonsbeløpet er US$40,8 mill. Det spesifikke formålet med oppkjøpet er å vurdere konsernets eksisterende flåtekonfigurasjon og langsiktige utviklingsplan. Motparten i transaksjonen er CENNET ENTERPRISES INC. Containerskipet ble bygget i 2016.
For øyeblikket er prisen på et nytt skip av samme størrelse av denne typen rundt 35 millioner amerikanske dollar, men leveringstiden må ofte vente til 2024. Bransjen påpekte at Wanhai Shipping kjøpte "Box Express" til en rekordhøy pris på 40,8 millioner dollar. Det er klart at det er veldig optimistisk at markedsfraktraten vil holde seg på et høyt nivå de neste to årene.
Forrige måned brukte selskapet 41 millioner dollar på å kjøpe et nytt 1774 teu Filia T-skip bygget i 2019, og selgeren var britiske Lomar Shipping.
Nylig slapp det tyske uavhengige rederiet MPC Container Ships (MPCC), som tidligere hadde truet med å bygge en flåte på 100 små containerskip, en rapport som sa at etter å ha solgt to av sine skip til en høy pris, har selskapet tjent mye. og besluttet å øke i år Resultatforventninger.
Nylig selger selskapet 50 % av sine 2564TEU, AS Petulia bygget i 2008, og et annet heleid AS Palatia bygget i 2006 med 2566TEU. Prisen på begge skipene er 35,8 millioner amerikanske dollar.I følge Xinde Maritime.com har MPCC solgt totalt 9 containerskip siden juli og er estimert å tjene cirka 99 millioner dollar i inntekter, hvorav 6 vil bli levert før slutten av året.Selskapet sa at disse transaksjonene hjalp det Oslo-noterte selskapet med å øke inntektsprognosen til 360 millioner dollar til 365 millioner dollar, og det estimerte resultatet før renter, skatt, avskrivninger og amortisering var 305 millioner til 315 millioner dollar.
Selskapets administrerende direktør, Constantin Back, sa at han forventer at "gunstige forhold som bidrar til det stramme markedet for containerskip vil fortsette". Han sa: "Vi vil fortsette å se sterk fart i containermarkedet, med betydelig vekst i etterspørselen, og høye frakt- og charteravgifter." "Forstyrrelsen i den globale forsyningskjeden har forsterket denne situasjonen ytterligere. tid.
"Under dette unike markedsmiljøet vil befraktere fortsette å konkurrere om kapasiteten. Det som er mer verdt å nevne er at i løpet av de neste to til tre årene er antallet nye skip som forventes levert også svært begrenset."
De siste bekreftede containerskiptransaksjonene introdusert av Clarkson Research i den ferske markedsrapporten er hovedsakelig Panamax og under.
Bruktskipsmarkedet er hett, og verftene er også myke når de mottar bestillinger!
Som nevnt ovenfor og Xinde Maritime.com tidligere rapportert i artikkelen "Maersk, MSC, CMA CGM Opens Second-hand Ship "Snatch" Mode", optimistisk med tanke på de langsiktige forventningene til fremtiden, har mange shippinggigantselskaper allerede startet en frenetisk kjøpemodell.
Men kjøp av brukte skip er åpenbart ikke nok til å tilfredsstille appetitten til rederiene.
CMA CGM bestiller 10 matercontainerskip i isklasse
Ta CMA CGM CMA CGM som et eksempel. Nylig har selskapet ikke bare kjøpt brukte skip i vanvidd (som vist i diagrammet ovenfor og " Maersk, MSC og CMA CGM starter "grabbing"-modus for brukte skip " ). I følge foreløpig statistikk fra Xinde Maritime Network er det totale antallet brukte fartøyer de siste 12 månedene omtrent 38.I tillegg planlegger selskapet også å satse stort på å bestille en rekke isklasse små containerskip nylig.
Ifølge de siste nyhetene vurderer CMA CGM neste ordre på 10 feedercontainerskip.Det er verdt å nevne at den totale investeringen for denne ordren kan overstige 620 millioner amerikanske dollar. Nærmere bestemt forbereder CMA CGM å bestille en serie Ice-class 1A, 2000-teu nybygg, som forventes å bli levert i 2024.
Kilder i verftsindustrien sa at CMA CGM har kontaktet verft i Kina og Sør-Korea. Verftets tilbud for hvert skip er mellom 62 millioner og 65 millioner amerikanske dollar.En annen markedskilde uttalte til og med at CMA CGM har signert en intensjonsavtale med Hyundai Mipo Shipyard (HMD) om å bygge disse skipene til en pris av 62 millioner dollar hver.Som nevnt ovenfor er prisen på et nytt skip av lignende skipstype under konvensjonell konfigurasjon for øyeblikket bare rundt 35 millioner amerikanske dollar, og kostnaden på 62 millioner amerikanske dollar skyldes at skipet må oppfylle kravene til isklasse og krever ekstremt høy konfigurasjon. .
Dexiang Shipping legger til bestillinger for å bygge flere skip av typen feeder
Ifølge Xinde Maritime Network bestilte et annet rederi fra Taiwan, Dexiang Shipping TS Lines, nylig opptil 6 containerskip av feedertypen ved Fujian Mawei Shipyard.
Ordren inkluderer 2 skip på 2900 TEU og 4 skip på 1100 TEU, og den totale investeringen krever omtrent 172 millioner dollar.
Markedskilder sa at disse nye skipene faktisk er opsjonsskip (alternative bestillinger) holdt av Dexiang Shipping ved verftet. Avtalens ikrafttredelse økte antallet bestillinger for 2.900 teu containerskip bestilt av selskapet ved Mawei Port i Fujian til fire, og antall bestillinger for mindre 1100 TEU containerskip til åtte.
Med tillegg av den siste ordren vil Dexiang Shipping bruke totalt ca. USD 344 millioner på nye feedercontainerskip i Mawei, Fujian.