MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1704182

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2021 kl 18:56 12000

Det er ikke bare oss glade amatører som tjener penger på MPCC.

Det Dublin-baserte hedgefondet Pilgrim Global var opp 105 % for året til og med september, delvis takket være å ha en eierandel i Oslo-noterte MPC Container Ships, MPCC, ifølge et brev til investorer i oktober. Fondet forvaltet rundt 100 millioner dollar på slutten av fjoråret. Aksjene til MPC Container Ships er opp 205 % i år.

Etter nesten et tiår med hjertesorg, florerer uventede overskudd i den beryktede boom-and-dust av containerskipindustrien.

Pilgrim og andre store aksjonærer skaffet ytterligere kapital i en restrukturering av MPC Container Ships i juli 2020, slik at selskapet kunne unngå å snuble over gjeldsavtaler. Pilgrim, som har investert i MPC Container Ships siden den første private emisjonen i 2017 og kuttet sin eierandel i juli, ser investeringen delvis som en måte å dra nytte av fremvoksende prispress.

Inflasjonen er plutselig overalt," skrev Pilgrim-grunnlegger Darren Maupin i et brev til investorer forrige måned. "Store kapitalinvesteringer kreves kontinuerlig i forsømte basisnæringer ... ganske enkelt for å holde økonomiene våre i gang."
https://www.america-retail.com/supply-chain/supply-chain-crisis-en-la-cadena-de-suministros-genera-ganancias-en-wall-street/
Redigert 20.11.2021 kl 18:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.11.2021 kl 19:25 11977

Det ble jo ei bra uke. Mye info som skal ettergås.
Det er et par ting jeg stusser over så langt.
AS Nadia heter fortsatt Nordspring og Stadt Dredsen??? Hvilket skip er det?
NetromK
20.11.2021 kl 20:01 11906

Trur det må vere AS Clara. Det namnet manglar. Storleik og kontrakt stemmer.
Kbkristi
20.11.2021 kl 20:13 11870

Hmm, AS Clara het jo Clara i sept 2020 også???
Helg11
20.11.2021 kl 20:26 11862

Sludder og vås. Gjengir informasjon fra coronet (13/10-21), som dato har videresendt IR og fått rettet opp:
1. "AS Clara" heter "STADT DRESDEN" (IMO: 9320049) og det navnet har den hatt siden 2009. Har aldri vært registrert som AS Clara i noen andre kilder. (Vet at eierselskapet heter AS Clara OPCO BV) Managementselskapene WIlhelmsen Ahrenkiel og Contchart (Harper Petersen) som begge er involvert i dtiften har henne i sine fleet-lister som STADT DRESDEN (tbr AS Clara") tbr = to be renamed. (Dresden-navnet gir forøvrig relasjoner til Ibsen, så det er vel derfor de har beholdt navnet)
Vedlegger diverse foto på https://www.marinetraffic.com/no/photos/of/ships/shipid:360233/ships
Spesielt et foto av"STADT DRESDEN" i Koper, Slovenia 21.mai 2020 av Marjan Stropnik
https://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=4194710&size=full


2."AS Nadia" heter fremdeles "NORDSPRING" (IMO: 9321897), både i alle offisielle kilder og på fartøyets AIS. Ser på http://www.equasis.org/ at fartøyet noen dager i januar 2021 altså i.f.m. overtakelsen ble registrert med Tyske papirer som "AS Nadia", på nåværende eierselskap AS Nadia SchiffahrtsGmbH & Co.KG, noen dager. Før hun endelig ble registrert under Madeira(Portugal)-flagg og da var navnet fremdeles "NORDSPRING" hvilket navn hun pr.dato fremdeles seiler som. Jeg anbefaler at det her skrives (tbr "AS Nadia") i MPCC sin fleetlist inntil den er offisielt registrert som "AS NADIA".
Finner ingen gode foto av skipet etter at MPCC kjøpte skipet, men NORDSPRING skiftet klasse fra DNV-GL til ABS (American Bureau of Shipping) i september 2021 uten at navnet "AS Nadia" er nevnt bortsett fra i eierselskpets navn.
Tar med litt klipp og lim fra: http://www.equasis.org/EquasisWeb/restricted/ShipInfo?fs=Search (Gratis å logge seg inn på disse sider):

NORDSPRING - IMO n° 9321897
Flag (Portugal (MAR))
Call Sign CQEQ7
(since 01/07/2007)
Year of build
2007
Status
In Service/Commission
(since 03/07/2007)
Last update of ship particulars 05/10/2021

The ship is classed by
American Bureau of Shipping (IACS)
Delivered
since 15/09/2021

American Bureau of Shipping (IACS)
Last renewal survey 05/07/2017
Next renewal survey 05/07/2022


3. "AS Sevillia" heter "SEVILLIA" (IMO:9362712) så her har det sneket seg inn prefikset "AS" som ikke finnes i andre kilder. Ref. også her til Wilhelmsen Ahrenkiel og Harper Petersen sine fleetlister.
https://www.wilhelmsen-ahrenkiel.com/fleet-list
https://www.harperpetersen.com/fleetlist
Vedlegger også et foto av "SEVILLIA" fra Melbourne, Australia 8.november 2020 av Paul Finnigan
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=3227714

Ser av klasseselskapet (DNVGL) at "CORDELIA" (IMO: 9253014) er omdøpt "MSC CORDELIA III", men hun er ikke oppdatert på Marine Traffic siden 10/12 da hun lå oppankret på Hong Kong red. Mulig de holder på med oppgradering av AIS-transponder. Eierselskapet heter nå: Cordelia Shipping and Trading Limited.
Kbkristi
21.11.2021 kl 00:05 11339

Supert at vi får en skikkelig gjennomgang av skipene våre. Jeg må finne tilbake til "runeskriftene" fra i fjor :) En hel tidsalder siden, da en aksje i Mpc kostet under en femkroning. Fordelen med denne tråden, er at "noen" alltid vet det viktige. (les helgenen, dato, stuts og dato, coronet m.fl) :)
Men det er merkelig at jeg har et skip fra sept 2020 som heter AS Clara.
Fortsatt god helg, alle interesserte :)
coronet
21.11.2021 kl 02:58 11160

STADT DRESDEN (IMO 9320049) ankom Tuzla (Desan Shipyard) i Tyrkia 13.november og dokksatt dagen etter. Ligger fremdeles i dokk. Eierselskapet til "STADT DRESDEN" heter "AS Clara OpCo B.V.". Dette er visstnok forklaringen til at MPCC brukte navnet "AS Clara" i sine kvartalsrapporter. Det har derfor aldri eksistert noe skip med navnet "AS CLARA". Blir spennende for oss nerder å følge med om hun skifter navn i løpet av veklstedoppholdet.
Mer nerdestoff: STADT DRESDEN har i 2021 gått i charter for Diamond Lines (COSCO) for følgende ruteopplegg i Adriaterhavet-Indre Middelhav: Trieste-Venezia-Ravenna-Ancona-Koper-Piraeus-Limassol-Alexandria-Beirut-Izmir-Piraeus-Trieste i 4 ukers syklus, uten nevneverdige forsinkelser.
Schedule ligger også hos "CMA CGM" så det tyder på at det er et samarbeid om linjen.
jadden
21.11.2021 kl 10:42 10668

Bak betalingsmur skriver E24 med overskrift "Aksjene som kan gi risikosparerne en nødhavn" Videre står det at "Aksjer er dyre. Børser har fallhøyde, men utbytteaksjer kan bli risikosparernes mulighet til å søke ly."
Resten må man gjette seg til (kanskje noen har tilgang?)
Nå kan vel ikke MPCC karakteriseres som en risikoaksje med 2-3 års sikrede superrater og en utbytteguiding som står til gull. Men solide utbytteaksjer som MPCC får enda et kvalitetstempel ved at de karakteriseres som et sted å søke ly, safe haven, når det blåser opp til børsstorm/korreksjon.
Redigert 21.11.2021 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
TheGambler
21.11.2021 kl 11:18 10694

Også det tekniske peker i rett retning👌

https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2021/11/21/7776438/sondagens-aksjetips-med-en-sterk-og-en-skummel-shippingsaksje

MPCC-aksjen falt kraftig tilbake etter toppen i sommer og etter bruddet på den stigende sekundærtrenden i slutten av august. Etter at 50-dagers glidende gjennomsnitt nylig falt under 200-dagers snittet ble det etablert et så kalt dødskryss. Da stod aksjen i fare for å falle videre.
Fredag snudde imidlertid aksjen rett opp, brøt de glidende snittene og den tekniske motstanden på 21,30-nivået. Den positive undertonen i RSI-chart holdt og det ble i tillegg etablert en ny, kortsiktig, positiv undertone i RSI-chartet. Den fallende tendensen i RSI-chartet ble også brutt og det samme ble 50-nivået, noe som signaliserte økende stigningstakt. Utviklingen i RSI-chartet åpnet også for videre oppgang mot neste tekniske motstand på 24,75-nivået i hovedchartet.

MPCC: Aksjen snudde rett opp og utløste kjøpssignal fredag.
Teorien tilsier at den tekniske støtten på 21,30-nivået skal testes før videre oppgang. Holder den tekniske støtten vil den danne et fundament for videre oppgang mot neste tekniske motstand på 24,75-nivået. Det må brytes på stigende omsetning for å signalisere videre oppgang mot 27-nivået og 28-nivået igjen. Ved brudd på disse vil det åpne for videre oppgang i den stigende hovedtrenden. Da kommer både 32-, 38-, 44-, 48-, og 56 kroner innen rekkevidde.
Det vil komme korreksjoner underveis, men så lenge de positive undertonen i RSI-chartet fortsetter vil de kunne bli forbigående.


MPC Container Ships

Norsk shippingselskap som eier og driver containerskip og maritime eiendeler som skip, aksjer i selskaper som eier fartøyer, lån som er sikret med pant i fartøy med fokus på småskipsfartøy og de drifter og anskaffe fartøyer og andre eiendeler.

Redigert 21.11.2021 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Oilbaron
21.11.2021 kl 12:40 10466

Enig med det du skriver ang. Fro og Gogl, vi kan vel ta med 2020 bunkers også.
Det har vært langt mere lønnsomt å sitte i Mpc siste året i forhold til de 3 andre.
FRO:opp 4,92% Gogl opp 108%. 2020 Bulkers opp 85%
MPCC opp 400%.
Da blir det for musepiss å regne de små kronene de 3 selskapene har betalt i utbytte.
fløterslasken
21.11.2021 kl 13:02 10387

MPCC nevnes ikke i denne artikkelen. Det er Yara, PepsiCo og B2Holding som omtales.
jadden
21.11.2021 kl 14:01 10168

Ja, jeg regnet ikke med at MPCC var nevnt i artikkelen, men de tre som er gjengitt når ikke MPCC til knærne når det kommer til utbytte, så dermed er MPCC i særklasse blant de beste nødhavner når eventuell korreksjonsstorm melder seg på børsen. Det tar tid før vi blir tatt inn i varmen for de som omtales i finanstidsskriftene, men vår tid kommer, blir ikke lett å komme utenom MPCC utover i 2022!
Struts
21.11.2021 kl 15:19 10124

Jeg er nok veldig gammeldags, til overmål også gammel, kan bare innrømme det. Har aldri forstått TA, for meg har det vært litt hode-skulder-kne-og-tå, skjønt akkurat det har jeg et forhold til. Men de siste 20 årene (?) har TA blitt veldig populært, og i Norge er det vel ledende Investtech som dominerer. For meg fremstår det hele litt som "hva var det jeg sa i etterkant"-analyse. Men det er klart, jo større man blir, jo mer makt får man. Av og til kan man kanskje snakke om selvoppfyllende profetier. Jeg er ikke sikker (sjelden det), men innbiller meg at det er vel ikke mange ukene siden at nevnte Investtech utbasunerte med brask og bram (eller noe i den duren) at MPCC var innlemmet i deres "Hold-deg-unna-portefølje".

Ikke meningen å være negativ, men altså...

TA eller ei, for meg fremstår det fremdeles som en absurditet at etter resultatene ble kjent 18.11.21 (hvor omtrent samtlige som uttalte seg om det her på forumet traff planken), så om ikke stupte, så gikk aksjekursen sørover. Det var noen i styret (inkl Schroeder) som antagelig også fikk hakeslepp og handlet inn i bøtter eller spann selvsamme torsdag. Dagen etter kom anal-ytiker-korpset luntende etter og ga stående ovasjoner. For noe som vi her har sett i månedsvis!

Ok, markedet har selvfølgelig alltid rett. Men jeg syntes jaggu vi også har det. I det minste av og til.

Og så er det bare å se hva som skjer i morgen (og selvfølgelig fremover). Om man er gambler, trader, eller ...
Redigert 21.11.2021 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Lyr
21.11.2021 kl 16:45 9887

Halvbløte pompøse tanker og ugjennomtenkte betraktninger om container-shipping.
(Redaktør Struts har sagt at dette er lov i søndagsbilaget, men jeg beklager likevel på forhånd til dem som er ute etter matnyttig stoff.)

Det var en fin fredag, etterlengtet etter en lang slitsom periode. Det er lov å ta seg en (Hansa)øl for å feire at demningen brast og skylte shorterne nedover elven.
Men når mandagen kommer må vi være ferdig med selvgratulasjonene, klatre opp i masten og speide etter skjær. Den vitenskapelige metode er å prøve å motbevise (falsifisere) sin egen teori. Så lenge man ikke klarer det, består teorien, men man slutter aldri å forsøke. Ingen teori er perfekt og endelig. Og det er dette jeg mener vi er for dårlige til. Vi er kjempegode på å lete opp fakta som underbygger vår påstand og demper vår angst, men ikke like kreative i vår jakt etter sprekker i tesen. Derfor bør vi også invitere våre meningsmotstandere inn i stedet for å prøve å jage dem vekk. Selv i de tilfellene der de ikke underbygger sine påstander med argumenter, tror jeg likevel vi kan lære noe av dem. Vi kan oppdage hvordan «den andre siden» vurderer situasjonen og få oss en luftetur ut fra ekkokammeret. Kritikerne er våre beste venner, som gjør den jobben vi selv viker unna. Et tilfelle for ikke så lenge siden var en som dukket opp på siden og proklamerte at han hadde satt en short. Argumentet hans var (fritt etter min hukommelse) at nå hadde aksjen gått så fort opp at det var sannsynlig at den skulle synke. Personlig finner jeg det vanskelig å tro på at noen kan spille så høyt på så tynt grunnlag, men hvis det stemmer så kan vi notere at noen tenker slik. Rett fikk han også!
Andre har spurt her på siden: hvorfor gikk kursen så langt ned? Jeg har en teori, som jeg har kommet til etter å ha lest hva forskjellige folk har skrevet på ulike fora: Utgangspunktet er at de har en (ikke ubegrunnet) oppfatning om at shipping er en farlig og volatil bransje, der ratene går like fort ned som de går opp. Planen deres, da de kjøpte aksjen, har derfor vært at de skal sitte i aksjen så lenge ratene går opp, for deretter å være raske til å selge med en gang de ser antydninger til at det snur. Dette tror jeg grafene viser at skjedde. Kursnedgangen startet vel omtrent da ratene begynte å bikke nedover. Og de som likevel ikke solgte med en gang (for vi vet at det ikke alltid er enkelt å følge sin egen plan) så at kursen stadig sank nedover, og ble dermed mer og mer overbevist om at deres opprinnelig plan var riktig, og så solgte de også.
Så, hvilke farer lurer fremover? Det er sikkert mange, men hvis man ikke finner noen med en gang, så kan man jo dikte opp noen. Det er bedre enn ingenting. Her er mitt bidrag. Jeg fant en artikkel på nrk.no i dag som forteller at mye av det som bestilles på nettet fra norske bedrifter og sendes i posten er pakket i alt for store esker. Esker som inneholder opptil 97% luft. Hvis kineserne har like lite miljøvennlige pakketeknikker som oss, så kan containerfraktbehovet reduseres betraktelig bare ved å forbedre dette, da man får plass til mye mer i hver container. Dette vil være bra for miljøet i tillegg til å redusere logistikkproblemene, så jeg regner med at noen er på saken allerede.
God søndag.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/prisen-for-pappen-1.15658679
Redigert 21.11.2021 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
TheGambler
21.11.2021 kl 17:25 9780

Jeg er absolutt enig med deg Struts. Constantin/MPC har gjort bortimot alt riktig i år. Solgt og kjøpt skip med god fortjeneste, skaffet gode lange rater, og krydret med noen korte lukrative rater. Det fundementale har vært vært sterkt i hele år. Etter et eventyrlig første halvår har det buttet i mot i høst. Traderne har fått herje, og naturlig nok har det vært gevinstsikring. Investtech sin tekniske analyse(finanshoroskop) har skremt en del investor, og vært med å presse kursen ned.
Den tekniske analysen blir selvforsterkende. (Tror de har «glemt» å fjerne MPC fra hold-deg-unna porteføljen)
Denne tråden har hjulpet med til å holde hodet kaldt på uforklarlige røde dager. Hvor kursen har vært fra dag til dag blir mindre viktig hvis man 1-3 års horisont.
At utbytte blir minst 6-7 kr for de neste fem kvartal er svært sannsynlig.
At den tekniske analysen peker oppover (og beskrevet i FA) gir kanskje aksjen et ekstra «puff». Men det er det sterke tallene som regnearkene viser som er avgjørende for kursen fremover. Jeg har vært med siden desember, og slipper ikke taket nå👌
velkjent
21.11.2021 kl 17:34 9776

Hvor kursen hadde vært uten nedsalget i sommer er det vel ingen som vet. Men trusselen om mer nedsalg har hengt over MPCC som et blylodd for kursen og til velsignelse for de som kjøpte aksjene basert på realiteter. Jeg hadde opprinnelig en plan om å stoppe ved et visst rundt antall aksjer, men fristelsen til å kjøpe under halv verdi ble for stor, og hvor antallet ender nå er ikke godt å si. Håpet er at kursen holder seg i ro til over nyttår og innhøstingen kan begynne. Skulle det komme flere nedsalg, gir det bare flere muligheter til å plukke aksjer på billigsalg.
Slettet bruker
21.11.2021 kl 17:35 9785

Jeg har bestilt mye rart fra våre venner i øst.
Med noen få untak er de svært flinke med små pakker som går i postkassa
i motsetning til norske leverandører som nesten utentak tvinger meg til å hente
på posten eller i en butikk .....




Slettet bruker
21.11.2021 kl 17:55 9827

Enig! Pakker fra det store utland synes jeg alltid er fornuftig pakket. Det er nok heller robotpakkingen her hjemme på berget som må forbedres. Disse store pakkene med «luft» går på godsbil og tog, IKKE på båt..
TheGambler
21.11.2021 kl 19:23 9652

Forsyningskjedene er under press .

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/11/19/7774508/re-shoring-og-decoupling-har-sin-pris

Utdrag:
«Det er derfor mye som tyder på at vi må leve med komplekse, om enn sårbare, verdikjeder også i fremtiden»
Normalone
21.11.2021 kl 20:00 9649

Kunne ikke vært mer enig Struts - når TA ev. "innfris" eller ikke, er min oppfatning at det nettopp skyldes fundamentale forhold. Et veldig godt eksempel - skulle jeg hørt på Investech sin analyse burde jeg solgt, men takket være all informasjon vi sitter med "visste" vi med stor grad av sikkerhet resultatene fra Q3. For min del vil det fundamentale ALLTID vinne over TA - og det er noe av grunnen til at jeg sitter helt rolig en lang tid, siden de langsiktige kontraktene, skipsverdiene (og nylig salg av skip), kontantbeholdningen tilsier at kursen skal mye høyere enn i dag. Det fikk vi en klar bekreftelse på ved de siste innsidekjøpene, hvor et styremedlem klinket til med kjøp av aksjer til 10 mill. Nå er det heller ikke lenge til vi mest sannsynlig får et utbytte på opp mot kr 3 pr aksje I Q1 (som utgjør nesten 15 % avkastning basert på dagens kurs...
Illuminatus
21.11.2021 kl 20:38 9532

Mange gode og viktige poenger.
Angående minimalisering av volum per sending så kan du nok trøste deg med at det er ett forsvinnende lite problem.
Årsak er at marginene ved transport er så små at ting som sendes i container blir pakket like godt sammen som en skyvedørsgarderobe eller alt annet fra IKEA.
Jeg har sendt noen hundre pakker innenlands og prisene hos posten legger i stor grad opp til at det er mulig å ikke pakke ting så små som mulig. Takstene er 0-2, 2-7 og 7+ cm bred og standard 25 cm bred og 35,5 cm lang og vekt for sendinger under 2 kg. For sendinger over 2 kg kan du sendte ganske stort volum til samme pris. Derfor blir volum dårlig utnyttet ved pakkesending i Norge.
Slettet bruker
21.11.2021 kl 22:20 8995

Den enes død den andes brød.
Det er vel det som er tilfellet med MPCC. I kjølevannet til pandemien har MPCC tjent enormt med penger, vil mest sannsynlig være en børsvinner i 2021. Men nå ser vi att pandemien er på vei tilbake. Vi ser det her og i hele Europa. De sa også på BBC i dag att de forventer ett nytt stort utbrudd i USA. Så får vi se hva det gjør med frakt prisene og Mpccs inntjening. Vil vi si neste november att MPCC vil være en børs vinner i 2022? Vi får se hva som vil skje med pandemien og sagaen om MPCC.

Og til Lyr, så er det en av mine favoritt fisker er nydelig å steke. Men enig vi må alle beskytte innvesteringene. Ser etter skjær i kjøen hver dag. Men å følge med her lese artikler og rapporter det er som lese en GPS og sjøkart for å få de riktige koordinatene på hvor vi er. Uten att jeg er noe ekspert så vil jeg sitte om bord i MPCC til jeg finner det fornuftig å forlate skuten.

Apropos den enes død den andes brød. https://tv.nrk.no/serie/wallace-og-gromit/sesong/1/episode/4
Albert123
21.11.2021 kl 22:23 9089

Har noen regnet på hva ekstraordinært utbytte Q1 22 kan bli?
Det skulle vel baseres på skipssalg

The decision comes as the Hamburg-managed company anticipates netting $150m in profit this year from the sale of smaller container vessels.

Hvis de har solgt for $150m of ca 440mill aksjer = $0,34 pr share kurs 8,5nok tilsvarer ca 2,8-2,9 Per aksje. Kan det stemme eller bommer jeg helt på utregning?
NetromK
21.11.2021 kl 22:56 9019

Ikkje fullt så enkelt som dette. Og eg har ikkje fått rekna inngåande på det endå.
Men blant det som kompliserar reknestykket er:
- Sjølv om det er ein netto gevinst, er total salssum og frigjering av kontantar større enn 150 mUSD, men bokført verdi av skipa forsvinn naturlegvis frå assets.
- I finanspresentasjonen er det beskrivet sal for 254 mUSD, men dette inkluderar AS Frida og AS Laguna solgt i H1. (Q3-presentasjon, s.24)
- I tillegg ser det ut til at pris for Petulia i den figurene er totalsum, og dette er ei Joint Venture skip, så MPCC vil berre få halvparten ca.
Har ikkje rekna på om Cordelia er ført opp likt.
- Av disse salsinntektene, saman med cash skal det betalast ned 122 mUSD av gjeld i Q4 (finaspresentasjon Q3, s. 19).
Struts
22.11.2021 kl 06:10 9076

Eh, for min del må man få mene hva man vil. Men syntes det er litt tåpelig når enkelte kommer med påstander ala "på slutten av dagen i dag vil aksjen stå i kroner 14,70" (eller 37,60 for den del) uten å underbygge det. Viktigere; REDAKTØR er Kbkristi (ikke jeg)!

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 5,682’ aksjer, og har med det 69.9% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg ned 471’ (851’ totalt) og The Bank of NY Mellon minus 215’ (3,810’). Ellers bare en håndfull mindre endringer. I lys av den store reduksjonen blant topp 50 skulle dette (vanligvis) tilsi at det vil dukke opp atskillig flere endringer litt senere på morgenkvisten.

På plussiden: Clearstream Banking opp 189’ (6,790’ totalt), The Bank of NY Mellon øker i en annen beholdning med 94’ aksjer (1,693’), Interactive Brokers pluss 64’ (3,966’) og Nordnet Livsforsikring + 39’ (4,715’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
Slettet bruker
22.11.2021 kl 06:51 9066

Kanskje ein skulle ventet ein time og to med tallene, dersom det viser seg at det er mangler kvar dag? Føler eg har våknet til at «topp 50 reduserer»... i eit par mnd’er no - men totalen ligger nærmest uforandret på ca. 70% av aksjene....

Uansett, ny veka og minner om gårdsdagens aksjetips:

https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2021/11/21/7776438/sondagens-aksjetips-med-en-sterk-og-en-skummel-shippingsaksje
Redigert 22.11.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.11.2021 kl 07:02 9476

Fra dagens Invettech:


MPC Container Ships (MPCC) steg kraftig med 15.52% og sluttet på 22.25 kroner. Forrige gang aksjen steg like kraftig var 2. september 2020, da den var opp 15.65%. Det var dessuten høy omsetning. Totalt ble det handlet for cirka 365 millioner kroner i aksjen, noe som er fire ganger så mye som vanlig dagsomsetning. Teknisk ser det også bra ut. Aksjen er trendmessig positiv på mellomlang sikt og en videre oppgang indikeres.
Struts
22.11.2021 kl 07:03 9473

Ja, gjerne for meg - men da kan noen andre ta over. Lat er jeg også, og for å si det enkelt, jeg liker å ta tak i det når jeg står opp, og når oppdateringene kommer rundt denne tiden, så er det mange flere tall (mao mye mer arbeide)... Har uansett tenkt å gi stafettpinnen videre (eksempelvis ved årets slutt), kanskje du eller Normalone vil overta?
Slettet bruker
22.11.2021 kl 07:12 9639

MPC Container Ships ASA Bullish About Container Rates in 2022
://www.hellenicshippingnews.com/mpc-container-ships-asa-bullish-about-container-rates-in-2022/
hectorgonzales
22.11.2021 kl 07:35 9618

Kort fortalt (Direkteavkastning) - Yara (10%) , B2H (P/E 7.7 - tilbakekjøpsprogram + utbytte (15øre) og Pepsico (2.4%).
Kaga
22.11.2021 kl 08:36 9369

Med de ordene fra Investtech så får vi vel anta at MPCC også nå er borte fra deres "Hold deg unna" liste? (tror vi fortsatt sto der fredag)
Slettet bruker
22.11.2021 kl 09:13 9059

Skulle tru det, tiden vil vise. Skal bli kjekke dagar når shorterne snart må dekke inn 6 mill. aksjer. 4,3% opp på 1,6 mill. aksjer i skrivende stund. Struts: Var ikkje meint som kritikk, berre ein tanke. For oss som sitter trygt eller nye som vurderer inngang, konsensus fra megleren ligger godt over 30 kr/aksje og det venter utbytter i størrelsesorden 2-3 kroner i Jan/Feb. Styremedlem kjøpte for 10 mill. før helga, så tenker nok at han forventer litt avkastning også fram mot nyttår og utbytter på nyåret.
Redigert 22.11.2021 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Struts
22.11.2021 kl 09:32 8862

Tok det absolutt ikke som kritikk!
Slettet bruker
22.11.2021 kl 09:37 9009

Flott, takk for jobben du legger ned for oss alle.

Short’en som må dekkes inn før eller seinare:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353

Papirtap, + 22 mill. og økende:
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=MPC%20CONTAINER%20SHIPS&land=norway
Redigert 22.11.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.11.2021 kl 09:49 8996

Lurer på hvor lenge de orker å holde ut.
Alby
22.11.2021 kl 09:52 8980


Det må vel være nært forestående , at disse må kaste inn håndkleet . 😊
Londonmannen
22.11.2021 kl 10:35 8635

Registrerer at du er bekymret for hvordan en gjenoppblussing av pandemien vil påvirke inntjeningen i MPCC. Da tror jeg du skal ta inn over deg at MPCC inngår langtidskontrakter på 3 års varighet. Mresteparten av 2022 er allerede i boks og de driver nå med å pre-fixe skip som går ut av kontrakt i løpet av 2022. Disse skipene sluttes på konttrakter med varighet inn i 2025.

I tillegg til å tjene gode penger på driften av skipene har ledelsen utvist en særdeles god ness for gode kjøp/salg av skip. Noe vi vil få erfare i form av ekstraordinære utbytter i 2022.

Når det gjelder ratenivået så bestemmes det hovedsakelig ut fra to faktorer; tilgang på tonnasje og det til enhver tid gjeldende behov for tonnasje. Altså helt enkelt; tilbud og etterspørsel som i de fleste markeder.

Nå er vi i den heldige situasjon at det kontraheres uvanlig lite volum av feedere. Noe som i henhold til ledelsen i MPCC skyldes usikkerheten rundt hvilke fremdriftsmaskineri feedere vil få anledning å benytte i fremtiden. Inntil myndighetene har bestemt seg for hvilke løsning de skal gå for, så vil det bygges relativt få feedere. Når man da samtidig har en stor andel skip som er eldre enn 25 år, så mener ledelsen i MPCC at det som bygges av tonn asje, knapt nok evner å ersatte tonnasje som må skrapes.

Og det er to forhold som vil styre skrapingen; økte kostnader pga aldring samt ratenivået. Det sier seg selv at dersom ratenivået er skyhøyt, så vil det lønne seg å holde skip sertifisert og flytende. Men når ratene begynner å synke så vil også skrapingen av eldre tonnasje tilta. Og som tidligere påpekt så styres ratenivået av tilgjengelig tonnasje og behovet for tonnasje. I den grad behovet for tonnasje forblir uendret, så vil det være nybyggingsraten og skraping som vil styre ratenivået. Dersom det skrapes like mye tonnasje som det kommer til i markedet, så vil ratenivåety ligge stabilt. Kommer det mer tonnasje inn i markedet enn det skrapes, så vil ratene falle. Men når de faller, så vil skrapingen ta seg opp og etterhvert vil det skrapes flere skip enn det som blir tilført markedet, og ratene vil stabilisere seg, eventuelt stige.

I dette bildet så er det greit å ha klart for seg at når det gjelder ULCS så kontraheres der en god del tonnasje. Men dersom økningen i det segmentet resulterer i at flere kontainere flyttes interkontinentalt, så vil behovet for feedere øke og sette press på ratene.

Når kundene velger å inngå langtidskontrakter til relativt gode priser, så er det et tegn på at dem som kjenner markedet og sitter på førsthånds detaljkunnskap om markedet, mener at feedermarkedet vil holde sefg stramt i flere år. Noe som stemmer overns med det ledelsen i MPCC fremholder. Det burde tyde på at en investering ki MPCC vil sikre oss solide utbytter og kursstigning i årene som kommer. Mion konklusjon er at MPCC vil vise seg å være en solid og siukker investering langt lengre enn mange i dag ser for seg.
Slettet bruker
22.11.2021 kl 11:08 8381

Hei i London!!! Eller Noreg!

Du skriver at : Nå er vi i den heldige situasjon at det kontraheres uvanlig lite volum av feedere."

Dette er nok de fleste av oss langsiktige investorer her inne enige om. Men nettopp derfor: Har du sett en totaloversikt som viser hvor mange feedere som er bestilt, med leveringsfrist og ikke minst hvordan dette antallet vil påvirke tilbudet sammen med de nåværende skipene?

Det hadde vært utrolig interessant, uansett om det er positivt eller negativt, å få disse tallene på bordet. Vi vet jo at MPC uansett vil ha kontrakter som varer "inn i evigheten", i hvert fall frem til 2024/2025 og slik sett ha tjent inn hele flåten innen den tid.