MPCC Bull 2022


Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 21.01.2022 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
22.11.2021 kl 11:09 10468

Så lenge majoriteten ser det som meglerhusene ser, altså stor oppside og dermed holder på aksjene sine samtidig som nye akkumuleres og laster ytterligere opp - kommer dagen for da shorten må dekkes inn nærmere for hver dag. Da vil kursen gjerne hoppe 10-15% opp på dagen. Men tidspunkt? Tiden vil vise, men det skjer lenge før utbyttene blir vedtatt og utbetalt.

https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2021/11/21/7776438/sondagens-aksjetips-med-en-sterk-og-en-skummel-shippingsaksje
Redigert 22.11.2021 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
hill
22.11.2021 kl 11:18 10609

"Dersom det skrapes like mye tonnasje som det kommer til i markedet, så vil ratenivået ligge stabilt. Kommer det mer tonnasje inn i markedet enn det skrapes, så vil ratene falle. Men når de faller, så vil skrapingen ta seg opp og etterhvert vil det skrapes flere skip enn det som blir tilført markedet, og ratene vil stabilisere seg, eventuelt stige. "

Helt riktig Londonmannen! Vi ser nå et godt eksempel på at nettopp dette skjer i Hafnia - hvor det i markdet skrapes flere produkttankere, enn det kommer nye.
Ergo begynner det å bli manko på denne type tankere og markedet står dermed klart for ny oppgang.
Ser at styremedlem i Hafnia utnytter dette maksimalt og kjøper aksjer i Hafnia på fredag, for 4,9 millioner kroner!
Grunnen til den store skrapingen av produkttankere er ikke bare lave rater, men også høye stålpriser og tilsvarende høye skrapingpriser.

Vil vi snart se samme tendensen i feedermarkedet også?
Redigert 22.11.2021 kl 11:21 Du må logge inn for å svare

Hei Londonmannen. Det må være en Misforståelse. Det jeg mener er att hvis pandemien brer om seg vil MPCC tjene enda mer penger på enda bedre kontrakter. For de har vel noen skip som i 2022 skal inngå nye kontrakter, hvis jeg ikke har misforstått.
Struts
22.11.2021 kl 11:28 10523

Jobbet med Erik Bartnes noen år (ikke i Hafnia) for en evighet siden, nærmest umulig å si noe vondt om ham - vil nesten påstå at han fremstod da som Baack gjør nå - veldig kunnskapsrik.

Nei, jeg sitter ikke på en komplett oversikt selv, men jeg støtter meg på det som kommuniseres fra ledelsen i blant annet MPCC. Jeg vil tro at disse gutta har en rimelig god innsikt i hva som rører seg i feedermarkedet. Og det er jo naturlig at så lenge usikkerheten mhp fremdriftsmaskineri henger over markedet, så vil rederne være forsiktig med å kontrahert skip som kan være uaktuelle å benytte i det de forlater verftet de er bygget på.
Alby
22.11.2021 kl 11:40 10461


Så faller vi tilbake ?

Algoritmene og traderne liker godt å tro på Fiboncci sin tallrekke, så det kan hende shorterne får litt hjelp for øyeblikket, men da skal det snart snu oppover..?
Nortraship
22.11.2021 kl 11:53 10406

Det er vel strengt tatt pandemien som har akselerert MPCC på nordlig (aksje)kurs. En fjerde- og femte bølge vil trolig forsinke markedets normalisering og dermed opprettholde høye rater.

Bon voyage!
Argus
22.11.2021 kl 12:10 10246


Takk for svar, Londonmannen!

Det er vel kanskje ikke så underlig at en slik liste hittil ikke er kjent offentlig. Den vil jo være svaret på om man skal bestille flere skip eller ikke.

Men på samme måte som våre regneeksperter her inne viser store talenter, finnes det sikkert noen som teller antall ordre på feedere og andre skipsordre rundt i verden. Noen bestillinger er sikkert heller ikke kjent av forretningsmessige årsaker, men skipsverftene må jo på ette eller annet tidspunkt la det bli kjent blant ansatte og leverandører at man skal bygge nye skip, så da får jo også omverdenen vite om det.

Jeg venter i spenning på at en eller annen på denne tråden plutselig dukker opp med en liste over bestillinger av feedere for de neste årene.
hill
22.11.2021 kl 12:44 9942

Hyggelig å høre - er ikke for ingenting at han er blitt storeier i Pareto. Han vet nok hva han styrer med!
Kanskje på tide å legge noen egg i Hafnia-kurven også, for å bli med fra starten på en ny oppgang?

Har selv tro på at produkttankere kan være et segment innen tank, som kan gjøre det bra i tiden som kommer,
på samme måte som feeder-sigmentet vil fortsette å gjøre det godt innen container-markedet.
Keefer
22.11.2021 kl 12:51 10028

For å få bedre innblikk i kontrahering/bestilling av feedere for de neste årene pr. nå, vil jeg anbefale å ta en ekstra titt på MPCC sin presentasjon for Q3, side 13, 14, 15 og 16 (Market Update: Mid-Term Outlook).https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_-_Q3_2021_Earnings_call.pdf

EDIT: Beklager - Ser denne nettopp ble lagt ut i posten over.
Redigert 22.11.2021 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Argus
22.11.2021 kl 13:24 9684

Hjertelig takk, VolumOpp og Keefer!

Jeg er riktignok ingen racer når det gjelder slike tabeller, men det ser ut som oppsummeringen nederst på side 14 er essensen av hva jeg faktisk var ute etter. Og konklusjonen er vel at (EDIT!) etterspørselen, i hvert fall i øyeblikket, vil være større enn tilbudet også de nærmeste årene:

"Mid-term demand and supply forecasts for the Container Vessel Market are robust. Total supply growth until 2024 is expected to show a compound
annual growth rate of 4.9%. Demand growth is currently estimated with a CAGR of 5.1%.

 For Intra-Regional Trades, mid-term demand and supply comparisons are even more favorable. While supply growth is driven solely by vessels larger."

"5.2k TEU (CAGR for vessels smaller 5.2k TEU is 0.2%), demand growth on Intra-Regional Trades (the main deployment of smaller tonnage) is
relative strong with a CAGR of 5.6% until 2024.
Redigert 22.11.2021 kl 16:40 Du må logge inn for å svare

Jepp, har seg sånn at vi nemlig må nødt å teste en støtte på 21,75 kr før vi trygt kan segle videre.
Sto i avisen i går, så sånn er det vel bare.

etterspørselen er større enn tilbudet

og det er fint!
Redigert 22.11.2021 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
Struts
22.11.2021 kl 13:49 10109

Kontrahering av containerskip. Følgende er en oppfølging/oppdatering av innlegg rundt 09.10.21. Selv følger jeg ikke så veldig nøye med på de store enhetene (typisk 15-20,000+ TEU). Av den enkle grunn at det er segmentet rundt vår «baby» som er meg nærmest; mao. MPCC. Forsøker således å holde meg oppdatert på feederne (nærmere bestemt kontraheringer av skip rundt/under 4000 TEU), og i forhold til de større er samme fremdeles ikke i nærheten (min oppfatning) sett i forhold til eksisterende flåte. Skjønt, en økning siste månedene har det vært, det dreier seg da naturlig nok i praksis stort sett om skip for levering 2023 og senere (i hvert fall for kontraheringer inngått siste par måneder).

Iht MPCC’s siste rapport for q3 (datert 18.11.2021), nærmere bestemt presentasjonen (side 15), fremgår det at ordreboken for nybygg (iht Clarkson) ligger på 13 enheter (2% av eksisterende flåte i nevnte størrelse) for skip under 1,000 TEU, 468 skip (12.5%) mellom 1-3,000 TEU, og 783 enheter (12%) for de opp til 8,000 TEU. Sistnevnte da av totalen slik jeg forstår det (under 8,000 TEU), ref høyresiden (på nevnte side). Av samme diagram går det eksempelvis frem at i størrelsesorden 12,000-17,000 TEU er det 2,975 (!!) enheter (68.7%) nå i ordre. Med levering fra nå av (få naturlig nok) og frem til 2025.

Så med tanke på foran nevnte antall, er det det ikke så mye jeg har fått med meg. Det får i beste fall gå som et representativt utvalg.

Men: Følgende er da hva jeg har registrert de siste månedene. Priser (og de er kanskje litt interessante) oppgitt er hentet fra diverse kilder, for ordens skyld nevner jeg å ikke ha startet min ganske så amatørmessige registrering av (rapporterte) nybygg før uti mars/april 21 (mener jeg). Noe som er ment som en forklaring (ikke unnskyldning):

Antall nybygg (+ er opsjoner), TEU, levering, Verft (pluss evt. litt om spesifikasjoner), pris pr enhet, kjøper når kjent, i parentes måned rapportert:

NB 1,930 TEU/2023 Huangpu Wenchong $ 23 m Briese Schiffahrts (April 21)
2+2 NB 1,900 TEU/2023 Huangpu $ 26 m Green World Cyprus (Mai 21)
2+2 NB 2,700 TEU/2023 Huangpu Wenchong $ 32 m Green World Cyprus (Mai 2021)
12 x NB 3,055 TEU/2022-2023 Nihon Japan $ 48.8 m Wan Hai Taiwan (rapportert slutten av juni 21)
2 x NB 2,800 TEU/2023 Hyundai Mipo $ 38 m Euroseas Greece (Juni 2021)
6 x N/B 3.500 TEU 2022/24 China 800 plugs $ 40.00 til Japan; incl. longterm t/c to Maersk (midten juli 21)
3 x NB 3,300 TEU 2023/24 China - $ 29 m China (midten juli 21) for innenlands trade
3+3 NB 1800 TEU/2023 Hyundai Mipo 2023 $ 31.3 m Greece (Juli 21)
2 x NB 1,140 TEU/2024 Fujian Southeast China $ 20 m Star Ocean Marine China (August 21)
6 x NB 1,100 TEU/2023 Mawei China 2023 unknown price TS-Lines HKG (August 21)
2 x NB 4,200 TEU Mawei China 2024 $ 40 m MSC (Conventional fuel) (September 21)
3 + 3 NB 3,500 TEU Taizhou Sanfu, China 2023-2024 $ 62.0m Hartmann, Germany Dual fuelled (September 21)
11 x NB 3,200 TEU Huangpu Wenchong 2024-25 (Scrubber + reefer plugs) $ 49 m Evergreen (September 21)
11 x NB 2,300 TEU Huangpu Wenchong 2024-25 (Scrubber + reefer plugs) $ 40 m Evergreen (September 21)
2 x NB 1,900 TEU Del Huangpu Wenchong 2024 unknown price Briese (September 21)
2 x NB 1,800 TEU Huangpu Wenchong 2024-25 (Scrubber) $ 33 m Evergreen (September 21)
2 + 2 NB 2,900 TEU Mawei SB, China 2023-2024 $ 40.0m TS Lines, Hong Kong Tier III / Phase 3 (September 21)
4 NB 1,380 TEU Penglai Zhongbai, China 2024 $ 30.0m USC, Germany LOI stage, Ice-class 1A, reefer plugs (September 21)
3 NB 1,380 TEU Penglai Zhongbai, China 2024 $ 30.0m Nordic Hamburg, Germany 10 years T/C attached, Iceclass 1A, reefer plug (September 21)
2 x NB 1,692 TEU Huanghai China 2023 Songa (Blystad), iht FA er prisen $ 25 m each og 1,800 TEU, og levering av nr 1 sept/okt 2022 (September 21)
4 + 2 NB 5,400 TEU del Hanjin 2023-2024 $ 65 m Europe (Oktober 2021)
2 + 2 NB 3,700 TEU Mawei China 2023 (hatchless!) unknown price MSC (Oktober 2021)
2 +2 x NB 3,058 (muligens 3,158) TEU Dely Zhoushan Chang 2023/24 $ 42.6 m Log-in Logistica Intermodal, Brazil (Oktober 2021)
4 + 4 NB 2,900 TEU Del China 2024 Eedi Phase 2 $ 37-38m Karnaphuli Bdesh (Oktober 2021)
2 x NB 2,500 Del Hyundai Mipo slutten 2023 $ 41 mill Namsung Shipping (Oktober 2021)
2 x NB (options declared) 1,023 TEU del 2023-24 Dae Sun Korea $ 19.2 m SITC HKG (EEDI phase 3) (Oktober 2021)
2+2 NB 1,000 TEU Del 2023 Daehan $ 22 m Pan Ocean (Oktober 2021)

Disclaimer: Alt referert etter beste evne, men uten garanti.

PS. Fremstår det hele litt rotete, så er det helt normalt, da det gjenspeiler kråka som har formulert det.
Redigert 22.11.2021 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
22.11.2021 kl 14:21 10162

Tydelig at klar kommunikasjon ovenfor eit solid utbytte på nyåret og mulig tilbakekjøp av aksjer har effekt. Etter ca. 15.5% oppgang på ein handelsdag er det sterkt og positivt at den står så godt i dag. Kommer til å klatre mot konsensus på over 30 kr/aksje fram mot jul. Ha flott ettermiddag alle!

https://container-news.com/rate-reduction-could-take-18-30-months-reports-sea-intelligence/
Redigert 22.11.2021 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
jadden
22.11.2021 kl 15:10 9848

Nå har den vært nede på 21,65 i dag, har vi da testet 21,30 nivået? Jeg blir imponert over TA hvis den nå stimer oppover mot første hinder 24,75.

I FA i går kunne vi lese som gjengitt, det er vel Investech det er hentet fra:

"Teorien tilsier at den tekniske støtten på 21,30-nivået skal testes før videre oppgang. Holder den tekniske støtten vil den danne et fundament for videre oppgang mot neste tekniske motstand på 24,75-nivået. Det må brytes på stigende omsetning for å signalisere videre oppgang mot 27-nivået og 28-nivået igjen. Ved brudd på disse vil det åpne for videre oppgang i den stigende hovedtrenden. Da kommer både 32-, 38-, 44-, 48-, og 56 kroner innen rekkevidde.

Det vil komme korreksjoner underveis, men så lenge de positive undertonen i RSI-chartet fortsetter vil de kunne bli forbigående."
Helg11
22.11.2021 kl 16:10 9553

Noen nye slutninger i dag:
Northern Jupiter 8814 2010 five to six months trading worldwide 180.000 $ daily MSC
Henrika Schulte 5605 2011 60 months trading worldwide 50.000 $ daily MSC

I tillegg fra Global ship lease: Ny forward fix på to skip fra midten av 2022 til 2027, på rekordrater selvfølgelig. "new five-year time charters for the Eco 9,115 TEU Al Khor and Maira XL with a leading liner operator, to commence mid-2022 at the conclusion of their current charters." Ser ikke ut som om de som leier skip tenker at ratene eller lengdene skal ned med det første.

Takk Helg11! Sterke rater - og som du skriver, det vitner om at en forventer høye rater i lang tid fremover.
Zabal
22.11.2021 kl 16:27 9608

Takk for oversikten, Struts!
Jeg må komme med en liten korrigering: Skalaen i MPCC’s oversikt for kontraheringer for de forskjellige skipsstørrelsene er TEUk, ikke antall skip!
Så 2975 i klassen 12-17k blir da rundt 185 skip (gitt en snitt-størrelse på 16k TEU). Det er fortsatt ganske mange, men litt mindre enn 2975. :)

Annet spørsmål: Går det an å følge fremdriften på byggingen? Det er jo fortsatt Covid-problemer, mangel på halvledere, strømproblemer i Kina, begrensninger i stålproduksjonen og generelt kaos i varetransporten. Vil verftene kunne levere til avtalt tid?
Argus
22.11.2021 kl 17:10 9442


Selvfølgelig! Åh, smarte meg!!! Det er endret, godt at du fikk frem poenget, PSI-Investor!

Det innebærer altså at tilbudet av skip fortsatt er lavere enn etterspørselen, hvilket normalt vil føre til høyere rater.
Og slik ser det også ut til å være når man ser på dagens nye kontrakter presentert over av Helg11!
VolumOpp
22.11.2021 kl 18:06 9131

«Container shipping lines smash profits made by Facebook, Amazon, Netflix and Google»

Trenger ein å seie noko meir?

https://splash247.com/container-shipping-lines-smash-profits-made-by-facebook-amazon-netflix-and-google/

coronet
22.11.2021 kl 23:42 7808

"AS FEDERICA" (IMO: 9395068) har idag skiftet navn til "CMA CGM CALLAO" liggende i Willemstad (Curacao). Skifter også registrering fra Madeira c/s: C6IY6 til Malta-flagg Nytt c/s: 9HA5541.
Så da er nok denne handelen fullbyrdet.
Redigert 22.11.2021 kl 23:45 Du må logge inn for å svare
Falco1
23.11.2021 kl 00:29 7620

Kjøpte litt her i dag på 22 kr . Aksjen virker spennende og tror den har potensiale til å komme seg over 30 kr på kort tid. Holdt seg også veldig bra etter oppgangen på fredag noe som er veldig positivt.
Struts
23.11.2021 kl 07:18 7070

Hehe, det har du selvfølgelig rett i! Syntes det var mistenkelig mange, men på den annen side så blir min egen lille oversikt ikke fullt så virkelighetsfjern allikevel. Skal ikke uttale meg så mye om nybygg, men vet at man i 2nd hand-markedet har innført egne COVID-klausuler (for å ivareta partenes interesser mtp forsinkelser osv), så tar det for gitt at dette er blitt innført i nybygg-kontrakter også.

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 1,867’ aksjer, og har med det 69.49% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: State Street Bank ned 622’ (4,610’ totalt), The bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 527’ og 307’ aksjer (til resp. 1,861’ og 1,385’ totalt), Verdipapirfondet Storebrand minus 189’ (1,452’), Avanza Bank ned 167’ (1,547’), Klaveness Invest ned 150’ (6,883’), Deutsche Bank minus 80’ (8,760’) og Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) ned 76’ (17,333’ totalt). Ellers bare én liten endring.

På plussiden: Clearstream Banking opp 163’ (6,954’ totalt), Bank Julius Bär opp 150’ (939’), Interactive Brokers pluss 103’ (4,069’), Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) opp 70’ (10,386’), Nordnet Livsforsikring pluss 53’ (4,769’), Nordnet Bank + 33’ (2,757’), Jan Heggelund (investor) + 30’ (1,251’) og Six Sis opp 25’ (1,349’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
Redigert 23.11.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Struts
23.11.2021 kl 07:20 7064

Ser man det! Det blir vel da det tredje skipet i rekken overtatt av CMA CGM.

PS. Som et lite (eller stort) kuriosum nevnes (selv om det kanskje er godt kjent blant flere) at Evergreen har kontrahert 2 x 24,000 TEU enheter for levering Jiangnan i 2024. 24,000 TEU - det må da være verdens største!?
Redigert 23.11.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
unikum
23.11.2021 kl 08:31 6640

Ingen synlig endringer i short registeret. Er det i dag de vil starte å hente inn igjen lånte aksjer som jeg antar de har pøst ut i markedet?
Med short posisjoner under 19 og 20 lkr kan det bli heftig for de.
jvh
23.11.2021 kl 09:24 6247

Stor kjøpsordre på 21,5.. 550.000 stk
NetromK
23.11.2021 kl 09:36 6168

Spesielt bra for oss som får utbytte i NOK ja. Skipsverdiar og inntjening i NOK er opp ca. 8% no frå 20.10.21.
Vert ganske store utslag av dette. Så er det vanskeleg å spå over tid kva retning dollarkursen vil ta.

Jepp, dette er tilsvarende verdens største som ble levert i juni 2021. Men når slike kjemper kommer i drift, så er det kun et fåtall havner som kan håndtere dem. Så da blir det mer jobb på feederene.

Ja, det var den jeg mente. Husket feil. Ser ut som vi får svar på spørsmålet ditt i dag. Vi var definitivt ikke ferdig med testen på 21, 30 😉

Ser ut som børsen også har noe å teste. 👀
Struts
23.11.2021 kl 11:02 5521

Sant nok, men innebærer også at de største linjeselskapene har heller ikke akkurat mistet troen på markedet fremover. Noe vi vel er klar over, men...
Redigert 23.11.2021 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Titleist
23.11.2021 kl 11:12 5549

Svak børsdag og enda en fantastisk mulighet til å kjøpe billige MPCC for de som var redd de ikke rakk toget..

Hadde ikke trodd vi skulle få kjøpt til 21 blank igjen, etter megaresultat, innsidekjøp og mulig shortskvis..

Har kjøpt en del i dag jeg.. (more to come?)
Hoasis
23.11.2021 kl 11:50 5310

Blir dere ikke lei av å repetere "fantastisk kjøpsmulighet"? Kursen var langt nede på 19 tallet forrige uke og har vært der en stund. Skal ikke se bort i fra at vi skal ned igjen dit.
Argus
23.11.2021 kl 12:05 5208


Skjønner at du ser deg lei på at det repeteres noen ganger at det er en god kjøpsmulighet for tiden.

Poenget er bare det at aksjene i MPC er svært billige, kanskje de aller billiste på børsen. Jeg behøver ikke repetere hvorfor nå, men aksjen fikk et kjøpssignal på fredag. Så skulle kursen ned fordi en 15,5%s oppgang nesten alltid blir etterfulgt av en teknisk reaksjon. For å si det enkelt: Det er ingen aksjer som går rett i himmelen, de må innom helvete i ny og ne!

Men trenden er klar nå. Ved årsskiftet vi langt over dagens kurs, you bet!