MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1764719

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Tullekopp
13.12.2021 kl 10:07 10204

Takker for opplysningen Velkjent. Har vist kommet inn på feil forum 😊. Beklager men viste ikke att jeg var kommet inn på et opplærings kurs i norsk. Så det er bra du retter meg. Får håpe ingen er så uheldig att de skriver feil heretter for da kommer Velkjent 😊 Ha ein fortsatt fine dag til deg og MPCC.
velkjent
13.12.2021 kl 10:19 10119

Dyslektikere får ikke "anfall"; epileptikerne derimot...
Kbkristi
13.12.2021 kl 10:26 10064

Okey, har ikke legeutdanning :)
Slettet bruker
13.12.2021 kl 10:40 10057

Det må da være innafor å si fra på en vennlig måte uten at folk skal legge seg i fosterstilling i skyttergravene sine. Om ingen forteller oss hva vi gjør feil blir det vanskelig å forbedre seg.
Struts
13.12.2021 kl 10:53 9959

Kbkristi kan sikkert utdype, men min erfaring er at MPCC annonser tid for kvartalsrapporter omtrent en uke i forkant. Sist var vel 18. november, så blir det muligens rundt samme dato i februar 2022 (for q4 21), og med beskjed da tilsvarende i forkant.
Slettet bruker
13.12.2021 kl 11:07 9849

Takk for oppklaringen, Kbkristi! Selvom dette har vært tema en stund, kommer det alltid noen nye momenter i nye innlegg som gjør det interessant.

Dine argumenter tilsier at det vil være klokt å dele ut overskuddsmidler som utbytte i stedet for å kjøpe egne aksjer. Der synes jeg du overbeviser.

Om ledelsen likevel finner det formålstjenlig, kan det være for å gi markedet et klart signal om at kursen er for lav. Og samtidig hindre shortere i å komme på banen.

Apropos shortere: Om det ikke er shorterne som kjøper tilbake aksjer i dag, begynner de å få et problem. Og et ikke så rent lite problem heller. For to minutter siden var det ikke registrert noen endring på shorterlisten til Finanstilsynet. Det betyr at det så sent som torsdag fortsatt var shortet 6,4 millioner aksjer pr. 29.10.2021. Posten utgjør 1,44 % av de totale aksjene i MPC. Altså en ganske betydelig post, spør du meg. Hadde aksjene blitt kjøpt tilbake fredag, ville det ha utgjort cirka kr. 140 millioner.

Når skal shorterne kjøpe tilbake aksjene? Jeg vil anta at de funderer sterkt på det i disse dager. Venter de for lenge, får vi utbyttene som ganske klart vil føre til en økning i kursen. Så jeg forventer at shorterne vil slå til rimelig raskt for å unngå en formidabel smell. Papirtapet er der allerede, men går kursen mot kr. 30, vil det være ganske katastrofalt. Og hvorfor skal ikke kursen nærme seg kr. 30 når så mange analytikere har kursmål opptil kr. 40???

Så min konklusjon er at shorterne vil gi oss en real kursfest en eller annen gang fra nå og én måned fremover. Deretter er det for sent for shorterne å reagere!
Redigert 13.12.2021 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.12.2021 kl 11:26 9712

En annen mulighet er at vi kun konsentrerer oss om MPCC og shippingmarkedet....fant en fersk artikkel om havnesituasjon i Kina - slitne arbeidere drar nå og fremover hjem for å feire høytid utpå nyåret, og utgjør både skvis iht mangel på arbeidskraft, samt trussel iht "zero-covid-tolerance" i havnesystemet. Det kommenteres også iht mangel på feeders & sannsynlige implikasjoner worldwide m.m;

https://indiashippingnews.com/seafarers-heading-home-pose-a-new-risk-to-chinas-ship-traffic/
Redigert 13.12.2021 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
unikum
13.12.2021 kl 11:42 9583

Ja da fikk vi akkurat den samme syklusen i aksjen. Opp ca 3 %, deretter får vi den ned. Oppgangen er på ca 75 % av dagens omsetning slik at disse som f... kursen bruker litt " mindre aksjer på dette.
NOKIA1
13.12.2021 kl 11:51 9521

Det kan jo være slik at short aksjene som skal leveres tilbake allerede er dekket inn på en annen konto.
Så, vi få se.
Normalone
13.12.2021 kl 11:55 10119

Akkurat nå er vi inne i en veldig positiv "stim" - høyere topper/bunner og riktig omsetningsvolum (høyt volum når den stiger/lavt når den faller). Vi er på vei mot neste motstand på rundt kr 25.
PSI- Investor
13.12.2021 kl 12:17 10063

Ser økende behov:

https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-lines-eye-further-increases-in-mid-december/

All-inclusive trans-Pacific container shipping rates to North America held steady in the week to Dec. 10 with the expectation that shipping lines would push for further increases next week as demand strengthens
Struts
13.12.2021 kl 13:22 9860

Intet vondt ment (selvfølgelig), men siste uken har vært fin mht trading i MPCC - opp 3% i løpet av noen timer er omtrent tre-ganger det jeg får på innskuddsrenten (til og med høyrentekonto!) disse dager, så har da absolutt intet problem med å selge. Og kjøpe tilbake litt senere på dagen, eller dagen etter. Skjønt, noen ganger treffer man, andre ikke. Livet sett under ett har jeg vel feilet mer enn truffet. Sukk. Men litt moro i mellom har det vært - som for de fleste av oss vil jeg tro (og håpe)!

Minnes også vagt en helg i Tjøme (siste jeg erindrer var tre flasker Cognac som stod på et bord i ett av hotellrommene, nei også var det dagen derpå som verdens mest fyllesyke flodhest i en yacht som stevnet mot Tønsberg). Dobbelsukk.
Redigert 13.12.2021 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
Kaga
13.12.2021 kl 13:25 9871

Det er vel ikke tilfeldigvis MPC han snakker om? Noen med abonnement som kan sjekke?

Frode Morkedal drar frem to shippingaksjer og spår børsvinner ytterligere 60% opp
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/12/13/7788557/spar-borsvinner-opp-nye-60-prosent
Redigert 13.12.2021 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.12.2021 kl 13:27 9883

NOKIA1: Nå spør jeg fordi dette var ukjent for meg: Kan shorterne allerede ha dekket seg inn "på en annen konto", men uten at det blir registrert av Finanstilsynet? Og uten at antall prosentvise shortinger blir registrert?

I så fall ser jeg ikke hensikten med den oversikten.
Redigert 13.12.2021 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Struts
13.12.2021 kl 13:31 9872

Vet ikke helt, men har noen aksjer i WAWI, og om dem er det meldt flg:

Oslo (Infront TDN Direkt): Clarkson Platou Securities tar opp dekningen av Wallenius Wilhelmsen med en kjøpsanbefaling og kursmål på 71 krone per aksje.

Det fremgår av en oppdatering mandag.

Meglerhuset skriver at Wallenius Wilhelmsen er en markedsleder i et sterkt marked for frakt av biler og tungt utstyr, og de ser derfor en betydelig oppside i inntjeningen for selskapet de neste årene.

sitat slutt

PS. Den andre som anbefales er i samme kategori; Høegh Aotoliners. Trur eg.
Redigert 13.12.2021 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Struts
13.12.2021 kl 13:35 9861

Kan ikke gi noe fornuftig svar (som vanlig). Men når det gjelder Finanstilsynet, så opplyser de:

sitat

Positions are updated every business day at 15:30 CET

sitat slutt

Og slik jeg leser det, blir de da bare oppdatert én gang hver (børs)-dag. Til og med FØR børs-slutt. Så da er det fint å logge inn der (også) lenge før middag. Eh, noe avhengig av når man får i seg det da.
NOKIA1
13.12.2021 kl 13:42 9821

Om du er short 500K på en konto, så kan du jo handle 1M på en annen? Etterpå så er det vel mulig å overføre fra en konto til en annen?
Normalone
13.12.2021 kl 13:49 9775

Struts - det et nok flere enn deg som forsøker å trade i MPCC om dagen, som følge av de store svingningene. Det kan derimot virke som at tradingen "rangen" har flyttet seg noe oppfatter, og at vi forhåpentligvis fremover vil se svingninger mellom kr 22-25 (i stedet for kr 19-22).
Bearwizard
13.12.2021 kl 14:12 9660

Denne utviklingen har vi sett så ufattelig mange ganger før...vi ender nok i rødt i dag (hvis vi ikke allerede er der mens jeg skriver)......
Struts
13.12.2021 kl 14:15 9677

For all del - "rangen" vil tilnærmet nesten alltid flytte seg, har absolutt INTET i mot at kursen beveger seg nordover. Tvert i mot!
Slettet bruker
13.12.2021 kl 14:21 9676

Hapag-Lloyd AG ATH, Ernst Russ AG ATH, A.P. Møller - Mærsk ATH - MPCC trades delvis i stykker. Om kursen i dag hadde vore 30 kr+ uten all tradingen, kan ein jo berre spekulere i og rundt - i stedet vasser den rundt ca. 10 kr under konsensus til meglerhusene. Det er alltid eit fåtall som trader, men dei som holder på, liker å poengtere det for å skape usikkerhet blandt andre - selvfølgelig når det passer inn i egne planer. Har sett utviklingen i mange aksjer før, resultatet har til tider blitt at allmuen har kastet kortene og alle taper på det, i stedet for å dra lasset i sammen.
Redigert 13.12.2021 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
toftos
13.12.2021 kl 15:24 9354

Trading er en ting, men vi ser at flere av de største aksjonærene har solgt mye aksjer de siste mnd. Topp 50 hadde i går under 69% av aksjene ( Første gang under 69 ? ) Flere er helt ute, så vi får håpe at nedsalgene snart er ferdig og at vi får oppgang fremover. Men samtidig er det noen som kjøper disse aksjene, så er heldigvis mange som har troen enda :)
Struts
13.12.2021 kl 15:29 9335

Jeg føler med i det du uttrykker. Er ganske glad i litteratur, og har et svakt hjerte for poesi i særdeleshet. Men med all respekt å melde, når det gjelder aksjehandel så er det svært lite som har med å dra lasset sammen å gjøre. Finansmarkeder er kyniske, og svært pragmatiske. Dessverre kan man vel si, men pekuniært er det vel få som bryr seg om naboen på børsen. Det er egentlig ikke noe poeng i å spekulere i om og hvis. Meglerhusene er totalt uinteressert (nei, glemte kurtasjen) i småinvestorer, de gir sine anal-yser og glemmer dem neste dag. Men som i Meteorologisk Institutt (ekisterer det fremdeles?) blir noen viktige instanser informert først. Leonard Cohen hadde en del peiling da han skrev låten "Everybody knows". Burde nesten være pensum. Uten at det selvfølgelig (?) har noen relevans til markeds-mekanismene.

Men det er viktig å ha en fin tone på et slikt forum som vi har her. Og det med å dele informasjon. Hva er vel ellers poenget? Ønsker deg uansett riktig god jul!

Og, med mindre Helg arresterer meg, så har vel E.Russ gått nærmere 30% opp siste par uker (!!), så det er kanskje håp i hengende snøre for oss her også!
Redigert 13.12.2021 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Helg11
13.12.2021 kl 16:14 9109

Ingen å arrestere! Jeg ville tro det var ganske vanskelig å få arrestert en struts også? Og ikke minst å få arrestert riktig struts, der alle står med hodet i sanden?

Nåvel. Jeg er fortsatt trygg på at MPCC sin tid kommer tilbake igjen, og at containershipping er low risk / high reward fremover uansett hvilket selskap man velger.
Struts
13.12.2021 kl 16:32 9053

Så enig, så enig - selv om jeg er ganske alene som struts her oppe på Nordkalotten!

Poenget mitt var egentlig: Når to selskaper i samme bransje beveger seg diametralt forskjellig (ala Russ vs MPCC) gjennom noe tid, så er det etter min erfaring mulig å "hedge". Det fungerer selvfølgelig ikke alltid (når man er struts skjer det egentlig sjelden). Men eksempelvis i tørrlast (ikke relatert til i dag eller andre dager nødvendigvis). Dersom GOGL detter 3% og 2020 Bulkers forholder seg uforandret, hvorfor ikke selge i det siste og kjøpe i GOGL?

Er trygg på både MPCC og Russ. Men i dag valgte jeg å selge sistnevnte på Euro 3.6, (ups, sry 5.6, en viss forskjell) og heller handle mer i MPCC på slutten av dagen. Eneste problemet (i den grad man kan kalle det noe slikt) er at kurtasjen er ganske stor (for meg Euro 28 pr handel), i motsetning til 0.04% for norske aksjer i Nordea.
Redigert 13.12.2021 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.12.2021 kl 16:41 9110

Velger å følge dine råd Struts. "Det er egentlig ikke noe poeng i å spekulere i om og hvis". Nyhetene, slutningene og indexene finner ein fint sjølv.

Kanskje blir det ny Taycan til jul om ikkje kjærringa setter seg på bakdekka - tiden vil vise.

God jul til alle og einkvar, fra Nord til Sør.

Normalone
13.12.2021 kl 18:02 8782

Struts - jeg er også trygg på både MPCC og Russ, samtidig har jeg også merket at MPCC det siste halvåret har hatt en betraktelig dårligere kursutvikling sammenlignet med flere av de andre container selskapene som etter mitt syn ikke kan forklares med selskapsspesifikke forhold (snarere tvert i mot, ref. bl.a. de siste skipssalgene til MPCC mv). Det kan kanskje forklares med at selgerne av Songa skipene, hvor flere fikk deler av kjøpesummen i MPCC aksjer, har valgt å selge aksjer - og at det i tillegg har blitt satt short. Tror på en reprisingen, nå som det nærmer seg utbyttetid, og i likhet med deg Struts valgte også jeg å kjøpe flere aksjer sent i dag.
Redigert 13.12.2021 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
Struts
14.12.2021 kl 07:42 7569

Ok, vi får se hvordan det går. Kanskje verdt å merke seg at Norges 11. rikeste handler inn litt aksjer iht loggen...:

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 853’ aksjer, og har med det 69.3357% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av 100’ aksjer og mer: Euroclear Bank ned 4,139’ (0 totalt), Merrill Lynch minus 1,635’ (0), The Bank of NY Mellon reduserer i tre beholdninger med hhv. 499’, 298’ og 143’ aksjer (til resp. 0, 95’ og 2,444’ totalt), J.P. Morgan Securities ned 222’ (2,940’), Goldman Sachs reduserer i fire beholdninger med hhv. 176’, 151’, 134’ og 117’ aksjer (til resp. 632’, 421’, 2,001’ og 93’ aksjer totalt) og Bofa Securities Europe ned 166’ (530’ totalt). Det er 21 beholdninger som reduseres med 20’ eller flere aksjer, ellers bare et par små endringer.

På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp av 100’ aksjer og mer: Euroclear Bank øker i en annen beholdning med 4,139’ aksjer (4,139’ totalt), The Bank of NY Mellon øker i en fjerde beholdning med 1,520’ aksjer (3,174’ totalt), UBS Europe opp 591’ (6,689’), Brown Brothers Harriman pluss 357’ (357’), J.P. Morgan Chase Bank London + 247’ (368’), Torstein I. Tvenge (eiendomsbaron, aksjetrader og investor) + 182’ (182’) og DNB Markets opp 100’ (100’ totalt). Det er 27 beholdninger som øker med 20’ eller flere aksjer, ellers en del mindre endringer.
Redigert 14.12.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Normalone
14.12.2021 kl 08:07 7598

Tusen takk Struts! Det ene er at Tvenge kjøper aksjer, men verken Klaveness eller Brynhildsen (Canomaro) selger.
Redigert 14.12.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2021 kl 08:20 7525

Jeg også hadde sans for "sette seg på bakdekka" :-)
Den minte meg om en opplevelse fra mange år tilbake. En lokal lyriker leste dikt på en festival jeg var, i en liten koselig bygd i Vestfold. Han omtalte leppene til en kvinnelig bekjent (ikke de hun smiler med...) på følgende måte: "Hun hadde ...... som bakskjermene på en Volvo PV. Det var flere enn meg som satte ølet i halsen, for å si det sånn...
Helg11
14.12.2021 kl 09:56 7030

Fortsatt mange signaler på at markedet holder seg sterkt:

1. https://splash247.com/101-ships-spread-across-1000-miles-waiting-for-berth-space-at-la-and-long-beach/

2. https://www.freightwaves.com/news/about-that-rate-relief-ocean-shipping-costs-are-rising-again

3. Skipssalg i dag. Lenge siden vi har gått i dybden på dette Struts, men jeg sammenlignet COSCO KAWASAKI 4,530TEU 2010, $ 65.0m med AS Emma (60 mUSD)og Venetia (ER, 59 mUSD) som begge også er bygget i 2010. Cosco Kawasaki ser for meg ut som å være bygget på et bedre verft og en anelse større, men dog ingen svakheter på skipssalgsbiten...
Struts
14.12.2021 kl 10:13 6919

Ref 3. Ja, har også notert det. Det har vært SVÆRT tynt mht salg siste månedene av skip i denne størrelsen, har da også presisert (tror jeg) de siste par gangene at verdier i nettopp dette segment og denne størrelse er noe usikkert. Når det gjelder =COSCO KAWASAKI= avventer jeg litt for å få flere bekreftelser om både det ene og det andre. Men kan godt hende vi ender opp med en "liten" oppjustering av de aller største mot tampen av året. Jeg må uansett (dessverre kanskje) gjøre som jeg lærte i sin tid, å ta en konservativ tilnærming. Og bra (men ganske forventet egentlig) at du følger med! Og størrelsesmessig/verdimessig er det for disse enhetene ikke så veldig betydningsfullt med et par hundre containere mer i kapasitet. Føler jeg da.
Redigert 14.12.2021 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
china
14.12.2021 kl 12:14 6311

Går jo veien dette! Konge aksje.
Slettet bruker
14.12.2021 kl 12:52 6177

Ja det tror jeg absolutt, skjønner at du er lei og full av ironi. Allerede i neste uke kan det komme børsmelding om Ekstraordinær Generalforsamling, tipper det vil sette fart på kursen- samt at de fleste av oss har vel en ganske sterk formening om hva som venter i Q4 presentasjon februar. Kjøp deg noen flere aksjer hvis kapitalen tillater det nå når kursen har en dipp.
Redigert 14.12.2021 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Struts
14.12.2021 kl 13:10 6854

Lov å være lei. Og full (av både det ene og det andre). Følte meg litt genial i omtrent 1 time i går på formiddagen da jeg solgte noen MPCC-aksjer, og kjøpte dem delvis tilbake på slutten av dagen etter salg av noe i Ernst Russ. Ikke så genial i dag (som vanlig), burde vel ha ventet med begge deler! Sukk og stønn. Men det finnes en løsning for alt - jeg satser på Aass Pilsner (anno 1834), tenke seg til et bryggeri stiftet da Henrik Ibsen var bare 6 år gammel! Det var riktignok året før han måtte flytte ut til Venstøp, etter at faren Knud (som så mange andre da) hadde surret litt med sine investeringer. Tenk om jeg hadde lært litt selv!
Redigert 14.12.2021 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
Normalone
14.12.2021 kl 13:47 6732

Det er alltid lett å være etterpåklok:) Ser i dag at jeg også burde ventet med gårsdagens kjøp - samtidig vil det være umulig å treffe på topper/bunner (salg/kjøp). Det viktigste er at en treffer i det langsiktige bildet - og det er ingenting med MPCC (teknsisk/fundamentalt) som etter mitt syn tilsier at selskapet har dårligere fremtidsutsikter i dag (sml. med i går) - og trenden er fortsatt positiv.
Slettet bruker
14.12.2021 kl 14:01 6857

Spooky Normalone, det er andre dag på rad at jeg vurderer en kommentar og du kommer meg i forkjøpet med samme ordlyd. I dag dreide det seg om etterpåklokskap, og i går "ikke uten grunn at flere selskaper velger tilbakekjøp av aksjer" m.m.

Er også helt enig i din kommentar om det fundamentale, og det er kommentert og linket mye som peker i samme retning. Denne også, klippet fra mail fra Xtrainvestor, som igjen henviser til Hellenic Shipping News:

CONTAINERSHIPPING: Nivåene for rater for 2022-23 har økt betydelig i forhandlingene iht Platt på tross av befrakternes håp om at spotratene vil avkjøles det kommende året. I starten av kontraktsforhandlingene for kommende sesong som starter i april så er de diskuterte prisnivåene mellom 20-100% høyere enn i 2021.

Nå dreier jo det seg om pris på frakt av containere, men det lover i mine øyne også godt for "vår" del!