MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1500219

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
jvh
30.12.2021 kl 12:58 9843

Fin utvikling på kursen, alle som handlet da kursen hadde sine dipper tidligere i høst f¨r nå betalt. Litt off topic, noen her som vil anbefale tilgang hos TekInvestor? Tenkte å melde meg inn
Alby
30.12.2021 kl 12:58 9944


Vi sitter i årets børsvinner, godt nytt år. 🇳🇴🇳🇴
Struts
30.12.2021 kl 13:17 9912

Kan bare svare for meg selv, og jeg føler jeg har stor nytte av det, men innrømmer at det gjelder KUN Aksjonærlistene der. Chattefunksjonene er ikke noe for meg. For andre er det muligens omvendt.
Route69
30.12.2021 kl 14:21 9649

Tar imot et velment og erfaringsmessig råd til en nybegynner her på tampen av et fantastisk 2021....om man plutselig fikk 250K disp på sin ASK den neste timen....kjøpe i dag eller vente til uka? Spør for en venn😉
komfa
30.12.2021 kl 14:30 9648

Kjøpe må og få med skjermingsfradrag for 2021.

Struts
Det går mot slutten av 2021 og jeg vil gjerne få takke deg for din innsats og nyttige bidrag på denne tråden. Jeg visste ikke at Struts var en slik morgenfugl, men der har du imponert. At du også har en genuin interesse for vår tidligere teatersjef ved Den Nationale Scene, Henrik Ibsen og deler artige historier om ham er også noe mange av oss setter stor pris på. Tusen takk!

Vil få ønske deg og dine et riktig Godt Nytt År!
Alby
30.12.2021 kl 16:08 9288


Ønsker dere alle et riktig godt nytt år. 2022 håper jeg blir et enda bedre år for oss.
Lyr
30.12.2021 kl 16:30 9202

Gratulerer folkens, vi ble årets børsvinner! Takk for det gamle, snakkes neste år.
Kbkristi
30.12.2021 kl 16:33 9194

Ja, da får vi vel gratulere oss selv med å ha truffet på den beste aksjen på hovedindeksen i 2021 med en stigning på 1 år på fantastiske 313,30%.
Neste år kan vel umulig gå like bra kursmessig, men jeg er ganske sikker på vi vil inneha kanskje den beste aksje utbyttemessig.
Takk til alle iherdige speidere som som har bidratt til å gjøre denne turen sikker som banken og med en lottogevinst i slow motion.
Godt nyttår hele gjengen :)

Jeg vil også benytte muligheten til å rette en stor takk til alle dere som bidrar med kompetanse og ikke minst god tone. Denne tråden er unik i den sammenheng - og jeg ser frem til fortsatt være medalsjonærer med dere i 2022. Det skal, som Kbkristi skriver, mye til for at MPCC vil stige like mye prosentvis i 2022 sml med 2021 - samtidig er prisingen fortsatt veldig attraktiv (NAV, P/E mv) og store deler av overskuddet vil bli betalt tilbake til aksjonærene de neste årene (så vi får helt sikkert en fortsatt hyggelig reise).

Godt nytt år!
jastrand
30.12.2021 kl 17:00 9101

Vil også takke for ett fantastisk år,og takke alle de flinke gutta her inne ,ingen nevnt /ingen glemt.Det virker nesten som om dere skriver nekrologen til Struts,men neidda denne fuggelen kommer til å levere også neste år (d kommer kanskje noen strutse-egg også),Hvis jeg skal se inn i krystallkula for 2022,så tipper jeg pr.31.12.22 kurs kr 37.- og utbetalt utbytte kr 8.- Godt Nytt År Bli med på en tippekonkurranse da !!!
Redigert 30.12.2021 kl 17:19 Du må logge inn for å svare
Route69
30.12.2021 kl 19:52 8670

Stor takk til alle dyktige bidragsytere her inne for et lærerikt og fruktbart 2021! Som mange påpeker er tonen, kompetansen og fokuset her rimelig unikt - og jeg ser frem til å fortsatt være lastet til ripen i MPCC gjennom et særs lovende 2022. Takk for det gamle & Godt Nytt År! 💪🍾🎆
Argus
30.12.2021 kl 21:06 8876

Hjertelig takk for gedigent råd om MPC i 2020, Kbkristi, der traff du spikeren på hodet!

Årets børsvinner, ja, og kanskje en vakker investering også i 2022. Jeg tror absolutt at utbyttene vil øke fokus på selskapet ytterligere.

Som en kuriositet kan jeg nevne at Investtech har en langsiktig anbefaling av MPC med kursmål kr. 53. Det gir i så fall en kursøkning på 115 %. Med tanke på at MPC vil dele ut minst fem utbytter til neste år, og de gedigne overskudd som forventes med ganske stor treffsikkerhet grunnet langsiktige kontrakter, er vel en slik økning slett ikke utenkelig. I så fall er det mange av oss som blir mer enn alminnelig velholdne…..

Godt Nyttår til deg, Kbkristi, til Struts, Helg11, dato m.fl.! Hold dere friske og hold motet oppe!
Redigert 30.12.2021 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
30.12.2021 kl 21:20 9236

Takk, Argus.
Sitter bare og venter på telefon fra ordføreren nå som skal fortelle hvor mye han gleder seg til skatten min 😱😂😂😂
Fatboy23
30.12.2021 kl 22:03 9120

Vil starte med å takke for et fantastisk aksjetips fra Kbkristi, og mye god observasjon og "speiding" fra helg11, Struts og co. Vi ble børsvinnere, og da knuste oslo børs. Selvom vi vil få fantastiske utbytter neste år, vil vi trolig ikke bli børsvinner igjen. Dermed har jeg sett på andre sektorer og funnet finans/bank nokså interessant. Da med økt rente og folk som vil kanskje ha pengene et mer safe sted etter å ha opplevd bobler i ESG aksjer. Sogn sparebank da ser veldig billig ut med en inntjening på 5 i p/e, kan hende den har blitt oversett da den har kun en markedsverdi på 90 mill. Synes regnskapet deres ser bra ut, de har en del lån men det har vell alle banker.(?) Hadde vært takknemlig for noen gode innspill for noen som har litt mer erfaring enn meg, som akkurat fikk rundet av sitt første av forhåpentligvis mange år som "mini-investor". (Grunnen for at jeg drar opp en bank i denne gruppen er erfaring av mange gode og saklige svar)
Kbkristi
31.12.2021 kl 11:10 8249

God fart inn i 2022. Innsideporteføljen fikk en bra avslutningen på et elendig år.

Slår vi de to seneste årene sammen, har Innsideporteføljen gjort det bedre enn Oslo Børs.
Og avslutningen på året var også god. På grunn av julen er det nå to uker siden vi har oppdatert Innsideporteføljen. I denne perioden har Innsideporteføljen lagt på seg 3,7 prosent, mot en oppgang på 1,9 prosent i hovedindeksen.

Denne gangen var det MPC Container Ships og Kahoot som bidro sterkest, med et kursløft på henholdsvis 7,4 og 8,1 prosent.

https://finansavisen.no/nyheter/portefoljer/2021/12/31/7795915/god-fart-inn-i-2022?internal_source=sistenytt

I et forsøk på å bøte på trafikkorken ved amerikanske havner vurderer Los Angeles-havnen å ilegge redereier som lar tomme containere stå på terminalen i mer enn ni dager gebyr, skriver Splash24/7.

Gebyret skal etter planen begynne på 100 dollar, for deretter å øke med 100 dollar for hver dag de blir stående. Pr. november hadde om lag 9,9 millioner containere ankommet Los Angeles-havnen i løpet av året, en økning på 18,8 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i 2020.

The premium surcharge, which overstayed in the trans-Pacific route and later in other ex-Asia routes for nearly a year, is expected to continue at least through the first half of 2022 due to firm demand and worsening schedule reliability

https://www.hellenicshippingnews.com/container-premiums-expected-to-continue-through-h1/

Og med det ønsker jeg dere alle sammen et Riktig Godt Nytt År!
Helg11
31.12.2021 kl 17:56 7840

Vil først takke for et fantastisk MPCC år. Jeg kjøpte mine første aksjer i desember 2020, og snublet over denne tråden i romjulen ifjor. Her er det overvekt av folk av "hel ved" med overveldende kunnskap og gode hjerter. Tusen takk til kapteinen og alle speidere / matroser.

Samtidig er ikke dette en endestasjon, langtderifra. For meg er tallenes tale helt klart på at containerskip-aksjer får et videre oppsving i 2022. Selskapene tjener enorme summer, som ikke reflekteres i aksjekurs. MPCC er helt transparente på driften og i tillegg helt åpne opp at 75% av overskuddet deles ut til oss aksjonærer. Kundene våre (f.eks. ZIM som jeg anbefaler folk å ta en titt på) tjener også all time high. Duppen som DnB har ventet på har ikke kommet, ref dagens Shanghai container index
https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp
Tjener kundene godt, er de fortsatt billige til å betale for skip fra MPCC m.fl. Derfor tenker jeg at containerskip er lav risiko og høy reward også for 2022, bedre enn sparebanker / tankskip. (Min mening, ikke investeringsråd).

Skal jeg balansere det litt er jeg litt bekymret for ukontrollert inflasjon, ref energipriser og andre prisøkninger https://www.nettavisen.no/okonomi/ikea-varsler-voldsomt-prishopp/s/5-95-367352
Men jeg er usikker på hva høy inflasjon vil gi for effekter, og lener meg på at høy inflasjon historisk har vært bra for shipping.

Ønsker til slutt alle er godt nyttår, et godt 2022 og god helse for dere og familiene deres.2️⃣0️⃣2️⃣2️⃣🎇🎆🥂🍾
Oilbaron
31.12.2021 kl 20:09 7832

Ja, restskatten blir heftig neste år, men med 72% av porteføljen i Mpcc så blir det vel en råd med den.
Børsåret 2021 har vært fantastisk, men jeg tror neste år også blir bra for containerfrakt i feedersegmentet.
Vil ønske dere alle her på tråden et riktig godt nyttår.

MPCC ble børsvinner i 2021 - og ser vi kun isolert på en P/E beregning for dette året, endte kursen pr 31.12 nesten nøyaktig på en P/E på 7 (da holder jeg skipssalgene utenfor). Dette er helt i tråd med P/E en baserer seg på i shippingbransjen.

Vi vet at MPCC vil i 2022 (og 2023) få en betraktelig høyere inntjenning/overskudd - selv når vi kun baserer oss på kontraktene som er inngått pr i dag (mange nye skip skal inn på nye kontrakter i øpet av dette året (2022)) - og ser vi isolert på 2022, ligger P/E på under 3 ved dagens kurs på kr 24.55. I mitt hode er det faktisk så enkelt at kursen ved utgangen av 2022 vil (igjen - tilsvarende for 2021) ligge rundt et område på P/E på 7, dvs. ca. kr 55. Inkludert ekstraordinære utbytte i Q1 (salg av skip) kan vi forvente utbytte på totalt kr 8-9 (da er ikke ev. ekstraordinære utbytter pga salg av skip i 2022 tatt med).

Oppsummert: Mitt tips er at kursen ligger rundt kr 50 i slutten av 2022 (og at vi i tillegg har fått kr 8-9 i utbytte).

Forresten - riktig godt nytt år til dere alle:)
Redigert 01.01.2022 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Pentad
01.01.2022 kl 14:20 7181

Godt nyttår, alle sammen :-)

Sitter og leser gjennom lokal avisene fra hjemmebyen og spesielt artikler om supply chain i Puget Sound/Pacific Northwest som er Seattle/Tacoma.
Artikkelen er ikke ny men artikulerer 2022 planer, mer spesifikt åpningen av 2 nyrenoverte berths ved Terminal 5 som er rustet til å ta imot de største container skipene (feedere da ikke nevnt) fra Kina, Vietnam og Japan, og som avlastning for California ports. Mangel på lastebil sjåfører har ikke vært en flaskehals i SeaTac området, men mangel av chassis har jo skapt problemer.
Noen utdrag:

"The past 18 months have been nothing short of basically rewriting a new playbook on logistics,” said Adam Drouhard, managing director of cargo at Alaska Airlines

"In looking for ways to make the supply chain more resilient, the Puget Sound area can capitalize on opportunities for growth. The region’s marine cargo operations already support more than 58,000 jobs and $12.4 billion in economic activity in Washington state.

The Northwest Seaport Alliance, which includes the ports of Seattle and Tacoma, continues to see record-breaking volumes this year and is working with terminal operators and the International Longshore Workers Union to improve efficiency

Congestion at California and Canadian ports has allowed the less-congested Port of Seattle to acquire more business. The January opening of the redeveloped Terminal 5, which will be able to accommodate the largest container ships, will help alleviate some of the local backlog, officials said.

That capacity building takes time and points to the importance of supporting needed investment by the private and public sector.

Challenges to the supply chain will continue well into 2022, experts said, but able management of the ports, and support from the region’s leaders, will allow them to emerge from this crisis and improve the region’s competitiveness."

https://www.seattletimes.com/opinion/editorials/supply-chain-crunch-offers-opportunity-for-seattle/

Det var en moderat forbedring i desember og stor vilje til å få varene utlevert til jul:
https://www.seattletimes.com/opinion/editorials/supply-chain-woes-ease-but-challenges-remain/

"That coordinated action is reflected not only with more products in stores, but also fewer container ships anchored in Puget Sound waiting for a berth to unload their cargo. The number of vessels at anchor has dropped from a high of about 15 per day to about seven, according to officials with the Northwest Seaport Alliance, which includes the ports of Seattle and Tacoma.

The reduction can be traced in part to smoother rail operations that allow containers to be moved off marine terminals more quickly and improved scheduling by shipping companies. Several terminal operators have also instituted long-dwell fees to incentivize faster container pickup, officials said.

Over the last month, the time containers spent sitting on docks — which was at more than eight days — is down by 40%, according to the White House. At the Port of Seattle, about 4,000 of 9,000 shipping containers, stacked stories high in overflow space at Terminal 5, have now been cleared."

En siste og litt kjekk 'tutorial' om prosessen gjennom SeaTac Port

https://www.seattlemet.com/news-and-city-life/2021/11/seattle-shipping-container-s-supply-chain-journey





NetromK
01.01.2022 kl 14:20 7273

Harpex + 0,6%. 3781 ->3805
1700 TEU + 2000$ til årsbeste!
1500 og 3500 TEU + 1000$

https://www.harperpetersen.com/#harpex
UberMath
01.01.2022 kl 14:31 7287

Hvor høyt kan man forvente at MPCC kjører i løpet av H1 2022 ?
coronet
01.01.2022 kl 15:32 7315

Godt Nytt År til alle kjente og ukjente på forumet!
Ett av våre fartøy "AS CARLOTTA" er ventende til Seattle ca.5.januar direkte fra Cai Mep (Saigon/Ho Chi Minh) i Vietnam. Sist den var i Seattle 6-8.november var det ingen ventetid.
Andre bevegelser av rederiets fartøy på vestkysten av Canada/USA:
"AS SERAFINA" ble liggende først på drift utenfor Los Angeles fra 4.november i 6 døgn og deretter til ankers i 26 døgn. Selve kaioperasjonen tok 2 døgn før hun satte kursen vestover igjen den 10.desember. Siden 10.desember har det ikke vært MPCC-båter på reden i Los Angeles/Long Beach. Hun ankom Shanghai 27.desember uten noe nevneverdig ventetid og returnerte samme kveld mot Los Angeles og iflg.schedule er det estimert ankomst 10.januar.
"AS SERENA" avgikk Shanghai 6.desember for Los Angeles. Eta iflg.AIS var 23.desember, men hun ligger trolig, med redusert fart eller på drift utenfor AIS-dekning, da hun ligger over en uke etter schedule.
"AS COLUMBIA" Ankom Vancouver fra Ningbo 22.desember. Har siden ligget ankret nå på 10.døgnet. Vedlegger et foto fra Vancouver samme dag hun ankom, som jeg fant på "Marinetraffic". https://www.marinetraffic.com/no/photos/of/ships/shipid:361410/ships - Jeg ser at alle containerne er helt like og uten logo. Mon tro om det er nye tomcontainere?


Redigert 01.01.2022 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
NetromK
01.01.2022 kl 15:50 7493

The Bank of NY Mellon handel 6 mnd 2021
Oppdatering frå VPS logg Juni - Desember
Tal frå Struts VPS logg.

Juni - Desember
Kjøp - Sal = Netto

Jun. 5778' - 2867' = +2911'
Jul. 3515' - 8861' = - 5346'
Aug. 7500' - 5202' = +2298'
Sep.7933'- 11086' = - 3153'
Okt. 5885' - 10655 = - 4770'
Nov. 7759' - 5478' = +2281
Des. 15739' - 10605' = +5134

Kjøp 54 109' - Sal 54754 ' = netto minus 645'

Omsatt: 108,8 mill aksjar.
nær 750 000 aksjar per handelsdag.
voldsomt handelsvolum i desember.

med atterhald om feil.
coronet
01.01.2022 kl 16:05 7601

Hei dato og Godt Nytt År!
Takk for hyggelig pubtur før jul, Håper vi får til noe lignende i det nye år.
Når det gjelder salget av "AS PALATIA" og "AS PETULIA" så er det litt spennende de nærmeste dager:
Regner med at fartøyene blir overtatt formelt når de ligger i Houston eller New Orleans, som er anløpshavner i USA. De går begge samme ruteopplegg siden begynnelsen av november med ca16 dagers rundturer fra nevnte havner til Jamaica, Honduras og Guatemala. Annenhver tur anløpes også Mariel på Cuba.
"AS PALATIA" ankom akkurat Houston så de rakk Nyttårsaften igår kveld. Hun vil operere de neste ca.5 døgn i Houston og New Orleans. Om ca.5 døgn ankommer "AS PETULIA" også disse havnene. Så da gjelder det å følge med om det blir noe navneskifte.
Vil samtidig gjøre oppmerksom på at eierskifter ikke alltid er like lett å oppdage, med ref.til overtakelsen av Songa-flåten. Selv om alle båtene med eierselskaper ble overtatt av MPCC 9.august så var det umulig å oppdage salget i andre kilder før skipene begynte å skifte navn i fra slutten av september og utover i oktober/november. Samtidig ble eierselskapene også oppdatert med MPCC-navn.
"SIBUM"-skipene ble det aldri registrert noe forandring, hverken på www.equasis.org eller hos klasseselskapet før fartøyene var videresolgt til nye eiere.
Redigert 01.01.2022 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
jadden
01.01.2022 kl 16:15 7571

Kapital kommer med markedsspådommer for 2022, og er klare på at verdiaksjer kommer til å være i skuddet og at det er de man skal eie. De skriver at investorene fortsetter å søke seg inn mot aksjer med forutsigbare inntjeningsutsikter og høy dividendekapasitet. Neppe noen som har bedre relativt forutsigbare inntjeningsutsikter og dividendekapasitet enn MPCC, så her er det bare å sitte og eventuelt akkumulere. Nå er vi inne i EGF-måneden for selskapet, det er en viktig milepel som blir nådd.
Pentad
01.01.2022 kl 16:22 7560

Takk for infoen, coronet!
Ikke lett å finne artikler som nevner feeder segment noe særlig.
NetromK
01.01.2022 kl 16:58 7453

Logg av Struts sin eminente VPS-logg.
Eit stort stykke arbeid som mange har hatt glede av.
Eg har samla opp juni-desember 2021 i ei fil.

https://www.dropbox.com/s/7po3zvojjcanr2e/VPS_logg_Struts.pdf?dl=0

med atterhald om feil i data, og overføring.
Redigert 01.01.2022 kl 18:10 Du må logge inn for å svare

Tusen takk Coronet! Dette er veldig nyttig - og samsvarer godt med informasjonen som ble gitt fra IR (delt på denne tråden for en liten stund siden), at en regner med at skipene blir overdratt til ny eier i løpet av den/de første ukene i 2022. Altså ikke lenge til EGF...
coronet
01.01.2022 kl 17:25 7865

Et par MPCC-båter trafikkerer regulære linjer mellom Chittagong (Bangla Desh) og Colombo (Sri Lanka):
"AS ROBERTA" som er på charter til Bengal Tiger Line (BTL) har siden hun var ferdig med verkstedoppholdet i Bahrain i november, gått i fast i denne rute.
"AS SICILIA" som er på charter til Feedertech (Unifeeder) har siden begynnelsen av august til månedskiftet nov/des trafikkert denne rute, men er nå igang med et ruteoplegg fra Singapore/ Port Klang til Mundra og Nhava Sheva på Indias vestkyst.
Nhava Sheva som er containerterminalen til Mumbai(Bombay) er det jevnlig trafikk med MPCC-båter: AS Clarita, AS Columbia, AS Flora, AS Cypria, AS Patricia, AS Penelope, AS Roberta, AS Sicilia, AS Alva er fartøy som har vært innom disse havner siste halvåret. Dette er ruter både til Persiske Gulf, Fjerne Østen og Afrika.
Men den mest spesielle ruten på Mundra og Nhava Sheva er "NORDSPRING" som også anløper Port Qasim i Pakistan i direkte rute mellom disse 3 havner og amerikanske vestkysthavner (New York, Norfolk, Savannah og Charleston) via Suezkanalen. Hun er nå på retur til Norfolk på sin andre rundreise på ca.10 uker. Charter til Hapag-Lloyd.
Redigert 01.01.2022 kl 17:32 Du må logge inn for å svare

jastrand skrev ca 11 - 13 knop
Dagens! Eller så langt årets kommentar 😅
coronet
01.01.2022 kl 20:34 7500

Siden vi går inn i det nye året uten noe MPCC-skip på verksted kan det passe med en oppsummering av de siste par måneder.

Begynner med litt fortsettelse av min forrige verkstedoversikt fra slutten av oktober:
"AS ROBERTA" - avgikk verkstedet i Bahrain 9.november og gikk via Jebel Ali(Dubai) til Colombo og har siden trafikkert en rute mellom Bangla Desh og Sri Lanka.
"AS FABIANA" - Forlot verkstedet i Tyrkia 19.november og gjenopptok rutefarten fra Tanger til Mauretania og Gambia.
"AS FLORETTA" - Forlot verkstedet i Tyrkia 4.desember og returnerte til Caribbean men denne gang med last fra Valencia til Jamaica og Columbia. Er ventende til Jacksonville(Florida) i løpet av natten.
"AS COLUMBIA" - Ferdig på verkstedet i Jiangyin 4.desember for en Stillehavstur. Denne gang fra Ningbo til Vancouver.
"AS ROSALIA" - Fikk maskinhavari i greske farvann 16.oktober og dermed ble det et ufrivillig verkstedopphold i Elefsis ved Pireus. Forlot verkstedet 22.november og gjenopptok trafikken fra Pireus til havner i Adriaterhavet.
"STADT DRESDEN" Ankom Desan Shipyard i Tuzla (Tyrkia) 13.november. Avgang 13.desember og satt i fart fra østre Middelhav til Svartehavet . Ble forespeilet et navneskifte til "AS Carla", men dengang ei. Fortsetter trafikken som "STADT DRESDEN" og ankom Odessa (Ukraina) i går fra Beirut (Libanon).
"AS SOPHIA" Ankom Yu Lian Dockyards, Mazhou Island ved Shenzhen i China 4.desember. Forlot verkstedet 30.desember. Lastet igår i Hong Kong og er nå underveis til Cebu på Filippinene.

Så for øyeblikket er det, for første gang siden jeg begynte å følge MPCC-skipene i april, ingen av våre skip som ligger på verksted.

Neste fartøy som skal på verksted for dokksetting blir nok "AS SERENA" når hun returnerer fra Los Angeles.



Redigert 01.01.2022 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Pentad
01.01.2022 kl 21:19 7443

Tusen takk, coronet. Veldig interessant :-)

Takk!
Dette vil altså på litt sikt kunne avlaste de store havnene en god del da. De som har så store køer av skip pr i dag.
Så vidt jeg skjønner vil det likevel ta en god stund til før situasjonen bedrer seg.
Og det er jo fint.

Jeg husker for en god stund siden (ca et år siden) så begynte det å gå opp for oss som skrev på den forrige tråden at 2022 kom til å kunne bli enda en god del bedre enn 2021. Og nå er vi jaggu her, 2022 er i gang!
Vi kom etter hvert til at 2023 kunne bli enda bedre.
De 3- årige avtalene begynte å komme etter hvert, og så ble de det vanlige.
Vi snakket om hvor lenge vi, eller jeg mener MPCC selvsagt he he kunne tjene gode penger.
Vi håpet etter hvert på at også 2024 skulle bli bra.
Og nå, altså nå har vi kommet til det tidspunktet hvor nye treårsavtaler gir inntekter gjennom hele 2024 og etter hvert lenger og lenger inn i 2025.

De som har mest tro på tank har snakket om at nå kommer rateoppgangen snart. Det har de snakket om lenge. Oppturen utsettes stadig og fremtiden er usikker fremdeles. Fro handles til ca halvparten av det den gjorde under den korte tiden med drømmerater i 2020.
De som tror mest på tørrbulk håper på at 2022 skal bli like bra som 2021. Ratene svinger veldig. Inntjeningen er god men fremtiden usikker. Handles på kurs et godt stykke over 50% av kursmål jeg har sett.

MPCC handles også til noe over 50% av et fornuftig kursmål.
Men hvor i all verden ligger usikkerheten her?
Jeg kan ikke skjønne annet enn at vi må få et Godt Nytt År!