MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1704041

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
02.01.2022 kl 11:10 12045

Godt Nyttår Coronet, og alle andre selvfølgelig.
Takk for oppdateringen. Gull verdt for regnearket.

Dato / Helg11:
Så til Break even: På side 6 i Earning calls Q3 note 1 står følgende:
(1) Based on secured revenue and actual YTD Q3 2021 operating CBE of USD 6,572. Cost base for JV vessels also factoring in depreciations and finance, in total USD 8,593/day.
Kan jeg bruke $ 6.572 pr dag for eide skip, eller kommer det noen tillegg her?

Og et spørsmål til Struts: Vi har jo solgt endel skip for store summer.
Hvor mye skal en ca beregne i transaksjonskostnader for AS Palatia og AS Petulia?
Er de så høye at man skal trekke fra noe, eller er det som ei pølse i slaktetida?

Psi: Det ser jo unektelig ut som bedre enn noen gang. Kornene vi sådde står i full blomst, og skal snart høstes :)
Mestærn
02.01.2022 kl 12:10 11903

Veldig nyttig info!
Kan man si noe om hva P/E 7 vil tilsvare i aksjekurs for 2023 og 2024 ?
velkjent
02.01.2022 kl 12:46 11804

Tenk på en tredobling- minst!
NetromK
02.01.2022 kl 12:47 11868

Ein kan føre dette på ulike måtar. I mitt rekneark har eg lagt CBE høgt på ca. 8500$/d per no, nære cost base for JV skip.
Dette i håp om å inkludere alle utgifter i eit tal. Dette talet vil nok falle noko framover, men eg vil vere litt konservativ.

Helg11 og dato har valt meir detaljert tilnærming med lågare CBE og deretter avskriving, dry-dock og finanskostnadar som eigne postar (2021 ver. 2.0 with Q).
I dei andre fanene 2022-2025 CBE 8000/d.

Viss ein går for CBE 6572 er det mange utgifter som leggast på i tillegg: avskriving, finanskostnadar, renter, capex, dry-dock og evt. scrubber-installasjon.
MPCC opererar med ulike tal. Operating CBE som eit av dei, mindre enn total CBE. Og total CBE inkluderar heller ikkje alle utgifter.
Om du ser i Q2 finansrapport side s. 18 brukar dei Total CBE 7728/d (Capex per day excl. dry-docks and BWTS installations).

Avskrivingar vil vere noko høge vidare pga. Songaskipa aukar dette beløpet. Finanskostnadar vert nok også litt høgre pga. refinansiering og store sal av skip.
Renteutgifter vil falle når refinansiering får effekt, og gjeld gradvis minkar ein god del.
NetromK
02.01.2022 kl 13:10 11842

Med rater ca. 30 000$/d på opne dagar ut 2024:
P/E 7 2022 = kurs ca. 55-60
P/E 7 2023-24 - kurs ca. 65-70

Med rater ca. 35 000$/d på opne dagar ut 2024:
2022 = ca. 60
2023 = ca. 70
2024 = ca. 80

Med rater ca. 25 000$/d på opne dagar ut 2024:
2022-24 = ca. 55

Ved $ 8,8 NOK. Og totale utgifter 8500$/skip/d.
Kbkristi
02.01.2022 kl 13:50 12136

Ja, det er ikke helt enkelt dette med break even. Når vi nå er i 2022, så er jo mye av gjelden refinansiert og flere skip er nedbetalt.
Du skriver: Viss ein går for CBE 6572 er det mange utgifter som leggast på i tillegg: avskriving, finanskostnadar, renter, capex, dry-dock og evt. scrubber-installasjon.
Hvilke utgifter går da inn i CBE om alt dette kommer i tillegg? DD og scrubber er ganske naturlig utenom.
NetromK
02.01.2022 kl 14:02 12256

Eg er ikkje skråsikker på disse tala og innhald sjølv altså. Og kva som inngår i OPEX av disse er vanskeleg å lese.
Men figur på side 18 i Q2- Earnings Report viser ein oversikt over OPEX, Operating CBE og Total CBE og kva som inngår.
Og sjølv på det beløpet på 7728 manglar DD og Scrubber i alle fall.
Er jo eit forholdsvis stort sprang frå 7728/d for fulleigde skip til "cost base" 8593/d for JV-skip.

"AVERAGE OPERATING EXPENSES (“OPEX”) PER DAY
OPEX per day is a commonly used KPI in the shipping industry. OPEX per day represents operating expenses
excluding tonnage taxes and operating expenses reimbursed by the charterers divided by the number of ownership
days for consolidated vessels during the reporting period."
Redigert 02.01.2022 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
AlanS
02.01.2022 kl 14:21 12189

Dry Docking (DD) kan ha ulike grunner: vedlikehold, reparasjon, oppgradering som scrubber. DD utgifter er typisk CAPEX, om jeg ikke tar feil.
Struts
02.01.2022 kl 14:29 12159

Riktig godt nyttår! Som vanlig mye nyttig info, takker for flere hyggelige meldinger, begge deler gjør en gammel skrott glad!

Ved en tilfeldighet var jeg innom i dag og sniffet litt på noen tall referert av Tekinvestor, og ser i den sammenheng til min (positive) forundring at de også gjengir referat på selveste nyttårsaften! Muligens til glede for NetromK og enkelte andre, så:

Kort referat fra handler iht VPS-loggen referert av Tekinvestor 31.12.2021 (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag, nest siste handledag i fjor). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 278’ aksjer, og har med det 69.591% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av 100’ aksjer og mer: Bofa Securities Europe ned 254’ (11’ totalt), Barclays Bank Ireland ned 229’ (0), The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 191’ og 135’ (begge til 0 totalt), Societe General gjør det samme med hhv 163’og 100’ (til resp. 116’ og 0 totalt). Det er 21 beholdninger som reduseres med 20’ aksjer eller mer, ellers bare en god del mindre endringer.

På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp av 100’ aksjer og mer, og IKKE person-navn (1 stk.): DNB Markets opp 293’ (435’ totalt), The Bank of NY Mellon øker i en tredje beholdning med 196’ aksjer (5,798’), Merrill Lynch opp 142’ (142’), State Street Bank pluss 116’ (8,606’), Goldman Sachs + 110’ (756’), Citibank + 107’ (491’) og HSBC Bank opp 100’ (600’ totalt). Det er 18 beholdninger som øker med 20’ aksjer eller mer, ellers bare en god del mindre endringer.
velkjent
02.01.2022 kl 14:30 12171

Regelen er at DD kapitaliseres og avskrives over fem år og evnt. scrubbing er vel en del av DD.
NetromK
02.01.2022 kl 14:34 12197

"(1) CBE based on actual H1 2021 figures for the consolidated vessels. Capex per day excl. dry-docks and BWTS installations."

s. 18. Q2-presentasjon.

Struts
02.01.2022 kl 14:59 12189

Salg/transaksjonskostnader vedrørende salg av:

=AS PALATIA= 2,572 TEU/06 Korea
=AS PETULIA= 2,572 TEU/08 China

Kbkristi, ditt spørsmål er veldig relevant, men bare rederiet/befrakter har fasiten. Når det er sagt, så vil blant de største kostnadene ved skips-salg være megler kommisjon (litt som salg av eiendom). Ser da bort fra eventuell dokking før overlevering (dette vil selger i så fall søke å dekke inn i pris). I min tid (12 år nå siden jeg ga meg som S+P megler) tok vi 1% av salgssum (nevner ellers at innen befraktning var standard 1.25% kommisjon). Det var den tid ikke uvanlig at det var to meglere involvert, heller ikke at kjøper tok 1% «adresse-kommisjon» (kommer ikke til å gå nærmere innpå det).

Slik MPCC selv har børsmeldt, er skipene solgt for $ 35.8 m pr enhet til nåværende befrakter Seaboard (som hadde de på T/C til 11-22 for skarve $ 13000), MPCC meldte da også at de anslo T/C-fri salgsverdi til $ 45 mill pr enhet (slik jeg erindrer det). Uansett, ut fra salgsmeldingen (den ble vel presentert i q3 18.11.21) utelukker jeg at det i T/C’et (inngått i sin tid) kan ha vært snakk om noen kjøps-opsjon i samme. Takk og lov, ellers ville nok provenyet blitt noe helt annet.

Antar det har vært megler kommisjon involvert med opprinnelig T/C mellom de to partene. Men så fulgte altså nå (ganske nylig) et salg. Har partene i den sammenheng kuttet ut megleren(e)? Hadde de noen megler opprinnelig? Jeg vet ikke, i tank og bulk ville jeg i det minst svart ja til det siste, men i container-markedet er/var jeg ikke så bevandret, det er atskillig færre aktører, så de kan ha gjort en direkte forhandling mtp salg av de to skipene.

Så mitt «estimat» på transaksjonskostnader vil være:

a) Direkte salg: Minimale kostnader
b) 1 Megler involvert: Max $ 358,000 (og det kan godt hende megleren har blitt «skrudd» på det)
c) Dårligste scenario jeg ser er at MPCC sitter igjen med $ 35m netto per skute (noe mindre enn det ville overraske meg stort) ...
Redigert 02.01.2022 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2022 kl 15:13 12230

Godt nytt år alle sammen!

Kbkristi, jeg har valgt å gå vekk fra mitt "nærsynte" fokus på detaljer, til å ha et tilnærmet "fugleblikk". Jeg merket at grunnkompetansen var litt vel tynn på flere felt, og at det dermed tok i overkant mye tid og energi å prøve å få oversikt på noe jeg innså at jeg uansett ikke ville klare å få fullt overblikk over. Jeg har kommet dit at jeg er fornøyd med å vite at det ligger an til totalt minst 20 kr i utbytte i løpet av de tre neste årene. Dette er riktignok forutsatt at det fremover kan gjøres slutninger på dagens ratenivå, med varighet til minst 2025. Det er jo selvsagt ikke sikkert det blir slik, men foreløpig ser det i alle fall svært så lovende ut! Jeg vil fremover velge å bruke mer tid på å orientere meg om forhold som evt kan påvirke utviklingen negativt.

Det har vært en fantastisk reise så langt, fra jeg oppdaget din MPCC tråd i slutten av november 2020, og kjøpte min første aksjer få dager etter. Jeg er dermed en av mange som er deg stor takk skyldig for at du valgte å dele infomasjonen du hadde innhentet om selskapet og markedet!
hectorgonzales
02.01.2022 kl 21:07 11492

Godt nyttår til alle! Takk for alle innlegg! Angående mine kommentarer så prøver jeg å se linjene til "intra-regional trade". Altså der man benytter skip fra ca 700-3500TEU.

Mange rederier er flinke til å publisere åpning av nye linjer men de legger da også ned noen som ikke er så lønnsomme. Det er lett å sammenligne container med flyruter. Mellom de store hub'ene kjøres det "jumbo" og på alle ruter som "feeder" de store rutene så benyttes mindre fly. Samme er det i shipping. Så skulle du investere i flyprodusenter så ville du naturligvis investere i de som produserer små-mellomstore fly pga det er disse det selges mest av. Samme er det med skip.

Jeg er overrasket over hvor stramt markedet har holdt seg i nov-des. Vi ser at rederne har mye å velge i (kunder) og går stort sett for lange kontrakter fra 3-5 år. Slik sett er både Harpex og NewContex litt utdaterte ved at indexene går fra 6 - 24 mnd. Artig er det allikevel å se hvor høye rater man får men basert på fraktpris per TEU og FEU så er ikke ratene urimelige på spot.

Når ny tonnasje kommer i 2023-2025 så er det ingen som vet hvordan utslippskrav vil være fremover. Høyst sannsynlilg vil det være USA og EU som setter utslippskrav til skip som skal anløpe havner. Før disse kravene er spesifisert av IMO og vedtatt (av diverse myndigheter) så blir det sannsynligvis ikke noen stor bølge av kontrahering av nye skip. Det er billigere å sitte på gjerdet og vente reguleringer og kjøre skipene til de er 25-30 år.

Spennende år vi har foran oss og takk til Kristus for å starte tråden. Håper at Pentad og meg kan få igang ett nytt møte. Det var utrolig artig å møte så hyggelige folk. I denne nedstengte tiden var det veldig kjekt å dele leilighet/rom med totalt ukjente og ekstremt hyggelige folk!
Kbkristi
03.01.2022 kl 06:52 10783

Takk Struts. Da er det nok nærmere hva en kan kalle ei pølse i slaktetida. Kursen på US$ vil ha større betydning. 12 øre kursvingning vil da utgjøre det samme som ditt worst case senario.
Så blir det spennende å se hva som blir åpningskursen i det nye året.
Kbkristi
03.01.2022 kl 07:10 10908

Helt enig med "fugleblikk" dato. Det er de store linjene vi bør skjønne. Jeg har aldri brukt så mye tid på å forstå en aksje, og det har gitt veldig god avkastning.
Det er veldig lett å hoppe av etter 10-20% avkastning i en enkeltaksje. Men takket være alle her inne, så har dette gjort reisen trygg.
Når jeg ser på regnearket mitt nå, så er det nesten sånn at jeg spør meg selv om blir dette virkelig sant?
Første fasit får vi i Q1, og så langt tyder ingenting på at vi ligger langt unna det som selskapet vil presentere. Tvi tvi :)
Kbkristi
03.01.2022 kl 07:13 11007

Hehee, hectorgonzales, det var vel en mer jordnær person som startet tråden :)
Bepede3
03.01.2022 kl 07:44 10904

Godt nyttår hele gjengen! "Lærlingen" på Tjøme treffet her. Må bare si att tusen takk for jobben dere gjør! Jeg følger tråden tett og suger til meg informasjon og lærdom innen shipping segmentet. Virkelig spennende saker, jeg aldri hadde trodd jeg skulle bli så interessert i!

For min del er det aksjesanking jevnt og trutt og jeg ser veldig frem til gode stabile utbytter fremover i tid.

Og Hectorganzales : Takk for en fine ord, og det samme til deg/dere! Veldig stas for en liten Lærling!
Nani Alvez
03.01.2022 kl 09:19 10384

Fra kjøpsloggen lenger opp her:
"DNB Markets opp 293’ (435’ totalt)".

Er det ikke rart at de laster opp med aksjer når vi straks er på deres eget kursmål som er 26... Skulle nesten tro de mente aksjen skulle ytterligere opp og forbi 26.
Alby
03.01.2022 kl 09:29 10376


Venter spent på innkalling EG.
Slettet bruker
03.01.2022 kl 10:15 10124

Det sier vel sitt, ja. :-) Det er så vanskelig å ta dem på alvor.
Ikaros200
03.01.2022 kl 10:31 9997

Vel....det kommer an på hvordan du ser på det. I en ideell verden så skal jo ulike avdelinger innenfor samme konsern operere uavhengig og upåvirket av hverandre. Det vil si at fondsforvalterne i DnB foretar sine vurderinger og analyseavdelingen foretar sine vurderinger.
Derfor kan det være at de ikke nødvendigvis alltid er enige i sine vurderinger.
Særlig gjelder dette ift informasjonsflyt - dersom fondsavdelingen skal kjøpe en større post aksjer i et selskap vil det kunne være kursdrivende informasjon som ikke skal tilflyte analyseavdelingen. Det samme gjelder dersom corporateavdelingen jobber med oppkjøp, fusjon e.l. - så er det også kurssensitiv info som ikke skal lekkes til andre avdelinger i selskapet. Om dette alltid overholdes er et annet spørsmål.

https://www.dnb.no/sparing/fond/dette-er-kapitalforvaltning.html
https://www.dnb.no/markets

Men poenget er at de ulike avdelingene i samme bank trenger ikke være enige med hverandre. Så i dette tilfellet kan det synes som at DnB Fondsforvaltning har et annet syn på MPCC enn analysesjefen i DnB. Foreløpig, etter snart en halv børsdag i 2022 kan vi vel si at det er fondsforvaltning som gjør det best ;-).

Så neste gang noen vil skrive et sukke-innlegg om dette, kan de tenke på teorien om vanntette skott - som jo faktisk DnB Fondsforvaltning i dette tilfellet kan tas til inntekt for.
ejewil
03.01.2022 kl 13:10 9214

Her er et utdrag fra DnB’s presentasjon av MPCC:

(Når du handler aksjer i MPCC via DnB er det denne informasjonen du blir gitt)

«MPC Container Ships ASA, tidligere MPC Container Ships AS, er et norsk basert selskap som driver med shipping. Selskapets primæraktivitet er å investere og operere maritime ressurser i kontainer shipping segmentet. Selskapet styrer en portofolio av kontainerskip med fokus på materfartøyer mellom 1,000 og 3000 tjue-fots tilsvarende enheter (TEU). Portofolien består av rundt 20 fartøyer.

Kanskje de laster opp aksjer nå fordi de nettopp har innsett at MPCC har over 3 ganger så mange skip?

Synd at DnB har så mye makt
Kaga
03.01.2022 kl 13:31 9100

Jeg sukker iallefall ikke mye over DNB for tiden. Begynner å bli veldig lenge siden jeg tok de seriøst. Ser ikke ut som salgsanbefalingen fra deres ekspert-anal-ytiker rundt juletider skremmer så mange heller :-) De som vart skræmt, hørte på det og solgte, er vel kanskje ørlite irritert nå...
Redigert 03.01.2022 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
03.01.2022 kl 13:46 9002

Synd at DnB ikke har bedre analytikere enn det de oppviser i caset MPCC. Jeg kan ikke skjønne annet enn vedkommende i DnB systemet som har kommet med salgsanbefalingen er en novise. Men dersom det stemmer så er det horribelt at slikt søppel slipper gjennom kvalitetskontrollen deres. De må jo vite at med så mange ferskinger som har kommet til i aksjemarkedet siste året, så vil mange av disse lytte på de signaler som kommer fra institusjoner som DnB. Synd at deres møte med aksjemarkedet skal bli preget av udugelige analytikere. Slikt bidrar kun til å undergrave den tillit slike aktører har hatt i markedet.
Slettet bruker
03.01.2022 kl 14:12 8987

Tok opp dette med en som sitter ganske høyt i ledelsen til Dnb og vedkommende bare ristet oppgitt på hodet. Det er rett å slett en hårreisende analyse av selskapet.
Londonmannen
03.01.2022 kl 14:33 8992

Men det er ikke nok at en som sitter høyt i DnB systemet rister på hodet. Det bidrar kun til å frigjøre flass. Ledelsen i DnB burde tatt tak i dette på en seriøs måte og sørger for at analyser de slipper til markedet i det minste er basert på faktiske tall. Når DnB evner å slippe ut analyser basert på at caset MPCC kun skulle ha en tredjedel av antall skip de egentlig har, så viser det en total fraværende av kvalitetskontroll. Og det holder ikke! Slik villedning av markedet burde i det minste resultere i en saftig bot som rystet DnB i grunnvollene og sørger for at novise ikke fikk anledning å offentliggjøre søppel basert på feilaktige fakta, med DnB sin logo på.
Slettet bruker
03.01.2022 kl 15:08 9100

DNB har nok hodt seg innenfor reglene hvis ikke så har finanstilsynet sviktet.
Det ligger ett stort ansvar på den enkelte investor om å sjekke ting ut.
Slettet bruker
03.01.2022 kl 15:47 8831

Tipper på en børsmelding i løpet av uken :)
Njord
03.01.2022 kl 16:24 8662

Takk for gode oppdateringer og innsikt 👌🏻
Vi har hatt en meget hyggelig romjulsreise i MPCC 🥳
Her sliter folk med julegaveinnkjøp, høye strømpriser og selv bygger jeg garasje som blir dobbelt så dyr som budsjett; men for oss redere i MPCC blir kontoen større og større. 🍾
Tror jeg må oppkalle garasjen til "MS MPCC" 😊

Njord.
Redigert 03.01.2022 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2022 kl 16:26 9179

Short duoen gir seg ikke.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Slettet bruker
03.01.2022 kl 16:30 9316

Ny garasje .... Hva med solcelle paneler på garsjetaket ?
En ikke langt unna har nylig gjort det.
Njord
03.01.2022 kl 16:34 9302

Ja, vurderer det men usikker på om det blir mye å holde styr på, tenkte glassert takstein så holder det i min tid…
Men ser jo det finnes pene løsninger integrert i stein…🧐

Njord
Kaga
03.01.2022 kl 17:08 9043

Om de har begynt å dekke inn i dag så tror jeg ikke det synes der før tidligst i morgen. (var det vel noen som sa tidligere...)
Illuminatus
03.01.2022 kl 19:39 8315

Må si tusen takk til Struts (og alle dere andre bidragsytere) for veldig mange gode kunnskapsrike bidrag.
Ser jeg allerede savner VPS-loggen om morgenen, og spesielt i disse dager. Det hadde vært veldig interessant å se om Klavenes og Spiralen selger enda, og hvor mye av volumet som bare mellom egne kontoer fra eksempelvis NY Melon Bank.

Hvis noen har tilgang og tar seg tiden med å legge ut litt info de neste dagene så hadde nok mange satt veldig stor pris på det.
Kbkristi
03.01.2022 kl 20:00 8287

Synes vi får skikkelig fart på aksjen uten at vi trenger å bekymre oss for hvem som selger :)
sgrevskott
03.01.2022 kl 20:22 8202

Finnes mye pent. Har selv tak integrerte paneler både på hus og garasje. Gå for kvalitet, mine har 30 års garanti og 50 års forventet levetid på panelene. 20 års garanti på inverter. Systemet er jo veldig enkelt, ville helt klart gått for det på nybygg i dag. Husk du får 12-25k i Enovastøtte samt du sparer kostnaden av glasert takstein.
durrrrant
03.01.2022 kl 20:51 8382

Omfattende og spennende intervju (2.jan) med CEO av Flexport om "The supply chain crunch, modern logistics, and that famous trip around the Port of Long Beach", for de som synes slikt er interessant.

https://noahpinion.substack.com/p/interview-ryan-petersen-ceo-of-flexport
Illuminatus
03.01.2022 kl 21:07 8301

Absolutt.
Er over hodet ikke bekymret på kort, mellomlang eller lang sikt nå ;)
Men det er allikevel både spennende og lærerikt med innsikt fra VPS-loggen fortløpende.
Over tid vil jeg tro man ser mer synergi i sammenheng med hvem som kjøper/selger, handler internt og hvilke volum de opererer med over tid; i forhold til kursutviklingen på kort sikt intradag men også over uker tror jeg er viktig kunnskap over tid.

Så er det jo lite som er kjekkere enn å starte dagen med litt god gammeldags Ibsen.