MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1500232

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
dato
05.01.2022 kl 13:02 7646

Som tidligere nevnt, de to siste skipene skal etter all sannsynlighet først leveres, og i følge IR skulle det skje en av de første ukene i januar, med forbehold om forsinkelser pga Covid. Jeg tror ikke det kommer en innkalling før tidligst i midten av måneden, men tar gjerne feil. :-)

Mens dere venter på innkalling til EGF så starter det en ny "intra-regional" linje mellom østkysten av India til Singapore/Port Klang. 3 feedere 1250-1350TEU kapasitet.
Jeg må si at antall nybygg må være ganske heftig for redusere prisene fremover om disse rutene blir lønnsomme.

https://container-news.com/x-press-feeders-enhances-east-asia-coverage-with-new-singapore-india-service/

At leveringen av skipene er forsinket høres jo tross alt ut som veldig sannsynlig ut fra at all trafikk med containerskip jo hele tiden blir forsinket så de har vel ikke fått dem ut av ruten de var i på planlagt tidspunkt sikkert. Og da har vi vel tjent penger på dem enda litt lenger også kanskje?
Nå er vi jo i 2022 så noen uker fra eller til nå det synes jeg personlig ikke spiller noen rolle.

Har ikke funnet noe mer om den Kamerun- covid- varianten forresten, men det kommer vel. Den fremskynder vel ikke oppryddingen i logistikkjedene den heller når den først kommer.
Begynner å lure på om jeg like godt skal ta bilde med munnbind på til ansiktsgjenskjennelsesmekanismen på telefonen, begynner å bli så lei av at den ikke kjenner meg igjen...
dato
05.01.2022 kl 13:40 7486

Hei PSI :-), ja grunnen til forsinket levering kan godt være fordi de ikke er tilbakelevert til MPCC ennå, og i så fall tjener ganske sikkert MPCC fortsatt penger på de. Helt fint det, blir litt i pose og sekk. Vi må kanskje vente noen uker ekstra på å få første utbytte, men det gjør jo ingen ting. Den som venter på noe godt osv :-)
Helg11
05.01.2022 kl 15:15 7090

Constantin skulle etter planen hatt et intervju med J Mintzmyer i midten av januar. Dette er nå flyttet til slutten av februar / begynnelsen av mars. Jeg vil tro dette har sammenheng med forsinkelsen ifht. overlevering av skip, og at EGF også er utsatt tilsvarende.

Ser ellers at ConTex igjen har masse grønne piler, som forventet etter at Shangai indekser etc. er på all time high. Synes også dagens slutninger var meget sterke, tyder godt:
Container Geared TEU Bau Dauer Fahrgebiet Rate Charterer
Meratus Jayagiri 2450 2000 26 to 28 months trading Asia 42.000 $ daily Maersk
Container Gearless TEU Bau Dauer Fahrgebiet Rate Charterer
Pros Hope 1120 2005 24 months trading Asia 22.000 $ daily ASL
Intra Bhum 1043 2013 16 months trading Asia 28.500 $ daily TS Lines

New ConTex opp 1,14% siden 21.12.
jadden
05.01.2022 kl 15:58 6954

Det betyr mye for selskapets troverdighet at EGF gjennomføres som planlagt og utbytteplan vedtas. Jeg er rimelig sikker på at EGF derfor gjennomføres i januar, i alle tifeller før Q4/21 som er berammet til 24.feb.
Utbytte i inneværende kvartal består av overskudf opptjent i 2021 samt eventuelt overskudd av skipssalg i 2021. Dersom overlevering av skipssalg drøyer til februar og ditto for salgsoppgjør vil fortjenesten bli tillagt utbytte i Q2, dvs ca 1.juni. Utbytte i Q1 blir tilsvarende mindre.
Redigert 05.01.2022 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
dato
05.01.2022 kl 17:00 6653

Jeg tror ikke EGF går av stabelen før skipene er levert, uansett hvor lenge det drøyer. Det er jo utbytte for skipssalgene som skal vedtas, og jeg tror ikke de "selger skinnet før bjørnen er skutt", uansett hvor sikre de er på at handelen blir gjennomført. Dersom dette drøyer for lenge kunne de sende ut en melding om grunn til utsettelse, men i og med at bare har vært "vi forventer å" type utsagn om dette, tviler jeg vel på at det skjer.
dato
05.01.2022 kl 17:06 6655

Takk for info, Helg11, greit å vite! Jeg er enig i at det nok henger sammen med forsinkelser ifht levering av de to siste skipene, og vil tro de nå har tidfestet intervjuet med en viss margin. Det kan jo betyr at EGF blir først i februar, men håper i alle fall at skipene blir levert innen få uker.
Redigert 05.01.2022 kl 17:07 Du må logge inn for å svare
Java
05.01.2022 kl 17:36 6496

I forbindelse m Q3 sa CEO dette, sitat: "We look forward to returning substantial parts of our earnings to investors and we expect to convene an Extraordinary General Meeting for early 2022 to propose a significant distribution in Q1 2022, and we expect to propose to pay dividends on a quarterly basis going forward”, CEO Constantin Baack added" sitat slutt. Han sier "forventer" en EGF, ikke skal ha en EGF i tidlig 2022. Hva er tidlig i 2022, februar er også tidlig 2022. Så vi trenger kansje litt mere tolmodighet ?. I alle fall, det går så det suser på de syv hav.
Redigert 05.01.2022 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
jadden
05.01.2022 kl 17:37 6518

Ved Q3 uttalte Baack at inntjeningen skulle fordeles til aksjonærene i Q1/22, og at det skulle holdes EGF vedrørende dette i starten av nyåret. Inntjeningen er todelt, den består av netto overskudd i 2021 samt overskudd av salg av skip. Overskudd av salg av skip kan bli forsinket, det overskuddet vil i så fall bli utbetalt som jeg skriver ved Q1 presentasjonen, dvs ca 1. juni. Driftsoverskuddet for året 2021 ligger der, og kommer som guidet som utbytte i Q1. Fortjenesten vil være justert for balanseoptimalisering. EGF nå i januar/primo februar vil gå sin gang. Noe annet vil påføre selskapet og ikke minst Baack et betydelig troverdighetsproblem med stor risiko for kursfall. Det vil ikke skje.
Redigert 05.01.2022 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
nike
05.01.2022 kl 18:54 6245

Sedvanlig vil utbytte for 2021 og utbyttepolitikken for 2022 og kommende år være en skal for den ordinære generalforsamlingen som holdes engang i Q2. Dette ønsker styret å forsere til Q1 ved å signalisere innkalling til eogf tidlig på nyåret.
Slik jeg har oppfattet AD er det rammene for utbetalinger til aksjonærene i form av kvartalsvis utbytteutbetaling, mulig ekstraordinær utbytteutbetaling fra skipssalg og eventuelle tilbakekjøp av aksjer som skal forelegges aksjonærene til avgjørelse, sammen med fullmakt til styret om enkeltvedtak, eksempelvis eo-utbytte knyttet til skipssalg.
Er min oppfatning riktig skal ikke de aktuelle skipssalgene kobles til innkallingen og dato for eogf.

AD har skrudd opp forventningene eogf tidlig på nyåret og en, sannsynligvis to, utbytteutbetalinger i Q1. Jeg regner ikke med at styret vil skuffe oss.
dato
05.01.2022 kl 19:46 6044

Jadden, det kan være jeg tar feil ift at skipene må være solgt før EGF avvikles (innkalles til), men det tror jeg fortsatt. Det spiller uansett ingen rolle hva vi tror og mener, utbyttene kommer og de blir bra! :-)

Nike, det er som du sier mer enn utbytte for skipssalg som skal stemmes over, jeg var litt uklar der. Poenget mitt var at selskapet først må vite (100% sikkert) hvor mye som er til disposisjon til nevnte utbytte, før det kan stemmes over. Det er i alle fall det jeg tror. Jeg er for øvrig helt enig, selskapet kommer ikke til å skuffe oss! En liten utsettelse ift estimert «tidsskjema», kan vel de fleste av aksjonærene leve med.


Kbkristi
05.01.2022 kl 19:47 6048

Jeg tror nok du er av helt riktig oppfatning der, dato.
Mange utålmodige tradere her nå. Vi fikk 15 nye ved fallet i går.
Kbkristi
05.01.2022 kl 20:01 6006

At en innkalling til EGF vil være en kurstrigger? Ikke vet jeg. Vi vet jo hva som skal avgjøres, og hvilke beløp det er snakk om.
Så hva er nytt for markedet? DNB har muligens ikke fått det med seg :)
Hoasis
05.01.2022 kl 20:44 5933

du vet du sitter i en god aksje når nedgang på 0,39 % regnes som fall/dipp ;)
Kbkristi
05.01.2022 kl 20:48 5977

Den gikk jo intradag mellom 26,40 og 25,10. Kan virke dramatisk det.
Siderius
05.01.2022 kl 20:58 5990

Noen tanker om fremtiden til MPCC, noen år fremover. Mtp alderen på flåten, er ikke denne veldig gammel? Og hvordan vil det påvirke fremtiden til selskapet?
Helg11
05.01.2022 kl 21:11 5922

Kremt kremt. Man kaller da ikke damer i sin beste alder for gamle! MPCC flåten er ung for å være feeder containerskip. Snitt ca 15 år, og de kjøres ikke på langt nær så hardt som bulk så kan holde til 2030-2035. Sammenlignet med Euroseas ($ESEA) er våre damer unge.
Siderius
05.01.2022 kl 21:19 5934

Takk!
Jeg tenkte 15 år som veldig gammelt, men om de holder til de er nær 30år er jo det bra.

Hva med IMO2023 og de nye kravene som kommer? Beklager teppebombing med spørsmål :)

Flåten er gammel men MPCC er ikke alene. Det er mange som venter på avgjørelse på mijløkrav som vil komme. Ellers har vel stålprisen vert høy og verftene ganske travle så rederne (som JF) pleier å vente til det blir tynne ordrebøker så får de saftige statlige garantier (billige lån) og rabatter mot å legge inn en ordre. Men skip kan gå lenge - grunnen til at de pleier å nå slutten rundt 25-30 år er at reklassifisering pleier å bli ganske dyrt ift skipets verdi og kontrakter en kan få. Nå er jo markedet ekstremt bra og det er lite hugging og pga lite bestilte nybygg ser de neste årene ganske greie ut.

Jeg leste amerikansk kommentar om at varehandelen i USA ville gå ned neste år pga kapitalinnsprøytningen som har vert der. Det er imidlertid i Østen mye av veksten kommer for Feeder markedet. Dersom du leser analysene om markedet i MPC rapportene så ser du at det tror veksten kommer i "intra-regional trade".

Derfor er det morsomt når man ser rederier lager nye ruter med mindre skip enn det har vert tidligere. Dette underbygger at veksten kommer og at analysene stemmer ganske godt. Nesten like godt som Helg11 sitt regneark...
Redigert 05.01.2022 kl 21:26 Du må logge inn for å svare
Helg11
05.01.2022 kl 21:43 5860

Gode spørsmål er bra! :-)
IMO2023 = strengere krav for utslipp = usikkerhet på hvilken motor man skal sette i skipet (hydrogen, ammoniakk, metanol, gass), og veldig dyrt med dual motor på lite feeder skip = liten flåtevekst i vårt segment = høye rater i mange år fremover. Pluss slow steaming for å slippe ut mindre skadelige avgasser.
Oppsummert er IMO2023 bra for både miljøet og MPCC-investorer.
Struts
06.01.2022 kl 06:19 5004

Kort referat fra handler iht VPS-loggen fra dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 125’ aksjer, og har med det 69.4445% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av 100’ aksjer og mer: Sverre Morten Blix (investor, handler ofte under selskapet Spiralen Holding) ned 300’ (360’ totalt), Interactive Brokers minus 251’ (750’), Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) ned 200’ (8,972’), The Bank of NY Mellon minus 196’ (106’) og Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) minus 100’ (1,702’ totalt). Det er 28 beholdninger som reduseres med 20’ aksjer eller mer, ellers bare en håndfull mindre endringer.

På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp av 100’ aksjer og mer, og IKKE person-navn (1 stk.): Verdipapirfondet Eika Spar opp 544’ (544’ totalt), Verdipapirfondet Eika Norge pluss 406’ (406’), Bofa Securities Europe + 344’ (453’), The Bank of NY Mellon øker i to andre beholdninger med hhv. 196’ og 126’ aksjer (til resp. 196’ og 343’ totalt), Merrill Lynch pluss 125’ (125’) og Barclays Capital + 101’ (1,853’ totalt). Det er 24 beholdninger som øker med 20’ aksjer eller mer, ellers bare én liten endring.
Kbkristi
06.01.2022 kl 06:47 4949

Kjekt å se at vi har fått inn 2 nye fond på kjøpersiden. Vil tro at dette er folk som har gjort hjemmeleksa før de investerer.
Blant Nordnets investorer er det stabilt, 12.007, som i dagen før.
TCI også stabil, kun 0,06% under ATH (gjelder større skip).
Pilegrim
06.01.2022 kl 07:30 4793

Ja, velkommen til Eika. Dere hadde god tid til å gå inn på kr 20 - 21. What took you so long!

Mulig de var noen av dem som ikke evnet å skille mellom feedersegmentet og ultrastore containerskip. Det er jo tydeligvis mange som har gått i den villfarelse at rederiene ville gå i den samme fellen som tidligere, å overkontrahere ny tonnasje og derved sage av den grønne grenen de sitter på. Man skal ha satt seg inn i dette for å skjønne sammenhengen mellom loggistikkutfordringene i havnene, begrensningene til å håndtere de største skipene og uavklarte miljøkrav til fremdriftsmaskineriet i containerskip. Bildet er svært kompleks og jeg skjønner godt at en del fondsforvaltere sliter med å se hvordan de enkelte faktorer påvirker rateutviklingen. Det er lett å hoppe til den konklusjon at historien vil gjenta seg og at ratene vil toppe ut innen et år eller to.

Men det er all mulig grunn til å fokusere på ratenivået i langtidskontrakter som inngås. Hvorfor er kundene villige til å inngå kontrakter til historisk høye rater og med varighet på 3-5 år? Slike avtaler inngås jo mellom parter som i utgangspunktet skulle kjenne markedet ut og inn. Og det gjør de.

Konklusjonen må være at partene ikke ser det historisk gunstige feedermarkedet og være over før om flere år frem i tid. Vi er trolig inne i en historisk unik supersyklus som omfatter containermarkedet generelt og feedermarkedet spesielt. Det gir oss investorer en unik mulighet til å ri denne bølgen langt lengre enn det vi har kunnet gjort i noe annet segment tidligere. Må har tydeligvis lyset gått opp, også for Eika. Velkommen ombord! På denne reisen finnes det bare luksuslugarer!
Helg11
06.01.2022 kl 08:43 4409

Oppdatering fra Pareto i dag:
MPC Container Ships - Remarkable robustness
We see potential for NOK 3/sh in XO-divi/buybacks at the EGM in Q1 and a Q4 DPS of NOK 0.7/sh; a ~15% yield in one quarter alone. Into 2022 the container market keeps showing extreme strength, with box rates rebounding and Maersk setting daily ATH’s. For MPC specifically, 80%/50% of 2022/23 is fixed and we see DPS of NOK ~10/sh in those years. Gaining confidence into 2022 we raise our TP to NOK 34 (31), which equals the expected dividends in 2022 – 24e, plus net cash and a conservative 2009 – 19 average value on the fleet as of YE’24. BUY reiterated.

Dette har jeg ventet på - at fond etter hvert begynner å kjøpe seg inn. En leser også at investorene vil nok i dagens marked dreie mer over til verdiaksjer (fra vekstaksjer), samt det at MPCC også står øverst på lister over selskaper som vil dele ut mest utbytte (i prosent av MCAP) i 2022 (se bl.a. analysen fra Pareto), vil nok gjøre at vi ser flere fond som vil investere i selskapet.
Alby
06.01.2022 kl 09:56 3997


De øker til 34,- 😂

Du allstyrendes! Kan det være riktig at jeg leser at utbyttet vi vil få utbetalt i inneværende kvartal kan bli lr 3,70!! Bare som ett av fire i løpet av 2022?! Man må klype seg i armen for å bære sikker på at man ikke drømmer.

Blir meget spennende å høre hva ledelsen vil komme med på ekstraordinær generalforsamling! Du snakker meg om pengemaskin,
nike
06.01.2022 kl 10:13 4073

Tilleggsinfo fra dagens "shipping daily" (Pareto)

• Over the holidays, a few strong time charters have emerged in the feedersegment, with no signs of slow-down anytime soon

• Euroseas has fixed two 2,500 TEU vessels for 3Y at USD 40,000/day. The vessels are 20 years old, and thus set to generate an accumulated EBITDA of
roughly USD 35m each. Add scrap value of USD 6m, one can see how broker quotes of 30m are too low…

• Further, Wan Hai of Taiwan has chartered in two vessels of roughly the same size, both for 3Y at ~37,000/day. Again, these are 16 and 20Y old, so showing
how age really does not matter here at this point • The feeder markets remain sold-out, and we continue to highlight MPCC as a relatively safe-haven given the current market conditions (both financial markets with lockdown impact which is good for containers – and MPCC’s tellar contract coverage
Anders13
06.01.2022 kl 10:21 4150

Rart at denne ikke kom før:
MPC CONTAINER: Pareto øker kursmålet til NOK 34 (31), gjentar kjøp.
Route69
06.01.2022 kl 10:35 4145

Ja, dette var en heftig oppdatering fra Pareto på alle vis….og vi satser vel stort sett alle på at de er helt på sporet her🤞kan nevne at de velkjente shortposisjoner pt ligger med -46 mill😎
Route69
06.01.2022 kl 10:59 4096

Over dammen i USA har de opprettet ikke mindre enn en «White House Supply Chain Task Force» - og en havnerepresentant for denne snakket på pressebrief i går - og oppsummerte følgende;

“I think what is clear is the pandemic laid bare what was the underlying reality, which was the supply chain was stressed even before the pandemic,” he said. “And we clearly have changes to make to build a more durable, resilient supply chain.”

Er nok riktig av myndigheter å ta innover seg at linerselskapene kun er ett ledd i kjeden - og at det over tid må massive investeringer i tilliggende infrastruktur til for å normalisere logistikkmarkedet til sjøs.

https://splash247.com/us-port-envoy-pandemic-has-shown-supply-chains-underlying-reality-and-need-for-increased-resilience/
Kbkristi
06.01.2022 kl 11:05 4229

Tror dere skal ta tallene fra Pareto med en klype salt.
XO utbytte vil komme fra salg av AS Palatia og AS Petulia. Sistnevnte er JV skip, og derfor får jo vi bare halvparten av salgsoverskuddet.
Jeg tipper ca kr 1,15 i XO utbytte. I fradrag kommer evt restgjeld på de 2 skipene.
dato
06.01.2022 kl 11:12 4340

Kbkristi, jeg er enig i at Paretos estimat virker å være for høyt. Dog må jeg si at jeg finner det vanskelig å regne ut, da jeg ikke har helt klart for meg hvor mye som skal gå til nedbetaling av gjeld. Er det uttalt av selskapet at det er overskuddet fra de to siste (snart) solgte, som skal gå til utbytte?