MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1703892

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Nottet
08.01.2022 kl 20:13 10352

Det var vel 1 som ordnet det før treffet på Tjøme. Tror MPCC garanterte for et minimumssalg av capsen og at XIDE sto for salget. Men som sagt, helt sikker er jeg ikke. Det var uansett en ting de jobbet med på Facebook-forumet.


https://mpc.apogeestorefront.com/storefront/hodeplagg/mpcc-caps/prod7E7832A0_E809_BB9D_161A_4B35D8A581C8.html?browsingOrigin=D1B95CB2_FA3D_1B95_93B8_2E4204E4241F


https://www.facebook.com/groups/435958247598478/?hoisted_section_header_type=recently_seen&multi_permalinks=657207805473520
Redigert 08.01.2022 kl 20:17 Du må logge inn for å svare
Normalone
08.01.2022 kl 21:24 10252

Veldig bra jobbet, Kbkristi! Jeg hadde opprinnelig også kommet frem til kr 2.3 i utbytte (Q1) - men ser nå i ettertid at mine vurderingerer rundt gjeldssiden har vært feil. Dette er uansett en positiv overraskelse - og samsvarer i større grad med det som stod i børsmeldingen ifm Q3 rapporten (at en ville gi et "Significant distribution" I Q1);

https://newsweb.oslobors.no/message/547189
Londonmannen
08.01.2022 kl 21:25 10370

Fantastisk Kbkristi! Hvorvidt det blir kr3,70 eller 3,56 er ikke avgjørende. Men dette bekrefter at utbyttet som forhåpentligvis blir utbetalt i løpet av Q1 22, ligger an til å bli fantastisk! Og dersom vi da legger til de forventede beløp som blir utbrakte etter Q1, Q2 og Q3 så vil totalen ligge på kr 8ish, noe som utgjør 29,5% av sluttkursen på fredag. Hvor ellers får du en slik avkastning på innskutt beløp med tilsvarende lav risiko? Vil bli meget overrasket om ikke interessen rundt MPCC vil ta seg kraftig opp utover i 2022 og at prisingen av selskapet blir mer i henhold til realitetene enn det vi har sett så langt. Etter mitt syn bør kursen komme opp på kr 50+ i løpet av 2022. (Mulig at min bergenske beskjedenhet har satt tallet for lavt ;-)
Redigert 08.01.2022 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
coronet
09.01.2022 kl 00:02 10137

Det er nok derfor "AS SERENA",som avgikk Shanghai 6.desember med ankomst Los Angeles satt til 23.desember, ligger på drift 250 nautiske mil utenfor California. Seilasen har nok gått med økonomifart da skuta ikke dukket opp i nevnet område før 5.januar.
https://www.marinetraffic.com/no/ais/details/ships/shipid:688612/mmsi:255806126/imo:9335812/vessel:AS_SERENA/_:d47212817fc7714a0123f3d39072c731
Londonmannen
09.01.2022 kl 10:18 9683

Jepp, et lodd i MPCC har gitt eventyrlig avkstning gjennom 2021 og den har startet godt i 2022. Og man må være stokk stein blind dersom mman ikke evner å se oppsiden videre utover i 2022, 23 videre. Det starter trolig med videre oppgang til uken og fortsetter med et signifikant utbytte i 1 kvartal.
Fatboy23
09.01.2022 kl 11:24 9523

Inflasjonen virker å vedvare, og hvis fed skal sette renten så sakte oppover tror jeg ikke inflasjonen vil slutte med det første. Kan det utløse at folk blir mer sparsomme med pengene sine og ikke bestiller like mye som før, dette er vell noe som potensielt kan gå utover ratene? Spørsmålet er vell hvor mange kontrakter som mpcc klarer å dra inn innen eventuelt det skulle skje
Slettet bruker
09.01.2022 kl 12:16 9363

Det vil nok påvirke selskaper som ikke tjener penger i dag eller skal øke fortjenesten fremover mye (sterk vekst) mer enn feks MPCC som har inntjeningen i dag. Så kan også være bra for selskaper som MPCC.
velkjent
09.01.2022 kl 12:27 9355

Inflasjonen er primært drevet av økte energikostnader, ikke etterspørsel, så økte renter vil bare øke kostnadene og redusere etterspørselen ytterligere. Det hele kan ende i massearbeidsløshet. Men myndighetene er stort sett klar over at de må hanskes med en såkalt "stagflasjon" og det beste middel nå vil være å avblåse det "grønne" skiftet, som er roten til alt ondt.
Struts
09.01.2022 kl 12:31 9351

Nuvel, det er alltid et unntak fra regelen om det grønne skiftet. Og det heter Aass Pilsner, fra Norges eldste Bryggeri, stiftet i 1834, skarve 6 år etter at lille Henrik Johan Ibsen ble født! Så roten er ikke bare vond!
Fatboy23
09.01.2022 kl 12:42 9334

Når usa har printet 40-50% av alle pengene de har siste 1-2 årene, så blir inflasjonen nokså høy uansett hva det skal være. Ikke bare energikostnader. Orkla sa de måtte sette opp flere varer 10% på dagen pga blant annet fraktkostander. Og hvis det blir(hvis det ikke allerede er) stagflasjon, vil jo folk kjøpe mindre.
Mousehunt
09.01.2022 kl 12:45 9344

Tror vi kan se en stor flom av kapitalforflytning som følge av høyere renter. Investorer har tatt steget langt ut på risiko-skalaen pga gratis penger, og flyttet fra verdi til vekst til innovasjon (fra selskaper som har tjent penger historisk & i nåtid ut mot selskaper som kan tjene penger frem i tid). Vekstselskaper har vært priset til en høy premium, og inntjeningen må diskonteres kraftigere med høyere renter. Det vil si at nåverdien av fremtidig inntjening er lavere, og selskapet bør/må prises lavere. Hva kan man da gjøre? Flytte penger over til selskaper som har bevist inntjening over tid eller er "garantert" en inntjening i nær fremtid. Her stiller mpcc åpenbart sterkt.

Av makro-trend fremover ser jeg i min spåkule at ratene vil holdes høyt. Mange selskaper har sett svakheten ved just-in-time prinsippet hvor alt leveres den uka man trenger det, hverken før eller etter. Jeg tror pendelen som svinger mellom just-in-time og just-in-case vil flyttes mer over til sistnevnte, hvor man har mer på lager og ikke er like eksponert for risikoen med fraktkostnader og produksjonskapasitet, men tar heller lagerkost. Problemet er at dette "nødlageret" som mange importører har hatt enten lokalt i land eller i sentrale hub'er er fullstendig spist opp. Dette må selvsagt fraktes, og kommer i tillegg til forbruket som må mettes.

Så mitt perspektiv på totalen her er at rentene vil påvirke kursen i form av verdisettelse og hvor investorer allokerer kapital. I tillegg mener jeg det er sannsynlig at det fundamentale vil holdes godt, og med det understreke styrken til mpcc og tilsvarende selskaper. Jeg er svært bull på de neste årene, og kommer selv til å reinvestere utbyttet en god stund fremover (ihvertfall ut '22).
PSI- Investor
09.01.2022 kl 13:01 9286

Ja jeg tror du har rett. De som driver butikk har ikke råd til å ikke ha noe å selge. De må sikre seg varer og lagervarer. Med ytterligere nedstenginger og følgelig forsinkelser nå så tar det nok sin tid før det blir overskudd av feederskip.
Londonmannen
09.01.2022 kl 13:13 9239

Vel, her møter blårussen seg selv i døren. I flere tiår har mantra nå vært at lagerhold er død kapital. Bort med lagerhold og sørg for at komponentene kommer når de skal benyttes. Verken før eller senere. Men det var i en tid da logistikktjenester gikk smertefritt og ting kom da de skulle komme.
Nå er alt snudd på hodet til « just nothing, never!». Da blir det heller ikke mye å selge kundene. Så nå vil nok lagerhotell nok en gang bli salgbar politikk. Da kan det jo være håp for en troverdig beredskap i forsvar, politi og helsevesenet. Ja, for tro ikke at statlige aktører som de nevnte har sluppet unna blårussen sin aversjon mot lagerhold.
velkjent
09.01.2022 kl 13:27 9220

Nå mener jeg du skyter på pianisten.
Død kapital er ikke bra uansett, men problemet er flere år med fokus på lave innkjøpspriser, gjerne subsidierte, som har vridd verdenshandelen i retning av lavprisland uten at logistikken har fulgt med. Dette har vært et strategisk feiltrinn, selv om det har vært lønnsomt kortsiktig. Når så kapasiteten i logistikkjeden svekkes av en pandemi øker kapasitetsproblemet. De bedriftene, som over tid ville ha neglisjert utviklingen, og hatt lagre eller lokal produksjon, ville vært konkurs lenge før pandemien startet.
Londonmannen
09.01.2022 kl 13:45 9183

Ja, din versjon ligger nok nærmere sannheten enn den forenkling jeg gjorde. Dette viser at det enkle ikke alltid er det beste. ;-)) Men det finnes neppe noen kvikk fix på den utfordringen verdenshandelen nå står ovenfor. Ikke gjort på noen uker/måneder å få opp igjen kapasiteten i logistikkjeden.
Redigert 09.01.2022 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Alby
09.01.2022 kl 18:52 8494


Nå tror jeg vi går en spennende uke i møte, nærmer oss 28,- hvor vi en gang var 🇳🇴🇳🇴
Helg11
09.01.2022 kl 21:29 8033

Jeg følger en kranoperatør / mekaniker fra Seattle på Twitter, som idag la ut:
"Terminal 5
MSC Monterey 2 cranes.
Terminal 18
Maersk Alianca Manaus 2 cranes. CMA- CGM Coral idle at berth.
Terminal 30
AS Carlotta 2 cranes nightside start.
Working seven days a week and unable to keep up."

Disse gutta på golvet jobber og jobber, men klarer altså ikke å ta unna. Han har også tatt bilde av AS Carlotta for 10 minutter siden som han skal begynne å jobbe med nå. https://twitter.com/PNWstevedore/status/1480273067062353924?t=UNEfWgiyj9qWD5QwUW3tfw&s=19
Slettet bruker
09.01.2022 kl 21:38 8057

Terminal 5 er Tacoma, er det ikke det? Da er den åpnet som planlagt denne måned.
Veldig kult å se bildet, takk!
Redigert 09.01.2022 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
Helg11
09.01.2022 kl 22:05 8248

Ja, veldig artig bilde. MPC logoen kommer godt frem ved pipa. Ser at Carlotta kommer direkte fra Vietnam og er altså fullastet med kun Triton containere for Pasha group.

Samtidig er det betryggende for oss investorer å få førstehånds informasjon fra det som skjer "på gølvet" i havnene. Vi vet jo om det fra statistikken, men det blir litt mer fargerikt å høre at det er kaos fra en som sitter i krana og fysisk flytter containere.
Slettet bruker
09.01.2022 kl 22:48 8132

Fint om det blir så, men den er kraftig overkjöpt så det kan fort komme en korreksjon nedover.
china
09.01.2022 kl 22:59 8075

Tøv! Har ingenting under 30 å gjøre!
coronet
09.01.2022 kl 23:33 7926

Dessverre må jeg skuffe deg pentad. Det er i Seattle "AS CARLOTTA" befinner seg.
https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/centerx:-122.364/centery:47.581/zoom:14

Stusser på de fartøyene som ankommer havner i Vancouver / Seattle. De kommer alle med containere som er helt like og de ser veldig nye ut på foto. Slikt kan jeg ikke huske å ha observert når jeg studerer foto fra andre steder. Her AS COLUMBIA som akkurat nå ligger i Fraser River (Vancouver) og losser denne lasten.
https://www.marinetraffic.com/no/photos/of/ships/shipid:361410/ships - Fotografert 7/1 av Max Wei på Indre Red i Vancouver hvor den forhalte dagen etter til containerhavna i Fraser River.
Redigert 09.01.2022 kl 23:48 Du må logge inn for å svare
Struts
10.01.2022 kl 06:27 7549

Ja, pussige greier - det vanlige er, eller var da, å se de forskjellige container-operatørenes navn på siden av containerne (MOL, Hanjin, CMA-CGM osv).

Kort referat fra handler iht VPS-loggen fra dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 1,591’ aksjer, og har med det 69.1632% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av 100’ aksjer og mer, og IKKE person-navn som ikke er kjent som investor (1 stk.): Morgan Stanley ned 878’ (697’ totalt), Sverre Morten Blix (investor, handler ofte under selskapet Spiralen Holding) minus 310’ (0), Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) minus 285’ (1,062’), Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) ned 200’ (8,771’) og Norron Sicav (svensk-basert fond) også minus 200’ (800’). Det er 27 beholdninger som reduseres med 20’ aksjer eller mer, ellers bare noen mindre endringer.

På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp av 100’ aksjer og mer: Citibank opp 464’ (474’ totalt), The Bank of NY Mellon øker i to beholdninger med hhv. 463’ og 204’ aksjer (til resp. 537’ og 318’ totalt), MSIP Equity opp 419’ (419’), J.P. Morgan Securities pluss 354’ (309’), State Street Bank øker i to beholdninger med hhv. 241’ og 160’ (til resp. 403’ og 9,028’ totalt), Barclays Capital pluss 236’ (2,084’), Morgan Stanley øker i to andre beholdninger med hhv. 235’ og 106’ aksjer (til resp. 235’ og 106’ totalt), UBS Europe opp 170’ (9,102’), HSBC Trinkhaus & Burkhardt pluss 146’ (146’), DNB Markets + 135’ (851’) og The Northern Trust Comp. London + 117’ (117’ totalt). Det er 25 beholdninger som øker med 20’ aksjer eller mer, ellers bare noen mindre endringer.
Potet
10.01.2022 kl 08:44 7014

Hva er årsaken til disse kjøp og salg som vi ser? Er jo de samme bankene som øker og minker i ulike beholdninger omtrent daglig.
Slettet bruker
10.01.2022 kl 09:00 7331

Absolutt ingen skuffelse, coronet, takk! Veldig artig...
Kbkristi
10.01.2022 kl 10:09 6927

Innlegget ble redigert, så det havnet kanskje i bakleksa. Poster det derfor på nytt.
Jeg har sjekket gjelden på nytt, og tror dette er nå i nærheten av virkeligheten.

USD
Cash end Q3 76 500 000
Cit Group 70 000 000
Hamburg Commercial Bank 130 000 000
Hamburg Commercial Bank 50 000 000
Salg 7 skip 151 000 000
Nedbetalt gjeld i Q4 -356 886 000
Overskudd Q4 81 500 000
Salg 2 skip 56 000 000
Buffer -80 000 000
Til disposisjon 178 114 000

Det er xo og vanlig utbytte slått sammen.
Altså 178,114 MUSD delt på 444.051.377 aksjer blir $0,40 og kurs $ 8,87 gir kr 3,56

Da er jeg ganske nære Paretos anslag. I tillegg er det kanskje betalt ned mer gjeld på månedsbasis, så tallene blir kanskje enda sterkere.
Ser dere noen feil, så vennligst si ifra.
Og stemmer dette, kan vi se fram til et utbytte på kr 3,50 til 4 kroner i Q1.
Redigert 10.01.2022 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2022 kl 10:44 6615

Vi tåler fint korreksjon i dag med slikt utbytte i vente👌i mellomtiden fortsetter etterslepet i markedet;

https://splash247.com/containers-taking-twice-as-long-to-reach-their-destination-compared-to-pre-pandemic-period/
Slettet bruker
10.01.2022 kl 10:56 6486

Kbkristi, så vidt jeg forstår var det bare trukket 55 mill av CIT Group kreditten pr 30.september. :-)
SuperSeven
10.01.2022 kl 10:59 6589

Og stemmer dette, kan vi se fram til et utbytte på kr 3,50 til 4 kroner i Q1.

Jeg antar at du mener "Og stemmer dette, kan vi se fram til et utbytte på kr 3,50 til 4 kroner FOR Q1"?
Kbkristi
10.01.2022 kl 11:08 6521

Får de oppgjør for de siste 2 skip, AS Palatia og AS Petulia, rimelig snart, så skulle alt bli i Q1. Men det kan jo selvfølgelig drøye.
Det blir også interessant å se hvor mye penger de vil ha i buffer. Nå ser det jo ut som de får fylt kontoen til 80 MUSD.
Hva vil de da gjøre med framtidige kvartalers utbytte, hvor selskapet sitter igjen med 25% ? De kan jo bli gjeldsfri eller øke utbytte?
Redigert 10.01.2022 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
10.01.2022 kl 11:14 6480

Er det ikke best å regne alt som gjeld? Om vi har "noen" mill $ i skjult reserve, så er jo det bare fint vel :)
jadden
10.01.2022 kl 11:23 6379

Ved EGF, som trolig kommer innen få uker, vil styret få fullmakt til å beregne og effektuere utbyttebetaling i Q1 og påfølgende kvartaler. Nominelle beløp blir kunngjort ved presentasjon av foregående kvartal. For utbetaling i Q1 vil beløp bli kjent 24.feb, utbetaling primo mars. Hvis selskapet ikke har registrert innbetaling for skipssalgene på dette tidspunkt, utsettes utbytte for skipssalg til neste utbyttebetaling primo juni, men utbytte for 2021 kommer som planlagt primo mars. Overskudd fra eventuelle nye skipssalg i 2022 utbetales ved påfølgende kvartalsutbetalinger når pengene er kommet på selskapets konto. Viktig også å huske på at styret kan vedta delvis tilbakekjøp i stedet for full utbyttebetaling. Dette kan være hendig hvis noen av storaksjonærene planlegger blokksalg, da kan selskapet erværne aksjer til gunstig pris.
Hvorvidt melding om EGF vil løfte kursen er vanskelig å si, markedet har nok etterhvert skjønt at her kommer solide utbytter, men en bekreftelse vil selvsagt være med å berolige for de som fortsatt måtte være usikre.
Kbkristi
10.01.2022 kl 11:30 6418

Ja, det blir interessant å se om de utsetter EGF til etter salgene av de siste 2 skip er i boks.
Om ikke, vil nok utbytte for de bli utsatt.
Slettet bruker
10.01.2022 kl 12:13 6075

For å være på den sikre siden kan man selsvalgt regne alt som gjeld. Med en kontantbeholdning på størrelse med det de ønsker å ha disponibelt pr Q3, skulle det ikke være noen stor grunn til å trekke de siste 15 mill. Bedre da å bruke av kontantbeholdningen, siden store beløp fortsatte å renne inn utover i Q4, tenker jeg i alle fall. Det spiller jo uansett ingen stor rolle, 30 øre fra eller til, når vi uansett ser ut til å kunne havne over 3 kr i utbytte. Verdien som ikke blir utbetalt er uansett igjen som verdi i selskapet.
Slettet bruker
10.01.2022 kl 12:14 6220

Hva skjer egentlig med skipene som selges? Ligger de i kø et eller annet sted, så de ikke får bli overlevert?

Lite vits å bli utålmodig, men det virker litt som det går i sirup når man har hørt om disse utbyttene så lenge.
Kbkristi
10.01.2022 kl 12:17 6204

Coronet følger med de. De går i trafikk i Mexicogulfen. Du finner de sikkert på Marine trafic.