MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1497552

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
11.01.2022 kl 08:39 9675

Tusen takk for detektivarbeidet Coronet. Ting faller på plass, og vi venter på utbytte som vil gi børsen bakoversveis.

Det er vel lite trolig at kursen vil falle ytterligere, Argus, og da er hanken fortsatt inntakt.
Fikk økt beholdningen litt i går, og ser at vi fikk 35 nye sjeler ombord via Nordnet.
TCI er også helt stabil opp mot ATH.
jvh
11.01.2022 kl 09:02 9530

Skal nok oppover igjen nå etter gårsdagens korreksjon.
nike
11.01.2022 kl 09:14 9580

Rateoppdatering fra Pareto:

MPCC/Container: Rates moving up again – fixtures in line with our estimates

Box rates from China to US started the year with a 4% w/w jump to USD 8k/feu(up 100% y/y), as end-user demand remains strong while port-operations are
slowed down by the Omicron variant in both countries – exaggerated by China’s zero-tolerance policy. An outbreak in Ningbo has shut down the city,
though operations in the world’s third largest port are for less affected. Maersk and CMA CGM both say operations are progressing as expected, but there
could be risk of further congestion ahead of Chinese New Year and the Olympics.). Omicron is also spreading among port workers in California.

• Thus, Liners are still generating stellar cash flows and have both the will and ability to pay up for tonnage. Last week we saw both 6 – 12 month TCs and 3Y
TCs increase again. The most relevant for MPC are a 1,700 TEU (‘Ophelia’) taken on a 3Y TC by Zim at USD 35,000/day – above our current estimate of
USD 32,750/day. Zim and Hapag-Lloyd have both taken 4,250 TEUs on long-term charters at USD 42,000/day for four years and USD 39,000/day for five
years, respectively. We use USD 45,000/day for three years in MPCC, so overall in line adjusted for duration. Also positive to see that delivery dates are
stretching from April to July, meaning liners are willing to commit to start-up dates long after Chinese New Year and the Olympics

Virker mer sannsynlig at det var gevinstsikring fra "daytrader-avdelingen" :)

Takk for mye god info her i dag!!!
Fra Struts sin fine morgenrapport og til alt det andre etterpå!

Her er en artikkel som ser ut til å være veldig bra, men den var så lang og på utenlandsk så jeg orket ikke lese hele...

https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-market-outlook-2022-container-vs-dry-bulk/

container market demand and supply balance looks stable until at least mid-2022 and likely into full 2022

For meg virker det som de fleste som skriver disse artiklene for tiden tror at de må legge til noe om at de ikke har tro på at de gode ratene vil holde seg alt for lenge. Så setningen etter den jeg klippet ut snakker om noe reduserte rater etter hvert.
Men slik har det jo vært siden den første tråden fra nov 2020, da så mange artikkelforfattere for seg gode rater kun til februar 2021. Og jeg lurer på om de ikke tok feil gitt...
Kbkristi
11.01.2022 kl 09:59 9328

Det er morsomt å være medeier i Mpc. Med de siste tallene fra Pareto inn i regnearket, så kan vi få igjen nesten 2 ganger innsatsen fra nov 2020 kun i utbytte.
Da regner jeg Q1-Q4 22.
jvh
11.01.2022 kl 10:10 9298

Kursen viser styrke, klart opp igjen etter gårsdagens fall. Er nok noen som har tatt ut gevinst i går, enkelt å greit.

Joda, grei avkastning det, Kbkristi. Men selv om jeg har en betydelig høyere inngangskurs, så klager jeg ikke. Ja selv om man kjøper på dagens kurs, 26,40, så vil direkteavkastningen i form av utbytte og ekstraordinære utbytter være særdeles hyggelig, og trolig godt over det man kan forvente som trader i aksjemarkedet. For med ca kr 8 i utbytte utbetalt i løpet av 2022 så vil man få ca 30% avlastning på investert beløp på 26,40. Tror ikke det er noe selskap på OSE som er i nærheten av dette.

Men det viser jo også helt klart at oppsiden også er betydelig rent kursmessig.
Kbkristi
11.01.2022 kl 10:28 9220

Helt fra start så har jeg heldigvis ikke sett så mye på kursen, men hva potensialet for utbytte ville bli.
Er man for opptatt av kursen, så er det veldig lett å bli hoppende glad for 20% verdistigning, og dermed gevinstsikre.
Fortsatt i dag ser jeg ingen grunn til å gevinstsikre. Som du sier, så er det nok vanskelig å finne et annet selskap på børsen som matcher Mpc.
Route69
11.01.2022 kl 11:13 9289

Deler din oppfatning iht at endel skribenter - og videre div shippinganalytikere - står litt fast i sin oppfatning av containermarkedet som kortsiktig og særs volatilt.

Her er imidlertid en dagsfersk artikkel fra Splash247, der erfarne observatører/aktører innen container, nettopp ser de fundamentale endringer forumet her har omtalt en stund i «containershipping-dna». Man ser dreiningen mot langsiktig lønnsomhet, og betviler at markedet vil selvdestruere slik man har sett før. Generelt er også alle bullish på 2022 - og påpeker faktorer vi er godt kjent med her inne;

https://splash247.com/liner-shipping-in-2022/
Sulzer
11.01.2022 kl 13:58 8485

Selv om container har vært bra lenge. Akkurat nå, og da "nå" som i løpet av de siste par døgn, har markedet tatt av noe kriminelt hva gjelder lengre perioder og skipsverdier. Hold på aksjene.
VolumOpp
11.01.2022 kl 14:19 8395

- The availability of open container tonnage on the charter market tightened further in the first week of the year.

Desperate ocean carriers are forced to forward fix ships six months or more in advance, for periods of three to five years.

https://theloadstar.com/shipowners-show-ocean-carriers-desperate-for-tonnage-no-mercy/

————————————————————————

- Shanghai CFI banker på all time high.
https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp
dato
11.01.2022 kl 14:54 8252

Takk for innspillet Sulzer! "Tatt av noe kriminelt" høres jo ekstremt bra ut! Økte skipsverdier er i seg selv helt knall, og det gjelder vel i alle størrelser vi jeg anta. Er det snakk om lengre kontrakter for feeder størrelse skip også? Det ville i så fall vært vanvittig morsomt!
jadden
11.01.2022 kl 14:54 8404

Spørsmålet er om du vil ha en slump med gull nå, eller en mye større slump lenger frem, det er valget folkens:

“It really is a win-win for the owners at the moment,” a London-based shipbroker told The Loadstar. “The choice between a pot of gold now or maybe an even bigger pot of gold down the road is the only dilemma keeping them awake these days.”
Argus
11.01.2022 kl 15:31 8235

For meg synes det å bygge seg opp en naturlig kursoppgang.

Vi hadde en topp pr. 28. juni i 2021 og 30. juni august, begge med kurs kr. 28. Deretter hadde vi en sluttkurs den 3. januar i år med kr. 27,15.

I mellomtiden har aksjekursene stupt til cirka kr. 18,50. Når vi nå er i ferd med å nå igjen gamle topper, er det naturlig at kursen svinger endel. Men i enden av gaten ligger det en stor og tung diamant som funkler mer og mer. I den finner vi glitrende utbytter, både ordinære og ekstraordinære, særlig det siste, for det er det som er det spesielle med diamanter, de er ekstraordinære......

Så når kursen først passerer kr. 27,50-28, helst under stort volum, kan vi si: "Also MPCs are forever". (Ikke sant, Struts!?) Da passerer vi en milepæl. For over kr. 28 er det ingen skikkelig sperre før rundt kr. 53........

Men husk: Først kan det bli lutt humpete et par uker fremover før aksjen tar sats og bykser opp. Men selv etter å ha passert kr. 28, vil det ikke gå rett opp. Men retningen vil være klar: I løpet av 2022 kan vi gjerne havne opp på 50-tallet. Men husk at aksjen reduseres i utgangspunktet like mye som utbyttet utgjør. Men om kursen går til kr. 45 pluss kr. 8 i utbytte, spiller liten rolle for meg.

Det er lenge siden jeg har observert en aksje som er til de grader forutsigbar. Dette hadde ikke vært mulig uten Helg11s budsjetter.

Fortjeneste pr. aksje er stipulert til kr. 8,52 i 2022. Pr. i dag utgjør PE 3,08 for aksjene ved kurs 26,30 basert på 2022-budsjettet.

Selv med en kurs på kr. 53, altså den dobbelte kursen av i dag, vil PE utgjøre 6,2. Det er under den "normale" PE-en for tilsvarende aksjer.
Redigert 11.01.2022 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
Keefer
11.01.2022 kl 15:32 8387

Utdrag fra Pareto Shipping daily 11.01.2022:
"1,700 TEU (‘Ophelia’) taken on a 3Y TC by Zim at USD 35,000/day"
"4,250 TEUs on long- term charters at USD 39,000/day for five years».
"Also positive to see that delivery dates are stretching from April to July, meaning liners are willing to commit to start-up dates long after Chinese New Year and the Olympics»

Fra theloadstar.com 10.01.2022: "recent fixture by Zim of the 4,330 teu Bermuda, which has been taken by the Israeli carrier at $42,000 a day for 46-50 months. The charter backlog on the 2010-built ship will be a massive $63m – dwarfing the $11.8m price Greek shipowner Navios paid for the vessel in November 2018.»

Utdrag fra Banchero weekly market report (slutninger fra 3.januar til 9.januar):
Hansa Granite 2014, 3635 TEU, To Maersk for 35/37 Months at 44.000$ p.d.
Evridiki G 2010, 2556 TEU, To Maersk for 36/38 Months at 40.000$ p.d.

Utdrag fra Freightwaves 10.01.2022:
“The container market remains very firm and has kick-started the new year with gains across key routes, indicating liner companies are positioned to start 2022 yet again with record earnings potential,” said Frode Mørkedal, analyst at Clarksons Platou Securities."

Positive sentiment on freight rates should equate to positive sentiment on charter rates for container ships. Mørkedal noted, “Strong liner earnings are boosting time-charter rate potential for shipowners, and rates are expected to gain ground in the coming weeks across all vessel segments.”
Redigert 11.01.2022 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Argus
11.01.2022 kl 15:36 8599

Hatten av for MPCs adm. direktør, Constantin Baack, som hele tiden har anført at de høye ratene vil holde seg minst langt ut i 2022.

Dagens rater tilsier at han har fått 100% rett!
Redigert 11.01.2022 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Struts
12.01.2022 kl 06:27 6536

Kort referat fra handler iht VPS-loggen fra dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 1,313’ aksjer, og har med det 69.6743% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av 100’ aksjer og mer: Klaveness Invest reduserer i to beholdninger med 500’ aksjer i hver av dem (til resp. 3,453’ og 2,608’ totalt), The Bank of NY Mellon reduserer også i to beholdninger med hhv. 242’ og 124’ aksjer (til resp. 0 og 7,058’ totalt), Bofa Securities Europe ned 208’ (242’), J.P. Morgan Bank Luxembourg minus 204’ (5,401’), Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) ned 200’ (8,371’) og Konah Invest ned 100’ (0). Det er 27 beholdninger som reduseres med 20’ aksjer eller mer, ellers bare noen mindre endringer.

På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp av 100’ aksjer og mer: MSIP Equity opp 480’ (589’ totalt), State Street Bank pluss 458’ (10,023’), The Bank of NY Mellon øker i tre andre beholdninger med hhv. 162’, 136’ og 136’ (til resp. 162’, 455’ og 677’ totalt), J.P. Morgan Chase Bank London pluss 105’ (220’) og HSBC Trinkhaus & Burkhardt + 104’ (251’ totalt). Det er 28 beholdninger som øker med 20’ aksjer eller mer, ellers bare en håndfull mindre endringer.
Redigert 12.01.2022 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Struts
12.01.2022 kl 06:38 6545

Det er korrekt at det har vært rapportert et par salg som gir indikasjon om høyere nivåer, da først (min mening) i segmentet rundt 1700 og 2550 TEU (noe som nok også medfører at de på rundt 2700 TEU bør justeres). Skal se på det i dag og fremover (er en del ting som må dobbeltsjekkes osv). For øvrig fint nick syntes jeg, Sulzer var (og er vel fremdeles) en særs bra hovedmotor for containerskip (mfl)!
Redigert 12.01.2022 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
12.01.2022 kl 06:54 6493

Kjekt å sjå at du valgte å fortsette med referatene Struts. Med tre små i huset, har det vore lite tid til å følge med på tråden og forumet i starten av året.

Litt makro økonomi som er av relevanse for container shipping og frakt av varer på de syv hav:

«Solid forbrukerbalanse
– Forbrukerbalansen har aldri sett bedre ut; folk bruker 25 prosent mer i dag enn før Covid, sier Dimon»

https://finansavisen.no/nyheter/makro/2022/01/11/7801150/spar-monstervekst-for-amerikansk-okonomi
dato
12.01.2022 kl 08:26 6128

Flotte greier Struts! En oppjusteringen i de tre nevnte størrelser betyr økt verdi på godt over 60% av flåten, så det kan gi gode utslag totalt også. 1700 TEU er for øvrig den størrelsen som har hatt best oppgang i ratene de siste ukene. Verdt å merke seg at det også er den størrelsen hvor det har vært flest ledige, og dermed slutninger, de siste par måneder. I alle fall innen skip i MPCC størrelse. Tyder på god etterspørsel det. MPCC har for øvrig fem stk 1700 TEU klare for nye kontrakter innen sommeren er over, tre i løpet av vinter/vår. Neste ledige etter det er i 2024. Blir spennende å se om MPCC bruker det tilsynelatende ekstra heite markedet i denne størrelsen, til å selge en eller flere.

Ledelsen har jo hittil vist særdeles god teft mhp kjøp/salg av skip. Vi bør vel neppe bli overrasket dersom det skjer et salg eller to eller tre i et glohet marked der prisene ser ut til å fortsette nordover, både hva angår rater og skipsverdier.

Så kan man jo undre seg over hvorfor aksjekursen fortsatt ligger under sluttkursen 30 juni 2021. Man skal vel neppe være noen velskolert profet for å kunne spå at aksjekursen til MPCC vil få et betydelig løft i løpet av vinter/vår 2022. Men det kan jo virke som om en eller flere aktører gjør sitt ytterste for å holde kursen igjen. Men hjvor lenge evner de det?
Redigert 12.01.2022 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
kodenavn
12.01.2022 kl 09:21 6072

As the market remains tight and having picked up steam in January with record SFCI levels, tonnage availability is expected to remain very limited
VolumOpp
12.01.2022 kl 09:26 6093

«Stock pickers show confidence in continued very high container rates this year» KJØP og HOLD.


https://www.freightwaves.com/news/liner-stock-prices-keep-rising-as-other-shipping-shares-stall
DROY80
12.01.2022 kl 09:36 5992

Motstanden rundt 27 må bli brutt på høyt volum. Når dette skjer er det straka veien oppover. Melding om utbytte kan fort vise seg å bli den utløsende faktoren.
kodenavn
12.01.2022 kl 10:10 5724

Bra volum nå. Omsatt 2 mill aksjer på en time.
I går ble det omsatt 3,2 mill aksjer på hele dagen.
Denne er over 30.- på kort tid.
Argus
12.01.2022 kl 11:07 5264

Akkurat nå er jeg usikker på om noen holder kursen nede bevisst eller om det er naturlige salg. Ser vi på listen til Struts, er det flere store selskaper som selger seg ned. Men det fordrer at det er andre som kjøper, og det skjer jo siden kursen likevel stiger. Motstanden rundt kr. 27 vil kunne vedvare noen dager til da den er meget sterk. Men som sagt; brytes den, er det ikke noen sperre av større dimensjon før kr. 53. Men det kan ta tid, selvfølgelig.

Jeg hadde aldri verden i et normalt tilfelle turt å sitte med aksjer ved en slik sperre som her. Men i MPCs tilfelle, vet vi at det tjenes uhorvelig mye penger. Og at aksjen fortsatt er svært, svært rimelig. Så derfor sitter jeg pal med MPC og Ernst!
Redigert 12.01.2022 kl 11:08 Du må logge inn for å svare

Det var da voldsomt med respekt for det tekniske. Da aksjen falt i sommer og høst fra rekordnivåer var vi alle enige om at det fundamentale seirer til slutt. For meg er teknisk bare et øyeblikksbilde og gir liten verdi over tid.
Argus
12.01.2022 kl 11:47 5012

Respekt for det tekniske?

Det er etter min mening feil innfallsvinkel. I MPCs tilfelle ser jeg det tekniske i sammenheng med det funamentale. Men for at enkelte ikke skal tro at det nå er over, hat jeg tillatt meg å vurdere utsiktene basert på denne kombinasjonen. Og nå har vi fått en klar bekreftelse på at ratene er stigende - igjen! Og at det skal utbetales kanskje opp mot kr. 8 totalt i 2022 i utbytte. Samtidig har vi en klar motstand rundt kr. 27. Den kan brytes snart, men jeg tror det vil trekke ut litt fordi hanken ikke er helt ferdig utbygd! Det er lett å harselere over akkurat dette, men tekniske mønstre har en tendens til å gjenta seg gang etter gang. Og siden kursen stod i kr. 2,80, har de tekniske rådene stemt rimelig godt......
Argus
12.01.2022 kl 11:52 5013


Ja, det perfekte til være at kursen bryter gjennom kr. 27, 50 på høyt volum, stiger til kr. 30, faller tilbake til kr. 27,50, for så å fortsette ferden videre. Da snakker vi om det ideelle.

Du er sikkert inne på noe, men jeg synes det blir for mye hank, kopp, og motstand. Det tekniske er sikkert viktig for tradere, men det viktigste står i regnearkene og markedsbeskrivelsen ute.
Struts
12.01.2022 kl 13:23 4679

Oppjusterer verdier i enkelte kategorier (flest i størrelsen 1700-2842 TEU). Det har vært en del utfordringer (f.eks. relativt spinkelt tallmateriale å basere seg på), men jeg føler å være på noenlunde trygg grunn. Hvorfor ikke også oppjustere de resterende enhetene? Vel, som nevnt ..., og dessuten må jeg innrømme at jeg ikke trodde jeg skulle få oppleve nok en gang å justere opp flåteverdien (har jeg for øvrig tenkt flere ganger siste året, feilaktig selvfølgelig med fasit i hånd). Det er et ganske stort Notabene at verdiene nå er SKYHØYT over nybygningsprisene, men som selvfølgelig også har sin betimelige grunn. Det kan imidlertid være verdt å ha i bakhodet. Men, sentralt har egentlig C. Baacks egne uttalelser på presentasjon tilbake til den 18.11.21 vært, hvor det ble påpekt ifb med salg av =AS PETULIA= og =AS PALATIA= 2,564 TEU Bgt 2008 & 2006 ($ 35.8 m pr enhet); at dersom salgene hadde vært på T/C-fri basis, ville prisen tilsvare rundt $ 45 mill pr enhet. Dette har inntil nå ikke blitt (meg bekjent) rebekreftet (uten at det var noen grunn til å dra utsagnet i tvil) i form av andre reelle salg, det har i dagens (og slutten av fjorårets) marked vært stadig færre konkrete (og relevante) salg å henvise til. Men nå har vi empiri. Føler jeg da. Verdiansettelser følger i neste innlegg.